Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
I det siste har jeg lagt merke til en greie mellom de som pratiserer shamansime. New-age greia er liksom ikke helt "bonafide". Hører stadig slengbemerkninger mot new-age bevegelsen. Jeg har heller ikke helt sansen for delfiner i solnedgang og det greiene der, men bør man alikevel ikke akseptere og respektere de som praktiserer det? Bør man ikke være glad for at mennesker har funnet en åndelig vei som de trives på? Dette er en liten bevisstgjøring fra min side og hvis det er noe jeg har misforstått håper jeg gjennom dette innlegget å bli opplyst ang dette emnet. For meg er dette ett eksempel på at det finnes motpoler uansett hvor vi er. De kristne har muslimene, opera sangerne har rocke folka og Gud har Satan :icon_twisted: Bør vi ikke være tolerante og akseptere andre, uansett hva de tror og gjør? Sammen så danner vi dette livets vev og alle spiller sin rolle. Det er sikkert en mening med delfiner i solnedgang også :lol:
GjenopprettetMedlem
Enig med deg Magnus . Det går ut på det samme . Åndelighet . Kjærlighet .
Aksept av oss selv og andre . Moder Jord . Den store Ånd . Alt er ett .

Du er så søt...selvfølgelig er det en mening med delfiner i solnedgang  :biggrin: :lol:

Vi kan lære mye av delfinene

;D

klem til deg fra en super -duper - New Ager ...og Sjaman to-be ... hvis det går an å kombinere de to da  :w00t: :P 8)
:wub:
GjenopprettetMedlem
Der man ikke forstår eller er enig, kan man jo akseptere og leve ved siden av likevel.

Økumeni er veien å gå for å få fred  :icon_razz:
GjenopprettetMedlem
Min vei inn i sjamanismen gikk nettopp gjennom New-Age og delfiner i solnedgang. En del av meg ligger igjen der...
En vakker vei det også  :wub:
GjenopprettetMedlem
Joda Magnus, er enig med deg der.

Bortsett fra en ting.

Alle må selvfølgelig finne sin trosretning. og disse må få aksept og respekt for sitt valg.
Sin vei i åndeligheten. Men det er et stooooort MEN for meg her.

Religion er for meg skremmselpropaganda. Fint om noen er religiøse i den forstand
at de skal finne gud...(for oss lysets kilde, altet)...at de går inn i seg selv og finner
sin veileder, sin egen kraft og sin kjærlighet der.

Mange er under religiøse forhold pga redsel, makt, og mange andre årsaker.
De er ikke der fordi de kanskje har valgt det selv. Her ligger det mange grunner,
men skal ikke gå inn på dette nå. Det jeg mener er at dette MÅ være en frivillig vei.
Noe man går helhjertet inn for, av kjærlighet til seg selv og alt.
Ikke fordi de er reddefor å havne i hælvete, redd for å bli utstøtt, eller *what ever*

New age er bra, så lenge de er under *fri vilje*
Ikke manipulere ungdom spesielt til å begynne, tro, oppsøke
ditt og datt, på andres vinning. Om nye trosretninger kan gi
folk mulighet til å praktisere på samme linje som sjamanisme
altså sin egen erfaringsvei, hvor man selv oppsøker visdommen
og forståelsen, å ikke bare hører på en eller annen guru, som
kommer med budskapene for deg/folk. Det han hun sier, slik ER det.

Det er jeg sterkt i mot!

Veien til selvutvikling, veien inn mot det indre, den indre verden, og til
budskapene og visdommen, skal gå gjennom hver den enkelte. Og
ikke gjennom andre TIL andre! Det er for meg det samme som
frihetsrøvelse, tankeberøvelse, og utnyttelse av villråde mennesker
som oppsøker det åndelige av mange forskjellige livssituasjoner!
GjenopprettetMedlem
Heo Magnus!  :icon_razz:

Interresant det du syng om her,ein skulle tru at dei som vandra og fauk på den åndelege stien,skjønna det med å væra åpne for det ukjente.
Men også her finner du mørkemenn og guruar som vil knebla dei som finn kraft i alternative metodar enn dei som er snekkra av Hierarkiets big boss.
Det er som sosial-kontora,og arbeidskontora,der sit det utplassert mennekser som hatar arbeidslause og vil straffa dei på måtar som finst tilgjengelege. Eg tenkjer også på "kristne" som snakkar høgt om jesus, og etterpå gandar dei som er homofile eller sjamanar for den saks skyld.
Uff. Denne mangel på åpenhet og aksept av andre krefter,er nettop teikn på sterkt manglande sjølv-innsikt,og manglande finfølelse.
Kan hende er det nettop denne mangel på åpenhet som trekkjer til seg avstengde sjeler til åndelege teknikkar og forum??????
Eg har nok vore der sjølv,med begge beina djupt i eiga møkk,men eg vil ikkje vera der meir.
GjenopprettetMedlem
Delfinar i solnedgang,det er vakkert ,det! :wub:
Takk for innspelet,Magnus.

Eg vil spørje,ser me på oss sjølv her inne som noko anna enn New Age?
Tynger det DEG?
Begrepet innbefatter vel slike som oss,og folk vil putte oss i den båsen ,åkke som?
Sjamanistisk vinkla,men likevel på framleis leit etter ei ny og betre tid.
Trur mykje av det litt frynsete ryktet til bevegelsen kjem av hippitidens, i ettertid og samtid, "tilsynelatande dopbefengte virkeleghetsflukt og oppløysing av gamle verdiar",til enkelte sin fortvilelse.
Men tenk på alle dei gode,freds- og toleranseskapande,innovative og non-konforme(!) ideane og uttrykka som desse påvirka oss med ,i ei ellers rigid samtid der våpenkappløp,måneferder og respatex stod i fokus.! (no vart eg riven med att)
Trur alternativbevegelsen på 60-talet gjorde i allfall  barndommen min betre.

http://www.youtube.com/watch?v=eOwl_APqVm4&mode=related&search=

Likevel vil eg påpeike at når ein i dag ferdast på alternativmesser,festivalar,i alternative bokhandlar og på  reiser ,så ser eg ein relativt aukande tendens til spekulative og sterkt villeiande idear fulle av feilinformasjon ,paranoia og fraud,i allfall i historisk lys.
Håper sjølv å fortsatt vere observant på den delen av bevegelsen,og dermed opprettholde det gode ryktet som oss fortjener.

Definisjonen her er ganske gjenkjenneleg ,på godt og vondt ;D: http://en.wikipedia.org/wiki/New_Age

(Likar ikkje å vedkjenne meg ein del av dette, men det er jo love under will....)
Anonymous
"Inger Lise":

Min vei inn i sjamanismen gikk nettopp gjennom New-Age og delfiner i solnedgang. En del av meg ligger igjen der...
En vakker vei det også  :wub:

For meg også. :)
Jeg har mange tanker rundt dette, men det koster såpass av en kraftanstrengelse å tenke ut, formulerer og skrive ned et litt lengre innlegg (jada jeg er perfeksjonist), at jeg lar det ligge. For nå ihvertfall. (da er det lettere å skrive dikt, hehe)
Anonymous
Man ska repsektere hverandre ... så sant.

Iblant har jeg erfart at mine new-age-venner er litt FOR MYE med all verdens lys og universell kjärlighet, så de riktig löfter fra jorda ... men alle er ju ikke sånn da. Men jeg tenker at det er bra med balanse for alle og da trenger vi både mörke og lys...
og det er ikke så mye mörke (redigert) i new age, men nu hva det ikke de vi skulle skrive om  ;D  :-X

Respect  :respect:
Anonymous
Kanskje trengs det en avklaring av hva new-age er også? Når jeg leste Silvas innlegg, slo det meg hvor mange forskjellige oppfatninger som fins rundt dette begrepet. Er New-age religion? Ny-religiøsitet?

Jeg har vanket i det alternative miljøet i Tromsø i en 15 års tid siden 1989, og trodde det var new-age. Dvs en sekkebetegnelse på den oppvåknende nye bevisstheten om en åndelig dimensjon i tilværelsen, og dens mangfoldige uttrykk. Gammel kunnskap blir hentet fram, likeså indiske guruer med et nytt "marked", nemlig vesten.

Sjamanismens fremvekst er en del av dette, i min oppfatning. Troen på Gud, Kristusenergien og  engler, er løsrevet fra Kirken og tradisjonell kristendom, Buddhismen som filosofi i en ny kontekst, Yoga, astrologi, krystaller osv osv.

Selvsagt har det skjedd mye rart, og overtramp av ymse slag av lærere/ledere og healere som har "sett lyset".
Dette ser jeg på som barnesykdommer i en gryende oppvåkning. De ny"frelste" er som regel dem som tror de vet alt og skal opplyse deg. Dette har vært nevnt annet sted her på sonen.
Healing og selvutvikling, sammen med en "ny" forståelse av det åndelige univers står vel som de sentrale elementene i alternativbevegelsen, Og det kan føre mange veier..

Vel, jeg stanser her. Skriver bare når tanken triller ordene ut. ;D
Anonymous
Jeg förstår ikke hvorfor jeg må skrive feil hele tiden!  :razz:
Her om dagen skrev jeg at man ska bruke brummere innedörs, men mente tvert imot.
Selvfögeligt mente jeg ikke

og det er ikke så mye lys i new age

nej jeg mente TVERT IMOT igjen...

Jeg ska ikke skrive noe mer i kveld!  :-X
GjenopprettetMedlem
Kanskje trengs det en avklaring av hva new-age er også? Når jeg leste Silvas innlegg, slo det meg hvor mange forskjellige oppfatninger som fins rundt dette begrepet. Er New-age religion? Ny-religiøsitet?

For folk flest som ikke er innen noen som helst åndelig tilhørighet, er vel alt som har med dette å gjøre *religion*

Jeg aner ikke, om new-age er ny-religiøsitet. Eller religion i det hele tatt. Hvilke trosretning de har. Det er vel forskjeller der også?

New-age står vel for nytenking.....nye tider...?

Men egentlig spiller det ingen roll hva de åndelige veiene heter, så lenge de blir gått av fri vilje, frie valg og frie handlinger!
Og at man har som mål å oppsøke sin indre vei, gjennom åpenhet og kjærlighet og ikke av frykt for *visse konsekvenser*
som jeg nevntge i sta...*havne i helvette....utestenging osv*

Det kan jeg ikke klare å akseptere i mitt hjerte. Jeg har vært innunder dette før, å ser hva fandenskap det kan lage for mennesker!
Det kaller ikke jeg fri vilje og AV kjærlighet.

Jeg kaller det utnyttelse og maktutøvelse!
GjenopprettetMedlem
Trodde betegnelsen "New Age" var enslags samlebegrep som ble og blir brukt om vidt forskjellige alternative retninger. Selv utforsker jeg det alternative i det stille men ønsker ikke å bli definert som "New Age" tross det.
Anonymous
"Magnus":

I det siste har jeg lagt merke til en greie mellom de som pratiserer shamansime. New-age greia er liksom ikke helt "bonafide". Hører stadig slengbemerkninger mot new-age bevegelsen. Jeg har heller ikke helt sansen for delfiner i solnedgang og det greiene der, men bør man alikevel ikke akseptere og respektere de som praktiserer det? Bør man ikke være glad for at mennesker har funnet en åndelig vei som de trives på? Dette er en liten bevisstgjøring fra min side og hvis det er noe jeg har misforstått håper jeg gjennom dette innlegget å bli opplyst ang dette emnet. For meg er dette ett eksempel på at det finnes motpoler uansett hvor vi er. De kristne har muslimene, opera sangerne har rocke folka og Gud har Satan :icon_twisted: Bør vi ikke være tolerante og akseptere andre, uansett hva de tror og gjør? Sammen så danner vi dette livets vev og alle spiller sin rolle. Det er sikkert en mening med delfiner i solnedgang også :lol:

Ja, hvorfor bruke energi på å lage merkelapper på folk og grupper når man heller kan bruke energi på mer fornuftige ting? Jeg bader gjerne med delfiner i det kosmiske havet eller jordisk hav. Havfruer også... :wub: :w00t:
GjenopprettetMedlem
Dette temaet har vært diskutert her tidligere - og sjamanismen som retning fikk dengang merkelappen  "Old Age". ;D
GjenopprettetMedlem
Jeg respekterer ALLE religioner, hvorfor skal man ikke det?

Er det ikke sånn at man må lære det man SKAL i dette livet? Hvis man finner det man vil lære gjennom kristendommen eller new age eller........... Søker man trygghet i en sekt eller en religion, så er det kanskje det denne personen trenger i dette livet, eller noen år....... også.......
Spørsmålet er vel hele tiden tolkningen av religioner......., som oftes er det noen med stort ego som finner ut at slik og slik skal man gjøre osv. Politikken spiller en rolle også tror jeg.......

Prest i dag, sjaman i morgen  :surprised:

Kanskje jeg har en annen mening i morgen....  ::)

"Magnus":

De kristne har muslimene, opera sangerne har rocke folka og Gud har Satan :icon_twisted: Bør vi ikke være tolerante og akseptere andre, uansett hva de tror og gjør? Sammen så danner vi dette livets vev og alle spiller sin rolle. Det er sikkert en mening med delfiner i solnedgang også :lol:

JA, man må være tolerante og akseptere andre, så lærer man dem akkurat det...  :)
GjenopprettetMedlem
Man må finne sin egen vei,man kan ikke tvinges til en tro,da går det galt :respect:
Anonymous
För mig är new-age-rörelsen synonymt med bland annat icke-djup (saknar djupare kunskap och förståelse), pengar och materialism (allt handlar om och kretsar kring att köpa/betala) och en urvattning och direkt stöld av tradcitioner och kulturer (leka indianer; blanda friskt från alla möjliga traditioner och kulturer) - bland annat.

Men som tur är ser man sällan shamanismen i new-age-miljön (ok man ser en och annan trumresa för 2-300 kronor på ngn mässa, eller nån som sitter med Power-animal-kort och spår folk) och det tror jag beror på att det KRÄVER ngnting av folk. Det krävs hängivelse, dedikation och blod svett och tårar - det går inte att bara lalla omkring och låtsas shamanisera. Utan andar ingen shaman.

Visst kan new-age finnas som ngt slags lättillgängligt ickekrävande luddigt ullteppe för den rådville osäkre andlighets-kick-sökaren men det kommer nog aldrig bli mer än en del prat, några trumresor till CD:n och sen inget mer. Så på ett sätt sållar shamanismen och andarna själv ut agnarna från vetet. Det är f.eks. sällan man ser en med titeln phd, antropologer, psykiatiker och läkare och andra intellektuella och välutbildade syssla med newage.. men shamanism: det praktiserar de öppet! Det tror jag beror på en enda sak: det funkar. Det funkar på riktigt, det ger resultat, påtagliga resultat. Handfasta resultat.

---

New-age-rörelsens stora fördel är att den öppnar dörrarna för andligheten hos folk. Gör den lite mer rumsren (även om de flesta tycker newagare är några skrullingar) De får se att det finns Andra Vägar Att Gå och att man inte behöver vara civilisations-skadad hela livet.

Jag var helt emot new-age och tog varje tillfälle att spotta och fräsa över det innan jag insåg nyttan med det. Det är bra att det finns, och är kommersiellt, för hur skulle det annars nå ut till folk. Och hur skulle jag annars kunna bli rik på att skriva böcker, hålla kurser och bli kändisshaman! ;)

På trolltrumman-forumet kom diskussionen för ett tag sedan och det blev sagt en hel del bra där också: http://trolltrumman.net/index.php?showtopic=122

Bland dessa tycker jag Bodvar Bjarkes inlägg är värda att belysa.

Mvh,
Thomas
Anonymous
Er det noen som bruker betegnelsen new age på seg selv? Som sier om seg selv at de er newagere?
Anonymous
"trumman":

New-age-rörelsens stora fördel är att den öppnar dörrarna för andligheten hos folk. Gör den lite mer rumsren (även om de flesta tycker newagare är några skrullingar) De får se att det finns Andra Vägar Att Gå och att man inte behöver vara civilisations-skadad hela livet.

Jag var helt emot new-age och tog varje tillfälle att spotta och fräsa över det innan jag insåg nyttan med det. Det är bra att det finns, och är kommersiellt, för hur skulle det annars nå ut till folk. Och hur skulle jag annars kunna bli rik på att skriva böcker, hålla kurser och bli kändisshaman! ;)

På trolltrumman-forumet kom diskussionen för ett tag sedan: http://trolltrumman.net/index.php?showtopic=122

Mvh,
Thomas

Åååå, det her var så bra å lese Trummis. Jeg er helt enig i det du skriver. Er lett å glemme at fleste parten av oss faktisk har ett eller annet spring brett ut i det åndelige liv og som har fått oss inn på denne veien. For meg dreide det seg om 15 år i Hare Krishna bevegelsen. jeg er utrolig glad for den erfaringen nå og ville ikke vært foruten. Den fungerte som en portåpner til ett åndelig liv. Og nå er jeg her og går på en litt annen vei :biggrin:
Och hur skulle jag annars kunna bli rik på att skriva böcker, hålla kurser och bli kändisshaman! ;)
HAHAHAHA :lol:
Anonymous
Det er mange engler her inne.

Engler som respekterer andre religioner, hele new-age suppedasen, healer moder jord, sprer lys og kjærlighet, forteller vennlig hva man bør gjøre og ikke gjøre.

Om jeg nå tilhører de som opplever delfiner i solnedgang som et meningstomt glansbilde uten dypere forankring hos formidleren, har jeg da trådt feil?
Finnes det da respekt for meg?

Hjemme hos meg er det tidvis betydelig mindre lys og kjærlighet enn et gjennomsnitsinnlegg i denne tråden bærer bud om. Her vandres det i tunge mørke ganger, dyrisk rå kraft vekkes og utleves, såvel det mørke som det lyse utforskes.
Tenner jeg et lys i ditt indre?

Mørk og aggressivt!  :moreevil:

Gormii
Anonymous
Amen Gormii, sjung pastor Mörk, sjung!
psbot [Picsearch]
ja gormii, du tenner ett lys i mitt indre
kjenner en stor lyst
til å føre deg frem i lyset og  i kjærligheten
la deg møte delfiner i solnedgang
eller se en havfrue i midnattsol

halleluja, halleluja
Anonymous
Grrrrr! Jeg værer Ædnifantblod! Dette klumpete dyret som bare skaper uorden på sin veg.

Hadde jeg fått tak i deg Ædni, så skulle du fått et kyss.

Gormii
GjenopprettetMedlem
New Age forum og sjamanforuma skil seg  ikkje så mykje i tema som vert tekne opp?:
celestineprofetiar,delfinar,gmorgudinner,reinkarnasjon,intuisjon,ånder,astrologi,guruar,økologi,faste,atlantis,UFO,
reptilar,krystallar,vannmannen,2012,magi,alternativ medisin,fysiske og psykiske plager,naturfolk ,bøker,
nær døden,guider og hjelparar,opplysning osv.......

Eller er det noko som skil,forummessig?