Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Er det noen som har erfaring med norske enteogener? Psilocybe semilanceata (spiss fleinsopp), eller amanita muscaria ( rød fluesopp) Jeg vet at det er forbudt å spise flein, men kan vi snakke om det i dette forumet?
Anonymous
Vi må ta tilbake igjen vår rett til å bruke sopp akkurat som det passer oss...Flein, flein, flein er forbudt, men allikevel har jeg brutt loven sanket og spist denne soppen...Gjør det meg til et dårlig menneske? Eller er det loven det er noe feil med? Kan man i det hele tatt forby en plante(sopp) og forvente å bli tatt alvorlig....Nei Nei Nei det kan man ikke, men vi holder jo til i forbyderenes høyborg, Skandinavia, hvor det er lang tradisjon på å forby ting man ikke liker. Men man skal være ganske `far out` hvis man tror at man kan forby planter....de vokser jo tross alt bare der...for oss mennesker til å bruke for vårt beste.

Påstand; fleinsopp er forbudt fordi tatt på riktig måte er det et kraftig enteogen som åpner opp og avslører samfunnsillusjonen, og det kan man jo ikke ha, en hel masse mennesker som går rundt og ikke tror på sosialdemokratiet..Det er fali det!
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Amanita  :icon_biggrin:

Du spørger om det gør dig til et dårligt menneske, fordi du har spist en svamp der er ulovlig. NEJ, det gør det ikke... :innocent2:
For det er dit valg om du vil spise den eller ikke.
Du skal også vide at i denne debat fordømmer vi ikke andre mennesker. :wub:
Jeg ville gerne have svaret på dit indlæg, men jeg har desværre ikke så megen erfaring med norske enteogener. De kan være at andre ved noget om det, som kan svare dig. :eusa_pray:

Velkommen til debatten

Hilsen Shamanen :icon_biggrin:
Snappy [Bot]
Hmmm, en vriden påstand du kommer med her. Men som Shamanen sier, her skal man ikke fordømme andre :icon_razz:. Du velger selv hva  du ønsker å gjøre. Jeg har ikke stor kjennskap til bruk av fleinsopp, men det jeg vet er at den kan gi samme effekt som LSD. Personlig ville jeg aldri ha tatt noe som stimulerer for å få kontakt med det åndelige i mitt liv. Det vil jeg helst klare uten. Og det jeg ikke får tilgang til UTEN å bruke stimuli, det kan få være i fred for min del. Jeg rører heller ikke alkohol  :beer: om jeg skal jobbe med det åndelige, og holder meg bevisst i denne materielle verden så lenge jeg er påvirket av det. Men jeg ser jo at under påvirkning av alkohol, så er jeg mye mer mottakelig enn til vanlig. F.eks. kommer mine mest klare drømmer mens jeg sover med alkohol i kroppen, eller dagen derpå. Selv om fleinsopp vokser i naturen, betyr det jo ikke at det ikke er giftig eller skadelig for oss. Men hvis du klarer å bruke dette på riktig måte, og synes det fungerer for deg - så er det flott for din del.  :wub:
Anonymous
Hei, fint med litt respons på dette ømfintelige tema, det er nærmest tabu :-X  å snakke om disse tingene i vanlige fora, så jeg tenkte at dette var stedet for en nyansert debatt.

Mitt utgangspunkt er at det som vokser naturlig er bedre for menneskene enn det mennesken klarer å lage selv, uavhengig av det lovmakerene måtte mene. F. eks.  en maiskolbe er bedre enn en snickers-bar, banan er bedre enn banos, og vann er faktisk sunnere og bedre enn coca cola.....og ikke minst, psykoaktiv sopp er langt å foretrekke framfor alkohol eller lykkepiller for den saks skyld, som jo heller ikke vokser på trær selv om det kan virke slik etter et legebesøk.........

Ideelt sett så burde man ikke trenge ytre stimuli for å komme i kontakt med det spirituelle, men i en forvirret tidsalder blant forvirrete mennesker, så må det noen ganger kraftig lut til for å åpne opp og få folk til å skjønne at de er forvirret, først da kan man gjøre noe med det, dette har jeg erfart personlig.

Psykoaktiv sopp er et gode, en gave hvis man vet hva man gjør, og hvis man ikke vet hva man gjør så er det kanskje på tide å finne ut av det snart?    ;D
Anonymous
Den enda praktiska erfaring jag har av soppen är inte ens sjamansk. Jag spiste en god del en gang, fick en masse snurr och psychedeliska ting, men så kom Soppen fram och sa "Kom tillbaka om 5 år................ idiot!" och så var det inget mer.

Det har nu gått nästan 6 år, så jag återkommer när/om jag får egna erfaringar med den.

Mvh,
Thomas
Yahoo Slurp [Bot]

Fordi tingene vokser ude i naturen, er ikke ensbetydende med at vores krop absolut kan klare de ting vi kommer i den. Nogle gange laver vi måske en medicin af disse ting, men i så små mængder, så vores krop ikke tager skade af medicinen, (det er jo meningen at medicinen skal hjælpe). Jeg har kikket lidt på det vi på dansk kalder en rød fluesvamp...(ligner den svamp som er dit billede) Den er nok en af de mest giftige svampe, som man bør holde sig fra. Ved for stor en indtagelse af det kan du få psykiske varige mén.. Det er der vel ingen der ønsker sig?

Jeg tror at mange der tyer til eflueserende stoffer, mangler den ro der skal til, for at kunne meditere, - og derfor gerne vil forcere tingene... Eller de ved ikke at man kan få de samme oplevelser med / i en meditation.  :eusa_pray:

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
Anonymous
"Jeg tror at mange der tyer til eflueserende stoffer, mangler den ro der skal til, for at kunne meditere, - og derfor gerne vil forcere tingene... Eller de ved ikke at man kan få de samme oplevelser med / i en meditation "

Støtter deg på denne, Shamanen!
Hilsen kariw
Snappy [Bot]
"lotta":

Det er så riktig, det du sier,  Shamanen :)...og  av egen erfaring ( mener ikke at jeg har spist  hverken  steinsopp eller fluesopp, det fikk jeg prentet i hodet  i barndommen, var giftige saker) så fant jeg roen i så enkelt som  i å gå  til skogen, lytte,se og lukte der, det fantes så mye der ute, at roen senket i kroppen..roen som var  bare så god. Hvedagen vår er  jo stresset, men vi må selv prøve å gå inni oss selv og finne roen og harmonien, ingen kommer med den og serverer den  til oss på et fat.Bare så lite som fuglesang som strømmer inn fra åpent soveromsvindu kan gi stor ro. :wub: :innocent2: :)

JA!  :respect: Hvis man har problemer med å finne roen og rom for det åndleige i en stresset hverdag, så er det adskillig bedre å ta en tur i skogen å åpne sansene der, enn å åpne opp med stimuli fra flue- og fleinsopp. Sopp er jeg personlig veldig skeptisk til, og man må vite hva man tar i seg. Holder på med utdanning innenfor helse, hvor vi også er en del innom kost og ernæring. Fikk nylig høre om en hel familie som var ute og plukket sopp, laget det til middagen og spiste seg mette. Så ble alle syke, de hadde plukket feil sopp - selv om de var erfarne sopp plukkere. Samtlige fikk en alvorlig nyresvikt, og samtlige trenger å få donert nyrer nå. Det er tragisk! Så man skal være forsiktig, selv med ting man tror er ufarlige.
Anonymous
Det er mange tabu knyttet til rød fluesopp, et er at den er så veldig giftig, det er den ikke tilberedt på riktig måte. Dette vet jeg fordi jeg har prøvd......Men som med all sopp så må man være sikker på at man har den riktige og vite hvordan man tilbereder den!

Det at man kan få varige psykiske men er en eldre myte om fluesoppen, derav navnet, som ikke har noe med soppens egenskap som insektsmiddel å gjøre, men som antagelig stammer fra det gamle uttrykket `å ha fluer i hodet` som betyr å være gal, man kan få fluer i hodet av å spise den, altså bli gal!       

:razz:
Yahoo Slurp [Bot]

Hvorfor spiser du dem? Er det kun for virkningen eller smager de så godt?

GjenopprettetMedlem
"Shamanen":

Hei shamanen. Jeg lurer på om dette spørsmålet er oppriktig ment. Svaret er jo så opplagt. Dette er vel ikke en diskusjon om matsopp? Eller er det noe jeg har gått glipp av?

Jeg leser også at de som bruker sopp ikke har ro til å meditere. Hva er dette for slags nedlatende holdning? Jeg synes jeg leste et sted at her fordømmes ikke folk....

Sopp og andre vekster er VERKTØY. Meditasjon er også et verktøy. Jeg fordømmer ikke meditasjon, tvert imot praktiserer jeg det.At noen mennesker finner det formålstjenelig å bruke verktøy som er forbudte gjør oss kanskje til dårlige samfunnsborgere ( lovbrytere), men  blir vi dårlige mennesker? Her mener jeg vi må se på lovverket. Å forby hallusinogener er nesten komisk. De gror overalt rundt oss, har mye interessant å lære bort. Skal vi forby naturen å gro?

Til slutt: Hvem er det som best kan avgjøre om sopp og andre plantelærere er verd å benytte?  De som har erfaringer med dem eller de som ikke har det? Jeg frustreres daglig over at pilletrillerne har fått et slikt monopol på "sannheten". Jeg dedikerer gladelig mitt liv til å bidra til større forståelse på plantelærer-feltet. Vi har ikke råd til å vente stort lengre.

Med ønske om vekst og ekspansjon for alle som lever.

Jacobsen
Anonymous
Jacobsen...  :respect:
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Jacobsen  :icon_biggrin:

Der er ingen fordømmelse over det spørgsmål, og hvis du har opfattet det sådan, beklager jeg. Vi har ALLE en fri vilje til at gøre med vores liv som vi finder bedst. Da dette jo er en debatt, kan jeg ikke se, at jeg ikke kan spørge om sådan et spørgsmål?  Folk kan benytte "what ever" de lyster. Vi kan også lade være med at diskutere det overhovedet.... men det skulle jo ikke være et tabu emne. Men ved at få så mange ting frem om emnet, som muligt, kan man måske bedre tage stilling til om man vil benytte det som værktøj eller ej...

GjenopprettetMedlem
"Shamanen":

Hej shamanen.
Jeg ser ingen fordømmelse i ditt spørsmål, jeg lurte blot på om det var alvorlig ment...

Påstandene om at man mangler ro til å meditere hvis man bruker sopp, og likedan påstanden om at man kan oppnå eksakt det samme ved hjelp av meditasjon er nettopp påstander ( som kanskje er litt preget av fordommer). Innebærer det at man kan få varige psykiske mèn av å meditere?
.
Her er noen av mine påstander:

1.    "War on drugs" er en stor løgn, kreèrt for å støtte opp om maktapparat og medisin-monopolister.

2.    Folk som tror at fleinsopp er skadelig for kroppen er lurt opp i stry. Det er det motsatte som er tilfelle.

3.    De som mener at plantelærere er skadelige er for feige til å prøve ut om det stemmer ( JEG ÅPNER FOR AT DETTE ER EN FORDOM).

4.    Sopp stimulerer språk, det hjelper fram poeten i oss. Soppen er logos.

La debatten gå....

Hilsen Jacobsen
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Jacobsen  :icon_biggrin:

Du skriver: "Innebærer det at man kan få varige psykiske mèn av å meditere?" Dertil kan jeg svare: JA; det kan ske ved forkert brug af meditationen. Hvis man ikke ønsker at forlade den verden man befinder sig i, når man er i meditationen.... så bliver man det man kalder en "astal-tramp" og her taler vi om varige psykiske mèn...... :whatthef:

Vi kan alle komme med en påstand, man kan vi akumenterer for den, - for hvis vi IKKE kan det, hvad er den påstand så værd?

Snappy [Bot]
Om rød fluesopp: Giftstoffer og giftvirkninger: Inneholder giftene ibotensyre, muskimol, muskazon og muskarin  (i lav konsentrasjon). Normalt kommer giftvirkningen etter 20-30 minutter (kort latenstid). Hovedgiftene gir kraftige virkninger i sentralnervesystemet (hallusinasjoner, motorisk uro etterfulgt av lammende fornemmelser i muskulaturen, svimmelhet, øresus, bevissthetstap osv.). Med i forgiftningsbildet er også kraftige magesmerter, brekninger, munntørrhet, nedsatt svettesekresjon, hurtig hjerteaksjon, mm. Forholdsregler: Medisinsk kull, eventuelt fremprovoserte brekninger. 

Hentet fra
http://www.toyen.uio.no/botanisk/bot-mu ... opper.html

Og litt fakta om fleinsopp: http://www.viten.com/tema/sopp/hoiland2.htm
Anonymous
Synes denne debatten begynner å ligne på en vi nettopp har hatt i forumet, men den er vel da ennå ikke avsluttet ...
Men hvorfor forsere prosesser med "tilsettinger" som kan framskynde at man befinner seg i en setting man kanskje ikke er moden for å takle ... Til og med kan det bli slik at man i ettertid helst ville ønsket det ugjort.

Noe av det som kommer fram i debatter som dette tyder på at det kan foreligge ei slags "romantisering" av sjamanrollen og hva som må til for å inneha denne rollen, plantelærere inkludert.
Synes ikke det nødvendigvis er et sunnhetstegn. Men nå er jeg en rebell alltid reagerer  på  romantisering og skjønnmaling av alle slags roller.

Og jeg synes ikke ikke at verken norsk eller internasjonal narkolovgivning m.m. eller klodens eller samfunnets tilstand forøvrig (hva man nå måtte mene om den/det) er noen unnskyldinig for å sette seg opp på en fjern fjelltopp  og bruke flein eller fluesopp som sutteklut...

Da  heller bedre å hive seg opp på de barrikadene hvor man vitterlig kan forandre både maktapparat og sammfunnsliv, -ved sjøl å delta aktivt. Alle har stemmerett i dette landet, og jeg blir ærlig talt skikkelig frustrert over at så mange ikke har "oppdaga" at man må gjøre noe sjøl for at forandringer skal skje ...

All respekt for folks personlige valg - dettte er en debatt og da har man lov til å mene hva man vil - ikke sant...
Anonymous
Hei Shamanen, det smaker ikke spesielt godt, det smaker sopp! Det er virkningen jeg er ute etter, dessuten er det tabu og jeg prøver å finne ut hvorfor. Det er mange meninger om fluesopp, men lite faktisk kunnskap. De som aldrig har spist den sier ofte at den er giftig og at du kan dø og bli gal, mens de som vet å spise den på riktig måte har ganske andre historier å fortelle.
Man kan nok bli gal av det, men med utgangspunkt i at de fleste mennesker allerede er gale, de vet det bare ikke, så er det ikke sikkert at det er noe negativt i det  :eusa_doh:

Og hei Hege Elisabeth, hvis du leste mitt første innlegg så ser du at jeg lurer på om det finnes noen med erfaringer der ute ikke fordommer...dessuten de symtomene du lister opp er vel ikke værre en en middels fyllesyke så vidt jeg kan bedømme, hvis man først skal være usakelig.

Jakobsen skjønner hva jeg snakker om, hei på deg og velkommen til diskusjonen!

Uansett er det fint med litt debatt omkring denne spesielle soppen og andre enteogener, og bare man har et åpent og fordomsfritt sinn så vil kanskje sannheten også komme etterhvert..i mellomtiden skal jeg grave meg et hull i bakken, krype ned og dekke lett til med jord...  :P
Snappy [Bot]
Nå blir jeg faktisk litt irritert, Amanita. Hvor er jeg usaklig og fordomsfull?! Hvis du leser mitt første svar så skriver jeg jo nettopp at jeg synes det er fint for deg om du synes det fungerer. Jeg synes det er viktig å være klar over skadevirkningene og forgiftnings symptomer, før man ukritisk inntar planter eller stoffer som kan gi slike symptomer. Det var ikke i min mening å fornærme deg, og jeg tror deg når du sier at du vet hvordan du skal bruke dette - kjempeflott! De fleste er klar over virkningen av alkohol, men ikke alle kjenner til virkningen av slike entogener. Nei, jeg har ingen erfaringer med dette, men jeg har sett hva virkningen av f.eks. fleinsopp kan gjøre med mennesker. Og det skremmer meg! Så beklager at jeg prøver å belyse de helsemessige aspektene ved å innta slikt. Siden jeg jobber en del med ernæring og helse og de virkninger det har på kroppen, så henger jeg meg en smule opp i hvordan både vitaminer, mineraler og også stoffer som påvirker sentralnervesystemet fungerer på oss. Jeg fant ingen steder der det sto om at noen hadde dødd av å spise fluesopp, men man kan bli alvorlig syke.
Anonymous
Hei Hege Elisabeth,det var ikke meningen å irritere deg, og jeg ble slett ikke fornærmet. Jeg syntes bare at diskusjonen sporet av før den hadde startet. Ja fluesopp er giftig og kan være farlig og de symptomene du viser til er jo tegn på forgiftning, eller overdosering hvis man bruker en annen termonologi.

Det jeg ville snakke om er ,ikke hva som skjer når man overdoserer eller har blitt forgiftet av et enteogen, men det som skjer når man tar akkurat passe stor dose, eller blir akkurat passe forgiftet om du vil .......Det er mye mere interessant og det var det jeg hadde håpet å kunne utveksle erfaringer om.

Og de stoffene du nevner som giftstoffer er ikke alle dårlig gift i denne sammenhengen, muskimol, ibotensyre  og antagelig også muskazon er aktive virkestoffer( sett med en psykonauts øyne), mens muskarine er giftstoffet som i for stor dose vil gi de symptomene du beskriver , men ved hjelp av en enkel prosess kan mye av det uønskete muskarin omgjøres til det ønskelige muskimol .., altså soppen blir mindre skadelig og belastende på kroppen og mere psykoaktiv, slik er teorien..

Og er det ikke flott da, at man kan ta en tilsynelatende giftig sopp og gjøre den om til en psykoaktiv delikatesse..Eller er jeg ganske alene om å ha en slik innstilling? Jeg trodde kanskje sjamansonen var stedet for en slik debatt, tar jeg feil adm?

Jeg bruker fluesopp som et eksempel på et norsk enteogen, fordi den ikke er ulovlig.

Eller er det rett og slett slik at dette er ting man ikke snakker om i det hele tatt, ikke en gang i sjamansonen?
Snappy [Bot]
"Amanita":

Hei Hege Elisabeth,det var ikke meningen å irritere deg, og jeg ble slett ikke fornærmet. Jeg syntes bare at diskusjonen sporet av før den hadde startet. Ja fluesopp er giftig og kan være farlig og de symptomene du viser til er jo tegn på forgiftning, eller overdosering hvis man bruker en annen termonologi.

Det jeg ville snakke om er ,ikke hva som skjer når man overdoserer eller har blitt forgiftet av et enteogen, men det som skjer når man tar akkurat passe stor dose, eller blir akkurat passe forgiftet om du vil .......Det er mye mere interessant og det var det jeg hadde håpet å kunne utveksle erfaringer om.

Og de stoffene du nevner som giftstoffer er ikke alle dårlig gift i denne sammenhengen, muskimol, ibotensyre  og antagelig også muskazon er aktive virkestoffer( sett med en psykonauts øyne), mens muskarine er giftstoffet som i for stor dose vil gi de symptomene du beskriver , men ved hjelp av en enkel prosess kan mye av det uønskete muskarin omgjøres til det ønskelige muskimol .., altså soppen blir mindre skadelig og belastende på kroppen og mere psykoaktiv, slik er teorien..

Og er det ikke flott da, at man kan ta en tilsynelatende giftig sopp og gjøre den om til en psykoaktiv delikatesse..Eller er jeg ganske alene om å ha en slik innstilling? Jeg trodde kanskje sjamansonen var stedet for en slik debatt, tar jeg feil adm?

Jeg bruker fluesopp som et eksempel på et norsk enteogen, fordi den ikke er ulovlig.

Eller er det rett og slett slik at dette er ting man ikke snakker om i det hele tatt, ikke en gang i sjamansonen?

Takk for klargjørende svar, Amanita. Synes det er greit å få belyst alle sider ved en sak. Kanskje er jeg litt for analytisk av meg til tider og vil plukke det meste i stykker - men det er fordi jeg selv ønsker å vite mest mulig om slikt. (Må være forskeren i meg) Og jeg har fremdeles tro på at du vet hva du gjør ;D
Anonymous
En god link til fakta om amanita muscaria: http://www.biologydaily.com/biology/Ama ... aria    :wink:
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alle  :icon_biggrin:

Det er jo derfor vi har en debbat, vi skal IKKE være enige...for så kunne vi sætte os i en rundkreds og råbe VICTORY....  :lol:
Men at vi har FRIHEDEN til at gøre og sige præcis hvad der passer os, er det ikke hvad vi kæmper for med krig i verden. Valgmuligheden til at spise svampe, hvis man har lyst til det.  Jeg tror man kalder det DEMOKRATI... :respect:
Og så længe vi går efter emnet og prøver at finde fakta omkring det, og ikke går efter personen kan det kun blive en GOD DEBATT.. :wub:

Manfoldigheden i debatten skaber en større viden.  :w00t:

Hilsen Shamanen :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
Hei

Jeg føler behov for å komme med noen nyanserende innspill.

Til sjamanen:

Mine ( nokså bastante) påstander er ment som illustrasjoner på hvor debatten havner hvis vi slenger rundt oss med karakteristikker om menings-motstandere ( sopp-spisere mangler ro, de som ikke spiser er feige, osv).

Jeg deler dine tanker om demokrati. Alle må ha rett til å spise/drikke det de ønsker. Kanskje får vi oppleve at også lovene bekrefter dette en gang. Når mennesker med MS eller smerteplager kan røyke sin cannabis uten å frykte reaksjoner fra politiet kan vi si at demokratiet har tatt et steg videre.

Til Kariw:

Å gjøre erfaringer med sopp eller andre plante-lærere utelukker oss ikke fra å gjøre en innsats for samfunn og medmennesker.  Suttekluter kan sikkert innta mange former. Noen ganger kan faktisk illojalitet være nødvendig ( hvis lovene er urimelige). Mostands-folk under andre verdenskrig var ikke lojale mot de tyske makthaverne. Heldigvis...

Med ønske om en fortsatt fruktbar debatt....  :biggrin:

Jacobsen