Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Hva med aa ta stilling til om abort i 12te uke er drap eller ikke?
GjenopprettetMedlem
Det er sant Andreas. Det var ment som et tips - relevant for saken. Vi kan ikke diskutere bøker, men vi kan henvise til dem.
GjenopprettetMedlem
"AndreasWinsnes":

Naar man henviser til boker bor man oppsumere hva i boka man mener er relevant for debatten, ellers kan ikke de som ikke har lest disse bokene ta stilling til det man maatte mene.

Det gikk ikkje din veg,og no suremular du?
Du skal vere glad nokon giddar gå inn på trådane dine!
Strø om deg med roser,mann! Ikkje sure fjertar.
Hovedtemaet i boka for meg,slik eg las ho,var at kvinna sit i ein situasjon som har ein "lettvint" el.meir "vanskeleg" løysing.Men på sikt er det kanskje annleis.
Det omhandler kanskje sjelelivet til kvinner og menn- meir enn før trudd.Derfor kan brannfaklar belyse,men også skade.
Derfor bør temaet ha ei meir sakral atmosfære.
Når eg skreiv lande,meinte eg at før 4. uke er noko du ikkje har innsikt i,mindre du bur nær apoteket og er heilt bestemt. :)
GjenopprettetMedlem
"AndreasWinsnes":

Hva med aa ta stilling til om abort i 12te uke er drap eller ikke?

Jeg skal svare kort og konsist: Det er ikke drap.

Likevel medgir jeg at dette er et svært vanskelig spørsmål, og det koker ned til moral, ikke biologi. For hvor starter livet? Når er vi et individ?
Og hvem skal ha omsorgen for det nye individet? Mange spørsmål, og her er det ofte vanskelig å tenke utenfor boksen. Kanskje på tide å gjøre det? ;-)
Når vi i samfunnet må trekke linjen et sted, synes 12. uke som et godt valg.
GjenopprettetMedlem
Da tror jeg vi gaar i motsatt retning siden jeg intuitivt foler at en skapning med klare menneskelige trekk er et menneske. Veldig enkel saann.

Det gikk ikkje din veg,og no suremular du?
Du skal vere glad nokon giddar gå inn på trådane dine!
Strø om deg med roser,mann! Ikkje sure fjertar

Hva har du lest inn i mitt korte innlegg som faar deg til aa reagere slik? Hvorfor tror du at jeg surmuler eller fjerter?
GjenopprettetMedlem
Fordi du er meir interessert i oppsummering av boka og det plunderet, enn det eg faktisk har å seie.
Eg er ikkje eingong kommen i nærheten av ein konklusjon angåande ditt "ultimatum" innledande i tråden,og det merker du sikkert,siden du ofte er,kremt,litt utolmodig. :wub:
Du kan godt vere litt ydmyk over at folk kjem med tilskot til ein ellers noko trang korridor.
Skal drøftingar vere alldeles premiss-styrte,eller vil du ha ein meir fri utfoldelse og deling av erfaringar og kunnskap?
Eg tenkte skrive meir om temaet,men eg trur faktisk ikkje det har nokon verdi for deg?
GjenopprettetMedlem
Fordi du er meir interessert i oppsummering av boka og det plunderet, enn det eg faktisk har å seie.

Hvordan kan du vite hva jeg er interessert ut fra et saa kort innlegg? Jeg er faktisk langt mer interessert i det du maatte mene enn hva som staar i noen bok. Jeg kjenner deg ikke, men har alltid satt veldig stor pris paa samtalene vi har hatt her paa sonen.  :wub:

Ser poenget med at fjerde uke kan vere litt kort, men har man sex og vet at det kan resultere i abort, saa har man vel et ansvar for aa undersoke raskt om man er gravid eller ikke? I praksis kan det vere litt ubelelig aa sjekke dette ofte hver gang hvis man har sex flere ganger i uken, men er ubeleilighet egentlig en god unnskyldning i en saa alvorlig sak som dette? Tror ikke det, men er aapen for motargumenter siden abort-temaet er nesten helt nytt for meg.
GjenopprettetMedlem
"AndreasWinsnes":

Da tror jeg vi gaar i motsatt retning siden jeg intuitivt foler at en skapning med klare menneskelige trekk er et menneske. Veldig enkel saann.

