Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Gormiii  -takk for alt du er og alt du gjorde.   :biggrin:

Under sermonien så hadde hver og en sin "greie" som de skulle gå igjennom. Alikevel på en måte - som kan være litt vanskelig å forklare - så hadde vi heller ikke noe problem å forholde oss til andre. Noen foretrakk å være neste hele sermonien for seg selv,mens mange av oss andre begynte med å være for seg selv og etter en stund så var vi sammen med andre. Vi var "sammen" og hadde ikke noen problemer med å forholde oss til de forskjelliges "tilstander" og vi samarbeidet også. Gormii gjorde en fantastisk jobb i å utagere mye følelser og inntrykk som vi andre i gruppen ikke gjorde. Han gikk også på og utfordret noen av oss, og noen og en hver fikk seg en overraskelse på hva som kom frem. Vi hadde en MEGET spesiell gruppe og en fantastisk opplevelse.

TAKK TAKK TAKK    :wub:
Anonymous
Disse egenskapene som arbeidet i meg, eller gjennom meg, er for meg nye bekjentskap. De kan være voldsomme og sikkert skremmende for mange, men jeg liker de og ønsker de velkommen ut av hulen for å brøle litt i ny og ne.

Å du hellige hjul....tror ikke det er lurt å tirre deg da - plutselig så kommer dragen Gormij ut av skallet og da blir det brennhett.... :shock: :surprised: :biggrin: 
GjenopprettetMedlem
Det er jo fleinsoppsankertid nå,så det er vel ikke rart at noen knurrer :respect:
Anonymous
Ild og poesi? Fordi ild symboliserer eller er.. inspirasjon? Er det riktig?
GjenopprettetMedlem
:P
Anonymous
Eeeh...que? Er jeg på bærtur nå igjen?
GjenopprettetMedlem
Nei,det er mye næring i bær :wub:
Anonymous
:lol: Nå skjønner jeg  :razz: Gikk tilbake og leste det på nytt igjen.
Ja, men det var fint på bærtur. Kommer sikkert til å gjøre det igjen.
GjenopprettetMedlem
:respect:
GjenopprettetMedlem
En herlig beskrivelse, Inger Lise!  :w00t: (Artikkelen på forsiden)
Det var en så levende beskrivelse at jeg "var der" med deg.... Ble "høy" og til og med kvalm...  :o
Anonymous
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... iew&id=168

Her er langversjonen/extended version(skulle nesten tro den var på DVD.hehe) til Gormi + noen andre sine reaksjoner rundt dette.  :respect:
Anonymous
Under tiden samlet det seg ganske mange av oss inne i ruinrommet. Mange av hendelsene jeg allerede har beskrevet, gjentok seg i ulike former. Jeg så mange sterke skikkelser, både arketyper og mytologiske. Lasse er en ridder, edel og målrettet. Hos David så jeg martyren, og naturen applauderte med en kraftig regnskyll. Ikke den selvrettferdigende martyren, snarere en som har tatt på seg tunge byrder for å frelse andre.

:icon_lol: :lol: :biggrin: Du nevnte navn som Jesus og helgener... :wub: :w00t: :lol: Jeg husker at jeg lo godt da du nevnte dem....... :razz: :biggrin:

Mange fine beskrivelser av arketyper rundt omkring som du nevnte fra flere av deltakerene. Og det vakre i alt i naturen - dyr,planter,busker,mennesker,fjell osv. Og kjenne på KRAFTEN til Moder Jord var til tider veldig flott å kjenne på og prøve å integrere det gjennom endel transformasjonsprosesser ja.

David gikk også gjennom noen gripende prosesser. Når vi gjennomgår store transformasjonsprosesser er det godt å la det få uttrykk med kropp og røst. Etter hvert kom det musikk på CD-spillerer’n og vi danset og hygget oss, og lot kjærligheten strømme helt til søvnen tok oss i sin favn

Ja, vi hadde vel mye like erfaringer innendørs ang disse transformasjonsprosessene - tilknytning Moder Jord blant annet.

Det var veldig behagelig å høre på "Loosing my religion" av R.E.M. Har blitt helfrelst i den låten siden vi nynnet på den i bussen på vei tilbake fra San Pedro-seremonien - så mye at jeg har kjøpt the best of R.E.M. og har den på IPODEN min. Den vekker morsomme minner fra Peru ja.. 8)

Om jeg ruller en sigarett rekker det med noen få dype drag før jeg blir skikkelig svimmel og kvalm. For oss sjamaner og småsjamener er imidlertid røyk også rensende. Så jeg trekker inn noen dype drag og blåser en del ut over chackaene. Tobakken åpner også opp for sansene, og verden kommer nærmere. Jeg har forsøkt vanlig tobakk etter dette og kan forsikre om at den er vesentlig mildere. Guttene vi bodde hos i jungelen kjederøkte mapachu hele tiden.

Jeg har forsøkt et par ganger å ha egen seremoni med meg selv og det er heftige greier ja - rensende og har også merket en form for svimmelhet og varme i topplokket - sikkert frekvensforandringer og endrede bevissthetstilstander i bevegelse da.

At planter er levende overrasker de færreste. Nå struttet de av livskraft og skjønnhet. Da magen begynte å gjøre seg gjeldende ble jeg mer introvert. Jeg lukket øynene og reiste inn mellom molekyler og atomer. Dessverre ble jeg litt søvnig på denne ferden og har derfor bare diffuse minner. Heldigvis kom Lasse å vekket meg, og jeg kom inn i seremonien igjen.

Denne Lasse var jo overalt - han kom også og hjalp meg videre - en slags vokter som passet på at alle hadde bra. Bamsefaren vår :w00t: :biggrin:

San Pedro seremonien ble ledet av en dame som hetter Lesley og en ung lokal plantesjaman. Lesley driver et herberge med navn Casa del Gringa i Cusco. Hun har spesialisert seg på turister som søker åndelige opplevelser. I samarbeid med lokale sjamaner arrangerer hun ulike seremonier (bl.a. San Pedro og Ajahuasca) samt ekskursjoner til gamle Inkahelligdommer.

Jeg så en veldig vakker alvedronning a la Galadriel i henne husker jeg og det er fint å vite hvor man skal henvende seg til for å erfare flere San Pedro-seremonier i Cuzco.

Det komiske tilslutt var at ei i gruppa vår trodde at San Pedro var Don Pedro og at han skulle ha en seremoni i Cuzco, men det hun ikke visste på forhånd var at San Pedro er en kaktus....en plantelærer....ikke Don Pedro! :icon_lol: :lol: :biggrin: :w00t:
Anonymous
He he David.  :biggrin: Det var en herlig reise. Kjenner jeg deg rett tar du en tur til, når anledningen byr seg, på den ene og andre måten. :innocent2:

Gormii
Anonymous
"Gormii":

He he David.  :biggrin: Det var en herlig reise. Kjenner jeg deg rett tar du en tur til, når anledningen byr seg, på den ene og andre måten. :innocent2:

Gormii

Ja, det er jo sjanser for ny tur til Peru neste år også - så da slenger jeg på nok en tur vettu.  :w00t: 8)
Og når man har email og webadresse til hun Lesly, som arrangerer San Pedro-seremonier og driver et lite hotell i Cuzco så er det jo fint å reise dit alene også eller i en liten gruppe.

casadelagringa@speedy.com.pe
http://www.casadelagringa.com

Her vil det stå mer om Peru-tur i 2007 arrangert av Sjamansonen:
http://sjaman.com/forum/index.php?topic=3173.0
Anonymous
Jeg har lest det på forsiden om opplevelsene deres fra turen Inger Lise og Gormii  :eusa_dance: Dere skriver på en slik måte at man virkelig kan leve seg inn i opplevelsen, fabelaktig  :respect:
Skriver det her, for på forsiden blir jeg til en F?  ::)
GjenopprettetMedlem
"Fønix":

Jeg har lest det på forsiden om opplevelsene deres fra turen Inger Lise og Gormii  :eusa_dance: Dere skriver på en slik måte at man virkelig kan leve seg inn i opplevelsen, fabelaktig  :respect:

En slags transformasjon altså... ;D

:wub:
GjenopprettetMedlem
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuummmmmmmmmmmmmm
GjenopprettetMedlem
"Fønix":

Sier meg så enig, nesten så en kunne kjenne luktene :eusa_clap:
Anonymous
Ei som kaller seg for Marie skrev dette som svar på forsiden:
Det forundrer meg at ikke noen har spurt seg om dette faktisk bare er en god gammeldags dop-trip. Mange av følelsene og opplevelsene som beskrives fra sermonien er nokså lik de som beskrives av de som tar "tradisjonell" narkotika. Man kan feks spørre seg hva som er forskjellen på bevisthetsutvidende medisin og bevisthetsutvidende narkotika. Ordet medisin legitimerer ikke nødvendigvis et ekstrakt/stoff.

For å sette det litt på spissen: hva om en med et annet utgangspunkt (religion, livssyn etc.) tok brygget, hva ville han se og oppleve?  Vil han se noe faktisk eller vil han indirekte manipulere sin egen bevissthet slik at han selv i bunn og grunn legger premissene for hva han vil skape i sin egen bevissthet. - Jeg bare spørr!? For selv om sjamanismen er utrolig spennende er det viktig å likevel være litt kritisk og stille spørsmåltegn ved ting, - selv om noen påstår at dette gjøres for å oppnå høyere grad av åndelighet. Dessuten ville jeg vært litt skeptisk til de som sier at San Pedro ikke kan ødelegge nevrotransmittere i hjerne ved redusert bruk. Forskningen har ennå ikke forstått alle mekanismene som påvirkes ved bruk av narkotiske stoffer, og de har heller ikke klart å kartlegge hvilke (nerve)stimuli som skader eller ikke skader de ufattelige sammensatte forbindelsene i hjernen. - Jeg mener ikke på noen måte å si at det er feil å ta San Pedro, men jeg synes at det er sunt å være litt skeptisk. Jeg er ofte inne på sjamansonen og synes det er et flott forum, men jeg forundrer meg over at nesten ingen tørr å stille spørsmålstegn ved ting.. det hever en hver debatt å være "litt" kritisk innimellom.

Det er fint med kritiske røster slik at man kan skille mellom klinten og hveten som er narkotika og plantelærere/psykoaktive planter. Og at en kan få en konstruktiv debatt om det. Og det er fint å bli utfordret og at en kan utfordre andres meninger og tanker rundt dette spesielle emnet - psykoaktive planter.

For det første så ser jeg på all narkotika som noe som er fremstilt kjemisk og ikke er naturlig fremstilt, som psykoaktive planters brygg er som San Pedro og Ayahuasca som kokes i flere dager etter urgamle metoder - som har eksistert i titusener av år. Narkotika har endel farlige bivirkninger i seg(en blir lett avhengig av det og det blir en ikke med Ayahuasca og San Pedro) og det fremstilles kjemisk i fabrikker eller på andre måter. Og en kan se forskjellen på Coca-blader og Kokain at det er som natt og dag. Den ene er en fin medisinplante som inneholder mineraler,vitaminer og andre stoffer som kan minne om ginsegn eller hva det skal være. Og en blir ikke avhengig av dette.Mens Kokain er ganske destruktive greier - narkotika og som en lett kan bli avhengig av. Det er oppkvikkende, men har endel bivirkninger og er ikke fremstilt naturlig, men kjemisk fremstilt av coca-blader. Det er også svært lignende forskjeller på narkotika vs psykoaktive planter. Kokain vs coca-blader er et kjempegodt eksempel på hvordan

Jeg skal først kopiere noe fra en som skrev endel kloke ord om endel metoder og måter å endre sin bevissthet på:

Endrede bevissthetstilstander:

Mennesket har minst fire bevissthetstilstander. Den ene er en hverdagslig, våken bevissthet preget av fornuft og rasjonalitet. Den andre er søvn. Den tredje er en meget klar, oppmerksom og våken bevissthet som oppnås gjennom blant annet buddhistisk meditasjon. Den fjerde er en endret eller alternativ bevissthet som omfatter trancer, visjoner, drømmer og ekstaser.
Endrete bevissthetstilstander kan oppstå ved hjelp av blant annet faste, fysisk utmattelse, sansedeprivasjon eller mangel på søvn. Drømmer og dagdrømmer er eksempler på lette trancer. Når man blir oppslukt av en god bok eller film, så går man også inn i trancer, såkalte hverdagstrancer. Endrede bevissthetstilstander er derfor en naturlig del av psyken. I løpet av en dag er slike lette trancer sannsynligvis mer vanlig enn rasjonell våken bevissthet. Det er altså ikke noe skummelt eller magisk ved endrede bevissthetstilstander. Alle opplever dem.

Hjernen er slik konstruert at i visse situasjoner kan vi ikke unngå endrede bevissthetstilstander. Forskere har vist at langvarig faste eller bønn skaper endringer i kjemikaliebalansen i hjernen. Dette er en fysisk respons og skjer automatisk. Vi kan derfor med stor trygghet si at Jesus, for eksempel, gikk inn i en endret bevissthetstilstand da han fastet i førti dager ute i ørkenen.

Endrede bevissthetstilstander har vært en del av menneskenes religioner siden tidenes morgen, både naturreligionene og de fem store verdensreligionene. Men i Vesten har gresk-romersk innflytelse og vitenskapens fremmarsj gjort at rasjonell bevissthet har blitt sett på som den eneste måten å oppnå sannhet og viten. Frem til i dag har den vestlige kulturen derfor vært kognisentrisk, dvs. vært sentrert rundt kun en form for kognisjon (bevissthet). Endrede bevissthetstilstander har blitt oversett og forkastet. Men de siste tiårene har psykologer og hjerneforskere fått øynene opp for endrede sinnstilstander. De ser for eksempel at visualiseringsmetodene til animistiske healere kan brukes til å lindre smerter hos pasienter.

Det flotte med endrede bevissthetstilstander er at de, i stor grad, er tilgjengelig for "vanlige" mennesker. Mystikkens rene og klare bevissthet derimot krever langvarig meditasjon eller stille bønn for å realiseres, noe som er vanskelig for de fleste. Endrede bevissthetstilstander kan imidlertid være en bro mellom rasjonell bevissthet og mystikkens rene sinnstilstand. De kan gjøre det lettere å bevege seg fra en ofte travel og stresset hverdag til stille meditasjon.

Veier til endret bevissthet:
Hypnose
Trommereiser
Drømmer
Holotropisk pusting
Psykoaktive planter
Dans
Sang

