Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
I dont believe in reincarnation but from what I have understood there are some shamans here on the zone who does. It would be interesting to know how you interpret reincarnation. Please wright your definition of reincarnation down so we others can understand your faith since reincarnation can be interpreted in so many ways.
Peace and love.
GjenopprettetMedlem
This is my belief: When we die I believe our soul melts together with the energy in the universe. This energy is always in constant change: Because souls from diseased (both animal, human and plants) always goes into in, and souls to newborn always goes out.
When a newborn is getting a soul he or she gets a little part from this energy, but since it is all melted togheter he or she don`t get a whole soul from somebody else, but rather a newly set together soul of many different souls melted togheter in one new soul.
I can´t explain my belief better than this. I hope you understand what I mean?
GjenopprettetMedlem
Thanks,
I have had the same thoughts, but It is not the same faith as many others define reincarnation.
Thanks again and peace and love to you.
GjenopprettetMedlem
Jeg tror at en gammel sjel er en sjel som har levd flere liv. Jeg tror vi tilhører en sjelegruppe, som vi gjenkjenner som sjelevenner her på jorda. Noen av disse har vi gjort avtaler med, mellom livene, om hva vi skal gjøre med (og mot) hverandre for å lære det vi skal. Det fins en plan hva sjelen skal lære, det henger sammen med karma, hvis du ikke har lært det du skulle lære dette livet, kommer det om igjen neste liv.
Noen sjeler slutter å gjenfødes og blir læremestre for andre, slik som våre forfedre, hjelpere, guider, noaidegadze eller hva vi skal kalle dem. Da har de kanskje lært det de skal, eller de har det som oppgave for en periode, for så å komme tilbake igjen.
I forbindelse med sjelehenting hender det at det kommer sjelebiter tilbake som er fra tidligere liv. Det har jeg i hvertfall fått. Det fulgte også med en beskrivelse av hva og hvem jeg var da.
I tillegg har jeg reist tilbake til et tidligere liv i en trommereise og sett meg selv som en gammel dame i en gamme.
Samtidig så tror jeg som VF, at vi alle er en del av Gud og kommer fra Gud og skal tilbake dit en dag. Men det er læringskurven som er annerledes etter mitt syn.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Hi there Stridshjelp,
It seems like you believe like the hindus about reincarnation and in my opinion hinduism supresses souls. I have been tinking about reincarnation for a long time and I reached the same conclusion as skogul just defined.
Everybody have their own faith.
Peace and love.
GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":
... lære det vi skal.
Hva i all verden er det egentlig vi skal lære? Og hvem bestemmer pensum??
GjenopprettetMedlem
"Passopp":
"Stridshjelp":
... lære det vi skal.
Vel, jeg sitter ikke med alle svarene her, men jeg tror det er vår egen sjel som bestemmer dette.
Mvh Stridshjelp
SEO Crawler
"Passopp":
Milde makaroni, jeg syns du overgår deg selv her i vrangvilje, mr P...
Hvis du har motstand mot "læring" som livets grunnleggende faktor, så burde du forestille deg et helt liv liggende i barnseseng med bleier, uten språk.
Og som mange etterhvert innser, fins det ikke et øyeblikk eller en situasjon i hele det lange liv som ikke har kime til vekst og læring
Noen tror læring bare er på skoler, høyskoler, universitet, i fra bøker etc. Men dette er ikke
virkelig læring, snarere en form for tilspasning/indoktrinering
slik at personer skal passe inn og være "nyttig" på et gitt sted i samfunnet.
Samfunnet, inkludert ulike subkulturer - også de alternative, er konstruert utifra visse grenser og felles aksepterte normer.
M.a.o er samfunn igrunn "organiserte begrensninger".
Kanskje må det være slik.
(Samfunnet eller) Verden i dens helhet kan sies å være en refleksjon på menneskesinnet, med alle dets avkroker, fordommer og begrensninger
Uansett så viser det seg for mange, at de store lærdommene kommer ved å bryte sinnet - og samfunnets - begrensninger.
Vi må ut i det ville. Villmark, ensomhet er velprøvde metoder
Med naturen som speil kan vi lettere se all støyen som sinnet er fullt av
Livets lov er læring. Læring oppstår i intim sammenheng med lidelse. (Hvor mange ganger forsøker du å stikke fingrene inn i krokodillens munn?)
Lidelse fins på alle plan, fysisk, emosjonelt, mentalt, sjelelig og videre.
Den mest oppmerksomme eleven forsøker å avdekke lærdommer hele veien inn.
Alternativet er å godta og venne seg til former for lidelse, og konstruere historier som skal forklare ogm legalisere det hele
(Oftest om "de andre", som er "dumme")
Jeg synes det er interessant at du har motvilje mot en slags grunnleggende intelligens i livet som virker gjennom læring.
Undersøker man det litt nøyere kan man se at læring (tilpasning) fins overalt, hos dyr og til og med trær
GjenopprettetMedlem
Learning through experience and dialog is what I believe in.
There is freedom of expression in Norway, but not all fits in on the zone.
Peace and love to you all.
GjenopprettetMedlem
En kan kanskje se på det som lives and levels, du har selv mulighet til å klatre opp og ned i nivåer i livet, men opptimalt lære hvordan en skal ha det godt med seg selv og vite hvordan andre best lever harmonisk med deg... Andre ting en kan lære er ett spørsmål om materiell rikdom... En annen lærdom andre søker er Indre eller ytre beauty ! Noen klarer aldri å tilgi andre mennesker for deres handlinger... Noen er veldig sjenerte og skulle tørt å by mer på seg selv... slik passopp er det forskjellige ting vi skal lære ... Det er også spennende å vite hva en selv jobber med !!
loooves alle crazy people
GjenopprettetMedlem
Her kan jeg vel svare som jeg gjorde i tråden om chakraer..jeg tror ikke, jeg vet..
Min erfaring

GjenopprettetMedlem
Advarsel - mens du leste har et nytt svar blitt lagt til emnet. Du vil kanskje ønske å forandre ditt innlegg.
føkk! der forsvant innlegget mitt rett ut i intet også kalt syberspace - at jeg aldri lærer...

GjenopprettetMedlem
"cenobit":
Advarsel - mens du leste har et nytt svar blitt lagt til emnet. Du vil kanskje ønske å forandre ditt innlegg.
føkk! der forsvant innlegget mitt rett ut i intet også kalt syberspace - at jeg aldri lærer...
Forsvant det?? 
Det skal egentlig ikke skje, selv om du får opp den advarselen. Hvis dette har skjedd flere, si ifra, så tar jeg det opp med Keh.
IL
GjenopprettetMedlem
Slapp av kjære det var bare et resultat av mannens begrensninger... sånn går det når man skal gjøre mer enn tusen ting på en gang

GjenopprettetMedlem
Åh

bare tre ting

øh - javel, da er jeg altså rusmiddelskadet (les; skolemedisin skadet) for det hadde jeg helt glemt
altså livet går videre, omentrent som ved reinkarnasjon - det jeg holdt på å skrive var noe sånn som....
Det er rart hvordan ting henger sammen...
Tenk på dette
når livet tynger,
det er etter uvær
fuglene synger
hehehehehehehehehehe rein karnasjon kkkkkhahahahaha å fytte hælvete - e det nån som kan fortelle mæ ka det e? æ pesse mæ ut - Torstein hent en bleie e du snill...
næ - no e det i hvtetfall vekke! Det blir jo ikkje akkurat lettere når man kommer på forskjellig annet som den gang jeg var på en restaurant og min venninne spurte kelneren; si meg El gragu - hva er egentlig det? (beklager disse avsporingene var ikke meningen å tøyse sånn).
Skjerpings - ceno...
Hvis hensikten med livet kun var å føre slekten videre, ville jeg sannsyneligvis dødd av sorg hvis jeg tidlig i livet fikk vite at jeg aldri kunne bli far.
Grunnen til denne påstanden er at jeg sammenlikner dette med de reaksjonene man ser hos barn som stigmatiseres i form av å få stempel tidlig i livet - du er dum, du har lærevansker - du skjønner jo ingenting - med påfølgende diagnoser/merkelapper...
nope! alle mulige hindringe kom i veien her - det var vel ikkje meininga at æ skulle fullføre disse tankerekkene nå... får prøve igjen senere en gang.
GjenopprettetMedlem
Men jøss - dette var jeg ikke klar over...
Nå er reinkarnasjon vitenskapelig dokumentert.
Av Roald Pettersen
Flere hundre tilfeller der små barn hevder at de husker tidligere liv, er gjennom en årrekke blitt undersøkt, verifisert og dokumentert av den amerikanske forskeren Ian Stevenson, som er professor i psykiatri ved University of Virginia. Av de 2.600 tilfellene som er registrert, har han valgt ut 225 for nærmere undersøkelse som er offentliggjort i en større vitenskapelig avhandling. Av disse er igjen de 112 mest interessante omtalt i en bok på ca. 200 sider som nå er utkommet med tittelen "Hvor reinkarnasjon og biologi overlapper".
Limt inn fra
http://home.eunet.no/~baardaun/Roald.html
har ikke lest hele selv enda... Spennende!
http://video.google.com/videosearch?q=i ... &aq=0&oq=#GjenopprettetMedlem
2600 stykker... Hmmm, det var igrunn ikke så mange å snakke om. Nei, sannelig om jeg vet. Jeg vet igrunn ikke nok om reinkarnasjon til å uttale meg - men i de sammenhenger jeg har lest/hørt om slike har de enten vært indianerhøvdinger eller hekser brent på bålet...
(Mennesket er forresten ekspert på å finne mønstrene de ser etter...)
Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
"cenobit":
hehehehehehehehehehe rein karnasjon kkkkkhahahahaha å fytte hælvete - e det nån som kan fortelle mæ ka det e? æ pesse mæ ut - Torstein hent en bleie e du snill...
næ - no e det i hvtetfall vekke! Det blir jo ikkje akkurat lettere når man kommer på forskjellig annet som den gang jeg var på en restaurant og min venninne spurte kelneren; si meg El gragu - hva er egentlig det? (beklager disse avsporingene var ikke meningen å tøyse sånn).
Skjerpings - ceno...
Du e heilt rå mann!

