Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
..... er en ting som jeg har tenkt mye på siden jeg først møtte sjamanismen. Ikke bare i.f.t. sjamanismen selvfølgelig, men kanskje spesielt - i hvert fall her og nå.. ;D

Noe av det første jeg leste om sjamnisme, var at de første årene av en sjamans læretid består av kun en ting : å utviklie høy moral. En selvfølgelighet - ikke sant? Nå har jeg som sagt ingen planer om å bli sjaman, men jeg jobber mot en høyere moral. Fordi jeg ser jo - hvis jeg skal være helt ærlig - at jeg opp igjennom livet har gjort & sagt ting som ikke akkurat vitner om høy moral - og ærlig må man være - både på denne veien spesielt og livet generelt.  ;D

Nå skal ikke jeg komme med noe skriftemål på no' vis - om alt det gale jeg har gjort - for det er ikke det som er viktig. Viktigheten for meg er at jeg prøver å gjøre noe med det - jeg har gjort forandringer - og jeg forandrer stadig. For det er "utrolig mange ting" som skal på plass på denne veien - og Ting Tar Tid. Det å slutte å røyke f.eks. - er ikke en av mine førsteprioriteter. Det kommer når det skal. I mellomtiden så utvikler jeg en bevissthet - om at alt henger sammen.  ;D

Jeg kaster ikke lenger sneipen på gata - jeg putter den i lommen. Jeg kaster ikke epleskrotten ut av bilvinduet. Jeg tar ikke med meg penner & gule lapper fra kontoret lenger - fordi de ligger der og er "kjekt å ha". Jeg prøver å ikke dømme - ikke snakke negativt - hverken om ting, situasjoner eller mennesker. Jeg prøver å jobbe mot en høyere moral - og jeg blir stadig flinkere, men jeg er "bare" et menneske - og det er menneskelig å feile.  ;D

Forskjellen på før og nå for meg er at jeg bruker ikke det som hvilepute lenger. Fordi jeg innser alvoret i hva jeg driver med og tror på. Fordi jeg har innsett at jeg er så mye mer enn "bare" et menneske. Og den kunnskapen har gjort at jeg har utviklet en helt annen bevissthet - det som "Æsj - d'ække så falig" før - det er farlig nå - fordi konsekvensen er at det sperrer for min kraft. ;D

Jeg prøver heller ikke å komme med noen moralpreken her - selv om overskriften er moral.  ;D

Jeg ser bare sammenhengen mellom høy moral og stor kraft - og lurer på : -
hva er din erfaring & hva er moral for deg?  ;D

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Jeg ser samenhengen i det også,høy moral er høy kraft.  :eusa_pray:
GjenopprettetMedlem
Er vel noe i å føle seg vel. At man har utrettet gode ting.. Det er subjektivt, men følger man sine høyeste valg til enhver tid eller så ofte man kan er det vel slik at moralen er/blir høyere?
Og ja, for meg også - høy moral gir kraft.
Når jeg blir oppgitt over guttungen på 8 år fordi man alltid må ""gjenta" seg i det uendelige.." - og så kjenne at man blir småforbanna er ikke noen god følelse. Han er jo bare 8 år ikke sant.  Til tider der kan jeg føle jeg mister kraft - eller det vil si at det beste jeg kunne gjort i situasjonen hvor jeg "måtte ty ti kjeft" var og heller forklare på nytt...

Jaja, det ordner seg jo :)

Fight fire with fire
GjenopprettetMedlem
He - he -  :icon_lol: - Ja - det ordner seg jo - og godt er det.  :icon_lol:

Tålmodighet er en dyd, men jeg er ingen dydig kvinne  ;)  har jeg sagt nå lenge  ;)
for tålmodighet er ikke det jeg har mest av. Men, men, det ordner seg vel det og - etterhvert  ;)

"Fra spøk til revolver" - det er et alvorlig tema dette her - jo renere - jo større kraft.  ;D
Og hva hvis man har liten kraft ? Er det fordi man mangler høy moral - eller ikke har jobbet nok med seg selv enda -
eller "bare" har gått et weekend kurs - fått diplom - hengt det på veggen & åpnet eget praksis???

Ka du tru? Ka du fortæl...  ;D
GjenopprettetMedlem
  Jeg tror ikke man kan gå mange kurs, og så vips får man høy moral.
  Heller ikke de som tror de har "jobbet" mye med seg selv, har høy moral  alltid....hehe.

Du kan merke når du møter en kraftfull person. Det er som om kraften lyser ut av dem, og de må ikke "lære" seg
  høy moral.

Jeg tror alle har like mye kraft, men det er noen som kommer mer i kontakt med denne kraften enn andre.
  Det er hva vi jobber mot.

Det handler å være tro mot seg selv, og elske seg selv. De som har lav moral, handle utifra hvordan de ser på seg selv.
  Er du god og tro mot deg selv, vil du behandle andre mennesker rundt som du behandler deg selv.

Det er hva jeg tror.
AdsBot [Google]
Det alltids greit å tenke at en må leve med seg selv og sin samvittighet resten av livet  :o
GjenopprettetMedlem
Moral og sjamanisne.....
Moral..... :eusa_doh:
Moral er vel et ganske elastisk ord?
Din moral er kanskje ikkje nødvendigvis min moral....
Moral er vel først og fremst noko ein skal utøve på seg sjøl?

Eg kjenner folk som betegner seg som moralske,men som er lett gjennomskodelege som relativt....  tja..()
Og folk som er litt slik rufsete i kantane,men som har ein integritet som lyser...
GjenopprettetMedlem
Jeg er enig med deg Malaika - og min erfaring Liljee, er at man må gjøre mer enn å tenke for å kunne leve med seg selv.
Ikke alltid like lett, men nødvendig.  ;D

Jeg ser ikke på moral som et elastisk ord - tvert imot. Helt klart at min oppfatning av moral ikke nødvendigvis er din - eller andres  ;D
En av grunnene til at jeg startet denne tråden  ;D At det først og fremst skal utøves på en selv vet jeg heller ikke - men at jeg må elske meg selv før jeg kan elske andre - helt klart. Eller er kjærlighet en del av moralbegrepet?  Integritet er ryggrad til å bære 40 millioner dollar var det en som sa til meg engang, men betyr integritet nødvendigvis at man har høy moral?
AdsBot [Google]
"Hexedoktor":

og min erfaring Liljee, er at man må gjøre mer enn å tenke for å kunne leve med seg selv.
Ikke alltid like lett, men nødvendig.  ;D

Mulig jeg formulerte meg klønete ... av tanker, ord og gjerninger, kommer gjerne tanken først  ;D her i gården ivertfall
GjenopprettetMedlem
Da er kanskje HØY MORAL og være seg selv i HØY grad?  Trofast mot seg selv...  jaaaaaaaah- den va ikke dom. Eller ka du sir
GjenopprettetMedlem
Kva skjer så med krafta di vis nokon tvingar deg ned i kne ,moralsk??
Tvingar deg til å gje avkall på din eigen-integritet?
Korleis tek du krafta attende?
GjenopprettetMedlem
Moralsk høy i seg selv... - på høyde med seg selv... Jupp! kunne fungert det hvis en bare levde etter "kjærlighetsprinsippet"; Du skal ikke gjøre mot andre...

Eller sakt på en annen måte; Gjør for andre det du ønsker at andre skulle gjort for deg... Hmm, ja da har vi det muligens gående igjen... 

Det var jo ikke dette jeg ønsket/forventet meg av deg! Du tenker alltid bare på deg selv din egosentrisk umoralske..., - Du ser meg ikke!

Jo, takk i like måte!

Hmmm, sannelig ikke enkelt å utføre i praksis  :confused:

Kan det å være tydelig på hva man ønsker for seg selv være en av de viktigste tingene i det å elske seg selv?
Og det å ha høy moral være å ikke forvente av andre mer enn hva de kan forvente av deg?

Altså være bevisst på at når man ikke oppnår det man forventer, så har man kanskje ikke vært tydelig nok, eller man må justere sine ønsker for at de skal bli realiserbare...

Kan høy moral innbefatte det og være villig til å gi mer enn hva man forventer å få i retur?
GjenopprettetMedlem
Moral er et tøyelig begrep, som noen var inne på tidligere i tråden.
For den er et begrep...
Det som regnes som god moral i en kultur
kan til og med være umoralsk i en annen.

Derfor synes jeg det er enklere å følge kardemomme-loven :

http://no.wikipedia.org/wiki/Kardemommeloven

:innocent2:
GjenopprettetMedlem
Moral...hva er egentlig moral! Jeg vet jo, men det er et ord som for meg kan tolkes på flere vis....og jeg liker ikke ordet.  ;D

Moralpreken....*Nå må du høre her, det der kan du altså ikke gjøre....blablabal...se å skaff deg en ordentlig jobb...blablabla*

Men, vi har alle våre syn/måter å se ting på. Moral for meg er negativt!

