Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Jeg satte meg ned
foran en nytent peis,
og så på den ilden
de sier er så magisk.
Da tok ilden til å ulme,
den gnagde seg gretten
inn i en bjørkekubben, ville 
liksom ikke vise hva den kan.

Jeg var invitert på middag.
Vi spiste der foran ilden,
som ikke ville utfolde seg.
Hun la på en ny kubbe.
Ildtungene slikket i seg
lav og løs never,
men slo ikke ut i blomst.
Jeg gav en kyllingbit til ilden.
Den takket pent for maten.
Det var all magien den kvelden.

Deretter spurte hun om jeg ville
ha te. Ja, jeg ville ha te.
Da teen var trukket,
kastet jeg teposen inn i ilden.
Ilden likte ikke te.
Den freste, og ble
ennå mer mørk og motvillig,
blunket med sure øyne
og skjøt en gnist ut i rommet.
Ingen høysang denne kvelden.

Jeg gav den servietten å spise.
Jeg tenkte på den som et offer
som skulle blidgjøre glørne.
Var det ikke slik de gjorde det
i gamle dager?
Glørne brød seg ikke om
servietten, ikke i det hele tatt.
Papiret ble bare liggende
der på glørne, uten å tenne.

Dette ble for spooky for meg.
Nå må jeg gå hjem, sa jeg til henne.
Det er best du går før jeg
kaster meg over deg,
svarte hun, med ild i blikket.
Da skjønte jeg hvor
flammene hadde tatt veien.
De hadde hoppet inn i henne.
Ilden kledde henne...naken.

ailo
GjenopprettetMedlem
::)
Ja,ilden fatner på de underligste steder.Pittelitt magi kanskje? ::)
GjenopprettetMedlem
Come on Baby, Light My Fire  :w00t:    :innocent2:

Sånn går det når sjamanen er på ferde med tryllestaven sin, Final Tribe  ;D  :lol: :lol:
GjenopprettetMedlem
:)
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":

Come on Baby, Light My Fire  :w00t:    :innocent2:

Sånn går det når sjamanen er på ferde med tryllestaven sin, Final Tribe  ;D  :lol: :lol:

Haha! "Ah,move over, Rover,and let Jimi take over!......"
Nutch/CVS [Bot]
Hva er det med tryllestaven?
Jeg leste diktet og hadde bildet ditt i øyekroken. Ansiktet ditt svaide litt fra side til side. Som: vil - vil ikke - vil - vil ikk -
ilden?
GjenopprettetMedlem
:biggrin:
GjenopprettetMedlem
Keep on knockin but....  Roll over Bethowen.....    :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :respect:

Æ fikk ståpels - Aouuuuuuuuu
Anonymous
ja.. ilden kan være så mye.. bare varmt og kaldt  og enda mer :)..du har  laget fine bilder her, ailo

mvh marihøna
Anonymous
:icon_biggrin: yess! hoho! spooky!!  :w00t:
Anonymous
Lek med ilden! :w00t:
GjenopprettetMedlem
Ilden må brenne, ellers er det bare å komme seg hjem, sant? Det er godt med sin egen ild.
GjenopprettetMedlem
Nå fikk jeg meg en skikkelig herlig latter....  :lol:  :lol:  :lol:

Lek med ilden du.....
AdsBot [Google]
:eusa_clap: Herlig dikt! Kan nok kjenne meg igjen litt her.. å stirre seg blind på omgivelsene for å lete etter magien, så er den rett foran nesa

Lek med ilden... ho ho ho
GjenopprettetMedlem
Husk at brent barn skyr ilden. Så lek forsiktig, da.
Anonymous
"ailo":

Ilden kledde henne...naken.

Kanskje var dette tankeoverføring. I hvert fall leste jeg dette diktet tidligere i dag og tenkte nesten med engang at dersom du hadde føyd til "naken" tilslutt ville det endre hele diktet.

Bare ett enkelt ord og for meg en helt ny betydning. Fasinerende!

Seinere skal jeg kanskje kommentere litt mer på dette diktet fordi det er noe jeg gjerne vil ha sagt om det, og kanskje om dette å leke med ilden. Men akkurat nå holder jeg på med noe annet, som også er veldig morsomt.
Anonymous
hehehe, ja æ lure på ka som skjedde etterpå. Gikk du hjem da Ailo? 
Det æ mene, e om du fikk dessert etter middag?  :w00t:
psbot [Picsearch]
brent barn skyr ilden?
SEO Crawler
ilden kommer fra kilden

"peisen er tent" kan
leses på
flere
måter

:eusa_doh:
Sensis [Crawler]
Fønix...dette som er å lese her, disse ordene jeg har brukt er et dikt, og for meg er dikt en ordlek som under skrivingen næres av og griper fatt i egne forestillinger og under lesingen griper fatt i leserens følelser og forestillinger.

Diktet er både peisen, ilden, middagen... men også desserten, både for meg og deg.

NNY, jeg grunnet fram og tilbake på akkurat det ene ordet. Så forandringen er tilsiktet. Hva består den forandringen i for deg?

a.
Anonymous
Nettopp... diktene kan tolkes på så mange måter, etter hvem og hvordan de leses :) og derfor er det på en måte så befriende å  leke med ordene...og tankene..følelsene...hele pakka!

mvh marihøna
SEO Crawler
ja, fler- og mangetydighet er fascinerende. og det er fascinerende å være bevisst på tendensen til å lese på èn måte, det er vel en av de mange mekanismene i oss som forsøker å holde følelsen av et fast "jeg"  (noe som buddhistene sier er en illusjon)

det er rart å lese en bok om igjen, etter mange år, og se hvor ulikt man opplever den. så halve boka, minst, er i leserens persepsjon
Anonymous
"ailo":

NNY, jeg grunnet fram og tilbake på akkurat det ene ordet. Så forandringen er tilsiktet. Hva består den forandringen i for deg?

a.

Jeg forstod at endringen var tilsiktet av deg, men for denne leseren var det en åpenbaring å se hva de lille nakne ordet gjorde med helheten.

For meg endret det hele diktet: Det lukket det (før endringen: åpent).
Anonymous
Jeg og reagerte slik: lukket versus åpent.

Det siste ordet lukker diktet - fremfor alt på det formale og fonetiske, klangmessige viset. Selve språket medfører fristelser gjennom språkets egen logikk. For dikteren og leseren.
Innholdsmessig tror jeg i dette øyeblikket at jeg foretrekker den eldre, åpne versjonen, uten ordet "nakent". Fordi den inneholdt alle muligheter. Også den lukkede.
Anonymous
"Masha":

Jeg og reagerte slik: lukket versus åpent.

Det siste ordet lukker diktet - fremfor alt på det formale og fonetiske, klangmessige viset. Selve språket medfører fristelser gjennom språkets egen logikk. For dikteren og leseren.
Innholdsmessig tror jeg i dette øyeblikket at jeg foretrekker den eldre, åpne versjonen, uten ordet "nakent". Fordi den inneholdt alle muligheter. Også den lukkede.

Morsomt at vi endte opp med nesten identiske tanker, Masha. Kanskje vi bare drikker av samme kilde fra samme sted.