Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg lurer på om det er noen her på forumet som praktiserer seid? Så etterlyser jeg også mere innlegg med utgangspunkt i de nordiske tradisjonene i sjamanisme. Har lenge søkt alle andre steder enn der mine røtter er, men har nå blitt veldig nysgjerrig på hva den Nordiske tradisjonen har å tilby. Jeg har kjøpt noen bøker for å sette meg inn i Norrøn mytologi og kosmologi og finner det uhyre spennende. Ser jo at samene og de andre fastboende stammene har lånt litt av hverandre. Jeg har veldig lyst å finne personer som praktiserer denne typen sjamanisme og håper på å kunne henge meg på.
Selv om sjamanismen er en verdensarv, er det gøtt å være forankret i sine egne røtter. Historier om f.eks Tor og Odin står jo tross alt meg nærmere enn historier om White Buffalo Calf Woman ;) Dette er historier jeg alltid har vært fascinert av, men som har blitt underttrykt og sett på som dum overtro pga bl.a den innflytelsen kristendommen har hatt på skolen. jeg gleder meg til å stifte nærmere bekjentskap med tordenguden :w00t:
Anonymous
Bra! Vi behöver fler folk som grävder där de står, och mindre som leker indianer imho! :D

Läs Eddan, där finns mycket gott att shamanisera över. Många lärdommar också. Sen ska du ju hit till Norden på Tt-träffen också, det är en bra start.

Jörgen I. Erikssons böcker (allihop!) är kanon såklart men annars är det bästa du kan göra at Gå Ut i Landskapet och lära direkt.
GjenopprettetMedlem
Hoetelica  Magus!

Vil berre minne deg på Brita Pollan si bok Samiske beretninger,den  er full av lekre sjamanhistorier fra riktig gamle dager.
Historiene er oppdelt,som runebomma,med fortellinger fra oververden,mellom-verden,og nedenunder-verdenen.
I tillegg vil eg nevne:Dødsrikets verdenshistorie,av Olav O.Aukrust.Bind 1-3. Mykje snadder her også.

(Vi trenger fler å fler å fler som leker indianer,fler å fler,å fler,kom igjen,fler å fler.

Odin hadde indianer-blod!!

:moreevil: :wub:
SEO Crawler
"teleterkji":

Vi trenger fler å fler å fler som leker indianer,fler å fler,å fler,kom igjen.

Telecaster  :respect:  :beer:  :wub:
GjenopprettetMedlem
det å være seid har falt meg inn selv men foreløbig studerer jeg bare sjamanisme i en vag omkrets. dvs alt som faller foran nesen på meg, men er veldig interessert i norrønt og alt det har å by på. så finner du noen bøker du kan anbefale om seid og slikt så si ifra.
AdsBot [Google]
"teleterkji":

Tele-visjon  :wub:

Og her er et lite utvalg av bøker om Seid, og slikt:

Seid. Myter, sjamanisme og kjønn i vikingenes tid av Brit Solli
Pax forlag 2002

Norrøn religion - Myter, riter, samfunn av Gro Steinsland
Pax forlag 2005 (kan bestilles på haugenbok.no)

Oldnordiske myter av Lotte Hedeager
Pax Forlag 1999

Seid. Artikler og essays 1990-2000 av Susanne Brøgger
Cappelen 2001 (kan bestilles på antikvariat.net)

SEJD - en vägledning i nordisk shamanism av Jörgen I. Eriksson, Marie Ericsson, Mikael W. Gejel och Mikael Hedlund
Vattumannen Förlag 1988

SEJD - textstudier i nordisk religionshistoria av Dag Strömbäck
Hugo Gebers Förlag, Stockholm 1935

Link om volvene:
http://arkeologi.blogspot.com/search/la ... d%20volver
GjenopprettetMedlem
"Liljee":

Og her er et lite utvalg av bøker om Seid, og slikt:
[....]
Seid. Artikler og essays 1990-2000 av Susanne Brøgger
Cappelen 2001 (kan bestilles på antikvariat.net)

SEJD - textstudier i nordisk religionshistoria av Dag Strömbäck
Hugo Gebers Förlag, Stockholm 1935

Link om volvene:
http://arkeologi.blogspot.com/search/la ... d%20volver

Mange bra bøker, jeg har bare et par kommentarer samt et spørsmål. For å begynne nedenfra: Lenke til en kar som vet hva han skriver om. Bra lesning!

