Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
          Unconditional love . Kjærlighet uten forbehold .

Hvordan oppnår man det?

Jeg har vært i en prosess i det sisste, hvor jeg er på vei til å endre mine forestillinger om kjærlighet.
    Det er vanskelig , da jeg er en håpløs romantiker , som alltid har trodd på den Ene mann som skal( redde) meg
    og gjøre meg lykkelig .....hehe .

Han finnes jo ikke . Jeg har funnet ut at det bare er jeg som kan gjøre meg selv lykkelig .( mannen får være en bonus, hehe)
    Uansett. Tilbake til kjærlighet. 
    Unconditional love . 
    Jeg tror vi oppnår den tilstanden ved å elske oss selv uten forbehold. Derfor blir uttrykket uselvisk kjærlighet
    litt feil for meg. Jeg liker å bruke; kjærlighet uten forbehold ( sånn typisk tungvint norsk  ::) )

Vi har jo lært av speilnevronene at vi speiler oss selv i alt og alle vi møter.
    Hvis vi kan klare å elske oss selv uten forbehold, fullt og helt . ..da kan vi også elske alt rundt oss på samme måte.
    Elske livet og kraften .
    Fordi vi inkluderer oss selv i skaperverket, naturen og alt som er.

Men hva skjer mer romantikeren og elskeren da ? når vi så oppnår kjærlighet uten forbehold

Er seksuell nytelse noe skittent ?
    eller er det en gave som er ment å nytes ?

Jeg mener folk blander sammen sex og kjærlighet. Jeg synes sex er bedre med en jeg elsker, men kan se nyttigheten
    av seksuell nytelse utenom forhold. Den seksuelle energien er kraftfull og intens . Den kan stråle utover på alle
    områder av livet ditt , om du kan la være å tenke på den med skam, eller at det er skittent.

Den stimulerer hjernen, kreativiteten og gleden ved livet .  :biggrin:

Jeg tror det er ment at vi skal leve livet i nytelse og velvære  :wub:

Dette var bare noen tanker , som opptar meg for tiden... (  :redface:  8) ) , er det noen andre som har noen
    synspunkter ?

Anonymous
Interessant att du skriver om detta nu, da jeg selv går omkring og funderer på hva jeg kan bruke min seksuelle energi til... mer än ett ha sex  ;) Så här tänker jag om detta ämne:

"Malaika":

Hvis vi kan klare å elske oss selv uten forbehold, fullt og helt . ..da kan vi også elske alt rundt oss på samme måte.
Elske livet og kraften . Fordi vi inkluderer oss selv i skaperverket, naturen og alt som er.

Sånn tror jag också att det är. När vi älskar oss själva, da kan vi åpne oss for kärlek till allt runt omkring oss.

Men hva skjer mer romantikeren og elskeren da ? når vi så oppnår kjærlighet uten forbehold

Jag tror att romantiken är en lek. Ett spill... som fuglene som fäller ut vingarna och trippar runt varandra og locka på varandra. Det är kul att leka, men det får inte bli ett måste... och vi kan leva utan den sortens lek... om vi vill.
Men romantiken är också ett kärleksbevis - den du älskar vill du göra något för... Laga god mat, bjuda på en fin upplevelse... men det kan också vara laga bilen eller rydde toaletten  :biggrin:  Det beror alldeles på vad man vill GI till den man älskar.

Er seksuell nytelse noe skittent ? eller er det en gave som er ment å nytes ?

For meg er sexualiteten en kraft i meg. Sexualiteten har egentligen inget med en annan människa att göra - det är MIN EGEN LUST. Om jag vill nyte... da nyter jag. Og det är på samma sätt som med nytelese, som med kärleken till seg selv ---> När du kan nyte av deg selv, kan du også nyte av... og med... andre mennesker. Og elsker du den du har sex med, da vil du antageligt GI noe og icke bara få.

Men både i kärlek og sex... så dör den en smuldre om det kommer krav. Da forsvinner lusten...
Så när mannen min sier til meg, at romantik for ham, är å rydde toaletten...  :biggrin:  da for jag ta imot hans romantik og vara glad att jag får den och icke önska att han skulle gi meg noe annet. Og en annen dag fortelle att jag kanske önsker... fler potteplanter.  ;)

Jag hade et samtal med några vänner, när jag var i Norge sist... just om sexualitet... og det verkar som att kyrkan har haft sitt grepp om människorna längre i Norge, än vad kyrkan har haft i Sverige. Med den gamla kyrkan följde all denna skam, som du nämner, med och gjorde den sexuella kraften - speciellt kvinnans - till noe skittent. Og da blir det också en samfunnsfråga, Vilket samfunn vill man ha? Och vad kan man göra för att bryta dåliga mönster?

När det lille barnet uforskat sin sexualitet... vad gör föräldrarna då? Får barnet möjligheten? Eller säger mamman och pappan att det är fult? Där begynner det - vår inställning till vår egen sexualitet ---> Härligheten i oss själva!  :eusa_dance:

Jeg tror det er ment at vi skal leve livet i nytelse og velvære  :wub:

Absolutt! Det tror jag också!  :wub:
GjenopprettetMedlem
Interessant tema.
Men Malaika,kvifior linkar du sex for sexen si skuld til det som er  skittent eller ureint eller tabu?
Det må bli slutt på den tankegangen straks! Det er grusomt å høyre og lese på trykk av oppegåande ,moderne kvinner! :wub:
Anonymous
Sant Final Tribe!  :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
  Det er jeg helt enig i Final Tribe !

Det er mitt mønster som er brutt , jeg er fri fra det...men ser at mange fortsatt tenker og føler på samme måte
  selv de mest "moderne" , selvstendige og vakre  kvinner rundt meg ...

derfor spør jeg da dere her inne hvorfor er det sånn?  er det sånn ? er det bare jeg som har hatt det sånn, eller ser det hos
  mine veninner ?

:)
GjenopprettetMedlem
Neida,det er vel sikkert nok av oss som frivillig er blitt tvangsfora med dette grunnsynet gjennom Romantikk og andre respektable  dameblad.
"Så ble hun hans" -----------------(og det kun når han tok hol på henne som eit heilag relikvie...)
Dette passifiserande synet på sex,at kvinna skal vente og spare seg sjølv til ein eller annan lucky guy som tilfeldigvis er der og får tafse laus,det gjer meg så oppgitt...nei nei nei!
Men det har jo forandra seg masse,dette,frå min spede ungdom... :lol:
Nei,seriøst,det har nok mykje med oppvekstmiljøet og kvinneforbilda våre å gjere.
På ei anna side,det er ingenting moderne eller vidarekomme i å engasjere seg i td. møljesex,vis ein personleg får ein dårleg magefølelse av det,sjølv i 2007.

Vis ein kunne lære seg virkeleg å elske seg sjølv uforbeholdent,ville ein heller ikkje ha alle desse patetiske og hjerteskjærande scenane rundt om, der den forlatte truer med å ta livet av seg(og av og til gjer det),fordi denne då,etter sigande, ikkje har noko å leve for....
Det er jo ein stor vits, vis ein har denne kjærleiken til sitt sinn og legeme og skjebne?
Det er stort drama og opphav til mange storslagne lyriske tekster,slikt,men det er eit handicap av dei store å  for oss menneske.
Anonymous
Di där veninne du ser Malaika... Det kan ju vara sånn att de HAR noe skit med seg
Mange kvinner i dag - mange fler enn man tror - har blitt seksuellt utnyttjade som barn, eller ung kvinna och det är klart att man inte kan nyta da!
GjenopprettetMedlem
Vaksne venninner i faste,langvarige forhold er heller ikkje alltid heilt ærlege mot sine meir single og frie venninner...
GjenopprettetMedlem
"Malaika":

Jeg har vært i en prosess i det sisste, hvor jeg er på vei til å endre mine forestillinger om kjærlighet.
     Det er vanskelig , da jeg er en håpløs romantiker , som alltid har trodd på den Ene mann som skal( redde) meg
     og gjøre meg lykkelig .....hehe .

Han finnes jo ikke . Jeg har funnet ut at det bare er jeg som kan gjøre meg selv lykkelig .( mannen får være en bonus, hehe)

Bra!!  det er slik det skal være...!!
elsk deg selv for den du er, av egen maskin..
Det er ikke partnerens jobb å sørge for at du føler deg vel i utgangspunktet..
utgangspunktet må du jobbe med selv... når utgangspunktet er friskt, dvs. at du har nok kjærlighet til å livnære deg selv...
først da kan du gå inn i et friskt forhold med en annen... 

"Malaika":

Er seksuell nytelse noe skittent ?
     eller er det en gave som er ment å nytes ?

Jeg mener folk blander sammen sex og kjærlighet. Jeg synes sex er bedre med en jeg elsker, men kan se nyttigheten
     av seksuell nytelse utenom forhold. Den seksuelle energien er kraftfull og intens . Den kan stråle utover på alle
     områder av livet ditt , om du kan la være å tenke på den med skam, eller at det er skittent.

Sex er ikke kjærlighet..!!
Men sex kan nytes i kjærlighet.. 

Det blir som å spise...
Maten smaker bedre når man spiser den sammen med en man elsker....  ikke sant?
Og sex er og like viktig som mat for at vi skal kunne overleve...  ikke sant?

mvh jonathan
GjenopprettetMedlem
Fint formulert, Malaika!  :biggrin: Ja, dette er to temaer.

Temaet sex:
Vi er blitt født med vår fysiske kropp; en fantastisk gave med alle dens sanser og lyster og herlige drifter, til å bruke denne... så lenge vi ikke "skader" oss selv og andre....
Dessverre har religionen påført oss ( særlig kvinner) mange tabuer og usannheter som skam og skittenhet. ( Dessuten ligger de til grunn for de fleste krig og stridigheter .)
Men har vi ikke gjennomskuet dette, dere...?  ;D

Ubetinget kjærlighet; Der har du formulert det så bra... og støtter hvert ord...  :biggrin:

I vente på "den rette" kan man jo være sin egen kjæreste.... Behandle seg selv like kjærlig som man ønsker av en partner...  :wub:

( Ojj... her var det kommet flotte innlegg mens jeg skrev!)
Anonymous
Har vi inte skrivit om det här förut?  ::) För det jag tänker skriva nu, har jag på känn, att jag har skrivit här i någon tidigare tråd...

Final Tribe skrev:
Vaksne venninner i faste,langvarige forhold er heller ikkje alltid heilt ærlege mot sine meir single og frie venninner...

MANGE kvinner är icke ärliga av flera skäl (och det spiller ingen roll om de är singel eller i fast forhold).
Ett skäl är det jag nämnde ovan - de har traumatiska upplevelser med sig og KAN faktisk icke nyte... de kan bara se makt og äckel... eller noen slags "trötthet". Jag känner rett mange kvinner som har vart sexuellt utnyttede - av sine fäder eller andra manliga släktingar (og det er langt tillbake i tiden). Mange fler än jag noen gang anat. Man kan tro at det er et nytt fenomen, men det er det ikke. Ihvert fall har de så mye skam, at de icke kan erkänna, ens for seg selv, at de kan nyte av sex.

Ett annat skäl är uppfostran/oppdragelse; de har lärt sig att kvinner icke ska like å ha sex (i hvert fall icke snakke om det) och där finns det mange varienter av tåketepper. I den gruppen er mange kvinner som er over 50 år og de sier "ja man må vel gjöre det...". Om de faktisk nyter og ljuger/lyver eller icke kan nyte p.g.a. skamfölelser, det kan man ju ikke vite... men det som formidles og har formidlets er ju "jeg liker det ikke".

De fleste eldre kvinner, snakker ikke om sex i min omgivelse, men de yngre gjör det och när vi var på sjamaniserande Norrlandsträff i Trummans regi, da var det en del sexsnack blandt oss kvinner... og mennen lytte lenge, registrerte, lärde og smilte... Det var bara noen mann som sa noe...  ;D Kanske ikke turte noe annet?

Nu ser jag att det har skrivits under tiden... det blir hopp hopp... från ämne till ämne ;)
GjenopprettetMedlem
Di där veninne du ser Malaika... Det kan ju vara sånn att de HAR noe skit med seg
Mange kvinner i dag - mange fler enn man tror - har blitt seksuellt utnyttjade som barn, eller ung kvinna och det är klart att man inte kan nyta da!

Vel.... Ikke helt enig her; Man kan godt lære seg å nyte god sex, selv med " dette" i bagarsjen. Om man våger gå i det, og omprogramere...  og velger sine partnere med omhu....
GjenopprettetMedlem
Det eg skreiv om venninner i fast forhold kontra single venninner og ærleghet,er at ein del kvinner i faste og seksuellt blodfattige forhold,skjuler sin misunnelse av single venninner under et slør av projisert tabukjensle over å leve ut eit fritt og nyoppdaga sexliv. .
Tabuar handler ofte om eigen redsel for å sleppe seg laus,eller om gyldne bur ein har plassert seg i..
GjenopprettetMedlem
Mye bra svar her,

men jeg tenkte også på forholdet vårt til sex ( oss selv i rollen som elskeren ) om vi skulle oppnå unconditional love

Endrer vårt forhold til sex seg også ?

:innocent2:
Anonymous
"Aventura":

Vel.... Ikke helt enig her; Man kan godt lære seg å nyte god sex, selv med " dette" i bagarsjen. Om man våger gå i det, og omprogramere...  og velger sine partnere med omhu....

Det vet jag att man kan - för jag är en av dem som utvecklat min sexualitet och kan njuta, trots övergrepp

Men det är tyvärr alltför många som går och bär kvar sina trauman.
GjenopprettetMedlem
Godt Lie, da er vi to...  :wub:
GjenopprettetMedlem
Eg vil ha meg frabedt slike insinuasjonar!  :lol:
Nei,det var eit vanskeleg spørsmål....
Trur det blir veldig individuellt,for to kan lage mange haltete tangoar sammen som funker på et vis.
Men å vere i rollen som elskaren som elskar seg sjølv,og skulle forholde seg til ein annan som har det på same vis,treng det å bli suksess nødvendigvis?
Kanskje vil sex alltid handle om den som kan putte på plass den siste biten ,både i direkte og overført betydning?
GjenopprettetMedlem
Vet ikke om jeg forsto spørsmålet ditt helt, Malaika. Men...

To som virkelig elsker seg selv, og den andre like vel... betingelseløst... hemningsløst...
som også er på samme åndelige plan... Det må kalles nirvana, spør du meg...  :innocent2:

( Åhh... Sukk...Hvor finnes han ?...)  :eusa_pray: 
GjenopprettetMedlem
  ja , hvis vi var to på samme plan.... :eusa_pray: 

8)  jeg tar meg en kald dusj
GjenopprettetMedlem
Jeg har lyst til å dra inn (det lille) jeg har lest om buddhismen. Der er begjær en av de såkallte sinnsgiftene, noe man skal unngå. Men lyst er ikke det samme som begjær antar jeg, likevel er begjær en som oftest en viktig del av seksuell tiltrekning. For mange. Er det ikke det da? Hvordan gå utenom begjær delen. Det er vel kanskje der ubetingetheten kommer inn...

Noen løse tanker..
Bing [Bot]
Øyet blunker flere ganger hver dag. Det er en naturlig handling for øyet. En handling vi alle gjør uten skam. Slik skulle det også kunne være med sex. En handling uten skam.
For mange mennesker er det en lang vei å komme dit, kunne gi seg hen og ta imot uten skam , og med uforbeholden kjærlighet. (Et utrykk jeg også liker)
Tantrisk sex har i vestlige medier blitt oppfattet som enda en vei til større nytelse i det fysiske, men dypere i læren om tantrisk sex ligger den åndelige foreningen som sexualkraften muligjør. En total åpning mot selve den kraften som skapte universet. Det er et nirvana i denne handlingen, det tror jeg må være i et slikt møte som Malaika beskriver. Det er også sexualkraft den andre veien, ved å åpne bevisstheten og kroppen for å oppleve deg selv innenifra, i ditt dypeste innerste vesen der du selv kan unnfange deg selv. Noen meditasjoner er slik at de også frembringer en orgasme.
Spennende tema og jeg kjenner litt etter hvor ærlig eller åpen jeg skal være; men, min hensikt den første gangen jeg fortalte historien om hvordan Frøya fikk halssmykket Brisingamen (het elskov med dvergene i fjellet) var at denne fortalte også om en gudinne som eide sin egen sexualitet og våget å være i kraft av den uten skam, uten spørsmålstegn. I myten, og i historiske hendelser etter vikingtiden, ble skammen brakt inn med kristendommen og mer patriarkalske samfunn. Akk.
I fortellingen om Inanna som jeg snart skal fortelle offentlig, lovpriser gudinnen Inanna sitt hellige skjød.
Interessant reaksjon i prøvefortelling av denne myten var en mannlig lytter som ble provosert av Inannas skamløshet. I meg er også lengselen etter å kunne være i denne kraften like skamløst som en Inanna, en Frøya.
:wub:
GjenopprettetMedlem
Så godt beskrevet, tiril!  :eusa_clap: Takk for den!

Og tantrisk sex; den ekte østlige, er et svært interessant tema om guddommelig sex!  :P
GjenopprettetMedlem
Det var ein sexy tråd,dette etterkvart,eg freistar å leggje til:
Øvelse gjer meister,den som øvar seg vil oppnå meister-grad,han som søkte kjærligheten har blitt den
og ser ikkje skilnad lenger på kjærlighet og sex,dei er same borna,adskilte av protestantismen og puritanismen inni den.
Det er når ein byrjar å skilje ting at smerte oppstår.Alt er ett,når eg kosar med meg sjølv,er du der også!!
Det er berre lekkert,himmelen er inni oss,eg kan ha sex med heile det kvinnelege pulsarium.(I naud lærer naken mann å spinne!)
(Og, eg veit at du er der!!)

Åh-Åh-Åh!

:wub:
SEO Crawler
  :lol:  :beer:

meget vel talt!  :respect:

(eros og agape er ett)

>:(/ :wub:
GjenopprettetMedlem
He he..... Du teletubb... Vel... kan ikke si at du ikke holder deg til temaet... men...  :icon_redface:

I nød lærer naken kvinne å spinne, var det vel...  ::)