Forum /
tilbake / En debatt om Moral og Etikk på Sjamansonen - Reinlykke artikkel fra Ailo
Anonymous
"Dharma":
Selv om jaguaren sikkert hadde likt å møte selveste gode Dj David Spirit of Laughter. 
I want to become a jaguar
within me and without
Come and eat me,Now!

GjenopprettetMedlem
Hehehe..
Slafs slafs.
*Wroooaaarrrrr*
Anonymous
EGODØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØD...

Som et nyfødt barn igjen.
Vakkert beskrevet i Amazonas jungelens navn
Jeg har vært ett med Anakondaens ånd
jeg vil være ett med jaguarens ånd

GjenopprettetMedlem
Hehe..
Jeg sikter på å bli ett med meg selv jeg.
Jeg vet ikke engang noe om mitt kraftdyr, og jeg vet lite og ingenting om sjamanisme.
Jeg har mye spennende å lære, skjønner jeg...

GjenopprettetMedlem
Slik som debatten om moral og etikk på sjamansonen nå skrider fram, kan jeg få en liten anelse av at noen kan syntes det er manipulerende..........
For de som har opplevd dette på nært hold, kan det ligne...
Men jeg, fersking som jeg er, mener ikke at det ER det, det kan oppfattes slik

Anonymous

Jeg venter på eksplosjon og må leke litt innimellom vettu.
GjenopprettetMedlem
"Dag-Ove":
Slik som debatten om moral og etikk på sjamansonen nå skrider fram, kan jeg få en liten anelse av at noen kan syntes det er manipulerende..........
For de som har opplevd dette på nært hold, kan det ligne...
Men jeg, fersking som jeg er, mener ikke at det ER det, det kan oppfattes slik 
Fra en fersking til den andre:
Her er det snakk om ærlighet, faktisk 100% ren og skjær ærlighet og kjærlighet.
Til jaguaren og anacondaen, og meg da......

GjenopprettetMedlem
Joda, jeg vet det jeg da...........
Men, debatt?
Om?
Helt greit for meg men hvis jeg vil diskutere om en bil er ærlig og viser kjærlighet ville jeg brukt en annen lekeplass.........

GjenopprettetMedlem
Tja, hvorfor det?
Det hadde garantert blitt helt annerledes på en annen lekeplass.
Dette er helt unikt, akkurat her og nå.
Hvordan ting utvikler seg, i en tråd, er ikke alltid så lett å styre.
Det finnes vel høyde for en digresjon eller to...

Anonymous
"Dag-Ove":
Men, debatt?
Om?
Helt greit for meg men hvis jeg vil diskutere om en bil er ærlig og viser kjærlighet ville jeg brukt en annen lekeplass.........

Du har helt rett, jeg ville heller ikke kalt denne tråden for noen "moraldebatt", minner faktisk mer om noe helt annet.
Hva med å slette denne tråden fra der den sporet av, eller kalle den for noe som den faktisk er?
Etpar digresjoner? Det er vel heller omvendt, noen få saklige innlegg, og resten nokså intetsigende og uinteressant nonsens? Om det var så jævla "ærlig", så skulle vel overskriften stemme med innholdet? Det gjør det på langt nær.
GjenopprettetMedlem
"Alvar Horst":
"Dag-Ove":
Men, debatt?
Om?

Du har helt rett, jeg ville heller ikke kalt denne tråden for noen "moraldebatt", minner faktisk mer om noe helt annet.
Hva med å slette denne tråden fra der den sporet av, eller kalle den for noe som den faktisk er?
Etpar digresjoner? Det er vel heller omvendt, noen få saklige innlegg, og resten nokså intetsigende og uinteressant nonsens? Om det var så jævla "ærlig", så skulle vel overskriften stemme med innholdet? Det gjør det på langt nær.
Å fjase på en moraldebatt, er overhodet ikke akseptabelt.
Er det moralsk forkastelig for deg?
Men hva med å skjønne ironien?
Anonymous
Tråder har en tendens til å gli ut i alle rare retninger. Denne her synes jeg ble veldig rar.
David, du snakker mye om å se i seg selv, men hver gang noen sier noe kritisk til deg om deg, så kaster du bare ballen tilbake og henviser til den andres følelser. Jeg vet ikke om det er god debatt, jeg kan ikke debattere, men jeg synes ikke det.
David, jeg har vært glad for din sprudlende glede og overskudd, men det kan bli for mye selv av en god ting. Det er noe som har tatt av helt, og jeg har ikke inntrykk av at du ser det helt selv. (selv om du sier litt om det)
Det er dette med selvbesinnelse og balanse i det hele.
Dette ble mest negativt, for jeg er bare så innmari trist for at NNy har meldt seg ut! Skitt!

Jeg bare håper hun kommer tilbake, (slik jeg også gjorde.)

Anonymous
Å delta i en moraldebatt kan synes som et stykke mentalhygiene, og kan virke skjerpende og utviklende på den individuelle forståelsen av etikk, og dessuten evnen til å omsette det i praksis. Fint initinativ.
Hva sonen angår, synes jeg den har blitt veldig dominert av David og Alvar i den siste tida.
Ja, jeg har overbeitet litt, og forsøker nu å holde tilbake ...1-2-3-4-5-6-7-8-9-10,-1-2-3- osv....

OK , jeg er i grunnen enig, og skal dempe aktiviteten min.
Det er også et spørsmål om etikk, å ikke dominere for meget, så som innlegg i en moraldebatt, er vi på sporet igjen!
Dette ble mest negativt,
Nei, det er ikke negativt. Det er bare det at man har lyst til å være hyggelig, men noen ganger må man kanskje sette ned foten og si nei, og det kan oppleves som ubehagelig, man får kanskje litt dårlig samvittighet og sånn.
Men så lenge det ikke ligger noe negativt i det, ikke uhøflighet, hets, usaklighet eller personangrep? Dessuten spørsmålet om positiv/negativ, er ikke så enkelt som sort/hvitt...
" Negativ " har flere aspekter, vi har positiv negativ, og negativ negativ. På den annen side positiv positiv, og negativ positiv. Og det du antakelig kaller for "negativt" her, kaller jeg heller negativ positiv?
Noen ganger er et
ja dårlig, og et
nei er bra.
for jeg er bare så innmari trist for at NNy har meldt seg ut! Skitt! 
Oops? Ja det var i så fall traurig, hun er både hyggelig og morsom. Håper hun kommer tilbake hun og, som du gjorde, og jeg gjorde, og dessuten en hel bøling av andre ... trekkfugler? gjorde...
Anonymous
Se der, nå har du kommentert et par ting som jeg har fjernet. Men det er greit, det blir vel forståelig for leserne likevel. Jeg vil også dempe min aktivitet, så jeg går ikke inn på kommentarene noe videre. Det er ikke noe behov for det.
GjenopprettetMedlem
"Lazy Gracey":
Tråder har en tendens til å gli ut i alle rare retninger. Denne her synes jeg ble veldig rar.
David, du snakker mye om å se i seg selv, men hver gang noen sier noe kritisk til deg om deg, så kaster du bare ballen tilbake og henviser til den andres følelser. Jeg vet ikke om det er god debatt, jeg kan ikke debattere, men jeg synes ikke det.
David, jeg har vært glad for din sprudlende glede og overskudd, men det kan bli for mye selv av en god ting. Det er noe som har tatt av helt, og jeg har ikke inntrykk av at du ser det helt selv. (selv om du sier litt om det)
Dette ble mest negativt, for jeg er bare så innmari trist for at NNy har meldt seg ut! Skitt! 
Her setter Lazy Gracey ord på omtrent det jeg mener også. Det virker som at david ikke har forstått ailos artikkel i det hele tatt. Det med å besinne seg gjelder også deg. For som LG sier virker det som du har tatt av. Du trenger å jorde deg som Alvar sier. Hvis noen har meldt fra til Ailo, så må det være på grunn av at DU har vært moderator, og ikke tar det man gir deg beskjed om. Jeg har prøvd å melde ting til moderator uten å bli hørt. Men jeg har ikke sladra til Ailo. Dette er han i stand til å se selv - ut i fra slik jeg forstår hans artikkel.
Jeg har lenge markert dine innlegg som lest - orker ikke å bruke energi på dem. Jeg er ute etter å lære om sjamanisme. Derfor velger jeg hva jeg vil lese.
Det samme gjelder Alvar sine innlegg også.
Men ailo sier at vi alle skal besinne oss. Derfor skal man gi et visst spillerom. Det har jeg gjort ved å ikke si noe om dette før nå. Prøver å ikke bli sint - og det er derfor jeg hopper over mye. Det er rom for alle, og å være seg selv. Men vi må holde fokus på det som er viktig her. Så hvis vi ser på oss selv som polariteter, så kan vi jo besinne oss fra hver sin kant.
(Jeg ser, nå når jeg redigerer at jeg selv også trenger å besinne meg og gi spillerom. Ailo maner til fred, og at vi skal akseptere hverandre. Og han snakker om å kommunisere og å tilpasse seg. Skape noe felles som i en sjamansirkel. Og å fordøye smerte. Og begynne med seg selv først, så da skal jeg ikke si noe mer om dette nå)
NNY! kom tilbake - det er synd at du trekker deg ut på grunn av dette - og helt meningsløst.
Mvh Stridshjelp
Anonymous
"Lazy Gracey":
Når det gjelder Nny så fortalte hun meg hvorfor hun forlot forumet. Det som skjedde her fikk henne til å innse noe i hennes liv om prioriteringer. Men hun kommer nok tilbake. Og hun har også gitt meg a-haopplevelse. Det gjør du også,Lazy Gracey. Jeg kommer ikke til å være så sprudlende på dette forumet til evig tid!

Det er også en treningssone. Du lærer noe og jeg lærer noe av det vil skal lære der og da. Jeg har gledet,provosert,skapt konflikt,skapt fred,skapt det ene og det andre. Jeg har spilt ut mange roller og mye følelser i sving. Jeg takker for konstruktive svar. Tatt av? Det er også undertoner av lek her kombinert med seriøsitet. Jeg sier et snev av sannheter. Det gjør du også. Så noen har ikke lest alt det jeg heller har skrevet og forstått alt det i min interdimensjonell dj - kanaler tråd. Jeg leker litt her og har også seriøse undertoner i det.
Å gå mer innover det vil jeg gjøre mer av og nå har det vært en helg med mye utover greier. Spennende greier å jobbe med. Og jeg kan reflektere over dette.
Anonymous
Jeg skaper storm på Sonen
og det var en slags bevisst og ubevisst mening bak det
for å trigge noe i dere
og i meg
jeg lærer noe av det på min måte
og de lærer noe av det på sin måte

Hva synes du om denne stormen jeg har skapt?
Har den vært konstruktiv?
En blanding av konstruktiv og lite konstruktive greier
har spilt seg ut
jeg har spilt mange roller på en gang i hele den tråden der
Light side and dark side
balansere balansere balansere
Jepp
Jeg er underveis. So take it easy - jeg vet hva jeg gjør
Naturen gav meg også en lekse om å bruke min aggresjon
og sinne på en konstruktiv måte
det er fortsatt grums der som skal balanseres
Takk for svar og jeg ønsker flere svar
Jeg er en luring. Det er også dere
jeg vet hva jeg gjør
og ikke skal gjøre
Det viktigste er at jeg trigger,skaper gnist,inspirerer og gleder
andre mennesker - også meg selv
Og lærer noe hele tiden
gjør dere det?
Lærer dere noe av denne tråden?
Anonymous
Stridshjelp:
Her setter Lazy Gracey ord på omtrent det jeg mener også. Det virker som at david ikke har forstått ailos artikkel i det hele tatt. Det med å besinne seg gjelder også deg. For som LG sier virker det som du har tatt av. Du trenger å jorde deg som Alvar sier. Hvis noen har meldt fra til Ailo, så må det være på grunn av at DU har vært moderator, og ikke tar det man gir deg beskjed om. Jeg har prøvd å melde ting til moderator uten å bli hørt. Men jeg har ikke sladra til Ailo. Dette er han i stand til å se selv - ut i fra slik jeg forstår hans artikkel.
Jeg har ikke noe problem med å jorde meg. Jeg er underveis og skal jobbe med jord- og vannelementer spesielt. Hadde som sagt en flott seremoni med meg selv i Naturen og den gav meg mange fine leksjoner i det å være godt plantet på Jorden. Jeg erfarte også å bli "dyttet" ned fra pidestallen....FYSISK...tro det eller ei. Jeg har erfart bevis at ånder eksisterer - det var en planteånd som gjorde det - en av mine guider. Naturen har oppskriften på hvordan vi skal jorde oss og det skal jeg ta til meg. Det som har skjedd nå - når jeg ser det i ettertid - en slags treningsgreier for meg å innse visse ting og tang.Spilt ut mange roller. Rollespill i virkeligheten. Det jeg sier og leser er speilbilde av snev av sannheter. Alt det en leser eller kommuniserer med er speilbilde og kan lære oss noe og gi oss noe - og vi kan lære dem.
Ja, jeg har mye kraft,energi og overskudd. Det har vært en morsom lek å formidle endel spennende kanaliserte budskap fra Moder Jord via planteånder. Jeg vet at noen har lært og jeg har lært mye også av min ekstreme overdrevne energibruk her. Men jeg har ikke tatt av - jeg er plantet på Jorden enda og det har Naturen lært meg og sørget for.
Å forstå budskapet til Ailo. Jeg forstår noenlunde, men om noen leser mitt første innlegg igjen så må en gjøre det flere ganger. Jeg kan virke aggressiv,glad,frustrert,irritert,trist,hyper osv....jeg spilte ut et enormt register av følelser der. Men jeg mener det jeg sier enda i mer rolig tone og tilstand at en må passe seg for at MORAL OG ETIKK ikke kveler barnets ånd og lekenhet i seg selv. Har vi barnets ånd og lekenheten kombinert med seriøse undertoner så er det en eksplosiv kombinasjon. Det vet noen av erfaring. Og andre vil vite og erfare det mer. Mens jeg skal lære andre ting som er viktig for meg.
Use my anger - aggression - det er også noe Naturen har lært meg - å bruke de sidene der til noe konstruktivt. Ikke så rart jeg har hatt mye overskudd av energi utover, men skal integrere mer innover. Helt klart. Jeg takker alle for svar og dere har lært meg mye - jeg håper at dere har lært noe av meg.
Jeg kan virke å være som en predikant. Men jeg har nevnt flere ganger - lærer og elev i ett. Jeg har snev av sannheter og det er mitt mantra. Det har du også. Så jeg snakker på vegne av noe større enn meg selv og de sier klart hva som er viktig. Dette med at noen reagerer på lærer - elev i ens bevissthet - som enhet. Det er interessant. Og om noen ønsker å gå mer i dybden av det så helt fint.
Anonymous
Vi er alle lærere og elever, i den forstand at vi kan alle lære hverandre noe, vi alle kan lære av hverandre.
Dette er ikke noe nytt. Men du driver å maser om det i hvert bidige innlegg. Samt forteller oss at vi kan lære noe av deg, hvis vi
tør.
Kjære deg, den biten klarer vi å ta oss av selv. Men altså, du dytter og dytter dine ting opp i nasen på oss.
Det er ikke interessant for oss at du skal fortelle oss hva vi skal reagere på, lære av, provoseres osv.
Igjen, det klarer vi å håndtere selv.
Det er fint, mye av det du skriver og forteller. Du har fått en åpning og ser mye du ikke har sett før. La barnet utfolde seg, gleden, leken. Husk å jorde deg. Lær å bruke aggresjonen. Osv. Det er fint, flott.
Men det er DIN erfaring og opplevelse. Du kan ikke dytte det inn i oss.
Hva om du deler av det i
en tråd, og holder det mer i bakgrunnen i andre tråder, slik som denne.
David: kanskje du tror du vet og forstår mye mer enn oss. Det virker sånn. Det er en felle. Vi er lei av
maset. Det samme og det samme, ommat og ommat. Det er heller ikke nødvendig å forsvare det samme hele tiden. Dette er ingen debatt. Det er din messing om det samme hele tiden.
Alt for stor pågåenhet skaper bare motstand.
Anonymous
"Dj David Spirit of Laughter":
Jeg skaper storm på Sonen
og det var en slags bevisst og ubevisst mening bak det
for å trigge noe i dere
og i meg
jeg lærer noe av det på min måte
og de lærer noe av det på sin måte 8)
Hva synes du om denne stormen jeg har skapt?
Har den vært konstruktiv?
En blanding av konstruktiv og lite konstruktive greier
har spilt seg ut
jeg har spilt mange roller på en gang i hele den tråden der
Light side and dark side
balansere balansere balansere
Jepp
Jeg er underveis. So take it easy - jeg vet hva jeg gjør
Naturen gav meg også en lekse om å bruke min aggresjon
og sinne på en konstruktiv måte
det er fortsatt grums der som skal balanseres
Takk for svar og jeg ønsker flere svar
Jeg er en luring. Det er også dere
jeg vet hva jeg gjør
og ikke skal gjøre
Det viktigste er at jeg trigger,skaper gnist,inspirerer og gleder
andre mennesker - også meg selv
Og lærer noe hele tiden
gjør dere det?
Lærer dere noe av denne tråden?
Først, fint at du er her, en berikende forfriskelse. Og bare så det er sagt, jeg tror nok at jeg har vært lengre ute å kjøre enn du har, lengre ut på bærtur på viddene for å si det slikt. Helt borti natta for å si det mildt, og er støtt og stadig innom en eller annen bærtur ennu. Så jeg setter pris på sosiale referansepunkter, for å komme tilbake, finne ut hvordan menneskenes liv egentlig fungerer. Det sier seg selv at en slik karakter er en outsider, og kanskje er du det og. En ånd i en materiell verden. En oppdager som tråkker egne og nye stier. Klart man går seg vill nu og da?
Men det er klasse over det, og når livet engang passerer i revy, tror jeg at både du og jeg, kan nikke bejaende til filmen. " Ja, bra jobba, for faen, at du klarte det! Bare det var jo verdt et jordeliv i seg selv!"
Men så er det dette evindelige jeg, jeg, jeg...? :lol:
"Jeg skaper storm på sonen", ""Lærer dere noe av denne tråden". Jeg leser det nesten som om du tror at også dine villfarelser er "geniale" og liksom "tilsiktede"? Men det det tror jeg ikke på. For utifra de feilen jeg gjør selv, så selv om det går bra, og går seg til, er mine feil, feil (les villfarelser ), selv om alt blir riktig i det lange løp, og i den store sammenhengen
Jeg oppfatter det også som om du skulle være litt vel opptatt av å skulle være "lærer" for andre? Jeg kjenner den gikta på gangen.. ;D Og betviler ei heller at du sitter på ting som vi kan ha bruk for... :lol:
Jeg skjønner at man har behov for å "undervise", og framstå som "den vise mann". Det er forståelig, for man har vel kanskje forsket litt mere på området enn de aller fleste, og selvfølgelig erhvervet kunnskaper som ikke alle er forunt å ha avdekket. Som gammel "losjemester" som også har undervist mange, i mange disipliner, kjenner jeg "lærersyndomet" igjen fra meg selv... :lol: Dessuten også de jordiske mulighetene som det åpner for. >:( Men jeg regner med du ikke faller for slikt fravær av etikk?
Men også i denne posten begynner annenhver setning med jeg, jeg, og atter jeg?

Det er sjelden jeg har vært borti noe så selvopptatt og egofiksert. Til tider værre en meg. Et ego på størrelse med halve Syd-Amerika?
Men det av være slave av egoet sitt er egentlig ikke hva jeg forbinder med visdom. Ei heller åpner det for den fornødne itegritet til å veilede andre på et objektivt vis...
Når det gjelder egoproblematikken, og hva jeg oppfatter som tendeknser til "manisk selvforherligelse"

, og dernest også som forsøk på bortforklaringer, synes det for meg som om du sitter vel så dypt i det som noen her inne, på det planet, og således har et stykke igjen å gå, som alle andre her. Men stå på , og sprudle ivei. Du vokser det nok av deg...
Jeg hadde egetlig ikke veldig lyst til å skrive dette her, å kritisere en så hyggelig og berikende fyr. Ønsker ikke å såre deg eller noen andre her heller. Og såvidt jeg husker, drakk vi øl sammen på kafe Cafe Nordraak på 90 tallet og hadde berikende og interessante samtaler, men det er jo mulig jeg husker feil, og blander deg med Ivar Medaas?
Men stikker man fram tærne overalt, må man regne med at de kan bli tråkket på. Og tærne kan igrunnen sammelignes med egoet på et vis?
Her er en link til endel lesning om ego-inflasjon;
http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=personlighet+ego+inflasjon&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8
Og her er en link som omhandler C.G.Jungs anskuelser angående arketypisk inflasjon, også nyttig lesing for mystikere og spiritualister;
http://www.google.com/search?hl=en&client=opera&rls=en&hs=pWg&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=archetypal+inflation+jung&spell=1
Disse mekansimene synes for meg nokså parallelle og tildels overlappende, men jeg har ikke mye peiling på sånt heller.
Men DJ, du er jo en hyggelig fyr, og en høy ånd som ofte lyser opp her inne, så jeg skal i all forsiktighet komme med et forslag.
Prøv å unngå ordet "jeg" bevisst...og se hvilke prosesser det eventuelt katalyserer? Man må således formulere seg annerledes, og det gir rom for reflekson i forhold til de etablerte mønstre som man således forsøker å omgå.
Så, hvordan få flette dette innlegget inn i en moraldebattsammenheng, slik at fokus opprettholdes, og det ikke bare blir ennu et svar som flyter i alle retninger.
Det oppfattes av mange som en moralsk forpliktelse å få bukt med sitt eget ego, før man forsøker å "veilede" andre over i spirituelle regioner hinsides egoet. Visst ikke, er det duket for lure både seg selv og andre trill rundt, det åpner faktisk også for spekulasjoner i retning av selvisk utnytting av andre. Og det å lure andre regnes ikke som etisk høyverdig. Det er alltids en fare. Det å være en "luring" er ikke alltid en fordel. Med "luringer" ser jeg oftest at man lurer først og fremst seg selv, ( jeg og...

) og dernest andre. Ingen av delene hva man kan kalle høy etikk.
Som også du med din teft antagelig forlengst har fersket, har du og jeg tildels nokså diametrale temperamenter, så jeg skal defor invitere deg til følgende eksperiment.
I gamle dager hadde kongene hoffnarrer. Det var fordi hoffet og folket aldri våget å si sannheten itil kongen, uten i frykt for å miste hodet eller posisjoner. Hoffnarren som institusjon hadde derfor også funkjonen som sikkerhetventil for disse despotene. Hoffnarren var tillatt å si det som det er, han skulle slenge hva han egentlig så i maska på kongen. Vi skjønner at det var av vital betydning for slike despoter å få vite hva folk egentlig tenkte, når de ikke smisket ham opp ryggen. :icon_razz:
Men allikevel hendte det at narren mistet hodet, man kan jo selv tenke seg en grinete konge med podagra som er vant til å snakkes etter munnen, får servert sannheten under podagrrutbruddene, da var heller ikke narren trygg, og det hendte nok mer enn en gang at også han mistet hodet.
Men modellen, som sikkerhetsfunkjon, er absolutt anvendelig. Så jeg inviterer deg hermed til å være narren min. og kritisere meg fritt og åpent, og så mye du bare ønsker.
Jada, på den annen side har jeg allerde inntatt narrerollen ovenfor deg, (...tjukken?)
Make me a deal, sign it and seal, make it all straight, I`ll take it.. Ha en fin Daviddag!
http://www.youtube.com/watch?v=ayNlRAu0KN4
Å ja, angående min femininitet...Det hender jeg går rundt i heldekkende nettingdrakt når jeg maler, det er jævli behagelig. Og det er mye mer enn nettingstrømper, så jeg er da femi nok..?

Og når det gjelder å gå ut naken i naturen, så har jeg snøbadet naken i hagen i vinter. Men det er jo lettere å få til sånt her da.
Her er en særdeles passende link til:
http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=narcissism&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8GjenopprettetMedlem
Det du sier her, alvar minner meg om et utrolig flott sitat av Søren Kierkegaard, som går noenlunde slik:
Al sann hjelpen, og all god hjelpen baserer på at man først underordner seg den andre , forstår det den forstår, ser det den ser, for så å lede veien videre.
Det er noe med ydmykhet for den andre, og det å være lydhør for den andre. Se hva som er det virkelige problemet i stedet for det man tror er problemet. Jeg skal prøve å søke etter en link og legge inn her med den fulle teksten.
Mvh Stridshjelp
Jeg fant det etter litt strev. Det er et dikt som heter Hjelpekunst, som står ganske langt ned på denne sida:
http://home.no.net/feline/dikt.html#HjelpekunstAnonymous
"Stridshjelp":
Det du sier her, alvar minner meg om et utrolig flott sitat av Søren Kierkegaard, som går noenlunde slik:
Al sann hjelpen, og all god hjelpen baserer på at man først underordner seg den andre , forstår det den forstår, ser det den ser, for så å lede veien videre.
Det er noe med ydmykhet for den andre, og det å være lydhør for den andre. Se hva som er det virkelige problemet i stedet for det man tror er problemet. Jeg skal prøve å søke etter en link og legge inn her med den fulle teksten.
Mvh Stridshjelp
Oooops! Underordning???
Nei, definitivt ikke. Er du gal?

Jeg er småkonge og underordner meg ingen. Trapezoid struktur for meg takk.
( lagt til senere: trapezoid er helt feil begrep, det riktige skal være trunkert pyramidisk, noe som korrigeres i en post lengre ned på siden...
)
Men tar selvfølgelig signalene og lar meg lede av dem som er bedre skikket enn meg på sine områder, helt klart.
Sjefsgaupa foreksempel, man den krever ikke underkastelse...

Bare klarhet i styrkeforholdene, og der gidder jeg ikke engang å prøve å bryte imot, det har ingen hensikt.
Ydmykhet kommer man ikke utenom uansett, men det er definitivt ikke det samme som underordning.
Men takk for innspill, og den gode intensjon. Ha en fin Stridshjelpdag.
GjenopprettetMedlem
Tråden moral og etikk på debattsonen er inne i glimrende etikk debatt. Så tenker jeg på lys og kjærlighet, og alt preket med å gå i seg selv og legge ting bak seg. Det er ikke fult så fort gjort, som skrevet. Det er en prosess å nærme seg et fredfylt sinn. Fortiden, vikingtiden, og alle krigene må en visst også legge bak seg.
På debattsonen fungerer en type etikk, en norm. Andre sjamaner jeg har møtt har en litt annen norm for hva man gjør og hva man snakker om. Så spørs det da hva som en opplever som den rette normen, eller etikken. Men når en sier hvor en står, kan andre vite hvor en står. Men en trenger nødvendigvis ikke stå der selv. Da kan det bli en konstruktiv debatt, hvor en nødvendigvis ikke må ha rett.
Det er ikke alltid sjamanen er mest til nytte der energiene er gode, oppgaven kan være der det er ubehagelig å være . Når noen er oppstemt kan det virke ubehagelig. Når andre tilsynelatende ser lyset kan det være irriterende, akkurat som di ikke er klar over alt mørket rundt? undres jeg da. Men er det lurt å kaste mørket over dem, eller stille spørsmål om egoet har spilt et puss, og få dem ned på sitt eget nivå.
Må en tenke på at innleggene skal være vanntette for angrep. Det er når en slipper redselen at ideene kommer. Ideer kan være politisk ukorrekte, eller utenfor normen. Jeg synes ikke det er nødvendig å kvele det jeg ikke liker, kanskje jeg kan hele det.
Anonymous
Er enig med craftwolf her!
Jeg hadde ikke tenkt å blande meg inn i denne debatten (heller) men når jeg leser gjennom alle disse svarene/innleggene, ønsker jeg bare å påpeke at David så absolutt har truffet noe/noen her...
Noen som med letthet lar seg provosere?
Etikk...?
Hmm!
Anonymous
Kanskje har jeg vært surmaget og negativ. Liker ikke helt min egen rolle i denne tråden. For jeg synes David har delt masse morsomt og fint og livsbejaende, og det er tydelig at han har mye å gi. Det tviler jeg ikke på.
Skulle gjerne slettet mine innlegg her, men det ville være litt uetisk? Så det får stå. Jeg mener det jeg har sagt, men det er ikke alltid man behøver å si det man mener. Balansegangen er ikke lett, det vet jeg virkelig.
David har mye fint å si, det er ikke
hva han sier, så mye som hvordan. Jeg blir ikke provosert, heller oppgitt og lei. Sånn "
gi deg litt da. Jeg har jo hørt det allerede". Derfor leser jeg ikke alt han skriver. Det blir litt overveldende.
Men fra nå av skal jeg holde munn i denne tråden.