Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Det har kommet opp et spørsmål om vi ikke kan ha et lukket forum for medlemmene her på Sjamansonen.
Som noen av dere kan huske, hadde vi et lukket forum i gang et halvt års tid. Men ingen brukte det. Derfor ble det stengt.
Jeg tar gjerne en debatt om dette, for å få argumentene på bordet.
Jeg kan overbevises om nytten og behovet av et slik forum, selv om jeg ikke helt ser det nå.
Ailo Gaup
GjenopprettetMedlem
Når var det?? For hvis det har vært her inne etter jeg kom, har det gått meg hus forbi...

Anonymous
Ja, det gikk som en hus forbi meg også..
Men når det gjelder spørsmålet om lukket forum, - jeg skjønner ikke helt poenget. Det vil si, jeg har skjønt at tanken er at man skal kunne diskutere ayahuasca og sånt uten at noen som ikke burde lest sånt, får det. Eller noe sånt. Men kontrollerer man det med et lukket forum? Hvem avgjør hvem som slipper inn? Er det medlemmene på forumet som skal være med inn, ja så er vi jo allerede her og trenger ikke slippes inn. Man kan sette en aldersgrense for eksempel, men det er temmelig umulig å sjekke om folk snakker sant om alder og hva som helst annet her på nettet. Og har vi et hemmelig, lukket forum vil vel det bare virke mye mer spennende, mystisk og kanskje tvilsomt for enkelte. Altså, - de vi ønsker å holde unna tiltrekkes, og de som er skeptiske blir mer skeptiske.. Kanskje..
Jeg tror vel egentlig mer på at den som har ansvaret for forumet, i denne sammenhengen Ailo, får ta ansvaret for det som står på "trykk" her, og heller sørge for å fjerne innlegg som ikke er ønskelige. Når det gjelder plantelærerne er det vel ikke noe poeng å lukke diskusjonen inne når poenget er å overbevise folk om at de er like naturlige å bruke som andre sjamanverktøy. Åpne forum sprer vel budskapet best?
GjenopprettetMedlem
Når det er så hemmelig at ingen finner det, er det nok ingen fare for at det kommer til å tiltrekke seg noen som helst
Og poenget med et lukket forum er ikke bare å sile når en slipper folk inn...men å sile UT de som evt ikke klarer å holde seg saklige i debatten. Det er nemlig ikke veldig hyggelig å se personangrep og latterliggjøring av meddebattanter.
Et lukket forum vil kunne være ett sted der de som er genuint interesserte kan diskutere og utveksle erfaringer og tanker osv. Om man er for eller imot er ikke viktig.
GjenopprettetMedlem
La alt være åpent og heller en regel at om at saklighet, en slags "vær varsom plakat" og en høflig omgangstone får være alles ansvar.
Vi aksepterer vel alle at folk har forskjellige meninger og troer, og det er jo også dette som skaper debatter. Hvis alle mente og trodde de samme tingene - hvor er da grunnlaget for diskusjon?
Åpent forum bør apellere til ansvarlighet blant brukerne, og det man aner ikke bør publiseres offentlig kan heller diskuteres på egen, lukket e-post eller internt "rundt bålet" blant folk man kjenner ....
mvh
kariw
Francis [Bot]
Som noen av dere kan huske, hadde vi et lukket forum i gang et halvt års tid. Men ingen brukte det. Derfor ble det stengt.
Lukket forum har jeg ikke hørt noe om...eller visst noe om at det eksisterte... Kanskje en fordel å informere når slikt kommer opp..?
GjenopprettetMedlem
Hvis det er plantelære som skal ha en lukket funksjon, er jeg meget positivt instillt til det 
De fleste trådene som er i sjamansonen vedrørende plantelære har blitt flamet, og resultert i en anti "narkotika" tråd. Så jeg synes dette forslaget er en måte å vise respekt både til de som tar avstand fra plantelære og de som er genuint intrisert i plantelære.
Jeg leser et innlegg nå (er vel 4. eller 5. gang tror jeg) det er om en reise, det er skrevet på en måte som gjør mitt sinn rolig, som igjenn gjør at jeg automatisk slapper av og lever meg inn i opplevelsen, det er en slik fylde i ordene at hodet mitt hver gang finner mer i historien, hele historien er fantastisk (takk Tina)
Det å kunne skrive en erfaring eller stille et spørsmål vedrørende plantelære, for så å vite at de som svarer deler den samme interesse og svarer med samme glød, vil på meg virke berikende.
Jeg støtter et slikt forum 
@Inger Lise, blir litt dobbelposting når jeg bruker noen av dine argumenter, men det er også det jeg mener så da må jeg jo skrive dem
GjenopprettetMedlem
Hei dere
Morten Strand, først av alt en takk til deg for dine fine ord, takk for at min reise har noe å gi deg og takk for at det setter tanker og følelser i sving hos deg, det varmer mitt hjerte på et dypt plan… tusen takk!
Så til det som er emnet her og nå, spørsmålet om nytteverdien av et forum i forumet som er låst…
Det er vel like greit å gå til sakens kjerne med en gang, ja jeg synes vi bør ha et lukket forum og ja jeg sikter da i hovedsak til debatten om plantelære, selv om andre temaer også kan være aktuelle å dra inn dit etter hvert…
Det jeg ser ut fra di trådene som er startet her inne ang. emnet plantelære er at diskusjonene nesten uten unntak er hemmet av hva man bør og kan ytre seg om ute i det offentlige rom, uten å bli stemplet narkoman eller rustilhenger.
Så er det jo problemstillingen om at man kan ha personer under 18 år inne og som leser disse trådene uten kunnskap, forståelse og evne til å vite hva det egentlig er snakk om, disse yngre vil nok i utgangspunktet lese her inne og på andre fora for så å teste dette ut av ren nysjærrighet, oppmuntret av oss som diskuterer dette av helt andre grunner.
Veldig ofte blir trådene stengt og det avkutter denne frie evnen til å ytre sine meninger, noe som man bør ha på et forum som dette.
En annen tendens jeg ser er at det ofte blir personangrep, dette er jo selvfølgelig ikke ønskelig, men det blir et resultat av forumet slik det er i dag når det kommer til nettopp disse meningsutvekslingene om plantelære som får blodet til å koke i motsatt leir. Da stiger som regel usakeligheten propersjonalt med temperaturen
Når det gjelder det Kariv sier om at regelen får være saklig og høflig omgangstone mellom medlemmene, ja det er ønskelig, men lite gjennomførbart hvis en skal være bunn ærlig…
Jeg tror ikke det lar seg gjøre, og jeg tror ikke alle tar dette ansvaret.
Skal man måtte diskutere noe så sentralt innenfor sjamanismen som plantelære generelt på meil eller msn blir litt av helheten med sjamansonen borte, men det er min mening.
WhiteOwl nevner noe vesentlig når hun påpeker hvordan dette med et lukket forum skal praktiseres, her kommer ”problemet” med å kontrollere at dem som er under 18 bl.a. ikke kommer inn…
Her gjelder det å gå i tenkeboksen en stund, det jeg ser for meg er at man kan ta et utgangspunkt i dem som er brukere pr. i dag, disse allerede eksisterende brukerne kjenner vi litt til i større eller mindre grad, disse kan igjen gå god for eventuelle nykommere o.s.v.
Så kan man ha en prøveperiode, hvor man ser litt på engasjement og saklighet og derfra velge inn eller velge bort brukere…
Jeg ser for meg dette låste forumet som en parallell greie til dagens forum, altså at takhøyden på det åpne forumet ligger der den ligger i dag og at man setter en annen form for takhøyde på det lukkede forumet, da mister ikke sjamansoen muligheten til å innformere om plantelære i det store rom, samtidig som dem som ønsker å ta diskusjonen litt lengre kan gjøre det og lære mer inne på det lukkede forumet…
Jeg vil avslutte med Inger Lises ord
Et lukket forum vil kunne være ett sted der de som er genuint interesserte kan diskutere og utveksle erfaringer og tanker osv. Om man er for eller imot er ikke viktig.
Tina
Sensis [Crawler]
Takk for innlegg så langt.
Som et grunnlag for beslutningen om vi skal ha et lukket forum eller ei, vil jeg gjerne ha reaksjoner på disse punktene:
1: Vi må ha en separat registrering til et lukket forum.
2: Registreringen må inneholde navn og adresse, men på forumet kan man bruke nick.
3: Skal alle deltagerne ha adgang til alle navnene og adressene?
4: Moderator trenger noen retningslinjer for å skjøtte sin virksomhet...eller? Hva slags regler skal gjelde her? Eller skal de ikke være andre regler enn selvbesinnelsens kunst?
5: Er det noen som er medlem i et eller annet lukket forum. Hvordan er praksisen der?
Til nå syns jeg Debattsonen har fungert bra.
