Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
David:
Jeg opplever i større og større grad at det IKKE er store forskjellen på trommeindusert og planteindusert transe. Det er min ERFARING.

Og som jeg også sier, det jeg skriver om er basert på MINE erfaringer. De utgjør MIN sannhet. Jeg bare deler den med dere andre, dere må gå og gjøre deres erfaringer.

Ingen kan si at de sitter med det eneste svaret, den eneste sanne sannheten. Sjamanismen er enerfaringsvei..
Anonymous
"Inger Lise":

David:
Jeg opplever i større og større grad at det IKKE er store forskjellen på trommeindusert og planteindusert transe. Det er min ERFARING.

Og som jeg også sier, det jeg skriver om er basert på MINE erfaringer. De utgjør MIN sannhet. Jeg bare deler den med dere andre, dere må gå og gjøre deres erfaringer.

Ingen kan si at de sitter med det eneste svaret, den eneste sanne sannheten. Sjamanismen er enerfaringsvei..

Okey, den er grei.  8) Det jeg uthever er viktig å ha i sin bevissthet ja. Jeg erfarer til en viss grad at de er med og viser oss deres perspektiv - men det er min erfaring.  :w00t: 8)
Anonymous
hmm.. Ayahuasca er ikke den dama man blir avhengig av. Hu legger korta på bordet og sier det som det er på godt og vondt. Når det er sagt så er det jævli nice at noen huker tak i de av oss som har lukta på jotunkrefter og setter oss på kurs mot trommer og utesitting. Takk takk
Anonymous
Ailo har kastet seg i debatten med et langt innlegg på Sjamansonen.  8)

http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 8&Itemid=1
GjenopprettetMedlem
Jeg begynner å få et veeeldig avslappa forhold til denne diskusjonen, en hver får gjøre som man vil. Men viktig med info og kunnskap...

Her om dagen kom sønnen i huset hjem med et freskt grønt cannabisblad i lua og lurte på om æ visste ka det va.
Jada, sa æ - det e en fake av et cannabisblad.
Riktig det, sa pøjken. De der plantan "væks i store mængda på skola" - tel dekorasjon....

Go helg!
Anonymous
Etter å ha gått i tenkeboksen i flere dager ang mitt engasjement for plantelærere - spesielt Ayahuasca så føler jeg meg ikke truffet verken av ordet enteogenmani eller nyfrelst. Det er lett å mistolke når man ikke kjenner meg godt nok fra før av.  :) For meg handler det om en enorm glede av å åpne opp for "gamle minner" fra min fortid - pre-liv stadiet - tidligere liv osv....å åpne opp for det - så en kan lett mistolke at jeg på en måte er nyfrelst - men jeg er i realiteten mer levende enn noensinne da i dette livet.  :w00t: :biggrin: Og jeg hadde stor engasjement for dette emnet selv FØR jeg begynte å erfare - så det sier også noe - jeg har erfart plantelærere i tidligere liv og drevet på med sjamanistiske teknikker og metoder i Peru i tidligere liv som det er en glede å åpne seg mer opp for - så det er jo naturlig at en blir ekstra engasjert, viser en enorm glede og engasjement til fortvilelse,glede eller irritasjon hos noen. Det får en bare takle. Og ser frem til å dele litt mer erfaringer med plantelærere som Ayahuasca o.l. i årene som kommer. Jeg er veldig glad i Naturen - veldig glad i planter spesielt - så det ligger mitt hjerte nært - å være engasjert for plantemedisiner - psykoaktive planter o.l. Det er naturlig og sunt å være skeptisk til slike ting, men jeg ønsker at mitt engasjement skal brukes til å inspirere andre eller få en slags positiv bevissthet ang det jeg snakker om ang plantelærere o.l.
Til tider er jeg så åpen og sånn overfor det jeg står for her inne at jeg må roe meg ned litt,fordi jeg liker å dele med andre mitt engasjemtn og glød for noe.

Og ingen trenger å være redd for at jeg skal bikke over eller det skal bli for mye av det gode ang plantelærererfaringer,fordi jeg er så bevisst på min vei og sånt og har vært det siden barndommen - men har ikke vært så interaktiv med mitt potensiale før nå siden barndommen. Så det er viktig å stå for det en erfarer og tror på - det er et mantra som jeg nynner mye på om dagene - jeg har hatt problemer med å virkelig tro på det jeg erfarer og får opp av tanker og intuisjon. Men det er annerledes nå og det åpner seg litt etter litt. Så får andre reagere og takle som de vil - jeg er meg selv og er heller ikke perfekt eller er en guru,sjaman eller et orakel. Men jeg har STERKE meninger og liker å si ifra om ting og tang. Men plantelærerene lærer meg mye om ydmykhet og det er utrolig viktig å ha med seg videre på sin vei i livet. Og at en har uendelig mye å lære - og hente tilbake gammel visdom og kunnskap - å få ut det potensialet en sitter inne med. Det ser jeg mer og mer og mer og mer fram til å erfare. Så får en bare akseptere og respektere meg som jeg er. Hvis ikke så er det ikke mitt problem! :moreevil: :icon_lol:

Takk for forståelse! :respect:
GjenopprettetMedlem
Tiden går,forandringene rår.  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
David. En ny begynnelse til ny forståelse. Seieren din er sikret hvis du er helt ærlig mot deg selv. Tiden for å gjøre bruk av evner og den visdom som du har tilegnet deg hittil. Din troen vil møte utfordringer ,men er du ærlig vil du seire til slutt.    :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Anonymous
"dimi":

David. En ny begynnelse til ny forståelse. Seieren din er sikret hvis du er helt ærlig mot deg selv. Tiden for å gjøre bruk av evner og den visdom som du har tilegnet deg hittil. Din troen vil møte utfordringer ,men er du ærlig vil du seire til slutt.    :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Ja, viktig å være ærlig mot meg selv - så er en på riktig spor slik en ønsker å følge. Ærlighet varer lengst.  8) :respect:
GjenopprettetMedlem
Så du har den oppfattelsen at enteogen inntak er en lettvint vei Dimi?
Da har du nok ikke opplevd en skikkelig ego-død.
Enteogener bryter med gamle oppfattelser,men man må på egenhånd bygge opp et nytt verdi-system,det kommer ikke av seg selv.
Inntak av enteogener er den harde veien D I M I . :respect:               

GjenopprettetMedlem
Hva er en skikkelig ego-død teleterkji ?
Jeg har opplevd egodød to ganger, den første var uten enteogener den andre var med ,begge var rå på hver sin måte.
Jeg mener at enteogen inntak er et lettvint måte ,fordi det er enteogen ånder som fortalte meg det. Det er for eksempel mye lettere å sitte i et varmt sted og kose seg med enteogener enn å være på utesitting i flere dager i regnvær.Det er mye lettere å bryte gamle oppfatninger ved hjelp av enteogener enn ved hjelp av utesitting.  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Fant dette på nettet hvis noen er interesert i å lese litt om hva det stå hos wiki
http://no.wikipedia.org/wiki/Enteogen#Bruk_av_enteogener

Har ikke lest så mye av det selv, bare det at det er det stoffet extacy prøver å etterligne.

Jeg har skrevet om det før og mener at stoffer ikke gir èn en varende effekt på noen måter!!
Det er rett og slett destruktivt mener jeg, men jeg forstår at det kan virke interesant og forlokkende.
Særlig den virkningen det gir kan være fasinerende.
Men om man kan bruke det i hensikt med at det er destruktivt skal jeg ikke svare på.
Da jeg tror at healing kraften kan utvikles på andre måter! og at det vil være mer effektivt tror nå i alle fall jeg.
Jeg har ikke selv prøvd andre naturlige stoffer en hasjfamiliens planter, og fleinsopp. Å snakker muligens over hodet på meg.

Men nå er jeg så mett at jeg ikke klarer å tenke klart, så jeg får komme tilbake til dette senere  :eusa_doh:

jimango
GjenopprettetMedlem
Fant en link lengre ned på siden på wiki, men husker ikke hva jeg  tenke om det  :eusa_doh:
http://www.bibelen.no/chapter.aspx?book=GEN&chapter=3

Hadde noe med spørsmål å gjøre  :wub:
GjenopprettetMedlem
Det er ikke mye kos,når en er på kraftfulle enteogener,en begynner vil nok kanskje tro det handler om kos.
Bruk av enteogener er en urgammel metode som inviterer til både enorme smerter og sterk glede.
Det er noe av det hardeste arbeide en kan påbegynne,for det er en lang process å forstå hva som virkelig skjer med en og livet,etter å ha fjernet noen av alle maskene.
En skikkelig ego-død gjør noe med en som alle en kjenner reagerer på,som om en var nyfødt,hellig-gjort,gal i hm hmen.
Det kan være tøfft for en som har bygget mye av livet på selv-digg.
Det store arbeid med en selv og livet begynner etter at de enteogene hjelpere har vist hva som trengs å jobbe mer med.
Her er kraft sier de,lær å leve med denne kraften!
Kom gjerne tilbake,når du er klar for mer.
:respect:
                                           Dear Dimi!!
Anonymous
Anonymous
Hvorfor fjernet du det siste innlegget ditt, Kokopelli?
GjenopprettetMedlem
Hva får en til å bruke enteogener ?.
Størrelsen på ens ego har en stor betydning for bruk av enteogener.Har man et stort ego og en inngrodd A4 kompleks så er enteogener til stor hjelp. Jeg er mye enig med deg om det du skriver i "bruk av kraft sopp".
Den opplevelse av eufori er i de fleste enteogener ,og da vil jeg tro at stoffet dopamin frigjøres under opplevelser.
alkohol er også hard vei,men de fleste liker jo det.
Tenk deg om du kan erfare lignende opplevelser uten enteogener,Hvilken pris kommer du til å sette på dem da?
Det kommer den tid da  en trenger ikke  de hjelpe midlene  for å gå videre på en åndelig vei,man har sin personlige kraft og sterk vilje til rådighet. Ånder vet  hva som trengs å jobbe mer med uten enteogener,enteogener kan hjelpe en til å opprette kontakt med ånder eller skytsengler ,osv.  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Åndene vet hva som trengs på det åndelige plan,der er de noen eksperter med laang farts-tid.
Soppåndene får en et forhold til som hjelper en å finne kraft og den åndelige verden uten dens fysiske nærvær i kroppen.
En sjaman av en sopp som blir værende som en egen skyts-kaptein på laget.
Naturens enteogener er ingen flukt  f r a  virkeligheten,men fører en dypere inn i den,så en blir mere nærværende i livet,og med større kraft.

GjenopprettetMedlem
Om man  har et valg om å gjøre ritualen som forutsetter inntak av enteogener eller utesitting på indiansk vis.
Begge ritualer har samme intensjon og man kan velge bare en.
Hva velger man?
Hva velger du?
Hva velger jeg?,den siste.  :biggrin:
Anonymous
"Kira":

Jeg ble var om at jeg kanskje hadde misforstått bibelsitatene om syndefallet og at en hver må få lov til å se på ting som de vil. Hvis det er sånn jeg forsto det at vedkommende (husker ikke navnet nå) som la ut bibelsitatlinken mente at eplet ifra fortellingen om adam og eva i hagen symboliserer bruken av entheogener, so be it. da er dette riktig for vedkommene og egentlig ikke noe å diskutere med
Anonymous
Ja, vi ser jo ulikt på mange ting og har hver vår måte og legge våre synspunkter fram på.
Det er et rikt mangfold her inne og det gjør det desto mer spennende å følge med i de forskjellige diskusjoner som finner sted.
GjenopprettetMedlem
"Kokopelli":

"Kira":

Jeg ble var om at jeg kanskje hadde misforstått bibelsitatene om syndefallet og at en hver må få lov til å se på ting som de vil. Hvis det er sånn jeg forsto det at vedkommende (husker ikke navnet nå) som la ut bibelsitatlinken mente at eplet ifra fortellingen om adam og eva i hagen symboliserer bruken av entheogener, so be it. da er dette riktig for vedkommene og egentlig ikke noe å diskutere med

Min hensikt med å legge inn linken har ikke noe med hva jeg selv mener utover det at det tar opp en mye diskutert debatt.
Og det er det at om det er en sammen heng mellom plantebruk som opplysningskilde, og eple som et symbol på det samme.

Det er ikke min hensikt her å dømme for eller imot, men heller ta opp emne for debatt.

Selv mener jeg at den riktigste veien er å få kunnskap uten tilsettnignsstoffer!
Men jeg har respekt for den som prøver plante veien. Da jeg selv har prøvd å opplyse meg selv igjennom stoffer.

Det kan jo hende at eple symboliserer noe annet og at det ikke er de stoffene som brukes i plantelærens opplysnings vei.
Så er da plantelæren kanskje livets tre er da spørsmålet.
Det kan jo diskuteres opp og ned i mange generasjoner.

jimango
Anonymous
Livets tre er symbolet for personlig vekst, vekst som samfunn. enhet og mangfold, rotfeste og samtidig streben etter nye høyder. Yggdrasil er treet, axis mundis er treet. Tre er symbol på tre enighet, hehe. De er symbolet på kraften som søker ned og kraften som søker opp. Jeg vet at dette er en avsporing men jeg vil bare uttrykke hvor mye jeg elsker trær. Treehugger? yes! Treelover? sir yes sir! På grensen til dendrofil, absolutt ikke men dendromanien har grepet meg. Her om dagen ville jeg starte en treklatreklubb og kalle den Ratatosk som er ekornet i yggdrasil. Jeg veit nå at jeg må nedprioritere dette så værsegod å ta ideen, anyone?
GROV avsporing, haha. Enteogenmani? når ble noe galt? FAEN I HELVETE!! ble bare stygt når noen utenfra pekte og sa: "Det du sa nå er stygt" Det samme syns jeg gjelder menneskers opptatthet av planter. Det blir mani når noen andre sier at det er det. Gulp i dere yage til englenes trompeter tyter ut av ørene deres og gjør det med verdens beste samvittighet. Hvem andre enn du vet hva som er rett for deg? Jeg for min del har faktisk havnet i en situasjon som er ganske interessant og det er: Etter at jeg var rusmisbruker, noe som også er et ord slengt på meg av samfunnet så har jeg havnet i en nærmest renhetsmani og DA sliter man. Det er knappe 3 år siden jeg badet i kjemikaler som en gal blanding av professor baltasar og Vince Neil fra Mötley Crue og nå er det nesten så jeg studerer melka med mikroskop for å lete etter giftstoffer. Selvfølgelig er det smart å være måteholden men vær også måteholden i forhold til måteholdenheten. too much of anything is too much. Det er ikke hva man gjør som er så himla farlig men det er balansen som er viktig å holde ved like tror jeg. Ha en herlig kveld :)
GjenopprettetMedlem
"dimi":

Om man  har et valg om å gjøre ritualen som forutsetter inntak av enteogener eller utesitting på indiansk vis.
Begge ritualer har samme intensjon og man kan velge bare en.
Hva velger man?
Hva velger du?
Hva velger jeg?,den siste.  :biggrin:

Jeg foretrekker utesitting...i de fleste tilfeller. Men det å innta et bevissthetsutvidende stoff kan også være givende, men jeg opplever de to metodene som svært forskjellige. Og det er vel det som er poenget ditt.

Å være på f.eks. en utesitting, bringer mønstre, frykt og annet fra det underbevisste fram på en klar måte der og da. Det gjør det enklere å få fram en endring, en transformasjon, raskere. Det bringer en raskere til en klarhet.

Enteogener kan kanskje også gjøre dette, men det er ikke min erfaring. Slik jeg opplever det selv, tar det lengre tid før mønstrene dukker opp, frykten blir avslørt, og man kan ta tak i ting.

Det er ikke opp til andre å si hva man bør velge, men slik jeg opplever det er kjapp forandring ofte ikke like dyptgripende som den som foregår over lengre tid. Det er noe som heter "fort og gæli", det som kommer lett går lett.. Mens den langsomme (seigpining) prossessen der man får tid til å komme ned til røttene (hit hard rock bottom) i ting, kanskje gir den største endringen på sikt. For da får man virkelig tid til å se på seg selv og hvordan det står til på det indre planet. Og man får anledning til å gjøre endringer i seg selv på et mer grunnleggende plan.

Kanskje.. Jeg har ennå ikke nok erfaringer til å vite sikkert. Men kanskje er det derfor mange føler at enteogenbruk bør være begrenset, fordi mange rett og slett trenger TID mellom hver gang til å komme gjennom de prosessene som blir satt i gang. Og i de prosessene kan man kanskje ha mer nytte av utesitting, svettehytte og andre slike seremonier, for de er kanskje med på å jorde oss, hjelpe oss å se og forstå bedre, og være med på å manifistere lærdommen.

Og hva man enn velger, så er man på vei.
Anonymous
Jeg har fulgt med på debatten en stund, men har kviet meg litt for å spørre om en ting. Jeg har en fortid med som tung rusmisbruker. Under mitt misbruk har jeg tidvis vært veldig inne i det åndelige. Var egentlig det som var en vei inn i rusen for meg, jeg brukte rusmidler for å få en åndelig opplevelse. Greia er at jeg ikke hadde noen som kunne lære meg korrekt bruk, og i tillegg til å ha en avhengighets personlighet tok jeg for mye. Dette førte meg nedover og nedover på selvødeleggelsens vei. Mitt spørsmål er, hvordan stiller dere til at en person med min bakgrunn inntar kraftplanter? Jeg stiller meg i utgangspunktet åpen for det meste, men kjenner at jeg blir litt svett i henda når det kommer til dette teamet. Jeg har vært rusfri i over 2 år og jeg vil IKKE havne der jeg var igjen for 2 år siden for alt i hele verden. Jeg har sett helvete og vil ikke dit igjen. Samtidig føler jeg en dragning mot kraftplanter av den grunn at jeg har hatt mange opplevelser og lært mye når jeg brukte de før. Nå er det jo ikke sånn at jeg kommer til å komme i settinger hvor jeg blir tilbudt Ayahuasca eller San Pedro med det første, men man vet aldri når en mulighet kommer. Jeg trenger litt hjelp med å få noen andres syn på dette. På forhånd, takk:) :respect: