Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
passopp: dette var en utrolig god link om hekseprosesser. Men jeg måtte kopiere den inn i word, og endre skriftfargen. Skjønner ikke hvorfor man har valgt rød skrift på sort bakgrunn. Det er helt inn for =)&%lig for øyet å lese slike farger...
GjenopprettetMedlem
Vær litt enklere med guden ville jeg tipse dere  :wub:

Den var vis :respect:  klokt skrevet Dimi.

enkelt, ikke komplisere ting.

Bare være

lys og varme fra hans
GjenopprettetMedlem
"Fagerhjul":

"Passopp":

Dette er dessverre uhistorisk vrøvl av verste sort. Den siste heks som ble brent på bål i Norge var Johanne Nielsdatter fra Kvæfjord i Troms, og det skjedde i 1695, altså over hundre år før du påstår at man kunne risikere å havne på bålet. Det var ellers ikke "kirka" som sprang etter heksene, men den verdslige ordensmakt.
Jeg har ingen problemer med å godta form og innhold i din kritikk sånn generelt, og til dels være enig, Fagerhjul, men skal du bli tatt seriøst så må du skjerpe deg når det gjelder historiske fakta, ellers blir du å regne som en kunnskapsløs tullebukk, og slike er det mange nok av fra før. Lykke til!

He he, jotakk. Nå var det ikke hekseprosessene jeg mente. 

Men det var "naturlig" for meg å tenke på dem, ettersom du nevnte at man kunne havne på bålet. Det var for det meste trolldomsanklagede, også kalt hekser, som i sin tid ble dømt "til bål og brann", men du bommet på en hundre års tid både for den måten å henrette folk på, her i landet, og for anklagepunktene.

"Fagerhjul":

Den siste som ble tiltalt under blasfemiloven i Norge var Arnulf Øverland. Ja så seint som i 1931. Det er ganske nylig faktisk...  ;)

Hvis det var "blasfemiparagrafen" (ikke loven!) du tenkte på så bommet du nok også på en hundre års tid, for det er snakk om §142 i Almindelig borgerlig Straffelov (Straffeloven) av 1902.

http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#142

Arnulf Øverland ble tiltalt i 1933, ikke 1931. Her er det nemlig feil årstall en del steder på Internett. Og det er noe av det fryktelige med Internett, legger noen først inn et feil årstall, så blir det gjerne gjentatt og kopiert til evig tid. Det var bl. a. feil her i Wikipedia, men nå har jeg nettopp vært inne og rettet der, (men Wikipedia-artikkelens kilde får jeg ikke gjort noe med):

http://no.wikipedia.org/wiki/Blasfemi

Litt mer om Øverland-saken, med riktig årstall:

http://www.hvorgargrensen.no/?aid=9072383
http://voxpublica.no/2007/10/sejersted- ... aragrafen/
http://www.nrk.no/programmer/radio/norg ... 21463.html
http://www.klassekampen.no/9208/mod_article/item
http://www.klassekampen.no/41863/mod_article/item

"Fagerhjul":

Jeg har ikke noe forhold til eventyr om engler ...

Litt artig da at du begikk omtrent samme tabbe som prinsesse Märtha Louise da hun ble intervjuet på NRK TV i beste sendetid en lørdag kveld i fjor sommer, etter at all verdens media hadde gasset seg i debatten om hennes engleskole. Hun presterte jo da å påstå at hun ville blitt brent på bål for to hundre år siden. Jeg stønnet høyt, og utbrøt: Herregud, har ikke en gang Kongehuset vett på å sjekke enkle historiske fakta før man buser ut med slikt??

Rune Blix Hagen innleder en meget god oversiktsartikkel med denne engle-prinsessens flause:

http://www.skepsis.no/konspirasjonstenk ... g_eur.html

Hekseprosessene i Norge og Europa
Tror du med prinsessen at vi brente hekser på bål rundt Grunnlovens tid? Eller at det var "kloke koner" som ble brent på bål? Eller tror du kanskje at det var "den mørke middelalder" som var heksebålenes storhetstid? Og med salige Pax leksikon at et tosifret antall millioner hekser ble henrettet, og at en anklage var synonymt med dom og død? Historiker Rune Blix Hagen gir noen konsise svar fra vår tids hekseforskning.
GjenopprettetMedlem
"brukernavn":

passopp: dette var en utrolig god link om hekseprosesser. Men jeg måtte kopiere den inn i word, og endre skriftfargen. Skjønner ikke hvorfor man har valgt rød skrift på sort bakgrunn. Det er helt inn for =)&%lig for øyet å lese slike farger...

Takk for takk! Det er jo hyggelig å få litt ros, også, når jeg ser hvor sinte enkelte blir fordi jeg tillater meg å komme med korrekte årstall for eksempel ...

http://ansatte.uit.no/rha003/hekser.html

Det er denne siden du tenker på, og jeg er helt enig med deg. Som du ser så ble den først laget i 1999, og jeg husker at store grelle kulørte bokstaver mot en kontrasterende bunnfarge var på moten da, og så skal det vel dessuten se litt sånn demonisk ut, har de kanskje tenkt, den gang for ni år siden ...

Jeg anser Rune Blix Hagen som en bunnsolid hekseforsker, og det er mange andre, og mer lesevennlige sider, av og om ham på Internett:

http://www.alltheweb.com/search?cat=web ... b_lang=any
GjenopprettetMedlem
"Samin":

Vel Passopp, om heksebrenningen er over, så er ikke heksejakten over ifølge ditt innlegg...
Du henger ut folk som "tullegeit"  :moreevil:

Så om ikke noen har dine meninger blir de hengt ut av alle kunstens regler...
Dette er en moderne form for heksejakt....  :razz:

Nå ser jeg på ordet "tullebukk" som et ganske godmodig uttrykk, og jeg laget sjøl ordet "tullegeit", som ihvertfall er humoristisk ment, og jeg tenkte at folk må vel forstå at dette er ennå et forsøk på å være nordlandsk artig?

"Tullegeit" står ikke i de ordbøkene jeg har slått opp i, men jeg ser nå på Internett at noen få (færre enn ti?) personer har funnet på det før meg, så jeg påberoper meg ikke førstefødselsretten.

Som jeg har måttet tilstå før, så er jeg ikke noe flink til å signalisere "humor" ved hjelp av disse ikonene som enkelte bruker så overdådig mange av. Jeg er en ordets mann, og vil helst klare meg uten, bokstavelig talt, billedlige knyttnever og slegger ...

Dessuten så er det et forbehold i det jeg skrev, nemlig at hvis Fagerhjul ikke skjerper seg når det gjelder historiske fakta, DA (og først da!) blir hun å regne som ... tullebokk / tullegeit. Er slike nyanser/distinksjoner for vanskelige for deg å få med seg, Samin?

Det ser da heldigvis ut som Fagerhjul tok det pent, og hun sjekker kanskje fakta bedre ved seinere anledninger, så det blir neppe nødvendig å ta i bruk tulle-ordet mitt ... Hvis hun ble lei seg, så kan jeg godt be henne om tilgivelse, her og nå. (Jeg hadde litt dårlig samvittighet lørdag kveld, da jeg var ute og spiste kurdisk mat så tenkte jeg på det med bukken og geita, mens jeg spiste lammet.)

Til slutt så vil jeg kort påstå at jeg ikke henger ut folk for deres MENINGER. Det jeg tar for meg er når historiske og andre fakta er alldeles raple gærne, da forsøker jeg å sette tingene på plass med etterprøvbar dokumentasjon. Og så kan jeg gå hardt ut når enkelte driver intens misjonering f. eks. for svindel, bløff og bedrag, eller for sekter som etter min mening bedriver slikt, men da legger jeg også både egen argumentasjon samt dokumentasjon på bordet.

Jeg kan vel også få lov å nevne at i hundrevis av tilfeller så har jeg hjulpet folk som har spurt om slikt her i forumet, med litteraturhenvisninger og andre faktaopplysninger. Også mange mange ganger sjøl om disse personene åpenbart har helt andre MENINGER enn meg om både det ene og det andre, f. eks. om de bøkene det gjelder.

Med vennlig hilsen Passopp, Hexejeger.
GjenopprettetMedlem
"Passopp":

Som jeg har måttet tilstå før, så er jeg ikke noe flink til å signalisere "humor" ved hjelp av disse ikonene som enkelte bruker så overdådig mange av. Jeg er en ordets mann, og vil helst klare meg uten, bokstavelig talt, billedlige knyttnever og slegger ...

Ja du Passopp, man kan ju önska ...  :razz: ... men här och på många andra forum är man nog tvungen att bruka dem. I alla fall om man använder en lite ironisert humor och i synnerhet om man märker att man blir misstolkad. *blink blink* (och nu flirtar jag ju inte då, hehehe)
📎 smile-drink3.gif
GjenopprettetMedlem
Føler litt for å komme med et innspill i denne tråden.. Men jeg legger til her og nå at dette er min sannhet og mine meninger, jeg påberoper meg ikke å ha svaret på noen som helst måte ;)

For å belyse litt av det jeg tror på, kan jeg ikke la være å komme innom min bakgrunn. Jeg har vokst opp i det som fra gammelt av kalles en storfamilie. Det vil si, det var to adskilte leiligheter i huset, med loftstrappa imellom men likevel bodde vi alt annet enn adskilt. Jeg bodde nede sammen med min far og mor og eldre søster. Oppe i andre etasje bodde mine besteforeldre og søster til min bestemor. Så alt i alt var vi 7 personer som bodde i dette huset. De som har sett huset og gården min vil si at det nok ikke bydde på noe problem, at vi greit kunne ha huset 20 personer, og sånn var det nok også fra gammelt av med gårdsgutt, tjenestejenter osv. Ikke noe lite sted med andre ord. Min bestemor var kristen på sin hals, av den typen som helst skulle banke bibelen i hodet på folk. Ville de ikke tro, så skulle de. Det medfulgte også en del turer i kirken i min barndom, samt søndagsskole, barneforeninger osv. Pappa derimot var stikk motsatt, i alle fall da jeg var liten. Han brukte å kalle seg en god hedning, i forbindelse med at det var bedre å være en god hedning enn en dårlig kristen. Når det gjelder min mor så er jeg litt usikker på om hun trodde eller ikke, hun hadde helt klart åndelige opplevelser, av type snakke med sin mor etter at hun var gått bort osv, men hun hadde også perioder i livet sitt da hun kalte seg selv for kristen. Det var forresten hun som fortalte meg, i en alder av 16 år, at jeg hadde healingevner, men jeg blåste det bort, kalte det tøv  :innocent2:

Med den bakgrunnen der skulle man kanskje tro at jeg ville bli kristen? Ikke dette skinnet nei  :P Jeg begynte nemlig med noe som de så fint kaller selvstendig tenkning. Jeg har tenkt og tenkt i alle år, og skrevet i flere tråder her inne også (om jeg ikke husker feil) at jeg ikke har noen problemer med å tro på høyere makter, men jeg stoler ikke på bakkepersonellet. (Puh, det ble en lang setning :w00t: ) Jeg har hele tiden hatt vanskelig for å svelge de som sier at Gud er god, for i neste åndedrag å dømme folk til evig pine (les:helvete) hvis de ikke gjør sånn og sånn... Hvis den guden er god, så dømmer h*n ikke folk til evig pine. Jeg tror ikke de høyere makter er så nøye på hva vi mennesker kaller h*n, for det er også menneskeskapt, i alle fall slik jeg ser det.

Jeg trenger ingen kirkebygning for å ha kontakt med høyere makter. Mest kontakt får jeg ute i naturen. Jeg er evig overbevist om at alt rundt oss har et liv og en sjel, at det er derfor vi kan snakke med et tre, en stein, en fugl.. listen kan gjøres lang. Men jeg tror at for å skjønne hva jeg mener her så må man omdefinere hva man kaller liv, hva man kaller sjel. Jeg har også vanskelig for å svelge den frasen om at vi er satt til å herske over naturen. I og med at min tro går på at vi alle er ett, hva skal vi da herske over? Oss selv? For jeg nekter å sette meg selv over naturen, jeg er en del av den. En del av det store altet. Riktignok ikke så stor del (rager ikke så høyt over bakken med mine 167 cm) men likevel en del av den. Det er en ting som gjør meg ydmyk.

Før jul var jeg på en avslutning i ett av de alternative forumene jeg er medlem i. Det var en prost som skulle snakke om tro og tvil, jeg tenkte at jeg sikkert hadde godt av det :razz: Men da han først snakket om at han ikke trodde at man gikk videre når man døde, at man ble liggende på kirkegården til dommens dag, for så å snakke om samer og nordlendinger som at de "merket mer av sånne ting enn andre", da fikk jeg litt hetta :razz: Han snakket om sin mor, han trodde ikke at hun var med han videre, hun lå på kirkegården. Samtidig sto hans mor på hans høyre side, klappet han på skuldra og sa "du skulle bare ha visst gutten min!" Men han merket ikke noe... Ja ja, sånn kan det gå... :innocent2:

I alle fall så er jeg såpass nysgjerrig at jeg ikke forkaster noe før jeg har undersøkt hva det går ut på. Så også med kirken og kristendommen. Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ikke er kristen. Men hva er jeg da? Animist? Ikke vet jeg hva andre ville kalt meg, selv om min søster kaller meg den mest religiøse personen hun kjenner. Skulle likt å se hva kirkegjengerne hadde sagt om tromming, healing, å hjelpe sjeler videre, kontakt med ånder osv. Jeg kan ikke være tilhenger av en religion som ikke respekterer hele meg, og den åndelige biten er en stor del av min personlighet.

Ellers så har jeg tidligere også kalt meg realist, og det med rette. Det har med at jeg i mange år har hatt en stor glede i å lese fagbøker om forskjellige emner, og er nok også grunnen til at jeg tok et år på teknisk fagskole som privatist. Hadde ikke nok praksis til å komme inn, men temaet var interessant. Dessuten var det noen som sa at jeg ikke klarte det. Det jeg sitter igjen med er en del kunnskap om matematikk, mekanikk og ikke minst materiallære, som var mitt fag. Å jobbe alene på labben, lage sine egne oppgaver, herlig  8)

Mulig jeg har dratt tråden litt off topic, men da får dere bare flytte den... Men skulle tro det hadde litt å gjøre med Gud og gudskraften. Ha en fin søndag folkens ;)
GjenopprettetMedlem
"Passopp":

Men det var "naturlig" for meg å tenke på dem, ettersom du nevnte at man kunne havne på bålet. Det var for det meste trolldomsanklagede, også kalt hekser, som i sin tid ble dømt "til bål og brann", men du bommet på en hundre års tid både for den måten å henrette folk på, her i landet, og for anklagepunktene.

"Fagerhjul":

Den siste som ble tiltalt under blasfemiloven i Norge var Arnulf Øverland. Ja så seint som i 1931. Det er ganske nylig faktisk...  ;)

Hvis det var "blasfemiparagrafen" (ikke loven!) du tenkte på så bommet du nok også på en hundre års tid
Arnulf Øverland ble tiltalt i 1933, ikke 1931.
"Fagerhjul":

Jeg har ikke noe forhold til eventyr om engler ...

Litt artig da at du begikk omtrent samme tabbe som prinsesse Märtha Louise  Jeg stønnet høyt, og utbrøt: Herregud, har ikke en gang Kongehuset vett på å sjekke enkle historiske fakta før man buser ut med slikt??

He he, ja okey. Les gjennom det du selv skriver og kanskje tenk litt over hvordan det blir oppfattet. De føste innleggene syntes jeg var søte og informative, men så blir det bare teit. Krangler du på paragraf og lov? 1931 eller 1933? Ehhh, hva skal jeg si? Jeg husket ikke så jeg slo det opp på wiki. Jo, jeg kjenner godt til hekseprosessene (- i Nord Norge vel og merke). Og jeg mente ikke at noen kom til å bli brent. Om noen på forumet skulle bli totalt forvirret og opprørt av det jeg skrev så må jeg bare beklage.

Jeg er fra Nordland selv, og ser ikke humoren din som noe som er typisk for hvor jeg kommer fra (oi, men du har sikkert en artikkel som kan motbevise det...?), jeg blir ikke såret eller noe i den duren: MEN å sammenligne meg med prinsesse Märtha Louise...? Eller er det bare at du skal ha siste ordet? Jeg bare undrer.. :lol:

Viljesterk: glimrende innlegg! Det var helt 100% det tråden trengte  :biggrin:

Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
"Passopp":

Jeg synes du har en flott humor jeg Passopp - fortsett slik.
Dessuten er du super til å komme med fakta og det trenger vi ganske ofte.
Takk for at du er den du er

kjempeklem til deg fra

RITA
GjenopprettetMedlem
"RITA":

"Passopp":

Jeg synes du har en flott humor jeg Passopp - fortsett slik.
Dessuten er du super til å komme med fakta og det trenger vi ganske ofte.
Takk for at du er den du er

kjempeklem til deg fra

RITA

Jeg støtter Rita i hennes utsagn om deg Passopp!
Har sagt det før...du er veldig bra for sonen med dine kunnskaper.

Jeg ønsker også at du fortsetter med din form for humor uten ikoner.
Det handler bare om å kunne sette seg selv litt på sidelinjen,
uten å ta seg nær av alt mulig. Å ikke ta det som blir sagt her inne
personlig!

Keep on going!  ;D  :wub:
GjenopprettetMedlem
Syns det var ON-topic jeg viljestyrke. Takk for fint innlegg.  :respect:
GjenopprettetMedlem
Her må en passe seg for hvordan en formulerer seg, eller skriver noe som ikke kan dokumenteres, for her blir en kontrollert etter sømmene.
Det er ofte på grensen til personangrep her inne, og da får angriperen applaus?  Den humoren ligger visst for høyt for meg...

Ved å støtte den ene parten, sier man seg enig med denne, og bekrefter og forsterker motpartens evt. ”feilgrep”.
Dette har ihvertfall dempet min glede til å komme med bidrag her.
GjenopprettetMedlem
Svarer på orginale spørsmålet jeg.  ;)

For meg så er det en felles kilde til alt. Den består av lys og kjærlighet. Du kan kalle den gud, budda, eller hva du vil.
For meg finnes ingen religion jeg vil si jeg hører til. Men måtte jeg velge, ligger vel buddismen nærmest. Men som sagt følger jeg min egen vei i samhørighet med kilden til alt godt. Jeg tror på visse regler som gjør at samfunnet blir strukturert, men ikke for at vi ikke skal havne i helvete. De er for at vi bedre skal leve i harmoni med hverandre.

I min verden finnes ikke noe ondt. Ondskap er menneske skapt. Den kommer fra menneskers sinn. Frykten taler ondskapens ord. Frykten er en illusjon også skapt av mennesker.

Så det finnes ingen mot pol i universet som er av ond/negativ intelligens. Det finnes kun kroker som er mer eller mindre belyst.

Den som følger regler for å ikke havne i helvete, og sier at en tror på gud, tror like mye på djevelen. (ser dere?)
Lucifer var også god, men ble kalt for ond, for at de kristne skulle ha ene og alene kontrollen på folkene. Fordi de lærde satte seg høyere enn folket.
Derfor sier også kristendommen også at en prosent del av englene er onde (hører til lucifer) og det stemmer jo. Bare det at lucifer ikke er ond.  ;)

Vi må stole på kraften inni oss. Den er god. Vi trenger ikke styres av andre for å gjøre noe riktig. Fordi innerst inni oss selv, vet vi hva som er riktig for oss selv.  :respect:

Gud er i oss, og i alt. For å svare på spørmålet hvor gud er.  ;)

Dette var bare mine tanker på denne søndag.  :wub:

I lys og kjærlighet Geir Michael  :wub:
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":

Her må en passe seg for hvordan en formulerer seg, eller skriver noe som ikke kan dokumenteres, for her blir en kontrollert etter sømmene.
Det er ofte på grensen til personangrep her inne, og da får angriperen applaus?  Den humoren ligger visst for høyt for meg...

Ved å støtte den ene parten, sier man seg enig med denne, og bekrefter og forsterker motpartens evt. ”feilgrep”.
Dette har ihvertfall dempet min glede til å komme med bidrag her.

Så enig med deg Sjelevenn..
Og ingen mer komentar fra meg... 
Heller ingen bidrag  :razz:
GjenopprettetMedlem
"Passopp":

"Fagerhjul":

Hadde du fablet om energier, moder vind og indianerhøvdinger her i landet for en ca 200 år siden - da hadde kirka kommet springende etter deg med stein og bål..

Dette er dessverre uhistorisk vrøvl av verste sort. Den siste heks som ble brent på bål i Norge var Johanne Nielsdatter fra Kvæfjord i Troms, og det skjedde i 1695, altså over hundre år før du påstår at man kunne risikere å havne på bålet. Det var ellers ikke "kirka" som sprang etter heksene, men den verdslige ordensmakt. Du kan lese om dette her:

http://ansatte.uit.no/rha003/hekser.html
http://no.wikipedia.org/wiki/Heks
http://no.wikipedia.org/wiki/Hekseprosessene
http://www.skepsis.no/konspirasjonstenk ... g_eur.html
http://www.skepsis.no/konspirasjonstenk ... d_kvi.html

Jeg har gitt mange flere linker i en rekke innlegg i denne tråden:

http://sjaman.com/component/option,com_ ... topic,8076

Det er vel jeg som har gitt Osho-bevegelsen inn "så det bare suste", som du skriver. Jeg er også ikke så lite av en kirke- og kristendoms-kritiker, men jeg synes ikke dette forumet trenger å fylles opp med mine synspunkter på det, det ville blitt temmelig mye! Jeg ser heller ikke på kristne generelt som fiender eller farlige folk, og der hvor overtramp skjer, og har skjedd, så blir dette omtalt og kommentert så mange andre steder at det får holde.

Jeg har ingen problemer med å godta form og innhold i din kritikk sånn generelt, og til dels være enig, , Fagerhjul, men skal du bli tatt seriøst så må du skjerpe deg når det gjelder historiske fakta, ellers blir du å regne som en kunnskapsløs tullebukk, og slike er det mange nok av fra før. Lykke til!
P.S.

Ut fra din profil ser jeg at du er kvinne, så jeg burde vel ha skrevet "tullegeit" og ikke "tullebukk", hermed er det rettet opp!

Jeg vil gjerne få kommentere det jeg har uthevet og understreket!

Dette er dessverre uhistorisk vrøvl av verste sort.

Dette går ikke på person men på tema!

Jeg har ingen problemer med å godta form og innhold i din kritikk sånn generelt, og til dels være enig, Fagerhjul, men skal du bli tatt seriøst så må du skjerpe deg når det gjelder historiske fakta, ellers blir du å regne som en kunnskapsløs tullebukk, og slike er det mange nok av fra før. Lykke til!

Dette går heller ikke på person...men på dette som jeg er 100% enig i....skal man diskutere noe med historisk fakta...bør man sette seg mer inn i det. Vi har så utrolig mye feil-informasjon flytende rundt på nett...at de unge som faktisk bruker nett til skoleoppgaver og eksamener...har store sjanser for å få feil!

Og dersom man leser her nøye...så er Passopp til dels ENIG, men setter en finger på den historiske faktabiten!!!

Jeg er utrolig glad i Passopp sin fantastiske kunnskap...å vi bør være takknemlig for at en slik person i det hele tatt gidder å bruke så mange timer på å plotte oss full av RIKTIG informasjon...enn å klage høylytt over at noen tær har blitt tråkka på....hvilket de egentlig ikke har...hvis man hadde tatt på seg værnesko!

Og det er en del her inne som ikke bør rope for høyt ut om person angrep...de bør først feie for sin egen dør!
Anonymous
Greit å få lufta det men er det egentlig noen som føler seg tråkka på ?  :wub: klem bast  :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
Ja, det var vel en fullstendig avsporing... ;) Tema i tråden var igrunn en spennende diskusjon. Det er utfordrende å sette ord på sin tro og tanke på det gudommelige.

Strålende!
GjenopprettetMedlem
"Fagerhjul":

Og jeg opplever dette tildels som personangrep, ja. Men ikke av Passopp.. Men av dere som skriver i den retningen:Jeg er utrolig glad i Passopp sin fantastiske kunnskap...
Jeg støtter Rita i hennes utsagn om deg Passopp!
Har sagt det før...du er veldig bra for sonen med dine kunnskaper
Jeg synes du har en flott humor jeg Passopp - fortsett slik

Damer, skjerp dere! Dette er en diskusjon. Kan ikke bare jeg og Passopp få ta den uten at det skal være heiagjeng på siden? Det er DET som gjør diskusjonen vanskelig og personlig...

Its all good folkens! Vi bruser litt med fjærene! Men jeg tror både jeg og P tar denne diskusjonen med godt humør. (P kan gjerne servere meg til middag om jeg tar feil - om han liker geit selvsagt..) :lol:

Strålende!

Personangrep?? Å fortelle et medlem at jeg syns han er god å ha på sonen? Hvor i all verden kommer person angrep inn her?  :o

Jeg siterte Rita og Passopp for det han selv nevnte som her:

"Passopp":

Dette hadde overhodet ikke noe å gjøre med deg...men et innlegg i din tråd skrevet av et medlem av forumet!  :o

Så hvor har jeg bedrevet person angrep? Med å si noe positivt om et medlem? Og være enig i noe? Og hva i all verden er det jeg skal skjerpe meg med??
GjenopprettetMedlem
Er det så vanskelig at du må spørre flere ganger? Hadde du noe å tilføye i diskusjonen? Eller skulle du bare MENE at noen her ikke burde føler det som personangrep? Noen her på forumet kan ha en annen OPPLEVELSE av noe enn deg selv - det gjelder livet generelt forøvrig.. Det du siterte var faktisk p sitt svar til mitt innlegg. Så har du ikke noe saklig å komme med, så forslår jeg at du .......... (fyll det med det innholdet som DU føler passer best - kan jeg få foreslå: tar deg en kopp kaffe? ser på tv? Strikker en sokk? holder kjeft?)! Evt kan du følge ditt egent råd: "Det handler bare om å kunne sette seg selv litt på sidelinjen, uten å ta seg nær av alt mulig. Å ikke ta det som blir sagt her inne personlig!"
(Ja, det er lett å si halleluja, men å gjøre det? - Fleksnes)
GjenopprettetMedlem
"Fagerhjul":

Er det så vanskelig at du må spørre flere ganger? Hadde du noe å tilføye i diskusjonen? Eller skulle du bare MENE at noen her ikke burde føler det som personangrep? Noen her på forumet kan ha en annen OPPLEVELSE av noe enn deg selv - det gjelder livet generelt forøvrig.. Det du siterte var faktisk p sitt svar til mitt innlegg. Så har du ikke noe saklig å komme med, så forslår jeg at du .......... (fyll det med det innholdet som DU føler passer best - kan jeg få foreslå: tar deg en kopp kaffe? ser på tv? Strikker en sokk? holder kjeft?)! Evt kan du følge ditt egent råd: "Det handler bare om å kunne sette seg selv litt på sidelinjen, uten å ta seg nær av alt mulig. Å ikke ta det som blir sagt her inne personlig!"
(Ja, det er lett å si halleluja, men å gjøre det? - Fleksnes)

:confused:
GjenopprettetMedlem
Som jeg tidligere har sagt: For meg er Gud "alt som er".
Men vi bør ikke være redde for hva andre mener om oss. Dt er ingen grunn til å bli forargret eller sinte over kommentare. Det forandrer ingenting i våre hjerter uansett, annet enn å avle mørke. Hva andre mener om min tro er meg revnende likegyldig. Jeg trenger ikke å forsvare noe av det jeg tror på. Jeg vet at andre ikke vil forstå fult og helt likevel. Men jeg er sikker i min tro, og trenger derfor ikke overbevise noen. Jeg også vil gjerne dele med dere, men om noen er uenige, vel, så får det være slik.

La oss dyrke kjærlighet. La oss akseptere hverandre. For om vi ikke kan gjøre det, vil vi heller ikke akseptere oss selv.

Jeg elsker dere :wub:

Serpentinus
GjenopprettetMedlem
Enig geir michael :)

Vi må stole på kraften inni oss. Den er god. Vi trenger ikke styres av andre for å gjøre noe riktig. Fordi innerst inni oss selv, vet vi hva som er riktig for oss selv.  :respect:

Gud er i oss, og i alt. For å svare på spørmålet hvor gud er.  ;)

Gud er i oss alle, og svarene er i oss alle..

Og godt sagt Serpentinus :respect:
La oss dyrke kjærlighet. La oss akseptere hverandre. For om vi ikke kan gjøre det, vil vi heller ikke akseptere oss selv.

Samin og sjelevenn  :wub:
Jeg håper det ikke er jeg som har angrepet eller tråkket på noen her. Føler ikke det egentlig.

Jeg startet tråden for og høre om andre hadde samme meining som jeg om at gud, den store skaper er energien rundt oss, i oss alle og overalt.

Og jeg syns det tok litt av med heksebrenning og 1600 tallet osv.

Hadde du fablet om energier, moder vind og indianerhøvdinger her i landet for en ca 200 år siden - da hadde kirka kommet springende etter deg med stein og bål..

Dette er dessverre uhistorisk vrøvl av verste sort. Den siste heks som ble brent på bål i Norge var Johanne Nielsdatter fra Kvæfjord i Troms, og det skjedde i 1695, altså over hundre år før du påstår at man kunne risikere å havne på bålet. Det var ellers ikke "kirka" som sprang etter heksene, men den verdslige ordensmakt.

Ser det blir nevnt personangrep og lignende i et innlegg.

Jeg blir litt trist når jeg lager en liten tråd, bare for og se om folk har samme oppfatning som meg.
Også blir det heftig nesten krangel :(

Folk må jo få ha sine meininger. Men er veldig enig med sjelevenn at selv om alle har rett til sin egen meining,
Så trenger man ikke angipe de som mener noe annet, men kanskje heller være åpne for og høre andres meining, selv om man mener noe annet selv.

Er jo trist som Sjelevenn/Samin  :wub: sier, at om man formulerer seg litt feil, så blir man angrepet, og angriperen får applaus :shyone:

Nesten redd og skrive dette. For jeg kan ha problemer med og formulere meg innimellom.

Men det er vel ingen som mener noe vondt med noe.

Masse lys, varme og kjærlighet fra Hans ove

Ekstra klem til min vise, kloke og gode venn Samin :wub:
Som er en stor inspirasjon for meg :respect:

:wub: :wub: :wub:
AdsBot [Google]
Gud, er det rart vi har religionskriger her i verden?

I en sterk reiseopplevelse for en stund siden, fikk jeg en klar beskjed om at det finnes bare en kilde (Gud). Og ånden av denne kilden bærer vi i oss selv. Når vi dør, havner sjelen sammen med "de andre", og blir en enhet.

De forskjellige religionene er kun skapt for å hjelpe oss til å gi slipp på det "praktiske jordiske", og å sette oss nærmere i kontakt med det åndelige.

Mennesket kan da bruke den/de religioner som kjennes nærmest for dette formålet.
Enkelt og greit.

Dog er dette kun dokumentert gjennom min kropp, og manifestert i min hjerne.

:wub:
GjenopprettetMedlem
Dette med applaus...var det til Rita og meg som siterte noe Passopp skrev?

Jeg kan kun svare for meg selv.

Jeg er fri til å kommentere akkurat hva jeg vil. Og jeg regner med at jeg har lov til det? Jeg har tenkt å svare på det opprinnelige innlegget. Men...det falt meg riktig inn å skrive under på Rita`s innlegg til Passopp. Fordi det var riktig for meg å gjøre det.

Vil dette si...at jeg altså ikke kan sitere eller kommentere noe som andre skriver i ett innlegg? Hvis jeg gir en person en positiv kommentar...så gir jeg denne personen applaus?? Det var ikke det jeg gjorde. Jeg siterte KUN at jeg var enig at Passopp HAR humor...som JEG liker.

Vi ER forskjellige. Ja...og det er jeg veldig glad for. Men jeg vil ikke ha på meg at jeg setter meg på noens side. Jeg er på den siden jeg vil...å det er helt greit å gi meg pepper for det...men det bryr meg så lite.  :lol: Jeg står fortsatt for det jeg mener.

Dette er et offentlig sted...der ALLE medlemmer har rett til å svare. Og jeg svarer akkurat på det jeg ønsker. Og dersom noen finner det vanskelig så kan ikke jeg gjøre noe med det. For så vidt jeg vet, har jeg ennå ikke vært uhøfelig mot noen.

Jeg kan overhodet ikke ta på meg det ansvaret...at noen her velger å sette meg på andres side. For jeg har ikke tatt noens parti...jeg kommenterer det jeg føler er riktig.

Og jeg får da til beskjed om at jeg kanskje burde sette meg ned å strikke en sokk, drikke kaffe eller rett og slett holde kjeft.

Jeg kommer ikke til å gjøre noen av de delene. Jeg kommer til å fortsette å være meg selv, å svare på de innlegg jeg selv velger å svare på!

;D
GjenopprettetMedlem
Nå til det opprinnelige innlegget. Å jeg vil også si til forfatteren at jeg er lei for at temaet ditt kom ut av kontroll over at jeg valgte å gi et medlem ros for noe!

Jeg har skrevet ett dikt...om dette med kristendom...og gud.

Jeg legger linken her!

http://sjaman.com/component/option,com_ ... pic,2342.0

Et interessant tema dette her!  :)