Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Andreas har rett, helt rett på sine betingelser. Men tar samtidig feil, ut fra mine, om vi skal diskutere på den vanlige måten der det gjelder å få rett og å påvise feil. Det skal vi kanskje ikke.

JEG ER HER I DETTE FORUMET FOR Å SKAPE EN RØST OM SJAMANISME INN I SAMTIDEN. DEN MANGLER, SPØR DU MEG. FELTET ER UNDERKOMMUNISERT. DET FINNES NESTEN INGEN KLAR AVSENDER, SOM GIR INFO PÅ OM DETTE. DET VI DISKUTERER ER HVORDAN FÅ INNSIKT I SINNETS NATUR. DET JEG ØNSKER ER AT VI SKAL STIMULERE FORANDRINGEN, NÆRE DET NYE, GRYENDE, UNDERSØKENDE OG VOKSENDE SAMTIDSSINNET, DET SOM FØDER NY INNSIKTER, PERSPEKTIVER OG LIVSERFARING TIL SAMTIDEN. DET STORE MYSTRIET ER I VERDEN, MEN IKKE AV VERDEN OG SAMTIDEN. JEG VENTER IKKE BARE PÅ FORANDRINGEN SOM KOMMER, MEN ØNSKER DEN VELKOMMEN, VIL RI PÅ DENS RYGG, OG SER SPENT FREM MOT 22.12 2012.

Jeg ønsker å skape innsikt i sjamanenes verdensarv. Mitt ønske og min drøm er at vi alle skal bidra til den store forandringen, den kommer om vil vil eller ikke, og derfor er det mest rasjonellt å henge med i den store plan og gi energi til at forandringen skal kunne skje så raskt og smertefritt som mulig, samt å redde sitt eget skinn, for forandringen går så fort nå at det er lett å komme i FORSVAR.

Jeg kjenner denne holdningen fra alternativer miljøer at "jeg har da arbeidet så mye med meg selv så det må være nok nå, og er det ikke nok nå så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre annet enn å trekke meg tilbake til min lille hule, min familie og nære krets og bare bry meg om dem og min karriere, og alt annet kan gå nedenom, for deg gjøre det jo, ser det ut til".

Mitt bidrag er altså å trekke frem sjamanenes verdensarv, med sitt mangfold, samt å være en stemme sin hevder at det er enhvers rett å kunne praktisere alle deler av denne arven etter eget ønske. Dette er naturligvis større enn Norges lover, og jeg vil ikke at debatten og perspektivet skal kile seg fast i paragrafer og juss. Saken er for stor og viktig for det. Den er også omgitt av forbud, fordommer og reduksjonisme på alle kanter. Og jeg vil at Sjamansonen skal være en sjamansone og et sted der dette perspektivet skal holdes levende, i innsiktens og opplysningens tjeneste.

Norge sliter forøvrig daglig med å tilpasse seg EUlovene og EU sliter med å tilpasse seg andre lover og til syvende og sist arbeider den store plan på vår side, på sin egen og mysterløse måte.

Sjamanenes verdensarv er altså mer enn aktuell Norsk lovgivning og rettspraksis, og mer enn legers kunnskaper og vår aktuelle og vestlige vitenskaps resultater innen sinn og spyke, uten at jeg vet så mye om denne falige innsatsen. Men jeg vet at få fagpersoner er særlig innsatt i dette og at kuloturdepartementet ikke fremme noen forskining på området gjennom sine budsjetter.

Sjamanenes verdensarv kan godt danse med dette, med lov og rett og med forskning og innsikt, men samtidig befinner den seg i en annen sfære, er en sang til livet, det er kunst, holisitisk medisin, ritualer og ekstase, og uttrykk ut over logikk og snusfornuft, det er sunn galskap. Et slik uttrykk kan være så fremmed i samtiden at godtfolk lammes når de møter det. Men selv om de ikke er interessert i det vi kaller sjamanisme, ønsker alle å leve mer autentisk, og i kontakt med noe dypere. Så vi har et akommunikasjonsproblem. Og siden alles problemer egentlig er våre problemer, så bør vi prøve å gjøre noe med det.

Her dreier det seg om å spre info på Intenett. Jeg tror at den som er uenig i at internett kan være til hjelp i denne sammenhengen også må være uenig i Gutenberg og boktrykkerkunsten,og det store kultur og dannelsesprosjektet som nesten all skriftkultur og alle kulturfag bygger på, og jeg tror at all kultur har med tegn og symboler å gjøre. Samtidig må de være uenig i hele evolusjonen, som består i å løfte det instinktive opp i bevissthet. For gjennom det dannes symboaler og tegn, så det å være mot Internett er i en slik sammenheng helt absurd

Det å skrive er i seg selv fordypende og skapende for den som skriver. Og kan være det for den som leser. På den måten er dette prosjektet en hyllest til kreativitetens Gudinne. Kreativitet kan i denne sammenhengen kan bidra til å overskride og glemme seg selv, sine egne tankemønstre, all smerten, dumskapen, jegmegfølelsen,  og gjennom det å finne friheten og opplysningen. For friheten eller opplysningen nås gjennom uttrykk som smelter inn i staørre uttrykk, både skriftlige, dansbare, joikende og meditative uttrykk.  Alt i alt gjør en slik prosess at man gjennom mye uttrykk transcenderer det foreliggende, til man når det uttrykksløse og der er men fri fra uttrykkenes begrensninger.

Forstå det den som kan. Men slik transcenderer man språk og verbalisering inn i bølger av glede, stillhet og enhet, bare det ene, ikke rom for mangler og jegmegfølerser, og bakom tingene, der tingene stopper og tiden og rommets nøkler har åpnet dørene til friheten. Der kan man se det hele igjen, gjense det med nye friske øyne, uten rusk i øyenkroken og gjenskape livet slik det burde være og ikke bare som en indoktrinert og blek kopi av foreldrenes oppdragelse og kulturens verdier, som om ikke enhvert menneske fortjener det beste, fordi frøet til det finnes i det indre og trenger bare næring.

0g slik vokser man altså, eller...Slik forandre man seg selv. Slik høyner man sin egen vibrasjon. Slik stiller man seg åpen for livet selv.

Ved kvalifisert tale, påvirkes halssjakraet, og auraboble fylles med en ny farge og vibrasjon. Ved kunst og meditasjon skapes og transcendereds univers etter univers, til de alle er ferdig skapte. Det er målet. Og målet med virksomheten på Sjamansonen

Vi må bli ferdig skapte alle sammen. Den store plan vil det, og det vil skje med oss om vi liv det eller ikke. Derfor er det like godt å utvikle seg fra å være et halvferdig menneske og bli et helt menneske, det er også nødvendig og rasjonellt riktig i en tid hvor de halvferdige menneskene tar kverken på biosfæren, som det monster smenneskehetene er i dag, for vi er verdenshistoriens største seriermorder av andre arter og av mangfoldet på kloden.

Det å tale om slurvet skriving om dette tema trenger ikke være bortkastet heller. Sjamaner bruker i blant kvalifisert babbel, av mange grunner. 6g alle må få trening i uttrykke seg. Det blir kunst av et slarvete og slurvete uttrykk, om det bare behandles kunstnerisk og menneskelig. Kunst kan tale like mye eller mer om virkeligheten enn medisinsk vitenskap.

Er dagens vitenskap hellig? Nei, svarer jeg. Den er ikke holistisk. Den har sine trfordommer og en agenda gitt av tradisjon, toneangivende personer, miljøer og pengesekker.

Ekstase som peak experiences et stort felt, og lite forsket på. Sjamaner bedriver slik utforskning. Det er såvit jeg vet bare sjamanisme og buddisme som har utforsket stadiene i ekstase. En av sjamanenes veier går altså gjennom planter.  Det er også mange andre veier inn i ekstasen, man kan lytte seg inn dit. Jeg har skrevet om det, f. eks i nest siste avsnitt i "Sjamansonen" og går ikke inn i det her.

Jeg er oppmerksom på internetts begrensninger. Det kan føre til en intellektuell interesse, hastig og overflatisk, og den feiltagelse at det å følge med her kan være det samme som å få åndelig erkjennelse og visdom. Det trenger ikke være slik, for vibrasjonen fra et personlig møte blir borte. Stemmens kvalitet som energibærer blir borte. Aurafeltene kan ikke blande seg og gi energi direkte til hverandre.

Jeg sier også dette ut fra en erkjennelse at jeg ikke har merket større interesse for praktisk sjamanisme etter at Sjamansonen åpnet sitt Debattforum. Så jeg gjentar at ingen kan bli sjaman bare ved å lese om det.

Men samtidig er skriftlig fremstilling dokumentasjon av erfaringer gjort i et liv.

Vi må bringe frem mer informasjon om temaet. Jeg tror samtiden trenger det. En blomst er utilfreds til den blomstrer.

Ailo Gaup
knunett2
Flott innlegg. Digget alle de slurvete skrivefeilene. Bra å sprenge stive rammer. Men yin og yang består av både fasthet og mykhet. Kinesisk filosofi består derfor både av konfusianisme og Toaimse.

Å sprenge grenser begynner å bli gammeldags og fastlåst, beeen there, done htat. (Mykhet derimot vil aldri gå av dtao)

Lover høres så fryktelig EU ut, men de har sine fordeler i det virkelig liv hvor mennesker skader og dreper hverandre. Demokratiske lover setter bare begrensninger for religiøse praksiser hvor det er en stor fare for at mennesker blir skadet, og det er riktig ut fra allmenn etikk. Her det altså overensstemmelse mellom lov og etikk, selv om det ikke alltid er det ellers i jussen, noe jurister gjerne innrømmer.

De fleste er enige om at guddommelige lover står over menneskets lover, men hvis dette prinsippet godtas i jussen, så har vi et alvorlig praktisk problem. Saken er grei så lenge snille animister og pasifistiske kristne bryter loven av hensyn til den store planen. Men hvis jussen godtar dette, så vil slemme al quadister og mørke nynaazister bruke det som argument for å hevde at deres rleigion og ideologi står over demokratiske lover. Resultatet kan bli at en sektleder gasser t-banen i Oslo, og hvis Ailo er tilstede akkurat da må andre drive Sjamansonen.

Derfor gjelder det å ha to perspektiver for øye, både crazy sjamanisme og det faktum at vi lever i en forvridd verden hvor det bor millioner av dogmatiske mennesker som gjerne støtter Bush, Stalin eller bin Alden. I vår verden er derfor kjekt å ha en lov mot mord for eksemepl, og vi bør være litt takknemlig for at det finnes politifolk som gidder å risikere liv og helse for å løpe etter voldelige mennesker med fikse ideer.

Mot internett? Buddhismen lærer at man verken skal være mot eller for, men bare nøytral oppservere verden slik den faktisk er. Men nettet er ikke et ”sjamanredskap” jeg personlig foretrekker å bruke av nevnte grunner. Men kreativitet i form av skrift, bilder eller skulpturer er livsnødvendig, i hvert fall i dagens samfunn.

Det positive med Sjamansonen er den åpner opp animismen for mange mennesker som kanskje ellers ville latt naturrleigioner ligge uten å utforske dem videre. En enkelt noaidi alene på finnmarksvidda vil ivertfall ikke føre til forandringer hvis det er det man er ute etter.
Yahoo Slurp [Bot]
Derfor gjelder det å ha to perspektiver for øye, både crazy sjamanisme og det faktum at vi lever i en forvridd verden hvor det bor millioner av dogmatiske mennesker som gjerne støtter Bush, Stalin eller bin Alden. I vår verden er derfor kjekt å ha en lov mot mord for eksemepl, og vi bør være litt takknemlig for at det finnes politifolk som gidder å risikere liv og helse for å løpe etter voldelige mennesker med fikse ideer.

Hej Andreas  :icon_biggrin:

Sikke lange indlæg du har. :shock:

Jeg vil bare : Der er ingen sag der er så vigtig, at det koster et menneskerliv.  :innocent2:

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
Sensis [Crawler]
Til Andreas.

Jeg er takknemlig for å leve i et lite og menneskelig demokrati, og i denne tiden, fredelig lomme i all verdens uro. Det er innlysende, også for urbefolkningsmannen i meg, som har vært arrestert to ganger for sivil ulydighet i kampen mot "herrefolket" og norsk lov.

Akkurat det perspektivet er ikke temaet mitt i Sjamansonen.

Sjamansonen har en annen agenda, som skrevet står på forrsiden.

I den sammenhengen får jeg lite ut av tilsvaret ditt.

Mvh Ailo
knunett2
Hei Shamanen. Vanskelig å gå i dybden og svare på argumenter uten relativt lange innlegg. Men jeg er lei av å skrive, så hvis du har forslag om hvordan et komplisert og omfattende tema kan presenteres veldig kort, så er jeg deg evig takknemlig, og det mener jeg virkelig!

Helt enig i at ingen sak rettferdiggjør tap av ett menneskeliv. Titusenvis av personer kan ha flotte erfaringer med enteogener, men hvis én ungdom mister livet på grunn av dårlig formidlet informasjon om psykoaktive planter, så er det ett menneskeliv for mye.

Livet er alltid farlig og dødelig, og vi bør ikke EU-sikre alt vi gjør. Men samtidig burde det ikke være vanskelig for voksne mennesker å formidle informasjon på en ansvarlig måte.    

Til Ailo:

Jeg har lest forsiden, men her har jeg bare forholdt meg til innlegget ditt hvor du ikke henviste forsiden.  Du skriver at "... det er enhvers rett å kunne praktisere alle deler av denne arven etter eget ønske. Dette er naturligvis større enn Norges lover" Dette kan for det første tolkes dithen at du muligens støtter at alle som ønsker bør ha lov til å gå ut i naturen og spise så mye Fleinsopp de vil etter eget ønske. For det andre kan slike formuleringer gi inntrykk av at demokratiske lover kan brytes av hensyn til spirituelle/religiøse oppfatninger. Jeg kan ha lest feil og misforstått deg, det er jeg helt åpen for. Men mange som er interessert i enteogener har en opprørsk bakgrunn som gjør at respekten for demokratiske lover er veldig liten. Derfor påpeker jeg at i et samfunn trenger vi både etikk og lov, og så bør vi arbeide for at lovene hele tiden er i overenstemmelse med etikken.

Hvis dere vil ha et uavhengig Finnmark, så støtter jeg det fullt ut, og vil også kjempe for det, men hvis samene vil være en del av Norge, så gjelder norsk lov. 

Men til saken: Bør Sjamansonen være åpen for personlige historier om enteogener?

klem og hilsen

Andreas
Sensis [Crawler]
Jeg ytrer meg ikke om et uavhengig Finnmark. Jeg ytrer meg om sjamantradisjoner. Må jeg gi det inn med teskje. I sjamantradisjoner er forhold at man har lærere. Det er første skritt inn i den verden. Slik er den tradisjonelle veien.For å passere inn døren, må man godta regler.  

Det du skriver om fleinsopp og ungdommer på villspor er utenfor sjamansonen. For å komme inn i den hjelper det ikke med lover og forbud. De trenger noe som fyller sulten i sjelen, slik at suget blir stillet og ikke slår ut i en annen åndelig eller politisk ekstremsport.

Å gumle fleinsopp som rekreasjon tilhører kulturen som ikke er i kontakt med tradisjonen.  

I slike kulturer som den norske yngler lover og påbud, uten at det hjelper, for den levende kunnskapstradisjonen mangler her, folk gjør som de vil allikevel, om det er å drikke seg dritings, snorte kokain eller flørte med satansime, nazisme, nihilisme eller annen ekstremisme. Det må være deres sak, til de kommer på bedre tanker.

Det er alltid et skikt av mennesker i enhver samtid og i ethvert samfunn som har et så stort indre ubehag, som er så åndelig forsultne eller tørst, at de prøver nesten hva som helst for å få det bedre.

I denne sammenhengen er det ikke det å være for eller mot fleinsopp eller entheogener som er problemet, om dette er lovlig eller ikke er heller ikke problemet ,men problemet er den næringsløse kulturen og oppdragelsen. Jeg vet at argumentet ikke er lett å fremføre. Jeg prøver likevel.

Andreas, mitt anliggende i denne sammenhengen er at kunnskap kommer ut av praksis. Vil du krangle eller praktisere?

Ailo
knunett2
Hei Ailo!

Hvor har du dette med krangel fra?
Sensis [Crawler]
21.12.2012...det er Den Store Dagen for forandringens mulighet og nødvendighet i Mayakalenderen...og jeg er mest interessert i den 22.12.

Ailo
GjenopprettetMedlem
Denne kategorien heter Andreas har rett, men...

Hei Andreas og Ailo
Andreas har sikkert rett i mye. Alle har rett i blant. Som Sigurd Hoel skrev en gang:

" En mann som hele tida går rundt og sier at klokka er tolv har rett to ganger i døgnet".

Å diskutere noe kan neppe være feil. Erfaringer er sjelden noen ulempe i en diskusjon.

Hvordan skaffer man seg disse erfaringene MÅ være opp til den enkelte. Jeg tror ikke på noen kommitè som skulle være kompetent til å bedømme noe riktig antall sopp etter et riktig antall meditasjoner i en riktig setting.... Når kulturen har neglisjert et hjelpemiddel i så sterk grad som vår må vi kanskje skape våre egne ritualer. Å la seg inspirere og bli lært opp av søramerikanske sjamaner høres ut som en fin metode for å øke kunnskapene.

Her i Norge er det verre stilt...
Hvis jeg for eksempel hadde vondt i sjela eller et annet sted og skulle ha lyst å komme i kontakt med en animistisk healer i en ubrudt tradisjon, hadde jeg funnet han på de gule sidene tro? Foreløpig er det nok best å reise ut av Norge hvis man ønsker  å" fly " i en ordnet setting.    Vennlig hilsen Jacobsen
Yahoo Slurp [Bot]
Her i Norge er det verre stilt...
Hvis jeg for eksempel hadde vondt i sjela eller et annet sted og skulle ha lyst å komme i kontakt med en animistisk healer i en ubrudt tradisjon, hadde jeg funnet han på de gule sidene tro? Foreløpig er det nok best å reise ut av Norge hvis man ønsker  å" fly " i en ordnet setting.    Vennlig hilsen Jacobsen

Hej Jacobsen  :icon_biggrin:

Så er det godt at Norge har fået sjaman.com med debbatsonen, så du kan se der findes andre healere i dit land. Så du ikke behøver at tage udenlands for din søgen.

Jeg håber at jer flotte mennesker oppe i Norge er ved at stå frem, og fortælle omverden at I er til og hvad I kan gøre for andre.  :eusa_pray:

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin: