Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei sjamaner, sjaman-spirer og dere som bare er interesserte:)

Litt kort om meg; jeg er 25 år, bor midt i rikeste kulturlandskapet i Sunnhordland/Haugaland.. Norges fødested!
Midt mellom vikinggraver og helligsteder :)
Med det stormende havet på ene siden og fjellheimen på den andre, vokste jeg opp.
Veeeldig poetisk i dag ja  :eusa_clap:
Jeg har lenge hatt interessen for det åndelige, men noe har holdt meg tilbake fra å faktisk praktisere ritualer og sermonier.

Grunnen til at jeg kom inn på samisk sjamanisme spesiellt og sjamanisme generelt var for å vinne forståelse for den norrøne seidr. Du kan bare lære mye av å lese og tolke kilder. Når det kommer til selve kulten, ritene og sermoniene finnes det få kilder. Det gikk opp for meg at vikingene og samene hadde bodd side om side i århundrer og begge har nok påvirket hverandre. Samisk sjamanisme har blitt holdt levende mye mer enn den norrøne seid. Her kan jeg nok lære grunnlaget for å utvikle mine egne seid-ritual og sermonier.
Jeg har òg følelsen av at jeg er og har vært en seidmann/gode i mine tidligere liv.

Nå ser jeg mer på sjamanisme som en verdensarv, men vil ta vare/gjennopplive på den norrøne seid.
Kanskje litt slik som b.la Ailo ser på samisk sjamanisme og tar det som utgangspunkt.

Uansett, jeg begynner å finne svar jeg har lett lenge etter, og de to siste ukene har vært ganske spesielle.
Dette er mye takket være dere på sjamansonen, og jeg takker dere for det!
Jeg har en spennende vei forran meg!

Mvh Ole M
GjenopprettetMedlem
Hei og velkommen til deg Ole  :respect:

Det var kjekt å få plassert deg, det gir litt annen mening de innleggene dine når
man føler at man "kjenner" deg gjennom en presentasjon.

Samin  ;) 
GjenopprettetMedlem
Velkommen hit  :)

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Hei Ole M  :biggrin:

Ja, seid er interressant, og som du sier har utvekslingen av kunnskap mellom samer og det norrøne folket vært betydelig større enn det folk i dag tror. Å gå veien om sjamanismen for å lære seid, er ikke dumt  ;D

Mvh
Inger Lise  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Velokmmen ska du være! :)
GjenopprettetMedlem
Takk for det Samin:)

Og takk igjen for påminnelsen!
Det var på høy tid jeg fikk presentert meg selv  :innocent2:

Hei Inger Lise, Stridshjelp og Suppen  :eusa_dance:

-Ole Morten
GjenopprettetMedlem
Kjekt med en poetisk presentasjon, det blir mer interessant å lese på den måten. Jeg tror du er på rett vei nå når du har kommet inn her, og ønsker deg velkommen inn i varmen :wub:

Laila ;D
GjenopprettetMedlem
Takk takk Laila! :)
GjenopprettetMedlem
Velkommen til deg  :biggrin:
Anonymous
Velkommen! :biggrin:
Anonymous
Velkommen til deg  :)
GjenopprettetMedlem
Dettan var helt uforsiktelig for meg. Vet ikke forskjell på opp eller ned :shock:
GjenopprettetMedlem
Hei! Seid kunne vere moro å vite mer om.
GjenopprettetMedlem
velkommen hit  :)