Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Må legge meg flat å stille et spørsmål i håp om at noen har kunnskap  akkurat om det: har nemlig fått meg en saltsteinlampe, men så kommer det store frågan: hva gjør eller hvordan  virker saltsteinen for oss mennesker?? vet  litt om det at dyrene, spesielt sauene og hestene liker  å slikke saltsteiner.. men jeg har nå ikke tenkt å slikke lampa min, men vil gjerne vite om det er noe helede krefter i saltsteinen for  oss to beinte ? venter spent :icon_rolleyes: :shyone:

mvh marihøna
Sensis [Crawler]
Saltsteinlampene lager negative ioner, og det finnes tusenvis av vitenskaplig funderte studier som viser at negative ioner har positiv effekt på luft og helse, mens positive ioner i lufta i et rom har negativ effekt på folks helse.

De negative ionene vitaliserer lufta, slik man kan kjenne lufta ved et fossefall eller etter lyn og torden. Positive ioner skapes av TV og komputerskjermer...

Jeg har en slik lampe over Mac´en, og kjenner forskjellen i lufta.

Man får disse lampene i forskjellig form, også som lysestaker for T-lys.

Se på saltlamp på google...masse stoff der.

For dem som ikke har slik lampe, og vil kjøpe seg en, så finnes utsalg i Oslo.

Her er telefonnummneret: 93452965 eller 22656202.

De selges også i en butikk i Brugata i Oslo. Den gata starter ved Storgata. Butikken ligger i nr 3, tror jeg og på motsatt side av Gunerius-forretningene.

Lykke til.

Ailo
GjenopprettetMedlem
Jeg tror man får kjøpt slike lys på disse "stearinlys-butikkene", mener jeg har sett dem der...

Mange bruker også ioniseringsmaskiner eller kombinert luftrenser og ionisering ved pcen, et av problemene ved slike maskiner er at "ioniseringsnålen" slites og vil på et gitt tidspunkt starte å produsere ozon istedenfor negative ioner  :o
Anonymous
Takk for svaret, Ailo, fant mye på nettet og  er nå  blitt litt klokere. Lampen er bare  nydelig, gir  så beroligende lys og hvis den i tillegg rensker luften så  da er det mange  gode ting  med den :). Så  nå få tiden vise...hvor  rent det blir her..
Ha en fortsatt  god juletid. :)

mvh  marihøna
Sensis [Crawler]
Cenobit, hvordan vet man når nålen er utslitt? Jeg har et iso-ion apparat fra Sveits, har ikke brukt det en tid fordi jeg syns ikke det har virket? Hva er de tegn du kjenner til?

Ailo
GjenopprettetMedlem
"ailo":

Cenobit, hvordan vet man når nålen er utslitt? Jeg har et iso-ion apparat fra Sveits, har ikke brukt det en tid fordi jeg syns ikke det har virket? Hva er de tegn du kjenner til?

Ailo

Ved å ta av nålen og se etter tegn på slitasje... Tegn som kan ligne på korrosjon, spissen er kanskje blitt mer butt/avrundet og etterhvert vil man også kunne se dette langs nålen (som om den er i ferd med å "spises" opp).
Det skal også være mulig å kjenne på lukten om maskinen fungerer riktig - Men jeg er ingen "kjenner"  ;)

Det skal være mulig å kjøpe nye nåler og enkelt bytte ut disse.

Husker ikke helt forventet levetid på disse da det nå er ca 20 år siden jeg jobbet med slike maskiner, men jeg mener at vi byttet ut nåler engang pr år...

Det her ble litt off topic men...

Luftrensere og ioniseringsmaskiner kan sikkert hjelpe litt men det forutsetter at man følger vedlikeholdsrutinene.
Det finnes i normal inneluft flere hundre stoffer som kan skape såkalte hyperreaktive reaksjoner i luftveiene, så tenk på inne miljøet i sin helhet.

Det er like viktig å holde alle flater rene og kanskje heller bruke saltstein og grønnplanter som luftrensere  :wub: