GjenopprettetMedlem
Takker for tips dere.....

GjenopprettetMedlem
Jeg er ikke selv en empat,
men har hørt det av en som er det.
jeg ville heller kalle meg sensitiv
empaten kjenner denne smerten , som Silva sier , som sin egen.
Ikke bare når han/ henne gir healing , men faktisk uten å vite hvem denne personen som har vondt er .

GjenopprettetMedlem
Eg prøver igjen: vis ein lege td.,sit og skjerer i en annan sin finger,og da opplever smerter i sin eigen kropp?
Dette er seriøst meint.
GjenopprettetMedlem
For dere som er interessert i empat/empati.....les denne........den ga meg mange svar.....om dette nå er en troverdig kilde....kjære Passopp....
http://www.empat.dk/gave.htm
PS....den er lang, men verdt å skumme igjennom vertfall!
PS igjen.....dette er et utdrag fra samme sted. For de som ikke gidder å lese den laaange men dog spennende artikkelen.
Empatkriterierne:
1. Empaten kan føle andre menneskers følelser som om det var hendes/hans egne – dette sker uden at personen hvis følelser empaten mærker på nogen måder der umiddelbart kan opfanges giver udtryk for den pågældende følelse*. Empaten kan ikke styre det og ved ikke hvor det kommer fra. I mange tilfælde vil empaten antage at følelserne kommer fra hende/ham selv og derfor ofte udvikle psykiske problemer på grund af det.
2. Empaten kan føle andres følelser og ved at det er det han/hun gør – han/hun har forståelse for fænomenet og bruger sin evne aktivt men kan ikke styre det.
3. Empaten kan styre sin evne til at føle andre mennesker følelser – hun/han kan ved at fokusere på en person finde ud af hvad vedkommende føler og hvorfor – evnen til at føle andres mennesker følelser er nu suppleret med evnen til at læse andre mennesker aktivt.
4. Empaten kan alt det nævnte - samt gøre det over store afstande (fjernlæsning) Desuden har han/hun en grundlæggende forståelse for hvorfor folk har det som de har det – og hvordan eventuelle problematikker bedst kan anskues.
5. Empaten kan læse sig til oplysninger om folk der går ud over følelser – empaten kan eksempelvis se traumer i folk og hvor de stammer fra.
6. Empaten kan aktivt påvirke traumer – både positivt og negativt.
7. Empaten kan aktivt påvirke følelser i andre mennesker.
8. Empaten kan aktivt sende følelser ind i andre som vil opfatte de pågældende følelser som deres egne!
9. Empaten kan påvirke flere individer simultant på de nævnte måder.
De ni punkter her er niveauer man kan være på som empat, og derfor kan man sagtens være empat, uden at kunne alle disse ting, dog skal man være på 1. niveau som minimum for at kunne definere sig som empat
*Det er ikke empati i metasensorisk forstand at vurdere folk følelser ud fra deres ansigt og kropssprog – deres handlinger og deres ord, talte som skrevne. Det er heller ikke empati i metasensorisk forstand at have en fornemmelse for folks problemer og de problematikker de indeholder og mulige løsninger på dette på baggrund af en vurdering som beskrevet.
Anonymous
Bra Silva. På side 5 i denne tråden har samin oppgitt denne og flere linker.

GjenopprettetMedlem
"Perle":
Bra Silva. På side 5 i denne tråden har samin oppgitt denne og flere linker. 

Ups.....vel, bedre med dobbelt innslag en ingen innslag....

