Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hvis du er i dårlig humør, eller ønsker å komme i enda bedre humør se denne videoen.... !!
http://www.youtube.com/watch?v=mrQkVFpG-0c&NR
Med kjærlighet til dere alle

GjenopprettetMedlem
Denne er god
Har du vært på Mystic rokkingfakkingroll ??
AdsBot [Google]
Ble faktisk litt trist av denne jeg.
Hvorfor denne åpenbare tilbedelsen av et annet menneske?
Har vi ikke nok lys i oss selv? Må vi hente det fra guruer?
Men hva vet jeg, har ikke vært på Mystic Mountain heller da..
GjenopprettetMedlem
Hos meg dukket det opp motstridende følelser...

GjenopprettetMedlem
Eg er i utgangspunktet interessert i det et opplyst menneske har å seie til meg.
Eller dei svara eg kan få av denne om livet-intet og altet i sin heilhet.
Litt opplysning kan ein få i livets storm,av en ukjent mann på en benk i parken eller av bestemor på dødsleiet.Trur no eg.
Store ,dyrkande masser,
jakten på ekstase uten personleg insikt,
å skulle plukke frå kvarandre den store mosaikken "eg",for å bli. til...ingen?
tendensen til å ville isolere seg som gruppe,
behovet for ei utømmeleg lommebok. osv
Dette er fordommer eg
generellt har.Beklagelegvis kanskje?
Muleg eg er heilt håplaust skeptisk,men....
Eg legg hovudet på blokka til den som vil ta det.....
På ei anna side,ser det jo hyggeleg ut,det på linken
Kanskje går alt ut på ett,når alt kjem til alt???
Anonymous
skepsis er bra!
men jeg må si at det er et par guruer og åndlige vise folk som jeg tror på fordi det beveger ved noe uforklarlig i meg som føles sant.
Paramahansa Sri Nithyananda
Ram Dass
Eckhart Tolle
og Gangaji's ord
klinger godt for meg men kanskej høres det de sier ut som rubbish i andre ører og det er vel derfor vi går forkskjellige veier. jeg syns det er fint jeg

GjenopprettetMedlem
Kokopelli: Gudskjelov at "Osho" ikke står på lista di...

GjenopprettetMedlem
"Passopp":
Kokopelli: Gudskjelov at "Osho" ikke står på lista di... 
Har Osho-bevegelsen gjort noko "stygt" i Norge eller?
Bak einkvar stor guru som står ei slem kvinne,va det ikkje så med Osho?
GjenopprettetMedlem
Nei, vet ikke hva Mystic er jeg

Anonymous
rokkingfakkingroll: Ser du en sammenheng mellom Swahas opptreden og sjamanistisk praksis?
Jeg oppfattet oppførselen til tilhengerne hans heller som et eksempel på hypnotiske tilstander som sjamanismen motarbeider ved å hjelpe oss til å våkne, stå på egne ben...
GjenopprettetMedlem
Jeg må si at jeg syns filmen var sjokkerende, tenk å tilbe et menneske på den måten! Hva er så spesielt med ham, da? Er ikke han bare et menneske som de andre i rommet? Ailo har skrevet en artikkel om hvordan han selv våknet, vekk fra det han kalte Gurugud. Og det er det denne mannen fremstår som - en Gurugud.
Hvis jeg ikke husker feil, så har de en sekt på vestlandet en plass - minner meg om hjernevask.
GjenopprettetMedlem
Takk.. dere satte ord for det! Og han sitter liksom opphøyd på en trone... som lukter penger ...
Jeg skal gi dere en kjempeklem, alle dere skjønne sjeler her inne .... (og det helt gratis!!!) SMASK

Anonymous
Det er en vakker video, og det oste kjærlighet av ansiktene til menneskene. Det er jo flott forsåvidt, men skal tro hva det kostet. Han selv sitter som sjelevenn sier på en "trone", en vakker hvit sofa, han selv nydelig kledd. Han strør rundt seg med duftende blomster og en kilende fot, alle venter på å få komme frem til denne mannen, alle håper sikkert.
Jeg ville sikkert ha sittet der salig og sukkende, mens jeg håpet på ei rose så skjønn. PØH
GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":
Jeg må si at jeg syns filmen var sjokkerende, tenk å tilbe et menneske på den måten! Hva er så spesielt med ham, da? Er ikke han bare et menneske som de andre i rommet? Ailo har skrevet en artikkel om hvordan han selv våknet, vekk fra det han kalte Gurugud. Og det er det denne mannen fremstår som - en Gurugud.
Hvis jeg ikke husker feil, så har de en sekt på vestlandet en plass - minner meg om hjernevask.
Beklager,eg rotar noko frykteleg med ord og navn for tiden. kremt.
Men deeksha og slikt e grueleg pop her,rett utafor tunet bortimot.
Det eg ville seie var egentleg ikkje noko,men legge ved en link eg har lagt meg på minnet
http://www.ildsjelen.no/goldencity.htmAnonymous
Jeg liker Osho og jeg Passopp

Osho, Bruce Dickinson, Dee Snider, Jesus, Buddha, Teleterkji, Mamma, Pappa, Skogen, Vannet, Himmaln og Tom Waits. lista er laang baby.........and offcourse YOU!!

GjenopprettetMedlem
Hadde det ikke vært bra hvis alle i rommet hadde fått bytta på å sitte på "tronen" hver sin tur? Eller kanskje ingen hadde sittet på pidestall, men heller i en sirkel, hvor alle er likeverdig. Det kan være like mye, om ikke mer kjærlighet i en sirkel.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Han er jo som en populær bestefar, ser ikke mye vondt her jeg... Det er ikke alle som er like flinke og tenke for seg selv og jeg tror han her er en mye bedre mester enn hitler og andre halvguder vi har sett gjennom tidene ! Nei, nå må dere ta å slappe av litt her... Tingen er at de menneskene som ikke skjønner faren med å forgude andre enn seg selv skjønner heller ikke det budskapet dere prøver å formidle ! Jeg la mer vekt på den fine musikken og de lykkelige annsiktene... Litt skuffende respons fra noen her, men ser hvor dere vil.... Til dere sier jeg Chillax Dr. People ! Its only life !
GjenopprettetMedlem
It`s only life ,for sure!
Hopefully I`ll have a piece of macaroni-pie too....

GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":
Jeg tror dere skal oppleve dette før dere uttaler dere!!
Det er ikke bare å bedømme ut ifra en video..
Man kan se "sjamener" danse i ekstase til musikken av trommer..
Hvor rart tror dere det ser ut som for utenforsående???
http://www.ildsjelen.no/Profet.pdfGjenopprettetMedlem
Me er kanskje ikkje så modne for nye ,menneskelege avatarer?
SEO Crawler
ja, det er
interessant. :eusa_doh:
jeg foretrekker også sirkelen, med det hellige i et tomt sentrum.
jeg prøvde å se uten fordommer, setningen "resistance to love" kom opp i meg...jeg holdt igjen, det appellerte ikke, men jeg følte ingen klar og legitimert årsak forbi smak og behag
det er ingenting i meg som sier at jeg
må dit, men jeg kan heller ikke si at det ikke funker...
whatever melts the heart.. :wub:
når motstanden kommer opp er det ekstra grunn til å være årvåken.
det er en hindutradisjon, et element av noe fremmed, tilbedelse av selvet som person. det funker ofte, men er uvant for oss (og kan være risikabelt, hvis selvet har mye ego 8)

)
så jeg gir min sympati til samin og rokkingfakking (herlig navn: "rokkingfakking, rokkingfakking - nå er det middag!")
noen liker fiskeboller, andre pannekaker, andre igjen risotto, og noen vil bare ha pils :beer:
et annet kjent hemmelighet for den åndelige søker er at det du ser i din lærer er det du får ut av h*n. slik blir små fornærmelser, dårlige vibber etc et grunnlag for vekst, man søker forbi sitt (sårede) ego... enkel alkymi, de fleste vet dette innerst inne. men så kan man se at læreren er et menneske, med tåpelige sider som alle andre. dette igjen gir egoet en grunn til å holde igjen. "den sure tosken, hva vet vel h*n?".
bhakti (tilbedelse/devotion) gir raskere vekst. tilbe guden i din lærer. er du avansert tilber du guden i alle, i dine uvenner, dine kritikere, dine parasitter og basilusker, takk dem, takk dem, takk dem.
(sjøl fomler jeg etter langkniven når noen er ufyselige - "dæven han steike, prøv å smak på den her du!!" - men finner den ikke, det var i forrige liv..

:eusa_liar: neida, tullatullaknullatulla)
GjenopprettetMedlem
Kloke og forsonande ord.
Tykte det var litt pussig at fleire av oss kvinnene her inne var dei som tok sterkast til orde mot denne formen for spiritualitet.Eller såg eg feil?

GjenopprettetMedlem
Jeg foretrekker sirkelen, men vi er alle forskjellige. Og jeg må si jeg ser noe her som alle støtter, og det er betingelsesløs kjærlighet, det setter i alle fall jeg høyt. Det viktigste tross alt er at alle mennesker kan bli akseptert for sine egne valg og behov. Noen velger seg en Guru fordi de har behov for det, og derfor er det bra vi har Guruene. Noen velger en sirkel hvor alle er likeverdige, der trives jeg best. Uansett bør vi akseptere alles valg, derfor aksepterer jeg også at noen synes dette er tull.
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
Kloke og forsonande ord.
Tykte det var litt pussig at fleire av oss kvinnene her inne var dei som tok sterkast til orde mot denne formen for spiritualitet.Eller såg eg feil? 
I india fins det en kvinnelig guru. Hun omfavner tusenvis av mennesker hver dag, og gir dem en klem. Det er healing i den klemmen. Men hun står på likefot med dem hun holder rundt. Hun dytter dem ikke i panna så de faller på gulvet, eller lekesparker mot dem med foten.
Kvinner kan også være Guru - det er ikke det det står på.
Jeg forstår at jeg virka krass i mitt innlegg. Men jeg VAR sjokkert over å se filmen, og jeg FORSTÅR IKKE hva som er så spesielt med denne mannen. Er ikke i mot at Samin eller rockingfakkingroll syns dette er bra. Som Samin sier så har jeg ikke opplevd dette. Det er også en berikelse at vi kommer fra forskjellig bakgrunn her. Men det er fortsatt sirkelen jeg velger.
Mvh Stridshjelp
Anonymous
Jeg så masse glede, kjærlighet, lek og hengivenhet. Nesten rart at det vekker motstand, men jeg kjente den også i meg. Og jeg ser at det er pga mine forutinntatte holdninger, og min strie natur.
Jeg støtter Samin i det han sier; vi kan ikke vite før vi har vært der.
Det er sagt bra ting her, men jeg tror dette handler mer om hjerte og kjærlighetsenergi, felleskap og glede, enn om hjernevask og maktstrukturer. Jeg synes det er gledelig. Det er definitivt nytt her i norden - religiøs sekt er det nærmeste vi kommer. Og hvor mange mennesker ser ikke med forutinntatthet og tilogmed skrekk på sjamanismen, bare for å få det perspektivet. Har vi ikke alle samme mål? Forening med kilden, kraften? Det tror jeg disse også søker, de bare går en annen vei.
Slik jeg ser det, er dette også banebrytende i sin intensjon (praksis innebærer alltid komplikasjoner, fordi vi er mennesker) - for det handler om å skape det nye mennesket; det lekende, elskende mennesket. I Oshos ånd, om jeg ikke tar helt feil. Og det har jeg sansen for.
Altså, det er mange veier til Rom.
For sikkerhets skyld: Jeg foretrekker sirkelen.