Vi kan diskutere hvilken uke som er grensen for når fosteret har menneskelige trekk, men det leder vel bort ifra selve problemstillingen, gjør det ikke?
Setter vi slike grenser for vår egen skyld, slik at vi skal ha mindre dårlig samvittighet? Jeg bare spør,- og jeg syns det er et viktig spørsmål.

Når jeg så bastant sier at det ikke er drap, har det med å gjøre at kvinnene ikke behøver å bli stigmatisert med dette. Det hele er vanskelig nok fra før.
GjenopprettetMedlem
"AndreasWinsnes":

Ser poenget med at fjerde uke kan vere litt kort, men har man sex og vet at det kan resultere i abort, saa har man vel et ansvar for aa undersoke raskt om man er gravid eller ikke? I praksis kan det vere litt ubelelig aa sjekke dette ofte hver gang hvis man har sex flere ganger i uken, men er ubeleilighet egentlig en god unnskyldning i en saa alvorlig sak som dette? Tror ikke det, men er aapen for motargumenter siden abort-temaet er nesten helt nytt for meg.

Det virker litt dodgy å bevisst ta graviditetstest i hytt og pine, kort tid  etter å ha å ha hatt ubeskytta,bevisst? samleie?
Det er vel ikkje berre slik saken ligg an i alle tilfeller?

Men her klipp frå Wiki: Uke 3 (befruktningsuken)
Befruktningen skjer som oftest 12 til 14 dager etter første dag av siste menstruasjon. Det befruktede egget vandrer gjennom egglederen til livmoren. Det som begynte som en eggcelle og en sædcelle, utvikler seg til mange ved at egget deler seg. Fra dag 6 til 8 fester det man nå kaller blastocysten, det blivende embryoet, seg til livmorveggen.

Uke 3. Ting skjer raskt.Og så skal det oppdagast. Og vurderast. Vis ein har eit snev av etisk/praktisk tankesett? :innocent2:
Og så skal det utførast også.
Så det tek gjerne tid.
Så eg set tommelen ned for eit relativt urealistisk forslag til grense,i tid.
Hadde det vore slik,ville det enten vorte langt færre abortar. Eller i værste fall langt fleire!
GjenopprettetMedlem
Jeg kan bare snakke for min egen del, saa in my humble opinion foler jeg personlig at naar jeg kjenner igjen noen som et menneske, saa er det et menneske. (Har ennaa ikke sett humanoide ufo-skapninger, men hvis jeg hadde sett det ville jeg antatt at disse har minst samme verdi som mennesker, ogsaa naar de er fostre.) Jeg kan ikke benekte at jeg faktisk kjenner igjen klare menneskelige trekk bare fordi det ikke er onskelig aa stigmatisere en gruppe kvinner. Men foler at buddhistenes holdning, slik den redegjort for i FTs henviste artikkel, er god.

Det er mulig aa soerge over egne feil uten aa ha skyldfolelse.

Ting skjer raskt.Og så skal det oppdagast. Og vurderast. Vis ein har eit snev av etisk/praktisk tankesett?

Naar man vet at ting skjer raskt bor man ha tenkt grundig gjennom problemstillingen paa forhaand. Naa vet jeg at vi bare er mennesker og at i praksis er det mange som ikke tenker paa slikt paa forhaand, paa samme maate som man ikke tenker saa mye paa dyrs lidelser naar man spiser dem, og derfor bor man la naade gaa for rett, men likevel kan man etisk sett vurderer hva man helst bor gjore, slik at man har noen retningslinjer og et mangfold av argumenter og perspektiver som de som er interresert kan sette seg inn og dermed lettere ta personlige valg. Hvordan er det mulig aa oppnaa integritet uten?
GjenopprettetMedlem
Og så er det den berømte tangoen...
Eller har me eliminert den for letthets skuld?
Har du eit manneperspektiv på dette også?
Det lyt du ha,skal du ha noko å legge på bordet. :wub:

Mitt forslag er å gå heilt bort frå fysisk forening for nytelsen skuld,og heller lage ein ny trend.
Og ikkje eingong ,ville dette problemet eller fenomenet vere eliminert.
GjenopprettetMedlem
En liten historie fra virkeligheten, som kan illustrere hvordan dette er blitt et ikketema i vår tid. For endel år siden, da jeg var ganske ung (men ikke helt ung ;)), møtte jeg en ung fransk turist, som ville ligge med meg. Da jeg ikke ville, og begrunnet det med at jeg ikke hadde beskyttelse, bl.a.,
bare lo han hånlig og kalte meg dum (!!) - hvorpå han repliserte med at det er jo bare å ta en pille.
Kynismen er utrolig, men jeg antar den bunner i likegladhet og uvitenhet. Er dette representativt for holdningen idag, undrer jeg.
GjenopprettetMedlem
Dagen derpå -pilla er vel ikkje heilt ny,så det kan jo stemme at du var ganske ung,Bluestorm. :biggrin:

Men den er ikkje heilt uskuldig og lettvint for alle,den heller:http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_contraception

Når skal menn gafle i seg slikt snart?

Men poenget mitt er,at kvinna i ein slik vanskeleg situasjon er den som sit med heile "valget".
Så det forandrer ingenting,eigentleg.
Eg ynskjer eit samfunn der kvinna vert sett,støtta og respektert,uansett kva valg ho gjer.
AdsBot [Google]
Før eg går heilt inn i sauestiren ( Final :shock: ) her, så kan eg leike litt Passopp:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... ic,10180.0
GjenopprettetMedlem
"Liljee":

Før eg går heilt inn i sauestiren ( Final :shock: ) her, så kan eg leike litt Passopp:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... ic,10180.0

hehe. Du er flink,O`Kvinne -som -snubler- fordi -hun- kikker -ut -gjennom -en -svane.
GjenopprettetMedlem
Mannen har selvsagt sin del av ansvaret!

I motsetning til Larsen har jeg langt storre forstaaelse for kvinner som raskt avviser beilere paa byen, fordi det er saa mange innpaaslitne mannfolk ute og gaar at de odelegger for alle som prover aa oppfore seg anstendig. De burde ogsaa vert skutt ved daggry!

Eg ynskjer eit samfunn der kvinna vert sett og respektert,uansett kva valg ho gjer

Onsker du ogsaa at horekunden og den pedofile skal bli sett og respektert som mennesker uansett hva de gjor?
GjenopprettetMedlem
Uansett hva de gjør? kva tenker du på?
Eg kan gjerne respektere kåtskapen eller lysta deira eller kva du vil kalle det,men ikkje å betale for det til trengande med heilt andre behov. Det blir vel å mikse for mykje det guddommelege med det bedritne eller?
GjenopprettetMedlem
Stemmer det, Final.  :biggrin: De var dessuten tidligere ute i Frankrike enn i Norge.

Jeg har lyst å bringe inn et litt annet perspektiv. Ett er å diskutere hva som er etisk eller moralsk riktig, eller mest riktig.
Noe annet er hva som faktisk skjer, og har skjedd. Abort har blitt utført til "alle tider". Kanskje er det mer naturlig enn vi tenker?

Å bringe inn aliens i denne debatten skjønner jeg ikke. Siden vår moderne teknologi gjør oss istand til å faktisk se fosteret i  mors liv, og følge utviklingen, kan vi fastslå når det har utviklet de mest menneskelignende trekk. Men vi vet jo at det er det samme fosteret før dette også. Derfor er denne grensen satt mest for vår egen skyld, mistenker jeg.

