Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
maya var en tørstblodige nasjonen etter det jeg har hørt.
Nå hører jeg mye om maya sin visdom og kalendarer ,osv.
Hvilken visdom kunne tilegne seg en nasjon som hadde de blodigste ritualer av alle.(sarkasme)
Jeg vet lite og atter lite om maya.
Er alt dems visdom og spåing bare oppspinn eller?
Kunne de ha en kjærlighets kraft ,når de slaktet folk i hytt og pynne?
Kunne maya sivilisasjonen grave sin egen grav ,nettopp fordi de fulgte ikke regler som å ikke drepe?
GjenopprettetMedlem
Hadde de ikke regler om å drepe da? De bygde jo store templer for å drepe.....
Og så forsvant de tilbake til jungelen.....
GjenopprettetMedlem
maya var en tørstblodige nasjonen etter det jeg har hørt.
Nå hører jeg mye om maya sin visdom og kalendarer ,osv.
Hvilken visdom kunne tilegne seg en nasjon som hadde de blodigste ritualer av alle.(sarkasme)
Jeg vet lite og atter lite om maya.
Er alt dems visdom og spåing bare oppspinn eller?
Kunne de ha en kjærlighets kraft ,når de slaktet folk i hytt og pynne?
Kunne maya sivilisasjonen grave sin egen grav ,nettopp fordi de fulgte ikke regler som å ikke drepe?
maya sivilisasjonen var en kultur hvor folkene levde hovedsakelig av poteter og mais. Det vil si at en viktig del av kostholdet til disse menneskene hadde svært høy glykemisk indeks. Dette kan ha hatt en effekt på aggressjons- og frustrasjonsnivået i befolkningen. Noe som i sin tur kan ha ført til vold. Dette er noe vi kan lære av i dag
Mvh Br
GjenopprettetMedlem
Er kunnskapen avhengig av om de var kjærlige og milde mennesker?
GjenopprettetMedlem
Mayafolket er ikke det eneste blodtørstige folket som har levd vet jeg

- og det har kommet mye visdom frem i folk på bakgrunn av blod & vold -
ikke dermed sagt at visdommen kommer fra de som utøvde volden - eller kanskje den gjorde?
Jeg vet ytterst lite om mayafolket - og hvorvidt noe av det er oppspinn eller ikke - skal ikke jeg dømme.
Det jeg vet er at mye av det "treffer meg" - at deres visdom har gitt meg mye
Det er mange folkeslag i verden som opp igjennom tidene har slaktet folk i "hytt og pine" -
de var hverken de første eller siste som har gjort akkurat det. Hitler hadde også "regler"
og bygde "templer".
Tror ikke kunnskap er avhengig av kjærlighet
- historien forteller om mye kunnskap bygd på blod & vold.
Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Mayafolket hadde sine blodige og torturerende ofringer til gudene. Men det bør da ikke ha noe å si på deres kunnskap og visdom innen forskjellige grener. De var rå på astrologi og matematikk og hadde et utviklet kalendersystem.
Utdrag:
Mayakulturen nådde sitt klimaks under den såkalte klassiske epoken fra 250 til 900 e.Kr. Perioden, som er kalt "Det gamle riket", var preget av intens aktivitet innen religion, vitenskap og arkitektur. Mayaene var dyktige i astronomi og matematikk og hadde et utviklet kalendersystem. Maya-matematikken brukte begrepet null, og maya-kalenderen var mer nøyaktig enn den gregorianske. Prestenes astronomiske observasjoner, som ble foretatt med det blotte øye, hadde en utrolig presisjon. Skriften var også avansert. Først i de seinere årene har denne skriften blitt tolket.
Les resten her:
http://no.wikipedia.org/wiki/MayaerGjenopprettetMedlem
de var flinke i matematik og astronomi også hadde de skrift språk,står det i bøker.
En av de teoriene er i ,at de gikk til grunne på grunn av feil forhold med naturen.
New age teorien sier ,at de er etterkommere av atlantis og gamle egypt.
Jeg har lest litt om dem i det siste bare kun av nysgjærighet .Og ut i fra det jeg har rukket hittil å lese ,får jeg ikke til å stemme dette.
Jeg kjøper ikke den teorien altså.
Jeg betrakter maya som er en maktsykt sivilisasjon ,med ritualer som er ikke bare blodigste ,men nærmer seg kannbalisme.
Jeg kan ta av haten min for dems kunnskapp innen matematik og astronomi ,men jeg setter haten tilbake for dems kunnskapen i åndelig utvikling.
meg: :razz:
GjenopprettetMedlem
Jeg tror at hvis man skal avskrive all kunnskap som kan settes i sammenheng med vold, blod, utnyttelse osv, blir vi stående igjen med veldig lite.
Og vi som lever i dag skal være forsiktige med å dømme. Vi kan bare lære av historien og forsøke å gjøre det bedre i framtiden. Og akkurat nå ser det ut som om vi ikke har lært en tøddel av historien.
Dessuten tror jeg det er viktig å huske at det vanligvis ikke er de som sitter med makta som har frambrakt denne kunnskapen. Det er mennesker som har hatt visjoner på helt andre plan som har jobbet det fram, med eller mot makthavernes vilje.
I mange tilfeller handler det nok om en kamp mellom opplysthet og undertrykkelse. Jo mer opplyste menneskene på grasrota er, jo hardere slår makteliten ned på dem for å forsøke å holde dem på plass...
At vi i vår tid ser tilbake på tidligere sivilisasjoner og sier "å, de var så store og kunnskapsrike" sier litt om hvor lite kunnskap vi har om dem, for jeg tror bildet er mer nyansert og sammensatt enn som så. Den kunnskapen vi sitter og beundrer en sivilisasjon for i dag, kan ha vokst fram
til tross for maktelitens dominans og ikke på grunn av den.
GjenopprettetMedlem
Utrolig bra innlegg Inger Lise!
Se bare på kristendommen f.eks...hvorfor fryktet de sjamaner og hekser, trollmenn? Fordi disse vanlige menneskene satt med kunnskaper om livet og om det åndelige...hvilket maktmennene innen presteskapen ikke gjorde. For de søkte aldri innover i seg selv...men i en bok og i sitt ego.
De sjamaner og hekser/trollmenn som ble brent på bål, kastet utfor stup, vanntesten...er også groteskt.
Det jeg vil frem til her...er som Inger Lise sier...det er ikke alltid...heller sjelden i mine øyne...at det er de høyere maktmenn/kvinner som sitter på kunnskapene...men de som er under (trykt) dem igjen.
GjenopprettetMedlem
"Silva":
Utrolig bra innlegg Inger Lise! 
Se bare på kristendommen f.eks...hvorfor fryktet de sjamaner og hekser, trollmenn? Fordi disse vanlige menneskene satt med kunnskaper om livet og om det åndelige...hvilket maktmennene innen presteskapen ikke gjorde. For de søkte aldri innover i seg selv...men i en bok og i sitt ego.
De sjamaner og hekser/trollmenn som ble brent på bål, kastet utfor stup, vanntesten...er også groteskt.
Det jeg vil frem til her...er som Inger Lise sier...det er ikke alltid...heller sjelden i mine øyne...at det er de høyere maktmenn/kvinner som sitter på kunnskapene...men de som er under (trykt) dem igjen.
Det er derfor jeg sier: Har ingen problemer med høyere makter, men stoler ikke på bakkepersonellet

GjenopprettetMedlem
Det er derfor jeg sier: Har ingen problemer med høyere makter, men stoler ikke på bakkepersonellet

Hehe... den var bra!

GjenopprettetMedlem
http://www.wsu.edu/~dee/CIVAMRCA/MAYAS.HTM
Deler absolutt skepsis til bakkepersonellet. Det kan faktisk være dette som skjedde - at presteskapet tapte det religiøse grepet på folket - muligens var det noen som syntes det ble vel mye blod å ofre for å beholde gudenes velvilje ... men herom strides forskerne.
The Mayas were never a "true" urban culture; the urban centers were almost entirely used as religious centers for the rural population surrounding them. Therfore, the decline of the urban centers after 900 AD did not involve titanic social change so much as religious change; it is believed by some scholars that the abandonment of the cities was primarily due to religious proselytizing from the north. Nevertheless, the Classic period saw an explosion of cultural creativity all throughout the region populated by the tribes we call "Mayan." They derived many cultural forms from the north, but also devised many cultural innovations that profoundly influenced all subsequent cultures throughout Mesoamerica. Much of Maya culture, particularly the religious reckoning of time, is still a vital aspect of Native American life in Guatemala and Honduras.
The cities the Mayas built were ceremonial centers. A priestly class lived in the cities, but for the most part the Maya population lived in small farming villages. The priestly class would carry out daily religious duties, particularly sacrifices, and the peasants would periodically gather for religious ceremonies and festivals. For reasons that we don't understand, the Mayas, abandoned their cities around 900 AD. There is evidence of invasion from the outside and its possible that economic difficulties led them to abandon the cities. The greatest change seems to be the disappearance of the priestly class; with this disappearance, the Mayas stopped working on their cities. The peasans seem to have continued to use their cities for a time, but that eventually came to a halt as well. Life for the Mayas did not really change drastically after the decline of their cities, for the cities were central only in their ceremonial life.
Mer info om mayakulturen her:
http://www.jaguar-sun.com/maya.html
Hilsen kariwe
GjenopprettetMedlem
Kva med Aztekarane ?
Eit hakk meir avanserte og mange hakk blodigare..
Dessverre brende conquistadorane opp mest alt av kjeldematerialet tilhøyrande aztekarane sin gamle sivilisasjon....
...som før det sikkert var tukla ein del med av ein eller annan anna aztekisk maktgal konstruksjonist ..
Alle tidlegare tiders "store" sivilisasjonar,(inkludert vår eigen -fram til denne dag),har hatt fordeler av brutal maktbruk,utnytting,undertrykking og krig.
Også mindre stammefolk/naturfolk har kriga mot kvarandre.
Kva så?
Det har også frambrakt vakker( og klok) livskunst.
Kanskje som eit biprodukt?
Utfordringen vidare må vel bli å konsentrere seg om å foredle kun alle desse biprodukta ytterlegare?????????????????
GjenopprettetMedlem
Men det finnes ikke noe skrifter eller noen historier elle noe som helst om de som bygde templene som mayane og Aztekarene brukte..
Slik jeg har skjønt.. Jeg så noen programmer om det, og der kommer det vel inn at det kom "guder" Gråfolket eller ailens som mange sier kom med teknologi og viten.
Det er jo snakk om stein blokker med så rette sider,det er helt vilt. Og 17 tonn tunge, og enda tyngre og.
Mulig jeg ikke har helt rett her, og mayane og aztekerne lagde nok sine egne tempel osv, men det stor tempel byen, "gudens plass" Husker ikke navnet, var der før aztekrne og mayan slik jeg har forstått..
Jeg så det programet på national geografic.. veldig bra og spennende, det går nok i reprise mer i løpet av mars..
Og for og skyte inn noe.. Jeg mediterte med et lite medisinhjul jeg lagde av småstein på en plate ved siden av meg.. og plutselig i meditasjon, kom det en tanke og et bilde av stonehedge eller hvordan det skrives. Tro om det var et stort medisinhjul????
Jaja..
Veldig interessant og spennede innlegg som også reiser noen spørsmål dimi
Det er mye vi ikke vet ennå, og jeg er sikker på at vi snart får vite
lys og varme fra Hans ove. Kaller meg bare hans, men har begynt og bruke hele navnet mitt, føler meg mer fullsendig eller hel da
Lys og varme fra hans ove og monica

GjenopprettetMedlem
hvis jeg ville si om hvem som tihører atlantis eller pleadene,så ville jeg peke helst på hippi bevegelsen enn på maia sivilisasjonen.
GjenopprettetMedlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Aztec_mythology
Men sjå på denne rikholdige mytologien! Masse gråfolk i den,men diverre går det ikkje alltid an å skilje skit og kanel
Ja Hans og Monica,grunnleggarane er omdiskuterte:
http://en.wikipedia.org/wiki/Teotihuac%C3%A1n
Men til Dimi: Nei,eg trur heller ikkje at hippiar bygde dette!

GjenopprettetMedlem
Jeg tror det flyter store mengder "sivilisasjons-frø" rundt i universet, som stammer fra den første planeten/plassen i universet der livet utvikla seg. Så når det aller første levende fant seg selv, spredte det seg selv via "gen-frø" fysisk som en fontene utover i universet. Da frøet kolliderte med jordkloda, utvikla det seg fra første celle (frø), aminosyre eller hva enn som enn var første "levende" organismen som reiste alt livet vi ser på kloda.
Enkelt og greit.
Og det første livet starta selvfølgelig ved en krystall/speildings e.l. som greide å speile seg selv via tilfeldig oppsatte krystall-speil fra en eller annen eksplosjon.
Og ble levende da det "sansa" seg selv.
Og før det var det bare kaos og rot i universet, noe som alltid hadde vært. Uendelig tilbake i tid. Helt til forrige levende univers sprengte seg selv.
Nå stopper jeg før det går i ring i mitt eget hode hehe...
GjenopprettetMedlem
alle de teoriene om lemuria ,atlantis,pleadene er kun teorier som har sin utspring i bøker og nett sider.
Ingen erfaringer i atlantis eller lemuria,kun noen vakkre teorier .
De som besøkte sine innerste verdener vet ikke engang navenet på de vakre slotter,ufattelig landskaper,osv.
Jeg får ofte innblikk på andre verdener ,men jeg ville neppe kalle dem for atlantis ,lemuria,osv.
Jeg husker jeg har sett en program på tv om atlantis,der ble det funnet vakre bilder på vegger,bilder av kvinner og blomster,fredelig folk som malte de bildene.
De mente det kunne være atlantis folka.Og de folka på tv hadde ingenting å gjøre med maya sivilisasjonen.
kun noer tanker om new age.

GjenopprettetMedlem
Jeg har ikke hørt noe om hippien har bygd noe.
Har hørt mange historier om atlantis.. Lyskrigere, de opphøyde og lysvesen. og at atlantis fortsatt er bebodd..
Men vi og er jo lysvesen..
Så det kunne jeg tenkt meg og lest mer om, lært mer om, for dette vet jeg for lite om
lys og varme fra hans ove
GjenopprettetMedlem
"dimi":
alle de teoriene om lemuria ,atlantis,pleadene er kun teorier som har sin utspring i bøker og nett sider.
Ingen erfaringer i atlantis eller lemuria,kun noen vakkre teorier .
De som besøkte sine innerste verdener vet ikke engang navenet på de vakre slotter,ufattelig landskaper,osv.
Jeg får ofte innblikk på andre verdener ,men jeg ville neppe kalle dem for atlantis ,lemuria,osv.
Jeg husker jeg har sett en program på tv om atlantis,der ble det funnet vakre bilder på vegger,bilder av kvinner og blomster,fredelig folk som malte de bildene.
De mente det kunne være atlantis folka.Og de folka på tv hadde ingenting å gjøre med maya sivilisasjonen.
kun noer tanker om new age. :icon_redface:
Du Dimi; trudde ikkje du trengte sjå televisjonsprogram om Atlantis og vakre veggmaleri laga av eit folk du ikkje eingong hugser navnet på(men som IKKJE var mayaer),
for å rakke ned på mesoamerikansk høgkultur og vergelause new age-hippiar?
Kva med Shambala? Er den myten meir valid?
Eg vedder 500 kr.+ 1 pose med lakris på at det folket med veggmaleria du såg program om,ikkje var eit direkte fredeleg folk!
Vis du er audmjuk nok,skal eg prøve å belære deg så godt eg makter.

Anonymous

GjenopprettetMedlem
shambala er noe buddister tror på!
de folket som jeg har sett på tv var fredelig!,du skylder meg en pose med lakris,500kr kan du spare.
Jeg husker godt de maleriene: der kvinner hadde gjennomsiktige kjoler,bilder av rådyr, ingen bilder av rovdyr altså,vakre landskaper ble også malt på vegger.
De malte ingen våpen eller monsterer,kun det fredeligste. Og de malte sin liv mente forskerne.

GjenopprettetMedlem
No skuffar du meg Dimi! Du som skreiv så pent om Por Bagzin og den mulege porten til Shambala.
Dette har klinga som fjerne ,små gullbjeller i øyrene mine sidan du skreiv det,men no......
It hurts when dreams are broken..
Det var vel ikkje tilfeldigvis veggmaleri frå middelhavet du såg på TV?
Lakris skal du få.
(men hugs at det aukar blodtrykket)
GjenopprettetMedlem
ja, det gjorde jeg. ,Men porten til shambala kan være i hjertet.
Og om det finnes porter til andre verdener i hjertet ditt ,hvorfor trenger du da de kjeddelige atlantis,shambala,lemuria,pleadene.
Du har tilgang til dine teoriløse verdener som ingen har snakket om engang .
Det var fra middelhavet ,ja.

GjenopprettetMedlem
"dimi":
De malte ingen våpen eller monsterer,kun det fredeligste. Og de malte sin liv mente forskerne. 
De var ikke akkurat verdens fredeligste folk, de som bodde ved middelhavet heller...
Kanskje det var ønskedrømmene sine (eller til sine ledere) som de malte så vakkert...