GjenopprettetMedlem
"Lie":
empati er att forstå hur noe kan vare... uten att ta over den andres fölelse. Då kan du hjelpe, uten att selv tappe kraften. Forholde seg ganske neutral i sinnet, men VITE till nesten 100%, uten att behöve få forklaringer.
Vite uten att behöve få forklaringer...
En empats forbannelse, i hvertfall tidlig i livet er å ta inn andres følelser og tro det er ens eget. Det kan føre til enormt mye lidelse. Man tror man selv har store indre smerter og sår, men bærer andres smerte. Det kan ta et helt liv å kvitte seg med andres smerte og å lære å beskytte seg. Så empaten gjør det MOTSATTE av det du sier her. Han/hun tar inn/ tar over den andres følelser. I terapisammenheng kan nettopp dette være en gave på samme måte som synskhet. Men da må man lære seg å slå det av og på av respekt for sine medmennesker.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Ja, der sto det mye bra!
Takk for linken Silva.
Det er flere av oss som ikke har fått med seg alle linkene og innslagene her... :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Se denne. Kan empater egentlig få med seg hva disse menneskene har erfart?
http://www.pizdec.net/viewtopic.php?t=132097
Eller denne:
http://www.pizdec.net/viewtopic.php?t=132224GjenopprettetMedlem
Man kan jo ikke erfare alt hva disse menneskene opplever.
Men man kan sette seg inn i hvordan de opplever dette.
Kjenne sorgen, hatet, fortvilelsen.
Jeg orket ikke se begge filmene fullt ut. Bare klikket meg gjennom. Det er ganske sterke bilder dette.....bare så det er sagt. For meg vertfall.
GjenopprettetMedlem
Perle ba meg si noe tidligere i denne tråden om hva og hvordan det er å være empat. Hmmm hvor skal man begynne tro. Kan jo bare si det med mine ord og i min betydning av ordet. Noen mennesker er klarsynte, noen er clairaudiente dvs at de hører ting og noen er empater, at de føler ting. Før jeg ble klar over hva dette var hadde jeg problemer med å skille mine egne følelser og andres. Dette er visst ett ganske vanlig problem for empater. Jeg kunne plutselig bli trist, deppa, sint eller få fysiske smerter uten at det var noen grunn til det. En empat kan med andre ord fange opp andre menneskers fysiske eller fysiske tilstand. Jeg har lært meg å bruke dette i mitt arbeide. Oversette de emosjonelle inntrykk jeg får til bilder og ord (med god hjelp av åndene) slik at jeg kan danne meg ett inntrykk av hva jeg trenger å gjøre i hvert enkelt tilfelle. Nå er det ikke sånn at jeg konstant går rundt og er "påslått". det vil si at jeg bruker ikke disse evnene hele tiden. Jeg har lært meg å stenge av. For en empat som ikke har lært seg dette, kan disse gavene bli sett på som en forbannelse. det er ikke så gøy å kjøre rundt i andres følelser 24/7. Til disse vil jeg si at den eneste måten jeg vet om for å kontrollere dette på er å åpne helt opp. Om man lærer å åpne en dør har man også lært seg å stenge den. Empater er ofte mennesker som er følelsesmessig orienterte (kinetetiske på godt norsk) Det vil si at de lar følelsene sine styre livet, problemet oppstår når de lar andres føleser påvirke deres valg fordi de ikke klarer å skille disse. En utrent empat vil jo helst at alle rundt en skal være lykkelige (Det vil jo de fleste) fordi da kan man ivareta sine egne følelser. Når mennesker rundt en ikke er det vil den utrente empaten ubevisst søke å gjøre de andre menneskene lykkelige for på den måten "få fred" , da lar man gjerne andres føleser (som man tror er ens egne) styre sine valg. Jeg har utallige ganger støtt på empater som ikke visste at de var det og har latt andres følelser styre livet sitt uten en gang å være klar over det. Håper mine tanker kan gi noen svar.
GjenopprettetMedlem
Jeg har ikke lest dette emnet før, men når jeg nå leser gjennom deler av det, og spesiellt det som du Whitecougar skriver, må jeg bare si: Det er utrolig godt å lese at det er andre som har det akkurat som meg. Jeg er enda ikke bitt flink nok til å slå dette av, men jeg kommer meg, noen dager er jeg flink andre dager ikke.
Jeg opplever f.eks å passere mennesker på gaten, og kjenne at de blir utsatt for vold og mishandling? Det får meg til å føle meg ekstremt hjelpeløs. Heldigvis er det blitt mindre av dette etter jeg har lært å skru av, i alle fall innimellom.
Anonymous
Det her med klemme folk i tid og utide... det er litt vanskeligt med det, föler jeg.
Det hender at jeg tar over fölelsen i klemmen. Med en person, var det så att han bar stor sorg og angst og vaer gang han gav meg en klem, fikk jeg hans fölelser, også om jeg hadde vaert glad fore... Han gikk hjem gladere i sinnet, mens jeg satt og hade angst...
Jeg försöker å beskytte meg när visse ger klem og det går bra iblant, men ikke alltid