Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Samiske healere på villspor

Seniorrådgiver i samisk samfunnsmedisin Ole Mattis Hætta er svært kritisk til at samiske helbredere deltar på alternative messer.

Intervjuer:  Marit Elin Kemimarit.elin.kemi@nrk.no

–Tradisjonelt sett har samiske healere aldri krevd penger for å helbrede, og det bør heller ikke skje i dag.

–Bare business
Hetta er Helsedirektoratetets seniorrådgiver i samisk helse. Alternativmesser mener han bare er vanlige salgsmesser.

I Tromsø var det i helga satt opp en lavvo, hvor kaffegrutspåing f.eks kostet 150 kroner for 20 minutter, og helbredelse fra 200 kroner.

–Samiske helbredelsestradisjoner hører ikke hjemme på en slik arena hvor alt er blitt kommersialisert. Samiske lesere og helbredere bør holde seg for god for slike salgsmesser, mener Hetta.

Har ingen betenkeligheter
Arrangørene har derimot ingen betenkeligheter med å ta betalt for tjenestene de tilbyr, og kvier seg heller ikke for å kalle det business.

– Folk kan jo bedømme selv hva som er verdt å gå på. Dette er å ta tilbake gamle treadisjoner, blant annet å bli bedt for. Disse folkene lever jo på sitt rykte som helbredere, og alle må jo ha inntekter, sier arrangør Anita Diana Boucht.

– Samer kan bare heale samer
Hetta mener også at en samisk healer ikke kan helbrede folk fra andre kulturer enn sin egen.

– Healing er kulturbetinget. Jeg tror ikke at en kinesisk healer hadde kunnet helbrede samer, på samme måte som en same ikke kan hjelpe en som ikke hører til kulturen hans.

Intervju fra NRK Sami Radio
GjenopprettetMedlem
Im healing with Nils-Aslak right now, then I must be a Sami.
psbot [Picsearch]
Javel....
Her e det vel noen som trenger å opplyses litt, tenker æ.
Finnes det begrensninger på healing også?
At ulike kulturer ikke kan heale hverandre skaper iallfall skille i samfunnet.
Det e jo ikke noe særlig bedre at det e  en same som sier dette.
Skal liksom samer bare forholde seg til samer.
Dette skurrer i mine ører.
GjenopprettetMedlem
I bought the cd for money.
GjenopprettetMedlem
Healing is based on each healers knowledge about the soul that is being healed.
GjenopprettetMedlem
dette er bare tull blandet med liten kunnskap i healing .

Hvis samer klarer ikke heale all slags folk så er de dårlig healere.

Noen ganger tar man ikke betaling,noen ganger gjør man det,avhenger av hva åndene sier.

Noen er så grådig ,at de nøyer seg med en liten takk.
GjenopprettetMedlem
Healere tok ikke penger før i tida fordi de ikke
levde i et slik pengesamfunn som vi gjør nå. Hadde vært fint med forandring på det, men jeg synes man kan
være realistisk. Vi trenger healere og healere trenger i dagens samfunn penger for å overleve.
Jeg liker også veldig godt at de gamle samiske tradisjonene har funnet veien ut av jordkjelleren og gjør seg
synlige ute i samfunnet.
GjenopprettetMedlem
Free the sami´s spirits.
GjenopprettetMedlem
Heisann, jeg har vært med i en komite som hadde ansvar for de lavvoene ute, hvor det var healing og kaffegruggspåing. I tillegg hadde vi en gamme hvor vi hadde trommereiser, konserter, debatter og salg av lapskaus. (Se min nye avatar inne fra gammen) Intensjonen var å fremme den gamle samiske kulturen, som et fullgodt alternativ til annet på alternativmessen. For mange kan det til og med være mer interessant å møte folk med medfødte evner, og evner som er overlevert fra foreldre og besteforeldre. Det er noe med det genuine i urfolket som faktisk bor her i landet. Samtidig må det sies at vi har et godt samarbeid med Anita som er messesjef, og samarbeidet med folk som Bålfolket og Sorte Sol med trommekurs og trommereiser.

Jeg er medlem i Samenes folkeforbund www.samene.no , og dette er tema vi har oppe på våre medlemsmøter. Det var flere som har evner i gruppa vår, men bare et fåtall valgte å delta på messa. Mange dyktige healere og synske var der bare som gjester, nettopp fordi dette er et tema hvor man må bestemme selv hva man skal gjøre. Alle er klar over at det fins slike holdninger som Ailo refererer til, og det råder stor usikkerhet om dette. Det var også derfor at vi tok så lav pris, bare halvparten av det som de andre inne på messa tok. Endatil ga de fra seg halvparten av det lille de tjente, til foreninga! Så på den måten kan man si at de ikke tok betaling for healing og spåing, men for den tiden de brukte.

Jeg syns vi skal være stolte av den samiske kulturen, og vår arv. Dette er dessuten noe som alle bør få nytte og glede av. Kanskje er det mange års undertrykking og fornorskning og innflytelse fra læstadianismen (hvor healing og spåing får eksistere uten å snakkes for mye om), som fører til at slike holdninger finnes den dag i dag.

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Thanks for bringing the Sami culture and healingpowers in the right direction.
GjenopprettetMedlem
Hva dreier dette seg egentlig om? Healing for samer, av samer - hva med oss andre da? Jeg trodde at healing var for alle jeg - på tvers av grenser; er dette den siste rest av motstand før den nye verdensordningen? Kan vi som bebor denne jorden kunne ta del i et felleseie? hva med likeverdet - tør jeg tenke tanken om at inni er vi like - og at vi er alle like mye verdt når alt kommer til alt?  :exclaim: :razz: :moreevil: :icon_redface: :w00t:

moskus
GjenopprettetMedlem
Det er helt vilt, og gamle trossystemer som har vært virkende i generasjoner.
Det er det samme som å si at det er diskriminering av mennesker - jeg hadde faktisk trodd at man var kommet ett steg lengre i dag.

I dag burde alle være stolte fordi kunnskapen blir delt, og ikke går i glemmeboken.
Det er skremmende holdinger som er ute å går - om de da ikke er satt ut for å få blest om saken??

Eg synes nesten det er for utrolig til å være sant.. :razz: :exclaim:
GjenopprettetMedlem
Fred til både de som er for og de som er imot.
GjenopprettetMedlem
I tidligere tider fikk da healere ofte betalt i mat, gaver og lignende. Da synes eg det her helt i orden at ta betalt no i form av penger.

DNA forsking har vist at den seneste gemensamme forfadern (eller forkvinnen) til oss alle levde for så lite som 3000 år siden. Det er ikke lenge siden, så eg synes ikke man kan si at vi er veldig ulike vi menneskegrupper.
Anonymous
Det er vel naturlig det her, Kommersialismen som bevegelse er det som bringer mennesket vekk ifra det hele i utgangspunktet. Naturen HAR en orden og jeg mener sjamaner og andre naturfølere gjennkjenner dette og det kommersielle som en blind bevegelse mot naturens orden. Dette er bra.
GjenopprettetMedlem
:lol: sjamanens oppgave har da alltid vært og er å heale pasienten ikke studere stamtavlen skulle jeg tro  :lol:
det er vel opp til hver enkelt om og hvor mye en skal ta i betaling for behandlingen  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Har det noe å si om man mener det er galt å ta betaling? Har det noe å si om man er for å ta betaling?  :shyone:
FAST Enterprise [Crawler]
Jeg ble litt satt ut her. Trur ikke(håper ihvertfall ikke) at det er så mange samer som mener at samer ikke skal gi healing til andre enn samer. Hva bør jeg gjøre nu, som ikke har spurt om bakgrunnen til folk før jeg ga de healing.
Blir jeg "straffet" på noen måte? Bør jeg melde meg ut av sameforeninga? Vel, jeg vil ikke sette mennesker som trenger hjelp i båser, samer, nordmenn, innvandrere eller hva som helst. Håper heller ikke jeg skal oppleve å bli spurt om min bakgrunn hvis jeg ber om å få healing. Jeg er same, bare så det er sagt.
Kristine :wub:
GjenopprettetMedlem
Det er åndene som bestemmer, men hvem vet hva åndene mener? Så lenge man handler i god tro, så vil nok åndene tilgi eventuelle feilgrep. Imidlertid kan det være spesielle ånder som beskytter et gitt urfolk og de kan vel gi gaver, symboler og healing praksiser beregnet på dette folket? Men hvis en ånd blir sur fordi man hjelper et annet menneske på tvers av etniske grenser, så bør man finne seg en annen åndehjelper!
GjenopprettetMedlem
Jeg kan på en måte litt forstå litt redselen for å bli "alternativmessefisert". Kanskje han er redd for samiske tarotkort og drømmefangere med reinsdyr på?  ;)

Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
samiske tarotkort og drømmefangere  :innocent2:
det hørtes da fint ut  :wub:
GjenopprettetMedlem
Gikk ikke norrøne seidpersoner i lære hos samene? Det kan nok være at det er praksiser og ritualer som er forbedholt en stamme, men hvis man bruker religionsnøytrale instrumenter som en plastikktromme og holder seg innefor rammen til Harner, uten å blande inn tradisjonelle symboler, ånder og praksiser, så er det i alle fall ikke et problem.

Men en healer som virkelig har kontakt med sine hjelpeånder kan jo bare spørre dem.  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Jeg lurer på vad som skulle skje om jeg som svensk sa at: Beklager, jeg kan ikke behandle deg fordi du er same, og det går ikke utifra min kultur.

Jeg får alltid en dårleg smak i munnen av slike uttalelser, uansett vem det kjem fra.
GjenopprettetMedlem
"nyjord":

samiske tarotkort og drømmefangere  :innocent2:
det hørtes da fint ut  :wub:

Jeg har sett en merkelig reklame for slikt på nettet, men vil ikke linke til det før jeg vet mer om hvem som står bak.

Og den linkingen vil NEPPE være fordi jeg på noe som helst vis vil anbefale et slikt sammensurium!
GjenopprettetMedlem
Unnskyld, men hvem vil bli behandlet av en svenske? Nå må du gi deg  :moreevil: