Forum /
tilbake / Bruken av ordet sjamanisme utenfor Europa..
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg kopierer et innlegg fra Andreas pÄ Animistisk Trosfellesskap -
http://animisme.unity.no/index.php?opti ... e&Itemid=1
som bÞr fÄ oss til Ä tenke pÄ ordbruken av sjamanisme og andre steder enn i Europa:
Her er en liten tankevekker fra Jack D. Forbes, Powhatan-Delaware, og professor emeritus ved Native American Studies, University of California:
"Shamanism" is a new European game. Shouldn't they play it by themselves, without stealing the symbols of indigenous cultures?
Han skriver ogsÄ:
... all of the religions of the world make use -- perhaps equally -- of
the tools of the "shaman" including liturgy (ritual), songs, incantations (recited prayers or formulas) and direct contact with the spiritual world (visions, ecstasy) in order to bring about changes on the physical plane.
Som eksempler nevner han karismatiske kristne og katolikker.
Han avslutter med fĂžlgende:
We should continue to object to the use of the term "shaman" as applied to our indigenous traditional doctors, holy people, herbalists, wise people, vision-seekers and diagnosticians.
Hele artiklen finnes her:
http://nas.ucdavis.edu/Forbes/shamanism.html
Anonymous
SÄ vi bÞr vÊre OBS pÄ og respektere at diverse urbefolkningsgrupper liker ikke Ä bli nevnt som sjamaner og sÄnt. Men respektere at de har andre betegnelser.
Anonymous
Jepp,likheter finnes men som sagt respekt er viktigÂ

Francis [Bot]
Jepp er viktig Ă„ vise respekt! Skal man kunne forlange respekt fra andre er det like viktig at vi viser respekerer tilbake!
Anonymous
Enig med Lotta at respekten er viktig. PĂ„ en mĂ„te kan jeg forstĂ„ det han skriver om, jeg fĂžler selv at bare pĂ„ 2 Ă„r sĂ„ navnet sjaman mistet sin alvorlighet?? vet ikke helt kosn ord jeg er ute etter. Det virker som om at mange (ikke alle det er mange seriĂžse ogsĂ„, men det begynner og bli lengre og lengre mellom dem) gĂ„r pĂ„ et kurs ei eller to helger ogsĂ„ kaller de seg for sjaman, har ogsĂ„ mĂžtt mennesker som har godt pĂ„ et treĂ„rig studie og kaller seg sjaman etterpĂ„. hmm syns dette er rart for Ă„ bli en sjaman kreves mange Ă„rs erfaring ikke bare noen kurshelger bak seg, med sĂ„ klart noen turer i fjellet for og tromme. FĂžr sĂ„ ville ikke folk bli sjaman pga den pĂ„kjenningen det kan vĂŠre og vĂŠre det, og sa du nei nĂ„r du ble fĂ„respurt sĂ„ risikerte du og bli gal av den samme kraften, eller pint til dĂžde. FĂžr sĂ„ var det ogsĂ„ slik at du gikk i kontstant lĂŠre, hvĂŠr dag med meditasjoner, tromming, transer, lĂŠring fra din levende sjamanske lĂŠrer og din Ă„ndelige sjamanlĂŠrer. Folk trudde du var gal i perioder, og tildels sĂ„ er du det ogsĂ„ for du sanser sĂ„ inni granskauen mye, at du gĂ„r bare rundt og ser deg for. og det kan se litt rart ut ja.... SĂ„ hvorfor er det sĂ„ mange som Ăžnsker og bli sjaman og som kaller seg selv for sjaman, fĂžr sĂ„ skulle ikke du kalle deg selv for sjaman, det er andre som skal kalle deg for det. Og det handler ogsĂ„ om den respekten rundt ordet sjaman. Jeg vet av noen som mener at de har en sjamanlĂŠrer, men har bare tilbringt tre til fire kurshelger med ham, og lĂŠrt av ham. De har ikke snĂžring pĂ„ hva det vil si og vĂŠre en lĂŠregutt av en sjaman. vist du er det sĂ„ oppholder dere store mengder av tid sammen og alene. Men sĂ„ klart gĂ„r jo ant og si at man prĂžver og gĂ„ den sjamanske veien, eller burker sjamanske teknikker for de er jo bare fantastiske herligeÂ
Men det er bare min lille mening da. :whatthef:
Leste nesten hele den artikkelen, men helt Êrlig sÄ slutta jeg nÄr jeg kom over halvparten. Det er en tanke som hele tiden slo meg, og som jeg har blitt mer og mer klar over i det siste, De i Þsten eller vesten?? i alle fall de sÞranfor Norge i alle fall. trur vist at det er bare de som har hatt sjamaner opp gjennom tidene. Vi har ogsÄ en historie om sjamanisme flere tusen Är tilbake, da tenker jeg spesielt pÄ samene. Eneste at pÄ samisk sÄ heter det Noaide. Og Samene har i Ärtusner holdt sin lÊrdom inntil brystet og bevart den godt, De er ogsÄ slik som indianerne de slipper ikke hvem som helst inn til sine ritualer og sin lÊrdom. I Joiken demses der ligger historiene og sangnene og mytene, de er ikke skrevet ned slik det er gjort for indianerne. Og det som er skrevet ned om samene er like sÄ som med Indianerne de er preget av frykt, for det er misjonÊrene som har skrevet dem.
Nei huff huff nÄ slutter jeg av litt her ja.....
psbot [Picsearch]
Ê ska vÊre enig med deg narnia om at det finnes mange useriÞse sjamaner rundt omkring. Men deretter, har vi noen rett til Ä fortelle folk om kor lang "utdanning" man mÄ ha for Ä bli sjaman. à tror at noen kansje trenger Ärevis med lÊring, mens noen kansje fÄr det inn med "morsmelka" pÄ en mÄte. Vi mÄ ogsÄ tenke pÄ at vi lever i en annen tid enn de gamle sjamanene. Tror ikke hverken sjamanen eller hans lÊrling har mulighet for Ä trekke seg tilbake fra samfunnet(selv om Ê skulle Þnske man kunne) i lange tider, for Ä lÊre. Vi lever i en annen tid, Ä mÄ nok bare akseptere a det skjer store forandringer i sjaman lÊring. Tror vi skal vÊre glad for det. Hadde vÊrt vÊrre om sjamanismen hadde blitt borte med de gamle noaidene. Personlig kan Ê telle pÄ to fingre kem Ê kaller for SJAMAN.....sjÞl kalle Ê meg for sjamanlÊrling. Vet at lÊringen tar lang tid, og at man lÊrer noe nytt hver dag resten av sitt liv.....
W3C [Linkcheck]
Jeg er for det meste enig med Narnina, men vi mĂ„ ikke glemme at vi lever i en ny tid hvor ting gĂ„r fortere enn fĂžr. Jeg er en av de med 2-3 Ă„rig utdannelse innenfor sjamanismen, MEN jeg fĂžler virkelig ikke for Ă„ kalle meg for sjaman, det av respekt for de virkelige sjamaner. Ă
gÄ den sjamanistiske vegen er en tÞff veg, hvor man virkelig mÞter seg selv i dÞra og mÄ tÞrre Ä mÞte mÞrke i seg selv og kjenne pÄ alle sider, alt det som fÞr ble prosjisert ut pÄ andre, det mÄ tas tilbake og eies av en selv.
Hadde jeg visst hva jeg mÄtte gjennomgÄ i meg selv fÞr jeg begynte sÄ spÞrs det om jeg hadde orket/vÄget, men heldigvis sÄ visste jeg ikke det og nÄ er jeg bare kjempeglad for at jeg begynte pÄ denne vegen, og jeg vet at det er en lang fortsettelse - ikke noe jeg blir ferdig med, men en ny mÄte Ä leve pÄ, erfare pÄ og hvor jeg har gode hjelpemidler til Ä takle de tunge ting i livet som mÄtte dukke opp.
Teknikkene innenfor sjamanismen er sÄ kraftfulle at de mÄ brukes med respekt.
GjenopprettetMedlem
Sjaman er fellesbetegnelsen av i dag. Det er klart at alle folk har sine betegnelser. For kunsten kommer fra den gamle tiden fĂžr massemediene og globalisering. Samene har sine noaider og inuittene sine angakokker.
Det som er interessant for meg er om disse betegnelsene peker tilbake til den samme gamle kunsten, om det er restene av den store Ändelige arven som nÄ kommer til syne.
Arven fortjener respekt i seg selv, men ikke alle utĂžverne fortjener det. Men alle fortjener en sjanse. Jeg er en som er oppdratt til Ă„ vise respekt for presten og ekspertene, nesten uansett. NĂ„ har jeg ikke tid til det lenger. Jeg viser respekt ovenfor den som fortjener respekt. Jeg viser respekt for mennesket bak tittelen eller jobben. Tittelen alene imponerer meg ikke lenger.
SÄ til Narnia: Jeg tror vi kan vÊre enige i at det finnes falsk og ekte respekt. Vi Þnsker noe som kan skape ekte respekt i oss. Men er du sikker pÄ at den du beskriver en den eneste og gyldige veien til Ä bli en sjaman som fortjener respekt?
Kan ikke innvielsene skje pÄ andre mÄter, skrittvis og stille?
Kan det ikke ogsĂ„ vĂŠre slik at noen kommer til jorden med visdommen i seg, liggende klar rett under sinnets overflate, sĂ„ at de bare trenger et weekendkurs eller to for at visdommen vĂ„kner. De mĂ„ ogsĂ„ fĂ„ anledning til Ă„ prĂžve seg.For vi kommer ikke til verden som ubeskrevne blad. Vi kommer med en ballast. Og kanskje er det de som kommer til verden nĂ„ som vil redde verden, og ikke vi som alt er fĂždte og "utvokste" med vĂ„r kunnskap. Ă
lÊre gjennom Ä gjÞre og utforske er ogsÄ en egen metode.
Men kanskje er det gÄtt inflasjon i bruken av ordet sjaman? Jeg er ganske ny i gemet og har ingen grunn til Ä mene sÄ mye om det. Men hva sier dere? Er det noen som smykker seg med uekte sjamanfjÊr der ute?
Reven himself
W3C [Linkcheck]
Kanskje det har gÄtt inflasjon i ordet sjaman, ikke vet jeg, men som med alt annet sÄ kan det vel vÊre noen som smykker seg med tittelen uten Ä "fortjene" den, slik er det med det meste.
Respekten for medmennesket er det viktigste, uansett om det prest eller lege, heldigvis har vi tatt sjumilsteg fra den gamle tiden da alt for mye respekt var forbundet med titler.
Det er ikke tid lenger til Ä bruke halve livet til den fÞrste eller andre innvielsen, alt gÄr fort og dess flere som gÄr veien dess bedre er det for Moder Jord, for hun er et speilbilde pÄ oss mennesker og vi ser hvordan hun lider akkurat som oss mennesker. SÄ nÄr vi jobber med oss selv og renser oss, sÄ hjelper vi Moder Jord.

Yahoo Slurp [Bot]
Hej Reven  :icon_biggrin:
Jeg tror respekten for livet, er det samme som respekten for mennesket. ALLE fortjener respekten. Ligesom ALLE fortjerner LIVET.
Ordet shaman kan det godt vĂŠre er et moderne ord... og alligevel er det urgammelt.
Vi kalder ogsÄ alle "amerikaske indianer stammer" for et samlet ord "indianer".....
Hvis der findes en shaman, som siger at han er shaman og ikke er det, - Â Jeg villle vide det med det samme, det ville jeg simpel hen kunne mĂŠrke.. og jeg tror ikke, at det er en shaman, folk ville udgive sig for, - mere en healer..
Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
Anonymous
"reven":
SÄ til Narnia: Jeg tror vi kan vÊre enige i at det finnes falsk og ekte respekt. Vi Þnsker noe som kan skape ekte respekt i oss. Men er du sikker pÄ at den du beskriver en den eneste og gyldige veien til Ä bli en sjaman som fortjener respekt?
Kan ikke innvielsene skje pÄ andre mÄter, skrittvis og stille?
Kan det ikke ogsĂ„ vĂŠre slik at noen kommer til jorden med visdommen i seg, liggende klar rett under sinnets overflate, sĂ„ at de bare trenger et weekendkurs eller to for at visdommen vĂ„kner. De mĂ„ ogsĂ„ fĂ„ anledning til Ă„ prĂžve seg.For vi kommer ikke til verden som ubeskrevne blad. Vi kommer med en ballast. Og kanskje er det de som kommer til verden nĂ„ som vil redde verden, og ikke vi som alt er fĂždte og "utvokste" med vĂ„r kunnskap. Ă
lÊre gjennom Ä gjÞre og utforske er ogsÄ en egen metode.
Men kanskje er det gÄtt inflasjon i bruken av ordet sjaman? Jeg er ganske ny i gemet og har ingen grunn til Ä mene sÄ mye om det. Men hva sier dere? Er det noen som smykker seg med uekte sjamanfjÊr der ute?
Reven himself
Jo kjÊre Reven himself sÄ klart kan det komme skritvis og stille. Det kan ogsÄ vÊre sÄ at du vÄkner opp en morgen og vet alt ogsÄ. Det ligger i blodet pÄ en mÄte. Men Ä kalle seg en sjaman nÄr man egentlig ikke har fÄtt noen Är i sjamanismen som en seriÞs utÞver av det, syns jeg er og smykke seg med uekte sjamanfjÊr (

likte den ja)
Kan ogsÄ vÊre at en som smykker seg med en uekte sjamanfjÊr lager mer problemer enn nÞdvendig for klienten som virkelig trur sjamanen er en sjaman.
Shamanen
Har desverre mÞtt mennesker som utgir seg for og vÊre en sjaman, men som ikke har noe innenfor der og gjÞre. et eksempel var at han hadde trommet for ei jente. Det som skjedde fÞrst med den jenta var at hun nesten ikke klarte og komme tilbake, og han bare dunket henne i ryggen, hun kom til bevisthet og fikk Äpna Þyan, men stakkars jente hun var sÄ hÞytsvevende at det var uansvarlig for han og slippe henne avgÄrde. en annen gang hadde han hatt en tromme healing pÄ henne og det samme skjedde, sÄ jeg mÄtte jo spÞrre gutten om koffer han ikke jorden henne, og fortalte til han at det er ikke sunt og gÄ sÄ hÞytsvenvende for et menneske. Hun var virkelig hÞytflygende. han svarte at jo hun trengte og gÄ slik.
PHĂĂ sier jeg, han viste bare ikke ka han gjorde nĂ„r han kom til en person som hadde lett for og gĂ„ i dype transer. Jeg har trommet selv for den jenta fĂžr han karen her, og jeg turte ikke gi alt den kvelden. nĂ„r jeg var ferdig fortalte hun at nĂ„r jeg brukte ĂžrnefjĂŠra sĂ„ kjentes det ut for henner at jeg rista henne som ei fillematte.
Og hun hadde ikke godt av og gĂ„ i den tillstanden der sĂ„ lenge som han lot henne gĂ„ i det. (og nu fĂžlte jeg meg virkelig som ei oppstanasi lita piaÂ

, ikke meningen)
SÄ desverre Shamanen sÄ er det sÄ at enkelte som utgir seg for noe de Þnsker og vÊre. selv om at jo han har hjulpet mange mennesker, men det at han kaller seg for en sjaman er skummelt, og det at han bruker sjamanske ritualer som er ganske sÄ kraftfulle vist settingen er rett, er jo direkte helsefalig. men men han fÄr seg vell en neseskyver som alle falske sjamanfjÊrene fÄr son etterhvÊrt.
Yahoo Slurp [Bot]
Hej NarninaÂ
Jamen det var da forfĂŠrdeligt....Â
Jeg hĂ„ber du trĂ„dte til og hjalp den jenteÂ

Jeg ved ikke hvad jeg ville have gjordt i det tilfÊlde; andet end bedt en bÞn sÄ stÊrk, at han ALDRIG fik lov at udÞve nogen form for "healing".
Hilsen ShamanenÂ

