Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Sitat fra: Stig Petter idag kl. 10:37:07
"Men fatt mot psykonauter og somasjamenn, det er like reelt og ikke mindre sant selv om det ikke blir debattert her lenger.... jeg liker jo sidene deres men sensur har jeg bare dårlige erfaringer med så jeg takker for meg og vandrer videre"..

God sommer til alle! 

hilsen en i fremtiden stum Stig Petter  Lips Sealed

Kjære Stig Petter og Rollo.

Siden dere sansynligvis er en og samme person, vil jeg svare deg her.

Å mene at redigering og sensur er samme sak, er å dra strikken for langt. Jeg vil fortsatt arbeide for å informere om entheogener. Vi har her på sonen gjennom samarbeid fått klart frem at entheogener  praktiseres som sakramente i mange levende sjamantradisjoner. Det er godt.

Det jeg ser etter i dette arbeidet er som før gode bøker, nettsteder, linker om temaet, og gode personlige historier om virkninger og erfaringer.

Takhøyden er fortsatt stor, og terskelen ganske lav, med hensyn til skriftlig fremstilling. Men det må være en terskel. Rig Veda er høyt over de fleste tak, i så måte. Og det må være et fokus. Selv om vi ønsker å skape et klart fokus og strekker oss mot idealene på alle måter, må idealene ikke bli så høye at de stopper våre egne forsøk på å formulere oss om egne innsikter.

Som kjent er det mange kreative mennesker som har skrivesperre.  Siden disse sidene er basert på skrift, er det klart en begrensning, men den må vi leve med.

Norske lover er som kjent ikke identiske med sjamansannheter. Derfor er det også en liten, dog nødvendig og i blant også utakknemlig oppgave i denne sammenhengen å fortelle om jussen, hvor slik praksis er samfunnsmessig lovlig og hvor det ikke er det, for det ulovlige kan kaste en paranoia over sakramentene. Det skader ikke å vite at du kan dra til Nederland og drikke ajahuaska der og andre steder på lovlig vis, om det er hva du vil.

Jeg har ikke laget lovene her i steinrøysa og er uenig i mange av dem, og opplever at storsamfunnet kjører over urbefolkninger som alltid.  Det er ikke noe nytt. Den debatten tar jeg ikke her på Sjamansonen. Spiritualkitet og personlige transformasjoner er mer sentralt for meg her enn politikken og andre samfunnsforhold. Som same har jeg også blitt vant til å leve med "herrefolket", som det kalles. Men jeg vet at slike tankekonstruksjoner og oppfatninger dypest sett er illusjoner, og at alles arv er oppvåkning og frihet.

Man kan leve godt i vårt lille demokrati, særlig om vi løfter blikket litt utover våre landegrenser, og ser hvordan andre har det.

Jeg er også blant blant dem som syns alkohol er et tredjerangs rusmiddel, og ser det tokige i at det er "lovlig" i motsetning til andre mer oppløftende rusmidler.

Men Sjamansonens oppgave er altså ikke å sloss mot jussen, snarere å perforere den kollektive bevisstheten innenfra så ny innsikt og kunnskap kan dukke opp innvendig. Slik kan også samfunn og samtid forandres. Jeg vet. Jeg snakket om sjamanisme for 25 år siden og har den selsomme og ensomme erfaringen med meg.

Dialog om sjamantemaet var ikke lett da. Like vanskelig som det å skape god dialog om enthogene nå. Derfor vil jeg redigere. En håndfull gode artikler er bedre enn innlegg som fører ut over vår sides fokus.

Temaet for Sjamansonen er levende sjamantradisjoner og deres innhold, inkludert entheogener.

Vil man lese eller skrive om de bevissthetsforandrende midlene som faller utenfor disse rammene, finnes det masse info på internett og i bøker, som alle vet.

Men en god artikkel fra en forfatter med kredibilitet om likheter og forskjeller på f. eks. extacy og ajahuaska kunne jeg godt tenke meg på sidene våre.

På vårt lille nettsted vet en del at ajahuaska, san pedro, iboga, fleinsopp og peyote finnes og brukes på hellig måte. Det er godt, trenger ikke å gjentas. Jussen rundt etthogener trenger heller ikke å repeteres. Jeg håper også at korsfarere og småprovokaører kan legge ned sine våpen og sin kamp mot vindmøller.

Rig Veda er strålende for meg. Også Ginsberg. Samt mange andre kildeskrifter og forfattere, og det er mange flere av dem enn jeg vet og vil få vite.

Men jo mer velformulert et innlegg er, deste mer velkomment er det. Kunsten ligger i de rette ordene. Om en mytepoet av Rig Veda-format dukker opp, ville jeg juble. Men det skjer desverre ikke så ofte i menneskehetens og bevissthetens historie og i språkets og sinnets utvikling, selv ikke blant somadrikkere og dess like.

Sjamansonen er også til for at jeg skal kunne dyrke min interesse. Det er også en grunn til at jeg vil redigere. Og inspirere. Det som kiler min interesse nå er å vite mer om medsinplanter som en vei.

Hvis du er den som mener at entheogener er en slik vei, syns jeg heller du skulle ta den utfrodringen og opplyse vår lille verden her på Sjamansonen om transformasjonene, egodøden, gjenfødselen og oppvåkningen på den veien og det på en måte som skaper kredibilitet for deg og for veien.

Flein er logos var det en som sa her på sonen. Det er godt sagt. Er ikke logos selve utfordringen? Våre sider er åpne for logos, for gode fremstillinger og oppløftende lesning.

Til slutt som en klargjøring: Det som jeg har skrevet her kan også leses som grunnlaget for det skjønn jeg vil bruke i redigeringsrollen.

God sommer til deg. Sees.

Mvh Ailo Gaup
GjenopprettetMedlem
Hei Ailo,  Rollo ble nok skjøvet ut på sidelinja til fordel for den mere jordnære og leversnakkende  Stig Petter, den sniken. Beklager hvis det virker uredelig å ha to identiter men de er to sider av samme sak, det bor en liten Rollo i Stig Petter også, de har slått seg sammen til begges beste :)

Motivasjonen min var å sjekke, om det i dette forumet var mulig å snakke om enteogener og da spesielt planteenteogener som vokser her i landet, like naturlig og åpent som man snakker om andre aspekt av sjamanismen,  være seg healing, kraftdyr, tromming osv. Jeg fikk svar så det holdt.

Det bar rett i skyttergravene som alltid før, propagandaen har hatt sin virkning, det er KRIG! Krig mot drugs....................Er det virkelig noen som tror på det lenger?
Jeg tror på fred, `peace on drugs` høres ikke det bedre ut enn war?                                 
Det er sånne tanker man sliter med,  når det skal snakkes fra en skrantende lever..som har måttet rense blod, for nok drugs til å starte flere kriger.. ha ha ha ha ha...unnskyld.            :innocent2:
.        I
Jeg respekterer selvfølgelig retningslinjene for forumet og ønskene fra Ailo og har ingen problemer med å følge disse. Jeg ble bare så overrasket over reaksjonene rundt dette tema og ble provosert og skrev selv enkelte  ting kun for å provosere, veldig barnslig såklart.. Fra nå av skal jeg tilstrebe en mere sakelig og informativ tone på bekostning av den provokative, selv om det er lettere å provosere enn å være sakelig og mere moro også..Og litt moro må man jo ha eller hva? eller er dette alt for alvorlig til å spøkes med?

Hilsen en metamorf Stig Petter i stadig forvandling mot det bedre.. :idea:
Sensis [Crawler]
For meg er det greit å ha flere identiteter og det å føre dialog med seg selv er OK, både om dialogen er god og om den ikke alltid er det, bare den kommer fra hjertet.

Men den som roper i skogen, får svar.

Om man sier upoppe ting, får man også i blant svar så det svir. man må tåle det. Mange sjamaner har opp gjennom tidene tålt svar som svir. Noaider ble bundet til trær og rispet med kniv pga. deres "hedendom".. Noen gikk i døden for sine synspunkter.

Så å klage over litt morbør, er ikke en krigers vei. Ved motstand omgrupperer man, endrer strategien og kjemper videre for fred. Frø treger tid for å kunne vokse opp.

Så ta heller utfordringen og vær med på reisen videre.

Jeg ser frem til fremtidig morro.

Det er ikke lett å introdusere gamle tiders ideer til en ny og puritansk tid, en tid som er hjernevasket. For entheogener er ikke nye ideer i det hele tatt. Medisinplanter er i alle de sjamantradisjone jeg kjenner. Det er et historisk fakum. Jeg akter ikke å sensurere den historien som vi her skal presentere for nåtiden.

Jeg vil at denne debatten skal trives på linje med debatt og info om andre vidunderlige sjamanistiske transformasjonsmåter og veier.

Entheogener er et sakramente som virker. Derfor er det så provoserende å høre om. Jeg har skrevet om dette i boken Sjamansonen, og henviser de som er interessert i mine synspunkter dit.

Jeg tror erfaringer med medisinplanter er en stor begivenhet i den  menneskelige bevissthetens utvikling. Jeg tror slike erfaringer ligger til grunn for hele kulturer. Inka og mayakulturene ville neppe vært den de var og er, uten entheoghener. Detter er ikke suget fra eget bryst. Interesserte kan sjekke ut disse sammenhengene selv. Det er masse stoff i bokhandler og på Internett.

Luis Edwardo Luna er en ekspert som har pekt på dette.

Og den som tror at medisinplanter bare tilører Amerika, Asia, Afrika og Australia og ikke Europa, kan sjekke ut bøkene til Christian Rätch, AT Verlag, i Tyskland. I år har han gitt ut en lærd bok om de plantene som har vært i bruk i Tyskland: Der heilige Hain, Germanistische Zauberpflantzen, heilige bäume und schamanistische Rituale.

Vi er en liten nasjon her og fokus på sjamanisme er minimal i vår offentlighet og blant rikssynserne. Helsevenenet er på piller og få i den kretsen har ikke overskudd og kunnskaper om alternativer ut over de kjemisk fremstilte pillene, som legemiddelindustrien, helsedepartementet og den vestlige medisinen står for.

Jeg har vært på sjamankongress i Wien. Sjekk ut linken www.pachamama-austria.org

Det var forfriskende å høre at deltagere med medisinbakgrunn mente at det at sjamanmetodene var skviset ut, var for en humanitær katastrofe å regne.

Beste hilsen Ailo