---------------------------------------------------
1. HYPNOSE

Det er vitenskapelig dokumentert at hypnose kan bidra til å løse psykologiske problemer. I Norge er det kun psykiatere og psykologer som har lov til å praktisere hypnose. Hypnose er en psykologisk teknikk som kan brukes uavhengig av religiøst livssyn.
Psykiateren Eystein Kaldestad, som jobbet som overlege på Modum Bads Nervesanatorium, skriver i boken "Gjennom det menneskelige til det guddommelige" at "Hypnose kan helbrede funksjonelle, kroppslige forstyrrelser, slik som konversjonsnevrotiske lammelser, samt hysteriske følelsestap, synstap, stumhet osv. Likeledes kan hypnose helbrede funksjonelle fordøyelsessykdommer, hodepine og muskelsmerter, og virker gunstig på migrene."
En sesjon hos en hypnose-terapeut kan foregå på følgende måte. Man begynner gjerne med å fortelle om ens egen bakgrunn, slik at terapeuten har noe å forholde seg til. Deretter legger man seg ned på en benk eller sofa. Rommet kan være halvmørkt, og psykologen sitter ved siden eller bak en selv. Han eller hun snakker rolig og ber en for eksempel å feste blikket på et punkt i taket. Terapeuten snakker rolig om hvordan øynene etterhvert blir trette og fuktige. Punktet i taket kan begynne å bevege seg før øynene lukkes av seg selv. Psykologen sier at du kan slappe av og føle deg rolig og søvnig, rolig og søvnig osv. inntil du går inn i en lett trance. Så legger man ut på en guidet meditasjon/visualiseringsreise i et vakkert landskap. Man kan gå langs en solfylt strand eller fly over majestetiske fjell. I reisebeskrivelsen bruker terapeuten ord som vedkommende vet (på bakgrunn av de personlige opplysningene man har gitt under den innledende samtalen) at man vil reagere underbevisst på. Etter reisen har man gått såpass dypt inn i en endret bevissthetstilstand at programmeringen av underbevisstheten kan begynne. Dette høres kanskje litt skummelt ut, men trancen er ikke dypere enn at man hører alt det terapeuten sier. Det kan blant annet være enkle konfirmasjoner som at "Du er trygg på deg selv og har masse selvtillit." Det som blir sagt kan være så enkelt og ordinært at man har vanskelig for å tro at det vil ha noe effekt, men det har ofte det.
Selvhypnose er et alternativ eller supplement til hypnoterapi hos en psykolog. For de som er interessert kan anbefales boken "Selvhypnose" skrevet av psykologene Per Carlenius og Sigurd Stubsjøen.

---------------------------------------------------------------------------------------
TROMMEREISER:

Den "teknikken" som brukes i trommereiser er enkel og lite mystisk, selv om det man erfarer på reisen kan være grensesprengende. Først går man, bokstavelig talt, ut i naturen og finner et hull i bakken som ikke er menneskelaget. Det kan være en grotte, en sprekk eller et lite hull inn under en trerot. Undersjøiske ganger kan også brukes. Det er en fordel å føle en viss affinitet eller tilknytning til nedgangen. I tillegg finner man, for eksempel, en høy klippe utover havet, et høyt tre på toppen av en ås eller en fjelltinde. Nedgangen og høyden brukes til å reise til respektive den nedre og øvre verden.Deretter legger man seg ned på ryggen eller magen på gulvet på et pledd i et halvmørkt rom, og lukker øynene. Et skjerf eller lignende kan legges over dem. Så begynner healeren å tromme. Trommingen er relativt kraftig, rask og monoton. Hensikten er å sette den rasjonelle hjernehalvdelen ut av spill.

Hjernen er slik bygget at hvis lyder gjentas monotont, så vil den analytiske og fornuftige delen av hjernen til slutt overse lydene og fokusere på noe annet. Hvis den ikke har noe annet å gripe fatt i, legger den seg til å hvile. Den kuttes ut. Trommingen åpner da for den kreative venstresiden av hjernen.

Allerede fra første trommeslag kan man forestille seg at man går ned i hullet man har valgt ut, en grotte eller en fjellsprekk, slik at man stiger ned til den nedre verden, som ikke må forveksles med underverden eller helvete. Eller man kan slenge seg ut fra et stup og reise oppover mot himmelregionene i åndeverden.

Det anbefales å reise på lyden. Det vil si at sinnet tømmes og man følger lyden inntil bilder og visjoner dukker opp. I moderne sjamanisme er visualisering mer vanlig. Man ser for seg at man går, løper, svømmer, svever eller rir på et dyr ned til de nedre verdene samtidig som man er åpen for alle bilder, lyder og lukter som viser seg underveis.

Visualiseringen bør være avslappet ellers blokkerer man inntrykkene fra underbevisstheten. Forutgående trening i visualisering gjør bildene tydeligere uten at man behøver å bruke energi. Etterhvert tar underbevisstheten over og man kan lene seg rolig tilbake og se bildene som en tilskuer i en tredimensjonal kino. Det er veldig enkelt, det er bare å la det skje, men nettopp derfor kan det være vanskelig for rasjonelle mennesker.

Det eneste som står mellom deg og dyp trance er venstre hjernehalvdel. Den er veggen, muren som man må bevege seg rundt, smyge over eller "hakke" i for å lage en liten sprekk. Men når man først er forbi, så har man som regel lært det for alltid. Det er som å sykle. Forventning og ønske om gjøre alt perfekt etter boka, er blant de største hindringene. Det samme er skepsis. Skepsis er bra, men den kan vente til etter trancen er over. Da kan man være skeptisk så mye man vil. Men i en trance er skepsis det samme som å prøve å gå mens man spenner bein på seg selv. Skepsis er venstre hjernehalvdel, den har bare godt av å hvile i tyve minutter. Buddhistisk nybegynner-sinn er tingen.

Målene for reisene kan for eksempel være å finne kraftdyr, søke lærdom hos ånder eller finne igjen tapt energi. Psykiatere som har jobbet med trommereiser kan bekrefte at de har hatt pasienter som har blitt friskere etter reisene. En norsk psykolog fortalte at hun hadde en pasient som var meget syk. Alle tradisjonelle behandlingsmetoder var prøvd uten hell. Men krisen løste seg opp etter en trommereise, og pasienten har ikke hatt tilbakefall. Om det var virkelig eller bare "placebo" spiller liten rolle så lenge resultatene er vedvarende positive, uten negative bivirkninger.

Psykiateren Eystein Kaldestad skriver i boken "Gjennom det menneskelige til det guddommelige" at "I primitive stammesamfunn brukte medisinmannen noen få tradisjonelle, religiøse behandlingsformer som stammens medlemmer kjente godt til, og som var omfattet av hele deres religiøse forestillingsverden. Slik behandling var effektiv mot det som vi ville kalt psykiatriske syndromer".

-------------------------------------------------------------------------------------
DRØMMER:

Drømmer er den eneste trancetilstanden som konservative kristne støtter i en viss grad. Bibelen er full av episoder hvor Gud og engler henvender seg til mennesker i drømmer. Men drømmer er mer enn det sekulariserte mennesker vanligvis oppfatter som drømmer. I Tibet brukes drømme-yoga som en vei til opplysning, og i en del samfunn blir animistiske healere kalt "drømmere". Ved anerkjente universiteter som Stanford forsker man nå på bevisste drømmer. Bevisste drømmer innebærer at man er bevisst at man drømmer, man er våken i drømme.
Bevisste drømmer kan fremstå som like reelle som virkeligheten, det er nesten ikke mulig å se forskjell. Man kan spise mat og kjennes smaken, eller slå hånden i en murvegg og kjenne smerten. Drømmene kan virke hyperrealistiske med utrolige farger og klarhet. De kan være mer fantastiske enn "ut av kroppen"-reiser. Mange forveksler derfor "ut av kroppen"-opplevelser med bevisste drømmer.

Det er mulig å styre bevisste drømmer og selv skape det man ønsker. Man kan bokstavelig talt gjøre alt man vil. Det finnes ingen grenser. Man kan forvandle seg til et dyr eller meditere i drømme. Om dagen når man tar seg en middagslur er det også mulig å gå direkte fra våken tilstand til bevisste drømmer.

Bevisste drømmer kan brukes til å overkomme angst, fobier og frykt, fordi man i drømme kan oppsøke situasjoner som er så realistiske at de skaper nøyaktig de samme følelsesmessige reaksjonene som i det virkelige livet. Følgelig kan man i drømme eksperimentere med å overvinne for eksempel sceneskrekk ved å drømme at man taler eller synger foran en stor forsamling.

Av bøker kan anbefales "Lucid Dreaming" av Stephen LaBerge ved Stanford University.
----------------------------------------------------------------------------

HOLOTROPISK PUSTING

Holotropisk pusting (HP) er en av de råeste tranceinduksjon-teknikkene. Metoden ble utviklet av Stanislav Grof som er blant de fremste psykiaterne innenfor LSD-terapi. Metoden begynner å bli anerkjent av stadig flere psykologer og psykiatere, og den brukes som et tillegg til samtaleterapi.
En sesjon varer i to til tre timer. Man legger seg ned på gulvet, på ryggen, på en madrass. Rommet er nesten helt mørkt. Etter å ha slappet av og funnet roen begynner man å puste dypt og raskt mens høy rytmisk musikk fyller rommet. Det er nesten som hyperventilering, bare at man puster dypt, med magen. Dette varer i en halv time.

Man kjenner som regel at det prikker i hendene, og fingrene kan bli stive som klør. Hvis man har mange indre spenninger kan det forekomme at hele kroppen spenner seg kraftig og rister voldsomt. Så roer musikken seg og man begynner å puste roligere. Nå har venstrehjernen liten eller nesten ingen synlig innflytelse på det man føler og sanser. Man svever i den tynne atmosfæren, "høy" på luftinntak.

Etterhvert blir musikken mer symfonisk. Noen sovner, andre føler at de reiser ut i universet eller opplever tilsvarende vakre landskaper. Men mange opplever traumer fra fødsel, barndom og oppvekst. Å gjenoppleve dette kan være tøft og smertefullt.
Det forekommer nesten aldri at det dukker opp ting fra underbevisstheten som man ikke er i stand til å "takle" med hjelp av erfarne terapeuter. Til slutt blir musikken helt rolig, og man våkner sakte og forsiktig. Etter pustingen er det vanlig å bruke en halv time på tegne eller modellere det man har opplevd. Da får man tid til å få bakkekontakt igjen. Sesjonen avsluttes med en lengre samtale.

Holotropisk pusting er kanskje den raskeste måten å lære å gå inn i en dyp transe på en forsvarlig måte. Men prisen er at man må møte slangene og marerittene direkte. Rainer Maria Rilke skrev at "Våre dypeste redsler er lik drager som vokter våre dypeste skatter".

Holotropisk pusting er i prinsippet fri for teologi og kosmologi. Den er derfor en teknikk som kan kombineres med de fleste verdensanskuelser.

HP setter i gang en prosess som kun blir styrt av den "indre healer" i klienten. Terapeuten griper ikke inn i denne prosessen med mindre klienten selv ber om noe.

Tereaputens eneste oppgave er å skape trygghet. Ellers sitter hun ved siden av klienten, nærmest som en zen-buddhist, mens prosessen går av seg selv. Terapeuten er ikke annet enn en tilrettelegger, "a facilitator".

Det legges minst mulig føringer fra terapeutens side. I samtalen etter pustingen lytter hun til klienten uten å presentere tolkninger og teorier. Men hun kan komme med innspill hvis hun blir bedt om det eller ser at klienten ikke klarer selv å komme videre i prosessen. Alt gjøres med omsorg, diskresjon og forsiktighet. HP-terapeuter følger det taoistiske prinsippet om å gjøre gjennom å ikke gjøre. Derfor opptrer de heller ikke som healere. De bruker ikke "overnaturlige" evner.

Holotropisk pusting kan gjøre et langt større inntrykk enn ekstremsport. Teknikken er derfor spesielt egnet for mennesker som er avhengige av store kick, for eksempel rusmiddelbrukere eller gjengmedlemmer. Men mange vil føle at denne metoden kan være litt for voldsom, så rebirthing kan være et alternativ.

----------------------------------
PSYKOAKTIVE PLANTER:

Psykoaktive planter som Peyote,Ayahuasca,San Pedro og Fleinsopp har vært en del av naturreligionene i flere tusen år, fra Sibir til Sør-Amerika. Men plantene vokser fritt i naturen, og tilhører derfor ingen religion. De er derfor like forenlig med de fem store verdensreligionene som med indigene religioner.
Psykoaktive planter, eller enteogener som de også kalles, er kontroversielle i vestlige land. De forbindes ofte med narkotika. Men de er ikke narkotika per definisjon. Mange av plantene er heller ikke ulovlige. De kan imidlertid hjelpe mennesker til å gi slipp og åpne seg for det hellige.

Hvis man anser enteogener som sakramenter, er det ikke logisk å bruke dem i en rekreasjonssammenheng. Sakramenter er ikke underholdning. Å bruke psykoaktive planter som rusmidler er det samme som at en kristen skulle drikke seg full på altervin.
Menneskerettsloven beskytter kun psykoaktive planter i en religiøs kontekst. Ellers gjelder den vanlige narkotikalovgivningen.
Menneskerettsloven stiller strenge krav. Man kan ikke bare holde en seremoni med psykoaktive planter og tro at den automatisk er beskyttet av retten til fri religionsutøvelse. At seremoniene og trosamfunnene som arrangerer dem er offentlige, er en av forutsetningene for at slike seremonier i det hele tatt skal kunne være lovlige.
I dag er det en rekke sjamaner og trossamfunn som arrangerer planteseremonier. Dette er flott. Men personer som vurderer å delta på seremonier med enteogener bør ta følgende i betraktning:
Planteseremonier er kraftige. Slike seremonier bør derfor holde samme standard som holotropisk pusting-sesjoner. I holotropisk pusting er det vanlig at minst to facilitatorer er tilstede hvis fem mennesker har meldt seg på som deltagere. Hvis det kun er én animistisk healer eller tilrettelegger per ti personer som deltar på seremonier med enteogener, så er det uansvarlig. Grof og andre psykiatere som har praktisert LSD-terapi sier at reiser med psykoaktive planter krever "careful supervision".
Deltagelse på seremonier med enteogener forutsetter meget god kjennskap til naturreligioner og endrede bevissthetstilstander.

Enteogener ble totalforbudt etter at hippier og andre såkalte "opprørere" misbrukte dem. I dag begynner myndighetene å akseptere psykoaktive planter i en religiøs kontekst, fordi de ser at seremoniene holdes av seriøse mennesker med en genuin religiøs overbevisning. Men økt misbruk vil gi myndighetene grunn til å forby slike seremonier ut fra allmennpreventive hensyn. Misbruk vil skade naturreligionene, for et eksempel på dette se her. Jo mer misbruk, jo bedre sak har kritikerne av enteogener. De som ønsker å verne om religionsfriheten og retten til å arrangere seremonier med psykoaktive planter er derfor ikke tjent med at vi vender tilbake til forholdene under hippietida. Bruk av enteogener som underholdning, eller i en kvasi-spirituell sammenheng, vil ikke gjøre annet enn å ødelegge alt det arbeidet forskere og animistiske healere har gjort for at enteogener igjen skal bli tillatt i en religiøs kontekst.

-------------------------------------
DANS:
Hjernen er konstruert på en slik måte at monotone lyder og gjentatte mer eller mindre raske bevegelser kan forårsake trancer. De fleste som har danset lenge utover natten har erfart at bevisstheten endrer seg litt. Man blir i godt humør, oppspilt og noen ganger euforisk. På house- og rave parties kan man gå inn i relativt dype trancer uten å bruke dop. I karismatiske menigheter ser man at folk som danser til ære for Gud går inn i trancer.
Sufiene, dvs. mystikerne innenfor islam, bruker dans hvor de virvler rundt og rundt inntil bevisstheten endres.
Animistiske healere er mestere i å danse. Indianerne i Nord-Amerika er kjent for soldansen og spøkelsesdansen (ghost dance). Afrikanske stammer danser rundt leierbålet, og dans er sentral i voodoo-religionen.

Dans kan kombineres med psykodrama. I dans kan man leve ut kroppens og sinnets kraft. Man kan få kontakt med instinktene. Animister danser ofte kraftdyrene sine. De danser som en ulv eller bjørn. For noen kan dette virke skummelt, kanskje okkult. Men å hente frem egen kraft ved å identifisere seg med et dyr er ganske vanlig i alle kulturer.
En rekke dyr symboliserer styrke. I Bibelen sammenlignes Guds kraft med løvens, og det er ikke uvanlig å si at et menneske slås som en løve eller er sterk som en hest. Under andre verdenskrig var jagerfly malt med haitenner, og i dag kalles sportsbiler for Jaguar og Mustang. Mange av bevegelsene i Kung Fu er hentet fra dyreverden.
De fleste kjenner at dyre-symbolikk vekker kraft i psyken. Animister tar utgangspunkt i dette når de arbeider med kraftdyr, slik at de kommer i bedre kontakt med psykens ”primitive” sider som ofte er fortrengt i siviliserte samfunn.
Vestlige mennesker har en tendens til å undertrykke instinkter og primærfølelser. Resultatet er nevroser og halvfordøyde følelser. Dette skaper stivhet og frykt for naturen. Det kan føre til ukontrollert aggresjon. Dans er en av de mest konstruktive måten å uttrykke det dyriske i menneskenaturen. Gjennom dans kan man leve ut det animalske i trygge former. Dans gjør det lettere å integrere instinkter og rasjonalitet. På den måten kan dans inspirert av sjamanismen og tradisjonelle naturreligioner skape et mer fredelig og humant samfunn.

-----------------------------------------------------------------
SANG:

Sang og musikk kan roe ned mennesker eller vekke aggresjon og sinne. Meditativ sang virker beroligende, rockekonserter skaper energi og massesuggesjon. Sang er en kraftig måte å endre bevisstheten. Sang brukes derfor i katolske messer og karismatiske menigheter.
Monoton chanting fungerer på samme måte som sang. Enkle lyder som gjentas ofte skaper automatisk fysiske endringer i hjernen. Dette er en naturlig prosess. Hvis du lavt gjentar det samme bibelverset ”Herre Jesus Kristus, forbarm deg over meg”, slik som ortodokse kristne gjør under Jesus-bønnen, så vil hjernen gradvis gå over i en meditativ tilstand. Den samme tilstanden kan oppnås ved å lytte til noen som banker monotont på en tromme. Selv tromming på en kaffekopp kan skape en lett trance.
Animistiske healere og tibetanske munker er mestere i å anvende sang og chanting for å endre bevisstheten. I seid brukes sang for å åpne sinnet for åndeverden. Det sies at Odin lærte seid av Frøya. Seidmannen eller seidkvinnen, også kalt en volve, sitter på et høysete med en stav og synger sammen med mennesker som sitter rundt henne. Ved hjelp av sangen reiser vedkommende til åndene i nedreverden eller øvreverden.
Uavhengig av religiøs tilknytning er sang helende og frigjørende. Animistiske healere sier at du kan høre på sangen til en mennesket hvor langt vedkommende har kommet på den spirituelle veien.
Anonymous
Veier til endret bevissthet:
Hypnose
Trommereiser
Drømmer
Holotropisk pusting
Psykoaktive planter
Dans
Sang

Hypnose er greit. Trommereiser er greit. Holotropisk pusting er greit. Dans er greit. Sang er greit. Men psykoaktive planter er ikke greit. Det er en manglende tradisjon for det her i Vesten angående psykoaktive planter er med å endrer bevisstheten og er et verktøy innenfor sjamanismen som har eksistert i årtusener andre steder i verden.

Og det er tradisjoner for det på det Amerikanske kontinentet blant annet. Klart vi har mye å lære av dem. Og ingen tvil om hva som er mest undervurdert og sett ned på her i Vesten generelt. Det handler om å forstå utifra erfaringer rundt dette. Alt annet blir jo bare synsing og kopiering av andres synspunkter. Eller forholde seg til lover som er skapt av mennesker som avviser det åndelige. Endel paradokser her, som psykoaktiv plante-motstanderene ikke vil innrømme. :) Eller dem som kaller det for narkotika.

Ayahuasca finnes som homeopatisk middel - da er ikke DMT inkludert i den medisinen. Og den blir brukt mot depresjoner blant annet.

Kjernen i problemet her sånn ang om det er narkotika eller ikke er at ikke-åndelig interesserte og bevisste vitenskapsmenn har bestemt at DMT og Meskalin skal på narkotikalisten og sånn er det bare - for noen. Når noen går i mer detaljer hva DMT er så påvirker det pinealkjertelen blant annet. Og det vet jo alle her inne har med 3 øye chakraet å gjøre. Åpner opp for mer visjoner og bildestrøm fra den åndelige verdenen. For en som avviser det åndelige så må de ty til hallusinasjoner og at det kan føre til vrangforestillinger osv osv...At åndelig bevisste mennesker støtter dem som avviser det åndelige angående at DMT er narkotika er for meg utrolig snodig. Mens når vi snakker om chakraer,åndeverdenen,healing mm så støtter de samme personene ikke disse vitenskapsmennenes konklusjoner,fordi de har erfaringer med det på flere måter. Så ERFARINGER teller ganske mye.

Plantemedisiner som Ayahuasca og San Pedro åpner opp for visjoner og kontakt med åndeverdenen - åpner opp alle chakraer i mindre eller større grad inkludert 3 øye chakra som vi har nevnt som spesielt DMT og Meskalin påvirker.

Sakens kjerne angående narkotika/hallusinasjoner vs åndelige erfaringer er det som står på agendaen her. For å forstå Ayahuasca,Peyote,San Pedro mm så må en ha åndelig grunnmur i å forstå dette. Det er derfor den generelle vitenskapen feiler så de grader på dette. Og derfor er en sør-amerikansk sjaman som viderefører flere tusener år verktøy mye mye mer troverdig enn personer som ikke har spirituell grunnmur i sin forskning. Da er det ikke rart det blir mye rar suppe angående antakelser,tro og teorier. Og det går utover dem som ønsker å drive på med slike seremonier i eget land i Europa. Narkotika my ass. Da kan en si at meditasjon,trommereise og andre transpersonlige erfaringer gir samme narkotisk effekt siden de åpner opp alle chakraer - også 3 øye chakraet. Rett og slett tullprat og mangel på forståelse - ikke minst en åndelig grunnmur som må være der som ikke eksisterer.

Ordet narkotika er ganske negativt ladet så det er nok viktig å bruke andre ord for å skille mellom det ene og det andre som jeg har påpekt. Psykoaktive planter vil garantert bli mer og mer akseptert etterhvert i Vesten. Men det vil ta sin tid.

Det er faktisk respektløst av alle de land som går imot plantemedisinseremonier arrangert av en religiøs organisasjon. Fordi MENNESKERETTIGHETSLOVENE i FN tillater dette. Nederland,Spania,Italia og Belgia - og USA viser respekt for dette.

Det er egentlig lov å drive med diverse seremonier under en religiøs organisasjon som F.eks Santo Daime hvor som helst. Men uvitenheten og manglende kunnskap og forståelse rundt dette gjør at det er ulovlig. Rimelig respektløst.Og ikke minst manglende forståelse og erfaringer rundt det. Og for å forstå psykoaktive plantenes virkninger så bør en ha åndelig grunnmur i sine tankemodeller og perspektiv på livet etter min mening.
Anonymous
Gormii
Benyttelse av bevisthetsutvidende stoffer er tabubelagt i vår kultur. Kanskje det er på tide å bli kritisk til disse tabuene?

Ja, det er på tide å bli kritisk til disse tabuene. Alle andre bevissthetsendrede metoder er greit, men ikke psykoaktive planter. Det skyldes mye at det har vært lite kultur for det her i Vesten og dette med at den generelle vitenskapen ikke kan skille mellom narkotika og psykoaktive planter. Det er jo rimelig store forskjeller som jeg har nevnt blant annet med Coca-Blader vs Kokain. Forstår en de store forskjellene her så forstår man også mellom narkotika og psykoaktive planter/enteogener.

Bevissthetsendrede metoder i sjamanismen som tromming og psykoaktive planter er ikke leketøy, men verktøy og skal behandles med respekt.
Anonymous
Kommentar vedrørende dans David (ok, det hører ikke hjemme her, pokker heller).

Jeg leser for tiden en bok som heter "the holographic universe" , forfatteren heter Talbot (trur eg).
I boken tar han for seg mange overnaturlige fenomon. Han hevder blandt annet at han selv (med flere) kan se auraen til mennesker. Han sier han ikke ser alle chakraene, men han ser kronechakraet. I den forbindelse bemerker han at kronechakraet lyser opp som en fakkel når folk danser.

Gormii
Anonymous
"Gormii":

Jeg leser for tiden en bok som heter "the holographic universe" , forfatteren heter Talbot (trur eg).
I boken tar han for seg mange overnaturlige fenomon. Han hevder blandt annet at han selv (med flere) kan se auraen til mennesker. Han sier han ikke ser alle chakraene, men han ser kronechakraet. I den forbindelse bemerker han at kronechakraet lyser opp som en fakkel når folk danser.

Gormii

Vi danset jo mye etter San Pedro seremonien da..Inspirerte oss til noen merkelige former for dans :lol: :biggrin:
Nutch/CVS [Bot]
"David":

Alle andre bevissthetsendrede metoder er greit, men ikke psykoaktive planter.

Nei, ikke bare psykoaktive planter. Tenk bare på reaksjonen på tegningen i den danske avisen!
Når bevissthetsutvidende metoder er belagt med tabu står alltid makten bak dette. Og makten er beskrenkende. Som alle vi er innskrenkete.
Til tross for dette: ha en god uke
Gåååja
Anonymous
"Gormii":

Gormii

Santo Daime pleier å ha i sine Ayahuasca-seremonier mye sang og dans. Og det er trancedans helt klart - monoton kraftfull dans kombinert med Ayahuasca. Det er veldig spesielt.