GjenopprettetMedlem
Hi Ofela,
The bible was not written by Jesus so I have concluded that each Christian have his own interpretation and relationship to Jesus.
When I was a Christian, I was not reading the bible literally but made my own interpretations. Many Cristians do,however, read the bible literally.
Peace and love.
GjenopprettetMedlem
Jeg tror både Buddha og Jesus er viktige arketypekrefter som jobber i mang en søkende og spirituelt åpen person. De har vaffal jobba fælt i meg

Jeg tror jeg har lært av Jesus at ingenting av det jeg gir skal jeg gi som en opplevelse av å være et offer. Bare gi ubetinget og i glede. Og Buddha....det må være å tåle at det ikke skjer noenting og at det kanskje er den deiligste tilstanden som finnes. Bare le og gråte......som SmilingBuddha & QuanYin i en skjønn forening.
Det kan jo være en fint ting at Buddha fremelskes i denne unge mannen fra Nepal.....måtte det gå han godt

GjenopprettetMedlem
"Ofela":
"Aleph Zero":
"Vakker Forvandling":
Hi there kristin,
I dont believe a shaman would call himself messias, Gods only son, like Jesus did.
Referanse er på sin plass. Hvor sier Jesus at han er "Guds eneste sønn"?
joh 3,16:
For God so loved the world that he gave his one and only Son, that whoever believes in him shall not perish but have eternal life
Jeg har imidlertid lest at dette kan være en feiloversettelse, og at Jesus egentlig var Guds utvalgte sønn ifølge originalskriften. En bok: "Jesus feilsitert -slik forandret de Bibelen" av Bart D. Ehrman.
Tusen takk, dette er med ett mer interessant. Jeg tror vi skal være forsiktige med å ta en engelsk oversettelse til oss uten grundigere undersøkelse. Nå har vi i alle fall en referanse til et vers i Bibelen. La oss sjekke hva det kan ha stått der opprinnelig, det vil si hva det står på koinegresk (den varianten av gresk som er forløperen til moderne gresk):
Οὕτως γὰρ ἠγάπησεν ὁ Θεὸς τὸν κόσμον, ὥστε τὸν Υἱὸν τὸν μονογενῆ ἔδωκεν, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς Αὐτὸν μὴ ἀπόληται ἀλλ᾽ ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον.
Ordet vi leter etter er
μονογενῆ, som med latinske bokstaver skrives: monogenes. Hvordan brukes ordet monogenes i denne teksten? Det strides de lærde om, men her er et par tolkninger som brukes i debatten vedrørende Jesus som "Guds eneste sønn" eller "Guds utvalgte sønn":
1. Only begotten: Dette er i retning av det Vakker Forvandling mener at Jesus har uttalt, nemlig at han var den eneste Sønn av Gud (den eneste sønnen Gud har skapt).
2. Unique: 'uten like' / 'spesiell', noe som indikerer Guds eneste Sønn av "det slaget", opphavet til oversettelsen 'utvalgte'.
Men vent, vi kan ikke si oss ferdige her, hva vil egentlig 'Sønn av Gud' si? Her må vi nok ta i bruk det Gamle Testamente da dette begrepet dukker opp allerede der (ikke minst er språket der enda nærmere det Jesus selv antas å ha snakket, nemlig Arameisk):
בני האלהים, med latinske bokstaver: BNY HALHYM. Det betyr Sønner av Gud. (I den opprinnelige bibelhebraisken - fra de eldste kjente bibelske tekstkildene - skrev man ikke vokaler, vokaltegn i teksten er en senere tilføring. Med vokaler skrives det som følger, i latinisert form: BeNeY HaAeLoHiYM:
BeNeY er helt enkelt flertallsformen av ordet BeN, som betyr 'sønn'.
Ha er bestemt artikkel, på hebraisk legger man bestemt artikkkel til et ord for å indikere bestemt form. Legg merke til at Ha er entall.
AeLoHiYM er flertallsform og betyr:
1. Herskere, dommere.
2. De guddommelige.
3. Engler.
4. Guder.
5. Gud eller Gudinne.
6. Guden (med bestemt artikkel)
Det er den sistnevnte som blir brukt her, altså Elohim i bestemt form: Guden.
(For en rask oversikt over de ulike teoriene om hvorfor det står i flertall, men refererer til én entitet, se:
http://en.wikipedia.org/wiki/Elohim. )
Hvordan ble tittelen 'Sønn av Gud' brukt i Jesu tid?
Selv har jeg null peiling.
Så var det ordet Messias, eller MaShiYHa, som betyr konsekrert.
I henhold til Brown-Driver-Briggs "Hebriask og Engelsk Leksikon" ble dette blant annet brukt:
1. Om kongen av Israel
2. Om ypperstepresten av Israel
3. Om Patriarkene
Så hvem var Jesus og hvordan titulerte han seg selv, egentlig? Kan det være at det først og fremst er hans disipler, biografer og senere tids etterfølgere som har titulert ham som det ene og/eller det andre, feilaktig eller ei?
Jeg vet da faen, for å være helt ærlig. Men jeg vet at det er et noe mer omfattende prosjekt enn som så å finne ut de faktiske forholdende, slik at man med fullstendig sikkerhet kan slå fast at Jesus selv har sagt at han var Guds eneste sønn.
Ser du, Vakker Forvandling, hvor jeg vil hen med ønsket om at du gir referanse til en kilde som viser at Jesus selv har sagt at han var Guds eneste sønn? Det er for å kunne se om du har innsett hvor vanskelig det er å si at noe er sant når man snakker om temaer som "Jesus" (ja, saktens de fleste fenomener rundt oss). Har man innsett hvor sjelden man faktisk kan ha urokkelig gode grunner til å si at noe slikt som dette er sant, så vil jeg påstå det er en fordel for ens egen progresjon hva angår kunnskap.
Dine erfaringer er dine erfaringer, og du må selvsagt leve i henhold til dem, men det er en feiltakelse å indikere at dine erfaringer er andre menneskers rettesnor. "De religiøse", som du så ofte retter dine frustrasjoner mot, er ikke en ideologisk sett homogen gruppe mennesker, derfor gir det liten mening å beskrive folk som slikt. Av alle mennesker som blir subsummert under kategorien 'kristne' er det et massivt antall divergerende forståelser av hvem Jesus var, kan ha vært, måtte ha vært, kunne ha vært, skulle ha vært...og ikke minst burde ha vært. Variasjonen er stor.
Ofte når man generaliserer slik du gjør, så er det fordi man mangler dybde i det man forsøker å formidle. Og det er generaliseringer som er lite nyttige å ta vare på, spør du meg. Virkeligheten er nyanser, ikke sort-hvit.
Som en vis mann en gang sa: "Ignorance is piss".
Han en fin natt!
GjenopprettetMedlem
Hi there Aleph Zero,
Instead of trying to interpret the bible, why dont you do some field research and ask the Christians who they believe Jesus is or was.
Peace and love
Ps. Sleep well and dream of Jesus.
GjenopprettetMedlem
"Vakker Forvandling":
Hi there Aleph Zero,
Instead of trying to interpret the bible, why dont you do some field research and ask the Christians who they believe Jesus is or was.
Peace and love
Ps. Sleep well and dream of Jesus.
Hvorfor prøver du ikke heller å gjøre noe annet for å bidra til diskusjon enn å spy ut irrelevante og uinteressante setninger? Sett deg ned og les litt mer inngående om fenomenene du babler i vei om, som de fleste av oss gjør. Man finner raskt ut da at man ikke er så original og individualistisk som man i sin fantasi skal ha det til, vet du.
For øvrig, hva får deg til å tro at jeg ikke har snakket med kristne mennesker om Jesus? Du antar at "de kristne" enes om hvordan Jesus var...
Ha en fortsatt god natt.
GjenopprettetMedlem
"Aleph Zero":
For øvrig, hva får deg til å tro at jeg ikke har snakket med kristne mennesker om Jesus? Du antar at "de kristne" enes om hvordan Jesus var...
Jeg er ikke enig i at Jesus var, fordi Jesus Kristus ifølge ortodoks dogmatikk ikke er skapt. Han er inkarnert i verden, men han har alltid vært. Jeg henviser interesserte til den nikenske felleskirkelige trosbekjennelse fra år 381.
http://no.wikipedia.org/wiki/Nikenske_trosbekjennelse
http://www.nkrs.no/bekjenne/nicenum.htm
Nicenum er i større grad preget av forholdet mellom Jesu guddommelighet og menneskelighet, eller med andre ord, Jesu pre-eksistens og inkarnasjon.
GjenopprettetMedlem
"Aleph Zero":
Referanse er på sin plass. Hvor sier Jesus at han er "Guds eneste sønn"?