Anonymous
Jeg er heller ingen shaman, men benytter meg av noen shamanmetoder som jeg finner nyttig. Disse er ikke lÊrt pÄ weekendkurs, men er heller ikke lÊrt fra mitt eget miljÞ. En kunnskap jeg har tilegnet meg utenfra utfra et personlig behov.
Jeg er "en lÊregutt" i mitt eget liv og vil fortsette med det sÄ lenge jeg det er pust i meg. Dersom jeg kan bidra til Ä hjelpe andre med det jeg underveis erfarer og tilegner meg av kunnskap, vil det ogsÄ bidra til min personlige vekst.
I dag er kunnskap global og fantastisk tilgjengelig. Godt at det sĂžkende menneske har slike muligheter. Det gjĂžr det lettere Ă„ finne sin vei i den settingen man Ăžnsker Ă„ leve i.
Ikke sÄ nÞdvendig med en tittel eller merkelapp, - jeg tror den tida kommer da de egenskapene og evnene som diskuteres i dette forumet vil bli svÊrt verdsatt overalt. Og at de er faktisk allerede er det.
Kloke folk som satser pÄ personlig vekst og Ä dele kunnskap med andre er etterspurt, fordi dette gjerne fÞlges av kreativitet, livsglede og skaper et godt miljÞ bÄde for det Ä lede og Ä bli ledet.
SÄ vidt jeg vet er det flere Är siden nÊringslivet sÄ verdien av Ä sende folk pÄ kurs for Ä lÊre tjenelige "shamanmetoder".
Om det bĂžr vĂŠre noen form for "autoriasjon" for Ă„ kunne kalle seg shaman - hvorfor ikke ... ?
Som seriÞs veileder og hjelper for andre mennesker finnes det forhÄpentligvis et sett etiske regler som bÞr gjelde for alle shamaner, men det gÄr jeg sterkt ut fra ligger innebakt i den opplÊring man fÄr dersom man gÄr i sjamanskole eller i organisert lÊre ...
Sensis [Crawler]
Dette er en god debattt. Den hÞyner forstÄelsen for arbeidet. Jeg tror at veien inn i dette er en individuell vei, og jeg tar helt hÞyde for det nÄr jeg mÞter folk som vil utforske denne veien. Enhver mÄ utforske. I den samiske tradisjonen er vanlig Ä si det er fire veier inn i sjamanfungsjonen. Det er slektveien, eget valg, utvalgt av Ändene og sÄ den fjerde, som er mest forblÞffende, nemlig Ä kunne kjÞpe praksisen, Ändene, trommene og de hellige fjellene, samt klientene... Dette kan lyde materialistisk eller kapitalistisk, men man mÄ ta med i betraktning at sjamanen kunne si ja eller nei til slike tilbud, sÄ vedkommende valgte egentlig sin etterfÞlger.
Jeg fulgte i hovedsak eget valg veien, men med innslag av de tre andre. Jeg hadde sjamanarven med fra fÞdselen av. I en periode drÞmte jeg om en sjamantromme som holdt pÄ Ä brenne opp, og fikk fÞlelsen i meg at jeg mÄtte redde den. Den drÞmmen fÞrte til at jeg skrev romanen "Trommereisen". SÄ det var en Ändelig kallelse. SÄ har jeg ogsÄ kjÞp
t kunnskapen ved Ä gÄ i gruppe i USA i seks Är.
Det jeg savner litt i denne beskrivelsen er Ä lÊre av studentene. Det er nÄr man er der ute og skal lÊre fra seg at man fÄr vite hva man kan og hva man ikke kan. SÄ jeg stÞtter det Reven skriver om Ä lÊre ved Ä gjÞre.
Du har din vei. Den forandrer seg mens du gÄr den, slik det har skjedd for meg.
Mvh. Ailo
Anonymous
Jeg er mye enig i det Reven skrev.
Selv har jeg stor respekt for "faget", og er av dem som reagerer pÄ at folk kaller seg sjamaner. Det er for meg stor forskjell pÄ Ä vÊre sjaman og pÄ Ä benytte sjamanistiske metoder. Jeg blir veldig skeptisk til folk som kaller seg selv sjaman, for jeg er av den mening at det er en "tittel" man fÄr av folk rundt nÄr man er kommet langt nok til at man fortjener den.
Men Ă„ lage noen slags autorisasjon av sjamaner kan jeg ikke helt se for meg, en sjamaneksamen hĂžres temmelig villt ut for meg. :-)
Husker da jeg ringte til Ailo for mange Är siden, og jeg spurte om det var han som var sjaman. "De sier det", svarte han, og det var for meg et godt tegn.
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alleÂ
Nogle shamaner har fÄet pÄlagt at gÞre andre opmÊrksom pÄ en selv, - sÄdan en er jeg, - SÄ skÞnt alle mennesker siger at man skal vÊre ydmyg og "gÄ stille med dÞrene" og nÊsten vÊre usynlig....
Vil andre altid lĂŠgge mĂŠrke til mig...
Jeg er stolt af at kalde mig en shaman, - for det var det jeg skulle kalde mig..... Og ud fra de tilbagemeldinger jeg har fÄet, har jeg heller ALDRIG svigtet den shamanistiske tankegang eller gÞremÄde.
Vi har alle et kald her pĂ„ jorden, - der er mange der endnu ikke har fundet ud af hvad det kald er... Og MAN FINDER DET KUN VED AT LEDEÂ
SĂ„ led efter jeres kald, jer der endnu ikke har fundet det, og I vil tilsidst finde detÂ

HELD OG LYKKE
Mit kald er at hjĂŠlpe menneskeheden, - hvordan skulle jeg kunne det, - hvis jeg var "usynlig"?
Hilsen ShamanenÂ

Anonymous
Du sier noe der Shamanen. Men det er forskjell pĂ„ de som har gjordt dette i mange Ă„r og tar sjamanismen alvorlig (som deg) og de som bare leker det. eller har godt et wikend kurs eller to og kaller seg sjaman under den og den lĂŠremesteren. og lĂŠremesteren husker person sĂ„ vidtÂ

Nei nei stygt og flire.
Personlig sÄ fÞler jeg at nÄr man springer og kaller seg sjaman og er helt i begynnelsen av sin vei, gjÞr at navnet sjaman mister sin glÞd, sjarm og samtidig de som virkelig har arbeidet for og gjÞre seg til en sjaman over mange Är med lÊre, de mister ikke sin kraft, men de blir ikke tatt sÄ seriÞst.
blir nesten som om at en person kaller seg en rÞrlegger, bare for at h*n har lagt rÞrene i et hus og fÄtt det til.
W3C [Linkcheck]
En flott debatt.
Begynte Ä lure litt pÄ meg selv no for jeg fant ut at jeg for det meste var enig med dere alle sammen. Kanskje det fordi vi alle har en bit av sannheten.
Med eller uten tittel, sÄ er vi alle enige om respekt for individet, og at vi utÞver vÄrt kall pÄ best mulig mÄte. I uansett hvilke "fora" vi beveger oss sÄ vil der vÊre noen som er useriÞse, tror det er et fenomen vi ikke kommer utenom - dessverre.
Walk in Beauty.
Metager [Bot]
Ikke akkurat direkte relatert til denne debatt, men allikevel: Jeg tilboed en koreansk veninne en brosjyre paa en oppkommende shamanistisk workshop (ja; weekend variantenÂ

). Saa snart jeg fikk sagt hva brosjyren var for saa rakte hun den tilbake, uten aa lese, med et tydelig misbelligende uttrykk. "Er du ikke interessert - Korea har jo en sterk shamanic tradition?", sa jeg. "Ja, jeg vet det" sa hun, "det var en shaman som ga meg mitt navn". Jeg foelte meg litt dum - og nysgjerrig da..
For henne saa er shamanisme tydeligvis en levende - og hellig? - tradisjon som en ikke "leker" med.. Det ga meg noe aa tenke paa. Litt googling paa Korea+shaman viser at shamanisme er meget sterk der i Korea. Noen som kjenner til det?
Mvh,
Runar
Anonymous
Saxat ur Svenska Dagbladet
--------------------------------------
Korea kan bara förstÄs genom schamanismen
Offentligt liv i Korea har alltsedan 1300-talet dominerats av den patriarkala konfucianismen. Men viktigare för förstÄelsen av de tvÄ koreanska staterna Àr den centrala roll som fortfarande innehas av schamanismen.
NĂ€r folk hör ordet schamanism tĂ€nker de flesta pĂ„ nĂ„got som förekommer bland stambefolkningar i nĂ„gon djungel eller pĂ„ den sibiriska tundran. Under alla omstĂ€ndigheter lever schamaner i ett sĂ„ kallat primitivt samhĂ€lle. Man ser knappast en högteknologisk modern stat som Sydkorea framför sig. ĂndĂ„ Ă€r schamanismen sedan mycket lĂ€nge den starkaste religiösa traditionen pĂ„ den koreanska halvön. De facto intar den en sĂ„ central roll att jag vill hĂ€vda att det Ă€r omöjligt att förstĂ„ sig pĂ„ de tvĂ„ koreanska staterna utan att kĂ€nna till dess roll i lĂ€ndernas sĂ„vĂ€l gemensamma som senare skilda historia.
SjÀlva ordet schaman kommer frÄn de sibiriska stammarna och kan för lekmannen lÀttast identifieras som en medicinman av den typ de nordamerikanska indianerna har. (Dem man oftast ser dansande krigs- eller regndanser i cowboyfilmer.) Samerna kallar samme person nÄjd, hos koreanerna benÀmns de mudang och Àr till 90 procent kvinnor. I alla sammanhang fungerar dessa personer som ett slags karismatiska lokalprÀster,
vilka av omgivningen uppfattas som utrustade med extraordinÀra krafter. Schamaner tar kontakt med andevÀrlden i avsikt att lösa hÀlso- och andra problem eller för att skapa fruktbarhet. En annan vanlig funktion Àr att hjÀlpa döda andar in i andevÀrlden, sÄdana döda som inte insett, eller vÀgrar erkÀnna, att de avlidit och dÀrför hÄller sig kvar i denna vÀrld. NÄgot som i Korea anses kunna förorsaka sÄvÀl dÄlig hÀlsa som ekonomisk katastrof för de efterlevande.
Det finns tvÄ traditionella metoder för schamaner att komma i kontakt med andar och gudar. Den ena Àr att i extas nedkalla dem för att lÄta sig besÀttas och den andra Àr att i extas ge sig ut pÄ sÄ kallade sjÀlsresor för att besöka dem dÀr de befinner sig. Det extatiska tillstÄndet uppnÄs pÄ olika sÀtt, men den klart vanligaste metoden Àr olika former av rytmisk dans till trumma. I Korea finns frÀmst besÀttelseschamanism, Àven om sjÀlsresor förekommer i undantagsfall.
En mÀnniska tvingas alltid till att bli mudang, antingen genom arv eller genom
att individen drabbas av en oförklarlig sjukdom som dels inte vill gÄ över och dels inte kan botas pÄ nÄgot konventionellt vis. PÄ koreanska benÀmns detta sinpyong, eller "gudssjuka". Det enda som hjÀlper Àr att en redan etablerad mudang driver ut de osaliga andar som besatt personen och introducerar mera samarbetsvilliga vÀsen som efter detta agerar som den nyblivne schamanens sÄ kallade hjÀlp-andar (momju). Det rör sig om en initiationsrit med ett döds- och Äterfödelsetema, samt ett slags bröllopsceremoni mellan den nya schamanen och dess hjÀlp-ande.
DÄ koreanskan tillhör de ural-altaiska sprÄken har den förmodligen sina sprÄkliga rötter i Sibirien. Det Àr dÀrför inte underligt att de dÀr förekommande religiösa animistiska traditionerna samtidigt följt med till halvön. Det Àr ocksÄ historiskt vÀldokumenterat att de tidiga koreanska kungarna uppfattades som ett slags schamaner.
NÀr de kinesiska kulturella influenserna vÀxte i styrka omkring 500 e Kr fick den inhemska religionen konkurrens först frÄn
den organiserade buddismen, och successivt kom Àven konfucianismen att fÄ fÀste i landet. Eftersom Konfucius bland annat sÀger att mÀnniskan ska hedra andarna men inte direkt involvera sig med dem, betraktade konfucianerna schamaner som vulgÀra (en schaman som besÀtts av andar kan ju inte anklagas för att hÄlla en distans till dem). Offentligt liv i Korea har alltsedan 1300-talet i det nÀrmaste fullstÀndigt dominerats av den patriarkala konfucianismen. Myndigheterna har oftast antingen ignorerat eller förnekat schamanismens förekomst. Konfucianismen betonar bland annat mannens överhöghet över kvinnan och de mÀktigas över vanligt folk. Detta Àr en av de frÀmsta anledningarna till att schamanismen kom att bevaras bland kvinnor och hos bondebefolkningen. Men Àven om schamaner under vissa perioder förföljts aktivt och ibland fördrivits ut ur stÀderna, har de hela tiden kunnat verka i det fördolda och i utkanterna av samhÀllet.
Det schamanistiska idématerialet har vidare utövat stort inflytande pÄ de sÄ
kallade nya religionerna som började uppstÄ under 1800-talet i mötet med vÀsterlÀndska influenser. I dag berÀknar man att Sydkorea har omkring 200 nya religioner. Dessa centreras nÀstan alltid kring en karismatisk individ som av gruppen anses ha sÀrskilda insikter och talanger av sakral art. De uppvisar alla synkretistiska tendenser och innehÄller material frÄn flera religiösa traditioner. Till exempel har en av sekterna, som dyrkar landets mytologiske grundare Tangun, en flagga som bÀr en symbol vilken kombinerar en svastika med en davidsstjÀrna. Bland de mera kÀnda nya religionerna frÄn Korea finns de sÄ kallade "Moonies", dÀr ledaren Moon Sun Myung utnÀmnt sig sjÀlv till den reinkarnerade Jesus och sin hustru till dito heliga Maria.
Till buddismen Àr relationerna mera ömsesidigt synkretistiska. Buddagestalter Àr mycket vanliga gudsrepresentationer i schamanceremonier. Buddisterna Ä sin sida har intimt samröre med en typ av manliga schamaner som kallas paksu, vilka enligt lokal sed vÀljer ut goda
begravningsplatser. Dessa paksu har Àven influerats av den kinesiska taoismen, som kom till Korea samtidigt med buddismen. Direkta taoistiska religionsuttryck försvann i det nÀrmaste omedelbart dÄ de var för snarlika den lokala folkreligionens. Att dess sofistikerade filosofi förblivit en del av kulturarvet visar sig pÄ den sydkoreanska flaggan med dess symbol för Tao i blÄtt och rött. Runt omkring yin och yang i fullkomlig balans finns de fyra trigramen som representerar de fyra elementen sÄsom de anvÀnds i orakelboken "I Ching".
Genom sin flexibilitet och anpassningsförmÄga, tillsammans med det faktum att kvinnor i Korea en stor del av tiden lever skilt frÄn mÀnnen, har schamanismen inte bara lyckats överleva utan ocksÄ satt sin prÀgel pÄ hela det koreanska samhÀllet. Dessutom rimmar de konfucianska idealen om stram manlig kultivering av sjÀlen - för sitt eget och samhÀllets bÀsta - illa med det koreanska folkets extroverta sociala kultur. TÀnk bara pÄ de konfucianska gentlemÀnnen i parlamentet som
kastar valurnor och pappersbuntar pÄ varandra eller sÀtter sig pÄ golvet och grÄter nÀr de förlorat en omröstning. Kanske passar dÀrför de schamanistiska ceremonierna - dÀr klienterna ofta bÄde skojar och brÄkar med den besÀttande anden - koreanerna bÀttre Àn den ordnade och svala konfucianismen.
Enligt Yi Yoon Bum, forskare i koreansk schamanism pÄ landets ledande universitet, det statliga Seoul National University, accepteras schamanismen i högre grad nu Àn pÄ nÄgot tusental Är. Han menar ocksÄ att antalet mudanger vida överstiger tidigare uppskattningar och att de fÄtt betydligt mer svÀngrum. Enligt honom finns det hela 300 000 aktiva schamaner i landet i dag.
Det Ă€r dock inte bara Sydkorea som prĂ€glas av den schamanistiska traditionen. Ăven i Nordkorea, sĂ„ kommunistiskt det nu Ă€r, finns tydliga tecken pĂ„ att den hĂ„llit sig kvar. Exempelvis lĂ€r den store ledaren Kim Il Sung pĂ„ 50-talet ha anlitat en mudang för att genomföra en schamanceremoni avsedd att föra hans drunknade sons vilsna sjĂ€l in i
paradiset. NÀr Kim fortsÀttningsvis iklÀdde sig rollen som riksschaman inser man hur stark förestÀllningen om schamanhÀrskare Àr bland koreanerna. Kim Il Sung var aldrig nÄgon sÀrskilt god kommunist, snarare nationalist och traditionalist. Varför dÄ inte bli envÀldig kung med magiska krafter och stora monument? Hela den nordkoreanska samhÀllsstrukturen kan sÀgas reflektera koreanska traditioner med kungen och överklassen som exploatörer av undersÄtarna. Med sin familjebaserade nomenklatura och straff för förrÀdare i tre generationer spelar regimen pÄ gamla lokala förestÀllningar om att sÄvÀl positiva som negativa specialbegÄvningar Àr Àrftliga.
NÀr jag vid ett besök i Söul förra Äret trÀffade journalisten Kang Chol Hwan, expert pÄ interkoreanska frÄgor, hÀvdade han att schamaner i Nordkorea Àven i dag stundom anlitas av folk frÄn det regerande partiet och av militÀren. Huruvida ceremonierna utövas öppet kunde han inte sÀga, men han menade att folket fortfarande har en stor schaman att tillbe, vilket han
sÄg som en bidragande orsak till att diktaturen alltjÀmt fungerar.
Ett tidigare, liknande samhÀlle har faktiskt funnits i Nordostasien i modern tid. Baserat pÄ en reformerad animistisk religion, shinto, etablerade japanerna under första delen av 1900-talet ett samhÀlle med kejsaren som gud i centrum. PÄfallande likt det system vi finner i Nordkorea i dag Àven med sina militaristiska övertoner. Situationen hÀr har alltsÄ pÄ det stora hela inte förÀndrats sedan den japanska ockupationen upphörde. Det som skiljer Àr ordval och retorik.
Med tanke pÄ vilken central roll schamanistiska tolkningsmodeller spelar pÄ den koreanska halvön Àr det förvÄnande att de inte tilldragit sig större uppmÀrksamhet. Till stor del kunde man tidigare hÄlla myndigheterna med sin aviga instÀllning ansvariga. Men numera kanske orsaken snarare Àr att koreanen ser schamanismen som en del av privatlivet. Den associeras med nÄgot som den lokala traditionen uppfattat som mindervÀrdigt, om Àn nödvÀndigt. GÄr man till en schaman talar
man inte gÀrna vitt och brett om det.
Men om vi inte tar denna inre konflikt med i berÀkningen vid en analys av utvecklingen pÄ halvön Àr omstÀndigheterna svÄra att begripa. Det blir ofattbart att ett land som Nordkorea kan fortsÀtta att existera om man inte inser hur traditionalistiskt samhÀllet Àr. Samtidigt Àr det vÀldigt vilseledande att landet oftast benÀmns som stalinistiskt. Snarare prÀglas det av kejsarkult och konfucianism (som exempelvis visar sig i att man i stÀllet för bilder pÄ förfÀder i hustemplet pÄbjudit folk att ha bilder pÄ far och son Kim i varje hem), kombinerat med en tro pÄ visa personer med extraordinÀra krafter. Kommunistpartiets ideologi kan helt enkelt liknas vid en ny religion uppbyggd av kÀnda enheter som folket kan identifiera sig med och som dÀrmed accepteras. Kan de dessutom isoleras i den utstrÀckning som hittills varit fallet har inga andra intryck möjlighet att förÀndra situationen. Det Àr vÀl möjligtvis pÄ denna punkt det under de senaste Ären börjat brista, vilka
gör att vi kan nÀra en förhoppning om förÀndringar i framtiden.
Samtidigt prÀglas den önskan om Äterförening som finns pÄ bÀgge sidor Àven av explosivt vÄld; ytterligare ett uttryck för motsÀttningen mellan konfucianism och schamanism, det vill sÀga den konfrontationsvilliga schamanismen (det arkaiska arvet) och det kinesiska idealet av ett kalkylerat och övervÀgt yttre som okÀnsligt uppfyller sina plikter. Trots att de pÄ mÄnga nivÄer Àr varandras motsatser har bÄda systemen familjen som utgÄngspunkt, vilket gör att folken i bÀgge landsÀndar fortsÀtter att uppleva en gemensam identitet.
Om koreanerna kan lĂ€ra sig att utnyttja denna historiskt betingade motsĂ€ttning i sin kultur och i stĂ€llet lĂ„ta de kontrĂ€ra elementen samverka tror jag att de framgĂ„ngsrikt kommer att hantera de problem som uppkommer. Sydkorea har ju tĂ€mligen fredligt gĂ„tt frĂ„n en repressiv militĂ€rdiktatur till en fungerande och relativt vĂ€lbestĂ€lld demokrati pĂ„ bara femton Ă„r. Ăven om det Ă€r en lĂ„ng vĂ€g att vandra kan Nordkorea med
diplomatiskt och ekonomiskt stöd av sina bröder och systrar i syd tillsammans med Kina och Japan kanske göra det samma.
Det allvarligaste hindret för en Äterförening Àr nog den enorma skillnaden i ekonomisk utveckling. Nordkoreas ekonomi Àr i dag i trasor, infrastrukturen eftersatt pÄ alla plan. I en nyutkommen bok av professor Lee Ji-Soon vid Seoul National University berÀknas kostnaden - vid en plötslig kollaps av regimen i nord - för varje enskild sydkorean till omkring 20 000 kronor de nÀrmaste 15 Ären. Under alla omstÀndigheter bör nog USA och Ryssland spela underordnade roller om allt ska kunna gÄ fredligt till. Korea Àr en intern, möjligen asiatisk, angelÀgenhet.
(under strecket 30/3)
AV JOHAN ENGBLOM
religionshistoriker
www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_9432731.aspAnonymous
Ailo skrev dette i sin bok -
SJAMANSONEN:
Kvinnelige sjamaner stÄr mer i forgrunnen i de tradisjonene som stammer fra jordbruk, planting og hÞsting. Sjamanismen i Korea er dominert av kvinner, som den er det blant Mapuche-indianerne i Chile. Jeg har en egen forbindelse til begge disse tradisjonene. Det var en Mapuche-sjaman som trommet for meg da jeg gjorde mine fÞrste sjamanreiser. Og for 10 Är siden var jeg med pÄ et fantastisk danserituale, som en kvinnelig koreansk sjaman som heter Hi-Ah Park,holdt pÄ Radisson SAS hotellet i Chicago. Mens jeg arbeidet med denne boken blir jeg invitert til en sjamankonferanse i Tyskland,der hun ogsÄ skal vÊre med.
Han kjenner ei sjamandame fra Korea - sÄ han burde vite mer om sjamanisme i Korea

Anonymous
"lotta":
Hmmm.. har tenkt mange ganger: Kan en bli noe en ikke er, d.v.s. jeg er ikke sjaman, har lite tro jag kan bli det, fordi det har jeg ikke fÄtt i meg ved fÞdselen.Kan ikke tenke meg Ä kalle meg sjaman, uansett hvor mange kurs og skoler jeg tok.Klart jeg kan lÊre om sjaminisme, skikker o.s.v., men om jeg kunne praktisere som sjaman tror jeg ikke jeg hadde samvittighet til Ä gjÞre, fordi uansett sÄ tror jeg ikke at sjamanismen som lÊres pÄ kurs og lignende kan gi diplom til Ä kalle seg sjaman. Tror helt og holdent at man er fÞdd til det, via sin sjamanslekt.Selv om jeg har hÞrt at i alle oss mennesker er det sjamanblod ifra tidenes begynnelse, men, men,,,Men meget intressant er det--sjamanisme, og jeg respekterer dem som virkelig er sjaman..;-)))Uffda,, sikkert mye dumt jeg sa nÄ, men det var nÄ mine tanker om det,,,,
Ailo er inne pÄ dette med hvilke mÄter man kan bli sjaman pÄ - og det er ikke bare via slekt. Men det blir lettere Ä viderefÞre noe fra ens egen slekt. Og ikke sÄ lett Ä gjÞre det av egen frie vilje. For min del sÄ Þnsker jeg Ä lÊre mer om sjamanisme og teknikker der sÄnn. Og bruke det til Ä hjelpe andre. Det er min holdning til sjamanisme, men jeg vet ikke hvor det vil ende og tar sÄ det kommer

Jeg studerer ikke sjamanisme uten grunn iallefall.
Dette er en god debattt. Den hÞyner forstÄelsen for arbeidet. Jeg tror at veien inn i dette er en individuell vei, og jeg tar helt hÞyde for det nÄr jeg mÞter folk som vil utforske denne veien. Enhver mÄ utforske. I den samiske tradisjonen er vanlig Ä si det er fire veier inn i sjamanfungsjonen. Det er slektveien, eget valg, utvalgt av Ändene og sÄ den fjerde, som er mest forblÞffende, nemlig Ä kunne kjÞpe praksisen, Ändene, trommene og de hellige fjellene, samt klientene... Dette kan lyde materialistisk eller kapitalistisk, men man mÄ ta med i betraktning at sjamanen kunne si ja eller nei til slike tilbud, sÄ vedkommende valgte egentlig sin etterfÞlger.
Jeg fulgte i hovedsak eget valg veien, men med innslag av de tre andre. Jeg hadde sjamanarven med fra fÞdselen av. I en periode drÞmte jeg om en sjamantromme som holdt pÄ Ä brenne opp, og fikk fÞlelsen i meg at jeg mÄtte redde den. Den drÞmmen fÞrte til at jeg skrev romanen "Trommereisen". SÄ det var en Ändelig kallelse. SÄ har jeg ogsÄ kjÞp
t kunnskapen ved Ä gÄ i gruppe i USA i seks Är.
Det jeg savner litt i denne beskrivelsen er Ä lÊre av studentene. Det er nÄr man er der ute og skal lÊre fra seg at man fÄr vite hva man kan og hva man ikke kan. SÄ jeg stÞtter det Reven skriver om Ä lÊre ved Ä gjÞre.
Du har din vei. Den forandrer seg mens du gÄr den, slik det har skjedd for meg.
Mvh. Ailo
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alleÂ
Jeg kendte en mand i Spanien, som kunne helbrede syge mennesker. Hans historie var at han havde mĂždt en St. Lourdes (en helgen) som sagde til ham: Hvis du skaber en park til ĂŠre for mig, vil jeg give dig evnen til at helbrede syge.. Han gjorde det hun gerne ville have skabte en park til ĂŠre for hende. Og han begyndte at helbrede syge... Dernede blev han kaldt:
Ham der kan helbrede Manden gik i trance, nÄr han helbredte...

Jeg kan i dag se at den mÄde han helbredte pÄ, var en shamanistisk mÄde...
Hvis vi ser os om, kan vi se at Shamanen kan bruge alle former til helbrededelse (planter, krystaller, ilden og meget andet) Hvor at dem der ikke er shamaner, kun kan bruge en af mÄderne til at helbrede. Ikke et ondt ord om de mennesker for de kan vÊre meget dygtige til deres form for helbredelse, men de kan ikke kalde sig shamaner.
Der har lige gÄet en film i Danmark der hed "Kamelen der ikke kunne grÊde" (filmen var fra tibet eller nepal) i filmen blev der sendt bud efter shamanen, - og hvad sker der...
Shamanen kommer drÞndene pÄ sin mortorcykel....

men samtidig var det rart at se at en shaman sagtens kan leve i et moderne samfund og stadig arbejde med sine 20.000 Ă„r gamle ritualer...Â
Jeg tror shamaner findes i hele verden... men hvad titlen er....
det ved kun de selv...
Hilsen ShamanenÂ

psbot [Picsearch]
" visst man tror man er ferdig ulĂŠrt, da er man ferdig..."
  man lÊrer sÄ lenge man lever.
GjenopprettetMedlem
"...man lÊrer sÄ lenge man lever."
Ja uten tvil og det er jo faktisk mulig at vi har med oss lÊrdom gjennom flere liv eller fra vÄre forfedre via den genetiske arven. I hverfall er det sikkert at noen ganger bare vet du - du vet at du har vÊrt et sted fÞr - du mÞter mennesker - du fÄr bare en tydelig og avslappet fÞlelse i deg om at dette er kjent.
Jeg har hatt mÞter med flere mayaprester i Guatemala og gÄtt i, intensiv, lÊre i ca.8 mdr. hos en av dem. Da var tvilen og skepsisen fremdeles dominerende, men jeg var "blitt fÞrt til dette", og mye fÞltes kjent. Tilbake i Norge fikk jeg kontakt med Ailo og SAIVO. Igjen som en tilsynelatende tilfeldighet. Gjennom lÊretiden der er bevisstheten modnet. Jeg blir kjent med sider av meg selv som alltid har vÊrt der, fra fÞdselen av tror jeg. (og om jeg skal tro pÄ det: fra mange liv fÞr dette)
SÄ det Ä kalle meg sjaman, det er ingen lett sak, en skrekkelig utfordring, og jeg tenker at siden vissheten ikke er helt tilstede, sÄ er jeg nok fremdeles i lÊre og vil vÊre det resten av dette livet ogsÄ. Men jeg har en god fÞlelse pÄ at jeg er pÄ rett veg.
regni