Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
"Dag-Ove":

Er det ikke sånn da, GUD, den ene, den høyeste karaften er alle steder og i alt og alle, derfor er vel gud også i alle planter?

Nei, for deg kanskje. Jeg har ikke en, den ene, gud - jeg har mange - både guder og gudinner... ;)

Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
"Fagerhjul":

"Dag-Ove":

Er det ikke sånn da, GUD, den ene, den høyeste karaften er alle steder og i alt og alle, derfor er vel gud også i alle planter?

Nei, for deg kanskje. Jeg har ikke en, den ene, gud - jeg har mange - både guder og gudinner... ;)

Fagerhjul

Guder og gudinner, kommer ikke de fra samme kraften da, så................?  ;)
Anonymous
"Fagerhjul":

Vi her i naive vesten tror vi vet noe - men så viser det seg gang på gang at vi tar feil.
Fagerhjul

Det du egentlig skriver, er at DU tror du vet noe, - men så viser det seg gang på gang at DU tar feil.
Men det har du rett i, blinde høner finner også korn.  ...

" i naive vesten..." skriver du, som om du var klokere enn andre?  Er det en Inder som har innbildt deg det der? Det lukter sånn.

De uopplyste massene i Asia eller de oversøte sump-rotte-guruene deres, er ikke noe klokere, bortsett fra når det gjelder å få guruklørne i disiplenes penger eller kjønnsdeler, om det er en av de villfarelsene du ynder å sveve i?

Og når det gjelder suketten, hadde jeg nok i samme situasjon kunne gjort det samme en gang til, og det med strålende ren samvittighet.

Hva tror du nattverden er for noe? En mystisk placebo som utgir seg for å være en eller annen legemes og blod?
Og som liksom skal forsone en med Herren? Men det virker på dem som er villige til å tro på det. Man behøver ikke være ordinert av noen som helst for å gi nattverd, hostien kan være så mangt. En sukett for eksempel.

Men fint med en debatt om etikk.
GjenopprettetMedlem
Ville bare kommentere dette med den berømte suketten ;

Hvis intensjonen var god, er det vel ikke snakk om å sparke noen som ligger nede  :icon_rolleyes:

Hva effekten av det hele, evnt. skader - kan diskuteres .

:)
GjenopprettetMedlem
"Alvar Horst":

Det du egentlig skriver, er at DU tror du vet noe, - men så viser det seg gang på gang at DU tar feil.
Men det har du rett i, blinde høner finner også korn.  ...

" i naive vesten..." skriver du, som om du var klokere enn andre?  Er det en Inder som har innbildt deg det der? Det lukter sånn.

He he, nei - jeg skriver vi, ikke sant? Det inkluderer igrunn meg selv. Jeg er ikke bombesikker på så veldig mye jeg ser du.

En Inder? Nei, der tok du feil igjen.

Fagerhjul
GjenopprettetMedlem

Han var dessverre allerede mer eller mindre vegetativ, men hadde det jævli, så for å glede ham, tok jeg en av sukettene fra hans mors teoppdekning, farget den rosa med en tusj mens han var på do, og da han kom tilbake, sa jeg at jo, jeg hadde faktisk tatt med en gave til ham, og tok opp den rosa suketten, og gav ham den.

Er litt mer bekymret for tusjen du brukte jeg, rosa tusj.........  :lol:
GjenopprettetMedlem
"Alvar Horst":

Med all respekt for psykiatriens ofre, men hos vegeterende trilafonroboter eksister det ingen vektskål å tippe, den er allerede ettertrykkelig elimininert, det er konsekvensen av de medisineres så tungt at de holdes konstant i ett og samme stemningsleie av gråtoner. :I I stedet for behandling; zombifisering. Spør støttekontakten din eller noen voksne.

Det kan sikkert oppleves slik for noen, men mange mennesker har så vidt følelsesspekter at det ikke lar seg temme, samme hvor mye bedøvelse man hiver innpå. Og det er ikke godt å si hvem som reagerer hvordan, sett fra utsiden av hodene til folk. Hvilken spesiell kompetanse innehar du, som gir deg rett til å ta slike viktige viktige vurderinger på andre? Jeg sitter egentlig her og er litt sjokkert over at noen kan gjøre slikt mot noen, også sitte og forsvare det i tillegg.
Anonymous
Jeg finner det på ingen måte underlig at det kan reises spørsmål om den suketten. Det jeg mere reagerer på er det forsøket på stigmatisering av min person gjennom bombastiske påstander som " -å sparke noen som ligger nede", uten å kjenne saken godt nok, fordømmer du temmelig kjapt og nådeløst... Ikke værst til å i neste øyeblikk søke tilflukt i det at "- jeg er ikke så bombesikker", som du skriver lengre ned?  :lol:

Og jeg hørte ikke ett pipp av protest mot psykiatrien, som sin vane tro, istedet for å behandle shizofrene/psykotiske, svært ofte ødelegger dem for livet med zombifiserende nevroleptika. Det synes du er helt ok? Ingen grunn til å protestere på det, nei.

Men en venn som gir en sukett, som gir en syk mann noen timers kontakt med livet, seg selv og sine følelser, på pasientens egne premisser, det fordømmer du villig vekk, og det på et stigmatiserende vis?

Og ja, i det tilfellet der var jeg nok laaaangt bedre kvalifisert til å gi ham en glede i livet, enn de psykiaterne som hadde zombifisert mannen.

Husk at psykiatere er bare alminnelige allmennpraktiserende medisinere med et 10-måneders grunnkurs i psykologi. Og legene våre representerer på ingen måte noenslags "klok" eller "vis" eller "intelligent" elite, men er et tverrsnitt av befolkningen, men dessverre ofte med et noe snevrere perspektiv på healing og helhetsterapi enn resten av samfunnet. Et av drawbackene med at store deler av vår legestand rekrutteres blandt idrettsutøvere, ofte med samme IQ som skonummer...Det gjelder ikke alle, det finnes mange svært dyktige og samvittighetsfulle læger også.

Men jeg tror ikke at det er vondt ment fra din side, bare litt kjappt. No hard feelings anyway... :biggrin:
Anonymous
er ikke meninga å ødelegge diskusjonen deres, men disse svarene er ikke veldig relevante til emnet i tråden. Emnet dreier som om hvorvidt en som har hatt problemer med å håndtere sin bruk av rusmidler kan/bør bruke kraftplanter. Med en liten frykt for å bli oppfatta som go nazi'n når jeg sier dette, så håper jeg dette blir tatt i etteretning.
GjenopprettetMedlem
"Alvar Horst":

Jeg finner det på ingen måte underlig at det kan reises spørsmål om den suketten. Det jeg mere reagerer på er det forsøket på stigmatisering av min person gjennom bombastiske påstander som " -å sparke noen som ligger nede", uten å kjenne saken godt nok, fordømmer du temmelig kjapt og nådeløst... Ikke værst til å i neste øyeblikk søke tilflukt i det at "- jeg er ikke så bombesikker", som du skriver lengre ned?  :lol:

Husk at psykiatere er bare alminnelige allmennpraktiserende medisinere med et 10-måneders grunnkurs i psykologi. Og legene våre representerer på ingen måte noenslags "klok" eller "vis" eller "intelligent" elite, men er et tverrsnitt av befolkningen, men dessverre ofte med et noe snevrere perspektiv på healing og helhetsterapi enn resten av samfunnet. Et av drawbackene med at store deler av vår legestand rekrutteres blandt idrettsutøvere, ofte med samme IQ som skonummer...Det gjelder ikke alle, det finnes mange svært dyktige og samvittighetsfulle læger også.

Men jeg tror ikke at det er vondt ment fra din side, bare litt kjappt. No hard feelings anyway... :biggrin:

Ja, men jeg er jo ikke bombesikker på så mye. Det er jo helt sant :biggrin:

Ja, det siste der er jeg helt enig i! Det er det som ofte gjør meg så sur her. Helhetsterapi, som du skriver, er nesten glemt, og jeg river meg i håret over at vi som er et av de rikeste landene i verden ikke er best i klassen i dette.
Ta elektrosjokkbeh som et eksempel. Ja det hjelper mange mennesker - men er det elektrosjokket eller det at de får stell og avbrekk under behandlingene. At mange mister hukommelsen og får ekstreme smerter i kroppen etterpå er det ingen som nevner. Arrrrrrg!
Hard feelings? Nei nei  - vi bare diskuterer så bustene fyker litt - det er jo bare godt det av og til?  :eusa_dance:

Magnus: ja, beklager.
Det jeg skulle skrive til deg var at jeg ikke tror det er noe lurt. Men det er sannelig ikke godt å vite. Jeg har ikke noen erfaring med de kraftplantene som nevnes her. Har bare hørt om noen av dem.
Som Inger Lise skiver kan ekstasen oppnås gjennom annen stimuli også. Du kan evt tromme, synge, rasle. Det å gå inn i en annen bevisthetstilstand uten hjelpemidler er jo en treningssak. Og det er kanskje greit for kroppen å lære seg dette?

Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
"Alvar Horst":

Og jeg hørte ikke ett pipp av protest mot psykiatrien, som sin vane tro, istedet for å behandle shizofrene/psykotiske, svært ofte ødelegger dem for livet med zombifiserende nevroleptika. Det synes du er helt ok? Ingen grunn til å protestere på det, nei.

Hvor har jeg sagt at jeg synes det er helt ok? Jeg kan godt være med å diskutere psykiatri, på generelt grunnlag, dersom du starter en egen tråd om det. Men jeg så altså ingen grunn til å spore av denne tråden ytterligere, ved å fastslå min mening om alle tenkelige temer denne tråden såvidt berører, i tillfelle en av debattantene skulle være kverulantisk nok til henge seg opp i det, dersom jeg ikke gjorde det.
Anonymous
Jeg har skifta mening om dette emnet siden jeg ytra meg sist og jeg mener nå at det ikke er så smart for hverken rusmisbrukere eller andre å bruke psyko aktive stoffer. Dette er stoffer som kan gi deg et innblikk i en bevissthet som er ENORM. så enorm man har vanskeligheter med å integrere opplevelsene i kroppen i ettertid og dette kan skape ubalanse. Det fins andre måter å elevere sinnet på som hele tiden tar med kroppen. når det er sagt så føl på det. føler du deg litt usikker angående dette så la vær. tar du psykoaktivt med denne usikkerheten i deg så blir den ca. 100 ganger sterkere i løpet av tiden stoffet er aktivt og forandrer din virkelighetsoppfattelse i ettertid (noe alt gjør men også dette). kanskje er dette bra i lengden? uansett så kan dette være veldig ubehagelig. Husk at vi ikke har dårlig tid a. rusher vi med utvikling så blir det ikke noen utvikling i det hele tatt.
Anonymous
Kokopelli:
Jeg har skifta mening om dette emnet siden jeg ytra meg sist og jeg mener nå at det ikke er så smart for hverken rusmisbrukere eller andre å bruke psyko aktive stoffer. Dette er stoffer som kan gi deg et innblikk i en bevissthet som er ENORM. så enorm man har vanskeligheter med å integrere opplevelsene i kroppen i ettertid og dette kan skape ubalanse. Det fins andre måter å elevere sinnet på som hele tiden tar med kroppen. når det er sagt så føl på det. føler du deg litt usikker angående dette så la vær. tar du psykoaktivt med denne usikkerheten i deg så blir den ca. 100 ganger sterkere i løpet av tiden stoffet er aktivt og forandrer din virkelighetsoppfattelse i ettertid (noe alt gjør men også dette). kanskje er dette bra i lengden? uansett så kan dette være veldig ubehagelig. Husk at vi ikke har dårlig tid a. rusher vi med utvikling så blir det ikke noen utvikling i det hele tatt.

I min bevissthet så sier det meg mer og mer at de som føler en enorm tiltrekning til disse psykoaktive plantene/kraftplantene vil takle det fint. Man vil få solide allierte i åndeverdenen i disse plantene om man vet hvordan man skal bruke dem og vet hva man går til på forhånd. Og om man er usikker på forhånd så skal man la være etter min mening. Det er kraftfulle greier og veldig intens jobbing med seg selv helt klart på alle områder. Men i min bevissthet så sier det meg at du leker mye med frykt-ånden i deg. Har du noe du har erfart som du vil dele med oss nå nylig som gjør at du har blitt så skeptisk til dette nå? Usikkerhet i deg?

Det er sant at det er utrolig viktig å integrere erfaringene i kroppen. Og om man er veldig bevisst på det så er det fint. Men det er også viktig å spille ut noen roller i virkeligheten som gjør en mer bevisst på visse ting. Når man også har en dialog med disse kraftplanteåndene så vil man også lettere vite hvor mye og ofte man kan ta det. Det er også fint å ha en slik kommunikasjon.

Disse plantene åpner opp alle chakraene på en gang - så om man ikke er bevisst på å jobbe med jording så kan en lett ta av. Men det er mange som har klart å takle disse plantene på en konstruktiv måte. Så jeg forholder meg til at disse plantene er for noen og ikke for alle. Det er en fin mantra. Og for dem som føler en enormt tiltrekningskraft som om de "påkaller" dem som har nytte av det. Sånn er det for meg og sånn er det for noen andre. Men all debatt om disse plantene er sunt å gå igjennom. Det har jeg også lært med tiden. Men jeg liker også å gå mer i dybden. Og er veldig nysgjerrig. Jeg har lært mye av disse plantene og ser frem til å lære mer av dem. Og de gir meg klare beskjeder også om hvor viktig det er å være jordet og ha forbindelser til Naturen om man skal samarbeide eller erfare noe i åndeverdenen.

Ang det som står i overskriften så har det hjulpet flere rusmisbrukere. Spesielt Iboga. Hadde helsemyndigheter verden over akseptert og studert flere bra forskningsmateriale ang iboga og ayahuasca i behandling av rusmisbrukere så hadde de garantert anbefalt det som et alternativ. Men det er mye penger i spill ang narkotika-kartell spesielt i det Amerikanske kontinentet. Og når myndigheter mottar endel penger fra diverse narkotika-kartell eller får enormt press av den mektige legemiddelindustrien, som overhodet ikke ønsker at slike planter skal få et stort marked. Så blir det svært vanskelig å akseptere for de fleste myndigheter ang disse planter i behandling av rusmisbruk. Det er så mye annet også i bildet. Men det hadde blitt en enorm debatt av det. Det er mye sosial politiske grunner og penger i bildet ang hvorfor disse plantene er ulovlig i så mange land. Ikke fordi de er "farlige". Fordi det finnes overhodet ikke noe forskningmateriale som backer opp myndigheter om at de er så farlige. Det er en illusjon. Det er så mye forskningsmateriale som backer opp disse kraftplantene i behandling av det ene og det andre. Og det er noe legemiddelindustrien er redd for at skal bli mer og mer i bruk.

Det må ringe en bjelle for enhver at diverse kraftplanter er kategorisert som enda verre enn kokain f.eks...og andre narkotiske stoffer. Det er helt absurd. Men vi lever i en verden hvor det er så mye skittent spill og uærlighet på mange områder. Og det ene og det andre som ikke gavner oss mennesker. Og så har vi legemiddelindustrien - hvor jeg hørte en historie som ikke er uvanlig fra Chris bak denne siden - http://www.medicinehunter.com
Han vil aldri mer samarbeide med legemiddelindustrien. Hadde folk visst mer detaljert hva de driver på med så ville de forstått mer hvorfor de er med å bekjemper bruken av kraftplanter blant annet. Eller andre naturmidler/alternative metoder og medisin. Chris fortalte meg at han fikk forespørsel fra legemiddelindustrien om å reklamere for et produkt som overhodet ikke hadde noen effekt - det visste en av representantene som snakket med Chris. Men de var nødt til å selge produktet likevel. Dette er vanlig. Og produktet ble også en best-selger. Ikke noe nytt akkurat. Han brøt samarbeidet med legemiddelindustrien om å finne spesielle planter. Fordi de lurer folk og lyver folk rett opp i ansiktet ang produkter. De smører leger her og der. De stanser og prøver å ødelegge for alternativbevegelsen ang naturmedisiner inkl kraftplanter. Det er en mektig industri som har stor plass i Vesten.

Jeg har aldri tatt et vanlig legemiddel i mitt voksne liv. Det er jeg stolt over. Fordi jeg har tatt avstand fra skolemedisinske midler ubevisst - har alltid hatt følelse av at det er mye skittent og uærlig spill ang disse medikamentene. Og forebygging av god helse har alltid vært en fanesak for meg i min bevissthet. Når jeg går mer og mer i dybden av å se hva denne kyniske legemiddelindustrien er for noe så ryster det meg enormt. Jeg er glad at jeg ikke lar meg lure og måten de også har bekjempet f.eks Homeopati på er absurd. Og måten de har smurt leger på i flere tiår er også ekstremt uetisk og kynisk.  Å ta ansvar for egen helse er et mantra jeg liker å sende ut til verden. Fordi det er på den måten en kan nøytralisere den kyniske legemiddelindustrien og ikke skape en slags avhengighet av spesielle legemidler eller leger. Jeg har erfart som liten å se min farfar ha flere titalls medisiner og jeg ble sjokkert over å se i hans skuffer og skap - det florerte med medisiner - mye for det samme. Helt absurd hvor avhengig av medisiner han skulle bli. Og han døde da han var litt over 60 år. Og at leger har samvittighet til å la dette skje...... :o
Vet de ikke bedre?Eller fikk de så mye penger i lomma for å gi resept på så mye rart? Det er mye som en kan lure på.

Og backe opp alt. medisin - naturmedisin. Men det er heldigvis noen som skaper broer mellom skolemedisin og alt.medisin. Det er det også angående sjamanistisk verdensbilde(urfolk spiritualitet inkl) og vestlig vitenskap. Det skaper balanse i regnskapet - balanse - balanse. Ikke avanse.  8)

Nå ble det noe off-topic og noe om det emnet som står i tittel-rubrikken. Pytt pytt.... :w00t: 8) Jeg ånder og snakker på vegne av all konstruktiv naturmedisin inkl kraftplanter. Amazonas-jungelen er rik på mye bra medisin. Og jeg er glad for at legemiddelindustrien ikke har patent på så mye der. De har ikke patent på hva vi skal tenke. De har bare patent på hvordan lure oss.....for å sette det på spissen......av og til er det fint å gjøre det også. Å ta ansvar for egen helse gjør at man ikke blir avhengig av leger f.eks. Hvordan? Tja, om man virkelig vil det av hele sitt hjerte og sinn så er det mulig. Loven om tiltrekningskraft gjelder på alle plan. Så vil man finne ut hvordan hvis man virkelig går inn for det. Jeg snakker av egne erfaringer. Jeg vet av erfaring er et fint mantra. Et snev av mange sannheter det. Fint å dele og utveksle erfaringer og meninger her på Sonen.  :respect:
Anonymous
Jeg så nylig en dokumentar om en som hadde blitt avhengig av metadon etter å ha fått det som ett slags substitutt for heroin. En slags statlig sponset avhengighet. Ett stortr problem, som staten ser ut til å neglisjere, er at metadon er MYE vanskeligere å slutte med en heroin. Metadon abstinenser har medført døden i ekstreme tilfeller. Denne personen hadde prøvd alt uten å klare å komme av. Smertene ble for store. Han hadde fått høre om iboga og at det var mulig å få en behandling i London(ulovlig selvfølgelig). Han dro dit og gjorde behandlingen. Det var visstnok en intens behandling hvor mye av fortiden kom opp til overflaten. I tillegg til å ha terapeutisk verdi, hadde også iboga en egenskap som tok bort alle abstinensene! Etter tre dager så var personen "frisk". Jeg skriver frisk i anførselstegn, fordi alt beror på hva man gjør etter en slik behandling. Fprtsetter man å leve livet slik man har gjort før, er det til liten nytte. Min realisasjon er at det er ett nyttig verktøy som KAN være med på å snu eller bryte ett negativt mønster. Alt kommer an på hva man velger å gjøre etterpå. Som mye nevnt tidligere så tror jeg intensjonen og hvordan man tilnærmer seg disse store lærerne har nesten alt og si.
Anonymous
"Magnus":

Jeg så nylig en dokumentar om en som hadde blitt avhengig av metadon etter å ha fått det som ett slags substitutt for heroin. En slags statlig sponset avhengighet. Ett stortr problem, som staten ser ut til å neglisjere, er at metadon er MYE vanskeligere å slutte med en heroin. Metadon abstinenser har medført døden i ekstreme tilfeller. Denne personen hadde prøvd alt uten å klare å komme av. Smertene ble for store. Han hadde fått høre om iboga og at det var mulig å få en behandling i London(ulovlig selvfølgelig). Han dro dit og gjorde behandlingen. Det var visstnok en intens behandling hvor mye av fortiden kom opp til overflaten. I tillegg til å ha terapeutisk verdi, hadde også iboga en egenskap som tok bort alle abstinensene! Etter tre dager så var personen "frisk". Jeg skriver frisk i anførselstegn, fordi alt beror på hva man gjør etter en slik behandling. Fprtsetter man å leve livet slik man har gjort før, er det til liten nytte. Min realisasjon er at det er ett nyttig verktøy som KAN være med på å snu eller bryte ett negativt mønster. Alt kommer an på hva man velger å gjøre etterpå. Som mye nevnt tidligere så tror jeg intensjonen og hvordan man tilnærmer seg disse store lærerne har nesten alt og si.

Det er slik informasjon som narkotika-kartell,myndigheter(som mottar penger fra narkotika kartell) og legemiddelindustrien ikke liker å høre om. Og det er solid forskning ang Iboga og rusmisbruk. Det gleder mitt hjerte og sinn å høre denne historien. Han er ikke alene.  :respect:
Men det kreves som sagt VELDIG VELDIG VELDIG MYE av disse personene som går igjennom Iboga-kuren. De må være VILLIG til å OFRE kolossalt mye tunge ting på kort tid...det er ekstremt tøft, men noen har klart det. Det er ikke bare Ibogaen som har hjulpet dem og klart det - det er DEM SELV. De har gjort en kjempejobb!Ofret enormt mye på kort tid!Og vært villig til det - la seg gjøre - gi slipp. Jeg er veldig imponert over disse! :respect:
Og det er også mye etterarbeid. Integrere nye ting og elementer i seg selv i det livet de lever i. Det er også møysommelig prosesser - ikke bare kjappe prosesser.
GjenopprettetMedlem
"Dj David Spirit of Laughter":

I min bevissthet så sier det meg mer og mer at de som føler en enorm tiltrekning til disse psykoaktive plantene/kraftplantene vil takle det fint. Man vil få solide allierte i åndeverdenen i disse plantene om man vet hvordan man skal bruke dem og vet hva man går til på forhånd. Og om man er usikker på forhånd så skal man la være etter min mening.

Unnskyld at jeg plukker litt borti logikken din, David >:(  ;D

Slik jeg ser det kan man da aldri vite på forhånd hva man går til. Det er noe man bare kan lese om, og det er noe andre vet, ikke jeg.

Så slik du sier det her er det ingen som bør prøve dette... :o
Anonymous
"Inger Lise":

I min bevissthet så sier det meg mer og mer at de som føler en enorm tiltrekning til disse psykoaktive plantene/kraftplantene vil takle det fint. Man vil få solide allierte i åndeverdenen i disse plantene om man vet hvordan man skal bruke dem og vet hva man går til på forhånd. Og om man er usikker på forhånd så skal man la være etter min mening.

Unnskyld at jeg plukker litt borti logikken din, David >:(   ;D

Slik jeg ser det kan man da aldri vite på forhånd hva man går til. Det er noe man bare kan lese om, og det er noe andre vet, ikke jeg.

:biggrin:
Jada, man kan lese om det på forhånd eller høre fra andres erfaringer. Poenget mitt med tiltrekning til det er jo at en blir jo påvirket av guider rundt oss i åndeverdenen til å gjøre ditt og datt her og nå i livet om man er bevisst på deres nærvær. Og jeg forklarer det utifra det jeg har observert fra andre - lest ang bøker og mine egne erfaringer ang dette at åndene rundt oss er med å påvirker våre valg om man er bevisst på dem. Og det gjelder også emnet kraftplanter. Ånder rundt oss kan være med å guide - veilede oss ang info vi skal hente ang metoder - verktøy som kan være bra for oss og så kan vi føle når tiden er inne for å erfare dem når man føler en sterk tiltrekningskraft til dem når man leser endel om dem en stund.   Forstår du mer hvor jeg vil hen nå? 8)
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":

Unnskyld at jeg plukker litt borti logikken din, David >:(   ;D

Der ja, hvorfor forklarte du det ikke slik med èn gang?  :)
Nå henger jeg med hvor du vil ja, og jeg er enig der, man må rett og slett forberede seg GRUNDIG før man begir seg ut på dette. Åndene vil nok fortelle når èn er klar, hvis man spør?
Anonymous
selvfølgelig snakker jeg av egen erfaring. jeg svarer åpent på pm fra david da jeg mener jeg at dette er et emne som er egnet for almenheten. Jeg har som man kan se hvis man går mine inlegg etter sømmene priset kraftplanter høyt og helligt grunnet egen erfaring. nå gjør jeg det motsatte av samme grunn. Min vei innebar å drite meg ut med å lulle meg sterkt inn i følelser det strengt ikke er noen naturlig grunn til å lulle seg mer inn i. følelsene er der og kan bearbeides på langt mer jordnære måter enn å ty til eksterne og relativt ekstreme hallusinogener. med enkle eksempler: er du trist så grin, er du sint så skrik, er du glad så le. dette er naturlige verktøy vi har tilgjengelig hele tiden og som for meg fungerer sterkere enn noe annet. en sannhet med hallusinogener er at man ikke bare føler følelser men får i tillegg meget visuelle og fantastiske framstillinger av det man måtte være i, og alle som har erfart bruk av hallusinogene stoffer vet at alt fra skrekkfilmlignende til überromantiske forestilllinger forekommer tit og ofte. Dette mener jeg er unødvendig da dette ofte er oppgulp ifra dyp underbevisthet som kommer sprutendes opp i takt med alt annet en kroppens egen natur. Jeg har enkelt og greit en erfaring som gjør meg nødt til å stå for at dette IKKE kan anbefales til alle og en hver og hvis du ser etter en ekstern rettferdiggjørelse for din bruk av dette så fins den IKKE her. den får du ha såpass godt navla sjøl at disse ord er deg likegyldige og ikke vil påvirke din avgjørelse om å gjennomføre et eventuelt rituale med kraftplanter.
Anonymous
"Kokopelli":

selvfølgelig snakker jeg av egen erfaring. jeg svarer åpent på pm fra david da jeg mener jeg at dette er et emne som er egnet for almenheten. Jeg har som man kan se hvis man går mine inlegg etter sømmene priset kraftplanter høyt og helligt grunnet egen erfaring. nå gjør jeg det motsatte av samme grunn. Min vei innebar å drite meg ut med å lulle meg sterkt inn i følelser det strengt ikke er noen naturlig grunn til å lulle seg mer inn i. følelsene er der og kan bearbeides på langt mer jordnære måter enn å ty til eksterne og relativt ekstreme hallusinogener. med enkle eksempler: er du trist så grin, er du sint så skrik, er du glad så le. dette er naturlige verktøy vi har tilgjengelig hele tiden og som for meg fungerer sterkere enn noe annet. en sannhet med hallusinogener er at man ikke bare føler følelser men får i tillegg meget visuelle og fantastiske framstillinger av det man måtte være i, og alle som har erfart bruk av hallusinogene stoffer vet at alt fra skrekkfilmlignende til überromantiske forestilllinger forekommer tit og ofte. Dette mener jeg er unødvendig da dette ofte er oppgulp ifra dyp underbevisthet som kommer sprutendes opp i takt med alt annet en kroppens egen natur. Jeg har enkelt og greit en erfaring som gjør meg nødt til å stå for at dette IKKE kan anbefales til alle og en hver og hvis du ser etter en ekstern rettferdiggjørelse for din bruk av dette så fins den IKKE her. den får du ha såpass godt navla sjøl at disse ord er deg likegyldige og ikke vil påvirke din avgjørelse om å gjennomføre et eventuelt rituale med kraftplanter.

Hvilke(n) kraftplanter er det du snakker om her som har gjort at du har skiftet mening? Det jeg har streket under fikk meg til å spørre dette - er det vanskelig å gå i dybden av deg selv?Er det unødvendig å gå så dypt i seg selv når man skal jobbe med personlig utvikling?Eller er det egentlig nødvendig uavhengig metode og verktøy? For meg virker det som om du har møtt et punkt i deg selv som er så skremmende - som noe du frykter veldig mye som psykoaktive planter har trigget i deg. Men jeg kjenner ikke deg noe særlig så det blir bare sånn i synsestien og jeg vet ikke hvilke intensjoner du pleier å ha og setting osv... Men kanskje det er litt i det likevel. Liker du å gå i dybden av ting og tang? Hva er det som skremmer deg mest i livet uavhengig metoder og verktøy? Jeg er enig med deg i at det er ikke et verktøy for alle. Men det er klart at slik type verktøy og metode vi snakker om jobber veldig intenst og DYPT med oss - alle typer frykter og mønstre i oss kan dukke opp i troll av eske. Og det kan være noe som en frykter endel som gjør at en blir skremt om man ikke får den riktige veiledningen og hjelp der og da i en seremoni. En skal være ganske trygg på seg selv og sine sider om man skal ta slikt alene f.eks. Er du villig til å gå mer i dybden eller blir det for personlig nå?
GjenopprettetMedlem
Frykt hindrer oss i egen utvikling.

Frykt sier ikke at den er der.(men frykt er der)

Frykt sier,ikke rør disse plantene,de ødelegger utviklingen din,stanser den for godt.

Frykt sier,hold deg på land,du kan sitte på stranden og beundre de andre som bader nakne.

Frykt sier,du å jeg skal være sammen til jeg får hele deg,en vakker dag.

Frykt dukker opp som troll i eske,og sier:Du må reflektere over det dummes vesen.

Frykt sier nok engang:Du och Jag Emil,vi skal ingen steder.

Enteogene planter er rett å slett dødelige for frykten,det er den kraften som finnes i slike planter,som skremmer vannet av helvetes-trollet.

Spør en Huichol,Om hvorfor Peyotl er livs-viktig i deres liv og ritus. :respect:
Anonymous
Jeg har holdt meg på sidelinjen gjennom denne "diskusjonen".
Grunnen er vel min manglende kunnskap om disse tingene.
Intressant å følge med hvilke vendinger den tar etterhvert. Ikke vanskelig å skjønne at her er personer med ulike traumatiske erfaringer.
Og her sitter jeg og skulle vel egentlig vært skremt fra å prøve noen form for kraftplanter.
Men jeg føler meg trygg på at dette vil gi meg viktige opplevelser og erfaringer og ser derfor fram til å få utforske denne siden av sjamanismen.
Jeg aner ikke hva eller hvem som driver meg, men noe er det som sier meg at dette er en viktig del av min utvikling. Og det er nesten som om jeg kjenner igjen dette fra før, uten at jeg vet hvordan det fungerer...

Likevel kan jeg klart se risikoen for tidligere rusmisbrukere. Og her er det igjen noe som sier meg at dette kan bære riktig galt avsted hvis vedkommende ikke har 100% kontroll over
psyken sin.
Jeg tror nok jeg ville holdt meg unna disse plantene hvis det hadde vært meg.
GjenopprettetMedlem
Det er denne 100% kontrollen over psyken,en tidligere rusmisbruker har godt av å få bukt med.

Lære å slappe av og være mere i kroppen,i nuet til kroppen,og kraften som er i nuet. :respect:
Sensis [Crawler]
Med dette anser jeg emnet for å være utdebattert.

mvh Ailo Gaup