Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Anonymous
Koselig! :biggrin:
Anonymous
"Gormii":

Jeg synes uansett ikke dette er foraet for tvil i så måte.

Jeg håper ikke det er den tvilen jeg ytret herover du sikter til. :icon_confused:
Iså fall har jeg ikke vært tydelig nok. Jeg tror både planter og dyr har sanser og kommunikasjonsmåter som vi mennesker bare kan drømme om. Og jeg synes alt dette er utrolige spennende perspektiver.
Å klemme et tre er god praksis. Det kan også lindre smerter, har jeg opplevd.
Trær er flotte skapninger. :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Planter og trær,utskiller diverse gifter når de blir angrepet. :icon_twisted:
GjenopprettetMedlem
"ørnen":

Planter og trær,utskiller diverse gifter når de blir angrepet. :icon_twisted:

Det gjør dyr også. Tenk på angsten under den lange transporten til slakteriet  :moreevil:
GjenopprettetMedlem
Trærne kjenner fremtiden og fortiden
og nuet er de eksperter på.
De står alltid ute i frisk luft og får trimmet seg i vindene
Og så teller de stjerner i klare netter.
Trærne er like levende og sansende som oss selv.
Vi må ikke et sekund anta at naturen rundt oss,er mindre begavet en oss selv.
Da gjør vi verden til et umagiskt og kraftløst sted.
Litt skremmende kanskje er tanken på at trærne er mere bevisste enn oss,
på enkelte områder.
Anonymous
Godt tømmer vokser ikke i le.
Jo sterkere vind, desto sterkere trær.

(gjelder vel ikke bare trær)
GjenopprettetMedlem
"Gormii":

"Perle":

Hvis alt er bølger, frekvenser, energi, og plantene fanger opp dette, behøver det å bety at de FØLER og TENKER slik som oss? Jeg tillater meg å betvile det.

Tenker trær? Sikkert ikke. Men føler de? Det beror på hva vi mener med å føle. Litt firkantet: føle = kjenne, avlese, registrere, detektere (fremmedlandsk--> persepsjon). I språket likestilles ofte følelser med emmosjoner. Det at vi er i stand til å registrere vår egen emmosjonelle tilstand, eller føle den om dere vil, kalles i norsk dagligtale for en følelse. En følsom person er således en som er i stand til å registrere små emmosjonelle endringer hos seg selv eller andre.  Følgelig, om du har god hørsel, luktesans, evne til å registrere hva som foregår rundt deg (f.eks. i samband med jakt), så er du underlig nok ikke følsom (i henhold til vår dagligtale). Vi mennesker føler mye rart, man kan føle seg liten, tilsidesatt, forfulgt, ulykkelig etc. Jeg tror ikke trærne har det slik, men undersøkelsene som det (løslig) refereres til i denne tråden viser at trær og andre planter registrerer den emosjonelle tilstanden til mennesker i deres nærhet, og at de responderer på disse.

Jeg vil minne om den gamle "klassikeren" "plantenes hemmelige liv". i den boken står det beskrevet nettopp slike eksempler på at plantene føler det vi tenker. Det står også en del om plantenes ubetingede kjærlighet til livet eller den store SANNHETEN. Plantene har antageligvis ingen negative "tanker".

"Gormii":

"Perle":

Hvis alt er bølger, frekvenser, energi, og plantene fanger opp dette, behøver det å bety at de FØLER og TENKER slik som oss? Jeg tillater meg å betvile det.

Tenker trær? Sikkert ikke. Men føler de? Det beror på hva vi mener med å føle. Litt firkantet: føle = kjenne, avlese, registrere, detektere (fremmedlandsk--> persepsjon). I språket likestilles ofte følelser med emmosjoner. Det at vi er i stand til å registrere vår egen emmosjonelle tilstand, eller føle den om dere vil, kalles i norsk dagligtale for en følelse. En følsom person er således en som er i stand til å registrere små emmosjonelle endringer hos seg selv eller andre.  Følgelig, om du har god hørsel, luktesans, evne til å registrere hva som foregår rundt deg (f.eks. i samband med jakt), så er du underlig nok ikke følsom (i henhold til vår dagligtale). Vi mennesker føler mye rart, man kan føle seg liten, tilsidesatt, forfulgt, ulykkelig etc. Jeg tror ikke trærne har det slik, men undersøkelsene som det (løslig) refereres til i denne tråden viser at trær og andre planter registrerer den emosjonelle tilstanden til mennesker i deres nærhet, og at de responderer på disse.
W3 [Sitesearch]
Dyrkede planter har blitt tamme og mistet litt av sin kraft når de blir dyrket , I amazonas når en skal erverve seg plantehjelpere , så bruker dem ville planter :icon_twisted:
GjenopprettetMedlem
"nnnnnnnzzzz":

Dyrkede planter har blitt tamme og mistet litt av sin kraft når de blir dyrket , I amazonas når en skal erverve seg plantehjelpere , så bruker dem ville planter :icon_twisted:

:razz:  Det hadde vært interessant å vite hvilken årsak indianerne ligger til grunn for et slikt valg. Jeg er i utgangspunktet enig, men det er slik at dyrkete urter ofte har et høyere innhold av medisinske stoffer eller eteriske oljer. Hva da??
GjenopprettetMedlem
Jeg hørte ikke noe om at plantene hadde mindre kraft om de var blitt plantet av mennesker da vi var i jungelen. Og på området til Don Pedro var den opprinnelige jungelen blitt ryddet bort og det var blitt plantet massevis av medisinplanter/trær der.