GjenopprettetMedlem
Hvorfor virker det frastøttende på mange?
Det virket på meg slik også da jeg hørte det for første gang?
Hvor frastøttende det kan virke på stakkars sjamanen som må gå gjennom dette?
Hva om det står om liv og død for pasienten, og det er ingen annen vei ut av det,spiller da noen rolle sexmoralen?
Å være sjaman er å gå over de vanlige normer som er lagt inn hodet på mennesker.
Sjamaner er ikke som de guruer i sektene som hjernevasker og utnytter folk sexuelt .
Om det kommer en høy på pæra til sjamanen,hva gjør sjaman?
Sjaman tråkker ham ned i sølen og etter på drar ham opp gjenn der klienten var når han først dukket opp.Vil en som har vært tråkket på være høy på pæra gjenn?
Om det kommer en nedbryttet person til sjamanen,hva gjør sjaman?
Sjaman drar ham opp til himmelen og etter på ned gjenn der klienten var når han først dukket opp.Vil en som har vært opp i himmelen være nedbryttet gjenn?
Anonymous
Sant nok det du skriver her, Dimi.
Og jeg skjønner jo..., selv om jeg ikke skjønner.
Skjønner du hva jeg mener?
Men jeg må si at jeg vil være mektig imponert hvis det virkelig er slik at disse sjamanene kan kurere dødssyke på denne måten. Har aldri hørt om dette før.
GjenopprettetMedlem
Det virkar i grunn ikkje fråstøtande på meg,tvert om er det interessant-og totalt tullete å drive på slik.
Hadde klienten vore frigid eller impotent,trur eg nok saken kunne vore muleg å gjere noko med,
men mot seigliva virus og basseluskar kjemper ofte sjølv sjamanar fånyttes.
Ein får holde seg til det ein er god på.

GjenopprettetMedlem
"Kira":
Sant nok det du skriver her, Dimi.
Og jeg skjønner jo..., selv om jeg ikke skjønner.
Skjønner du hva jeg mener?
Men jeg må si at jeg vil være mektig imponert hvis det virkelig er slik at disse sjamanene kan kurere dødssyke på denne måten. Har aldri hørt om dette før.
Jeg vet ikke om noen var døds syke ,det var kun spekuljasjon fra min side og jeg tror ikke det skjer ofte slike healings ritualer.
Men jo tøffere testen desto større fortjeneste vil jeg tro.
ÆÆÆ...ikke ta det så hard på seg.Men jag må innrømme ,at jeg fikk sjokk når jeg først hørte om det og fikk beskjedd om at jeg bør lære den healings ritualen i praksis.
Nei takk ,sa jeg da!
Anonymous
Det er da enda godt at det finnes valg...også innenfor sjamanisme.
GjenopprettetMedlem
Du spør om dette er rystende nok, og nok en gang fikk du hjernebarken til å knirke i sine sammenføyninger. Nei, egentlig kan jeg ikke si at dette er rystende. Har sett og hørt såpass mye "rart" at det skal litt til for å ryste meg. Men ikke dermed sagt at jeg bifaller denne praksisen, eller kunne ha gått inn på tilsvarende selv. Foretrekker å jobbe på langt andre måter. Men som sagt, rystende, nei. Overraskende ja. Det finnes da bedre (og tryggere) måter å jobbe på enn det der. Sjamanen har, som jeg ser det, også et ansvar for å opprettholde sin egen helse. Enhver har ansvar for sitt liv. Men jeg har ingen rett til å sette meg som dommer over andre, bare så det er sagt

GjenopprettetMedlem
Det du beskriver her, Dimi, er en form for healing, et energiarbeide,
jeg ser på sexualkraften og vet at den er kreativ og skapende,
men overlevering pr pikk...
Hva er det i praksis som skjer og hvorfor denne måten?
Det er det intr her og ikke mystikken omkring -synes nå jeg da.
GjenopprettetMedlem
"dimi":
Noen sjamaner har sex med kvinnelig pasienter som kommer til dem med kjønns sykdommer og uten kondom.
På den måten healer sjamaner de kvinnene uten å bli smittet selv.
Jeg har kun hørt om det og kjenner de som bruker slike metoder.
Kan du godta en slik metode healing?
Er dette tuvianske sjamaners svar på russisk rulett eller kødder du?
Om jeg synes dette er rystende... Tja,- tenker at hvis jeg hadde en kjønnsykdom, fikk dette behandlet med et heftig knull og "happy end" - eller... Nope - No fucking way, ville heller daua!
Forbannet godt spørsmål du, - om man kan godta en slik form for healing? Kan man godta at voktere av "vestlig" etikk og moral heller ville latt vedkommede dø?
Jeg ser da bort i fra sex som betalingsform og andre "idioters" kynisme, - for det var vel ikke det som var spørsmålet!?
Om jeg kunne utført en slik form for healing hvis jeg var sjaman er vanskelig å svare på, det kommer jo litt an på "trylle slampen" også

GjenopprettetMedlem
Hei.
Har lyst til å kommentere et utsagn hos deg Dimi.
Å være sjaman er å gå over de vanlige normer som er lagt inn hodet på mennesker.
Sjamaner er ikke som de guruer i sektene som hjernevasker og utnytter folk sexuelt .
Alle steder hvor mennesker har mulighet for å komme til makta finnes det noen som er villig til å ta på seg en "påkledning" og bruke sin sin status til å utføre sin makt på. Det har mye vært snakket om det kristne samfunnet og overgrep som der har skjedd. Uten å vite det så vil jeg tro å det finnes også ulv i fåreklære innen for sjamansimen som andre steder hvor en kan få maktposisjon.
Så jeg sitter igjen med det spørsmålet, hvor går grensen mellom pleasure og buisness? Og når benytter en seg av sin stilling i samfunnet? Og når blir en et offer.

GjenopprettetMedlem
"hannes":
Hei.
Har lyst til å kommentere et utsagn hos deg Dimi.
Alle steder hvor mennesker har mulighet for å komme til makta finnes det noen som er villig til å ta på seg en "påkledning" og bruke sin sin status til å utføre sin makt på. Det har mye vært snakket om det kristne samfunnet og overgrep som der har skjedd. Uten å vite det så vil jeg tro å det finnes også ulv i fåreklære innen for sjamansimen som andre steder hvor en kan få maktposisjon.
Så jeg sitter igjen med det spørsmålet, hvor går grensen mellom pleasure og buisness? Og når benytter en seg av sin stilling i samfunnet? Og når blir en et offer.

svaret ligger i tråden!
GjenopprettetMedlem
Jeg er ikke rysta, men syns det høres for godt ut til å være sant. En kur for aids? Virkelig? Ellers så sier jeg som brukernavn at pencilin er fin ting og kanskje sunnere alternativt, emosjonelt sett. Det er jo en mildt talt spesiell situasjon å ta del i. Jeg vet ihvertfall hva jeg ville valgt (og det er tabelettene, bare så det er sagt

)
En helt annen ting er om sjamaner har en innebygd etikk, som gjør at de aldri misbruker sin rolle. Men det er kanskje en annen tråd....?
GjenopprettetMedlem
Jeg tror du er en luring Dimi
Først så går du ut og spør om noen her finner dette rystende - en halv time etterpå sier du at du håper at du ikke må "lære" dette - en halv time senere får vi vite at åndenes fjerne ekko forteller deg at du skal lære dette. Hva vil du? Er det et forsøk på å imponere oss eller?
Skulle det virkelig være tilfelle at noen - mann eller kvinne - får gandet sitt kjønn, så håper jeg at dette menneske treffer - som brukernavn sier - en sterk sjaman som kan helbrede uten å bruke pikken sin.
Du sier også at risikoen for sjamanen er stor, fordi hvis sjamanen blir smittet av sykdom er han ferdig - sykdommen fordobler sin styrke.
Hva med alt snakket ditt om å beskytte seg? Gjelder ikke det ved healing pr. pikk?
Virker som du er ute etter å imponere oss - eller ute etter bekreftelse på at det er riktig av deg å gjøre det hvis tilfellet skulle by seg.
For meg er dette hverken rystende eller frastøtende - mere "gale matias" og idiotisk. Mulig at dette er en av testene sjamaner må gjennom - det er mange av dem, trodde også at de kanskje var individuelle - og hemmelige for den menige mann.
Hva vil du med dette?
Med all min respekt Dimi - for den du er og det du står for
Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Kanskje består den egentlige testen i å se om man er tøff nok til å la være.........

GjenopprettetMedlem
"Hexedoktor":
Jeg tror du er en luring Dimi 
Først så går du ut og spør om noen her finner dette rystende - en halv time etterpå sier du at du håper at du ikke må "lære" dette - en halv time senere får vi vite at åndenes fjerne ekko forteller deg at du skal lære dette. Hva vil du? Er det et forsøk på å imponere oss eller? 
Skulle det virkelig være tilfelle at noen - mann eller kvinne - får gandet sitt kjønn, så håper jeg at dette menneske treffer - som brukernavn sier - en sterk sjaman som kan helbrede uten å bruke pikken sin. 
Du sier også at risikoen for sjamanen er stor, fordi hvis sjamanen blir smittet av sykdom er han ferdig - sykdommen fordobler sin styrke.
Hva med alt snakket ditt om å beskytte seg? Gjelder ikke det ved healing pr. pikk? 
Virker som du er ute etter å imponere oss - eller ute etter bekreftelse på at det er riktig av deg å gjøre det hvis tilfellet skulle by seg. 
For meg er dette hverken rystende eller frastøtende - mere "gale matias" og idiotisk. Mulig at dette er en av testene sjamaner må gjennom - det er mange av dem, trodde også at de kanskje var individuelle - og hemmelige for den menige mann. 
Hva vil du med dette?
Med all min respekt Dimi - for den du er og det du står for 
Hexedoktor'n
kansje tråden skulle hete :er det imponerende nok,neida jeg prøver ikke å imponere noen.
Jeg var rystet ,da jeg hørte det for første gang og det hørtes galt ut for mine ører.
Men nå høres det ikke så galt ut lenger.
Etter at jeg har begynt å jobbe med de som har blitt rammet av gand,så fikk jeg innsikt på hvor syk verden egentlig er.
I healinger så jeg verden fra lyset sine side og da ser man verdens sanne ansikt.
Vi er vant til å observere verden gjennom våre fem sanser og egoen som er ikke til stor hjelp,men om man ser på verden fra englenes sin sto sted så er den helt sykt og horror,jeg har ikke ord engang på hvor jævlig den er.
Hver eneste slem tanke eller handling har sin sanne ansikt som er usynlig for det blåtte øye.
De som har sett fanden på vegen eller har jobbet mot gand kan lett forstå hva jeg prøver å si.
Jeg tror ,at den metoden som er nevnt i denne tråden ar kun en respons på gandens sanne ansikt og har ingenting med etikk eller moral å gjøre.
GjenopprettetMedlem
Er det mange"ufrivillige gandarar" å møte på
din veg,Dimi?
Eg meiner,td. forsmådde folk som i sjalusi har ynskt at kjønnsorganet visna bort på ein ex.,uten å riktig meine det,og så har omtrent akkurat det skjedd?
Eller må det sterkare og meir bevisste virkemidlar til for at slikt skjer??
Anonymous
"dimi":
Noen sjamaner har sex med kvinnelig pasienter som kommer til dem med kjønns sykdommer og uten kondom.
På den måten healer sjamaner de kvinnene uten å bli smittet selv.
Jeg har kun hørt om det og kjenner de som bruker slike metoder.
Kan du godta en slik metode healing?
Du har hørt og kjenner dem samtidig som bruker slike metoder? Mulig skrivefeil jeg leser her.
Dette er jo overgrep mot en annen person. Det er maktmisbruk over en klient som kommer å søker råd.
Men som en person og hjelper så har man etiske retningslinjer man må følge.
GjenopprettetMedlem
Jeg beklager Dimi, men dette får jeg ikke til å ta helt seriøst, hvis det her dreier seg om gand så må det jo i tilfellet være et utrolig sterkt gand for å stå i mot et motgand fra en dyktig sjaman, jeg kan forsåvidt med litt godvilje forstå logikken i og forsøke å forsterke dette motgandet med "tryllestaven", men...
"Stridshjelp":
Kanskje består den egentlige testen i å se om man er tøff nok til å la være.........

Ja - stridshjelp! Slik jeg oppfatter det så dreier det seg utelukkende om kvinner med kjønnsykdom og mannlige sjamaner med "liten bil".
Mao; En "lur" test

GjenopprettetMedlem
Ganden kan varire i styrke det er jo klart for de fleste.
Jeg har ikke peiling på hvor sterk gand eller eventuelt sykdommen er i slike sammenhenger.
Men den metoden praktiseres fra før i tiden og i nåtiden.
Og jeg hadde fått beskjed av sjamener ,at slik skal det gjøres med de damene som kommer med kjønnssykdommer.
Resten er bare spekulasjoner.
Dere bør jo vite ,at sjamanisme er ikke bare tromme reiser og fine energier i ny og ne.
Sjamanisme er noe mer enn logiken og ofte fattes ikke i vanlig forstand.
Jeg vet ut i fra min liten erfaring ,at sex spiller en rolle i healing eller sjele henting for den slags skyld.
Når det gjelder min erfaring ,så skjer det noe ,det opprettes en slags tråd som man kan gå etter og er lett synlig,så synlig at det trenges ikke trommen engang.Og når man ser den tråden som fører direkte til sykdommen eller årsaken ,kan man med letthet ta takk på problemet på en effektivt måte.
GjenopprettetMedlem
"dimi":
Jeg vet ut i fra min liten erfaring ,at sex spiller en rolle i healing eller sjele henting for den slags skyld.
Når det gjelder min erfaring ,så skjer det noe ,det opprettes en slags tråd som man kan gå etter og er lett synlig,så synlig at det trenges ikke trommen engang.Og når man ser den tråden som fører direkte til sykdommen eller årsaken ,kan man med letthet ta takk på problemet på en effektivt måte.

Har aldri opplevd at sex spiller noen rolle i sjelehenting.
I healing derimot er ofte den seksuelle energien med. Men ikke sex.
Anonymous
Enda en ting som viser stor forskjell på sjamanisme
innenfor de forskjellige kulturer.
Sex...!
På min reise i Peru, var det tabu på lik linje med både
salt, sukker, løkplanter,alkohol, kjøtt osv i den fasteperioden
vi måtte forholde oss til. Og dette var for oss "sjamanspirer"
bare snakk om 2-3 uker, mens de som gikk veien for å bli
sjamaner, måtte være avholden i både 1 år og vel så det.
Skjønner jo nå at forskjellene er mye større enn jeg var klar over.
Et tankekors (for meg iallefall)!
GjenopprettetMedlem
Godaften
Skulle gjerne hatt svar på spørsmålene mine i.f.t. beskyttelse - og da mener jeg ikke kondomer

- og i.f.t. hvorvidt testene ikke egentlig er induviduelle og hemmelige.
Verden er syk - enig i det, men man trenger ikke være engel for å se det. At hver tanke eller handling er enten positiv eller negativ energi - enig der og, men fra negativ tanke til gand - er ikke det er liten forskjell der? Eller mener du at alle mine negative tanker og "forbannelser" av f.eks. ex-mannen min opp gjennom tidene - eller andre folk jeg har vært forbannet på - at det er gand?
Hvis responsen på gandens sanne ansikt er metoden som er nevnt i denne tråden og ikke har noe med etikk og moral å gjøre

da sier du at sjamanene i Tuva ikke har etikk og moral siden de har tilfeldig sex med pasientene sine.
I min verden så har sjamaner høy moral og god etikk - en forutsetning.
Dette med tråden som fører direkte til sykdommen - så det skal liksom være en god grunn til å ligge med pasienten

tror de fleste healere jeg kjenner klarer å se den tråden uten å blande sex inn i det.
Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Kira
Skjønner jo nå at forskjellene er mye større enn jeg var klar over.
Og godt er det... Håper jeg slipper ved neste besøk hos sjamanen, å få dette servert;
" Vel... Skal vi ta en trommehealing...
eller skal du hoppe rett på "tryllestaven" min? "
Nei... nå vil jeg prøve å finne noe mere seriøst her inne.... sukk...

GjenopprettetMedlem
jassa sa det var DERFOR!! DERFOR at ikke kvinner kan bli like gode sjamaner. Vi mangler simpelthen
TRYLLESTAVEN!!!!!! Der fikk jeg forklaringen på det hele. Jeg skjønner at jeg må beg. å ta testosteron for å bli en god sjaman. Hehe!

Anonymous
:lol: :beer: Gøy-saft!
Det ble litt mye "tryllestøv" her inne.