Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hejsa alle  :)

Fandt dette forum da jeg surfede rundt for at finde artikler på nettet om sejd. Jeg er spændt på at deltage i debatten og læse meget mere herinde. Umiddelbart kan jeg dog ikke finde noget herinde om den nordiske shamnisme.

Jeg har for en del år siden beskæftiget mig med indiansk shamanisme, men følte ikke at jeg kunne genkende mine nordiske rødder. Derfor er det i dag vores nordiske tradition sejd jeg forsøger at blive klogere på. Jeg kalder mig hverken shaman eller sejdkyndig, og betragter mig kun som student på området. Jeg bruger trommen, min stemme og udesidning når jeg søger kontakt eller vejledning.

Nok om mig nu, men spørg endelig hvis I vil vide mere...

Mod og styrke
Annie Fryd
Anonymous
Välkommen!

Det er sgu godt att se noen dansker her og ;)

Mvh,
Thomas
Svorsken som bodde Danmark
Sensis [Crawler]
I bunnen av det som har vokst fram av stoff her, ligger for meg en samisk tradisjons-bekk, som nå renner opp i dagen.

Den samiske sjamanveien er vel ikke en nordisk vei i den forstand at den kommer fra de folkene som sier de tilhører de innvandrerne som etter hvert utgjorde de nordiske folkene. Men i denne sammenhengen har jeg den frimodigheten å påstå at de var under sterk innflydelse fra samene. Det går fram av skriftlig materiale opp gjennom historien.

Men historiske forhold til side, og til nåtid. Forumet her er skapt av de tusener av innlegg fra de hundrevis av medlemmer som har noe på hjerte.

Dette er et krdeativt forum, i dypeste forstand.  Om det finnes noen Gud for meg i denne forbindelsen, så er det en vilt og eggende gledeligtskapende Gud. Vi er skapen de i den forstand at vi nyskaper, både tradisjoner og poesier.

Kanskje kan du skrive om den nordiske sjamanveien?

Jeg minner deg på Anette Høst og Bente Møller Sørensen sin bok "Jorden synger" fra 2005.
ISBN 87-7901-181-0

Den som joiker lenge og gråter, blir salig, heter det i en samisk uttalelse.

Mvh Ailo Gaup
GjenopprettetMedlem
Velkommen til sonen  :wub:

RITA
GjenopprettetMedlem
Tak for velkomsthilsnerne  :D

Jeg synes netop selv at Annette Høsts bog "Jorden synger" giver en fin introduktion og vinkel til sejden, selvom der er meget delte meninger om den sag i Danmark  :o Nogen mener at hun er for universiel.
Samisk shamanisme er et endnu ukendt område for mig, det samme er den mongolske, men begge har jeg meget lyst til at dykke ned i....
GjenopprettetMedlem
Hei og velkommen hit Fryd
GjenopprettetMedlem
Velkommen  :w00t:
GjenopprettetMedlem
Velkommen til deg, Fryd! Herlig navn du har!  :biggrin:
Håper du vil kjenne deg hjemme her på dette fantastiske forum!
Anonymous
Hei og velkommen, Fryd! :)
GjenopprettetMedlem
Hei , og velkommen skal du være  :biggrin:
FAST Enterprise [Crawler]
Velkommen skal du være, Fryd.
Kristine :wub:
Sensis [Crawler]
"Fryd":

Jeg synes netop selv at Annette Høsts bog "Jorden synger" giver en fin introduktion og vinkel til sejden, selvom der er meget delte meninger om den sag i Danmark  :o Nogen mener at hun er for universiel.
Samisk shamanisme er et endnu ukendt område for mig, det samme er den mongolske, men begge har jeg meget lyst til at dykke ned i....

Jeg syns også at det er en strålende bok. De som mener den er for universel, hva har de selv bidratt med i skriftlig form? Det er så lett for "noen" å spre generellt pissprat, i stedet for å gå til kilden, studere den og komme med et motinnlegg av like stort eller større vekt og verdi, ikke bare en negativ setning her og en der.

mvh ailo
Sensis [Crawler]
For øvrig mener jeg at utviklingen i enkeltpersoner går fra det "lokale" til det mer "universelle". Særlig for den som slipper angsten for forandring og utvikling.

Har du noen gang hørt at almenheten er enige i sitt syn på et pionerarbeid. For dette er et pionerarbeid. Det fortjener respekt.

ailo
GjenopprettetMedlem
Hei og velkommen hit Fryd!  :wub:
GjenopprettetMedlem
For øvrig mener jeg at utviklingen i enkeltpersoner går fra det "lokale" til det mer "universelle". Særlig for den som slipper angsten for forandring og utvikling.

Hmm... Den likte jeg!
Anonymous
Davs! ..eller var det daus?  :shyone: Velkommen  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
"Kristin":

Davs! ..eller var det daus?  :shyone: Velkommen  :biggrin:

Davs Kirstin, og igen tak for velkomsten alle sammen.  :) I dag vil jeg drage til Forsand i Norge for at levere telte til Fantasy-festivalen. Forhåbentlig blir det ikke kun arbejde men også sjov. Jeg satser på at høre noget sprød musik...og nyde en  :beer: selvom den fornøjelse er vældig dyr i Norge... Er først hjemme igen ved internettet sent mandag. Ha det godt alle!
GjenopprettetMedlem
Velkommen,Fryd :)
Bing [Bot]
Velkommen til deg! Fryder meg !
:)
Anonymous
Velkommen hit  :)
GjenopprettetMedlem
Hei på deg Fryd. Velkommen er du!