Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Min første erfaring med Iboga

Lykken har smilt til meg, etter å ha stiftet bekjentskap med plantehjelpere som psilocybinsopp, ajahuaska og San Pedro (kaktus) fikk jeg endelig anledning til å delta i en Ibogaseremoni. De som holdt seremonien hadde alle lært å bruke plantehjelperen, Iboga, gjennom besøk hos utøvere av Bwitireligionen i Gabon. Dessuten var de representert med medisinske doktorer, sjamaner og healere.
To måneder i forkant av seremonien begynte forberedelsene gjennom korrespondanse og samtaler med arrangørene. Dette for å sikre at var innforstått med hva jeg gav meg inn på, samt for å arbeide med min intensjon for seremonien. Jeg antar at arrangørene og ønsket å danne seg et inntrykk av min mentale og fysiske tilstand for å avdekke om jeg var skikket for seremonien eller ei.

Etter mye om og men ble min intensjon for seremonien som følger:
• å bli frigjort fra alle tankemønster og fryktmønster
• å hente inn tapte sjelebiter
• å avdekke min sanne natur, mitt sanne jeg

Da vi begynte å innta Ibogaen hadde vi fastet i minst 24 timer, og vi hadde renset magen gjennom å drikke store mengder vann som vi spydde ut igjen. Ibogen ble inntatt i små doser, seks til sammen, i løpet av noen nattetimer. I likhet med ajahuaska virker Iboga svært utrenskende, med andre ord; det ble en del spying i løpet av natten. Ibogaen kan virke visuelt, noe den gjorde i mitt tilfelle. Det kan sammenliknes med å være i en drømmetilstand, hvor drømmeren er mer eller mindre bevist. Til forskjell fra mine erfaringer med ajahuaska så var drømmene under påvirkning av Iboga mer relatert til vårt jordiske liv og mindre til det astrale.

Selve reisen:

Jeg ble ganske fort presentert for en verden full gjenstander, de titusen tings verden for å benytte Zenterminologi. Jeg var veldig innstilt på å forstå alle bildene, men flimmeret forble meningsløst. Jeg ble først irritert, så sint og til sist deprimert. Jeg opplevde at seremonien var mislykket, og jeg var forbannet på de som hadde ledet meg inn i dette. Like fullt forsøkte jeg å begripe det som utspant seg for netthinnen.  Jeg befant meg svevende over en stor labyrint uten tak, inne i labyrinten befant det seg mange mennesker. Menneskene var flittig opptatt med å vandre frem og tilbake i labyrinten og utveksle pakker. De bar på pakker i alle former og farger, og de byttet og leverte med stor glede. Det hele var som en lukket maurtue hvor eggene flyttes rundt frem og tilbake i faste mønster, i gjentakelse uten ende. Individene likte gjentakelsen.

Etter en lang tid i en svært agitert tilstand gav jeg opp. Jeg forsto at jeg ikke kunne begripe noe av bildene. Jeg bestemte meg for å bare betrakte det hele uten å forsøke å forstå. Sakte roet sinnet seg, og med endringen i sinnet endret og bildene seg. Jeg følte meg fortsatt tung og deprimert, men bildene fikk et annet innehold. Bildene ble enklere. En og annen gjenstand dukket opp, men stort sett var det menneskeskikkelser som viste seg for meg. Kvinner, tilsynelatende av sydlandsk opprinnelse, dukket opp. De viste seg som unge sett fra høyre side. Samtidig som de gikk fra ung til gammel dreide de hodene til deres venstre side var avdekket. Deretter forsvant de ut av synsfeltet. Dette er det jeg husker av seremonien.

I løpet av dagen etter seremonien forsvant sakte det tunge og depressive, og jeg kom inn i en tilstand av klarhet og stillhet. Min oppmerksomhet var festet til mine omgivelser samt min indre energikropp. Jeg kjente fred, jeg var komfortabel der jeg var.

Etter hvert ble jeg klar over hva labyrinten illustrerte. Den illustrerte mitt sinn. Sinnet liker å holde på med slikt som sinnet egner seg til, betraktninger om fortid og fremtid, tanker om hva jeg liker og ikke liker etc. For sinnets del er det uvesentlig hva slags informasjon det formidler, negativ eller positiv. Sinnet formidler pakker, internt i sin egen verden, pakkens innehold har ingen betydning. Når jeg besluttet å flytte oppmerksomheten fra forstanden til den nøytrale observatøren, så ble sinnet etter hvert stille. Bildene av alle menneskene ble jeg imidlertid ikke klok på.  Jeg hadde vært i observatørmodus, ikke i spørremodus.

Etter seremonien:

I tiden etter seremonien har jeg naturlig nok observert mitt eget sinn en del. Jeg har havnet inn i intrikate tankerekker, blitt bevist det hele, og beveget meg tilbake til observatøren. Jeg ser det ganske klart, jeg liker å leke med tankermodeller, filosofi, teknologi etc., og jeg blir fanget inn i dem. Tankerekkene tar overhånd og jeg blir mentalt sliten. Jeg skrider ut av tankeverdenen, og jeg blir regenerert, jeg vinner tilbake energien.
Sinnet er et svært nyttig verktøy, men det representerer kanskje kjernen i menneskenes problem. Vi spiste av kunnskapens tre, vi lærte å skille mellom godt og ondt, og vi ble kastet ut av paradis. Vi ble bevist vår identitet, vi så vår egen nakenhet, vi kjente følelsen av å være separat.

Noe mangler, vi lengter tilbake til paradis, men hvordan kommer vi dit? Så vidt jeg har erfart ligger svaret i bevisstheten. Gjennom å flytte oppmerksomheten til nået. I nået står sinnet stille, som når du lytter etter skritt i natten utenfor soveromsvinduet. Jeg har lært det før, og jeg må vist lære det igjen og igjen.

Om vi går tilbake til min intensjon for seremonien, så er det klart at den ikke er nådd. Arbeidet ligger foran meg, men jeg er gitt en nøkkel.
GjenopprettetMedlem
Hmmm.... Du har visst samme intensjoner som meg.., men det er vel det de fleste ønsker...?

Noe mangler, vi lengter tilbake til paradis, men hvordan kommer vi dit? Så vidt jeg har erfart ligger svaret i bevisstheten. Gjennom å flytte oppmerksomheten til nået. I nået står sinnet stille, som når du lytter etter skritt i natten utenfor soveromsvinduet. Jeg har lært det før, og jeg må vist lære det igjen og igjen.

Men du Gormii..... Du er meg en gåte.... Må du virkelig innom alle disse plantelærere for å komme frem til dette...?
Jeg ser ingen større forskjell på virkningen av meditasjon og dette. Vil ikke starte en diskusjon for og imot.....men jeg forstår ikke helt meningen....
Hva er Iboga, foresten.... hva består det av?
GjenopprettetMedlem
Interessant lesning og kjekt å spore  innsikt(tankerekker?) etter strabasane :respect:
Lurer meg på et utsagn:
"etter mye om og men(intensjonane)"-  hadde du så mange? måtte du velge?
"de som ledet meg inn i dette"(skuffelse)-  betyr dette at det vert lovt konkrete virkningar av iboga på førehand og at du er påvirkeleg?

Det ser no ut til at du har fått bearbeidd intensjon nr. 1 ganske bra :)
Lukke til vidare!
Anonymous
Det var et fint sammendrag og kjekt å være en av flere assistenter på denne Iboga-seremonien  8)
Aventura/Sjelevenn - her står det enda mer detaljert om Iboga(mine egen erfaring med samme type seremoni og annen info osv) - som er en psykoaktiv plante fra Afrika:

http://sjaman.com/forum/index.php?topic=5401.0

Jeg vil påstå at en av de store forskjellene på vanlig meditasjon og kraftplanter/psykoaktive planter er at sistnevnte er programmert til å heale og rense kropp og sinn på spesielle måter, som ikke meditasjon o.l. kan eller evner/egner seg til å gjøre. Selve programmeringen til disse plantene ang healing og renselse er en av flere forskjeller, som jeg erfarer det. Og denne programmeringen er ikke noe vi skaper selv - men som er allerede der som et verktøy - eller nøkkel klart til å brukes.

Og som en av de andre curistene sa til meg under selve seremonien og han var forbløffet...."Jeg får svar på alt det jeg spør om.....". Ibogaen tuner seg inn på en veldig klar lysenergifrekvens ,som gjør at om man går dypt nok og kan tune seg skikkelig inn så får man veldig klare og ærlige svar på diverse ting.
psbot [Picsearch]
Man kan få svar på alt det man spør om, også uten iboga, David....
man må bare lytte, og kansje vente litt..
Anonymous
Takk for nøktern og oversiktelig informasjon om Iboga, Gormii! Heldigvis stadig nytt å lære.
psbot [Picsearch]
god morgen Nn.... hadde vært fint å vite ka du lærte av Gormii sin erfaring med Iboga.
Anonymous
"Aventura":

Men du Gormii..... Du er meg en gåte.... Må du virkelig innom alle disse plantelærere for å komme frem til dette...?

I intellektet kan man lese seg til det jeg erfarte, men erfaringen er dypere.
For min del er dette en erfaring som medfører en kursendring.
Jeg skriver i innlegget at "jeg har lært det før..", denne gangen traff erfaringen meg dypt og til rett tid.
Sinnet og tilstedeværelsen har stått på agendaen en stund nå.

Selv om flere av oss prisipiellt er enige i mine betraktninger omkring sinnet og vår tilstedeværelse, så er det ikke dermed sagt at det er enkelt for oss å leve i henhold til konklusjonene. Sinnet er en kløktig djevel, som en slange sniker det seg inn i paradis.

Neida, du må ikke innom plantelærere, men de kan hjelpe deg på vegen.
Om du er skeptisk til plantelærere, så lar du de bare være.
Plantelærerne kan gi oss erfaringer som i sin tur leder til dypgripende forandring.
Anonymous
"Final Tribe":

Lurer meg på et utsagn:
"etter mye om og men(intensjonane)"-  hadde du så mange? måtte du velge?

"de som ledet meg inn i dette"(skuffelse)-  betyr dette at det vert lovt konkrete virkningar av iboga på førehand og at du er påvirkeleg?

Som du sikker har observert, mine intensjoner er godt flettet sammen. På sett og vis er det tre setninger som sier det samme med ulike ord. I begynnelsen var lista enda lenger, og jeg forsøkte derfor å koke det ned til en slags essens. Jeg tror det er fornuftig å gjøre en slik reduksjon for å slippe å ramse opp en lang smørbrødliste inne i hodet.

Ibogaånden tar jo mer eller mindre over kontrollen under seremonien, og den valgte å belyse mitt problem ved å vekke til live sterke følelser. Da jeg var svært opptatt av selve seremonien (under seremonien) valgte Ibogaånden å la dette bli "problemet" i min agiterte tilstand.

På en eller annen måte forsøkte jo arrangørene å formidle hva en Ibogaseremoni handler om. Mine erfaringer overskygger naturligvis deres bilder totalt.
GjenopprettetMedlem
Kanskje du ønskte for mykkje på ein gong?  8)
Kåleis vert erfaringane med afrikanske forfedreånder samanlikna med spirits of the higher (or lower)realms frå regnskogane?
Kan ein kjenne eit pust av Afrika i desse iboga- visjonane,eller ordner åndene det slik at opplevelsen blir meir "heimekoseleg"og skreddarsydd?
Og kan ein innta iboga,og likegodt droppe seremonien,siden det likevel overgår arrangørs beskrivelsar?
Håper du ikkje tykkjer eg er nasevis..
Anonymous
Neida Final Tribe, jeg ønsket meg akkurat det rette.
Iboga er imidlertid ikke en quick-fix.
Jeg tar med erfaringene inn i hverdagen og arbeider videre med de.
Og jeg kan fortsette med samme intensjon i flere seremonier, om jeg føler for det.

Afrikanske forfedreånder?
Jeg vet ikke.
Jeg tror Ibogaånden arbeider med det den finner for hånden,
altså noe som er relatert til deg og din bevissthet og underbevissthet.
Men så er det dette med kollektiv underbevissthet etc.
Til sist er det vel bare en kollektiv bevissthet, men det finnes kanskje undergrupper?
Norge, kvinner, menn, afrika, snekkere, jordmødre etc etc.???

Den som leter finner.
GjenopprettetMedlem
Kollektiv bevissthet med undergrupper...
Veit ikkje heilt...
Hiearki og slikt?   kjem ikkje det av fåkunne?
Ja,ja,eg lyt no ut i felten,eg no..
Takk for svar.
Men skulle eg innteke planter for eigenopplysning,hadde det måtte bli eit av jordande  karakter.
Slik sett trur eg iboga er rett remedie.
GjenopprettetMedlem
Takk Gormii.
Du berører med din opplevelse fra iboga-seremoni...
For meg -god lære, og du ,Ædni, ga meg lyst til å fortelle hvordan iboga-læreren i Gorm hjalp flere enn han.

Du forteller om mennesker som leverer små pakker med forskjellige farger på til hverandre,
-og har glede av det...
Jeg kjente en skjelving gjennom kroppen. Fulgte den.
Et tema jeg er i dukket opp. Beskyldninger og undskyldninger.
Små pakker med hver sin farge. Vi bytter pakkene. Og er glad for det...Vi holder oss i samme labyrint.
Så var jeg der,tok i mot en pakke,åpnet den,så den andre.
Kjente mottageligheten i det å åpne opp..smertene var lik,to uttrykk i samme skrustikke.Det er vondt å være i skrustikka.
Med erkjennelsen og innsikten av Enheten i to uttrykk slipper smerten, og med det kommer vennligheten til deg-meg.
Skjelvingen i maven,gleden for å se,kjenne sammenhengen.
Lettheten og overskudet.
Så vissheten om at vi finner veien ut av labyrinten...hvis vi vil...glad og vennlig.

Din opplevels,Gorm, fra iboga-seremonien ga meg noe viktig,jeg lærte noe om hvordan jeg holder fast..,selv om jeg lar uttrykket bli synlig...
Takk!
Anonymous
Til Marie:
takk for sist, hyggelig at min beretning gir mening.

Svar til Final Tribe:
Vyrde Final Tribe.
Det er litt vanskelig å svare deg, du har nemlig for vane å redigere ditt spørsmål etter at spørsmålet er besvart.
Er det jakten på det perfekte spørsmål som driver deg?  :biggrin:

Du spør: "Og kan ein innta iboga,og likegodt droppe seremonien,siden det likevel overgår arrangørs beskrivelsar?"

Seremoni og beskrivelse er to vidt forskjellige fenomen.
Når det du sanser og opplever skiller seg vesentlig fra det du opplever i hverdagen,
så vil seremoniene og erfarne seremoniledere kunne gi deg den tryggheten som skal til for å komme "helskinnet" gjennom det hele.
Iboga, og andre plantehjelpere, kan sette sterke krefter i bevegelse.
Vi har en tendens til å tro på det vi opplever,
så om vi stiger ned i helvete kan det være godt med gode venner ved vår side.

Men, det finnes ikke noe rett svar på det du spør om.
Om du lurer; prøv!

For ordens skyld;
når jeg skriver om undergrupper av den kollektive underbevisthet,
så har jeg ikke et hierarki i tankene.
Bestanddelene danner helheten.
Alle steinene i grunnmuren må til.

Til Marie: takk for sist, hyggelig at min beretning gir mening.
GjenopprettetMedlem
Takk for svar igjen,Gormii

Det perfekte spørsmål? Neiiiii,trur ikkje det ... kanskje?
Beklager den seine redigeringen,e litt trege i avtrekkaren sidan eg jobbar ein del og.
Distré og.
Du svarer også pent og avvæpnande på mitt spørsmål om hierarki,og det tek eg som teikn på at du ikkje berre har hår på brøstet,men også er ein dugande kar som gjer det som e best for deg sjølv.
Og dermed er også eg glad.
  :biggrin:
Anonymous
"ædni":

god morgen Nn.... hadde vært fint å vite ka du lærte av Gormii sin erfaring med Iboga.
God formiddag ædni. Siden du skrev dette har jeg selvsagt besøkt Paradis og tatt mitt daglige morgenbad. Denne gangen uten medbrakt te, men med søte plommer fra Liljees hage. Vannet i Oslofjorden er forresten; klart, mykt og varmt (rundt 18 grader, tror jeg). Anbefales! Og dette var et hint, Ædni. Du er ventet.

Men nå:
Jeg lærte mye av Gormiis innlegg. Først og fremst fikk jeg tilført noen faktaopplysninger til min labyrint. Denne gangen om en plante som jeg ikke ante noe om fra før. Slikt er alltid nyttig.

Dernest fikk jeg et troverdig innblikk i hvordan det kan være å bruke denne planten i en seremoni, samt info. om forberedelser til seremonien. Alt dette var ukjent for meg, og Gormiis beskrivelse er sådan en informativ førstehåndskilde.

Gormiis beskrivelsen appellerer spesielt til meg fordi jeg synes han klarer å informere om virkningene både på godt og vanskelig. Jeg opplever at altfor mange beskrivelser – både av plantemedisin og diverse åndelige opplevelser uten stimuli - kun fokuserer på det fantastiske. Man gjenforteller de mest himmelstormende historier i en slags villfarelsen om at det vanskelige kun er negative bivirkninger som bør dekkes over. Slik var ikke denne reiseberetningen. Også dette takker jeg Gormii for, og for å tilføre meg ny lærdom.
psbot [Picsearch]
ja... nn, takk for svaret... det var som ventet...
å denne Gormii er jo bare helt fanatisk, ehhh mener selvfølgelig fantastisk.
Æ lærte også noe av forklaringen hans, ville bare høre ka som fenget deg :lol:
AdsBot [Google]
Takk for at du deler dette Gormii, som for meg er interessant info om Iboga.
+ en magisk beskrivelse av bildemysteriet. For meg bringer det fram assosiasjoner til å klippe bånd.
Jeg ser pakkeutveksling som sjelebiter en gir- og får tilbake når relasjoner skal kuttes.
Derfor får jeg også personlig mye ut av din opplevelse  :respect:
Anonymous
"ædni":

ja... nn, takk for svaret... det var som ventet...
å denne Gormii er jo bare helt fanatisk, ehhh mener selvfølgelig fantastisk.
Æ lærte også noe av forklaringen hans, ville bare høre ka som fenget deg :lol:

Ja... Ædni. Takk selv..det var også som ventet....

I motsetning til deg er jeg immun mot mannlig sjarm..det være seg fanatisk eller ei.

Det er forøvrig godt å høre at du også har læringskapasitet. :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Eg skulle i grunn ynskt meg at nokon inntok plantelærarar for å lese oss på forumet som gruppe...
Det kunne vore nyttig innsikt.
Det kunne spart meg for mykje ubehag,sjølv om eg er ein del av ei større heilheit.
Ja,det hadde verkeleg vore noko.
Anonymous
"Final Tribe":

Det kunne spart meg for mykje ubehag,sjølv om eg er ein del av ei større heilheit.

Kva meiner du no, Final Truth?
GjenopprettetMedlem
Som ein del av ei større heilheit,er det vel berre rett og rimeleg at eg gjer meg mine eigne entogen-erfaringar..
One for all etc...
Men ,siden eg ikkje tåler dei særleg godt,ville det i mi stode vore enklare å benytta ein annan til å få opp visjonane for meg.
Dette har jo lenge vore vanleg praksis der det fins enteogenar...
Når det er sagt;eg kan godt tyde visjonane ganske bra sjøl.
Håper dette er greit,for no vil eg ha SOL!
Anonymous
Javel, slikt forstår jeg.
Kom tilbake til oss igjen. Her er det en hel SOL som bare venter på deg!
GjenopprettetMedlem
Takk for at du delte med oss Gormi.. Interessant historie om en medisinplante med en lang og spennende tradisjon. Morsomt at afrikanernes medisinplanter slik får synge med i plantelærernes verdenskor. Som en av de utvalgte kristen-droidene er du en privilligert mann, Gormi.

Stå på!

J
GjenopprettetMedlem
...tusen takk for at du deler Gormii...du er skikkelig god til å skrive  :eusa_clap: