Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
SEO Crawler
I dagens A-magasin (frdagsbilag i aftenposten) stod en artikkel om magi og heksekunst i Afrika. Ganske kort sak, hovedsaklig med fokus på at vestlig legemedisin (ihvertfall deler av den) er åpen og interessert i den klassiske naturmedisinen, og de kunnskapene tradisjonelle medisinfolk har.
I tillegg var det bilde av en heks, hun kunne drepe med sine besvergelser stod det. Det tok kun 3 dager, folk ble enten syke eller døde i bilulykke eller noe. Men bare "slemme" folk, hun kunne se i røyk at de var slemme (selvfølgelig er dette kvinnens måte å legitimere sin praksis på. For hvilket menneske kan ta seg den rett til nokså kjapt å bedømme hvem som er "slem" eller ikke....tvilsomt...). Uansett, denne kvinnen gjorde også diverse healingarbeid. Hennes innvielse husket hun lite av. Hun "forsvant" i skogen som tenåring i 3 uker, og kom ut derfra med sine kunnskaper.
Noen fristes kanskje av en slik maktfølelse, men jeg har inntrykk av at det er sjelden blant moderne praktikanter, ihvertfall blant de som er noenlunde seriøse. Kunnskapen om årsak-virkning, du høster som du sår, og får igjen det du sender ut.... og hvem av de som er noenlunde følsom for den åndelige verden kan tenke seg å jobbe med de åndene som svart magi virker gjennom....Men her er jeg åpen for nyanser, av og til kan kanskje "lave" eller "elementære" energier gi et viktig bidrag til de som kan styre dem mot gode formål.
Men magi og overføringer av mental art er mer en bare stammer og hekser...
Det var nemlig en artikkel om Sigmund Freud i samme magasin. Han var en sterk og dominerende skikkelse og det fikk meg til å tenke på noe jeg har lest om ham. Flere av de som samarbeidet med ham og deretter ble uvenner (som regel fordi de ikke var enig i absolutt alt Freud postulerte) og kom på kant med ham, tok nemlig sitt eget liv. Mener å huske at dette gjaldt for minst 2-3 stykker. Godeste Carl G. Jung fikk en langvarig og alvorlig depresjon etter sitt brudd med denne mannen, og det samme skjedde Wilhelm Reich som fikk et kraftig sammenbrudd.
Dette betyr ikke at jeg personlig er noen motstander av Freud, jeg mener han tilførte mye nyttig... Han var dessuten en iherdig motstander av "okkultisme" og neppe bevisst disse tingene.
Men som sammenligning med afrikansk heksekunst...gir det et interessant perspektiv. I bunn og grunn handler det om ego, det å sette sine egne verdier (av og til i bokstavelig forstand - penger!) og sine motiver og hensikter over alle andre, og med sterk rigiditet forsvare dette.
Politikkens verden, inkludert medias forfølgelse av utvalgte hakkekyllinger, er full av slikt.
Anonymous
Din bemerkning om selvmord i Freuds omkrets satte meg på sporet, og nå har jeg funnet en del navn i boka til Paul Roazen: Freud and his Followers, 1971:
De mest kjente elevene/nære medarbeiderne Freuds som begikk selvmord er:
Paul Federn, Wilhelm Stekel, Viktor Tausk og Herbert Silberer.
Men det finnes flere selvmord blant de tidlige utøverne av psykoanalysen:
Roazen nevner Karen Stephen, Eugenia Sokolnicka, Tatiana Rosenthal, Karl Schrötter, Monroe Meyer, Martin Peck, Max Kahane, Johann Honegger.
I tillegg fikk Ruth Brunswick, Otto Rank og Sandor Ferenczi hver sin uvented plutselige og omdiskuterte død.
Ubehagelig lesning dette. Mye møkk å grave opp, mye å forske i ...
Jeg har alltid vært berørt av skjebnen til Viktor Tausk, fordi han hadde jeg hørt mest om.
Pussig at de to artiklene sto i samme magasin. At du knytter dem sammen synes jeg er høyst interessant og relevant og fikk meg til å tenke på Theodore
Roszak's book "The Voice of the Earth". Der siterer han antropologen I.M. Lewis
fra "Ecstatic Religion", 1989, der vedkommende sier følgende:
"...psychiatry, and especially psychoanalysis, ... represent limited and imperfect forms of shamanism".
Pang!
Freud var også en veiviser, han var en av mine åndelige fedre, men veien blir til mens du går. Og jeg går videre. Dog uten han hadde jeg ikke vært der jeg er idag.
Anonymous
Dett er innmari bra! Et flott innlegg Torstein. Relevante og superintressante sammenhenger.

GjenopprettetMedlem
Flott innlegg Torstein
GjenopprettetMedlem
Når det gjelder disse heksene:
www.frontlineonnet.com/fl1723/17230870.htm
dette er en artikkel om hekser som kan finne "slemme" mennesker i lokalsamfunnet. Hekser som dømmer medsøstre og brødre til steining, klipping av tunger og lemmer (vanlig å klippe av tunge slik at de ikke skal greie å si forbannelser) og tortur. Dette er ikke sort magi - men moderne heksejakt. Og er et problem i land hvor det er lite kunnskaper om sykdom og medisin. En forkjølelse blir en forbannelse... De dømmer andre medhekser til tortur fordi de har en eller annen tullet visjon.
Når det gjelder Freud...vel han var stor fan av kokaplanten - lenge. Han trodde det var en mirakelkur og gjorde mye forsøk på andre og seg selv...
Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
Heksene bruker koka og gjerne kokain for å øke sine psykiske evner!!!
Freud var Heks og skydde ingen midler til makt,en sotheks.
GjenopprettetMedlem
Det slår meg at kanske har den grövste sortens svart magi (eller hva det nå skall kallas) skett i vestverden , av kyrkan , med dess demonisering av kraftfullhet og åndelighet. Dette som drabbat urfolken , sjamaniserende mm. Og som på noen måtte finns kvar i samfunnet ännå . Men skall vel bli bettre - et slik system fungerer ikke i lengden , det er tillfellig - livet og kraften seier
GjenopprettetMedlem
Kjempe interessant!!
men noen som vet hva er svart magi er. Okultisme er ikke det samme som Sjamanisme?
Hjelp

Anonymous
Okkult betyr rett og slett skjult eller bakenforliggende. Men ordet okkultisme har allikevel blitt forbundet med noen spesielle ting, tror jeg, som f.eks å drive med spiritisme, tarot, astrologi, mm.
Sjamanisme er en samlebetgnelse på gamle tradisjoner som ligner hverandre. Felles for sjamantradisjoner er bl.a. ekstasen, egodøden og det å evne og reise mellom verdnene. Healing av jorden.
Så på en måte kan sjamanisme kanskje være okkultisme også siden man samarbeider med subtile (bakenforliggende) krefter, men okkultisme er et vidt begrep som rommer mye, og sjamanisme en egen tradisjon.
Svart magi er når man bruker kreftene negativt av egoistiske hensikter, for å skade andre.
Anonymous
Eller ligger det noe mer i svart magi?
Anonymous
forestill deg et hus. Når man går opp trappen til loftet kommer man dithen hvor man kan jobbe med, la oss kalle det for hvit magi - healing og annen hjelp... Går man ned i kjelleren kan man jobbe med sort magi....Man kan forestille seg at man slynger kjettinger fast rundt en person eller gjør annet faenskap......
Var en heks som fortale meg dette. Har man kontakt med kraften vil man vel finne at den består av en totalhet som innebærer både hvitt og svart??
egentlig er det litt vanskelig å definere syntes jeg. Et helt hus har da oftes også en kjeller??

SEO Crawler
jeg synes ikke kjelleren er et "dårlig sted", det blir som å kalle den nedre verden for helvete.
forøvrig så vet jeg igrunn ikke så mye om alt det der.
forsøk: svart magi er vel når en skrumper inn i angst, begrensninger, frykt og dualisme, og derfra gir næring til hatet og bevisst sender det mot "de slemme andre". ondsinnet baksnakking har et anstrøk av svart magi.
svart magi er vel egentlig definisjonen på det motsatte av healing, å ønske noen syk/død. noe som en kun greier å gjøre ved å opphøye og forgude sine sår, sin svakhet, sin frykt, sin dualitet og tanken om "de slemme andre". svart magi er når en har tapt, og lar frykten vinne over kjærligheten. det er en aktivitet fullstendig ribbet for sann kraft eller et opplyst sinn.
vi trenger ikke blande gml erik eller hain tykje inn, det er navn på dynamiske yang-aspekter hos den store kraften, demrer det for meg mer og mer (etter å ha hørt og lest det gjentatta ganger)
en vismann sa at å kalle seg "inder", "svensk" eller "norsk" er en form for vold. ekstrem uttalelse, men det han mente var vel at ved å definere seg som noe, sier en samtidig hva en ikke er...
(nei, spalte mine molekyler... kor i svarten e kaffen??! )
GjenopprettetMedlem
Hei dere
Hjertelig takk for svar

Anonymous
Ja. Kaffe må man ha
kjenner forøvrig til kjellere som ikke er særlig hyggelig å gå i... -trenger ikke kaffe akkurat for å holde seg våken der
-RUne
Anonymous
Det motsatte av healing må nok være det korrekte svaret ja.

Ikke verre enn det.
Det å ta en kikk på hva som er i kjelleren er en uunnværlig del av healingprosessen og kan ikke oversees.
GjenopprettetMedlem
Ai ai ai, der kom endelig en tordenstorm på Østlandet. For en lettelse; den vil rense opphopet energi fra siste ukene. Vinden blåser ut stagnert luftfra boligene. Aldri så galt er det såvisst godt for masse..
Jo, enig m/Torstein & al. Yin/Yang gir en mulig forklaringsmodell, der alle eksisterende egenskaper og motsetninger i Yin og Yang finns rundt oss og i oss. Så urgamle syn at sjamanistisk verdenbilde må ha vært opprinnelsen
Alle kraftformer er like nødvendige hvis universet skal være i live og i
dynamikk. Syklusene kreasjon-destruksjon-kreasjon trengs (inkl agressivitet m/sine overdrivelser). Nytt liv betinger at annet viker plass, tilbyr ny næring. For enhet med Tao og dens prinsipper søker man her etter en tilstand av balanse. Balanse forløser evnen til kraft, fokus, glede og åndelighet. Med nok grad av likevekt mellom Yin & Yang vil de mest destruktive, ytterliggående egenskaper i oss utlignes. Ultimat åndelighet oppnås idet det mannlige fullstendig har integrert det kvinnelige – og det kvinnelig fullstendig har integrert det mannlige. For alle oss underveis, fremmer I-Ching det å opptre med en rimelig grad av ”måtehold”. (Sagt med andre ord, å etterligne faktene til GW Bush & co og andre fanatikere strir imot balanseprinsippene.)
I-ching djevelen ses mest som en slags trickster i oss. Dvs det som kan lure oss til å se ting umulig negativt, å tro at tilgivelse blir aldeles uoppnåelig osv. I i-ching har enhver egenskap muligheten både for sunde, for uheldige/småheldige
og for direkte destruktive uttrykksformer. F.eks er Yin og Yang OK balanserte, kan makt bety klok, sund, ivaretagende lederskap. I ubalanse kan makt ta av.i destruktiv, ekspansiv, rigid, selvopptatt overdrivelse, der Yinverdiene foraktes.
Et tegn for ren ondskap.. Det finnes endel hexagrammer om krefter noen folk vil syns tilhører ”han tykje”, som disharmoni, kaos, stagnasjon, splittelse, overgrep, forfall. I-Ching mener at selv slike egenskaper har både nedbrytende og oppbyggende effekter på oss. De trengs og om ikke livets dynamikk og læringsprosesser skal dø ut. Kanskje tenkte Torstein på broder
K'an, avgrunnenes og kaoskreftenes mørke herre?. En like nødvendig kraftform som andre, men ikke en man frivillig dveler lenge hos. K'an er og om kontrollens aspekter, om destruktivitet og farer i avgrunnvannets dype understrømmer, katastrofestormer og flommer. Om våre innbillte valgbegrensinger, og smerten ved å føle seg separarert fra støtten i livsveven og livskreftene. Men den er også om å se hvor avsperrende K'ans avgrunnene er; å finne fram i mørket og veiene som fører ut.
Yin/Yang og i-ching stempler ikke noe egenskap som utryddingsverdi, eller ensidig negativ. På makroplanet - dersom egenskapenes sykeligste, ubalanserte overdrivelser rår i for stor grad (dersom Yang eller Yin dyrkes for ensidig), vil verdensdynamikken lide av denne ubalanse. På mikroplan forårsaker vi hver for oss masse kluss i livene våre. Sett på en annen måte, makroplanet kan aldri bli noe annet enn summen av alle mikroplan. For hver en som har vilje til å søke balanse og være i pakt med tao, vil makroplanet gis mer sund balanse.
For meg og ses urkraften/gud som ensbetydende med alt eksisterende. Alt i det jordelige er bestanddeler av gud. Kanskje vi er de følehorn gud bruker for å oppleve milliarder av opplevelser som stadig pågår? Jeg tror selv det er slik at menneskenaturen vår mest finner varig sundhet, kraft, valgfrihet og glede ved å gå inn for egenskaper, som unner vel og sprer livgivende kraft. Om dine mål prioriterer destruktive typer krefter, fører dette erfaringsmessig mot innsnevring og avsperring. Klart at alle egenskaper trengs å læres å håndteres. Det er ingen ønskesituasjon at noen egenskaper stadig holder oss i sitt vold, der valgfriheten blir liten. Med tilstrekkelig balanseevne oppnår vi større mulighet til å utforske disse egenskapene uten å vippes slik av pinnen. Og særlig trengs i dag når verdenssmerten er blitt så stor
GjenopprettetMedlem
"Kristin":
Det motsatte av healing må nok være det korrekte svaret ja.
Ikke verre enn det.
Det å ta en kikk på hva som er i kjelleren er en uunnværlig del av healingprosessen og kan ikke oversees.
Hei!
Jo, men det blir litt for enkelt igjen. En sort/hvitt forklaring på magi er det ikke alle som har. På 1500 tallet ble de enig om noe lignende. en dansk teolog "fant ut" at all form for magiske ritualer var sort magi. Alt fra ritualer, rituelle sanger til amuletter ble sett på som tukling med guds plan og stemplet som sort magi. Helbredelse og

Alt er øyet som ser. Noen av oss finner magien i gråsonene..
Fagerhjul
Anonymous
Intressant, men da er det jo et definisjonsspørsmål. Et definisjonsspørsmål på hva som er bra for naturen og ikke bra. Felles for begge definisjonene er at svart magi er det som er ødeleggende eller negativt. Og det er selvfølgelig mange meninger om det. Men hva er da magi? Dreier det seg bare om manipulasjon?
GjenopprettetMedlem
Jeg har gjenom tarot,lært at djevelen er en av våre personligheter,en av de tilbakevendende store.
Som elskeren,vinneren,og taperen.
Så svart magi må være en funksjon for denne personlighetens uttrykks behov.
Svære krefter i sving,altså,den ene kraften glir elegant over til noe annet,når man minst forventer det.
Djevelen finnes i aller høyeste grad,og hjelper mennesker hver eneste dag.
Noe han er særlig flink til er å utdanne søkende til svartmagikere der den reneste ondskap står på menyen.
Mennesker ødelegger mennesker,ikke våpen,sier djevelen,og smir nye vasse våpen til sin hær av voldemorter.
Anonymous
Du er i ditt ess idag, tele

GjenopprettetMedlem
Jeg har hatt djevelen etter meg den siste tiden.
Varmen blei for mye for meg,tråkket litt vel hardt i salaten.
Djevelen får fram det verste i meg.
Nå har det roet seg,og jeg er på godfot med sjelen igjen.
thank you.
Anonymous
Godt å høre

GjenopprettetMedlem
((Den som har øre,han høre.))

GjenopprettetMedlem
Djevelen er "han som tar håp og sår tvil".
Han har sitt personifiserte arbeidsrom mellom de liv vi lever.
Og han jobber på
sjelsplan.
Han skaper ikke ondskap - bare tomhet.
"I min fars hus er det mange rom" sa Jesus.. et av disse er "
dødens venterom".
Der havner de av oss som på et åndelig plan tilhører et slags nedre/mellomsjikt.
Det finnes to dører ut derfra, for de som ikke har nok håp, tro og kjærlighet i seg er det å bli fulgt ut i "ny (jordisk) fortapelse" av djevelen.
De som klarer å mobilisere nok av det gode i seg klarer å reise seg og gå ut den rette dør til den lyse vei.
Jeg vet dette fordi jeg har vært der, jeg har sett og pratet med "ham" og fortapte sjeler, derfor er dette en del av min sannhet.
"Han" ville ikke ha med meg og min nysgjerrighet å gjøre, "det var ikke for meg" sa han da jeg ville slå følge for å se på den andre siden av hans dør..
Og ja, han hadde nesten røde øyne så blodskutte som de var.
Men redd var jeg ikke, ikke så mye som engstelig..
Jeg hadde i flere år ingen forklaring og liten forståelse av min opplevelse..
Ikke før jeg leste en bok av Sylvia Brown -hun kunne fortelle om et nesten identisk besøk, hennes guide kalte dette rommet "
venterommet".
Hennes skrevne ord ble da, for meg, meget tungtveiende.
Hvorfor jeg forteller akkurat dette?
Jo, fordi man bedre kan gjøre godt om man kjenner sin motstander...!
... i seg selv... og i andre...
GjenopprettetMedlem
Hvem er djevelen?