Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Bedre liv uten ADHD medisin:
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 575496.ece
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 571068.ece
Denne debatten har engasjert meg tidligere og jeg har jobbet endel med barn i barnehagen for noen Ärtilbake. Og jeg reagerer sterkt pÄ det denne lederen av ADHD-kompetansenteret sier:
Leder i Norsk Kompetansesenter for ADHD, Gerd Strand, mener ingenting kan erstatte dagens medisiner til ADHD-barn - til tross for pÄviste alternativ behandling og alvorlige bivirkninger av medisinen.

Dette er en form for arroganse som en ser ofte blant mennesker med hÞy utdannelse innenfor skolemedisinen. Jeg spyr av deres arroganse for Ä si det rett ut og det gjÞr meg forbanna og provosert!
Overlege trikset med forskningstall.....og det ganske grovt ogsÄ - unnlot Ä ta med 70 % av de som var med i forskningen....

Og ikke lenge siden hĂžrte vi om en som trikset med kreftforskningen. Legemiddelindustrien skyr ingen midler for Ă„ promotere at deres stoffer er det beste for folk.
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 573012.ece
Uheldig kobling?
Brustad vil ogsÄ at blant andre Norsk folkehelseinstitutt og Sosial- og helsedirektoratet skal overvÄke bruken av ADHD medisiner blant barn og unge
OgsÄ pÄ koblingen mellom legene og legemiddelindustrien skal undersÞkes.
- Det er en av tingene jeg vil finne ut - om det er slik - hvorfor det eventuelt er slik - det er en redegjÞrelse jeg vil ha pÄ mitt bord innen en uke.
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 574291.ece
Personlig tar jeg aldri vanlig skolemedisin. Unntaket er om det er noe akutt skulle skje. Holder meg til naturmedisin.
At det finnes alternativer til ADHD er det ingen tvil om. Finnes internasjonal dokumentasjon med homeopati vet jeg. Og det finnes sikkert andre naturmedisiner som kan hjelpe. Men som med alt mÄ en se pÄ det individuelt.
Det er endel sykdomstegn med vÄr kultur og samfunn her i Vesten og det er sÄ mye som fremmer flere sykdommer,plager og lidelser. Og det gÄr ogsÄ utover barna og det gjÞr meg ganske sÄ forbanna!

Og engasjert!
Anonymous
Under all etterforskning hÄper jeg inderlig at de tar med HELE gruppen..
og da tenker jeg pÄ... de som har nytte av medisniring .. de som ikke har nytte men,har nytte av alternativ behandling ... Jeg synes dette er en ensidig fokusering ..det finnes mennekser med ADHD som har nytte av medisiner.
Jeg kan jo fortelle deg David jeg har et barn som var uten medisiner deler av barhage Ärene.. og barne skolen... han sitter med forferdelig dÄrlig er faring og ble et STORT mobbeoffer...Hva med de ??
Er forÞvring enig i at denne saken bÞr under lupen..hos myndighetene..og gjerne alterntiv behandling til de som trenger det..
Men nÄr det gjelder vinklingen pÄ denne debatten er det mange som var barn pÄ 70 og 80 tallet som "grÄter" over dÄrlige minner som mobbing.. dÄrlig selvbilde, ikke mestre hverken skole eller det sosiale liv ..
Ikke glem de som har fÄtt et nytt liv med medisiner...
Dette svaret passet gjerne ikke sÄ godt her pÄ Sonen.. men det var noe som skar i mitt hjerte,,,, mÄtte bare...
GjenopprettetMedlem
Med tilrettelagt hjelp og ekstra oppfÞlging, kan de aller fleste AD-HD barn klare seg utmerket gjennom skoletiden uten medisiner. Problemet er at det ikke blir prioritert av norske politikere. Det er sÄ mye enklere Ä dope dem. Da slipper man Ä bry seg.
Jeg har selv en sÞnn som kanskje har AD-HD, og jeg Þnsker at han fÄr den hjelp og stÞtte han faktisk har krav pÄ, slik at han slipper Ä mÄtte ta medisiner. Det er jo lov Ä drÞmme....
Anonymous
Skapheksa, poenget mitt med innlegget var Ä fÄ frem at det finnes alternativer til Ritalin i ADHD-behandling. I homeopatiens verden f.eks. En kan sÞke pÄ engelske steder ang homeopathy og ADHD sÄ vil en fÄ opp mye bra der om man vil lese der. Jeg er sikker pÄ at i fremtiden(kan ta sin tid) sÄ er Ritalin forbudt Ä bruke pÄ barn ang ADHD-behandling - det hÄper jeg inderlig.
Anonymous
http://www.nativeremedies.com/index.shtml
StÄr om alternativ behandling ang adhd blant annet.
http://www.sharperprograms.com/
Hemi-sync har ogsÄ en cd ang adhd problemer pÄ deres hjemmeside. Det finnes alternativer.
GjenopprettetMedlem
Ritalin er gift for hjernen, Þdelegger endel av kjemien. Unger som tar Ritalin, kan fÄ depresjoner og selvmordstanker.
Det har kommet flere negative reaksjoner fra medisinsk hold i utlandet pÄ den utbredte bruken av Ritalin ved AD-HD hos barn. Andre steder i Europa er de meget restriktive i bruken av dette preparatet. De bruker heller ressurser pÄ oppfÞlging og tilrettelagt hjelp.
Dette med Homeopati og AD-HD vet jeg lite om, desverre. Men gjett hva jeg skal pÄ nett og sjekke...

Anonymous
Er helt enig i at Alternativ behandling av ADHD mÄ fokuseres mer  pÄ..
Men synes nok debatten blir veldig snerversynt. og litt feil vinkling. Det fokuseres veldig negativt pÄ medisinering. Vi mÄ ikke glemme alle som har fÄtt en mye bedre hverdag med medisiner.
W3 [Sitesearch]
Viss vi slutter og se pĂ„ adhd som en sykdom og heller ser pĂ„ det som en resursÂ
Disse som har adhd er jo sterke pÄ sin mÄte , flinke Ä arbeide og til Ä stÄ pÄ !
Kunne godt tenkt meg litt av den energien av og tilÂ

Anonymous
Hei

Jeg vil anbefale omega 3 fettsyrer for de som har ADHD. Det er foreldre som har fortalt at deres barn ble mye bedre og roligere etter inntak av omega 3.
GjenopprettetMedlem
Jeg har vĂŠrt borte i noen unger med AD/HD, for en tid siden. Og opplevde di som svĂŠrt fĂžlsomme unger. Da sier det seg at di er vare pĂ„ energiene som er rundt dem. Jeg tror noen av dem leser tanker. Da blir di frustrert om en tenker en masse og sier noe annet. Ă
komme til en skolegÄrd med flere hundre og et stort klasserom kan vÊre en skrekkopplevelse for en som er pip Äpen. Jeg husker at alltid bak en litt merkelig handlig, lÄ det en Ärsak. Jeg synes det er synd at tilrettelegging og stimulering er for kostbart.
Ellers trenger AD/HD unger en masse kjĂŠrlighet, selv om en skulle tro di ikke fortjente det.
Men sett fra mitt stÄsted i new-age med sjamanistisk vinklig, tenker jeg pÄ hva som skjer energimessig med AD/HD unger. Jeg tror ogsÄ at noen urt, (plantemedisin) kan balansere turtallet i hjerne og energisystem pÄ en mildere mÄte enn ritalin. Jeg skulle likt Ä hÞre hvordan sjamaner fra andre tradisjoner beskerv AD/HD, og om hvordan di behandlet eventuelt medisinerte AD/HD.
Anonymous
Craftwolf...ADHD er et av flere sykdomstegn av vÄr vestlige samfunn. Har aldri eksistert f.eks i Amazonas. ADHD er et vestlig fenomen. Har aldri hÞrt om ADHD barn i ikke-vestlige land. VÄrt kosthold blant annet er skyld i ADHD - mye sukker og tilsetningstoffer som er med Ä gjÞr barn mer hyperaktive og sÄnt. Og det er ogsÄ andre grunner. Men spesielt kostholdet er noe som det snakkes ofte om ang ADHDforskning.
GjenopprettetMedlem
Proteinintoleranse ved autisme og ADHD
En type proteinintoleranse skyldes psykoaktive peptider som dannes under fordÞyelsen av proteiner. Spesielt viktig er peptider som dannes fra kasein, gliadin og gluten. Ved fordÞyelsen av proteiner spaltes disse fÞrst i peptider som er proteinfragmenter. Ett eneste molekyl av gluten inneholder 15 opioide sekvenser, og det er dermed ikke uventet at mangelfull nedbrytning gir problemer.
Dohan fremsatte pÄ 60-tallet en hypotese om at schizofreni kunne utlÞses av peptider fra gluten. Videre arbeide ut fra denne teorien har vist at en del barn med autisme og ADHD har Þkt nivÄ av opioide peptider i blodet. Noe av dette skilles ut i urinen og kan pÄvises i NeuroZyms HPLC-analyse. Nyere forskning tyder pÄ at opioide peptider kan spille en rolle ved mange ulike psykiske lidelser.
http://www.neurozym.com/proteinintolera ... utismeADHD
Det forskes ogsÄ mye pÄ hva mor putter i seg i lÞpet av svangerskapet, og hvordan dette kan pÄvirke barnet:
RĂžyking under svangerskap kan gi ADHD
En undersĂžkelse gjort av spesialister ved universitetet Ă
rhus viser at barn kan fÄ ADHD nÄr mora ikke slutter Ä rÞyke under svangerskapet.NÄr den gravide rÞyker, utsettes fosteret for hÞye konsentrasjoner av nikotin. Dette skader reseptorene for signalsubstansen dopamin, som er nÞdvendig for hjernens utvikling. Forskerne har sammenliknet 170 barn med diagnosen ADHD med 3800 jevngamle barn, og resultatene av undersÞkelsen er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Pediatrics.
Store psykiske belastninger for den gravide og like etter fÞdselen kan Þke risiko for Ä fÄ et barn med ADHD.
http://www.sfm.no/Arkiv-2004/Art-Sep-04 ... roblem.htm
Sukkerproblematikken:
http://www.helseogkost.no/index.php/art ... g_skummelt?
Kostholdet er alfa og omega for Ă„ gjenopprette folks fysiske og psykiske helse, og alternative behandligsmetoder kan komplettere dette.
Har ogsĂ„ lyst til Ă„ tilfĂžye at tankefeltterapi kan utrette mirakler nĂ„r det gjelder dysleksi hos barn.Â
hilsen kariw
GjenopprettetMedlem
og sÄ forunder det meg ogsÄ dette med adhd
at nÄr barna kommer pÄ skolen og mÄ sitte stille i timesvis og hÞre pÄ uinspirerte lÊrere
dopa ned pÄ prozac og valium fÞr de gÄr hjem og spiller playstation
og blir urolige ....
sÄ er det barna det er noe feil med
jeg tror heller at Ä reagere slik de barna gjÞr mot den behandlingen de fÄr og den hverdagen de lever i
er et sunnhetstegn....
jeg har forresten hÞrt at fÞr adhd ble kalt adhd ble benevnelsen mbd brukt pÄ samme tilfeller
en benevnelse som kom pÄ 50-tallet en gang
fĂžr den tid ble de samme tilfellene kategorisert under benevnelsen besatt og sendt til prestene for demonutdrivelse
hmm- verden gÄr kanskje videre tross alt
selv om jeg tenker at hey- kanskje var det noe i det
alle de sensitive barna som plasseres i et miljĂž som ikke er bra for dem
klart de vil ta inn mye dÄrlig energi og kanskje ogsÄ demoner kan etablere seg i
hukommelseshullene i mellom traumene etterhvert
jeg tror de barna har fÄtt det bedre hvis noen lÊrte dem Ä rense energien sin og slike ting jeg da
Anonymous
Flere avslĂžringer...
http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/hels ... 576336.ece
Tette bÄnd mellom ADHD-ekspert og legemiddelindustrien ble ikke avslÞrt. NÄ har Sosial- og helsedirektoratet trukket ekspertens rÄd.
ProsjektdirektÞr Mari Trommald i Sosial og helsedirektoratet forsikrer overfor avisen at direktoratet nÄ har endret rutinene for vurdering av habilitet.
(Sosial- og helsedirektoratet)Les mer pÄ Side2s forside »Crash overrasket alle
De medisinske rĂ„dene for behandling av ADHD-pasienter var skrevet av overlege og spesialist i barnepsykiatri PĂ„l Zeiner â samme mann som i fjor tok imot 170.000 kroner av to legemiddelselskap som selger ADHD-medisin.
Zeiner rÄdet til for hÞye doser, og feil bruk og farlige bivirkninger var utelatt i omtalen av medisinen Strattera, skriver Dagsavisen.
Sosial- og helsedirektoratet sjekket ikke om det fantes uheldige bÄnd mellom Zeiner og produsenten av medisinen. Det til tross for at en slik habilitetserklÊring er et krav.
FÞrst da Legemiddelverket slo alarm om at de medisinske rÄdene fra Zeiner var bÄde mangelfulle og kunne gi alvorlige bivirkninger, tok Sosial- og helsedirektoratet affÊre. PÄ en stor ADHD-konferanse i januar i Är ble deltakerne bedt om Ä stryke hele omtalen av legemidlet Strattera, skriver DagsavisenAnonymous
Jeg sitter  her betenkt og leser disse innleggene som er skrevet om alt det grusomme som skjer rundt et adhd barn/voksne.anngÄende medisinering. Og som mor gremmes jeg.. og fÞler meg som en grusom dÄrlig mor.. som virkelig har dopet min sÞnn pluss at jeg har stÞttet en korrupt legemiddel industi og bidradd med at en eller annen lege har tjent penger pÄ min uviten her,..
NÄr man ikke kjenner andres smerte og sorg , fortvilelse og tÄrer som en mor,far og et barn kjenner, er det grusomt lett og bare kritisere, den medisineringen som vi har tillgang til.
Det og mÄtte kjempe med nebb og klÞr for og fÄ rettigheter til disse barna er forfedelig slitsomt. Det og hele tiden fÄ besjeder at ditt baren eier ikke oppdragelse.. ditt barn fÞlger ikke med pÄ skolen ..ditt  barn er klossete og fÄr ikke vÊre med pÄ forball. Ditt barn tier ikke og sitter ikke stille ... og vi kan ikke ha det med..det uroer de andre er forferdelig belastende. Hva sÞren gjÞr man da ?? Det er mange familer som har gÄtt i opplÞsning og tragedier som fÞlger med det. Og jeg kunne nevne mye mer , men det og ha et ADHD familemedlem innebÊrer ganske mye, og du skal ha et hÞyt uviklet vett forstand og en sjÞltillitt som en elefant for og stÄ og gÄ oppreist.
Og disse medisinene har hjulpet mang et barn og reddet mang en famile.
Og mĂ„ jeg si jeg blir undres litt pÄ hvilket grunnlag dere uttaler dere at disse barna blir dopet.For meg er slikt snakk respektlĂžst og direkte hĂ„nlig.Â
PÄ hvilket grunnelag det pÄstÄes at barna ikke blir fulgt opp av fagfolk.
Synes det er synd at saken blir vinklet som om det er lovlÞse tillstander  innnen medisinering ADHD barn/voksne.
Jeg vil bare presisere at jeg er Äpen for all naturmedisin. jeg er for nye behandlingsmetoder .. men jeg er ikke for en ensidig negativ fokusering. Trodde det var i god sjamnisk Änd og   kunne se det positive i det negative.
GjenopprettetMedlem
KjĂŠre deg, Skapheksa.
Disse innleggene vi skriver er da ikke myntet pÄ foreldrene. De er myntet pÄ samfunnet og myndighetene. Det er myndighetene som mÄ snu pÄ flisa og begynne Ä gjÞre mere riktige prioriteringer, ikke foreldrene. De har da mer enn nok med Ä takle sin egen hverdag med ett, kanskje fler ekstremt aktive barn i huset!
Og jeg vet litt om hva det dreier seg om. Har venner med barn med AD-HD diagnose, og som sagt en sĂžnn som er under utredning.
Jeg tror ikke det er en eneste av oss her inne som har tenkt at dette er foreldrenes ansvar. Og vi som foreldre er da ogsÄ ofte prisgitt den informasjonen vi fÄr fra fastlege, helsestasjon, sykehus og trygdekontor. Er det ting vi faktisk har krav pÄ kan vi allikevel ikke forvente Ä fÄ dette opplyst. Vi blir konstant desinformert eller ikke informert i det hele tatt. Dette er frustrerende, i beste fall, Ä finne ut. For meg ble det ogsÄ nesten Þkonomisk krÊsj...men det er uansett en annen historie.
Poenget mitt, kjÊre deg, er at nÄr det er vi , foreldrene, som stÄr igjen med den dÄrlige samvittigheten, ja da er det sÄ blodig urettferdig at jeg finner ikke ord. Dette burde faktisk "velferdsstaten" Norge holde seg for god til. Men vi ser det igjen og igjen at det er de svake i samfunnet (eller de som stÄr midt oppe i fullt kaos) som mÄ ta stÞyten.
Hilsen Inger Lise.
GjenopprettetMedlem
VÄrt samfunn er hyperaktivt og sÄ finner man feil ved individet.
At vi som er fÞlsomme reagerer pÄ kaoset som massen steller i stand.
Hvordan kan man fÄ sprÞytet denne ritalin-dritten inn i selve folkesjela,der den trengs.(?).
Jeg ser det gÄr til helvete med verden i dag,folk forstÄr ikke lenger naturen og det godter de onde legemiddelmaktene seg med,vÄr uvitenhet blir vÄrt tap mot et monster som sier:((Det er du som er den syke)).
Jeg mistet en kamerat p.g.av denne kjemiske lobotomeringen.
Jeg bÊrer pÄ et veldig hat til disse Ändsfiendtlige makter.
Jeg har selv adehÄde,og blitt lokket med ritalin.
Jeg sa nei til psykologen,fortalte ham at jeg begÄr heller selvmord enn Ä spise de giftige sakene hans.
Jeg har funnet at et kosthold uten melk fjerner denne adehÄdeen.
OgsÄ johannesurt og cannabis sativa er til god hjelp.
Anonymous
"teleterkji":
Jeg sa nei til psykologen,fortalte ham at jeg begÄr heller selvmord enn Ä spise de giftige sakene hans.
Jeg har funnet at et kosthold uten melk fjerner denne adehÄdeen.
OgsÄ johannesurt og cannabis sativa er til god hjelp.
Melk er for kalver!

Der er jeg ganske kynisk. Ă
kutte ut melkedrikkinga for flere Ă„rtilbake var et genistrek for min del. Kroppen likte det iallefall. Og mine luftveier jublet spesielt mye.Â

Interessant at du valgte bort ritalin og fant ut selv et kosthold. SĂ„nt liker jeg.Â
Men hva er Cannabis sativa?er det medisin?Cannabis som medisin er noe som har vĂŠrt mye debattert i det siste.
GjenopprettetMedlem
Det er ikke uvanlig at folk har gode rÄd. Jeg har stÄtt med et Äpent panser pÄ bilverkstedet, og en motor som ikke gÄr. Jo flere som stÄr rundt, jo flere blir rÄdene om hva som er galt og hva som bÞr skiftes. Det er bare en som reparerer og den som reparerer mÄ vite hva som er galt. Da tenker jeg pÄ menneskene rundt som har kommet med di merkeligsete forslag. Forslagene forteller mer om dem, enn om feilen og rasjonell reparasjon. Fra mitt stÄsted kan jeg oppdage en del lettvindthet.
Jeg har selv smertelig lagt merke til at enkelte ikke er i stand til Ä oppfatte smerte, tilstander og diagnoser hos andre. Da spÞr jeg om erfaring og resultater med behandlingen. Det er en trend i tiden Ä bagatellisere, det liker jeg ikke sÄ godt. Men Ä se di positive sidene er noe annet. Jeg husker fra mitt bekjentskap, inklusive en hyper, at nÄr hyper strÄler sÄ gjÞr han det som solen selv. Jeg har stort sett gode opplevelser med hyper. Selv om hjertet er av gull, sÄ kan det gÄ sÄ fryktelig galt, nÄr hyper er ute i verden pÄ egenhÄnd. Det er en pÄkjenning Ä vente pÄ hyper nÄr han ikke kommer til avtalt tid. Med fÞrstehjelpsskrinet i beredsap, og tankene kverner om han kommer hel hjem, om det holder med plaster eller om det blir legevakten. Eller om det blir en ekstra regning i kveld. Hyper fÄr til det som er utenkelig for andre. Jeg er ikke i tvil om at det har gÄtt mindre plaster, bÞitt fÊrre turer pÄ legevakta, fÊrre bekymringer etter at hyper ble medisinert. Og ikke minst har han fÄtt fÊrre avstraffelser, og fÊrre regninger.
Jeg synes det er vanlig Ä vÊre bevisst kostholdet i dag, og sÊrlig i forbindelse med sykdom. Mange har god innsikt i egen sykdom gjennom internet og bÞker og foreninger. Alle vet at E-stoffer og brus er rakett drivstoff for hyper, somn ikke kan forstÄ hvorfor han ikke skal fÄ den sÞte drikk. Det er urettferdig.
Hvorfor en fÄr sykdommer og blir satt ut av spill undres jeg ogsÄ over. Det er i alle fall ikke for at vi gjÞr noe galt. Jeg har lest pÄ debattsonen at livet er studietiden til den store eksamen. Selv synes jeg det er pokker sÄ mange leksjoner og kunne klart meg med halvparten.
Anonymous
Som jeg vil si ogsĂ„ tilslutt - dette er ikke et angrep pĂ„ foreldre som gir barn Ritalin og lytter til legene der sĂ„nn ang det. En kan lett ta dette veldig personlig. PrĂžv Ă„ les dette uten Ă„ ta det personlig. TENK - FĂL ETTER - OBSERVER. Selv om det finnes barn som har gode erfaringer pĂ„ kort sikt med Ritalin sĂ„ er det samme med lobotomering av mennesker med irrasjonell atferd i fortiden......de ble veldig rolige.....av det. Oi - det hjelper....men sĂ„ skadet det mye mer enn det gavnet og pĂ„ lang sikt var de "Ăždelagt" for livet. Det er Ă„ sette det pĂ„ spissen ang Ritalin-bruk.
Finnes det forskning pÄ Ritalin-bruk og pÄ lang sikt ang effekter av det?Hvordan personer med Ritalin tackler livet pÄ lang sikt?
En hÞrer jo flere som har brukt Ritalin over en lang periode i barndommen eller i ungdomsperioden slite med narkotikaproblemer..... Og at det ikke gÄr sÄ bra med dem pÄ lang sikt. Det er DETTE det handler om - pÄ lang sikt og ikke bare sÄnn kortsiktige lÞsninger.
Det viktigste er Ă„ gjĂžre noe med Ă„rsakene og gjĂžre noe som skal fungere pĂ„ lang sikt uten sĂŠrlig former for bivirkninger. Det er for mye quick-fix ogsĂ„ ang anti-depressiva. Mens nĂ„r en hĂžrer gang pĂ„ gang pĂ„ gang pĂ„ gang at mennesker som har kutte ut anti-depressiva har funnet "Ă„rsakene" til sine depresjoner eller hva det skal vĂŠre og finner mer naturlige metoder som gavner dem spirituelt sett pĂ„ lang sikt og at de skjĂžnner at det er av spirituell betydning i livet deres at de er der de er sĂ„ blir det en helbredelseprosess som gjĂžr at de ikke trenger anti-depressiva lengre og at de blir bevisste pĂ„ personlig vekst. Ă
angripe en sykdom,lidelse og problemer i livet offensivt uten Ä grave seg ned er viktig og se pÄ det som muligheter for personlig vekst er noe som burde vÊre grunnleggende i all medisinering og behandling.
Ritalinbruk pÄ lang sikt er det jeg egentlig snakker om. Kortsiktige lÞsninger er som sagt ganske lettvinte og tjener ikke personer pÄ lang sikt som regel. Det er derfor jeg reagerer pÄ ritalinbruk pÄ barn og unge fordi det forskes lite pÄ lang sikt effektene.....en kan dope sine unger her og nÄ...og se at han og hun roer seg ned....men hjelper det pÄ lang sikt?Nei, veldig tvilsomt. Kan hemme personens fÞlelsesmessige og mentale utvikling. Og det er noe som bÞr forskes mer pÄ - men nÄr en hÞrer om at flere barn og unge som har brukt ritalin ofte tyr til tyngre stoffer i voksen alder sÄ er det noe som skurrer og forskningen i legemiddelindustriens regi er som regel bare kortsiktige og tenker ikke pÄ langsiktige over 10-20 Är....quick fix er det mange Þnsker seg og det fÄr dem av legemiddelindustrien. Og det er ogsÄ mye eksperimentering med medisiner som ikke har blitt forsket bra nok pÄ ang langsiktige effekter spesielt.
Det er for mye kortsiktige lÞsninger i skolemedisinen. Mens i alternative medisinens og behandlingens Änd sÄ er forebygging og lang siktig holistisk tenkning det mest vanlige. Foreldre som gir barna sine Ritalin bÞr ikke bare tenke pÄ kortsiktige lettvinte lÞsninger etter min mening, de bÞr se pÄ metoder som ogsÄ gir langsiktige hjelp. Og de finnes - uten bivirkninger. Det er bare Ä lete sÄ finner man dem.Og det er ingen tvil om at det lÞnner seg Ä se pÄ behandlingsmetoder ang alt mulig som ikke bare gir kortsiktig effekt, men ogsÄ langsiktig positiv effekt og som ogsÄ kan hjelpe personen til Ä fokusere at det har noe med ens personlige vekst i mange tilfeller.
Ritalin og anti-depressiva blant annet har en ting til felles at det kan hemme personers vekst og utvikling i det lange lÞp. Det har ikke blitt forsket bra nok der sÄnn og det er heller ikke i legemiddelindustriens Änd at det gjÞr det.
Jeg er stor tilhenger av samarbeid mellom alternativ medisin og skolemedisin. Men hovedgrunnmuren MĂ
handle om ikke bare kortsiktig effekt - som kan gi skader pĂ„ lang sikt. Slike typer behandlinger burde fjernes. Det bĂžr vĂŠre en grunnmur i all behandlingsformer av lidelser,sykdommer osv - at en mĂ„ sette personlig vekst frem i lyset - som en mulig healingsprosess av seg selv og at det skal hjelpe pĂ„ lang sikt uten bivirkninger. NĂ„ blir det vanskelig Ă„ tenke slik med tanke pĂ„ barn og unge ang "personlig vekst" - men nĂ„r disse blir voksne sĂ„ er det INGEN tvil om at Ritalinbruk er noe de mĂ„ "bearbeide" pga dets bivirkninger og hemming av personlig vekst senere i livet.Â
Mye av skolemedisinens behandlinger hemmer personlig vekst senere i livet ogsÄ her og nÄ. Den fremmer kortsiktig lÞsninger og de har ofte store bivirkninger. Og skader mer enn det gavner. Jeg kan med hÄnden pÄ hjertet si at jeg aldri i livet ville ha vurdert Ritalin til et barn som jeg skulle hatt. Jeg ville ha funnet alternative behandlingsmetoder som ikke hemmer og gjÞr mer skade enn det gavner. Dette er min mening. Det er ikke arroganse - det er sunn fornuft kombinert med intuisjon.
Det kan hÞres ut som om jeg rakker ned pÄ foreldre som gir Ritalin til barna sine. Da misforstÄr de om de gjÞr det. Men som sagt - de bÞr vite at det finnes bedre alternativer der ute som gir en positiv langsiktig effekt - som er mer konstruktiv enn Ritalin. Har leger sagt det til dem?Nei. Ikke sikkert de vet om det eller de har ikke lÊrt om det. Elller de kan ogsÄ ha forbindelser til legemiddelindustrien....det er mange som spiller dobbeltroller i skolemedisinen. Veldig veldig uheldig.
Anonymous
Et annet problem kan ogsÄ vÊre at noen barn og unge blir FEILDIAGNOSERT og at bare at de har en unormal atferd sÄ kan det vÊre at de har ADHD. NÄr de tror at det kan vÊre det og ikke er helt sikre sÄ burde man iallefall rÄdfÞre med dyktige personer som driver med sjamanisme eller spiritisme for Ä si det rett ut. De kan "se" mer enn det vanlige leger kan gjÞre. Ikke at de skal diagnosere at det er ADHD eller ikke, men se hva hun/han virkelig trenger mer av i sitt liv ang det Ä slappe av eller kostholdsendring eller at det kan bero pÄ en uro skapt av "familiesituasjon" eller andre ting som spiller inn. Vanlige leger har en tendens til Ä ikke se langt utover ensidig medisinering....
GjenopprettetMedlem
Hadde tenkt Ă„ holde meg fra Ă„ kommentere men:
Det er mange fine meninger og uttalelser, som er ment godt her. Men dette er et meget ÞmtÄlig tema som man kanskje ikke skal vÊre for bastant i sine uttalelser fÞr man virkelig har kjent det selv pÄ kroppen.
Jeg savner innlegg fra de som lever med det selv, eller i sin hverdag.
Jeg har familiemedlemmer som har ADHD i forskjellige grader, for det finnes faktisk i forskjellige grader. Mine familiemedlemmer er blitt diagnostert av ledene ekspert i faget, og det er mange Är siden de fikk sin diagnoser. De takler sin hverdag forskjellig, selvfÞlgerlig, men jeg vet at han som er hardest angrepet ,har som den yngste i landet gÄtt pÄ Ritalin siden han var ca.2, han er sÄ stor nÄ at han skjÞnner sin sykdom og han sier selv at han har det bedre i sin kropp nÄr tabletten begynner Ä virke. For som han selv sier, jeg blir sÄ sliten inni meg nÄr jeg ikke har den.
Men alt er ikke en facit for alle, heldigvis......
Elin
AdsBot [Google]
Jeg fÞler med deg Skapheksa, det er sÞren meg ikke lett nÄr det er ens eget barn det gjelder! Det er enklere Ä uttale seg - og se de store linjer(!) nÄr man ikke fÞler hverdagen pÄ kroppen og ser at barnet ditt sliter. Jeg hadde helt klart gjort som deg hvis det hadde handlet om mitt barn, jeg ville prÞvd ALT for Ä hjelpe barnet mitt.
Og til David: "En hĂžrer jo flere som har brukt Ritalin over en lang periode i barndommen eller i ungdomsperioden slite med narkotikaproblemer....."
Kanskje det er ADHD som kan fÞre til det? Det finnes faktisk undersÞkelser pÄ at en stor del av de som sitter i fengsel, sliter med nettopp ADHD. SÄ da er det kanskje sykdommen i seg selv som har en innvirkning pÄ det?
En jeg kjenner fikk fĂžrst ADHD-diagnose og medisin som voksen, han har fortalt om en frustrerende og vennelĂžs barndom. I hans tilfelle har medisiner hjulpet ham, det er sikkert. Men selvfĂžlgelig finnes det humbug og feildiagnosering der ute.
GjenopprettetMedlem
Diagnosen ad/hd er noe legestanden har funnet opp
fordi de ikke forstÄr mennesker som ikke passer inn i deres lille modell-verden.
Slik er mennesket,det er nÞdt til Ä finne en feil,nÄr innsikten svikter.
Den tiden vi lever i nÄ,er uvitenhetens tidsalder.
Og da er det vi enkeltmennesker som fÄr svi.
Hele samfunnet blir hemmelig styrt av sinnsforvirrede kaffedrikkere og amfetaminpille-spisende mennesker som tyr til alkohol og mer piller.
Alt skal foregÄ i et umenneskelig tempo,og hvis vi ikke greier Ä henge med i svingene
sÄ skal vi drepe sjelens fine stemme med kjemisk gift.
Jeg har meldt meg ut,og det har vÊrt helsebot(ikke for lommeboka),men for noe mye viktigere,vÄr indre natur,eller sjelen som mange liker.
Verden er i ubalanse p.g.av for mye stress og mas,vi forgifter luften med millioner av biler,og industri,vi forsÞppler havet pÄ vÄr viktige meningsfulle vei,og sÄ forgifter vi barna vÄre med et middel som dreper langsomt vÄr klarttalende sjel,som i dag blir sett pÄ som djevelen,mÞrket og satan
GjenopprettetMedlem
Det der var jĂŠvla godt sagt TeleterkjiÂ
ikke mer Ă„ si om den saken...for min delÂ
Auuuuooooooooooo - UlveMor