Det er så mange forhold her. Så lenge abortinngrep er lovlig inntil 12. uke her i norge, syns det meg uhørt å kalle det drap.
Nettop for at man evt kan sørge over en 'feil' uten å føle skyld. Det er dessuten mange som ikke føler skyld eller sorg over et abortinngrep.
Din uttalelse her Andreas synes å implisere at du mener det er galt å få utført abort i utgangspunktet.

Så har vi det sjelelige aspektet, som bringer inn andre spørsmål. Både for fosteret og for mora. Kanskje det skulle trekkes inn i større grad her i denne sonen?
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Men poenget mitt er,at kvinna i ein slik vanskeleg situasjon er den som sit med heile "valget".
Så det forandrer ingenting,eigentleg.
Eg ynskjer eit samfunn der kvinna vert sett,støtta og respektert,uansett kva valg ho gjer.

Helt enig!  :wub:
GjenopprettetMedlem
"bluestorm":

Å bringe inn aliens i denne debatten skjønner jeg ikke. Siden vår moderne teknologi gjør oss istand til å faktisk se fosteret i  mors liv, og følge utviklingen, kan vi fastslå når det har utviklet de mest menneskelignende trekk. Men vi vet jo at det er det samme fosteret før dette også. Derfor er denne grensen satt mest for vår egen skyld, mistenker jeg.

No er du nesten like god som då du dansa alvedans. :innocent2:

Og:Sjeleliv generellt er heilt fråverande i abortdebatten.Det er beklageleg.
GjenopprettetMedlem
Man kan respektere  et menneske uten aa respektere handlingene vedkommende begaar. Har man slik respekt, kan man ogsaa kalle en handling med dets rette navn, kalle en spade en spade, uten at det gaar uteover selvrespekten til ham eller henne.

Jeg kjenner drapsmenn, men kaller ugjerningen deres for drap selv om det gjor dem vondt. Aa snakke om det med respekt kan likevel virke healende.  

Aliens-bidraget i parantes var bare en spok.

Juss og etikk kan vere to vidt forskjellige ting. I Nazi-Tyskland var det lov aa drepe "misfostre", fordi de ikke var ordenlige mennesker, men det var likevel drap.

Jeg mener vel at abort kan vere et nodvendig onde fordi kvinner kommer til aa ta abort uansett og da er det bedre at de gjor det paa sykehus under ansvarlige forhold. Men saa kommer menn til aa kjope sex uansett ogsaa, saa hvis vi folger denne logikken bor Norge tillate bordeller...
GjenopprettetMedlem
"AndreasWinsnes":

Mannen har selvsagt sin del av ansvaret!

I motsetning til Larsen har jeg langt storre forstaaelse for kvinner som raskt avviser beilere paa byen, fordi det er saa mange innpaaslitne mannfolk ute og gaar at de odelegger for alle som prover aa oppfore seg anstendig. De burde ogsaa vert skutt ved daggry!

Men du må ta abort-debatten litt bort frå dei gløymske og masete kåtingane på 20 og laurdagsgrisefylla og uvitenheten, vis du skal ha noko å banke i bordet med,Andreas!
Innfallsvinklane er mange fleire og fasettane relativt kompliserte.
Raffinement! 8)
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

"bluestorm":

No er du nesten like god som då du dansa alvedans. :innocent2:

Og:Sjeleliv generellt er heilt fråverande i abortdebatten.Det er beklageleg.

Når dansa eg alvedans?  :w00t:
GjenopprettetMedlem
Du veit kva eg meiner. ;D Og det gleda meg storleg.

Bordell har eg ikkje greie på,so no går eg.
Einaste eg har å seie,er at det ser kaldt ut å stå ute og selge seg for tida.
GjenopprettetMedlem
I motsetning til Krutsjov har jeg vel bare en toffel aa banke i bordet med  :lol:

Hvis jeg hadde alle svarene selv, og hele raffineriet, ville jeg ikke diskutert her, men naa maa jeg legge meg. Ha en fortsatt fin dag der borte i vest!