Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Ærlig talt, nå er tøvkvoten fyllt for min del. Dette begynner å bli pinsomt. Er det virkelig meningen av sjamansonen å spre sprøyt som  dette?

Er det for mye å be om at artiklene som skal havne på forsiden før de publiseres kontrolleres av noen som besitter litt sunn skeptisisme om ikke også litt sans for seriøs journalistikk? Jeg etterlyser også seriøse kildehenvisninger.

Jeg har forståelse for at mye av det som debatteres i forumet består av subjektive erfaringer som det for den "ikke-initierte" er umulig å ha noe forhold til og dermed noe å si om, men også der inne skulle jeg ha likt å se mindre flum og dårlig poesi og mer seriøs debatt. Slik som det er nå er det umulig å i det hele tatt åpne munnen der inne av risk for å drukne i hjernedødt, usubstansiert fjas og flum.

Har jeg havnet på feil sted likevel?

- Ugla

PS. En rask runde med vilken som helst søkemotor viser at all informasjon som presenteres i artikkelen om krystallskallene er for lenge siden avslørt som løgn og bedrag. Nå er det selvfølgelig mulig å være skeptisk til også DENNE informasjonen, men da har man sannelig solgt tankekapasiteten sin billig.

PPS. Don't be so open-minded that your brain falls out...
Anonymous
Det er noe som heter at hvis en ønsker mer konstruktiv debatt så bør en prøve å lage flere av dem som en mener er verdt å snakke om og som en har på hjertet. Det kan hende at noe her inne ikke har noe rot i virkeligheten og er humbug og tull. Men det blir som sagt veldig individuelt å mene noe om. Det du viser til ang humbug kan stemme.

En kan også være selektiv å følge med på de debatter en vil. Det er ikke verre enn det. Ingen skal bestemme hvordan et forum skal være - alene. At det er noen enkle dikt her og der - som en kaller får dårlig dikt eller flummeri eller whatever får en gjerne lov til å mene. Men det er seriøse debatter også her. Men hvorfor skal alt være seriøst da?Vi må få lov til å tulle og ha det moro innimellom. Dette er min mening.
GjenopprettetMedlem
Som allerede nevnt er det vanskelig å diskutere her. Ved siden av at jeg ikke har for vane å ta hva som helst for god fisk, noe som nesten ser ut til å være et krav her inne, så har jeg helt enkelt ikke erfaring i å legge meg på et så tannløst og lavt nivå at ingen tar seg nær av det jeg har å si. Som eksempel kan jeg nevne en føler jeg la ut her - et enkelt og fullstendig objektivt spørsmål om korrekt bruk av et visst begrep. Dette ble i noens øyne misforstått fullstendig og sett på som et personlig angrep på deres religion. Hvor er debatten med slike veiklinger å ta hensyn til? Om jeg ikke vil at trådene jeg starter eller gjør innlegg i skal A) overfylles av sårede ego og medfølgende fjas eller B) ignoreres, hva mener du jeg skal gjøre?

Også ditt svar her nå er faktisk fyllt av overtolerant, uforargelig "snillisme" som det er umulig å ha noe som helst å si om. "Dette er min mening," avslutter du. Ærlig talt, svaret ditt sier meg faktisk ingen ting annet enn at du ikke vil støte deg med noen. Du gir meg valget mellom å "være enig med deg" og "være enig med deg". Som en annen velgersugen politiker. Er det det du mener med "konstruktiv debatt"? Merk også at jeg slett ikke har etterlyst noen konstruktiv debatt, bare mindre flum og flere kildehenvisninger, spesielt når det gjelder artiklene på forsiden.

Men altså, det er klart man får "tulle og ha det moro innimellom". Sans for humor utelukker ikke sunn skeptisisme og noe så elementært som å bruke hjernen litt og tenke kritisk, etter det jeg vet. Det er slett ikke "tull og moro" jeg klager på, men blåøyd idioti uten noen som helst forankring i virkeligheten - den ikke-ordinære inkludert. Artikkelen på forsiden om hodeskallene er ikke det første som har fått meg til å heve på øyenbrynene og sette spørsmålstegn ved innsendernes evner til å tenke selv og foreta den enkleste undersøkelse for å substansiere utsagnene sine. Og som hentydet, også i forumet presenteres tingene ofte på samme måte. Det handler ikke om folks individuelle subjektive meninger her - jeg har allerede sagt at jeg har forståelse for at mye av debatten er av en slik art -  men om å kunne støtte det man presenterer som fakta med kildehenvisninger, for eksempel, eller om å ikke ta det personlig om man bemøtes fakta som motsier det man presenterer.

Dessuten, her i forumet er det ikke snakk om "noen enkle dikt her og der", men om en slik mengde med tilhørende kommentarer at jeg lurer på om det er "dårlig-poesi-sonen" jeg har havnet i.

- Ugla

PS Ja, jeg er litt provoserende med vilje her. Reaksjonene vil vise om jeg har bedømt tingene rett...
psbot [Picsearch]
hei ugla
æ e veldig gla for at du sa  ifra om den artikkelen... æ e en av de blåøyde, blonde, diktskrivende medlemmene her inne, å æ leste artikkelen i god tro.... fint at noen sier i fra.

ps. det e bare du, som vet om du har havnet på feil sted.
Anonymous
Også ditt svar her nå er faktisk fyllt av overtolerant, uforargelig "snillisme" som det er umulig å ha noe som helst å si om. "Dette er min mening," avslutter du. Ærlig talt, svaret ditt sier meg faktisk ingen ting annet enn at du ikke vil støte deg med noen. Du gir meg valget mellom å "være enig med deg" og "være enig med deg". Som en annen velgersugen politiker. Er det det du mener med "konstruktiv debatt"? Merk også at jeg slett ikke har etterlyst noen konstruktiv debatt, bare mindre flum og flere kildehenvisninger, spesielt når det gjelder artiklene på forsiden.

Har ingenting med å være enig med meg eller andre om å gjøre for den saks skyld. Du er misfornøyd med ting som skjer på forumet. Forumet kan ikke ta hensyn til at en person er misfornøyd med noe. Ingen vil være 100 % fornøyd med noen forum de er på. Noe vil de ønske mer av og noe vil ønske seg mindre av. Sånn er det bare. Tidligere klaget noen på altfor mye snakk om plantemedisiner - og andre ganger er det andre ting som det blir klaget på. Ærlig talt - en kan ikke tilfredsstille alle behov og sånt her. En kan ønske seg noe - men jeg synes folk får lov til å prøve seg frem ang dikt o.l. her. Ang kildekritikk så blir det også veldig individuelt. Ingen har den endelige fasiten på hva som er rett eller ikke. Om du holder deg til skeptiske sider som du mener er rett så får du det. Så får andre holde seg til sine meninger og kilder.

men blåøyd idioti uten noen som helst forankring i virkeligheten - den ikke-ordinære inkludert. Artikkelen på forsiden om hodeskallene er ikke det første som har fått meg til å heve på øyenbrynene og sette spørsmålstegn ved innsendernes evner til å tenke selv og foreta den enkleste undersøkelse for å substansiere utsagnene sine. Og som hentydet, også i forumet presenteres tingene ofte på samme måte. Det handler ikke om folks individuelle subjektive meninger her - jeg har allerede sagt at jeg har forståelse for at mye av debatten er av en slik art -  men om å kunne støtte det man presenterer som fakta med kildehenvisninger, for eksempel, eller om å ikke ta det personlig om man bemøtes fakta som motsier det man presenterer.

Det er jo som regel kildehenvisninger i det meste som blir skrevet her så det er greit. Og ingen vil ta alt for god fisk heller. Folk er forskjellige og reagerer forskjellig på ting og tang.

Dessuten, her i forumet er det ikke snakk om "noen enkle dikt her og der", men om en slik mengde med tilhørende kommentarer at jeg lurer på om det er "dårlig-poesi-sonen" jeg har havnet i.

Jeg er ingen tilhenger av å bedømme dikt og sånt - om det er bra eller dårlig. Her får folk lov til å prøve seg fram ang dikt og sånt uten at noen skal bedømme om det er bra eller dårlig. Jeg synes du bør se litt på din holdning overfor de dikt som blir presentert her. Se det på som noen som prøver seg frem og ikke på om det er bra eller dårlig. Det blir for dumt etter min mening.
GjenopprettetMedlem
Og jeg som synes dette er en herlig historie. Jeg er glad i kvarts og bruker kilovis med melkekvartser. Det er noe med store kvartser, og atlantisk teknologi. Og så; en hodeskalle med lysende øyne, solverv  2012. Det skaper spenning, krydder til vår moderne hverdag. Endelig har mytologien våknet til live, og så kommer noen og skal ha kildehenvisninger til den ellers så gode historien.
Skal jeg løse livets gåter med kildehenvisninger? Hva har  kildehenvisninger med min praksis å gjøre? For meg betyr di lite. Det er eksempelvis ikke alle historier fortalt til antropologer som er korrekte. Det er også lett å miste viktig informasjon om en spør og graver for mye.
Det er når sinnet får leke at det skaper, ikke når det graver i dokumenter med kildehenvisninger. Det er enorm kraft i kvartsene når di står på di riktige stedene. Når det gjelder atlantisk teknologi så har kildene forsvunnet med Atlantis, og det er beklagelig. Alle forsøk på å nærme seg en annen teknologi og nye teknikker ser jeg på som positivt, samme hvor komisk det kan synes for en trangsynt. Det er når vi kan slippe det oljeslukende blikkskramlet vi klamrer oss til, og lar sinnet få leke på nye veier, at visjonene om en annen teknologi kommer.

tro intet av det du hører, og halvparten av det du ser
Anonymous
"Don't be so open-minded that your brain falls out..."

:respect:
Anonymous
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 2&Itemid=2

Ailo har skrevet litt rundt dette med Flummerier.
Anonymous
Noterer meg at ønsket om mindre flummerier er oppfylt, her har det stort sett vært stille de siste dagene.
:icon_lol:
Sensis [Crawler]
det er forskjell på å være åpen og å ha høl i hue.

ag
GjenopprettetMedlem
hmmm..ikke er jeg sjaman, ikke vet jeg så mye( har bare livserfaring), ikke kan jeg skrive dikt...og ikke vil jeg være  den som proppe mine tanker  for andre, ( å vil ikke plage noen med  mine dårlige dikt).. men dessverre det var nå min måte å uttrykke meg.. ha en fin søndag..
mvh sandra
GjenopprettetMedlem
David:Forumet kan ikke ta hensyn til at en person er misfornøyd med noe. Ingen vil være 100 % fornøyd med noen forum de er på.

Selvølgelig kan et forum ta hensyn til enkeltpersoners ønskemål. Et forum er til for brukerne. Jeg prater ikke om hva som er rett eller feil her, og jeg krever ingen ting, jeg helt enkelt lufter mine ønsker - og jeg lurer på om du ikke påtar deg rolle som ikke er din når du sier at forumet ikke kan ta hensyn til dem. La meg svare "Forumet kan ikke ta hensyn til at du synes at forumet ikke kan ta hensyn til at en person er misfornøyd med noe."

Selvfølgelig er jeg ikke ute etter noen hundreprosentlig fornøydhet (dum er den som tror meg så dum) - jeg etterlyser bare mindre flum og blåøydhet og mer nyansert innehold med pekere til steder hvor man kan lese mer. At "en indianer sa det" rekker liksom ikke for at jeg skal kunne inkorporere noe i mitt verdensbilde. Det er litt mer komplisert enn som så og har gjerne mange flere knytepunkter hvor en foreteelse må forankres for å kunne ha mulighet til finnes som en integrert del av helheten.

Craftwolf:Og jeg som synes dette er en herlig historie. (etc. etc.)

Ja, jeg er enig med deg igrunnen ang. det lekende sinn, men jeg synes tilfeldigvis at det er stor forskjell på en løgn og en myte - den ene skaper kaos og sår i verdensveven og den andre skaper (og søker) orden og bot. Løgner skapes, mens mytene skaper seg selv. Du gjør som du vil, men jeg har ingen lyst til å stå på sidelinjen og se kakofoniske kaoskrafter bre ut seg "hur som helst".

---

Jeg vil også påpeke at jeg absolutt ikke er ute etter å få tyst på dikterne her inne, langt ifra, men når det man bys på til største delen faktisk er poesi - omtrent 70-80% av alle nye poster har vært det de seneste ukene - da føler man seg temmelig bortkommen når det var sjamanisme man kom for å lære og å prate om.

- Ugla
psbot [Picsearch]
kjære ugla
poesien her på sjamansonen
kan fortelle deg masse om sjamanisme
visst  du åpner opp for det.....
du får opplevelser av naturen og landskap
både indre og ytre
du kan oppleve trommereiser
meditasjoner
kraftdyrenes kjærlighet
og styrke osv. osv...
noen ganger får man bare sagt det med et dikt
mvh ædni
Anonymous
"Forumet kan ikke ta hensyn til at du synes at forumet ikke kan ta hensyn til at en person er misfornøyd med noe."

Forumet kan ikke ta hensyn til at du ikke synes noe om at jeg synes at du ikke synes at jeg synes ja.... :razz: :exclaim: :lol:
Jaja...jeg ler av meg selv også her da... 8) Ble jo litt av en morsom regle greie det. Men du skal selvfølgelig få lov til å ytre hva du mener om ting og tang - og hva du savner og sånt. Helt greit. Jeg håper du finner det du savner i livet ditt og håper ditt liv blir enda mer magisk enn den er nå. Lykke til! :respect:
GjenopprettetMedlem
Har fulgt med i den ordfektingen her.
Det at et utsagn er det du kaller løgn, sånn i utgangspunktet, gjør det ikke mindre egnet til å skape mytologi rundt.. All mytologi kommer fra et sted, inni oss eller rundt oss. Det som er løgn for den ene, kan være sannhet for en annen..

Diktene her inne er, som Ædni så poetisk påpeker, ett uttrykk for noe som er inni oss som skriver dem. Alle de symbolene, all mytologien, som finnes i oss må få finne sitt uttrykk. Poesi, dikt og forbannet løgn er noen av mange uttrykk...

Håper at du finner ditt uttrykk også.

Inger Lise
GjenopprettetMedlem
Gleda meg over å få være naiv,
gleda meg over å få være unik.
Mitt ensomme lengtende hjerte kan jeg dele med deg
for du har ditt eget lys som du deler med meg.

Tårene vasker meg når det fortrengte barnet stiger fram og vil være med på leken, igjen!

Takk for ALLE flummerier  :lol: :moreevil: :eusa_clap: :eusa_dance: :respect:
GjenopprettetMedlem
Tydeligvis bruker dere her i forumet en annen definisjon av ordene løgn og myte enn det jeg gjør - om jeg forstår alabasts kommentar rett. Jeg følger gjerne ordbokkonsensen - og i hovedsak 1. definisjon - når det gjelder definisjoner av begrep jeg finner viktige men som folk har en tendens til å snekre egne definisjoner av og bruke litt i hytt og vær som om ingen konsensus fantes.

La meg for tredje jævla gang :exclaim: påpeke at jeg har full forståelse for at forumets diskusjoner i hovedsak omhandler subjektive erfaringer av personlig art. Det er IKKE DETTE jeg snakker om i mine ønskemål i startinnlegget!

Det jeg kritiserer er at ting som de facto ikke stemmer presenteres (og tydeligvis slukes) som fakta uten noen som helst underbygging av påståelsene. Som for eksempel at det krever 200 år av kontinuerlig polering for å skape en krystallhodeskalle. Å påpeke at dette er en løgn påvirker IKKE eventuelle subjektive erfaringer en person kan ha i forbindelse med en slik krystallskalle. Det påvirker heller ikke muligheten for at en slik krystall faktisk kan ha blitt til gjennom to hundre års kontinuerlig polering.

Det påvirker heller ikke det sjarmerende faktum at det - som CraftWolf er inne på - er en herlig historie som får i sving skapende krafter.

Det påvirker derimot den orden og den balanse som verden - og jeg med den - søker.

Nåvel, alle disse lykkeønskningene tolker jeg som at jeg blir skysset til døren.

- Ugla
GjenopprettetMedlem
Du tar feil Ugla. Det er ikke historien om hodeskallene som skaper kaos i verdens veven. Det er kapitalen og industrialiseringen som har lagt sårene i verdens veven. Historien om hodeskallene er på den gode siden, det er ikke noe vondt i den.  Jeg husker overgangen til år 2000, og livet gikk sin gang. Det samme håper jeg også  skjer vintersolverv 2012.
Når jeg skriver på forumet er det naturlig å bruke egne erfaringer, eller skrive generelt ut fra egen erfaring. Det som er skrevet før, er skrevet før, og jeg synes det ikke er noen grunn til å gjenta det med kildehenvisning.
Om en kan bli lurt av åndelig virksomhet, kan en undres over. Sannheten ser vi gjennom sannhetsbrillene, basert på egen erfaring.
Anonymous
Om en kan bli lurt av åndelig virksomhet, kan en undres over. Sannheten ser vi gjennom sannhetsbrillene, basert på egen erfaring.

Jepp, men nå har jeg ikke satt meg så veldig inn i dette med hodeskaller så jeg slår meg heller i hodet med denne... :razz: :lol:
GjenopprettetMedlem
"CraftWolf":
Du tar feil Ugla.

Se der. Det var bare det som manglet. En kategorisk avvising av meg og MIN verden, MIN virkelighet. Jeg skal godta din/deres uten videre, men min er... FEIL?!

Dessuten, for femte gang...

...nei, drit i det.

- Ugla
Anonymous
Øh..
"Dere på forumet" og deg, Ugla?
Er ikke alle vi her på forumet enkeltpersoner da? Jeg vil i hvert fall gjerne få være bare meg selv, og ikke bli regnet med i den store hop.  :I

Når det gjelder hodeskaller, dikt og andre diskusjoner..
Jeg er på et vis enig med deg, men syns ikke jeg kan klage siden jeg ikke bidrar med stort annet her inne enn å kikke innom og lese. Kunne også tenkt meg litt mer diskusjoner, det er litt kjedelig at det eneste nye siden sist er dikt, - men da kunne jeg jo prøvd å starta en diskusjon selvfølgelig..
Og de hodeskallene.. Vet ikke hva jeg skal si om dem  :lol: Leste om dem og og tenkte at dette ble nå litt "far out", men jeg leste det vel mest som en myte, og reagerte ikke mer på det. De ting som ikke taler til meg har jeg en tendens til å bare overse, kanskje er det litt sløvt.

Syns ikke du skal stikke av, jeg! Det er bruk for deg her, - det er vel tydelig?  ;D
Lag litt liv, - start en diskusjon med litt fart i!  8)
Det ER veldig hyggelig her, - folk er for det meste skjønt enig og nikker og smiler til det meste. Det er jo også fint, men..
Og kanskje er det noe med at mye av det som blir skrevet her er personlige opplevelser som det er vanskelig å begynne å diskutere.
Det er bare innen medisinplanter diskusjonen alltid går med masse engasjement!  ::)

Da ser jeg deg vel fortsatt her, håper jeg? Syns du har mye fornuftig å bidra med!
GjenopprettetMedlem
Og så kan det jo hende da at hvis du stikker så kommer hjernen til å falle ut på oss  :lol: Om det er bra eller ikke vet ikke jeg...men for sikkerhets skyld da?  :razz:

Vi trenger kildehenvisningene dine også.

UlveMor  :wub:
Anonymous
Till alle og envar: :o För ett sabla MAS....

Noen som är kraft-full vet att vi ser saker genom forskellige vinduer, og upplever forskellige facetter på samma diamant - som å sitte i sirkel med en fjäder/feather i mitten. Alle ser SAMME fjäder, men ingen ser den EXAKT likadant/in exactly the same way.

Kutt ut snakke, begynn å tromme - Sjamanisera mera!  :w00t:

Mvh,
ThomasamohT
GjenopprettetMedlem
...du tar feil Ugla...

Jeg kan ikke se at det utsagnet, i denne sammenhengen det står i, er en kategorisk avvisning av deg og din verden. For meg blir det ressonementet som en en liten selvpåført kortslutning.

Jeg syns du er i ferd med å låse klørne fast i en stillingskrig i ord. Faren med det er at det fører til at bare en utgang finnes fra den skyttergraven og nå lukkes også den.

Du vet vel at et godt hi trenger flere utganger?

Du vet sikkert også like godt innerst inne at det du sier er like rett som det Craftwolf sier. Hans ressonement er rett. Ditt er rett. Det er helt mulig.

Ugla, det er liksom en "nattssone" du jobber med her, du ser godt om natten, men ikke all deler de opplevelsene.

Slipp taket i greinen, slå ut vingene og fly...det finnes en stor verden å se der ute.

Reven
GjenopprettetMedlem
"David":

Jepp, men nå har jeg ikke satt meg så veldig inn i dette med hodeskaller så jeg slår meg heller i hodet med denne... :razz: :lol:

Jeg har heller ikke satt meg inn hodeskallene. Men jeg vet at når jeg slår lett på toppen av mitt hode, så kommer det en hul lyd ut av munnen. Akkurat som det skulle være helt tomt.

so open-minded? shit happend