På
http://bibelen.no/ kan man søke i forskjellige norske bibeloversettelser (samt nordsamisk).
Her fant jeg Joh 3,16 slik i bokmålsutgavene:
For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.
På nynorsk:
For så elska Gud verda at han gav Son sin, den einborne, så kvar den som trur på han, ikkje skal gå fortapt, men ha evig liv.
Og dette enbåren/einboren betyr ifølge søk i disse ordbøkene:
http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html
en|båren a5 (av I en og I -båren etter ty. eingeboren, lat. unigenitus) bare brukt om Kristus, for å uttrykke at forholdet mellom ham og Gud er enestående. Guds enbårne sønn Guds eneste fødte sønn
einboren ~boren a5 som er utan sysken. Jesus Kristus, Guds einborne son
Jesus var altså "utan sysken". Jeg begynner nesten å synes synd på mannen. "
Æille har et syskenbån på Gjøvik" sang Alf Prøysen, men Jesus hadde vel ikke det en gang, med den genealogi som synes å være den vedtatte.
GjenopprettetMedlem
Hi there,
Thanks for assisting me in explaining how the Christian Church and most Christians sees Jesus.
Peace and love.
GjenopprettetMedlem
"Passopp":
Jesus var altså "utan sysken". Jeg begynner nesten å synes synd på mannen. "Æille har et syskenbån på Gjøvik" sang Alf Prøysen, men Jesus hadde vel ikke det en gang, med den genealogi som synes å være den vedtatte.
Hehe. Det skal ikke være enkelt å være verdens frelser, ser det ut til!
GjenopprettetMedlem
Hi there Aleph Zero,
I just want to inform the souls on the zone how most Christian interpret the bible and their faith. We have a thread here on the zone were we compare religions to shamanism. Since Christianity is a big religion it is important to know the Chritian souls faith when soul heling him.
Peace and love.
GjenopprettetMedlem
"Vakker Forvandling":
Hi there Aleph Zero,
I just want to inform the souls on the zone how most Christian interpret the bible and their faith. We have a thread here on the zone were we compare religions to shamanism. Since Christianity is a big religion it is important to know the Chritian souls faith when soul heling him.
Peace and love.
Yes, a noble endeavour, but how about researching the matter some more before you try to inform people? Clearly, it is no easy task.
GjenopprettetMedlem
Hi there Aleph Zero,
Each Christian has his own relatioship with the bible, Jesus and God, howerer there is a common thread in their faith. I have researched Chriianity for many years, all sorts of Christianity.
What is there you would like to know about Cristianity, the believe in sin and hell.
Peace and love
GjenopprettetMedlem
"Vakker Forvandling":
Hi there Aleph Zero,
Each Christian has his own relatioship with the bible, Jesus and God, howerer there is a common thread in their faith. I have researched Chriianity for many years, all sorts of Christianity.
What is there you would like to know about Cristianity, the believe in sin and hell.
Peace and love
I would like an exposition of the concept of the Trinity, and how it relates to the concepts of Christ and the Virgin. In this, I'd like three different perspecitves compared: Oriental Orthodox, Gnostic and Roman Catholic.
GjenopprettetMedlem
Hi there Aleph Zero,
This is not a zone for Chritianity but for Shamanism. Do you want me write an essay about the different branches of Christianity? Please, I suggest you do some research yourself. Start with contacting the Churches you are interested in, I also suggest you do some research on other religions at the same time.
The way I see Christianity is their faith in the bible, jesus, the holy spirit and God.
What I find interesting in the Christian faith is the difference between Gods will and each souls free will. Many Christians and other faiths believe the world looks like it does is because there is a conflict between Gods will and the souls free will.
Ps. If you are so interested in Christianity I suggest you discuss with friends who belong to the different faiths you are interested in. I got my knowledge of Christianity through reading the bible, study theology and by talking to other Christians.
Peace and love
GjenopprettetMedlem
Kanskje du heller skulle søke hos den ortodokse kirke, gnostikerne og den katolske kirke for svar på det Aleph...
og ikke de uskriftlærde på sjamansona?
GjenopprettetMedlem
"Tara Trommelom":
Kanskje du heller skulle søke hos den ortodokse kirke, gnostikerne og den katolske kirke for svar på det Aleph...
og ikke de uskriftlærde på sjamansona?
Jeg ble spurt om hva jeg ønsket å vite noe om, av en som etter sigende har brukt mange år på å studere Kristendom:
"Vakker Forvandling":
Hi there Aleph Zero,
Peace and love
Følgelig nevnte jeg en problemstilling som burde være grei skuring å svare på for en som mener å vite mye om dette temaet.
