Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Her er det mange avsporinger og kommentarer om personangrep og tråkking på tær.

Er man usikker på hva man skal svare på, gå tilbake til trådstarters første innlegg og les det.

Hvis ikke denne tråden heretter holder seg på sporet, vil den bli stengt.

IL
GjenopprettetMedlem
Dette er et offentlig sted...der ALLE medlemmer har rett til å svare. Og jeg svarer akkurat på det jeg ønsker.

Det skjønner jeg godt silva.
Og er enig i det..

Og det er jo et så stort tema, at jeg skjønner det er mange og sterke meninger ute og går.
Men ble litt trist når noe følte person-angrep og slik..
Selv om vi alle må få skrive meinigen våre. Så kan vi alle kanskje skrive meningene slik at man respekterer andres syn på ting.
Så lærer alle av alle.
Jeg sier ikke at noen har vært urespektfull. Ville bare poengtere det.

Og det jeg startet her som en enkel tråd, bare for og se hvordan andre oppfattet dette jeg skrev om i begynnelsen.
Så skjønner jeg nå at temaet er så stort, med så mange sterke meninger.
Jeg ville jo ikke at det skulle gå slik at tråden ble lagt ned om noe utdyper ting. Og skriver sitt syn på det.

Trodde ikke at det skulle bli så komplisert..
For jeg mener jo som sagt at gud er energi, samme energi i hjerte vårt, som i universet.
Og at gud er i oss alle, og rundt oss alle. Den store ånd og skaper  :respect:  :wub:

Så vil minne om noe jeg syns Dimi skrev så bra tidligere i tråden:

Vær litt enklere med guden ville jeg tipse dere  :wub:

Litt enklere  :)

Nå ble jeg sikkert litt redd for og ikke bli likt jeg nå  ;)  :) :lol:
Jeg har sånn samvittighet for så mye hele tiden. Vil at alle skal ha det bra :wub:

Jeg prøver og leve litt slik at jeg har kjærlighet til alt og alle rundt meg fra dyr, naturen, den store skaper, moder jord og mennesker.

Og jeg har selvfølgelig mine sterke meninger jeg og  :biggrin:
Men så liker jeg også og være åpen for hva andre har og si.

no hard feelings i hope  :wub:
jeg syns vel kanskje det tok litt av  :lol: :lol:

Lys, varme, fred og kjærlighet fra Hans Ove

:wub: :wub: :wub:
GjenopprettetMedlem
Passopp, gamle ørn (og tullebukk)!
Hva er det vi ser her?
Du er vår urokkelige kunnskapshenvisende klippe,
du har skjemt oss bort med dine henvisninger og saklighet,
du har på din behagelige måte gjort utrolig mange diskusjoner mer fruktbare og opplysende. :respect:
Siden du er ca like korrekt som en pc var det kanskje assosiasjoner i retning (tullebukk)virus som fikk enkelte litt ut av fatning!?  :wub:

Ang sjamanisme, wicca, kristendom, gud, allah, yallah osv.
Hvilken religion eller filosofi man selv/andre tilhører, er det egentlig viktig i det hele tatt?
Er det ikke summen av hva og hvem et menneske er som teller?

Registrerer at enkelte tilsynelatende tror at kristendom og gud ikke får plass innenfor sjamanismen, dette er feil.
Sjamanismen er ingen religion, det er en filosofi -som ingen eier men som kan romme alle oppfatninger ideer og tanker.
For sjamanen er forståelsen av helheten og samspillet er det viktigste.
Sjamanen utelukker ikke -han inkluderer.
Sjamanen ser alle forskjeller i tilværelsen som en del av en helhet, akkurat som alle fargene tilsammen kan danne en regnbue i et samspill.

Blir for meg en ironisk undertone i mye på denne tråden,
man setter seg til doms over kristendommens meritter (det vil i praksis si hvordan den er blitt utnyttet)
man hever seg over wicca og er bedrevitende medlemmer av vinnerlaget Shamans....
Ved å gjøre dette skaper man grobunn for en liten religionskrig her inne.
Ironien ligger i at det samtidig rettes en pekefinger mot alle de konflikter som til alle tider har blitt rettferdiggjort i religioners navn,
-og så skjer det samme her, bare i liten målestokk.  :razz:

Om man setter ting i bås, gir det navn og tjorer det fast, har man ikke da stengt for seg selv og sin utvikling?
Som mennesker tviholder vi på våre identiteter, det er blant mye annet også et trygghetssøk -og gruppetilhørlighet gir en sånn følelse,
men likevel....
Viktig å være bevisst de roller man har og tar, det handler om å være til stede i eget liv.

Ønsker alle (inkl meg selv) Himmel, Helvete og en destruktiv, opplysende og oppbyggende indre Krig og Fred.
GjenopprettetMedlem
En ørliten kommentar til siste innlegg her...
Sjamanismen er ikke bare en filosofi, men også en erfaringsvei.

Og det er nettopp det som skiller den fra organisert religion.
At man søker sine sannheter gjennom å gjøre egne erfaringer.

Sjamanismen inkluderer, ja. Man kan tilhøre en hvilken som helst religion og likevel utøve sjamanisme.

Alt som finnes er en del av det guddommelige, likeverdig og forbundet med alt annet.
Alt er Gud, Store Ånd, Allah, Manitou, whatever....og alt og alle har sin plass, sin oppgave og sin betydning.
GjenopprettetMedlem
Finner ikke svar i tråden på spörsmålet om sjamanisme vs kristendom, så jeg pröver igjen:

Finns det noen her på sonen som praktiserer sjamanisme OG er kristen, som kan fortelle litt om det?
GjenopprettetMedlem
Læstadianismen i nordnorge, nordsverige og deler av finland rommer kombinasjonen av kristendom og sjamanismen. Samene skiftet over til kristendommen som et ledd i fornorskninga, men de valgte ikke å gå til kirken, men til Læstadius lære. På denne måten kunne de beholde deler av sin kultur, og aspekter fra sjamanismen.(Etter som jeg har forstått er dette noe av grunnen til historien bak kautokeinoopprøret), Dette viser seg bl. annet i at den dag i dag fins det store og små helbredere på bygdene, synske, folk som stopper blod osv. Og de har med seg en gjeng med ånder, sier i hvertfall dem jeg har snakka med, som forteller dem hva de skal gjøre.

Alt gjøres i Guds navn, men med sjamanteknikker. Samtidig er det stor kjærlighet til dyrene og fuglene. Det fortelles om myter og gamle historier, underjordiske som hulder og småfolk, og om folk som har sett sine nære og kjære forfedre.

Dette er det som fikk meg interessert i sjamanismen. Jeg har vokst opp med det siden barnsbein. Ulempen var at jeg fikk en streng kristen oppdragelse. I dag er jeg ikke aktiv i kirka. Men det hender jeg går til nattverd. Og jeg ber til Gud. Og jeg tror det samme. Og jeg lærer mer og mer om sjamanismen og gammel samisk gudelære.

For meg er Gud den store ånd. Det er Gud jeg tyr til når jeg ikke vet om annet. I bønn osv. Fadervår er en del av det hele.

Det var det jeg kom på i farta. Føyer kanskje til etterhvert hvis jeg kommer på noe mer.

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Super flotte innlegg Katonka, Inger lise og Stridshjelp :respect: :respect: :wub:
Fint og lese :eusa_pray:

Sjamanismen inkluderer, ja. Man kan tilhøre en hvilken som helst religion og likevel utøve sjamanisme

Det tror jeg og.

Og når jeg kaller meg kristen i starten på tråden. Så er det for jeg er døpt, og står i listene til statskirka..
Men har aldri gått i kirken utenom begravelse osv. Og har ikke lest bibelen.

Så jeg hører vel til religionene "åpen for alle meninger, og respektere alt, og formidle kjærlighet/tilgivelse og respekt til alt og alle".
Vi er alle likeverdig, og betyr alle like mye.

Så som jeg skrev tidligere, så er jeg vel mer troende enn kristen.

Jeg har vel helst samme tro som nord-amrikanske indianerne,
Bear heart for de som har lest boka "vinden er min mor"
Han har et flott syn på det. At konkashula(sorry skrive feilen der) :)  er det samme som det vi sier gud til.
Og at det går i den store ånd,eller den stor skaper :respect:  :wub:
Som man omtaler og snakker til med ydmykhet og respekt..

Jeg har en guidet meditasjons cd med bear heart som jeg kjøpte av Ulf Dorrmann " sorte sol" en sjaman fra rundt trøndelag området..
Den cden er herlig og høre, hårene reiser seg på armene når jeg hører han prate.

lys,varme og guddomlig kjærlighet til dere alle..
Fra hans ove (som lengter etter og hjelpe mennesker, dyr og naturen, som et redskap for gud som er i meg og rundt meg. Så jeg blir en kanal for den store skape, og kan bruke det til og gi healing og hjelp)
Jeg har jo prøvd meg på hobby basis. har ikke kurs og sånn, men har altid hatt varme hender sier mange, Og jeg tror, nei vet jeg har mye kjærlighet og gi til alle.

lys og varme fra Hans

:wub: :wub:
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":

En ørliten kommentar til siste innlegg her...
Sjamanismen er ikke bare en filosofi, men også en erfaringsvei.

Stemmer det ja, to sider av samme sak.

Filosofi betyr kjærlighet til visdom (fra gresk: philia=kjærlighet og sophia = visdom/innsikt)
og sånt noe kan man bare skaffe seg gjennom erfaringer.

Men kanskje greit å få det underbygd..
GjenopprettetMedlem
Forresten, wicca har en del å tilføre som kan berike innenfor sjamanismen, nemlig magien, dumt å glemme/fornekte slikt.
Det kan være som en fordypelse i et større samspill.
Jeg er stort sett selvlært med det meste og står vel med et par tær innenfor wicca, en hæl i kristendommen ++++++++.

Ingenting er helt rett, galt eller likt i de virkeligheter som er forskjellige for oss alle, synes bare man bør være bevisst på de dørene man stenger fordi det er seg selv man stenger ute da!

Intr. innlegg Stridshjelp, har fått se litt av det du beskriver.
En mild utgave med mer av sjamanismen kunne vært en statsreligion som beriket i det daglige.