GjenopprettetMedlem
vel... jeg måtte jo lete litt jeg også, og fant følgende, og helt i samsvar med det jeg tenkte før jeg slo det opp;
32-40
Empat
Empaten kan kjenne andres følelser. Er de glade, sinna, nysgjerrige eller uinteriserte osv. Empaten vet det så fort han ser de. Men bare sterke følelserkjennes, og absolutt ingen tanker.
måtte redigere litt her nå... la ut feil link!
Beklager så masse...

Anonymous
Heftig artikkel

blei jaggu litt satt ut jeg. Visste ikke at det var noe som het empat engang. har hele livet blitt fortalt hvor følsom jeg er, som om det er noe galt med det.

Har da blitt redd for følelsene mine og funnet flukt veier for å unngå dem. Bare i de siste årene jeg har tillatt meg selv å kjenne på dem og akseptere dem. Følesene mine er nå blitt ett av mine beste verktøyer. Jeg føler(se der ja) at jeg også har funnet min vei gjennom å føle meg frem til der jeg hører hjemme. Hvis følelsen ikke hadde vært riktig, hadde jeg ikke vært her. Tusen takk for at dere alle finnes

GjenopprettetMedlem
Som emphat,kan en ikke høre i detalj hva folk en møter tenker,men en får med seg poenget,sinns-tilstanden dette mennesket bærer i seg og den usikkerheten alle føler i møte med nye sjeler ute på gaten,eller inni joker-butikken.

GjenopprettetMedlem
For en stund siden hadde jeg en samtale med en person om det ene og det andre.på det tidspunktet viste jeg ikke om empater .Når jeg nevnte krig,sa personen "har vært der,har gjort det"Når jeg nevnte jesus, fikk jeg høre det samme.Jeg spurte"åssen da?",kallte personen seg for empat. "Virkelig?"sa jeg.
Det er et stort byrde å ta på seg andres lidelser,hvem vil gjøre det?
GjenopprettetMedlem
æG TRUR GUDANE VIL DÆ SÅNN AT NOGEN SKA TA SJID-JOBBEN,DEI SÅ HE TI Å EVNE,BLIR SETT TE SÅNNE MERKELIGE JOBBA.
sELVFØLGELE KAN EN PRØVA Å RYMA IFRÅ DENNE SKJEBNEN,MEN AN VIL INNHENTA EN SAME KOR EN NÅR Å GÅR.
gUDANE LÆR MED,DI KJENNE DETTE GAMLA GAMET,TENK ADLE SÅ HE JEE Å TENKT SAME TANKANE I TUSENVIS AV ÅR.
EN BLIR FØDDE INN I DETTE MASKINERIET AV SJELE SÅ SKYNDE SEG Å LEVA,EN MÅ SJØL FINNA EI DØR Å HOPPA UD,HVIS EN IKKJE VIL SKYNDA SEG.
æG BER OM GUDANES HJELP TE Å MØDA ADLE TRODLÅ SÅ FINST I FOLK,SÅ JÆR GUDANE MÆG SJØL TE ET TRODL,Å SÅ Æ ÆG BESKYTTA.
sÅ NÅ Æ ÆG ET TRODL Å EI HEKS,ÆG SÅ BARA VILLE VÅRE JILLE Å KOST MÆG MÆ KINDAREGG.

GjenopprettetMedlem
jøsse

Jeg har lagt ut feil link..... sorry

AdsBot [Google]
Enig med teleterkji at det ser ut til at noen må slite mer enn andre med å være "overfølsomme" for andres vibber. Man tar inn alle sinnstemninger (også positive heldigvis), og det blir en hårtynn grense mellom
ditt og
mitt.
MEN jeg tror det er viktig å skille mellom det å være empatisk (ha medfølelse) og det å ta ANSVAR for alles ve og vel. Noen tar ansvar for alt fra andres kjærlighetssorg til at mor sliter med vekta for at hun har født deg. DET går det an å jobbe seg ut av, selv om en må minne seg selv på det i æininga..
Hilsen også et troll og ei heks, som liker å puste ut i si egen boble ganske ofte

Anonymous
I disse linkene (som jeg ikke finner nå) om empat kontra empati, fikk jeg en forståelse av at det er forskjeller, som jeg synes kommer litt dårlig frem i denne tråden. Egentlig forekommer det meg litt underlig at man kan diskutere hva andre mennesker er i stand til å føle. ("jeg føler en sterk tristhet." - "nei, det gjør du ikke!") Ha meg unnskyldt, men jeg føler trang til å blåse ut litt her.
Så til saken. En empat har alltid empatiske evner, mens man behøver ikke være empat for å ha empatiske evner.
Det er noe alle kan utvikle, som enhver evne man kan lære seg.
Empat er et relativt nytt laget begrep, for å beskrive en egenskap noen mennesker har, på linje med sansene. Kankje er det det samme som respondering, eller klarfølelse - alle disse ordene skaper en del forvirring (i mitt hode iallfall)
Som empat mottar en andres følelser direkte, det er ikke noe man gjør eller lever seg inn i, eller tar på seg.
Det er ikke noe en kan skru av eller på - derfor synes jeg det er å ligne med sanseapparatet.
Eneste beskyttelse som jeg vet om er bevisstgjøring og skjelneevne. Men jeg er helt ny i dette, og ville sikkert kunne lære noe av f.eks. Whitecougar som praktiserer som empat.
I denne tråden har det blitt diskutert mye om empati, sympati, medfølelse og hvordan en forholder seg til andre.
Men det å være en empat er altså noe annet. En slags hyperfølsomhet.
Jeg kjenner godt til dette, og det er sannsynlig en av grunnene til at jeg er litt folkesky og asosial - eller har sosial angst som det heter. Nå som jeg er mer bevisst dette, er det enklere å ta valget med å skygge unna store folkeforsamlinger og selskaper, bl.a. Feststemte festivaler kan det være morsomt å være med på, da "alle" er glade og fokusert på det samme som jeg.
Sammen med enkeltmennesker kan jeg føle den andres følelser, f.eks tristhet. Og det er klart at det ikke er mine egne følelser. Det er greit hvis den andre ikke benekter følelsene, men kan være åpen. Problematisk blir det å håndtere når alt skal dekkes til og man gjør gode miner til slett spill. Herrregud!!!!!

(dette gjelder særlig den eldre generasjon, og jeg har hatt mine greier med opphavet, må vite..

)
Vel, iall denne følsomheten og sårbarheten,må en finne måter å "overleve" på, og det er nok naturlig å tenke at man lukker seg noe som person. Det har vært min mekanisme, utviklet lenge før jeg ante noe om hva jeg gjorde.
Så man kan være både åpen og lukket samtidig .- noe det har tatt meg tid å forstå og akseptere.
Evnen til å stå i dette og evnt praktisere empatiske evner, avhengar da naturlig nok av ens egen indre balanse, harmoni og styrke. Jo svakere jeg er, jo verre å møte verdens sorger, selvfølgelig. Slik er det jo for alle..

Det er ikke få ganger jeg har kommet inn på et tettpakket kjøpesenter og har snudd i døra, f.eks.
Jeg kunne komme med mange eksempler, men det er sikkert mest interessant for meg selv.
Det er vanskelig å leve med dette her, (særlig i tillegg til andre ubalanser

), og det gjør det ikke lettere når andre betviler realiteten i det.
Det er et gammelt uttrykk som sier at man har nervene utenpå huden. Det var kanskje en måte å beskrive dette fenomenet på. Men her er flere typer følsomhet, som kanskje kan blandes sammen. Derfor har jeg redigert bort noe her.
Dette er iallefall min forståelse av begrepet.
Jeg slutter nå. Det var godt å få ut noen tanker om dette, iallfall.
GjenopprettetMedlem
Hjelpes-meg så mange forskjellige meninger og definisjoner... Her var det ikke lett å henge med i alle svingene. Ble rent sliten av å gå igjennom hele debatten, hehe.
Men dette er vel ikke et diskusjonsforum for ingen ting...
Slik jeg har erfart det kan en empat også føle andre menneskers fysiske smerte, ikke bare sinnstemninger. Og man er ikke empat bare fordi man har forståelse for andre menneskers følelser.
Anonymous
"Alaika":
Slik jeg har erfart det kan en empat også føle andre menneskers fysiske smerte, ikke bare sinnstemninger. Og man er ikke empat bare fordi man har forståelse for andre menneskers følelser.
Ja det er slik jeg også forstår det. Og en kan vitterlig føle andres lidelse, men behøver ikke nødvendigvis forstå hva
det innebærer. Slik at man er ikke i den andres sko, selvsagt, men opplever det i sin egen person, så å si. Det kan være kraftfullt.
GjenopprettetMedlem
Empati og medfølelse forveksles ofte!!
Her er det jeg fant i ordboken:
TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)
empati:: ::empati' -en (fra eng., av gr empatheia 'lidelse') (evne til) innlevelse i et annet menneskes situasjon el. tankeliv
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=empati&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j
TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)
medfølelse ~følelse følelsesmessig deltaking i andres lidelse, sorg el. motgang, medlidenhet ha, vise m- med noen / uttrykke sin m
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=medf%F8lelse&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j
Men språket er jo i en evig forandring

GjenopprettetMedlem
"jimango":
Men språket er jo i en evig forandring 
Språket er i evig forandring, og ordet empat har ennå ikke kommet inn i de fleste ordbøker.
Og jeg personlig har problemer med å forstå forskjellen mellom 'innlevelse' og 'følelsesmessig deltaking '.
Videre, i min engelske synonymordbok er medfølelse og sympati synomymer for empati.
Det egentlige problemet ligger vel i å skjelne mellom det å være en 'empat' og det å ha 'empati' (eller empatiske evner/egenskaper).
Men det synes jeg egentlig Perle forklarte veldig bra.

GjenopprettetMedlem
90% sjamanistisk innstilling. 85% kunstner.... og like mye healer.....

Tror jeg tar den testen med en liten klype salt....
GjenopprettetMedlem
"Samin":
Det er som du sier empat er ikke innskrevet i noen ordbok ennå.
hm.. teller ikke ordbøker på nettet? jeg har da virkelig lagt ut linker til universitetets orbøker her....
Og den eneste seriøse siden du oppga samin er kunnskapsforlaget sin side som sier følgende:
Empati er evnen til å kjenne medfølelse og ha innlevelse i forhold til andre rundt seg..
Jeg komenterer; det er evnen til å ha medfølelse, ikke medfølelse i seg selv!
Lenger ned på siden står det, Du er en empatisk person hvis:
[list]
du makter å sette deg inn i andres situasjon og se at det kan være vanskelig å være den personen akkurat nå.[/*:m]
[/*:m][/list:u]
[list]
du har overskudd til å sette dine egne ønsker og behov til side når du har en venn eller noen andre du bryr deg om som trenger deg.[/*:m]
[list]
du ikke ler når andre har det vondt.[/*:m]
Det står ingentinge her om å være i følelsene til andre, det er medfølelse.. og som er en del av veien med å være empat men ikke helheten.
og som vi har brukt feilaktig? en medføler er ikke nødvendighvis en empat...
medfølelse mener jeg som sagt er en undergren av empati i tilfelle.. eller er på vei til å bli det, med dette "nye" ordet empat?
Og at det var synonymer i den engelske ordboken overrasket meg..
Det måtte jeg bare sjekke ut og fant ut at du hadde helt rett, det er visse likheter med de to ordene, men alikevell to forskjellige ord som betyr vise nyanseforskjeller som er verdt å gripe fatt i, mener nå jeg.. og jeg fant desverre ikke en like pålitelig kilde som universitetet på engelsk..
Skal spørre min tante i morgen som er engelsklærer på katta i oslo, hva hun mener, men det må bli i morgen..
hun sier sikkert at det brukes om hverandre, men blir spennende å høre hva hun mener, da jeg brenne for denne forskjellen 
Så jeg får komme tilbake men nye svar senere..
Ja en empat kan vel sammenlignes med vann, slik jeg forstår det da..
Gjennomsiktig, men alikevell så gjenngivendes?
Som vannet sildrer sin egen vei, igjengir det det sine ytre omgivelser, med sylskarp klarhet..
Jeg er oppmerksom på problemer tiknyttet denne evnen..
Jeg tillater meg her å vise dere noen bilder jeg tok i dag av nettop vannets evne til å gjengi sine omgivelser... håper det ikke tar oppmerksomheten bort fra tema..Anonymous
Nydelige bilder , Jimango. Sammenhengen vann og følelser er jo kjent i symbolverdenen - likeså månen som speiler havet/følelsene.
Det gir en bedre "beskrivelse" av fenomenet, enn alle disse ordforklaringene som florerer her, for følelsene har et annet språk, og hører til i en annen verden..
Prøv heller å
føle betydningen av begrepet, enn å studere alskens ordbøker og diverse. Hvis intensjonen er å forstå følelsene da....istedet for språket.

GjenopprettetMedlem
I am a Psychic hybrid.
morsom test,fellende terminologi.

Takk for det samin.

Sensis [Crawler]
Har speilnevroner noe med dette å gjøre?
ailo
GjenopprettetMedlem
"Perle":
Nydelige bilder , Jimango. Sammenhengen vann og følelser er jo kjent i symbolverdenen - likeså månen som speiler havet/følelsene.
Det gir en bedre "beskrivelse" av fenomenet, enn alle disse ordforklaringene som florerer her, for følelsene har et annet språk, og hører til i en annen verden..
Prøv heller å føle betydningen av begrepet, enn å studere alskens ordbøker og diverse. Hvis intensjonen er å forstå følelsene da....istedet for språket. 
Takk takk.. jeg ser at følelser er adskillet fra språkets ord.... og at følelsene er det viktige.. men jeg klarer ikke å la det være med å studere språket, det er
GØY!
"ailo":
Har speilnevroner noe med dette å gjøre?
ailo
Hmm... speilnevroner hadde jeg aldri hørt om før, fant dette i illustrert vitenskap:
http://www.illustrertvitenskap.com/polopoly.jsp?d=154&a=2631
Vi er de fødte tankelesere
Forskerne har oppdaget en helt spesiell type hjerneceller, de såkalte speilnevronene.
De står bak en rekke egenskaper som gjør menneskerasen unik,
blant annet evnen til å forstå hensikten bak andres handlinger, uttrykke seg språklig og føle med andre.
Anonymous
Her kom forklaringen på speilnevroner.
Hmm...er ikke det mere vår generelle evne til empati og diverse?
Anonymous
Dette er femte siden dette emnet diskuteres på og etter mitt skjønn har det kommet fram flere ganger hva som er empati og hva som kjennetegner en empat.
Det er jo egentlig en grei forklaring på det.
Men det er skikkelig spennende og lese alle innleggene og hvordan dette blir snudd og vendt på og tolket i alle himmelretninger.
Lurer på hva konklusjonen blir?
Hmm...bare noen tanker som løsnet og måtte ut og blande seg litt inn...

Anonymous
"Kira":
Dette er femte siden dette emnet diskuteres på og etter mitt skjønn har det kommet fram flere ganger hva som er empati og hva som kjennetegner en empat.
Det er jo egentlig en grei forklaring på det.
Kanskje på tide å avslutte denne diskusjonen?

GjenopprettetMedlem
I have taken the test...... WOW! Denne må vel rett inn i CV'en da.....
You scored as Healer.
You are a Healer Empath. You take in the energy of others and transmute it. You trigger transformation in others and free trapped energy. You are capable of great healing abilities. You walk between the worlds and bring waves of healing energy with your presence. (from "The Book of Storms" by Jad Alexander at
http://groups.yahoo.com/group/Empaths/)
Healer
100%
Universal
90%
Artist
90%
Traveler
85%
Shaman
80%
Judge
75%
Precog
75%
Fallen Angel
35% (denne her

)
Er klonet til kariwe siden sist.... p.g.a. en teknisk feil!
GjenopprettetMedlem
..hm.. hvis dette er slutten ..
Så får jeg avslutte med de siste bildene i serien min da..