Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Hei! En venn fortalte at samiske sjamaner har benyttet seg av en rødgul snyltevekst som gror på bjerk i fuktige miljøer. Veksten skulle fungere som en hallusinogen/entogen. (sorry, ingen kildehenvisning utover dette). Om det er den samme som på bildet under vet jeg ikke.
http://www.sanamyan.com/myxomycetes/_tr ... ns_001.jpg[/img]

Noen som kjenner til dette?
Kan dette være det de kaller lut i gamle skrifter om noaidier?

Ved søk på nettet finner jeg at det finnes en slimsopp som blir rødgul og som trives på bjerk. Den tilhører Myxomycetes slekten.

Umiddelbart føler jeg meg ikke fristet til slikke på gamle slimete bjerketrær, men kanskje noen her kan overtale meg?

Gormii
W3 [Sitesearch]
Veldig interessant Gormii , såg noen liknendes "sopper" når eg va i store skog (amazonas) og sjamanen der sa di va enthogen , va sånn type som eg kjenner igjen herfra . Har heller aldri funnet kilder på dette da  :icon_cry: Men viss det ikke finnes dødelig giftige "sopper" på bjørka er det vel bare å prøve seg frem  :icon_cool:

Håper noen vet mer ......................................................................
GjenopprettetMedlem
Jeg tror at lut som de forteller om i noaidifortellinger kan være lut og inget annet.
Å drikke lut er en vei å rense seg, og jeg tror at det kunne være noe en ville gjøre rituellt før en reise.

Lut laga en av bjørkaske.

Sån har jeg tenkt om denne lutdrikkingen.
Anonymous
Ja, dette var interessant. Ble veldig nysgjerrig. Håper du får svar på av noen som vet.
GjenopprettetMedlem
Har dette noko med knusk å gjere?? men det er vel en slik stiv sopp?
Eg sleiker aldri stive soppar...
Eg er nyskjerrig på knusk som middel i healing o.l. Dette kunne vel samane??
Anonymous
Gormii:
Umiddelbart føler jeg meg ikke fristet til slikke på gamle slimete bjerketrær, men kanskje noen her kan overtale meg?

Dr Gormii,
du er en pyse
som ikke tør å slikke
på et slimete bjerketre
nam nam nam
smaker jo godt jo
:lol: :badgrin:

Åh nei..åh nei..
nå blir det bank å få
jeg tror jeg må gjemme meg!
I mitt lille bjørnehi!
:biggrin:
Anonymous
"Dj David Spirit of Laughter":

Gormii:

Dr Gormii,
du er en pyse
som ikke tør å slikke
på et slimete bjerketre
nam nam nam
smaker jo godt jo
:lol: :badgrin:

Åh nei..åh nei..
nå blir det bank å få
jeg tror jeg må gjemme meg!
I mitt lille bjørnehi!
:biggrin:

Frykt intet, juling er ikke min greie. Jeg har en bedre ide: Jeg vil tvinge deg til å slikke deilig slimsopp.

Gled deg!

Gormii
GjenopprettetMedlem
Takk Gormii for det magiske bildet,og for tipset.

Skal studere nærmere dette.

Fargen på dem var innbydende,som om de sa:mmmmmm,drops! :respect:
Anonymous
:lol: :moreevil:
Prøv deg,gamle ørn!
Min urkraft har
våknet mer til live
indianarane kjem!
Og med mitt brøl så
vil du ikke tørre
å gjøre noe sånt!
Jeg spiser nok heller
frivillig
Teleterkij sa drops
jeg elsker drops! :P :w00t: 8)
Anonymous
"Dj David Spirit of Laughter":

:lol: :moreevil:
Prøv deg,gamle ørn!
Min urkraft har
våknet mer til live
indianarane kjem!
Og med mitt brøl så
vil du ikke tørre
å gjøre noe sånt!
Jeg spiser nok heller
frivillig
Teleterkij sa drops
jeg elsker drops! :P :w00t: 8)

Så så unge mand, du vil skremme meg med brøl. Vi gamle er kanskje ikke meget å se til. Hår i nesen, hår i ørene, buskete øyenbryn, lange tenner, store viker, rette ben, krokete rygger, hengeballer (type fyrbøter) etc etc.

Men seigheten, utholdenheten, uføslomheten for smerte, kan du matche den?

En gammel ringrev utmanøvreres ikke så lett. Må jeg anbefale en annen metode enn brøl? Mine ører er trette og hører stort sett bare det de lyster.

For all del; prøv deg! Jeg savner litt atspredelse.

Gormiii
Anonymous
Dr Gormii:
Så så unge mand, du vil skremme meg med brøl. Vi gamle er kanskje ikke meget å se til. Hår i nesen, hår i ørene, buskete øyenbryn, lange tenner, store viker, rette ben, krokete rygger, hengeballer (type fyrbøter) etc etc.

Men seigheten, utholdenheten, uføslomheten for smerte, kan du matche den?

En gammel ringrev utmanøvreres ikke så lett. Må jeg anbefale en annen metode enn brøl? Mine ører er trette og hører stort sett bare det de lyster.

For all del; prøv deg! Jeg savner litt atspredelse.

Jeg elsker seighet og utholdenhet
elsker gamle ringrever
jeg er ung til sinns og med ung kropp
men bærer på en gammel sjel
Jeg tror jeg vet hva som skal til
for at du stopper å tvinge meg
jeg henter en urkvinne så
fokuserer du på noe annet
ei som kan leke litt kosteskaft leken
og smøre på noe flygesalve
og du er ett med seksual-
og skaperkraften
May the force be with you
Old Eagle! :respect:
GjenopprettetMedlem
:wub:
GjenopprettetMedlem
Når vi ikke finner svar på noe i litteraturen, og ingen "fysiske" personer kan gi oss svar, det er da vi skal bruke det vi har lært. Reis og møt din indre læremester, og spør ham/henne, hvis det stemmer som du skriver og han/hun mener det er viktig at du vet svaret, da vil han/hun gi deg svaret.