Ingen skjerpings - go ceno! go ceno!
Strålende hilsen Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
Jeg tror ikke på reinkarnasjon i den forstand at man blir gjenfødt til noe annet. Jeg tror at vi får vår sjel fra Kilden, Gud, eller hva man vil kalle det. Sjelen bosetter seg i kroppen en gang under tidlig i svangerskapet. Noen ganger i befruktningøyeblikket andre ganger litt senere. Noen sjeler kan komme å hilse på det ufødte barnet flere ganger før den bosetter seg. Tror jeg....
Jeg tror at grunnen til at vi kan oppleve glimt fra tidligere liv, er at vi har tidgang på bevisstheten som alle sjeler har levd og lever. Noe får vi frem tydeligere og opplever det som om vi har vært der før. Andre får vi tydelig kontakt med av en eller annen grunn. Kanskje tilhører vi sjeler med lik frekvens som snakker bedre sammen, en slags sjelefamilie. Det er ofte ikke den biologiske familien. Det er derfor man kan føle god samhørighet med mennesker som har en helt annen kultur, eller kommer fra en helt annen del av verden enn oss selv. Det er sjelen som snakker. Kanskje vi kom fra samme sjelsenergi når vi ble "plukket ut" for å komme til vår kropp.
Når kroppen dør, tror jeg sjelen forlater denne verden og begir seg i retning den opprinnelige kilde i høyere sfærer og nye opplevelser, helt til den kommer hjem igjen. Hele tiden er muligheten der for andre sjeler å benytte seg av lærdommen vi har gjennom livet.
En gammel sjel, tror jeg har iboende et instinkt eller hva det nå kan være, til å plukke opp mere av denne universelle kunnskapen som ligger i eteren.
....................
(Ja, jeg har klippet og limt inn mitt innlegg om reinkarnasjon fra en tidligere tråd.. om noen kjenner igjen teksten fra tidligere...)

GjenopprettetMedlem
"Fagerhjul":
Jeg vet igrunn ikke nok om reinkarnasjon til å uttale meg - men i de sammenhenger jeg har lest/hørt om slike har de enten vært indianerhøvdinger eller hekser brent på bålet...
Ikke æ :w00t:
En sjaman fortalte at jeg hadde vært gjetergutt i et tidligere liv.
Min sønn kom en dag og sa: "Min forrige mamma, var myyyye snillere enn dæ". Hmpf ::)
GjenopprettetMedlem
Hi there all,
It seems as we have alot of hindu shamans on the zone, soon we will hear about karma and caste.
Peace and love to you all hindu shamans.
GjenopprettetMedlem
Jeg syns det er helt unødvendig å knytte troen på reinkarnasjon sammen med hinduisme. Det fins andre kosmologier og læringer som underviser i reinkarnasjon.
Mitt syn på dette ligner Stridshjelps syn. Men jeg tror også at vi er fragmenter av større sjelsgrupper, slik at den sjelebiten som inkarnerer i meg, ikke er nøyaktig den samme som har inkarnert tidligere. Jeg tror også at vi har tilgang til andre sjeler eller fragmenter, som har tilsvarende frekvens som vår egen, og dermed kan trekke på minner og kunnskap som ikke egentlig er vår egen. Det er sammensatt, og jeg er åpen for overraskelser når den tid kommer at sjelen forlater kroppen.

GjenopprettetMedlem
Hmmm...Buryat-sjamanismen har lite med hinduisme å gjøre. Der er sjelen delt i tre, en av dem er den delen som reinkarnerer...
Leter du litt i gamle sjamanistiske tradisjoner finner du mye av det samme.
Jeg følger to av disse, der er reinkarnasjon et integrert begrep. Ingen av dem har røtter i det hinduistiske, røttene er nok noe eldre...
GjenopprettetMedlem
"Fagerhjul":
2600 stykker... Hmmm, det var igrunn ikke så mange å snakke om. Nei, sannelig om jeg vet. Jeg vet igrunn ikke nok om reinkarnasjon til å uttale meg - men i de sammenhenger jeg har lest/hørt om slike har de enten vært indianerhøvdinger eller hekser brent på bålet...
(Mennesket er forresten ekspert på å finne mønstrene de ser etter...) 
Fagerhjul
Er ikke dette litt 'ute', da? De som seriøst er opptatt av dette, har helt andre tanker og erfaringer. Jeg har hatt en haug med regresjoner, og ingen av dem liknet på noe jeg på forhånd ønsket. Ingen fantastiske indianerliv, ingen egyptisk prinsesse eller heksebrenning. Desverre var det ofte ulykksalige liv med vonde barneskjebner, bl.a. Og i de bøkene jeg har lest om dette, beskrives liv som vanlige mennesker med sine spesielle erfaringer, og hvordan det kunne bidra til å forbedre livet deres idag.