Jeg har bladd i Brøggers bok i en bokhandel, men kunne ikke se at den har noe som helst med norrøn seid å gjøre? Har du tatt med her kun på grunn av tittelen, så er du lur(t), men kanskje jeg overså noe?

Dag Strömbäcks bok fra 1935 er et meget anerkjent og etterspurt verk. Det ble utgitt på nytt i 2000, med diverse tillegg, og kan for tiden bestilles for kr. 37,-.! Har nettopp skrevet om det her:

http://sjaman.com/forum/index.php?topic=6235.msg64389
GjenopprettetMedlem
Det skulle ikkje forundre meg om akkurat Suzanne Brøgger er ei dyktig og moderne volve,og mykje av litteraturen henner eit jævla sterkt heksebrygg. Det pleide å vere det,i allfall. :beer:
Seid kan vere så mangt.

Og så har ein professor A.W.Brøgger..
Anonymous
bra vi behøver flere folk som graver dår de står øch mindre som leker indianer imho !  :)
etter disse ord,måtte jeg kalle sammen stammen  :wub:
Coaloa synes det var synd at folk ikke kunne få være som de er,hans ord var:unskyld dem som ikke har kommet lengre med seg selv,ern indianer så ern indianer la de lete til de finner seg selv,eller møter seg selv i døra, når det er de som følger den nye nordiske trenden søken etter det fullkomende i sitt hjemland
Keolata inkia nomahise kihane sarahe, I kay I ana hay ana sahi kinehey sahini  :respect:
like barn leker best  :eusa_dance: hey hey hey hey hey hey hey hey................
GjenopprettetMedlem
Kunne tenkt meg ein full rapport frå denne Coaloa,Bast. ;D
GjenopprettetMedlem
Hej Magus!

Jeg har selv komt til den konklusjonen at seid er noe som passer meg, ettersom det er en del av min kulturhistorie og mine røtter. Jeg har tatt utgangspunkt i Jørgen I Erikssons bøcker. Jeg føler og at runer er noe som absolutt er at anbefale i denne retning. Det er starke saker og innehar mye kraft og kan gi god veiledning. Jeg er nybegynner men lær meg litt kvar dag.

Det er ju meget interessant at lese i eddan for eksempel. Det er imponerende vilket system menneskene utarbeide for å forstå verden. Jeghar hatt litt kontakt med Tor og det var til stor hjelp. I det siste har Siv tittet litt innom. Meget takknemlig for det :biggrin:

Når man begynner med seid er det vel en vei man må lage selv. Det er dette som fascinerer meg.

Lykke til!
Anonymous
"Hanna Linnea":

Jeg har selv komt til den konklusjonen at seid er noe som passer meg, ettersom det er en del av min kulturhistorie og mine røtter. Jeg har tatt utgangspunkt i Jørgen I Erikssons bøcker. Jeg føler og at runer er noe som absolutt er at anbefale i denne retning. Det er starke saker og innehar mye kraft og kan gi god veiledning. Jeg er nybegynner men lær meg litt kvar dag.

Det er ju meget interessant at lese i eddan for eksempel. Det er imponerende vilket system menneskene utarbeide for å forstå verden. Jeghar hatt litt kontakt med Tor og det var til stor hjelp. I det siste har Siv tittet litt innom. Meget takknemlig for det :biggrin:

Lykke til!

Joa, runene er hetl klart noe jeg liker å holde på med. Kraftige verktøy til å få innsikter om seg selv og verden. Brukte de til healing også for en stund siden. Prøver å nærme meg dem med respekt og verdighet. Runene, slik jeg ser det, bør brukes med den beste hensikt for alle i verden. Er så mange som bruker dem for å fore egoet sitt. Er ingen ekspert på dem, men jobber med dem i mitt tempo. Har brukt ett år på å tromme, meditere, kjenne på og legge merke til verden rundt meg for å prøve å forstå dem. Trakk f.eks iss ett par dager på rad for en liten tid siden og da la jeg VELDIG godt merke til hvor stille stående verden var rundt meg. Mange slike små ting gir meg hint om hvordan kraften i runene virker:)

ellers så har jeg begynt å bla i Edda. Kjøpte først en på gammel\ny-norsk, men skjønte jo ikke døytet av hva som sto der. Var som å være 11 år å sitte på skolebenken å lese gammel norsk all over. Kjøpte en ny bokmåls oversettelse og da begynte gullkorna å komme. Finner mye bra der, som fremdeles er veldig aktuellt i våre dager. Har også kjøpt meg en pocket utgave av en engelsk bok som heter The Norse Gods;Myths of the Vikings, eller no i den dur. Utrolig kul bok med alle de gode gamle(pluss noen nye) mytene, fra skapelse til Ragnarok. Kan anbefales ;D

Seid har jeg ikke særlig mye kjennskap til, men har bestillt Jorden synger av Annette Høst. Hørt at den er fin.

Hvis du holder til i nærheten, kanskje jeg kunne få vært med en gang når du skal transe synge?

Magus
Anonymous
Som svar på din första fråga Magus: Jag har provat att sejda på den grundkurs jag gick för Staffan Ljung, för några år sedan. Vi turades om att sejda och den som sejdade hade en stav (som kommunikationsmedel och ressällskap) och jag satt på en stol, under ett skynke. Vissa ställde frågor, medan de övriga deltagarna sjöng var sina egna sånger, men samtidigt.  ;D  (Inte vackert men det är ju heller inte hensikten)

Detta upplevde jag på ett litet annat sätt, än att göra "egna" under- och övervärldsresor och jag fick också kontakt med andra sorters andeväsen, än jag annars fick. Vanligtvis hade jag kontakt med djur och träd t.ex. men i sejden kom människor... t.ex. en same visade på något viktigt, för en person. Lite annan energi...
GjenopprettetMedlem
Kan ein virkeleg lære verksam seid på eit kurs??
Anonymous
"Final Tribe":

Det är väl som med allt ... kan man lära sig på kurs?
Det beror ju på var man befinner sig i erfarenhet, hur det omedelbara resultatet blir.

Jag själv hade ägnat mig åt shamanism innan jag gick kursen... en del andra var totala nybörkare och hade inte ens provat att göra en undervärldsresa. De som var totala nybörjare, fick nog inte ut lika mycket av kursen, som de som var mer erfarna. Samma med sejden -> de som hade rest och sejdat tidigare, fick resultat på en gång - de andra fick väl öva några år efteråt, för att få resultat  ;)

Det är egentligen ingen större skillnad på att sejda och göra andra tranceresor, om man kan metoden och har lätt att försätta sig i ett annat medvetandetillstånd - trance - så får man resultat.
GjenopprettetMedlem
Så seid er berre eit slags system,eit verktøy som er tilgjengeleg for den som generellt kan gå i trance?
Så når folk her inne foretrekk seiden,så er det ikkje fordi der er meir potent,men fordi den spegler vår lengsel etter intakte,spirituelle røter?
GjenopprettetMedlem
Og fordi den virkar!!!

Dei gamle gudane har ikkje døydd
berre trua vår,forestillingane våre om dei
men dei ligg der i under-bevisstheten
og ventar på å bli gjenoppdaga.
Om ein trur på dei,vil seiden verka med stor kraft.

:w00t:
GjenopprettetMedlem
Ok ,ok! :lol:
Det er artig korleis mange,ulike pantheon  sine arketypar overlapper kvarandre,verden over.
Treng ikkje ein gong å vere jungianar for å sjå det.. :eusa_dance:
Tjohei seir no eg,og skvetter samstundes litt rom til haugbonden.
Anonymous
"Lie":

Detta upplevde jag på ett litet annat sätt, än att göra "egna" under- och övervärldsresor och jag fick också kontakt med andra sorters andeväsen, än jag annars fick. Vanligtvis hade jag kontakt med djur och träd t.ex. men i sejden kom människor... t.ex. en same visade på något viktigt, för en person. Lite annan energi...

Ok, så den som sejder reiser på en måte for de andre som er der og fungerer litt som en slags kanal for kraften som er til stede? De gamle volvene hadde vel nettopp en slik funksjon, men hva fikk de som var tilstede og du ut av denne reisen?
Anonymous
"Magus":

Ok, så den som sejder reiser på en måte for de andre som er der og fungerer litt som en slags kanal for kraften som er til stede? De gamle volvene hadde vel nettopp en slik funksjon, men hva fikk de som var tilstede og du ut av denne reisen?

Ja... så ser jag det, men jag är ju ingen sejdexpert  ;D
Jag själv fick inte ut någonting av resan (mer än att det var intressant att pröva), utan fungerade som en kanal då - ja som en völva.

"Final Ttibe":

Så seid er berre eit slags system,eit verktøy som er tilgjengeleg for den som generellt kan gå i trance?

Ett verktöy, blandt många ja...

Rätta mig om jag har fel.
GjenopprettetMedlem
Sidan Edda-kvada og andre norrøne sagaer for det meste er skrivne lenge etter kristningen av Noreg,bør ein vel ikkje eintydig stø seg til desse for å forstå begrepet seidr ?
Kanskje lyt ein trø ut i svalgangen att,og og finne døra til saivo fyrst?
Anonymous
Holder på å lese boka til Annette Høst, Jorden Synger, nå og hun praktiserer seid. Hun har hentet inspirasjon til seiden fra gamle tekster, vet ikke om det er Snorre sagaene eller andre. Det hun har gjort er godt gammel arbeid, nemlig prøve seg frem til hva som virker. Hun har vært med på å skape noe som hun kaller for ny seid. "Tilpasset" moderne mennesker, med de behovene vi har idag. De er jo litte bitte grann annerledes enn de var for 2000-1500 år siden. Men prinsippene og kjernen er det samme. Gjennom sangen så kommer ekstasen og reisen gjøres med en seid stav. En kyndig seidkvinne eller seidmann har store krefter når det kommer til healing og for å se fremtiden etc.

Jeg synes Annette Høst har virkelig gjort en god jobb med denne boken og tar for seg mange elementer som jeg ikke viste eksisterte i nordiske tradisjoner, som jeg trodde jeg måtte til Indianere eller andre urfolk for å kunne lære. Nå hører det jo med til historien at jeg ikke er så velbevandret i nordiske tradisjoner som kanskje andre er, men for meg ble det en slags åpenbaring om hvor mye og sterk kraft som ligger i mine røtter. Det er noe å være stolt av :)
GjenopprettetMedlem
Takk for tips! Coresjamanisme som til slutt sler rot.
Det høyrest godt ut.
GjenopprettetMedlem
Om en kan lære seid på kurs?
Jeg dro på seidkurs en gang. Det hadde seg sånn at at jeg bare hadde lyst på litt sosialt og magisk, og en hyttetur. Langt ut i kurset stilte jeg fortsatt spørsmålet om hva seid er. Det er lettest å forstå hva seid er når en får oppleve en seidreise når en kan reise på kraften fra sangerne. Etter kurset ble jeg virkelig tent på seid. Nå virker det som en evighet siden seidkurset, men det er vel to tre år siden.
Anette Høst har brukt ordet trollkyndig, og i forbindelse med seiden, det synes jeg passer bra. Seid er for trollkyndige.  Det er lite skrevet  i kildene om seid. Men det kan vises til staven, sangen og høysetet i kildene. Resten er rekonstruksjon, eller er det sånn det var? Gjennom praksiss og erfaring  oppdager en nye detaljer ved seiden. For min del har seiden vært knyttet til den øvre verden fra den norrønne tidsepoken. Andre mener det går å bevege seg bortover og nedover.

Det eksiterer en del ulike oppfatniger om seid, og det diskuteres om hvordan seiden ble gjort, og hvordan den skal gjøres. Seidreisen er ikke ulik sjamanreisen, men i stedet reiser en på kraften fra sangen eller fra sangerne i stedet for tromma. Det kan seides alene eller det seides sammen med andre.

Jeg bruker ordet seid om selve ritualtet, eller seidreisen. Om seidteknikken er kun en norrønn tradisjon vet jeg ikke, mener å ha sett Ailo skrive et sted at han kjente igjen teknikken fra samisk tradisjon. Men for meg er det naturlig å bruke det norrønne kraftsystemet når jeg rusler med seid. Di norrønne gudene har kolleger verden over, noen må ordne med lyn og torden i andre deler av verden, andre må vokte regnbuen.

Før i tiden kunne formålet med seiden være å skape god avling på en gård, i dag har vi kunstgjødsel til slikt. Det kunne seides å holde sykdom og utøy unna, i dag har vi medisiner.
Gigabot [Bot]
Sitat fra: Final Tribe på 25-09-2007, 20:05:30

Nei.. det tror ikke jeg.. Jeg tror ikke at en kan med all verdens kurs lære seid, healing eller mye av det andre som en kan ta kurs på nå for tiden..

Men, det jeg tro er at en kan få hjelp (på f.eks. kursene) til å sette tingene i et litt bedre system enn om en skal prøve seg frem hele tiden..
Kursene kan også (tror jeg) være med på å vekke gammel kunskap hos den enkelte. Det være seg saker og ting en har kunnet før i et tidligere liv..

:respect: så takk til de som holder kursene og hjelper oss med det vi egentlig kan.. :respect: