Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Kom tilfeldigvis over denne artikkelen i BT:
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article361313.ece
Jeg har alltid røykt hasj, og jeg har aldri lagt skjul på det. Dette er del av min religionsfrihet som sjaman, sier Tor Rønneseth.
I går kom Rønneseth med en oppsiktsvekkende forklaring på hasjbeslaget.
Han bekjenner nemlig seg til sjamanisme og skal ha praktisert sin religion i Andesfjellene i Peru i årevis.
- Der inngår urter og mariuhana som sakramenter. I Norge har vi religionsfrihet. Jeg må derfor kunne få bruke mariuhana her i landet, sier Rønneseth til bt.no.
- Min klient påberoper seg religionsfrihet, og det er han selvfølgelig i sin fulle rett til å gjøre, sier advokat Stein Erik Ottesen.
Er hasj og mariuhana "anerkjent" som kraftplanter innen sjamanismen? Hva sier forumets sjaman-eksperter?
Anonymous
Nu är jag ingen expert men jag väljer att uttala mig ändå...
Hasch/cannabis används flitigt hos shamaner i Nepal iaf, så mycket vet jag av egen erfaring.
Om jag ser på användandet av cannabis efter egna erfarenheter är att THC är
mer en katalysator än en speciellt stor andehjälpare. Den förstärker och gör kraft-fullare vissa upplevelser, men jag har aldrig använt eller träffat den (cannabis) som ngn slags lärare.
Hur det ligger till med cannabis i Anderna, Peru vet jag inte, men växer det där naturligt så tror jag med all säkerhet shamaner använder det. Det verkar som att i de flesta shamanska kulturer så har man använt växterna på liknande vis.
För visst är vi eniga om att det KAN komma enorm visdom ur dom, men också att det KAN komma missbruk, skit och elände också. Men det är inte växtens fel, utan (miss)brukarens i så fall. Tycker jag.
---
Nu vet jag inte om mannen i artikeln är sån, men tyvärr finns det ju dom som kun gömmer sig bakom "shamanism" som en ursäkt för att få ta droger. De gör legitimt deras missbruk genom att peka på ovan nämda fakta (att det är en del av kulturen) men saknar helt kunskapsgrund eller "gåva". De som tar sopp och ayahuasca t.ex. i lägenheter i storstäder och tror sig få enorma visioner, skriver milslånga haranger om ingenting egentligen (bara flow of thought) och kallar sig shamaner bara för att de sett ett träd andas då de tog LSD i ngn skog...
Det finns allsköns folk där ute, inte alla med rent mjöl (no pun intended) i påsen eller huvudet på skaft
---
Sen är det väl gott etablerat att sjamanisme inte är en religion??
Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
Har ikke hørt noe om at de bruker hasj i Andes...men nå har ikke jeg hørt alt heller. Det jeg VET er at de bruker kokablader. Kokaen er hellig i Andes. Men den brukes i naturlig tilstand og blir ikke behandlet kjemisk og blir til kokain
Enig med Trumman i at riktig brukt kan det være en hjelper, men at veien inn i misbruk kan være kort. Sånn er det med det meste virker det som..
Hilsen Inger Lise, kaffemisbruker

SEO Crawler
Jeg synes trumman får det sagt.
Jeg mistenker den omtalte mannen for å være en annen "-man", med "narko" foran og ikke "sja-"
Å smugle et halvt kg kokain høres ut som god gammeldags narkosmugling for pushing og eget misbruk.
Det er en viss forskjell på åndene som henger rundt rusmisbrukere, og de hjelpeåndene som sjamanene jobber med.
GjenopprettetMedlem
Det var forøvrig en summetone i Bergensavisen idag (ikke å finne på nettet) som påpeker at det er en uting å fjerne hasjen fra markedet fordi mange rusavhengige istedet drikker seg aggresivt fulle, tar vanedannende piller og mye mer skadelig pulver istedet. Dette var en reaksjon på at politiet visstnok har tømt Bergen for det relativt harmløse rusmiddelet hasj. Må si jeg er enig med vedkommende. Jeg synes politiet feilprioriterer tiden sin.
Brukt riktig mener jeg hasj og marihuana er en kraftplante og så lenge alkohol er lovlig burde hasj også være det. Noen liker en liten joint til avslappning der andre tar seg et glass vin. Misbruk av alle stoffer er en uting forøvrig. Både hasj og alkohol gjør noe med hjernen om det er hjerneforflyttelse folk er redde hasjen for. Alkohol gjør jo folk både overdrevent melankolske og aggresive. Hasjen gjør folk milde og passive. Kanskje alkoholen burde forbys? Dessuten begynte de fleste narkomane med tobakk og alkohol før de røykte hasj så argumentet at hasj fører til narkomani er utdatert. Eneste grunnen til det må være at hasjen er ulovlig i såfall.
På Yuktanahalvøya har de yngre sjamanene tatt i bruk hasj som en vei å kommunisere med gudene. De eldre anvender en alkoholholdig drikk kalt
báalche'skjult tre og tobakk. Verden er blitt mindre og hasjen er globalisert på lik linje med at sjamanisme er globalisert. Vi lærer av de, de lærer av nepaleserne osv.
GjenopprettetMedlem
"torstein":
Jeg synes trumman får det sagt.
Jeg mistenker den omtalte mannen for å være en annen "-man", med "narko" foran og ikke "sja-"
Å smugle et halvt kg kokain høres ut som god gammeldags narkosmugling for pushing og eget misbruk. Det er en viss forskjell på åndene som henger rundt rusmisbrukere, og de hjelpeåndene som sjamanene jobber med.
Vel talt
GjenopprettetMedlem
Reven er også et kraft-dyr.
Den er godt brukt i Santo Daime,og i Peru,og er en god hjelper under ayahuasca og sopp seremonier.
Marihuana er en healer-plante,som åpner for visjoner,og øker følsomheten.
(nei ,jeg har ikke en joint i hånda nu)
En urban sjaman er like mye verdt som en jungel sjaman,det er tull at en må sitte i bushen å innta enteogener. t u l l . (non-sense) (crap).
Trumman virker litt sint på de som skriver om "ingenting",kaller det "flow of thought". Må en være same eller indianer for å skrive sjaman dikt?
Bør en være anerkjent før en skal fortelle noe fra sin indre verden??? Hmmm....

Anonymous
Det er ingen som blir voldelige av en joint,enig med teleterkji ang maruana er en healer-plante,som åpner for visjoner,og øker følsomheten,
alkholen kan være falig,det er også noe alle vet, agrisiviteten kan i værste fall føre til drap
det er lov her i landet.
er også enig i at poletiet burde bruke resussene sine på de sterkere farlige stoffene som flyter i gatene,
de som røyker skader kun seg selv,etter den nye røykeloven,er det ikke fint, de setter fulle folk på gata med røyken i handa,alle andre skjønte jo at det ble mere slossing å vold ut av dette,utenom de som lagde loven,isteden for å sette opp luftstrømmende vegger som røyken ikke slipper igjennom,så alle kunne være i samme lokalet nyte musikk å danse i felleskap,en dag reiser jeg til peru da vil jeg slå ut håret i sammen med de som hvet hva som er hva det høres spennende ut,det er forskjell på å kutte av seg nesetippen iseden for hele hue,la oss alle respektere hverandre å den frie vilje,hilsen cola light avhengi i flytende form,isteden for kaffe

jeg tar en til for de som lager våres lover å regler,

tro om de har møtt shamaner fra peru,det burde kansje blitt satt opp obligatorisk reise for alle på stortinget,så de viste hva som er hva,ikke alt kan læres igjennom bøker,har mange ganger lurt på om de er på nett i de hele å bredde,det var ikke pent sagt,selvsagt,er det en å annen med godt folkevett der å, de er bare ikke så lett å finne i mellom all diskusjon i hvem som hvet best partiene immellom,vi er bedre enn dere mentaliteten,alle med stort jeg,kansje vi burde ha et eget parti for shamaner med godt utviklet kjørlighetskraft

HEIA NORGE
GjenopprettetMedlem
Jammen, er hasj, mariuhana en kraft plante?
Jeg har aldri prøvd kraftplanter, i så fall ikke andre en hasj og mariuhana. MEN det er jo en forskjell på hasj og mariuhana og så da........., hasj er blandet med olje og noe...., mariuhana er ren plante. Virkningen, etter min erfaring er det stor forskjell på......
Hasj og mariuhana er forbudt i Norge, derfor bruker jeg det ikke men har prøvd..... Det å tro at dette skal bli lovlig i Norge er ganske dumt og naivt. Og jeg er kanskje enig med at det skal være forbudt......, det er tross alt vanedannende og helseskadelig ved missbruk.......... Mitt eget ego sier nok at jeg vil ha ligalisert hasj og mariuhana............. men er det ikke nettopp dette som er farlig da?
Det er jo mulig å få ta seg en joint i andre land så......
Alkohol er lovlig, hva så? Det er lov å drikke whitesprite også men..............

GjenopprettetMedlem
Brukt riktig og med respekt kan cannabis være en kraftplante, men den er ganske så lumsk. Jeg gikk meg selv vill med den fordi jeg ikke behandlet den med respekt i min ungdom og kan derfor ikke bruke den. Men personen i denne artikkelen har nok bomma litt med "unnskyldningen " sin. Selve problemstillingen er derimot ganske innteresant og det er lett å trekke paralaleller til de amerikanske myndigheters godkjenning av peyotebruk i religiøs sammenheng hos enkelte stammer. Er de norske myndigheters ulovliggjøring av kraftplanter egentlig ett juridisk hinder for fri religionsutøvelse? Videre kan jo tanken lett gli over til tvangskristningen av både Nordmenn og Samer. Er dette en mentalitet som henger igjen fra den gang? I Norge har man lovfestet rett til å utøve sin religion, men dette gjelder tydeligvis ikke bruk av kraftplanter. Bare synd at problemstillingen skulle bli rettslig prøvd av en sånn fyr, dette bekrefter jo for mange de dogmer og myter om at bruk av kraftplanter=narkomani.
GjenopprettetMedlem
Marihuana har vært ansett som en hellig plante i india og nepal i mange tusen år. Det er en viktig medisinplante (ikke bare som avslapning, men som medisin mot smerter, depresjoner, mageproblemer og mye,mye,mer) i tillegg som den blir brukt som en lærer av de hellige menn og kvinner, da spesiellt de som tilhører shaivismen. Planten tilhører guden shiva, som er den guden som også er det nermeste en kommer en sjaman i hinduismen (ofte beskrevet som en asket som sitter alene på toppen av et fjell). Planten intas enten som bhang (filtrert og pulverisert plantemateriale) eller som charas (harpiks/olje-ekstrakt). Disse to produktene har helt forskjellige virkninger og brukes også til forskjellige ritualer. Det er nok ingen tvil om at dette også er en kraftplante, men den bør brukes med forsiktighet, da den fort kan gi motsatt virkning av det en ønsker. En kraftplante skal jo hjelpe en i meditasjoner og reiser, åpne opp lukkede dører og utvide den indre horisont. Denne effekten får de fleste av denne planten, men den kan like godt gi en avsporing. Det er lett å sveve avgårde i en rus, hvor en glemmer målet med reisen og mister den fokus som er nødvendig. Men dette gjelder jo de aller fleste kraftplanter. Ved misbruk blir den et hinder for utvikling, ved riktig bruk blir den en lærer. Det skal også sies at denne planten (som er i slekt med vår brennestle) har mange flere bruksområder enn som hjelper. Den kan brukes som mat, medisin, til å lage klær, tau, papir, olje, osv. og til dette har den vært brukt i mangfoldige år, i utallige kulturer. Tips: bruk ferske blader (helst av hannplanten eller en ublomstret hunn, som inneholder minimalt av virkestoffet thc) i en salat. Planten er proppfull av mineraler og næringsstoffer og har dessuten en god og frisk pepperaktig smak.
Når det gjelder denne narkosjamanen så vet jeg lite om denne konkrete saken, men likevel vil jeg ikke akkurat påstå at hans utsagn hjelper oss andre sjamaner å bli forstått eller godtatt av samfunnet. Det er nok en grunn til at kunnskapene om kraftplanter har blitt holdt hemmelig. De aller fleste vil jo bare trekke slutningen om at alle sjamaner er narkomane tullinger som tar dop og babler usammenhengende om ånder og annet uforståelig nonsense... Det er jo ikke kraftplantene som er det sentrale, men kraften.. Det er viktig at vi ikke lar våre lærere og hjelpere bli målet, men at kraften og visdommen de kan gi blir det vi søker.
fred, frihet og lykke til dere alle
gustav
Anonymous
"whitecougar":
Brukt riktig og med respekt kan cannabis være en kraftplante, men den er ganske så lumsk. Jeg gikk meg selv vill med den fordi jeg ikke behandlet den med respekt i min ungdom og kan derfor ikke bruke den. Men personen i denne artikkelen har nok bomma litt med "unnskyldningen " sin. Selve problemstillingen er derimot ganske innteresant og det er lett å trekke paralaleller til de amerikanske myndigheters godkjenning av peyotebruk i religiøs sammenheng hos enkelte stammer. Er de norske myndigheters ulovliggjøring av kraftplanter egentlig ett juridisk hinder for fri religionsutøvelse? Videre kan jo tanken lett gli over til tvangskristningen av både Nordmenn og Samer. Er dette en mentalitet som henger igjen fra den gang? I Norge har man lovfestet rett til å utøve sin religion, men dette gjelder tydeligvis ikke bruk av kraftplanter. Bare synd at problemstillingen skulle bli rettslig prøvd av en sånn fyr, dette bekrefter jo for mange de dogmer og myter om at bruk av kraftplanter=narkomani.
Mye interessante tanker her,Whitecougar. For min del så har jeg ikke noe tiltrekning til Cannabis ang kraftplantebruk. For meg er det Ayahuasca,Psilocybin,San Pedro,Peyote,Iboga og Salvia Divinorium jeg føler meg tiltrukket til i min forskning - utforskning,jobb og erfaringer med kraftplanter.
Anonymous
Fortsett din forskning,

takk for mange intresange innlegg

GjenopprettetMedlem
"ghozm":
Marihuana har vært ansett som en hellig plante i india og nepal i mange tusen år. Det er en viktig medisinplante (ikke bare som avslapning, men som medisin mot smerter, depresjoner, mageproblemer og mye,mye,mer) i tillegg som den blir brukt som en lærer av de hellige menn og kvinner, da spesiellt de som tilhører shaivismen. Planten tilhører guden shiva, som er den guden som også er det nermeste en kommer en sjaman i hinduismen (ofte beskrevet som en asket som sitter alene på toppen av et fjell). Planten intas enten som bhang (filtrert og pulverisert plantemateriale) eller som charas (harpiks/olje-ekstrakt). Disse to produktene har helt forskjellige virkninger og brukes også til forskjellige ritualer. Det er nok ingen tvil om at dette også er en kraftplante, men den bør brukes med forsiktighet, da den fort kan gi motsatt virkning av det en ønsker. En kraftplante skal jo hjelpe en i meditasjoner og reiser, åpne opp lukkede dører og utvide den indre horisont. Denne effekten får de fleste av denne planten, men den kan like godt gi en avsporing. Det er lett å sveve avgårde i en rus, hvor en glemmer målet med reisen og mister den fokus som er nødvendig. Men dette gjelder jo de aller fleste kraftplanter. Ved misbruk blir den et hinder for utvikling, ved riktig bruk blir den en lærer. Det skal også sies at denne planten (som er i slekt med vår brennestle) har mange flere bruksområder enn som hjelper. Den kan brukes som mat, medisin, til å lage klær, tau, papir, olje, osv. og til dette har den vært brukt i mangfoldige år, i utallige kulturer. Tips: bruk ferske blader (helst av hannplanten eller en ublomstret hunn, som inneholder minimalt av virkestoffet thc) i en salat. Planten er proppfull av mineraler og næringsstoffer og har dessuten en god og frisk pepperaktig smak.
Når det gjelder denne narkosjamanen så vet jeg lite om denne konkrete saken, men likevel vil jeg ikke akkurat påstå at hans utsagn hjelper oss andre sjamaner å bli forstått eller godtatt av samfunnet. Det er nok en grunn til at kunnskapene om kraftplanter har blitt holdt hemmelig. De aller fleste vil jo bare trekke slutningen om at alle sjamaner er narkomane tullinger som tar dop og babler usammenhengende om ånder og annet uforståelig nonsense... Det er jo ikke kraftplantene som er det sentrale, men kraften.. Det er viktig at vi ikke lar våre lærere og hjelpere bli målet, men at kraften og visdommen de kan gi blir det vi søker.
fred, frihet og lykke til dere alle
gustav
dette var meget bra Ghozm.tusen takk for lysa i ditt innlegg.
Anonymous
"teleterkji":
Trumman virker litt sint på de som skriver om "ingenting",kaller det "flow of thought". Må en være same eller indianer for å skrive sjaman dikt?
Ta inte åt dig och gå på defensiven nu teleterkji! Jag räknar inte in dig, eller nån på sonen, i den mängden

jag talar utifrån de erfarenheter jag har gjort tidigare.
Jag har träffat Så Många stackare som tror sig vara sjamaner och Kunniga med stort k bara de tatt sopp i en skog eller rökt lite brajja på Christiania att det står mig upp till halsen. Att de dessutom tar sig till att "behandla" folk stör mig ännu mer, för jag har fått en hel hoper av de "behandlade" människorna att ta hand om efteråt..
Sint är jag inte, det blir jag aldrig, snarare lei mig, för jag vet vad som komma skall för de människorna. Som torstein skrev så är det andra andar runt en narko-man än runt en sja-man. De vill inte väl de narko-man andarna...
Mvh,
Thomas
Anonymous
Ghozm, takk for ditt innlegg her. Det var svært opplysende.

GjenopprettetMedlem
Då er det eg som er den sinte,speilnevronane funkar dårligt for tida,trolla kosar seg med humøret mitt,som dei har til middag.
friends again then.peace and louw.
Anonymous
teleterkji *kram*

GjenopprettetMedlem
Klikk på den lille firkanten som heter Deepecodesign helt nederst på hovedsiden.. der kommer det en filmsnutt med vakre bilder om blant annet dette tema... og om Ceylon Te produksjon mm. Fantastisk flotte bilder forresten.
GjenopprettetMedlem
"Tåkedis":
Brukt riktig mener jeg hasj og marihuana er en kraftplante og så lenge alkohol er lovlig burde hasj også være det. Noen liker en liten joint til avslappning der andre tar seg et glass vin. Misbruk av alle stoffer er en uting forøvrig. Både hasj og alkohol gjør noe med hjernen om det er hjerneforflyttelse folk er redde hasjen for. Alkohol gjør jo folk både overdrevent melankolske og aggresive. Hasjen gjør folk milde og passive. Kanskje alkoholen burde forbys? Dessuten begynte de fleste narkomane med tobakk og alkohol før de røykte hasj så argumentet at hasj fører til narkomani er utdatert. Eneste grunnen til det må være at hasjen er ulovlig i såfall.
På Yuktanahalvøya har de yngre sjamanene tatt i bruk hasj som en vei å kommunisere med gudene. De eldre anvender en alkoholholdig drikk kalt báalche'skjult tre og tobakk. Verden er blitt mindre og hasjen er globalisert på lik linje med at sjamanisme er globalisert. Vi lærer av de, de lærer av nepaleserne osv.
Jeg har vært lenge borte fra sonen, og strengt tatt burde jeg sikkert ikke startet med å ta opp en bortimot ferdigdiskutert tråd. Meeeen, dette er noe jeg virkelig brenner for, så da får det heller stå til.
Ja Tåkedis, alkohol er nok opplest og vedtatt at er farligere enn hasj/mariuana. Veien til misbruk er ikke helt så enkel som vi lærte gjennom Marita-filmene på skolen. Det finnes millioner som startet med sigaretter og som aldri endte opp i rennesteinen som heroinvrak neste dag klokken 16. Det finnes mange, mange mennesker som røyker hasj o.l som et rusmiddel og har full kontroll på bruken sin. Presis på samme måte som jeg f.eks fryder meg over en god vin.
MEN! Vi har allerede et abnormt problem med alkohol i dette landet. Jeg tviler sterkt på at alkohol hadde blitt "godkjent" som rusmiddel dersom det var nytt på markedet i dag. At hasj sånn sett er mildere og snillere kan jeg fint være enig i. Men - hvem er det som i første rekke får problemer med sin "forbuk" av hasj? Det er ungdommene. Tenåringene. Mennesker som har en milliard følelser utenpå kroppen, hormoner som klikker gal innvendig, et sterkt behov om tilhørighet og likhet. Disse er det som i størst grad misbruker stoffet. Det er så ufattelig mye lettere å bruke en femtilapp på et festlig rusmiddel foreldrene ens ikke oppdager at man har inntatt fremfor å skulle bruke tid og (mye) penger på å drikke seg full, bli fersket, få kjeft osv. Hasj er et lettvint rusmiddel som man fint klarer å skjule bruken av for opphavet sitt, dersom man er tenåring. For en tenåring som ikke digger livet sitt og alt som skjer i det er det så utrolig enkelt å rømme inn i en fin-fin drømmeverden, forårsaket av det lille bålet på pinne. Man ser om og om igjen unge mennesker som heller sitter for seg selv (eller for seg selv i gruppe), med et salig smil om munnen, lykkelig og glad i sin egen drømmeverden. Tenåringer som ikke har lyst å være tenåringer og som rømmer fra den, for dem, vonde virkeligheten.
Selv om jeg sikkert kunne kontrollert mitt forbruk dersom jeg begynte å røyke hasj istedenfor å drikke vin, så velger jeg å godta at hasj og tilsvarende stoffer ikke er tilatt og dermed ikke ment for meg å bruke. Jeg vet godt at det sikkert ville tatt meg kort tid å skaffe stoffet - det samme gjelder for alle andre også. Poenget mitt er at det er ikke vi voksne som er i faresonen når det gjelder misbruk. Det er fjortisene som røyker hasj i storefri. Hvor mange ungdomsskoleelever ser man egentlig stå på røykehjørnet i friminuttet med en spritflaske? Hasj er både lettvindt å innta og enkelt å få tak på. Selv om vi innfører "hasjpol", reseptbelagt osv - så vet vi alle at det ikke vil hjelpe det pukk. Det er ikke akkurat vanskelig for et menneske under 18 å få tak i alkohol heller, selv om det er aldri så ulovlig å selge til mindreårige.
Ja, jeg vet at det er en utopi og tro at vi blir kvitt alt misbruk ved å ha strenge lover osv. Men jeg tror at vi helt klart skaper et enda større problem ved å gå foran den yngre garde som et godt forbilde og si at "jada, det er greit å ruse seg. Hasj er selvsagt helt ok å røyke." Over 90% av norske ungdommer røyker ikke hasj. Mye av grunnen til det er at det er er klassifisert som
narkotika. For de aller, aller fleste er dette en stor grense å overskride. Jeg tror at om man gjør hasj tilgjengelig på lik linje med alkohol, lovlig og avgiftsbelagt - så sier man også til den oppvoksende slekt at det er greit å bruke det. Selv om meningen ikke er at man skal røyke hver dag eller hver uke, så er det så utrolig enkelt å gjøre det. Det er ikke lett å være tenåring, og selv om vi ikke liker det, så vil svært mange tenåringer ønsker å flykte fra problemene sine. Vi som voksne skal være forbilder for den oppvoksende generasjonen, og jeg mener at vi fortsatt skal kjempe mot å få hasjen bort fra markedet fremfor å legalisere den, rett og slett i solidaritet med dem som har det værst fra før. Det er ikke den 45årige familiefaren som vil få/får et problem med sin røyking - det er ungdommene.
GjenopprettetMedlem
Tusen takk for den Vind, godt skrevet!
Jeg er helt enig!
GjenopprettetMedlem
Ta inn 500 gram kokain er respektløst iforhold til de menneskene som evt. ville kjøpt noe av kokainen... Kokain er en destroyer, hjerterytmen slår ikke til kroppenstoner... Kokain er kjemisk fremstilt...
Du som argumenterte for at det er ditt ego som sier legaliser og at det er naivt og dumt å tro det vil skje i norge, har du tenkt på at det er store bakmenn som tjener millioner på salg og at dette kunne komme staten til gode istedenfor kriminell mafia ? En annen ting er at vi vil få aldersgrense så ikke 13-14 åringer kan kjøpe...'
Leegaaaliiizeee it ! Dooon Critisizee it !

GjenopprettetMedlem
"rokkingfakkingroll":
Du som argumenterte for at det er ditt ego som sier legaliser og at det er naivt og dumt å tro det vil skje i norge, har du tenkt på at det er store bakmenn som tjener millioner på salg og at dette kunne komme staten til gode istedenfor kriminell mafia ?
?
Er det om å gjøre å tjene penger på dette da, er det det som er meningen?
Nei nei, her detter jeg helt ut....
GjenopprettetMedlem
Poenget er at man kunne tatt bort muligheten for kriminell mafia til å florere... Hvis du hadde satt deg inn i argumentene for å legalisere dop er jeg sikker på at du ville trukket de samme konklsjonene som jeg har..
I 2003 brukte USA 19 milliarder dollar i krigen mot dop... dette tilsvarer altså 120 milliarder kroner altså ca. 1 tiendel av oljefondet... For ikke snakke om pengene som kunne blitt akkumelert om salg ble gjort av staten... Med andre ord kunne man isteden puttet penger der det trengs istedenfor i hendene på narkokonger... Hittil i år er over 613 tusen amerikanere arrestert dor drug law offenses... Mange av disse har sikkert bare røyka litt mæggu... Men om du mener staten har rett til å bestemme hva du putter i deg eller ei så får du stå på det...
http://www.drugsense.org/wodclock.htmGjenopprettetMedlem
For ikke å snakke om spredningen av hiv og andre sykdommer pga. urene sprøytespisser og slikt. Dette kunne helt klart blitt redusert om vi hadde klinikker eller andre tiltak... Tenk også på alle crack avhengige som bryter seg inn i bilen din for å få seg rå til en 20 kroners verdt med crack..