Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Her er link til ei hjemmeside som gir viktig informasjon til den som søker å forstå verden i dag. Jeg har lært mye her: http://www.acnlp.no/
GjenopprettetMedlem
Mike Cechanowicz.. Russland frembringer så mangt. Stalin, Lenin, radioaktivitet og tsjuder, for ikke å snakke om madame Blavatsky. Kan de være i slekt?

Jeg leste gjennom PDF-filen "Spillet", en metafor han bruker for den mennesklige livssyklusen. Her presenteres noen utdrag:

Du har blitt grundig lurt, dupert, svindlet, løyet til, jukset med, manipulert,
hypnotisert, herset med, gjort narr av, holdt tilbake, undertrykket og utnyttet. Du har ikke
peiling på at det har skjedd og du aner ikke at det er dine aller mest hellige kilder for
sannheten som har gjort dette mot deg. Du er fanget inn i et nett av uvitenhet, avhengighet,
svakhet og uavlatelig repetisjon på en tilværelse du faktisk ikke forstår deg på. Du er opp i mot en kraft
som er sterkere, mer slu, mer oppfinnsom og mer djevelsk enn du kunne ane. Det er ikke
din skyld at du ikke er opplyst og forstår mer.

Hvilken fornærmelse. Prøver han på hjernevasking?

Ekte selvinnsikt betyr at spilleren forstår seg selv som ånd i en midlertidig kropp. Det betyr også
at spilleren forstår den skjulte strukturen av sitt eget sinn og bruker de ressursene som er
tilgjengelig for det opplyste sinnet. For de fleste, betyr det å gå på et kurs for å lære om de
skjulte sidene ved sitt eget ubevisste sinn.

Jasså. Lurer på hva kurset koster. Jeg søkte litt rundt på siden og oppdaget at prisen på trinn 1 av 6 i et "utdannelsesprogram" lå på beskjedne 33 000,-. Etter at man er ferdig med det første programmet kan man avansere til neste nivå, med 6 nye trinn. Igjen koster det første trinnet 33 000,- Numerologimønsteret i tallene er neppe tilfeldig.

"Når spilleren som ikke er moden til å oppdage viktige sannheter om spillet, vil slike sannheter virke som sludder og vås. De vil bli refuserte."

Nettopp. Så da kan man jo begynne å tenke på om man vil svelge mye av sludderet man blir servert likevel. Og når han skriver "Beskrivelsene er ikke mine. De kommer fra en høyere intelligens som er utenfor spillet" blir man nærmest hypnotisert til å høre etter. Det er nok av andre suspekte uttalelser jeg kunne slaktet, men jeg har bedre ting å bruke tiden min på.

Noen ganger kan han så absolutt være inne på noe, men han gjør det samme som han anklager de øverste i "hierarkiet" for. Han blander ut sannhet med halvsannheter og løgn. "-Alt sammen mikses sammen slik at det er veldig vanskelig å vite hva som er hva," som han sier selv.. Han vet akkurat hva han gjør.

Mike Cechanowicz er bare nok en predikant som påstår at han sitter på den eneste sannheten, i dette tilfelle en lite original variant av new-age religionen. Men han kaller det altså ikke religion (fordi "all religion er løgn"), men.. eh.. "Sannheten".

Døm selv. Dette er i hvert fall ikke søt musikk i mine ører.
GjenopprettetMedlem
Motivene hans kan nok diskuteres, ja..
På en annen nettside jeg er på, reklamerer han for kursene sine i hvert eneste innlegg han skriver...alt for å "opplyse og frelse" oss stakkars uvitende, selvsagt...  :icon_rolleyes:
GjenopprettetMedlem
Jeg forstår at mye av det Mike skriver kan virke provoserende, men det er litt viktig å kjenne på hva det er som provoserer en. Hjernevasking, hva er det egentlig?
Jeg har lest en del av det Mike skriver, blant annet boken hans "Livets håndbok"...har også vært på foredrag holdt av han. Kjenner også personer som har vært hos Mike på konsultasjoner...og må ærlig talt si at min oppfatning er at han har mye å fare med...for å si det sånn. Men en skal selvfølgelig alltid ha en skeptisk holdning til stoffet både han og alle andre i den såkalte alternative verden, presenterer.

Min holdning er å ha et åpent sinn mot det meste. Kjenner en seg sjøl godt nok behøver en ikke være redd for nye tanker. Kanskje kan nettopp det være med på å åpne sinnet og dermed også for det reservoarer av ulike evner vi mennesker besitter.

Den største gave jeg har gitt meg sjøl er å ta utdanning i NLP (Neuro Linguistisk Programmering)...det burde vært obligatorisk for alle.

Håper ikke dette blir oppfattet som kritikk..for det var det ikke ment som. Men jeg ble en smule overrasket over den kritikken som ble reist mot Mike, og syns det var viktig å nyansere det.

...Mike er forresten amerikansk, ikke russisk....
GjenopprettetMedlem
"sjàmi":

Den største gave jeg har gitt meg sjøl er å ta utdanning i NLP (Neuro Linguistisk Programmering)...det burde vært obligatorisk for alle.

Bare denne settningen sier det meste om alt dette.

ps. jeg har fått en negativt de`javu følelse av denne settningen.
GjenopprettetMedlem
Det er mange måter å bli hjernevasket på. Alle som påstår å eie den eneste sannheten, forsøker å lokke og manipulere oss til å tenke og mene som dem. Og det er mange snedige formuleringer og teknikker som tas i bruk for å lede oss.

Alle de som skriver bøker og holder kurs, kan lære oss noe. De har gjort erfaringer som de gjerne vil dele med andre. Det er flott. Men det er opp til oss hva vi adopterer av deres tanker og meninger. At det skal være obligatorisk, vil si at man automatisk påtvinger mennesker noe...man tar bort deres frie valg.

Å lære teknikker for å åpne opp og lytte er fint og berikende. Når noen har skrevet ned en hel verdensanskuelse, slik de har "sett" eller "kanalisert" det, og så selger det dyrt som en sannhet til åndelig tørste mennesker, vil jeg påstå at det kan kalles lureri. For da forteller de ikke sannheten, at den finner du i deg sjøl.

Og sett fra det sjamanistiske perspektivet er det jo sånn at man kan lytte til andres erfaringer, lese bøker og reflektere over det, men det man lærer av er egen erfaring. Andres erfaringer, tanker og meninger kan være pekepinner eller spor. Du kan selv velge om du vil følge dem, men gå og gjør dine egne erfaringer og oppdag hva livet har å by på til nettopp deg.
Anonymous

http://www.youtube.com/watch?v=bd2B6SjMh_w              :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Vel, jeg mener absolutt ikke at man skal sluke rått det man leser. Uansett hvem sin "sannhet" det er. Vi har alle vår egen sannhet og vår egen virkelighet.

Mitt poeng var kun å nyansere synet på Mike, han poengterer stadig vekk i boken sin at han IKKE eier sannheten og at leserne må være kritiske.

NLP er på ingen måte noe hokus pokus, det eneste du kan risikere å oppnå ved å lære NLP er å bli et helere og tryggere menneske. Og det er vel noe alle ønsker? Alle finner sin egen vei, det er vel derfor folk er her inne på denne siden også?

Sjàmi
GjenopprettetMedlem
http://www.nlpcenteret.no/?doc=4
http://www.nlpnorway.com/
http://www.reidunhavnes.com/
GjenopprettetMedlem
En sekt !  :moreevil:
GjenopprettetMedlem
"-Denne anledning er faktisk iscenesatt av høyere bevissthet. (…) Om du føler en viss resonans mellom deg selv og den teksten du nettopp har lest og du lurer på hvor du skal vite mer om det du trenger å vite - er det råd å få. (…) De fleste spillerne er hypnotisert til ikke å ønske å lese om det som kunne hjelpe dem ut av spillet (altså sirkelen av fødsel og død). Du trenger å vite mye mer enn det som står her. Det er derimot opp til deg. (…) Du har ikke tid å vente nå. (…) Det er mitt ønske for deg at du gjør deg klar for overgangen ute av dette spillet."

Disse utsagnene skulle avklare hvilken frelsende rolle han tar på seg.

"sjàmi":

han poengterer stadig vekk i boken sin at han IKKE eier sannheten og at leserne må være kritiske.

”None are so hopelessly enslaved as those who falsly believe they are free.” (Johann Wolfgang von Goethe, Illuminati medlem.)

Det er både ironisk og poengterende at han siterer Goethe på denne måten. Jeg blir enda mer skeptisk når han henviser til Illuminati-ordenen, bedre kjent innenfor teosofien..

"sjàmi":

Jeg forstår at mye av det Mike skriver kan virke provoserende, men det er litt viktig å kjenne på hva det er som provoserer en. Hjernevasking, hva er det egentlig?

Min holdning er å ha et åpent sinn mot det meste. Kjenner en seg sjøl godt nok behøver en ikke være redd for nye tanker. Kanskje kan nettopp det være med på å åpne sinnet og dermed også for det reservoarer av ulike evner vi mennesker besitter.

Håper ikke dette blir oppfattet som kritikk..for det var det ikke ment som. Men jeg ble en smule overrasket over den kritikken som ble reist mot Mike, og syns det var viktig å nyansere det.

...Mike er forresten amerikansk, ikke russisk....

Hjernevasking er at man utnytter noens usikkerhet og frykt for å skaffe seg en maktposisjon. Mike benytter seg av alle triksene i boka. Ikke minst spiller han på såre følelser og offerets behov for trøst.

Å ha et åpent sinn betyr ikke det samme som å ha en åpen lommebok ovenfor den første og beste karismatiske füreren eller frelseren man kommer over. Jeg synes denne formen for sekterisme er svært alvorlig og dessuten farlig, og jeg unner ingen å falle som offer for den.

Jeg er ikke redd for nye tanker. Det jeg er redd for er folk som prøver å robbe meg og ta fra meg friheten til selvstendig tenkning.
Det meste av hva jeg har lest av Mike har jeg forresten hørt før, i magasiner til 50-lappen. I likhet med dimi får jeg en ubehagelig følelse av deja-vu.

Betegnelsen ”Neuro Linguistisk Programmering” bærer heller ikke med seg bare ”positive vibrasjoner”. Neuro er sinnet. Linguistikk er læren om språk og hvordan det påvirker førstnevnte. Uten at jeg vet så mye om dette, reagerer jeg på at Mike så åpenlyst ser på sinnet som noe som kan/bør programmeres, som en hvilken som helst mekanisk maskin man kan tukle med og skru på så mye man vil.

I motsetning til sjàmi håper jeg dette blir oppfattet som kritikk. Og velbegrunnet sådan.

”Hvem har skapt en slik syk konspirasjon?”

Her spørr han seg forresten om hvem som har skapt Livet, det helligste av det hellige.

PS. Cechanowicz er ikke et typisk amerikansk etternavn.
Utdyping trengs ikke.
GjenopprettetMedlem
Godt innlegg, Ofela  :respect:

Oppdaget forøvrig at denne tråden er lagt til "sjamanisme og samfunn"...
Såvidt jeg kan se og forstå, har ikke Mike Cechanowicz og hans lære så mye med sjamanisme å gjøre...selv om han er et medlem av samfunnet  ;D

Derfor flytter jeg denne tråden til generelt.

IL
Anonymous
Hei dimi  :)
det er nok ingen sekt,

Nlp  metoden - Silva metoden - sjaman metoden - alt er selvutvikling sånn jeg ser det, er det viktig med flere metoder ¨så vi har valgfriheten å mennesker for sjansen til å utvikle seg den veien som passer for dem, etter å ha lest dette ser jeg utdannelsen som en vei som tar med seg mye viktige ting innen selvutvikling som vi til syvende å sist har verktøyene til å jobbe videre med, det er helt opp til oss selv, kun vi kan gjøre jobben.

bevissthetsrevlusjonen er tiden vi er inne i, flere sanser åpner seg for oss alle i universet å mange kan få problemer når de opplever ting som å se at folk snakker til deg, å så er det bare deres tanker, det er greit nok det med telepati,men man skal liksom leve med det også, så når jeg leste i medium om sansene letta trykket litt, det skjer så mye med oss, jeg er glad for at vi lever i 2008 for 30 år siden bled sinnsykehuset brukt for sånne som oss, i dag er det mere normalt i gåse øyne, for hva er normalt egentlig vi er jo spik spenna gale hele gjengen.  :lol:  :lol:  :lol:

Medium blad
1/2 år 294,-
1    år 531,-
portofritt i postkassa en gang pr måned.

Medium forlag
svarsending 0813
0090 Oslo
insperasjonskilden for kropp og sjel
er deres varemerke å jeg gleder meg over lese det  :biggrin:
magasinet for innsikt og utsikt.
GjenopprettetMedlem
Takk Bast, jeg må si jeg ble ganske svimmel av reaksjonene her. Selvutvikling har mange veier, og det er viktig for meg å ikke snakke mot bedre vitende. Jeg kjenner til NLP, har utdanning innen det...i tillegg til utdanning i hypnoterapi. Er likevel et fullt oppegående menneske.

Kan forresten nevne at det var en kvinnelig samisk sjaman som gjorde meg oppmerksom på NLP  ;D

Vi som driver med sjamanisme blir faktisk sett på som gærninger av mange ja..... :icon_lol: :icon_lol:

Tror jeg tar meg ei øl...og går på festival... :beer: :beer: :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
Sier ikke at det er noe galt med NLP i seg selv. Og vet det er mange som driver med sjamanisme som også bruker NLP.

Jeg har kun reagert på at Mike Cechanowicz selv er veldig pågående i sin markedsføring av sine kurs, og på måten han da ordlegger seg på....som om dette var den eneste sannheten. For det er det jo ikke.

Som Bast sier, vi velger selv  ;D

Grunnen til at jeg synes Ofelas innlegg er godt, er nettopp fordi hun setter spørsmålstegn ved påstander Mike Cechanowicz kommer med.

Om noen hadde satt spørsmålstegn ved uttalelser fra sjamaner, utøvere av Tae Kwon Doe, Bhuddister eller andre, er dette like interresant, nettopp fordi vi alle har forskjellige meninger og oppfatninger.
Og så er debatten i gang  :biggrin:

Det som undrer meg, hvis NLP er så bra, er hvorfor man er redd for at folk stiller spørsmål ved ting og kritiserer? Da får man jo en sjanse til å komme med motargumenter og forklare hvorfor man synes NLP er så bra  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Det er selvfølgelig synd om noen er redd for kritikk av NLP. Alt Mike skriver og forfekter er andre ting også, enn NLP...(da mener jeg det som er sitert fra her på forumet). Og naturligvis skal man være kritisk, men det blir etter mitt syn ikke riktig å være kritisk til NLP bare fordi en er kritisk til Mike.

Forstår at selve begrepet Neuro Linguistisk programmering kan virke truende, eller spesielt ordet programmering vil jeg tro. Men enten vi liker det eller ei så er vi nok alle programmert på ulike vis. Tror kanskje det er bruken av det ordet som vekker motstand. Hvis en setter seg inn i hva NLP egentlig handler om tror jeg det blir mindre truende

Og jeg kan forsikre om at jeg antageligvis er like kritisk som andre til at de fleste kurs innen selvutvikling koster ganske mye, det burde ikke være så høy pris for ting som kan gagne mennesker flest på en positiv måte. Jeg var så heldig at min arbeidsgiver betalte min utdanning i NLP fordi en såg nytteverdien i en slik kompetanse, men skal ikke tvære mer på dette. Alle må følge sin egen vei.
GjenopprettetMedlem
Jeg synes NLP er noe grusomt og har likheter med lobotomering.

Slike som den MC er noe av det verste som finns . De hjernevasker folk for en god slant med penger. De som har betalt for kursene hans vil helst ikke innrømme ,at de ble lurt og dermed fortsetter å forsvare hans syke opplegg.
ren psykologi.

Hele greia er bare en sykt sekt og han fortjener den æren av å lure folk på lik linje med pyramide spillene.

Et halvspøkelig ord jeg har om han : antikrist
GjenopprettetMedlem
Hvem vil du være, en bevisstløst fange i evig søken etter komfortsonen eller en frigjort og bevisstgjort medlem av bevissthetsrevolusjonen?

Jeg vil være helst den første !  :idea:
GjenopprettetMedlem
Påmelding til alle kurs og workshops skjer ved mail til: reidun@peopleatheart.com, eller tlf. 97589694

Alle kurs er å betrakte som undervisning og ikke terapi.
Et ikke-refunderbart depositum på kr 5.000,- sikrer plassen på utdanninger.

NLP IntroWorkshop
Dato/Sted:Ta kontakt for mer informasjon
Pris: Gratis
Påmelding: Reidun tlf. 97589694 eller email: reidun@peopleatheart.com

Fast Track NLP Practitioner + mentoring
Dato: Del 1: 11. - 13. sept 08, del 2: 09. - 11. okt 08, del 3: 06. - 08. nov 08
Sted: Oslo
Pris: Fast Track NLP Practitioner: kr 21.500,-

6 måneders mentoring, 1 dag i måneden: kr 12.500,-
Pakkepris for 9 dager Fast Track NLP Practitioner + 6 måneders mentoring: kr 30.000,-
Trenere: Mahboob Momen & Reidun Havnes

Par får prisen til 1 1/2.
Er du sertifisert NLP Practitioner eller NLP Master Practitioner fra før og ønsker å repetere NLP Practitioner, får du 50% rabatt.

Fast Track NLP Master Practitioner + mentoring
Dato: Vinter 2008
Pris:10 dager Fast Track NLP Practitioner: 24.500,-
6 mnd. mentoring, 1 dag i måneden: kr 12.500,-
Pakke med 12 dager NLP Practitioner Fast Track + 6 mnd. mentoring: kr 33.000,-
Trenere: Mahboob Momen & Reidun Havnes

http://www.peopleatheart.com/dato.html

Hvet du hva!!!  ::)   :razz:  
GjenopprettetMedlem
Her har det visst blåst opp til storm :lol:!!

Disse opplysningene fant jeg om en av lærerne på NLP-skolen "People@Heart", som sjàmi henviser til:

Mahboob Momen er dr Richard Bandlers personlige lærling og lærer deg NLP slik Richard har designet den for å læres - nærmere kilden kommer du ikke. Hans lærestil er intensiv, dynamisk og unik.

Han har 23 års erfaring innen salg, markedsføring og strategisk integrering for globale merkenavn, som Amex, IBM, HP, DuPont, Volvo...  Han har arbeidet for firmaer som Ogilvy & Mather, BT, Cable & Wireless og The Merchants Group...

Mahboob valgte å fokusere på mennesket og på hvordan bedriftene kan tjene på å gjøre det sammen. Sammen med sin mentor, dr Richard Bandler reiser han i dag world-wide og holder ulike NLP seminarer.

Haha!!
GjenopprettetMedlem
Det er lov å være kritisk. Sunn fornuft kan det kalles.
Men hvor er storheten i å være nedlatende mot andre?
Hvor er respekten for dine medmennesker når du taler om andre som ikke vet? Som ikke er tilstede.
Hvorfor så dømmende?
Er det redsel for at andre skal bli lurt?
Hvor er tillit til dine medmennesker?
Hva med livet?
Hva med menneskene?
Hva med din bror og din søster?
Er dette en ærefull måte å hedre en sjel og et medmenneske i utvikling?
Hva med en takk til mennesker som hjelper deg i å bli tryggere på dine egne sannheter?
Hva med en takk til mennesker som trigger deg?
Hva med en takk til mennesker som provoserer deg?
Ser du speilet på noen?
Takk uansett deg selv, for hvem du er, er hva du viser dine medmennesker.
Hvordan du viser deg, hjelper andre.
Det finnes mange plan.
På sjelens og menneskets reiserute inn i seg selv.
Har ikke alle ulike veier å gå?
Vil det ikke alltid være noen som får hjelp på sin måte gjennom opplevelser og erfaringer?
Hvilken veier dine medmennesker går er ikke dine.
Men du kan ytre din egen vei gjennom dine egne erfaringer.
Det er lov, på lik linje med andre sine veier.
Hvem er jeg som ytrer?
Kun et menneske som deg.
Som deler mine egne tanker om det å behandle hverandre som mennesker.

Maxius
GjenopprettetMedlem
"Maxius":

Hvor er tillit til dine medmennesker?
Hva med livet?
Hva med menneskene?
Hva med din bror og din søster?
Er dette en ærefull måte å hedre en sjel og et medmenneske i utvikling?
Hva med en takk til mennesker som hjelper deg i å bli tryggere på dine egne sannheter?
Hva med en takk til mennesker som trigger deg?
Hva med en takk til mennesker som provoserer deg?
Ser du speilet på noen?
Takk uansett deg selv, for hvem du er, er hva du viser dine medmennesker.

Hvorfor ikke ?
Ja ,hva er det med det?
Hvem er det som takker ikke ?

Takk og pris for ,at jeg har ikke 30000 kr til MC .
Om jeg hadde ,så ville jeg gitt dem til fattige barn ,det ville vært den opptimale selvutvikling for min sjel .

Hvorfor så dømmende ? Jo fordi jeg har lite å gjøre i kveld,jeg tar ansvar selv for min dømmende holdning.

Det er ikke lov å gjøre slik , som han MC gjør.
Det kan jeg jammen si ,istedenfor å dømme.
Anonymous
Ja først vil jeg få nevne min stilling å min stand
jeg står i svarverhatta i salomo sitt land
selv bled det navnet gunn så forskjellen er stor
men både meg og salomo kom nakne til vår jord
sola skinner på deg så skyggen faller på meg
men grasset er grøndt for alle
når liljene på marken i fager blomstring står
å alle himlens fugler sine glade kvitter sår
jeg nynner samme strofen i hattermakers grend
og morgendagen salomo hva vet vi vel om den
har salomo sitt måltid med vin å fyldte fat
jeg tygger tørre skorper å kaller det for mat
men det vi gir ifra oss det med i løyndom går
blir grass for hyrdens hvite lam å saloms sorte får
og når Dronninga av Saba gir salomo visit
da ser jeg leve letvindt ja hu har tenkt seg hit
om livet blir forskjellig fra silke seng til strå
vi går mot samme paradis å hører harpa slår
når sola sakte senker seg bak slottet tårn å tyll
da kommer mørke natta med drøm å tanke spinn
det blir det selv kong salomo og han blir kansje
den som står å svarer atter i hattemakergrend
sola skinner på meg så skyggen faller på deg
så sola er lik for alle
  :wub:
  å alle skal vi leve og skolegang er dyrt
  men sammfunnet de krever og derme mye slit
  det handler om å overleve.  ;)
GjenopprettetMedlem
Tillater meg å legge inn noen vettuge ord fra "White Eagle" - kanalisert ved Jonette Crowley. Damen lever av sin virksomhet, men akkurat dette er gratis!

Messages From White Eagle on Happiness and the Divine
www.JonetteCrowley

“Moving into that which is bigger than you is a way to happiness.  It means being bigger than the smaller self.  Move from “me” to “we”. Our main teaching has been to gather you in groups so you can create the consciousness changes you want to see for humankind.  Happiness is not a goal or reward or pot of gold.  It is the essence of being alive.  It is only the thinking mind of man that wonders about happiness.  Your essence is and can only be happy.  It may not be that adrenalin running feeling, but a deep sense of right and perfection.  You all run so fast in the pursuit of happiness.  It is slowing down to the speed of the moment and finding happiness in the next moment, and in the next moment, and in the next moment, and in the next moment.  Break all happiness ideas and just “Glory Be!”

“The sense of being connected with the Divine has the implication that you can be disconnected.  To find happiness you don’t need to reconnect, you need to remove the forgetting.  You are your spark.  You are your soul.  Everything that exists in form is Divine. Nothing is greater than your Divinity.  You all are trying to get to “I Am”.  It has been a philosophy that has been a hard metaphor for you to follow.  You all believe that Divinity is apart from existence.  Everything created God.  Divinity is an understanding of the intricate order of all form.  You created God as a concept holder for Divinity when you couldn’t understand it.  That was okay but you made the mistake of putting God outside of yourself.  “God” was created by you to be a holder of Divinity when you felt you lost it; but when you didn’t lose it, there needs be no “God.”  There is only existence.”

Jeg tror  "White Eagle" her er ved sakens kjerne.....

mvh kariw
Anonymous
Her er det mange som avslører sine åndsnivåer. Mike er etter mitt syn en sjaman, og har satt seg inn i Huna-sjamanisme, og praktiserer en del av teknikkene. Sammen med boka "Livets håndbok" fulgte det også med en cd med en flott pustehealingsøvelse. Mike er i mine øyne en sjaman. At noen velger å bli fornærmet, kaller det for sekterisk osv. for være så. Det er en god egenskap å ikke ta noe personlig. Don Miguel Ruiz kunne vært ei bok å anbefale for enkelte her. I mine øyne så så lilfører Mike NLP en bevissthetsdimensjon - holisme, som utmerker han i fra andre NLP-retninger. De som ikke har et holistisk ståsted er på et lavere åndsnivå, for en har da ikke erfaringen av at alt henger sammen. Mike er en deltaker i bevissthetsrevolusjonen, og han er en sjaman med sin forståelse og erfaringer som jeg lytter til. Jeg har ikke gått på kurs hos han, men noen form for lobotomering kan det nok ikke sies å være. Jeg vil heller si at hans intensjoner er å bevisstgjøre mennesket, og gi det redskaper til å se at verden er en illusjon. La oss da drømme verden fremover i stedet for å fordømme, være skeptiske osv.