Jeg velger heller å se på det slik: Jeg har kraften i meg samme pokker hva. Det har alle det. Det er hvordan vi velger å gå veien for å finne den.

Det er flott det å slutte å være miljøsvin eller utålmodige ovenfor seg selv eller andre. Men jeg tror her tankens kraft er like viktig som moralen.
Jeg har valgt å ikke være miljøsvin for tanken på vår kjære moder jord sin del. Hun lider av vår tankeløshet. Men jeg tenker også på de barna som har dette med å skal pelle opp ting fra gata. Dyr som kan få i seg noe de ikke tåler(Bare ett eksempel)

Jeg ble litt bekymret her for at man skal henge seg for mye opp i dette med høy moral = større kraft kontra lav moral = mindre kraft.

Hvordan kan man vite det? Hvem som har større eller mindre kraft?

Om man har liten eller stor kraft spiller nada rolle. Det burde absolutt ikke spille noen rolle.

Det er HVORDAN vi BRUKER kraften vår!!

:)
GjenopprettetMedlem
"Silva":

Om man har liten eller stor kraft spiller nada rolle. Det burde absolutt ikke spille noen rolle.

Det var godt sagt, Silva.

:biggrin:
GjenopprettetMedlem
"Silva":

Ser disse tingene i sammen med det perspektiv Torstein  presenterste i en mulig oppskrift; http://sjaman.com/component/option,com_ ... pic,7615.0

In any situation, do whatever you feel you should do
without any regrets about the past, without any complaints in the present,
without any expectations for the future, and, importantly,
without blaming and condemning anyone for anything – neither yourself nor the ‘other’.

Dette henger sammen med ens moral og jeg er ikke av den oppfatning at moral er negativt, men at moralbegrepet har over lang tid vært misbrukt i forhold til å smeise gulroten over ryggen i stedet for å henge den foran
GjenopprettetMedlem
Ref. Cenobit;"smeise gulroten over ryggen i stedet for å henge den foran"

:lol: :'( :lol:
GjenopprettetMedlem
Takk til dere alle for mange kloke ord.  ;D

Det var en som sa engang : "Jeg må gjøre det som er riktig - ellers så blir det galt". ;D
- og så enkelt kan det være.  ;D

Det å gjøre de riktige tingene - ikke alt riktig - hvor grunnlaget er kunnskapen og erfaringene.

Så la oss spørre de rette spørsmålene og sette pris på mangfoldet. Det er viktig med anderledes folk -
hvis ikke så er man unødvendig.

Forandret av utfordringen - utfordret av forandringen.  ;D

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
:respect:
GjenopprettetMedlem
Svar ligger inni en selv
GjenopprettetMedlem
Godt sagt Mammut  :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
Jeg tror moral blir mer naturlig og integrert, når den kommer innenfra. Jeg er med andre ord ikke med på disse ytre moraltvangstrøyene, som sier bør og bør ikke. Eller å gjøre det til en intellektuell greie.

Kan man ikke utvikle sin fintfølelse iforhold til hva som er gjort i kjærlighet og hva som ikke er det? Hva som er best i større sammenheng, det som samsvarer med intuisjonen ens. Jeg har lest et eller annet sted at handlinger som springer ut av hjertet, ikke fører til dårlige karma (eller noe sånt, helvetes hukommelsen min). Min erfaring hittil i livet er at å være ærlig med meg selv ang mine motivasjoner og være i stand til å lytte innover, når jeg tar valg om å handle eller ikke, er en god peilepinn. Men det er nå lett å lure seg selv, hvis det er noe en vil veldig gjerne. Her kommer integritet i bildet...

En del av greia er å bli kjent med egne skyggesider....Ikke la de få helt fritt spillerom, ihvertfall gjenkjenne det når en begynner å rettferdiggjøre seg selv....for eksempel.
Anonymous
Være meg selv  :respect: klem bast
GjenopprettetMedlem
Men hvorfor er ens skyggesider alltid negative?
Jeg opplever dem som essensielle for overlevelse....

Den eneste som gjør urett er den som med vitende vilje gjør urett mot andre.

Mener ihvertfall denne valpen
SEO Crawler
"Bjørnedanser":

Men hvorfor er ens skyggesider alltid negative?
Jeg opplever dem som essensielle for overlevelse....

Den eneste som gjør urett er den som med vitende vilje gjør urett mot andre.

Mener ihvertfall denne valpen

Vel bjeffet!

:eusa_clap: