Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
"Kristin":

Høres ut som at man kan få seg en skikkelig smell hvis kundalinien stopper ved en sterk blokkering  :o :shyone:

Ja jeg fikk meg en skikkelig smell.. så sorte hull etterpå.. som brakte fram mye frykt..
Anonymous
Der kom jo svaret på spørsmålet mitt før meg gitt. Takk for info Jimango. Det er viktig å informere om slike ting, særlig nå for tiden da meditasjon blir mer og mer populært og mange ikke vet så mye om det.
Lykke til videre. Du har erfart noe å gi videre.
GjenopprettetMedlem
Det trur eg kanskje stemmer,ja.
Men når k.krafta stig,eller beveger seg,er det mest en psykisk eller fysisk følelse?

Kva er forresten Nirvana? Har det noko med kundalini å gjere?
Unnskyld at eg spør dumt,men yoga og slikt,har eg ikkje inne termene på.Eg berre mediterer,reiser ,drøymer og ser,eg.
Anonymous
Husker at forstavelsen av ordet, "nir", betyr "uten"...hehe... husker ikke resten, men det er ihvertfall sanskrit.
Men det er ihvertfall blant annet en bevissthetstilstand hvor din nåværende bevissthetstilstand opphører, og det er bare "ren væren". Uten blant annet tiden og egoet. Bakom dualitetene/egenskapene. Evigheten.
GjenopprettetMedlem
Kan det forvekslast med intetheten og altet? :icon_rolleyes:
GjenopprettetMedlem
"Kristin":

Lykke til videre. Du har erfart noe å gi videre.

Takk for det!   :D

"Final Tribe":

Det trur eg kanskje stemmer,ja.
Men når k.krafta stig,eller beveger seg,er det mest en psykisk eller fysisk følelse?

Unnskyld at eg spør dumt,men yoga og slikt,har eg ikkje inne termene på.Eg berre mediterer,reiser ,drøymer og ser,eg.

Jeg tror kanskje kundalini er som en kraft som bringer energi fra et lavere plan til et høyere plan.
Hva Nirvana har med dette å gjøre kan være som ying og yang (mulig skrivefeil). hvor kundalini er bindeleddet mellom de to kreftene..
Som om man får åpnet et bindeledd mellom de to kreftene i enselv. Nirvana vil jeg da tro er helheten hvor ying og yang befinner seg inne i..

Når jeg opplevde denne reisningen var det så absolutt en fysisk følelse, som et elveleie/fontene som finner sin vei for første gang..
Det er som den hele tiden mens den går oppover prøver å finne en vei ut...
På grensen til vondt, men som en orgasme, et samspill mellom gode og onde følelser, som trenger seg igjennom hele ens vesen men som ikke får utspill før det kommer til toppen.. Man ligger i æresfrykt og venter på at den skal nå toppen, da man fra starten "vet" hva som vil skje når den når helt opp, men som i mitt tilfelle ble røvet fra meg da den møtte blokeringer i halschakra, og skøyt ut til siden av kroppen for så å angripe meg med sin mektige kraft.. i tinningen (synsnerven) og det tredje øyet..
GjenopprettetMedlem
Takk for at du fortel om dette Jimango.  :respect:Ganske personleg.
Halsschakraet,ja...
Kan jo gå inn på nettet og søke,men kva eigenskaper ligg skjult i det schakraet generellt då? Halsen er jo som kjent et sårbart punkt hos meg.
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Kan jo gå inn på nettet og søke,men kva eigenskaper ligg skjult i det schakraet generellt då? Halsen er jo som kjent et sårbart punkt hos meg.

Angående halsen står det ganske godet beskrevet i denne boken; Sjaman, healer og visman..
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=122192&rom=MP

Må innrømme at jeg ikke husker helt hva som står der, men nå har jeg satt leiligheten på hode og funne boken + pluss mange andre, takk for det!  :icon_biggrin:
Element: Lys
Farge: Blå
Fysike aspekter: Strupen, munnen, halsen, spiserøret.
Instinkt: Psykisk uttrykk.
Psykologiske aspekter: Manifestasjon av drømmer, kreativitet, kommunikasjon, tro.
Kjertler: Skjoldbruskkjertelen, biskjoldbruskkjertelen.
Muligheter: Personlig kraft, tro, vilje.
Negative uttrykk: Svik, avhengighet, psykose, søvnproblemer, løgn, frykt for å si fra, sladder, giftighet.

