Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
En som jeg kjenner litt fra det alternative miljøet har gjort noe så idiotisk å anmelde meg for dette her som jeg har sagt til han på privat melding på et alternativt forum:

Dette skrev jeg:
jeg mener at om man skal ppå død og liv bruke dette, så får dem gjøre det privat, hva andre gjør privat er helt ok for meg. det bryr jeg meg ikke om, men vi må tenke på at dette er offentlige forum, og det er flere unger i tenårene som er her på nettet, og dem sluker alt slikt, som igjen kan føre til dødsfall. Hva skjer da? Jo dem som har reklamert for dette på nettet vurderer og bli siktet til oppfordring til bruk av narkotiske droger, som igjen kan føre til en siktelse på gift drap eller uaktsomt drap faktisk.

Unge i dag eksperimenterer med like farlige stoffer...så det handler derfor om å informere om hva det er for noe - fordi noen useriøse kan si at det er greit å bruke det.....jeg er en tilhenger av at en må få riktig info på banen. Det er mye useriøsitet på nettet og unge kan lete seg fram til alt mulig faenskap og da er det viktig at det finnes sider som sier som det er - gir riktig info.

Men vet du hvilke sider og personer som anbefalte han vennen din å bruke dette på egenhånd?Isåfall ganske absurd - så derfor må det finnes nettsteder som sier ifra om faren med det. En kan finne alt mulig på nettet.

Hadde han kameraten din(om en skal være etterpåklok) fått kjennskap til animistisk trosfellesskap sitt forum og Sjamansonen så hadde han blitt frabedt om å gjøre det på det sterkeste privat.

Sitat:
I følge lovverket er det ulovlig å benytte desse drogene i følge alle fnland.
og det er jo like greit spør du meg.

Ja, greit - men menneskerettighetslov sier at det er lov å bruke enteogener til religiøse seremonier...så det må du også tenke på. Men da må det være i regi av et trossamfunn. I Brasil er det Santo Daime som også er utbredt flere steder i Europa. I Nord-Amerika er det Native American Church som har regien. I Norge vil Animistisk Trosfellesskap være den som vil ha regien om det vil bli godtatt i Norge. Husk at AT har MENNESKERETTIGHETSLOVEN på sin side som tillater enteogener BARE i plante- og healingseremonier i regi av et godkjent trosfellesskap.
----------

Og dette skrev han:
david, SKJERP DEG!!

jeg har nå oversent alt som er sant til

noabuse.no som igjen svarer

Hei har sendt tipset til KRIPOS

Ha en god dag
Hilsen
Jan Kåre Tolfsen
Tlf 35012050
post@noabuse.no
http://noabuse.no
-------------
Hehe....så utrolig naivt,latterlig og patetisk at en ikke kan unngå å le av det. Ytringsfrihet er noe dritt - det samme er menneskerettighetsloven. Jaja..dette er et vådeskudd inn i NO MANS LAND... :lol:

Men forøvrig han har mistet en kamerat som misbrukte fleinsopp fordi noen på nettet anbefalte han dette og så sammenlikner han det med det jeg sier. Jaja..noen er flinke til å tackle slike ting veldig bra da.... ::)
knunett2
Hei,

Å tipse Kripos er ikke det samme som å anmelde noen, men hvis han faktisk har anmeldt deg, så har han ingen sak. Å gi opplysninger om enteogener, eller fortelle om personlige erfaringer med psykoaktive planter, er ikke det samme som å oppfordre til å bruke dem, men det kan inspirere umodne mennesker til å gjøre uvettige handlinger, og derfor bør man være forsiktig med hva man sier på et offentlig forum.

Mange FN-land, for eksempel England og Mexico, tillater blant annet psilocybe-sopper, og det gjorde også Norge inntil april 2004 da økt misbrukt gjorde at myndighetene mente det var riktig å ikke bare forby misbruk av Fleinsopp, men også misbruk av alle andre sopper som inneholder psilocybin.

Høyesterett har ikke tatt stilling til om menneskerettsloven beskytter enteogener i en religiøs kontekst, så det er ikke sikkert at Animistisk Trosfellesskap har denne loven på sin side. Men etter min foreløpige mening har vi en god sak. At Sjamansonen er åpen for å formidle positive erfaringer med Piggeple, Alrune og Flusopp i et åpent forum som kan lede til at ungdommer eksperimenterer med disse plantene, vil imidlertid etter min oppfatning svekke denne saken, fordi aktor kan bruke slik uansvarlig formidling som ett av flere argumenter i en rettssak.

Animistisk Trosfellesskap er allerede i dialog med Kripos, og jeg har snakket med narkotikapolitiet, så det gjør ingenting at folk tipser myndighetene.

Jeg kjenner Jan Kåre, og han er veldig hyggelig mann, men han ble vel litt bekymret uten å ha satt seg grundig inn i sakens argumenter.

Jeg håper du ikke mener at menneskerettighetsloven er noe dritt. Det er en ganske fin liten lov synes jeg, men myndighetenes tolkning av loven, samt deres eventuelle argumenter for at loven ikke gjelder enteogener i en religiøs kontekst, kan bli slik at jeg muligens vil være sterkt uenig med dem. I slike saker er det viktig å skille mellom rettsdogmatikk og maktpolitikk. Sistnevnte kan gjøre at myndighetene faktisk bryter eller tøyer lover, og det reagerer ærlige og modige jurister sterkt på.

Man bør alltid følge det beste argumentet, men det er ingen grunn til å henge seg opp i ordbruk som "Skjerp deg!"
Anonymous
Jeg håper du ikke mener at menneskerettighetsloven er noe dritt

Nei, det var jo ironi da vettu :wink:
Anonymous
Man bør alltid følge det beste argumentet, men det er ingen grunn til å henge seg opp i ordbruk som "Skjerp deg!"

Neida, jeg lar meg ikke vippe ang min holdning til enteogener. Jeg altfor sterk psykisk,selvstendig og sta til at noen kan vippe meg av pinnen der sånn.. :w00t: :lol:
Det er trist å registrere at noen tar det slik - til og med dem som jeg kjenner litt eller noe. Men det får være deres problem og ikke mitt. Vestens kunnskap om enteogener er forvridd - mens andre steder så vet jo de fleste her inne at holdningene er totalt annerledes generelt.Det har jo eksistert i årtusener.
knunett2
Stemmer det virkelig at han du kommuniserte hadde en kamerat som døde av Fleinsopp? I så fall er det veldig oppsiktsvekkende. Internasjonalt kjenner jeg bare til ett tilfelle hvor det har skjedd, og da hadde vedkommende spist en kraftig overdose og han døde fordi sykehuset utrolig nok sende ham hjem uten å gi akutt legehjelp. Kan det hende at han har spist andre sopp enn Fleinsopp? Fint hvis du spør og sjekker, fordi slike opplysninger kan være relevante i en vurdering av hvorvidt det er medisinsk forsvarlig å delta på religiøse seremonier med denne type enteogen.
Anonymous
"Etter at du har fått en torn i foten, tar du sandaler på."
Nigeriansk ordtak

Tror det er flere etterkommere av  Hermann Hesses "Steppeulv" som labber ut og inn av debattsonen ...
GjenopprettetMedlem
Hei Kariw

Har lest andre Hesse-bøker - nanbefaler (unschyld, har vært på byn å drkket) du denne? Hva omhandler den? Synes de bøkene jeg har lest av han er fnantastiske  :beer: hikk ( ;D)

Lille Ulv
Anonymous
Sitat fra "Steppeulven":
Et menneske som er i stand til å fatte Buddha, et menneske som har en anelse om himlene og avgrunnene i det menneskelige, skulle ikke leve i en verden hvor common sense, demokrati og borgerlig dannelse hersker. Det er bare av feighet et slikt menneske lever i den, og når han føler seg trykket av dens bekjedne dimensjoner, når den trange borgerstuen blir han for trang, legger han skylden på "ulven" og vil ikke erkjenne at ulven av og til er det beste i ham. Han kaller det "ville" i seg for ulv og føler det som noe ondt, som noe farlig, en trussel mot det borgerlige liv.
Enda han tror at han er kunstner og eier en viss følsomhet, evner han ikke å se at hinsides ulven, bak ulven, bor det noe meget annet i ham, at ikke alt det som biter er ulv, at det også finnes rev, drage, tiger, ape og paradisfugl i ham. Og at hele denne verden, hele denne paradishave av vakre og forferdelige, store og små, sterke og svake skapninger blir undertrykket og holdt i fangenskap av ulveeventyret, på samme måte som som det sanne menneske i ham blir holdt i fangenskap av pro forma-mennesket, av borgeren.

Jeg vet faktisk ikke hvorfor jeg slumpet til med kommentaren om Hesses Steppeulv, men for søkende mennesker i flere generasjoner - som leter efter sin plass og en mening med sitt liv- har denne boka betydd mye,- gjerne i en kort periode. Den selger fremdeles godt blant urolige ungdomssjeler og  rebeller. Jeg leste den sjøl som ungdom, - levde i den noen dager, og gikk så videre.
Sjamansonen er  også et sted for søkende,de fleste er seriøse, noen  ønsker seg  en "quick fix" til noe de kanskje ikke vet hva innebærer. Eller kan det faktisk være slik at de har en lengsel etter "avgrunnen ?

Hesse ble beskyldt for å forherlige narkotika gjennom  boka Steppeulven, utgitt i 1927.
Men som han selv skriver i forordet: Jeg kan ikke tvinge mine lesere til å forstå boken på den eller den måte. La en hver få ut av den som passer best for ham, som han kan ha mest nytte av! Men det ville glede meg meget hvis riktig mange av dem kom fram til den oppfatning at riktignok er Steppeulvens historie en beretning om sykdom og krise, men ikke en sykdom og en krise som fører til død og undergang, men til det motsatte - til helbredelse.

Og sånn er det vel med alle oss velmenende som vil gi gode råd : - den som søker  vil sjelden nøye seg med å lytte til  veiledere, men alltid ser ut til å ville gjøre sine egne erfaringer,- for det ligger i vår natur, og er faktisk også et sunnhetstegn.  Men etter de første smertefulle erfaringer er gjort, vil sandalen som regel  komme på,  og man finner sin egen vei - vel skodd...
Men den som oppsøker  avgrunnen med vitende og vilje  - vil også som regel falle i den...
GjenopprettetMedlem
Takk Kariw

Selv leste jeg Siddharta og Demian i ungdommen, tror det har betydd ganske mye. De grep tak i meg på en kraftig måte. Husker at jeg også begynte på en annen veldig tykk bok, kan ha vært steppeulven, men den ble den gangen for tung for meg. Litt rart at ikke Hesse er mer omtalt i Norge, har hørt at han i andre land i Europa er mer kjent.

Anbefaler du en dame på 41 å lese Steppeulven eller passer den bedre til en opprørsk ungdom? (ikke for det, har da litt opprør igjen jeg)

Jeg har sluttet å hikke nå  :smile:

Lille Ulv
Sensis [Crawler]
Lilleulv bør lese steppeulven og se Danser med ulver.

Mvh Ailo
Anonymous
"Andreas":

Stemmer det virkelig at han du kommuniserte hadde en kamerat som døde av Fleinsopp? I så fall er det veldig oppsiktsvekkende. Internasjonalt kjenner jeg bare til ett tilfelle hvor det har skjedd, og da hadde vedkommende spist en kraftig overdose og han døde fordi sykehuset utrolig nok sende ham hjem uten å gi akutt legehjelp. Kan det hende at han har spist andre sopp enn Fleinsopp? Fint hvis du spør og sjekker, fordi slike opplysninger kan være relevante i en vurdering av hvorvidt det er medisinsk forsvarlig å delta på religiøse seremonier med denne type enteogen.

Jeg sendte han en pm på et annet forum om dette. Han slettet svaret så han ønsker ikke mer dialog med meg.
GjenopprettetMedlem
Og jeg har sett Danser med Ulver minst 10 ganger, griner like mye hver gang, det er den beste filmen jeg vet om. Har en fullversjon av den på 4 timer - kunne godt vært på 40.

Men jeg skal lese Steppeulven  :respect:

Lille Ulv
Anonymous
Hei Elvira.
Det var bare en generell kommentar.
hilsen kariw
Snappy [Bot]
Hvem har skrevet Steppeulven?
GjenopprettetMedlem
Herman Hesse, en tysk forfatter, fikk Nobelspris i litteratur.

Lille Ulv
Snappy [Bot]
Takk for det!  :icon_razz:
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alle  :icon_biggrin:

Den film, danser med ulve, - er en herlig film, sjov og lærrig  :w00t:

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin: