Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Her en en artikkel til ettertanke:

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/08/08/508274.html
GjenopprettetMedlem
Dette var skummelt,nå skal jeg slutte helt å gå tur ute,naturen er jo dritt-farlig.

Det er jo klart fra disse skremmende historiene,at   r u s-soppen blir anvendt av uvitende mennesker i totalt feil setting.

Men så er det,når soppen får en omtale i avisen og media,må det være negativt,det er programmert slik fra big brother.

Tenk om en av de mange positive opplevelser av sopp hadde kommet ut. oi oi oi oi! Hæ?

Det kan ikke tillates,vi skal være så glade at storebror passer på oss og holder oss i tøylene,og følger normen.

Sopp er noe gæli. Hele naturen er vill,og ikke temmebar,ikke med på notene. fy fy fy. forby forby forby.

Gratis soppar som gjer ekstase,nei dette kan ikkje vere sundt. Kva står det i bibelen om denne døds-musseronen?

Nei,narko skal vera i pillar og pulver,då kan ein forsikra seg om at det er menneske som har laga dei.
Denne soppen veks berre opp av jorda som ingenting,det kan vera sjølvaste djevelen,for alt me veit.

Mor! Kvar er du!!
GjenopprettetMedlem
Syns det var ganske interessant å lese kommentarene til folk...  ;)
GjenopprettetMedlem
Nok et eksempel på  et worst case scenario : som utgansgspunkt for lovverket. Som det påpekes i artikkelen er det ukyndig bruk, ikke soppen i seg selv, som utgjør en fare. Som en øy i fryktkulturens moderkontinent må Nederland desverre ta belastningen med tilfeller av selvskading pga noen uansvarlige personers bruk av et hallusinogen.

Når blir bilkjøring forbudt på hele kloden?

Jeg kan bare gjenta de kalde fakta: Marihuana har aldri drept noen, heller ikke psilocybin. Den dødelige dosen for begge stoffene er mye mer enn noen kan ta inn. Dette er planter som vokser på kloden. Det meningsløse i forbud mot slike vekster vil trenge seg inn i bevisstheten til flere, KOMBINERT med institusjoner som kan veilede ungdommer og andre i ansvarlig bruk.

Ettertanken ligger i disse linjer, mener jeg. Historien viser at forbud mangedobler bruken av alle typer substanser. Dette har med menneskers trang til opprør og tabuskyving å gjøre.

Når det gjelder psilocybin er avhengighet ikke mulig. Men det er ikke noe lurt å blande sopp med alkohol og kjøre bil.

For ordens skyld: jeg kommer ikke til å delta i noe større ordskifte på området, dette er like mye til korrigering som til orientering. Hva hovedstadspressen måtte finne på å skrive om dette vet vi allerede.

Ditt valg av overskrift for dette innlegget er et godt eksempel på demagogi og manipulasjon.

Jacobsen
GjenopprettetMedlem
blir anvendt av uvitende mennesker i totalt feil setting

Som det påpekes i artikkelen er det ukyndig bruk, ikke soppen i seg selv, som utgjør en fare.

Vil bare påpeke at det i Norge har blitt arrangert ganske hårete "seremonier", blant annet med en av landets godt betalte og mest respekterte harnerister (også feilaktig kalt "sjaman" blant nyanimister). Jeg stiller meg derfor tvilende når nyanimister snakker om "setting".

Ditt valg av overskrift for dette innlegget er et godt eksempel på demagogi og manipulasjon

En sopp som forårsaker dødsfall kan med god grunn kalles dødelig selv om den i seg selv ikke er giftig.
Anonymous
Konklusjonen kommer først i september, men ministeren har antydet at han enten vil anbefale 18-årsgrense på soppsalget, eller innføre et totalforbud.

Jeg tipper på at det vil bli innført 18 årsgrense. Og jeg er fullstendig enig i Teleterkij og Jacobsen i det de sier. Det er ikke planten som er problemet,  men manglende forståelse - uvitenhet - manglende bevissthet om hva disse kraftplantene egentlig er som er det farlige her. Og det står jo brukbar informasjon på pakningen ang disse soppene i Nederland så det er overmot og manglende bevissthet om hva de går til som er det betenkelige her.
Anonymous
Sopp er ALDRI dødelig gode venner :beer: :exclaim:
Anonymous
Toamma det där var det dummaste jag hört på länge.

Det är just sånna som du, som sprider en sån där inställning (till folk som inte vet bättre) som gör att folk dör.

Jag betackar mig sånt där tulle-romantiserat-snakk och åberopar mer INFORMATION och utbildning i detta fall.

Utlänningar dör av sopp i Amsterdam för att de INTE VET HUR MAN SKA GÖRA, hvordan soppen virker, vad man ska akta sig för etc etc. Antagligen blandmissbrukar de också, sopp hasch, cannabis och alkohol. Allt på en gång, slik sånna här dop-turister ofta gör.

Utbildning förhindrar dödsfall, inte bara med sopp.

Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
Hei
Jeg er en generell motstander av alle droger, vil bare fortelle en historie jeg har hørt om disse psykedeliske soppene fra vikingetiden, vet ikke om det er tilfelle men her kommer den. I vikingetiden, så spiste de ikke soppene rå, de ga dem til kvinnene og drakk deres urin (renset soppen gjennom kroppen til kvinnene). Det var slik de fikk styrke til kamp og slikt og de mente selv at det var giftig å spise rå sopp. Var ikke så farlig med kvinnene da.. :confused:

Jeg personlig skjønner ikke nytteverdien i å ta halisogener, hvordan vet dere at det dere opplever er ekte når dere er påvirket av ett fremmed stoff. Kan jo være at de stoffene bare påvirker deler i hjernen deres som forsterker de følelsene som allerede er der.
Må jo være mye bedre å reise uten dette, da kjenner du jo at det er ekte uten noen substanser... Men det er mitt syn på det.

Vi har alle våre sannheter.

:beer:
SEO Crawler
"For og mot" er like langt. For eller mot gir de enkle svar vi kan klamre vår definisjon av oss selv på.

"AndreasWinsnes":

en av landets godt betalte og mest respekterte harnerister (også feilaktig kalt "sjaman" blant nyanimister).

Nå har jeg sett deg mase om dette en tid, du er som en misjonær som forsøker å spre ditt saliggjørende syn. Hva med å finne en annen "kall-det-hva-du-liker", som kan hjelpe deg og gi deg åpningen så du kan erfare og komme forbi denne for/mot-politikertilstanden? Forbi intellektet, definisjonsmanien? Eller skal du bruke all din tid på å mase om dette, sutre nærmest over at et menneske ikke var så fantastisk du hadde håpet. De er sjelden det, bortsett fra i sektene, i hjernevaskeland. Alle andre steder må vi selv forsøke bli den vi vil, akseptere det andre kan gi, og bære over med og styre unna det vi ikke trenger.
Det er igrunn ikke så vanskelig. Man kan velge å være sterk, eller forbli svak og jamre seg over de andre
Anonymous
Hvis noen dør av alkohol, pleier det visst å sies at personen drakk litt for mye. Hvis noen dør av narkosen på operasjonsbordet, var personen intolerant mot narkose. Selv om folk blir syke av kjøttet i kjøttdisken, blir det ikke forbudt å spise kjøtt fra kjøttindustrien.
Og jeg kunne gjort denne lista veldig lang, men jeg gidder ikke, for jeg har allerede kommet med et poeng, og egentlig indirekte sitert det andre som står over her, men måtte bare si noe.

Seriøse forskere får heller ikke konklusjonen på en hypotese rett ut ifra en enkel artikkel i en tabloidavis. Det arbeidet der hadde du strøket på i ungdomsskolen.
GjenopprettetMedlem
Kom bare til å tenke på noe......

I kirken....., hva med å bytte ut det greiene de spiser sammen med vinen med Fleinsopp........., da hadde det kanskje sjedd noe åndelig i kirken...?

:eusa_pray:

Eller kanskje servert litt i kantinen til stortinget.........., kanskje de hadde fått en liten kontakt med moder Jord?

>:(

(bare en tanke(to?))
GjenopprettetMedlem
:lol:  :lol:  :lol:  Fniiiis....  :beer: ( Det nye alterbrygget)
GjenopprettetMedlem
Hei Torstein og Kristin. Fint hvis dere unngår stråmannsargumenter
GjenopprettetMedlem
Fint med ein tankevekkande artikkel,sjølv om temaet ikkje appellerer ein døyt personleg, uansett.
Det blir skrive om ganske hårete seremoniar her i Norge osv osv.
Kva meiner egentleg Winsnes sjølv om dette ?
Kva ER ein hårete og kva er ein reinhårig seremoni i soppsammenheng?
Korleis skille skit frå kanel i seremoniell entheogensammenheng i vårt lille land og større utland?

Er det fleire dødsuhell med entogener innen td.coresjamanisme enn hjå såkalla indigenuøse sjamanar?
Kva er di enkle oppskrift på ein tilfredsstillande kontroll og moral i denne sammenheng??
Eg spør rett fram,eg.
GjenopprettetMedlem
Du har lest boka jeg har skrevet, og burde derfor vite hovedtrekkene av hva jeg står for.
GjenopprettetMedlem
Nei,det kjem ikkje så tydeleg fram som eg kunne ynskt,faktisk.
Du drøfter temaet,men ditt personlege engasjement skin ikkje alltid like lett gjennom.
I allfall ikkje for meg.
Det er muleg eg skulle holde meg langt unnna tråden,men dette er noko eg ynskjer forstå.
Tykkjer det er heilt ok. at nokon uttaler seg kritisk om å bruke enteogenar og industrien det er blitt,likevel føler eg at eg saknar ei side ved saken her.
GjenopprettetMedlem
Jeg skal ut nå, men sender deg en PM litt senere, så kan vi snakke om det.
GjenopprettetMedlem
"AndreasWinsnes":

Jeg sender deg en PM, så kan vi snakke om det.

Vis det er best ,så.
Anonymous
"AndreasWinsnes":

Hei Torstein og Kristin. Fint hvis dere unngår stråmannsargumenter

Hva er stråmannsargumenter?
GjenopprettetMedlem
  http://no.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A5mann
Anonymous
Takk for info, men jeg er fortsatt ikke noe klokere på det her.....
GjenopprettetMedlem
Hei Kristin,

Jeg skrev at artikkelen var til ettertanke, trakk ingen endelige konklusjoner og har ikke gjort noe arbeid basert på artikkelen, og derfor virker det litt som om du (indirekte) setter opp en stråmann som du kritiserer når du skriver:

Seriøse forskere får heller ikke konklusjonen på en hypotese rett ut ifra en enkel artikkel i en tabloidavis. Det arbeidet der hadde du strøket på i ungdomsskolen.

Hvis jeg har misforstått deg, så er det likevel et godt råd rent generelt å unngå stråmann-argumentasjon.

Torstein skriver:

sutre nærmest over at et menneske ikke var så fantastisk du hadde håpet. De er sjelden det, bortsett fra i sektene, i hjernevaskeland. Alle andre steder må vi selv forsøke bli den vi vil, akseptere det andre kan gi, og bære over med og styre unna det vi ikke trenger.

Jeg sutrer ikke, og Torstein har ikke belegg for å påstå noe annet, men jeg nevnte useriøse seremonier arrangert av selv respekterte neo-animister for å vise hva man bør styre unna. Jeg har heller aldri trodd at nevnte healer var "fantastisk", så vennligst slutt å legg ord i munnen på meg, Torstein.

Til slutt, du bryr deg ikke spesielt om definsjoner, og mener at "for" og "mot" er like langt, så da er du vel hverken for eller imot at noen kaller deg "idiot", "uintelligent" og "feig" eller "pedo", for eksempel? Sjamansonen kan kalles "idiotsonen"? Forstår jeg deg rett?
GjenopprettetMedlem
Stråmann.... hehe...  :lol:  ( så for meg dansende innfødtes rituale i bastskjørt...) :  Da passer jeg bra på idiotsonen...

Hvilken healer og feilaktig kalt "sjaman" er det du advarer mot, AndreasWinsnes ? Så vi vet hvem vi skal passe oss for...
GjenopprettetMedlem
Han kan stå frem selv.

Da passer jeg bra på idiotsonen

Passer det like bra at barna dine, hvis du har noen, blir kalt idioter? Er det greit hvis du blir hengt ut som "barnemishandler" på nettet?

Dersom noen omtales som "sjaman" uten å være det, med den begrunnelse at ord ikke betyr noe, så kan vel også du kalles "psykopat" uten å være det?