Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
http://www.dagsavisen.no/utenriks/article366315.ece
GjenopprettetMedlem
Dette berører sterkt, hun virker å se godt sin(e) kulturs behov. Jeg har sansen for dette med at det kvinnelige etterhvert utvider omsorgen fra den lille til den store familien. Håper også på at vår kultur kan åpne øynene bedre mot det.
Bing [Bot]
:respect:
For en kvinne! Vi må være subjekter for vår egen forandring! JA!!!
Anonymous
endelig ei dame med bein i nesa,
som ønsker å heise flagget for sine landsmenn,
måtte hennes ønsker oppfylles  :wub:
jeg takker for at det alt er skjedd forandringens vind  :respect:
GjenopprettetMedlem
– Jeg har en drøm, sier Maragarita Mbywangi, at om fem år, når jeg går av som minister, da vil sulten blant indianerbefolkningen være utryddet og de unge vil ha et verdig arbeid. Og selvsagt, at urbefolkningen har fått seg utdanning. Synes dere at jeg ber om for mye?

She's asking to "civilize" the natives, move them into the cities, give them jobs? Join the ratrace?

I wonder if it'll taste as good as it sounds now.
GjenopprettetMedlem
"Ol Smokey":

– Jeg har en drøm, sier Maragarita Mbywangi, at om fem år, når jeg går av som minister, da vil sulten blant indianerbefolkningen være utryddet og de unge vil ha et verdig arbeid. Og selvsagt, at urbefolkningen har fått seg utdanning. Synes dere at jeg ber om for mye?

She's asking to "civilize" the natives, move them into the cities, give them jobs? Join the ratrace?

The privilege to have certain choices in life,in a mad,fast changinging world,is underestimated. :wub:

http://en.wikipedia.org/wiki/Guayaki
Anonymous
Sterkt! Verden våkner. Det er godt. Måtte hun klare å oppnå de målene hun har satt seg. :)
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

The privilege to have certain choices in life,in a mad,fast changinging world,is underestimated. :wub:
[/quote]

Den flotteste setningen jeg har lest på lenge!  :wub:

Kraft og styrke til denne flotte damen, måtte hun ha sola i fjeset og vinden i ryggen!

Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
Av en eller annen grunn så tenker jeg bare på Fullmaya når jeg leser dette, kanskje fordi det er noen paraleller?? :respect:
GjenopprettetMedlem

En fantastisk dame! Tenkte også på Fullmaya når jeg leste dette!

Forandringens vind ja. Helt enig. Det er dette som trengs.
Å jeg får gåsehud av glede...når jeg leser sitatet over!

:respect:
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

"Ol Smokey":

http://en.wikipedia.org/wiki/Guayaki

Det virker som om hun har valgt for dem allerede..
Utdanning=hjernevasking mot et livssyn som bare tjener profittorienterte formål og en ganske trangsynt forståelse av "fellesskapet". Holder hjernen opptatt med å pugge og lære seg alskens autistiske fakta og meningsløsheter for at den ikke lenger skal være i stand til å tenke selv.

Og folk spørr meg hvorfor jeg vil holde på med håndverk.. Foreldrene mine har lenge hatt ambisjoner om at jeg skal studere kvantefysikk på universitetet. Da kan jeg jo velte meg i VELSTAND OG RIKDOM!! For er det ikke det som er meningen med livet da, dere..?

:w00t:

Edelig har den stakkars indianerkvinnen kommet seg opp og frem. Hun har fått et ”verdig” arbeid. På et kontor, i en skyskraper, et sted uten sjel, uten liv, der det bare finnes markedsskapt egoistisk grådighet som gjør mennesker syke.. Det er kanskje bedre enn prostitusjon og slaveri. Men er det så mye bedre enn å sitte og sy et par skaller, med bare trær, ravner og forfedre som venner i flere mils omkrets? Mens jeg skriver dette kommer en ravnebror flygende meg i møte---> wooosshhhh….
GjenopprettetMedlem
gudameg

det skulle da bare mangle å ønske fred og arbeid for sin folkegruppe
ingen sier noe om at hun har tenkt å hjernevaske noen

kanskje noen begynner å respektere deres håndtverk, deres tro og deres tradisjoner
GjenopprettetMedlem
"Ofela":

]– Det virker som om hun har valgt for dem allerede..
Utdanning=hjernevasking mot et livssyn som bare tjener profittorienterte formål og en ganske trangsynt forståelse av "fellesskapet". Holder hjernen opptatt med å pugge og lære seg alskens autistiske fakta og meningsløsheter for at den ikke lenger skal være i stand til å tenke selv.

Og folk spørr meg hvorfor jeg vil holde på med håndverk.. Foreldrene mine har lenge hatt ambisjoner om at jeg skal studere kvantefysikk på universitetet. Da kan jeg jo velte meg i VELSTAND OG RIKDOM!! For er det ikke det som er meningen med livet da, dere..?

Spoiled brat you are! :lol:
Korleis kunne du uttrykt deg såpass bra som du vanlegvis gjer,vis du ikkje var et produkt av dine velmeinande foreldre si settekasse????
Du hadde sikkert hatt mange tankar om ting,men uten visse kontakter,visse koder og ein viss lærdom kunne du knapt formidla ein brøkdel av dei til verden.
Har du tenkt på det?
Det fins masse kule,rocka,laidbacke,fucked -up og fine folk med ei god utdanning. :lol:
Også blant ur-folk og minoritetar.
Og det trengst!

Dessuten trur eg mange urfolk tykkjer det er drit kjedeleg å berre sitje og sy skallar,snakke med fuglar og forfedrer osv.
Ikkje blir ein mett av det ,heller....
Nei,ein må ut og jakte på KJØT! :innocent2:
Kvantefysikk er jo uforståeleg for dei fleste,men sikkert interessant?
Kan det vere meir at foreldra dine vil du skal vidareføre deira draumar og gener?
Gjere dei udødelege,så og seie?
Det er jo ein type forfedredyrking du gjer, ved å følgje ynskjet deira? :innocent2:
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Spoiled brat you are! :lol:
Korleis kunne du uttrykt deg såpass bra som du vanlegvis gjer,vis du ikkje var et produkt av dine velmeinande foreldre si settekasse????

Tribal, din store humorist..  :eusa_doh:
Min tre år yngre søster, som jeg har delt settekasse med, uttrykker seg på en langt mer akseptabel måte. Jeg tror hun får overta denne diskusjonen for meg..:

"-Assa lissom.. Jg vt ikke jg ass#) skjnnr ingn tng lizzm;P mn nå skal jg på shopper’n;) nsker mg så jævlii no’n silikonppr ass
10hi <3 SNX"
GjenopprettetMedlem
:lol:No er du litt frekk og,men la gå....  :wub:
Kremt....eg trur du er dine foreldre sin "våte draum",og du veit det,også.....
Difor riv og slit du kraftig i tvangstrøya di.

Men lat urfolka få drøyme sine draumar...
GjenopprettetMedlem
Det handler jo i stor grad om urfolks rett til å få del i de samme rettigheter som andre i sitt land, som f. eks rett til utdannelse, velferd og trygd, helse og  omsorg, og retten til land og vann.

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Jeg tror at makt er en kynisk ting og at det aldri vil underkaste seg kjærlighet, rettferdighet ovs. og jeg tror nok også at vi aldri får det riktige bildet servert gjennom mediene. Er det noe makten gjerne vil så er det å gi et annet ansikt av seg selv enn den grelle kyniske tingen det egentlig er.
Men det er kanskje også slik at vi må gå inn på maktens prinsipper for å få forandring? Hvis det hjelper mennesker til å få mat og utdanning, så er det uansett bra, og det vil gi mulighet for at forandringer kan skje. Det er rart med utdannelse, for mennesker som leser det andre har skrevet vil ofte begynne å tenke selv. Totalitære samfunn forsøker alltid å kontrollere hva folk skal få lese, og det er alltid de intellektuelle som blir fjernet først.
Jeg tror nok at det er behov for motsetninger på en slik side som dette, jeg kjenner også at jeg av og til kan få lyst til å bryte med alt det "søte", som jeg føler Ofelia gjør. Alle forstår hverandre og er akkurat så "politisk korrekte" som denne siden forventer. Alle skal være for og mot de samme tingene og gå i takt inn i solnedgangen...... Den som ikke har "riktige" meninger blir straks "slem". Like slem som Siv Jensen.  :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
Forresten,eg ynskjer ikkje diskutere norsk politikk i dette forumet. Det er keisamt og lite givande.
Politikk har ingenting med sjamanisme å gjere.
Ikkje urfolk og mat på bordet heller.
Siv Jensen,minoritetar og urfolka får greie seg sjølv.
Slik som alle oss andre. :wub:
Det er godt at acheindianarane ikkje treng asyl i Norge.
Då måtte dei forandra seg,og det vil me jo ikkje,eigentleg.

Eit urfolk uten noko land,territorie og eit visst sjølvstende,er som gullfiskar uten bolle.
I ein slik situasjon,er utdanning og integrering i den moderne verda heilt nødvendig sikring.
GjenopprettetMedlem
95% av befolkningen i Paraguay er etterkommere etter ”urbefolkningen”. Hvorfor identifiserer de seg ikke som urbefolkning? Etter å ha blitt integrert i det moderne samfunnet, har de lært at deres opprinnelige livssyn og livsførsel var primitiv og underutviklet. Det vil man jo ikke identifiseres med. Det gjelder å skaffe seg en ”verdig” jobb og en ”ordentlig” utdannelse. Hvis man ikke er så heldig, er en jobb som kokainbonde eller tømmerhogger i alle fall bedre enn å sitte i skogen og dope seg ned på en eller annen psykoaktiv plante mens man beklager seg ovenfor dyreåndene før man går på jakt. Tenk å kalle skogen for sin mor. For noe uvitenskapelig tull, det har jo ingen støtte innenfor biologien. Haha. Vi får se å få hugget ned så mange trær vi kan i dag. Kanskje kommer vi over en indianerlandsby vi kan brenne ned i samme slengen, mens vi voldtar kvinnene, korsfester barna og kastrerer mennene. De har ikke noe liv uansett, så kjedelig og enfoldig tilværelsen må være for dem. De har jo ikke TV eller dataspill engang. Og er man ikke produktiv for storsamfunnet, har man uansett ikke noen egenverdi.

"Final Tribe":

Forresten,eg ynskjer ikkje diskutere norsk politikk i dette forumet. Det er keisamt og lite givande.
Politikk har ingenting med sjamanisme å gjere.
Ikkje urfolk og mat på bordet heller.
Siv Jensen,minoritetar og urfolka får greie seg sjølv.
Slik som alle oss andre. :wub:

Sjamanen har alltid sittet i den politiske ledelsen i urbefolkningsstammen. Sjamanen vet at alt henger sammen. Ødelegger man helheten, som omfatter alt liv, ødelegger man seg selv. Ønsker man ikke å ta ansvar for det, trenger man det ikke heller. Ingen tvinger deg til å diskutere, Tribal.
GjenopprettetMedlem
Eh....(vifter med kvitt flagg med ironi skrive med lita skrift.) :wub:
Dessuten var ikkje svaret til deg spesiellt.
Men siden du likevel svarte;Er  Siv Jensen ein stor sjaman?
Dessuten indentifiserer svært få mestisar seg direkte med urfolk i sitt eige land,slik eg har opplevd det.
Dei representerer ofte majoriteten i Latin-Amerika,og har sin eigen "hybride" historie og stolthet.
Oppstarten på alle land i Latin-Amerika og områda rundt hadde ein tøff start som arta seg som ei voldtekt, omtrent,
men det har blitt mykje vakker og spennande kultur av det.
GjenopprettetMedlem
Jeg syns det er flott at en kvinne som har en slik bakgrunn blir satt til minister.

Utdanning og kunnskap er i dag livsviktig! Det er slik vi kan befri oss selv
fra statens - maktens grep.

Urbefolkninger i dag har ikke lese eller skrivekunnskaper, så de kan ikke
holde seg oppdatert slik som oss. De har like stor krav på å bli utdannet,
få innsikt i hvordan verden er i dag, de har like stor rett som oss, til å
få muligheter innen å utvikle seg.

Jeg syns det er fantastisk at dette skjer. Som Ailo sier....forandringens vind.

Endelig kan kanskje denne kvinnen bidra til at en urbefolkning også kan få lov
til å bestemme selv hva de ønsker å tro på, hva de ønsker å lære, hva de ønsker
å få ut av sin utdanning og kunnskap!

Mange som kommer fra primitive forhold, som har senere utdannet seg,
drar ofte tilbake til sine folk for å hjelpe dem, sette lys på deres fattigdom
og elendige skrive/lese kunnskaper!

Er i allefall min mening!  :)
GjenopprettetMedlem
Ofela -
Syns du har en del sunde tanker jeg...  :eusa_clap: :biggrin:
Opprørsk og passe rebellsk....
Kjenner meg igjen på hvordan jeg selv var - før jeg lot meg forme av samfunnet...  ;)
GjenopprettetMedlem
"Silva":

Jeg syns det er flott at en kvinne som har en slik bakgrunn blir satt til minister.

I Norge har vi også en kvinne med en viss bakgrunn som minister. Navnet er Helga Pedersen. Hun vil åpne for oljeboring i Lofoten og Barentshavet, seismikkskyting og overfiske (med ødeleggelse av havets økosystemer som konsekvens).

Halleluja, endelig har en urbefolkningsrepresentant skaffet seg innflytelse også her til lands..

"Sjelevenn":

Ofela -
Syns du har en del sunde tanker jeg...  :eusa_clap: :biggrin:
Opprørsk og passe rebellsk....
Kjenner meg igjen på hvordan jeg selv var - før jeg lot meg forme av samfunnet...  ;)

:respect: Thankyouverymuch.
Jeg ber til alt som kan bes til om at ikke det samme må skje med meg.
:eusa_pray:
GjenopprettetMedlem
Vi får prøve være positive til at kanskje
DENNE indianerkvinnen....ønsker det beste for sitt folk!

Jeg tror på forandringens vind! Jeg tror på en
positiv feminin krafts tilbakekomst!

Som ønsker det beste for ALLE!

:wub:
GjenopprettetMedlem
I CV`en til Helga Pedersen står det i allfall at ho har vore tilknytt Samisk Nærings og Utredningssenter.

http://www.sami-eg.no/index.htm

(På nettsida deira  si forside har dei m.a brukt ei flott, samisk runebomme http://no.wikipedia.org/wiki/Runebomme    som blikkfang)

"Visjon og formål:
SEG sin visjon er å styrke næringsutvikling og samfunnsliv først og fremst i de samiske kjerneområdene. Selskapets formål er gjennom rådgivning, utredningsarbeid og kunnskapsformidling å styrke næringsutviklingen innenfor sitt geografiske satsingsområde samt bidra til å høyne kvaliteten i offentlig forvaltnings tjenesteyting"
Er dette så ille då?

Vidare:"Bidra til å løfte allmenn samisk kulturkompetanse i regionen

Bidra til å løfte allmenn tospråklig kompetanse i regionen

Bidra til bedret forståelse av samisk kultur, språk og samfunnsliv i regionen

Eksempler på prosjekter:
Naturen som språklærer, prosjekteier Deanu Giellagáddi – Tana samiske språksenter

Stedsnavn og tradisjonell kunnskap, prosjekteier Deanu Giellagáddi – Tana samiske språksenter

Utvikling av samiske juridisk terminologi, prosjekteier Tana kommune

Rettsvern for duodji, prosjekteier Duojariid Eallahussearvi"

Dette har ho sikkert på minnet,samtidig som ho er ein moderne ,norsk borgar.
Forresten er ho oppvokst med fiske og saue-næring.
Sikkert bedre å ha ho innanfor i regjeringen enn utanfor?
Men ho burde representert Venstre(host)