Videre står det.. bla bla bla ... På sanskrit heter dette chakraet vishuda, som betyr <renhet>.
I de aller eldste yogiske tekster som ble nedtegnet av Patanjali for femtenhundre år siden, fortelles det om siddhier, de magiske krefter som var tilgjengelige for den som hadde vekket dette opplyste senteret. Disse kreftene omfatter evnen til å være på to steder samtidig, bli usynlig, å se inn i fortiden og avdekke skjebnens hemmligheter.   også videre .. bla bla bla ...   
Det femte chakraet gir stemme til hjertets følelser. Det gir uttrykk for kjærlighet, godhet og tilgivelse.  ... bla bla ..bla ...
Med klart halschakra er vi synkronisert med virkeligheten ...  bla bla bla ...
For folk flest fungerer det femte chakra som en skorstein som slipper ut energier som forbrennes i de lavere chakraene. ... bla bla .. slutt..
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":

Hehe.. Var klar over at innlegget var på engelsk, Samin ...  >:(
Noen som vet...? Samin...?

Tenkte bare det var lettere for enkelte å ha det på et svenskt språk,
ikke noe kritikk til deg Sjelevenn  :innocent2:

Det som skjer er godt beskrevet her:

Kundalinikraften:

Kundalini (sanskrit) betyr sammenrullet. Uttrykket stammer fra hinduisk tenkning, særlig visse grupper yoga,
og illustreres gjerne ved en sammenrullet slange.
Kundalini er ifølge denne tenkningen et uttrykk for "den guddommelige kraft" som er i mennesket,
og som ligger latent (sammenrullet) ved roten av ryggraden.
Den blir også identifisert med seksualkraften.
Denne kraften er identisk med den guddommelige energi som gjennomtrenger både universet og det enkelte mennesket.
Målet er å vekke denne kraften til live, slik at den stiger opp gjennom ryggraden for å utløse kraften og energien i chakraene (se chakra),
for på den måten å øke og utvide menneskets bevissthet og potensial. Idet Kundalini-kraften kommer helt til toppen (issen),
til det syvende chakra, innser plutselig mennesket sin enhet med Altet, at man selv er identisk med det guddommelige, og det inntrer en såkalt "kosmisk orgasme".

Det var lettere å klippe dette inn en å skrive det selv, fant det her:
http://www.kg.vgs.no/files/050930094416 ... greper.doc

Og det er jo det som vi alle skal en vakker dag, bli forenet med Altet  :wub:

"Silva":

Bør man være redd nå, for å meditere?...Om man f.eks ikke har lært meditasjonsteknikken fullt ut?

Over hode ikke Silva, stå på og mediter som du har gjort før.
Det er de som har det litt psykotisk som bør ha noen erfarene ilag med seg.

Samin  ;)
GjenopprettetMedlem
Tusen takk Jimango :wub: Og til Samin for fin link.
Altet,ja! Ein treng ikkje meditere seg fram til Nirvana,ser det ut til. Det viktigste er å vere i flyt. Eg veit.

Ut fra det siste du siterte  om halsshakraet Jimango,sluttar jeg herved at hos meg blir det snart "pipebrann"!

Trur kanskje eg skal melde meg på et par sjølvutviklingskurs,likevel,om ikkje anna for å snakke same språk som andre i dette miljøet.
Det er ikkje berre du som har tidvis blokkering i hals-chakraet,nei.
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Det er ikkje berre du som har tidvis blokkering i hals-chakraet,nei.

Nei.. takk for det..  :wub:

"jimango":

Psykologiske aspekter: Manifestasjon av drømmer, kreativitet, kommunikasjon, tro.
Negative uttrykk: Svik, avhengighet, psykose, søvnproblemer, løgn, frykt for å si fra, sladder, giftighet.

Hvis man bare ser på dette ser man jo at det er en global problemstilling?
GjenopprettetMedlem
Det er vel så...
Angåande meg, reagerte eg spesiellt på det med draumar,kreativiteten,løgnen...
...det kan vere løgn mot seg sjølv og,det.
Takk!,eg har lært og skjønt litt nytt i dag :wub:
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Ja, det kan man jamen spørre om. Over tyve millioner treff på "Nirvana" på Internett!

Her er en grei leksikonartikkel (på engelsk) om begrepet "Nirvana":
http://en.wikipedia.org/wiki/Nirvana
En kortere artikkel på norsk:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nirvana_%28buddhisme%29

Her forteller norske buddhister om meditasjon og nirvana i dagliglivet, så og si, god, kortfattet oversiktsartikkel om buddhisme i praksis her i Norge:
http://www.buddhistforbundet.no/dagligliv.shtml

Og her er forresten en lignende fakta-artikkel (på engelsk) om "Kundalini":
http://en.wikipedia.org/wiki/Kundalini
— legg merke til at den er flagget som omstridt, forvirrende og uklar...
— ...det gjelder da sannelig også for mange av de tekstene dere andre henviser til, synes jeg...
— har vel noe med emnets karakter å gjøre...
Les gjerne også:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kundalini_yoga
GjenopprettetMedlem
Takk for seriøse linker til en nyfiken dame med "chakral pipebrann" Passopp! :w00t:
Den lille hunden "in bed" var også veldig søt. Jeg elsker hunder!

Du hintet om mindre seriøse linker...
Det kommer vel an på temaet som blir tatt opp og?
Er selv ganske bevisst på det,men det er jo moro å dele linker som er litt svevende også?
Vi må ikke bli så korrekte at vi ikke tør dele sære linker også.
Bare man ikke svelger alt rått og villeder,og det tror jeg egentlig ikke folk her inne lar gjøre med seg?

Nå må jeg lese linkene du fant.  :)
GjenopprettetMedlem
TAKK for takk, Final Tribe. Jeg brukte riktignok ikke uttrykket "mindre seriøse linker"! Men jeg mener nok at innholdet i noen av linkene i denne lange tråden (og mange andre steder her inne) er ...omstridt, forvirrende og uklart...

De som har laget det kan være inderlig seriøse, på sin måte. De kan være idealister med et stort behov for å finne ut av ting og meddele det til oss andre. Det er også mange eksempler på at det er noen som vil selge oss noe, en bok, et kurs, en religiøs overbevisning. Og her er alle grader fra de som står i, hva skal man si, "det godes tjeneste" (som jo er meget individuelt, jeg har min oppfatning...) — til rene svindlere, som bare er ute etter pengeboka, bankkontoen og kredittkortet ditt. Og det er de meget seriøse på!

Jeg deler jo også med meg av sære linker, noen ganger for å illustrere hva jeg mener er dårlig. Samin hadde forresten noen fine linker om meditasjon, av den sorten jeg sjøl kan anbefale (det er vel derfor jeg synes de er fine  :icon_razz: ). (Noen ganger er jeg både ironisk og sjølironisk, ikke alle som leser meg ser ut til å fatte det...)

Og dessverre, jeg ser nok innlegg her inne fra folk jeg oppfatter som villedete. Jeg prøver jo av og til å analysere noe av stoffet som de formidler, antagelig i god tro og med den beste hensikt. Det viser seg jo ikke så sjelden at kildene er svært grumsete og upålitelige, fulle av oppdiktede påstander, "i vinnings hensikt"... Stopper her...
GjenopprettetMedlem
"Passopp":

Det viser seg jo ikke så sjelden at kildene er svært grumsete og upålitelige, fulle av oppdiktede påstander, "i vinnings hensikt"... Stopper her...

Oida..  nå ble jeg interesert..  :shock:

Jeg ser du har skrevet; "i vinnings hensikt", her.
Så jeg tror jeg forstår at du snakker om kyniske personer som prøver å få makt over andre i en eller annen grad?

Men ting kan jo være "grumsete og upålitelige", til og med "fulle av oppdiktede påstander". Så lenge det er gjort i god tro?
Og da skape nye muligheter for kreativitet og fornyelse..  eller hva? 
Sjamanismen er jo fulle av disse kildene, men det kommer vel ann på hvem som sier at kildene er svært "grumsete og upålitelige, fulle av oppdiktede påstander", osv.. og hvilket syn man har i utgangspunket?

Tenkte jeg bare ville skrive dette i tilfelle flere lurte på hva du mente  :wub:
Anonymous
"jimango":

Må innrømme at jeg ikke husker helt hva som står der, men nå har jeg satt leiligheten på hode og funne boken + pluss mange andre, takk for det!  :icon_biggrin:
Element: Lys
Farge: Blå
Fysike aspekter: Strupen, munnen, halsen, spiserøret.
Instinkt: Psykisk uttrykk.
Kjertler: Skjoldbruskkjertelen, biskjoldbruskkjertelen.

Videre står det.. bla bla bla ... På sanskrit heter dette chakraet vishuda, som betyr <renhet>.
I de aller eldste yogiske tekster som ble nedtegnet av Patanjali for femtenhundre år siden, fortelles det om siddhier, de magiske krefter som var tilgjengelige for den som hadde vekket dette opplyste senteret. Disse kreftene omfatter evnen til å være på to steder samtidig, bli usynlig, å se inn i fortiden og avdekke skjebnens hemmligheter.   også videre .. bla bla bla ...   
Det femte chakraet gir stemme til hjertets følelser. Det gir uttrykk for kjærlighet, godhet og tilgivelse.  ... bla bla ..bla ...
Med klart halschakra er vi synkronisert med virkeligheten ...  bla bla bla ...
For folk flest fungerer det femte chakra som en skorstein som slipper ut energier som forbrennes i de lavere chakraene. ... bla bla .. slutt..

I India har de i mange templer et symbol (skulptur) som de kalles for lingam. Det er en avlang "dings" plassert oppå en rund, flat "skive". Dette er symbol for guden Shiva, som i dette tilfellet står for foreningen mellom det maskuline og det feminine. Så kom jeg til å tenke på at munnen vår også ligner en lingam.

Jeg har lest om halschakra at det også står for overgivelse. Balanse mellom det jordiske og det universelle. Og valg, om valgene du foretar deg er basert på illusjoner om deg selv eller om de er forent med din høyere bevissthet.

Jeg har jobbet en del på halschakra i fjor, oppdaget jeg, og når jeg leser om halschakra nå, vet jeg så godt nå at det er det jeg jobbet med i en lengre periode.
Jeg ble til og med vist et symbol for halschakra på en reise jeg hadde, en blå oval sirkel. Oppå det symbolet igjen, var symbolet for Tordenfuglen.

Jeg hadde sett Tordenfuglen på en reise tidligere og ble fortalt at jeg skulle ta en nøye kikk på livet mitt og finne ut hvorfor det hadde blitt som det hadde blitt.
(Andre symboler for halschakra, er forresten fugler.) Første gang jeg så Tordenfuglen, var den sort og laget av jern, og inni øyet kunne jeg et blått lys.

På "halschakra-reisen", var jeg inni et høyt tårn med et blått vindu. Inni tårnet møtte jeg en svært så bestemt fuglemann, helt mørk med svarte vinger og intense øyne som ville vise meg temaet jeg måtte se nærmere på.
Det hadde og gjøre med balansen mellom det maskuline og det feminine, blant annet.
En stund etter det igjen, fikk jeg en sterk reise hvor jeg fikk en overgivelse og gjenvant tillitten. Og natten etter, fikk jeg en ny reise hvor jeg ble fortalt hva jeg er her for å gjøre. (Noe jeg egentlig innerst inne visste, men var redd for og ikke stolte på)
Halschakra, har jeg lest, står også for tillitt til det guddommelige.

Man kan jobbe med chakraene enten ved å jobbe med seg selv og sine temaer, eller ved å jobbe med chakraene direkte. Det går begge veier. Det er en lang vei mot å bli hel, det som sikkert kundalini-oppvåkningen handler om. Så beste tror jeg kanskje er å jobbe med det som dukker opp i øyeblikket framfor å fokusere direkte på kundalini-energien. Vet ikke....... hva tror dere?
GjenopprettetMedlem
I India har de i mange templer et symbol (skulptur) som de kalles for lingam. Det er en avlang "dings" plassert oppå en rund, flat "skive". Dette er symbol for guden Shiva, som i dette tilfellet står for foreningen mellom det maskuline og det feminine. Så kom jeg til å tenke på at munnen vår også ligner en lingam.

Hmmm... tror ikke du skjønner hva en lingam er.

Det er symbolet på det mannlige kjønnorganet  :w00t:

Lingam =
(sanskrit) og yoni er den indiske betegnelsen for de mannlige og kvinnelige aspekter ved den guddommelige skapende eller avlende kraften.
Yoni beskriver det kvinnelige og lingam det mannlige. Begrepene ble også brukt i det gamle Egypt.
I senere tid fikk ordene en fallisk betydning hos grekerne og jødene (jfr. yin og yang).

Det er en avlang "dings"

= det mannlig kjønnorganet

und, flat "skive".

= det kvinnelig kjønnsorganet

http://acc6.its.brooklyn.cuny.edu/~phal ... lingam.jpg
GjenopprettetMedlem
Det er en avlang "dings"

Hi hi...  Kanskje det var Kristins måte å være diskret på...?  ::)
GjenopprettetMedlem
Her er to bilder av seperate lingam og et bilde av yoni uten lingam i..
📎 linga1x.jpg
📎 linga2x.jpg
📎 linga3x.jpg
GjenopprettetMedlem
Herlig kraftutstråling fra disse gjenstander,den i midten var ekstra-ekstra! :eusa_clap: :respect:
GjenopprettetMedlem
Ja de er flotte, hjemme hos faren min har er det mange av dem..  :P
Anonymous
Takk for info. Fine bilder. Da jeg leste om hinduismen på universitetet, kalte de både yonien og lingamen sammen for bare lingam. Kanskje de gjør det når de står sammen bare for å forenkle det.... Vet ikke, kan være at jeg husker feil også.

Men er det forresten noen av dere som vet om halschakra har noe med foreningen mellom det maskuline og det feminine og gjøre?
GjenopprettetMedlem
"Kristin":

Men er det forresten noen av dere som vet om halschakra har noe med foreningen mellom det maskuline og det feminine og gjøre?

Skal finne ut av det når jeg kommer hjem  8)
GjenopprettetMedlem
"Kristin":

Jeg er litt usikker på hva du mener her med foreningen mellom det maskuline og det feminine...
Men ifølge mine bøker finner jeg ikke noe om det i tilknyttning til halschakra.

Derrimot står det om seksualitet angående det andre chakra, sakralchakra.
Det forbrenner energinæring i det lysende energifeltet. Alle former for energi representerer næring for dette chakraet.
Det er også sete for lidenskap. Det gir seg utrykk i kreativitet og nærhet.
Kjærlighet til være nærmeste nevnes også her som å stå i fokus.
Sanskrit-betegnelsen på dette senteret er svadhisthana, som betyr "selvets bolig".
Ungdommelig lengsel etter romantiske eventryr oppstår i det andre chakraet.
Det er erotisk, fullt av lyst og fantasier, og driver frem heftige romanser.
Her utvikler man sunne følelsesmessige grenser og forstår at andres ønsker kan gå i andre retninger en ens egne.
                              --------------

Her taes det jo opp "selvets bolig" og seksualitet, noe som får meg til å asosiere med det du spør om.

Chakraet representerer for resten vann og fargen orange..

Håper det var svaret du ønsket deg..