Forum /
tilbake / Mystifistisk stein. Hjelp til identifisering?
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hallo alle sammen. Nå har jeg gått lenge og tenkt på denne steinen jeg har, og har kommet til at jeg ville spørre her.
Denne steinen fant jeg i en bod som lå i låven etter bestefaren min.
Han døde forøvrig i 93, og har siden hatt en finger med i spillet både her og der, slik at jeg sitter her i dag.
Helt hvorfor en stein sånn som denne ville ligge i denne boden, skjønner jeg bare ikke. Denne boden var full av verktøy, ting og tang.
Dermed, når jeg fant denne steinen, så skjønte jeg at jeg hadde funnet en skatt! ^_^
Og, ja.. Det er virkelig en skatt.. Men nå er jeg nysgjerrig om andre kanskje kunne gi meg noen hint.
Steinen er helt glatt, akkurat som om den skulle vært polert eller noe..
Den har ingen markeringer, og.. Er rett og slett helt... Underfundig...
Noen som helst? Trumman? Inger Lise? Ailo? Anyone?
SEO Crawler
drev han med noe fiske? var det garn i der og, i boden?
(har ikke peiling på sånt, men synes jeg har sett lignende steiner i forbindelse med garn- og fiskeutstyr)
lykke til!
fra
fiskeøyer
i nord

GjenopprettetMedlem
Hmmm.. Nja.. Han hadde noen garn, men han fisket mest med stang siden han ikke eide noe stille vann som passer til garnfiske.
(Jeg glemte kanskje å si at dette er på østlandet, Oppland, Gjøvik kommune, nærmere bestemt Snertingdalen.. ^_^)
Har alltid hatt en fornemmelse for at bestefaren min kunne "mer enn sitt fader-vår" som det så fint heter på folkemunne.
W3 [Sitesearch]
Siden den er så rund og ser polert ut så antar jeg at det er ein rullestein ! dvs: at den har blitt funnet ved sjøen .
Men hvilken type mineral vet jeg desverre ikke ..........
GjenopprettetMedlem
Noen slike steiner kan stamme helt fra steinalder, bronsealder eller noe sånt. De er ofte mer glattslipt enn for eksempel vanlige steiner i fjæra. Min far har en lignende stein, litt mørkere i farge, som han viste til noen som jobber på et museum. De sier slike steiner kan være gamle arbeidsredskaper som er brukt til å knuse korn, salt og lignende.
Det er forresten en annen link her i forumet om steiner man finner ute i naturen og deres kraft.Noen som kan hjelpe til å finne den?
GjenopprettetMedlem
En stein er ikke bare en stein
Er det primært å fa bestemt hva slags stein det er, så er Inger Lise eksperten her. Men hun er ute å reiser fortiden og er ikke tilbake på et par uker, så om det ikke er noen andre som kan svare (jeg kan ikke) så får du smøre deg med tålmodighet.
Ellers kan du ta en sjamanistisk reise og kontakte Devaen som hører til steinen og spørre om informasjon.
Eller du kan sette deg ned og meditere på steinen og kjenne på energiene og hva den gjør med deg.
Om du har tenkt å bruke den steinen selv, i ditt arbeid, så foreslåes det å rense den først. Da kan du feks. grave den ned i jorda og la den ligge i 4 dager, etter det putter du inn din egen positive energi.
Som ellers mange veier til Rom, gå etter magefølelsen.
Lykke til ...
Klem fra Elin

GjenopprettetMedlem
En stein er definitivt ikke bare en stein.
Jeg vet ikke hva jeg egentlig vil med denne steinen.. Antageligvis både å få "artsbestemt" den, og funnet ut hvorfor jeg føler meg så tiltrukket til den.
Sjamanistiske reiser er litt utenfor.... Min sfære, enda.. Siden jeg gjør ting på litt andre måter.. Og siden samfunnet krever at jeg er ett velfungerende menneske, så har jeg også gått med på å prøve ut medisiner som gjør at jeg ikke er så veldig følsom overfor energier og sånne ting som jeg var før.
Angående det med rensing og sånt, så tror jeg egentlig lite på det, ihvertfall når energien ikke er tung.
Tung energi kan en overlate til moder jord, for hun er den beste omgjøreren av sånt.
Vi får se. Kanskje jeg klarer å holde fokus lenge nok til å finne ut av denne steinen selv. ^_^
GjenopprettetMedlem
Hej
Jag kan inte hjälpa dig med identifiseringen, men jag kan berätta historien om en sten jag fick. Kanske är det något liknande med din sten.
När jag var barn så fann ga en sten hos mormor och morfar. Jag tog in den och sparade den.
När jag var i 40-årsåldern så mediterade jag och då kom en forforeldre och gav mig en sten som gave. Jag visste med en gång vilken sten det var och undrade om jag hade den kvar.
Jag fann den och har den nu. Den gir mig ro.
Jag kan legge den på solar plexus eller hålla den i handen för att berolige mig.
Kanske är det en gave du fått av bestefaren din. Kanske får du en vacker dag svaret.
Ibland dröjer det länge innan vi får svar.
Jag syns stenen var veldig vacker.
Hälsningar
Gunilla
GjenopprettetMedlem
Hei Aarya
Veldig spennende med stein, og den du har der har nok sin bestemte historie... Jeg vil tippe at den er ganske tung, rent fysisk. For meg kan det se ut som om det er en granittype, uten at jeg kan si det med sikkerhet...dessuten er jeg nok ikke ett sånt steinorakel som Twisted vil ha meg til
Jeg har selv en granittstein som er mye lysere enn din, den er rund men er "åpen" under, som et lokk nesten. Den har antakelig blitt brukt som kokestein, altså at den ble varmet opp i ild (ikke for mye, for da forvitrer den med en gang!), og så lagt opp i vannet eller væsken som skulle varmes.
Ellers er forslaget om at den ble brukt til å male korn også ett hett tips.
Det kan også være at den stammer fra ei jettegryte. De steinene er glatte og polerte. Og de ble også i sin tid ansett å ha magisk kraft, siden de hadde vært med på prosessen å hule ut fjell!
Men jeg skal få en venn av meg (som er geolog og healer) til å kikke på bildene og se hva han kommer opp med. Det tar litt tid, for jeg må skrive de ut og sende dem i posten til ham, da han og pc-er ikke er helt forenelige..
Men hvis det er andre her inne som er flinke med geologi, rekker de sikkert å svare deg innen da..
Fargene korresponderer forøvrig med enten rot eller hara (husker aldri fargene for de forskjellige chakraene

) Fine energier i den der
Hilsen Inger Lise
GjenopprettetMedlem
Fine tegninger i steinene, ville "lest" dem først for å komme nærmere...
Anonymous
Enig med torstein på instinkt: garnstein helt sikkert. Som sänke.
Polert av människohand. Fin ändå.
På ngt vis verkar den ha tyngt ned ngt, paperwight liksom..?
Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
Om det så er at den kan være en garnstein, brukt som søkke/sänke....
Hvordan ville denne ha blitt bundet fast til garnet?
Ville det ikke vært mer hensiktsmessig å bruke en stein med hull gjennom??
Og atter en gang...
Hvorfor lå den i boden til bestefaren min, midt på innerste østlandet?
Nå bestefaren min fisket såvidt jeg vet, kun med stang?
For når jeg tenker meg om, så hadde han som jeg har sagt før, garn.. Men dem brukte han for å dekke over ripsbusker slik at trosten ikke skulle stikke av med alle bærene..
For å latterliggjøre meg selv totalt, jeg har en følelse av at steinen har fått blodsoffer av noe slag?
Så, er det sagt...
Åhvel... Fine fine steinen...

GjenopprettetMedlem
Har du lest boken Åndevandreren, husker han kom bort i en "vandrende" stein, det var en spesiell stein.
GjenopprettetMedlem
Det ligner veldig paa flint sten. Jeg bor selv rett ved glomma og har funnet mange steiner som ligner paa den stenen du viser her. naa sitter jeg paa en laptop saa det er mulig at bildet ikke er saa klart her.