Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Finnes det sjamanser som hjernevasker "sine klienter"?

moskus:razz:

Og kan geografiske områder ansees som "mørkere" enn andre områder?

moskus: :idea:
GjenopprettetMedlem
Vel... Da ville jeg ikke kalle vedkommende for en sjaman. (Det er jo symtomer for psykopatisk opptreden.)  ::)
GjenopprettetMedlem
kan god hende det finnes enkelte sjamaner som hjernevasker, men da bryter de jo den tilliten de har burde som sagt ikke vært sjamaner i første omgang.
GjenopprettetMedlem
jeg har blitt fortalt av folk som vet (sjamaner?!) at i latin amerika så har man hatt en tradisjon i å bruke sjamaner i krigföring. der har man altså masse sjamanske teknikker på å drepe mennesker, kidnape deres sjeler, dytte in ting i dem. det er jo også beskrevet lignende ting i både ailos bok og sjamansk healing av albert villoldo om jeg ikke minnes helt feil. mitt poeng var uansett at selvfölgelig finnes det både sjamaner med gode hensikter og sjamaner med dårlige hensikter. Men jeg har blitt fortalt av to ulike personer om to ulike hendelser der det var involverte latin amrikasnke sjamaner som gjorde veldig mye skade på andre mennesker.
GjenopprettetMedlem
Så vidt eg veit,er sjamanar blitt brukt  eller har teke del i krigføring over heile linja,dvs. verden.
Det er jo ein logisk funksjon,det å kunne bruke "kraft" på å forsvare territoriar??
Crazy Horse var vel et veldig direkte (og heiderleg)eksempel på det.
Slik er det nok sikkert i dag også,sjølv om krigane kanskje ikkje synest så viktige og tapre..
Å tru noko anna ville vore naivt av oss.
Konflikter og krig er aldri vakkert,men er framleis "på moten".
Truleg er mange av våre mest kjende anti-vold heltar i moderne tid også store og kraftfulle sjamanar?

Som det må to til for tango,så er det kanskje slik med hjernevasking og..
GjenopprettetMedlem
H-hjernevaskning ER stygge greier.
Kvifir ikkje ha sine skitne tankar i fred? Gå vekk Kvitekrist!!!
Bakteriar er kjent for å auke trivselen i alle miljø.(kvifor skulle ikkje dette gjelde lille-jermen)
Eg trur det er mindre hjernevasking blant sjamanar enn mange andre åndelege samfunn
fordei sjamunar,lærer å stå på eigen kraft,som var det eit blått surfingsbrett på vildt hav.
Så kan hende driv sjamanamar med ein sunn h-hjernevaskning,som førar til at den enkelte må inni i seg sjølv,i staden for mutsatt.(rundt)
:respect:
Anonymous
psykopater har ingenting med shamanens vei å gjøre, de trenger hjelp av en shaman eller en annen veileder som tar dems problemer på alvor, det er en grunn for at de er psykopater de er født sånn, de er like mye verd som deg og meg, tenk vis de ser seg selv, å velger få hjelp, da blir de en resseurs for sammfunnet ja takk alle er likestildt for å komme videre med seg selv de skal også gå sin vei,  :wub:
AdsBot [Google]
Er ikke tankemønster-forandring en form for hjernevasking da?
Positiv som sådan ...  :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Kanskje vi alle trenger å vaske oss litt mellom øra?
GjenopprettetMedlem
Finnes iallefall hekser som hjernevasker folk...
Det er veldig stygt. Et overgrep. Et blindspor, uten hjerte
psbot [Picsearch]
Ka mener du med det, Storm Haler? Hvilke hekser snakker du om?
GjenopprettetMedlem
"Liljee":

Er ikke tankemønster-forandring en form for hjernevasking da?
Positiv som sådan ...  :innocent2:

Enig med denne damen, "hjernevasking" er bare et negativt ladet uttrykk, man må bare se forbi de knappene som det av og til trykkes på når man leser.
Hjernevasking kan jo jo være til stor hjelp om man preger nye tankespor og mønstre over gamle destruktive.
Men det er klart, mange intensjoner finnes...

Alt har sin skyggeside og den har også sin plass, å leve i en rosa delfinenergiverden er det motsatte
-la mørket passere uten at du fokuserer på det - så ser du..
GjenopprettetMedlem
Aldri fått vaska meg så mye som på Saivo....
GjenopprettetMedlem
Ædni.  Kjenner noen som vel selv kaller seg for heks.  Men det er ingen her på sonen jeg sikter til iallefall!!!
En erfaring jeg selv har..
GjenopprettetMedlem
Hjernevasking, i ordets negative forstand, er vel noe som skjer i nære relasjoner,
eller der man slipper noen for nært...
For det er da man er sårbar, enten ved at noen kjenner ens sårbarhet,
eller man viser sine sår.
Det skjer over alt, her inne også..
det skjer hele tiden.
Det kan både være smått og nesten umerkelige eller større "greier", slikt som rokker ved ens identitet.

Den som hjernevasker er etter min erfaring ofte en som overfører sine sår, det er et kontrollbehov og et søk etter trygghet.
GjenopprettetMedlem
Biernna det du sier er etter min erfaring helt korrekt.. Det var et kontrollbehov.
Det at noen kan overføre sine sår til en annen, og gjøre det bevisst, er bare helt ufattelig..

Hvordan det gjøres kunne vært greit og forstå for da og se når det forsøkes...

Det har vært en av mine svakheter - og stole for mye på mennesker.. Men det har og vært min styrke.
GjenopprettetMedlem
"Biernna":

Den som hjernevasker er etter min erfaring ofte en som overfører sine sår, det er et kontrollbehov og et søk etter trygghet.

Hurt people hurt people......
GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":

"Biernna":

Hurt people hurt people......

-når man ikke "vet" bedre....
GjenopprettetMedlem
"STORM Haler":

Det at noen kan overføre sine sår til en annen, og gjøre det bevisst, er bare helt ufattelig..

Hvordan det gjøres kunne vært greit og forstå for da og se når det forsøkes...

Jeg tror at en del personer bærer på store sår som gir en smerte som overskygger empatien for andre,
de vet innerst inne at det er galt det de gjør -men smerte kan gjøre blind..
Mange, de fleste av disse vil på et eller annet tidspunkt i livet få sine sår leget i større eller mindre grad,
men da kan disse hjernevaske/manipuleringsgreiene allerede være et inngrodd mønster og en del av ders personlighet...

Men dette er den "snille" versonen...

Mekanismene i et menneske er få - men innfallsvinklene mange og formet av ens erfaringer,
som mitt svar, det er formet av det jeg evner å se av sårene hos "de som lot meg forstå".

Innallsvinklene, de åpne dørene hos den som lar seg manipulere, der står det nesten alltid:
"noen har åpnet denne døren før, eieren kan brukes og synes ikke han fortjener bedre"......
GjenopprettetMedlem
Hvordan foregår det i praksis, at en overfører sår til andre for å få kontroll? Et eksempel, mate med teskje? Greide ikke å knytte til noe konkret i egen erfaringsbase... Er det snakk om psykeliggjøring, slikt ting? Patologisering, eller hva det heter for no....
GjenopprettetMedlem
Sjeletap/følelsesmessige blindsoner gjør en slik såret person "sterkere" i mellommenneskelige relasjoner pga manglende evne til å føle.
Overføring til andre er å tråkke på andre slik som en selv er blitt tråkket på, å gjøre det med samme kulde i hjertet.
Sommersky: vær glad om ikke dette gir gjenklang i deg :P
GjenopprettetMedlem
Hm.....det gav litt gjenklang, men jeg vet ikke...
GjenopprettetMedlem
"noen har åpnet denne døren før, eieren kan brukes og synes ikke han fortjener bedre"......

Eller man har hatt full tillit til vedkommende... og åpnet seg full og helt... for så å få det "servert" tilbake,
gjerne med en utspekulert vri, ved "passende" anledninger... ( om dere skjønner...)
GjenopprettetMedlem
Synes dette er et mørkt tema,
får meg til å gå tilbake i tid, inn i mørke rom,
det er vanskelig å pusten der pga dampen fra den seige oljeaktig gjørmen som jeg stiller meg i.

Det var ikke mine rom,
men jeg lot meg lede dit,
jeg trodde jeg kunne gjøre noe godt ved å gi bort deler av mitt hjerte.
Jeg hadde jo så mye å gi!!!
Så fuckings klok og så jævlig sterk..

Men jeg tok feil.

Man kan bare gjøre en forskjell ved å gi gjennom sitt hjerte...
GjenopprettetMedlem
Sjamaner driver med hjernevasking noen ganger i healing.
De vasker hjernen,om hjernet er forurenset slik ,at den skaper sykdommer hos vedkommende.
Den hjernevaskingen vi er vant til å forstå er å forurense hjernet, å ta kraft fra en, da manen har ingen kraft selv prøver en å følge kraften sin som er i besittelse hos en annen.Noen selfølgelig gir kraften sin bort frivillig.

Hvem har vasket hjernet mitt?
Utfordringer? 
:biggrin: