Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Lasse sa i tråden om Salvia Divinorum "Vi kan godt starte en tråd om erfaringer med rituell/spirituell bruk av salvia dersom det er flere med erfaringer som vil bidra?"
- det har jeg lyst til, ikke bare over bruken av Salvia men også andre entogener.
Vil først fortelle om den eneste erfaringen jeg har med "stoff":
Røykte over en 1års periode, for 20 år siden, daglig Marihuana/hasj. Var nok mer eller mindre i psykose noen år etter dette. Den (og selve røykingen) gikk gradvis over i løpet av en 3-4 årsperiode. Sleit med at jeg var suicidal, hadde angst for mennesker, vrangforestillinger?, fant overhode ingen grunn til å eksistere - det gjorde vanvittig vondt i sjela. Skjønner jo at det ikke nødvendigvis bare var stoffets skyld at dette skjedde men at det forsterket de energiene som jobbet i meg, det tror jeg. Og selvfølgelig, jeg misbrukte det! Var ikke snakk om bevist bruk under spirituelle ritualer. Allikevel angrer jeg ikke, synes jeg lærte enormt mye nyttig i den vonde prosessen.
Leste en gang en forklaring, med en Hinduistisk vinkling, på hva bruk av stoffer gjør med chakraene. Der ble det sagt at man under bruk åpner de øvre chakraene. Ettersom åpningen er kunstig fremprovosert er ikke de nedre chakraene forberedt. Man åpner før tida, før resten av systemet er sterkt nok. Det oppstår ubalanse. (De sammenlignet det med at hvis man skal bygge et hus og fokuserer mer på overbygget enn på grunnmuren vil resultatet bli ustabilt).
Dette kan man jo i noen tilfeller se at stemmer. Bl.a. får en del mennesker som plutselig har opplevelser i de mer forfinede energiene (finner ikke noe bedre ordbruk her, men ser at det er litt feil) en ide om at man har sett sannheten, vet bedre enn andre, fordømmer alt mulig rundt seg. Jordinga og kjærligheten er ikke helt integrert i det man har fått se. Skjer sikkert ikke med alle men de fleste har nok sett noen eksempler opp igjennom
Er dette et problem bare under misbruk, hva med under rituelt bruk?
Hva gjør man etter å ha brukt mer hallisunerende og kraftige substanser for å integrere opplevelsene og lærdommen i sin egen personlighet/dagsbevisthet. Er det ikke lett å miste fotfeste?
Lille Ulv

Yahoo Slurp [Bot]
Hej Lille Ulv
Det lyder som en kundalinirejsning og hvad er så det:
Kundalinirejsning:
Mennesker, der efter meditation og yoga har oplevet at få en ufrivillig kundalinirejsning, risikerer at havne på psykiatrisk hospital med diagnosen skizofreni. I østlig tankegang er tilstanden udtryk for spirituel idsigt.
Et ukendt antal danskere har efter meditation, yoga eller psykoterapi oplevet pludselig at få aktiveret, hvad de beskriver som en elektrisk strøm, der er løbet op igennem ryggen på dem for at „eksplodere“ oppe hovedet. Fænomenet er kendt i den indiske yoga-filosofi som Kundalinirejsning.
De personer, der har haft en kundalinirejsning, har oplevet, at der samtidig er blevet åbnet for en psykisk dimension, der står i forbindelse med andre bevidsthedslag. Nogle taler endda om en „kosmisk orgasme“.
Men der er slanger i paradis. Og mange oplever efterfølgende at komme i en psykotisk tilstand, der kan vare fra uger til måneder. Nogle får det så dårligt, at de bliver indlagt på psykiatrisk hospital - ofte med diagnosen skizofreni.
Det er kun
få psykiatere, psykologer og andre behandlere i det vestlige sundhedssystem, der anerkender begrebet kundalini. Ifølge den amerikanske psykiater, Lee Sanella, betyder det, at patienter, der bliver indlagt på psykiatrisk hospital netop som følge af en kundalinirejsning, ofte bliver fejldiagnosticeret og fejlbehandlet.
Så det sker ikke kun fordi man har taget nogle stoffer. det sker når man er meget afslapper og meget åben for det.
Jeg arbejder med chakraer og er derfor utrolig opmærksom på nettop det fænomen kundaligrejsningen; for jeg ønsker ikke at "skade" et menneske, for det kan være svært at blive på jorden, hvis man har de tendenser til at være græsepsykotisk.... Så svæver de, men man kan åbne / lukke nogle af chakraerne, så de ikke forsvinder over på den anden side.
Hilsen Shamanen

Anonymous
Jag har kun én erfaring med enteogener men det var en av de starkaste "direkte budskaå" jag upplevd noensinne.. Det var med psilocybin och jeg spiste ca 2 håndfull av torkad toppslätskivling, sen sökte jag upp soppen som gav mig ord och inga visor "KOM TILLBAKA OM 5 ÅR................ idiot!"

Annars har jag ofta arbetat shamanskt med LSD men det är nu många år sedan jag slutade helt. Det var starka upplevelser som lärde mig en enorm massa ting - men mig veterligen teller ikke LSD som enn sann enteogen - Ikke sant? eller kan vi disskutera de erfarenheterna här också? Vad säger Admin?
Cannabis rökte jag reguljärt i över 10 år och har aldrig haft noen problemer med det. Då jag slutade var det heller inga problem i o m att det inte är fysiskt beroendeframkallande, beslutet var taget och fint var det med det. Cannabis tycker jag framdeles om att röka då och då, men det är VÄLDIGT sällan.
Mvh,
Thomas
Anonymous
"Shamanen":
Der fik du rent besked

Hah hah, ja du det kan du godt sige

det är nu 6 år sedan det hände, och jag har lärt mig en hel del mer sedan den gang. Mer om soppen, mer om mig, mer om shamanism, mer om vad jag vill etc etc - så till sommaren är det på'n igen. Mer om det då.
Mvh,
Thomasopp
psbot [Picsearch]
kan du gi meg en vettug grunn til at du må prøve igjen, trumman? æ skjønner ikke det....