"Vakker Forvandling":
Hi there Aleph Zero,
This is not a zone for Chritianity but for Shamanism. Do you want me write an essay about the different branches of Christianity? Please, I suggest you do some research yourself. Start with contacting the Churches you are interested in, I also suggest you do some research on other religions at the same time.
The way I see Christianity is their faith in the bible, jesus, the holy spirit and God.
What I find interesting in the Christian faith is the difference between Gods will and each souls free will. Many Christians and other faiths believe the world looks like it does is because there is a conflict between Gods will and the souls free will.
Ps. If you are so interested in Christianity I suggest you discuss with friends who belong to the different faiths you are interested in. I got my knowledge of Christianity through reading the bible, study theology and by talking to other Christians.
Peace and love
Dette var altså svaret. Takk og takk.
GjenopprettetMedlem
Hi there Aleph Zero,
When you do your research I suggest you keep an open mind because you will most likely get different answers from each Christian.
Based on my own experience one become Christian when one find Jeus in one´s heart.
Peace and love.
GjenopprettetMedlem
"Vakker Forvandling":
Hi there Aleph Zero,
When you do your research I suggest you keep an open mind because you will most likely get different answers from each Christian.
Based on my own experience one become Christian when one find Jeus in one´s heart.
Peace and love.
It's ok, Vakker Forvandling. I am not interested in doing this kind of research. I only wanted to see the fruits of your research. Apparently they are none. Thanks for admitting this. Now, let's go on and grow without pretending to know something with utmost certainty about anything.
Have a nice day.
GjenopprettetMedlem
"Aleph Zero":
"Passopp":
Jesus var altså "utan sysken". Jeg begynner nesten å synes synd på mannen. "Æille har et syskenbån på Gjøvik" sang Alf Prøysen, men Jesus hadde vel ikke det en gang, med den genealogi som synes å være den vedtatte.
Hehe. Det skal ikke være enkelt å være verdens frelser, ser det ut til!
Apropos det om Jesus hadde søsken, så kommer jeg på noe jeg oppdaget en gang. Dette:
Men en av de tolv, Tomas, det er tvilling, var ikke sammen med dem dengang Jesus kom.
Joh. 20,24
Og dette:
Jesus sa til sine disipler:
Trekk sammenligninger med meg
og si meg hvem jeg ligner!
Simon Peter sa til ham:
Du ligner en rettferdig engel.
Mattheus sa til ham:
Du ligner en klok filosof.
Thomas sa til ham:
Mester,
min munn vil overhodet ikke kunne si
hvem du ligner.
Jesus sa:
Jeg er ikke din mester,
for du har drukket og er blitt drukken
av den sprudlende kilde som stadig vokser.
Jeg har selv tilmålt den.
Og han tok ham og gikk til side
og sa tre ord til ham.
Men da Thomas var kommet tilbake til sine
venner, spurte de ham:
Hva sa Jesus til deg?
Thomas sa til dem:
Sier jeg bare ett av de ord
som han sa til meg,
vil dere ta opp stener
og kaste dem etter meg,
men ild vil komme ut av stenene
og brenne dere opp.
Thomasevangeliet kap.13
AdsBot [Google]
"kristin":
Sier jeg bare ett av de ord
som han sa til meg,
vil dere ta opp stener
og kaste dem etter meg,
men ild vil komme ut av stenene
og brenne dere opp.

En kremtid for Drama Queens..
GjenopprettetMedlem
Sitater om søsknene til Jesus:
Er han ikke tømmermannens sønn? Og heter ikke hans mor Maria, og hans brødre Jakob og Josef og Simon og Judas? Og søstrene hans, bor de ikke her alle sammen?, sier folket i synagogen om Jesus (Matteus 13, 55-56).
Da kom Jesu mor og hans brødre; de ble stående utenfor, men sendte bud og bad ham komme ut. En stor flokk satt omkring ham, og noen sa til ham: «Din mor og dine brødre er utenfor og spør etter deg.» Han svarte: «Hvem er min mor og mine brødre?» Og han så på dem som satt omkring ham, og sa: «Se, her er min mor og mine brødre! Den som gjør Guds vilje, er min bror og søster og mor.» (Markus 3, 31-35)
GjenopprettetMedlem
Does God have a will or do we have free will or do we have karma?
Peace and love