Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
En sjaman har fortalt meg dette:
Det var en gang en sjaman fra en stamme(navenet ties av meg) ,han var en sterk sjaman,hans kamlanier hvar berømt for hans flyving til himmelen under kamlanier.
Så hver gang han holdt en eller annen kamlanie ble det surret fast tauer til hver av hans skulder og holdt av flere menn ,slik at kroppen hans klarte ikke følge sjelen hans opp til himmelen.
Så skulle han holde en rituale neste dag , på vegne av en man.
Før på kvelden sa han til kona si :
" i morgen skal jeg holde kamlanie for en ,de mannfolka skal holde kroppen min med tauer,men de klarer ikke ,jeg vet det. Jeg kommer til å bli borte i fire dager ,og når du hører trommen på kvelden den fjerde dagen ,skal du ta fram en skål med melk og sprute opp over slik at jeg finner veien tilbake. Er det forstått?"
"Ja" sa kona hans.
"Og en ting til !,du må ikke sprute vann oppover ellers så finner jeg ikke veien hjem. "sa sjamanen før konen gikk bort.
Neste dag alt skjedde som sjamanen sa på forkant,de mannfolka klarte ikke å holde ham fordi sjamanens kraft hvar alt for sterk den dagen.
Og sjamanen forsvant opp i himmelen for fire dager.
På kvelden ,den fjerde dagen hørte kona til sjamanen tromme lyd som nærmet seg boligen dems. Hun gikk riktig nok ut og begynnte å sprutte vann opp i himmelen .
Sjamanen ropte til henne "hva er det du driver med",men hun fortsatte å sprutte vann helle kvelden.
Til slutt tromme lyden ble mindre og mindre helt til den forsvant ut av ører i det fjerne.
"Siden den dagen, stammen og hele linien til den stammen hadde ikke sjamaner og har ikke til og med i dag! Og det er en stor tristhet og nedtur for mange generasjoner fram over" sa til meg sjamanen.
Men hvorfor hun kastet vann og ikke melk ?,spurte jeg.
Æh, "hun hadde en elsker i senga si den fjerde dagen". :o :sad2:
takk.
Anonymous
Ja selvsagt skal kjærringa (kona) få skylden for at stammen mistet sjamanen,

Adam og Eva
hu kunne jo ikke dy seg for slangen lurte henne 2 ganger
jeg likte denne fortellingen fra sjamanen, det er mye mellom linjene her, klem bast

GjenopprettetMedlem
det som jeg ser mellom linjene,at sjamanen viste alt på foran.
Han viste ,at de klarer ikke å holde ham nede,om kona si,om at han skal forsvinne i det uendelige for alltid,han hadde en plass hvor han var klar til å dra.
Samtidig som han hadde den viten ,gjorde han lite om å forhindre noe av det vi synes som trist,utroskap og nedtur.
Han gjorde det han skulle gjøre og det var likesom det eneste som betyde noe.

Anonymous
Ja så sandt så sagt

litt egoistisk da sjamanen bestemte dette selv, å så legger han skylla på kona for å bli lurt av en annen mann med slange kraft

litt humor skader ikke
tenk deg kvinnebevegelsen å deres reaksjon på sjamanen når ikke kona betyde noe
samtidig som kona virket fornøyd med sitvasjon

GjenopprettetMedlem
hvordan gikk det med familien etter at de mistet sjamanen sin ?
GjenopprettetMedlem
"laks":
hvordan gikk det med familien etter at de mistet sjamanen sin ?
Det vet jeg ikke,men den stammen lever fortsatt i dag ,men de har ikke sjamaner i sin slekt så vidt jeg vet.
GjenopprettetMedlem
når det gjelder kvinnersjamaner og mannsjamaner ,så her går det på liv og død i de fleste saker.
Når kvinnebevegelsen får vite ,at i Tuva dominerer offisielt kvinnesjamaner så blir de nok glad.
Kvinnelige sjamaner begynnte å dominere etter ,at de har drept sine manns rivaler på slutten av nitti tallet.
Mann sjamaner var dumme nok til å gå i sengs med kvinnelige sjamaner.
Mange gode sjamaner døde på grunn av dette.
Det er en uoffisielt mening som går rund hos sjamaner i tuva.
GjenopprettetMedlem
Spennende fortelling Dimi.
Jeg tenker mann-lige sjamaner må være seg bevisst hva de holder på med.
lett er det å ramle i seng med en kvinne-lig sjaman etter for mye snaps.
kanskje er menn som mat for noen kvinner,de kan spise guttaboys til frokost.
Så jeg tenker det er vktig for mann-lig sjaman
å være meget sulten,så kan han spise jentegirls til middags og kvelds,om det skulle være nødvendig.
å alltid gå rundt mett,kan føre til at en blir spist av dem som er skikkelig uthulet.

GjenopprettetMedlem
personlig har jeg fått en del advarsler om å ligge med kvinnelig sjamaner eller omgås med dem alt for mye,da ville det få fattale konsekvenser for min vedkommende.
Om hva velger jeg ,er forholdsvis min sak ,betryggende også for meg ,at jeg drikker ikke snaps.hi,hi.
Da jeg nevnte overfor sjamaner, om en er med en ren hjerte og uten frykt kan ikke bli påvirket av gand på noen slags måte.
De bare lo godt av meg og fortalte meg akkurat åssen det gjøres med slike som tenker som meg.

GjenopprettetMedlem
Jeg tenker en dyktig kvinnelig sjaman,sier ikke noe høyt om sin kraft
men lar mannen finne det ut etterpå,når han
ligger der i magesekken til kvinnen.
Anonymous

hahahaha ja dokker har no farsken nokka t problem

GjenopprettetMedlem
Mon om ikke han forsvant til en hemmelig elskerinne....

GjenopprettetMedlem
"teleterkji":
He he

GjenopprettetMedlem
Er mange måter å spise på, man trenger ikke gjøre det rent fysisk

Kan ikke akkurat si at jeg bifaller en slik praksis, men VET at det blir gjort.

GjenopprettetMedlem
Hvorfor denne rivaliseringen?
Hvorfor denne kampen om hvem som er sterkest -
jakten på kraft?
Jeg blir gitt kraft - ettersom jeg utvikler meg.
Alle går sin egen vei mot egen kraft.
Vi må huske det vi har glemt.
Hvorfor stjele andres kraft?
Vil ikke det slå galt ut?
Gjøre at vi mister kraft?
Dette behovet for å være størst & sterkest?
Ha mest kraft? Er ikke det egoet -
som vi egentlig jobber med å bli kvitt?
Hvorfor dominere, drepe & stjele...
når vi tror på kjærlighet, respekt, likeverd &
at vi trenger alle & hverandre?
Blir ikke det en anelse av at fanden tar vare på sine?
Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
"Hexedoktor":
Hvorfor denne rivaliseringen?
Hvorfor denne kampen om hvem som er sterkest -
jakten på kraft?
Jeg blir gitt kraft - ettersom jeg utvikler meg.
Alle går sin egen vei mot egen kraft.
Vi må huske det vi har glemt.
Hvorfor stjele andres kraft?
Vil ikke det slå galt ut?
Gjøre at vi mister kraft?
Dette behovet for å være størst & sterkest?
Ha mest kraft? Er ikke det egoet -
som vi egentlig jobber med å bli kvitt?
Hvorfor dominere, drepe & stjele...
når vi tror på kjærlighet, respekt, likeverd &
at vi trenger alle & hverandre?
Blir ikke det en anelse av at fanden tar vare på sine?

Hexedoktor'n
Kraften er forskjellig ,noen kraft krever rivalisering,det er forskjell på guruer og sjamaner.
uansett sak ,så er ansvaret for sine handlinger og manipulasjoner med kraft er tilstede.
Jeg har ikke hørt at bruk av kraft(vil ikke kalle det misbruk)har gått over de vanlige folk.
Kun sjaman mot sjaman ,selfølgelig om det er ikke noen som er direkte ond og kaster gand over alle som ens misliker.
GjenopprettetMedlem
Hei Dim.
Jeg har lest at en kan kjenne igjen en som driver med sort gand,ved at han kaster mat til sine hjelpere når han eter.
Han kaster mat bak seg,og til sidene.
Og når han står opp om morgenen,er det første han gjør er å sende en svart gand
så hjelperene ikke skal gå sløve,men holdes i trim.
Og så har jeg lest at i gamle dager ble sjamaner hentet av noide gadze med hele seg. de forsvant.
Så jeg tenker vi har noe å se frem til,isteden for å dø,så kommer gadze å lokker oss med i sleden
akkurat som vi levde.på en gjennomreise i en trolsk å vakker verden.
Anonymous
Hei Dimi
fikk lyst til å gå tilbake til evne ang å omgås kvinnelige sjamaner det er nå engang sånn at kraft er kraft,de mannelige sjamaner som ikke tør å gå i sex energien med kvinnelige sjamaner når de skal vi si vanelige mannfolka ville ikke gå glipp av det for sitt bare liv, da dette handler om kjærlighets energien fra a til ååå kraft til å lette av som ørnen bærer deg over havet pluss litt til ja det er et ortak som sier man tror det ikke før man for se det, eller nærmere sagt opplevd det, etter opplevelser vet jeg ikke helt om jeg skal tro på det selv
for meg virker det som balansen mellom kvinner og menn var en av årsaken at stammen mistet sjamanen sin likeverdet mellom oss alle som er helt vanelige mennesker for det er veldig mange forskjellige sjamaner som det er mennesker. å alle er i besittelse av kraft
hvorfor er sjamanene redde kvinnenes kraft ? hva har de gjort for å oppnå kvinnenes vrede ?
klem bast
GjenopprettetMedlem
Jeg tror du er inne på noe der Bast.

GjenopprettetMedlem
Tele hadde rett angående dette med snaps.For jeg vet ,at hvor det har foregått overnevnte ting var det en del alkohol i bilde og da er det ikke utenkelig at slike ting skjer .
Om noe kan regnes som utenkelig i det hele tatt.
Faktum er ,at når det samles mange sjamaner på et sted og bor sammen over lengre tid ,så skjer det kamper vil de eller ei.Selv om i sjamankongressen var det kamper i følge artikelen på forsiden.
Hvorfor kamper? for selv og åndenes realisering/utvikling kansje.
Derfor mange sjamaner spred utover tuva i regioner og trives mest med seg selv.
Kvinnesjamaner har jeg respekt for ,for dems evne å fine de svake sidene hos manlige sjamaner og slå til.Mann vet ikke før det allrede forseint.
Mer vil jeg ikke uttale om kvinnelig sjamaner fordi jeg skal jobbe med dem i framtiden.
Historien om stammens sjaman gir en del innsikt ,i hvertfall for meg,men ikke kvinnenes skyld som er innsikten .
Innsikten er ,at når det skal gjøres noe så skal det gjøres, selv om det betyr å forlate dine kjære,utroskap,død,osv.
Sjamanen var i sin fulle kraft og gikk på utføre ritualen for en trengende person uten å bry om seg og sine.

GjenopprettetMedlem
Jeg vet ikke om jeg tror noe særlig på dette, Dimi. Det lukter heksebrenning og kvinneundertrykking.
Og samtidig påstår du at kvinner er sterkere sjamaner enn menn!
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":
Jeg vet ikke om jeg tror noe særlig på dette, Dimi. Det lukter heksebrenning og kvinneundertrykking.
Mvh Stridshjelp
Det som overasket meg til dels og gjorde glad for en kort stund siden,at jeg har merket ingen kvinne undertrykking blant de sjamaner jeg omgås med.
Vi har en del kvinnelige sjamaner i vår organisasjon og der er det en klar likestilling ,selv om blant vanlige folk finnes det kvinne undertrykking.
GjenopprettetMedlem
Er det ikke kvinneundertrykkende når kvinner ikke har adgang til kraftplasser som menn har adgang til?
Attpåtil gjelder dette fjelltoppene, som jo er det høyeste punktet i den fysiske verden, og dermed er det stedet man kommer nærmest den øvre verden uten å foreta en flytur...
GjenopprettetMedlem
Hei igjen fra papegøyen inni dataen din.

Jeg har lest litt og fått å vite at kvinne-lige sjamaner er sterkest i luften
men mann-lige sjamaner er flinkest i underverden
så der kan vi møtes tenker jeg da.
vi skaper en helhet sammen,og healing.
Mann-lige sjamaner kan ha kvinne-lige åndehjelpere
og reise like godt som kvinner gjennom luften
og omvendt.
så det gjelder å stå på godfot med de kvinne-lige ånder i naturen.
uten å tråkke så det gjør vondt på den myke gode foten.
Det finnes en spennende fortelling om sjamankamp mellom gutt å jente i Brita Pollans Samiske Sjamaner-Religion og Helbredelse.
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":
Er det ikke kvinneundertrykkende når kvinner ikke har adgang til kraftplasser som menn har adgang til?
Attpåtil gjelder dette fjelltoppene, som jo er det høyeste punktet i den fysiske verden, og dermed er det stedet man kommer nærmest den øvre verden uten å foreta en flytur...
det er ingen som forbyr de til å gjøre det de ikke har lov til,de velger stortsett selv.
Vil en kvinne utfordre fjell ånder og utføre kamlanie på en fjelltopp,varsågod.
Kansje det går greit ,kansje ikke,men hun trosset i hvertfall forbudet .