Rosenkvarts, bergkrystall og ametyst er de tre steinene som de aller fleste velger seg ut når de blir introdusert for steinfolket for første gang. Og hver gang noen har valgt seg en stein kommer det vanlige spørsmålet: hva står denne steinen for? Derfor fikk jeg lyst til å skrive litt om stein og disse tre var det jo naturlig å starte med.
Fakta om kvarts:
Den har en hardhet på 7, spesifikk vekt på 2,65, strekfargen er hvit og formelen er SiO2. Det finnes veldig mange varianter av kvarts, for eksempel Rosenkvarts, Ametyst, Bergkrystall, Røykkvarts, Jernkvarts, Melkekvarts, Kalsedon, Agat, Onyks og Flint. Av disse variantene finnes det enda flere undervarianter. Er du glad i kvarts bør du også vite at alle disse kvartsvariantene er vanlige i Norge, og at kvaliteten på dem energimessig (men også rent fysisk i noen tilfeller) er fantastisk.
Rosenkvarts:
Rosenkvarts er en stein som kanskje burde finnes i ethvert hjem. Den renser og beskytter mot dårlige/skadelige/negative energier. En rosenkvarts ved dataskjermen beskytter mot stråling fra skjermen. Den utstråler kjærlighetsenergi og balanserer disse, og lærer oss også om tilgivelse. Den inngir ro og trygghet og fremmer harmoni og balanse, derfor er den fin å ha på barneværelset. Den går på hjertechakraet.
Ametyst:
Ametyst, akkurat som rosenkvarts, er en stein som burde finnes i alle hjem. Den har mange egenskaper til felles med rosenkvartsen, pluss at den i tillegg gir åndelig kraft, virker positivt inn på den ekteskapelige lykken og gir deg klarhet når du jobber med drømmer og når du skal ta store beslutninger. Den er også den beste steinen å bruke ved fysisk renselse, både av ting/steder og av kroppen. Når du skal rense kroppen er det flere måter å gjøre det på, men den enkleste er å lage en drikkeessens der din intensjon eller ditt mål med renselsen må være klart definert. Er du ikke presis der kan det få pussige og kanskje slitsomme ”bivirkninger”.
Ametyst er også en av de steinene som er fine å bruke ved søvnløshet. Har du søvnproblemer kan du plukke deg en ametyst, spør om den vil være ”sovesteinen” din og hvis du får ja, Programmer den til at den skal være bare en sovestein og ingenting annet, da vil den virke best.
Den er også fin mot bihulebetennelse, hodepine og migrene. Ved sånne smerter tar du en ametyst og legger på det området det er vondt og ber den om å ta bort smertene.
Den virker på Tredje øye.
Bergkrystall:
Bergkrystall er en åpnende stein. Det var den aller første krystallen jeg skaffet meg, og den brukte jeg til å åpne opp blokkeringer over hele kroppen. Etter å ha jobbet med den ca. fire måneder var det meste av min spenningshodepine borte! Bergkrystallen har alle farger i seg og jobber derfor i hele kroppen. Den healer også på alle sykdommer og plager. Den balanserer energiene, gir klarhet og innsikt og stimulerer våre intuitive evner. Hvis du synes at det blir for mye drass å jobbe ed mange steiner, men allikevel kunne tenkt deg en, da er valget enkelt; bergkrystall! Og da helst en norsk en (nei, jeg er ikke sjåvinist, bare spør tyskerne bl.a., de går mann av huse for norske steiner).
Virker på alle chakraene.
Og alt det jeg har skrevet nå gjelder rent generelt. For hvis du begynner å jobbe med en stein vil du alltid få noe fra den som den har og du trenger. Sett deg ned med steinen i venstre hånd. Kjenn på energiene fra steinen, de kjennes som prikking, ilinger, varme, kulde osv. Beveg langsomt og forsiktig på hånden, fram og tilbake, og kjenn etter i kroppen hvor du kan kjenne den samme bevegelsen. Der du kan kjenne en bevegelse, er der steinen jobber i kroppen din. Det kan være hvor som helst, ikke bare i hjertet. Kanskje trenger du litt påfyll av en energi fra rosenkvartsen til harachakraet, for å skape balanse og ro. Eller kanskje i en arm eller et bein. Det du også kan gjøre er å tape fast en stein på området der du kjenner at steinen skal jobbe, og gå med den. Det kan føre til at du blir sliten, men da er det bare å ta den av seg. Du kan også legge stein under hodeputa di om natta. Vær bare litt forsiktig med det, noen steiner jobber veldig sterkt med en, og da er det ikke sikkert a t du får noe særlig hvile under søvnen. Det kan være lurt å legge seg med steiner på helg, når en ikke skal på jobb dagen etter.
Pass på å ikke lage drikkeessenser av steiner som er giftige, for det finnes en del av dem. Så vidt jeg vet er det ingen av kvartsartene som er giftige, men sjekk for sikkerhets skyld (nærmeste geologiforening vil kunne svare deg på det).
alabast
Hvilken stein bør æ velge for å huske drømmene mine bedre?