Jeg vet at enthogener er et følelsesladet tema, som debatten har vist, men debatten har også skapt forståelse for skillet mellom drugs og plantehjelpere.
Jeg ser det som en oppgave i å ha en offentlig debatt om innholdet i sjamanenes verdensarv, og alles mulighet til frivillig å erfare alle sider ved den. For i vår sammenheng er sjamanenes verdensarv den tradisjonen og praksisen vi bygger på.
Jeg er derfor fortsatt skeptisk til lukkede forum på dette området.
For meg er det flere grunn er til det. Vi har alle ikke annet enn disse få timene og dagene gitt oss og det er grenser for hvor mye tid vi kan bruke på å debattere. Og jeg tror ikke noen er tjent med at debatten delvis går under jorden. Jeg ønsker ikke at så skal skje.
Samt, det går an å bli ett med det man virkelig mener og samtidig inkludere selvbesinnelse, visdom og Det store målet inn i en treenighet, og det på en måte som gjør at man kan stå for sine meninger i alle sammenhenger, også under kritiske øyne fra venner, kritikere, helseeksperter og lovtolkere.
Vi er med på et oppklaringsarbeid og i så sammenheng kan det være at vi må flytte på en grensepel eller to ut i nytt eksistensiellt territorium. Noe av det første man kan møte av reaksjoner innenfra og fra andre ved dette, er reaksjoner som skaper frykt.
Det neste som kan skje er at vi forstår at utvidelsen skaper glede og gir oss et romsligere grep om livet og omgivelsene.
Jeg leser nettopp om Jonas Gahr Støres metode. Dialog er "the hard way", sier han. Fremgangsmåten er å "maksimere egne interesser ved å innarbeide motpartens ståsted".
Det er i alles interesse å få informasjon om en arv som har vist seg å kunne hjelpe folk til å nå indre fred, visdom og helse, er det ikke?
Den eneste sammenhengen jeg ser at et lukket forum kan ha noen betydning, er i prosessen med å avklare egne synspunkter.
Jeg er ikke med på å opprette et lukket forum så man skal kunne skjelle hverandre ut.
ag
Anonymous
Hei

Jeg synes personlig ikke noe om at sjamansonen skal være et lukket forum, jeg synes at sjamansonen har mye å bidra med i forhold til opplysing om sjamanismen. Jeg kom selv inn her på en tilfeldig måte, og ble nyssjerrig på dette forumet. Jeg brukte litt tid på lese innlegg her inne, før jeg selv meldte meg inn. Hadde det vært et lukket forum den gang, hadde jeg mest sannsynlig bare vandret videre.
Jeg opplever at folk stort sett respekterer hverandre her inne, ja,ja litt ståhei er det vel noen ganger, men slik er det vel i alle sammenheng.
GjenopprettetMedlem
Pkt 1) Separat registrering er vel nesten nødvendig?
Pkt 2) Enig.
Pkt 3) Ja, hvorfor ikke? Er det noen som misbruker det, kan man vel ta det opp med moderator etter hvert.
Pkt 4) Vanlig folkeskikk er vel en god leveregel. Hele poenget med ett lukket forum, er vel at man skal kunne diskutere enteogener uten å bli angrepet som person. Og så bør det være en nedre aldersgrense, mye av debatten i det åpne forumet går på at man lokker mindreårige til å prøve ut ting de ikke er klare for, fordi de leser om det her inne. Klart, endel av debatten hører naturlig hjemme i det åpne forumet. Men det er også slik at der er man ikke fri til å utfolde seg og gå i dybden nettopp fordi det av mange ofte oppfattes som propaganda for å dope seg.
Pkt 5) Ja. Der er det sånn at du holder deg til saken. Hvis du prøver å utnytte forumet uten å være interessert i eller har evner til å gi noe tilbake, vil du først motta advarsler. Tar du ikke dem til etteretning, blir du utestengt. Meningen med å være medlem på et lukket forum, er vel at du er interessert i å utveksle erfaringer, lære nye ting, bli opplyst og å delta.
Jeg ser hvorfor du har forbehold mot å ha et lukket forum, men det er ofte sånn at når en interessant tråd blir dynket med fornærmelser, usakligheter osv, bruker man plutselig en masse energi på å forsøke å få fram budskapet, uten å komme noe videre. Det stopper opp på en måte. Og det er viktig å ha disse debattene også, for som du sier så kan det være med på å åpne opp for en større forståelse for bruk av enteogener på Sjamansonen og i samfunnet.
Men vi er alle på forskjellige steder. Noen har større behov for å gå dypere inn i debatten, videre fra der det stopper opp på det åpne forumet. Og siden miljøet er lite og spredt her i Norge, hadde det vært greit å ha en sånn sone, der man kan "treffes". Å ta sånne debatter pr epost eller msn, skaper ikke den samme nerven, eller kraften i det.
Og så er det jo ikke sånn at et lukket forum ikke er åpent for nye medlemmer. Det er alltid anledning for de som føler at de har noe å bidra med der å søke om "medlemskap". Det er jo heller ikke meningen at det skal være en liten, "eksklusiv" gruppe dette er forbeholdt. Da blir det dødt, statisk, og mister sin leverett.
Inger Lise.
GjenopprettetMedlem
Slik jeg ser det angående di punktene som Ailo her nevner,
1: Vi kan enten ha en separat registrering til et lukket forum, eller vi kan sende en ”søknad” til moderator der inne om hvem vi er og hvorfor vi søker registrering i dette lukkede forumet.
2: Det kan være greit å ha registrert navn og adresse for forumets administrator og moderator, dette vil nok i seg selv sørge for at hver og en er litt mer saklig i sin debattform da man ikke er så skjult som man er bak pc`n på et vanlig fora… men som bruker id kan man velge sitt navn eller et nick, etter hva man ønsker.
3: Jeg kan ikke se hvorfor alle deltagere skulle behøve tilgang til disse navnelistene, men ser likevel ikke et problem med det fra mitt ståsted… derimot en aktiv meiladresse til brukerne kunne være en ide… så kan man nås, tross alt…
4: Moderator bør være synlig som et første bud, jeg savner en generell synlighet av moderatorer jevnt over her på sonen…
Moderator bør ha mulighet til å flytte tråder ut fra det lukkede forumet om han synes det er noe som kan være til alle brukeres beste. Moderator bør også ha mulighet til å slette/redigere innlegg.
Hvor takhøyden skal settes er ikke alltid like enkelt å vite, derfor bør moderator og administrator jobbe opp mot hverandre.
I utgangspunktet bør både redigering/sletting og sensur unngås da takhøyden bør være stor inne på et lukket forum, så lenge personangrep unngås.
Å låse en tråd i en tidsramme kan være en mulighet…
Dette gjør Moderator hvis han synes en tråd utvikler seg i gal retning e.l. f. eks en hissig debatt som bare blir hissigere til tross for forsøk på å roe det ned, kan være et tilfelle hvor låsing av tråden kan bli nødvendig.
Men ja generelle regler for skikk og bruk som skal leses og etterkommes av samtlige brukere er et must, men det er min mening.
5: Jeg er medlem og moderator på et annet forum og dette jeg nevnte ovenfor er en del av retningslinjene som følges der… ta kontakt om du ønsker mer utdypende forklaring ang. dette.
-------------------------
Jeg vet at enthogener er et følelsesladet tema, som debatten har vist, men debatten har også skapt forståelse for skillet mellom drugs og plantehjelpere.
Jeg ser det som en oppgave i å ha en offentlig debatt om innholdet i sjamanenes verdensarv, og alles mulighet til frivillig å erfare alle sider ved den. For i vår sammenheng er sjamanenes verdensarv den tradisjonen og praksisen vi bygger på.
Faren er vel der at nettop dette temaet er det som skaper mest engasjemang og ergo kan man sett fra utsiden bli sett på som en jeng med halvrusa tullinger...
Deabatten skaper fårståelse for skillet mellom drugs og plantehjelpere som du sier, men ofte blir dette bortfokusert i den store rusdebatten, som ofte blir resultatet når noen prøver å komme med opplysninger...
Å oprette et lukket forum er jo slik jeg ser det en mulighet for sånne som meg, som virkelig ønsker å følge diskusjonen i alle svinger, for å lære og forstå helheten i det uten at debatten blir stoppet enten fordi det kommer personangrep, usakeligheter eller av redsel for at dette skal forstås av utenforstående som en oppfordring til å ruse seg...
Men det er nå min mening da ;)
Tina
GjenopprettetMedlem
Jeg tenker på at et lukket forum kan bli et "elite-forum" som ikke alle kan være med på. Og det er jo ikke helt riktig. Særlig når vi andre har så mye å lære av de som kan mest.
Mvh Stridshjelp
Anonymous
Ailo:
Til nå syns jeg Debattsonen har fungert bra.
Jeg er derfor fortsatt skeptisk til lukkede forum på dette området.
Jeg støtter Ailo her sånn. Og ønsker ikke noe lukket forum. Det fungerer jo bra som det er nå. Og om det er noen som går over streken ang latterliggjøring og personangrep så redigerer jeg og Ailo det. Det har vært bra saklighet i de plantelærertrådene vi har hatt sånn generelt sett. Skeptikere og kritikere til plantelærere er også med å skape saklighet faktisk. Så jeg støtter samme linje som nå - det fungerer bra det

Anonymous
Inger Lise:
Jeg ser hvorfor du har forbehold mot å ha et lukket forum, men det er ofte sånn at når en interessant tråd blir dynket med fornærmelser, usakligheter osv, bruker man plutselig en masse energi på å forsøke å få fram budskapet, uten å komme noe videre. Det stopper opp på en måte. Og det er viktig å ha disse debattene også, for som du sier så kan det være med på å åpne opp for en større forståelse for bruk av enteogener på Sjamansonen og i samfunnet
Så lenge det ikke går over til latterliggjøring og personangrep(som moderatorer og administrator kan redigere og slette) så går det bra, som det har vært etter min mening. Jeg ser ikke noe grunn til å ha lukket forum ang plantelærere. Det fungerer jo bra som det er etter min mening.
Anonymous
Tina:
Moderator bør være synlig som et første bud, jeg savner en generell synlighet av moderatorer jevnt over her på sonen…
Moderator bør ha mulighet til å flytte tråder ut fra det lukkede forumet om han synes det er noe som kan være til alle brukeres beste. Moderator bør også ha mulighet til å slette/redigere innlegg.
Hvor takhøyden skal settes er ikke alltid like enkelt å vite, derfor bør moderator og administrator jobbe opp mot hverandre.
Å ha flere moderatorer - til å overvåke dette forumet og de kan ha sine "emner" å overvåke på støtter jeg.
Så lenge moderatorer sletter personangrep og forsøk på latterliggjøring så går det bra.

Og en trenger ikke å stenge en tråd så lenge moderator og administrator kan redigere og slette. Det fungerer jo egentlig bra til nå.
GjenopprettetMedlem
David...
Da har jeg et direkte spørsmål til deg...
Er det ikke bedre med et lukked forum der man kan ta debattene litt lengre og der di
ikke blir låst...
Som moderator her inne synes jeg du bør se på hva som kan gjøres med den siden av debatten også
Tina
Anonymous
"Tina":
David...
Da har jeg et direkte spørsmål til deg...
Er det ikke bedre med et lukked forum der man kan ta debattene litt lengre og der di ikke blir låst...
Som moderator her inne synes jeg du bør se på hva som kan gjøres med den siden av debatten også 
Tina
Debatten kan tas bra langt her inne om man vil. Og Ailo har enda ikke stengt den tråden om UDV og høyesterettkjennelse I USA. Og det er jo bra.

En kan klare å ta debatten lengre enn det er som jeg ser det. Fyr løs

Se på iforhold til andre forum så er Sjamansonen som sagt "engler" i forhold til andre forum. Og det vet du fra Gaiaforumet

GjenopprettetMedlem
"David":
Jeg har vært med på hete debatter på Gaiaforumet(der jeg faktisk er utestengt :lol:) og Ildsjelen ang plantelærere. Mange tråder der stengt og slettet pga det.Så jeg jeg vet hvordan en kan få til en fruktbar debatt om plantelærere og hva en skal slette ang personangrep og latterliggjøring. Hadde jeg vært moderator på Gaiaforumet ang visse plantelærer-tråder så hadde det vært ganske mye sletting ang personangrep og latterliggjøring. Mye redigering. Men vil si at Sjamansonen har en mye mer konstruktiv debatt om plantelærere generelt sett enn de nevnte 2 forum. Og her har jeg ikke trengt å redigere så mye og slette så mye.Så de som vet hva som har vært på Gaiaforumet vet at Sjamansonen er jo engler i forhold til dem...
Større aksept her å debattere om enn andre steder på norske forum. Det er noe jeg liker! 

Jeg hører hva du sier, eller ser hva du skriver...
men nå er det vel ikke Gaia opp mot sonen som er debatten her ;D
Men jeg ser hvorfor du forsatt vil ha et åpent forum og jeg er i utganspuntet enig med deg...
Likevel, i praksis tror jeg et lukked forum kunne vist seg som en god ide med hentydning til di grunner som allerde er nevnt som grunnlag for nettop lukked forum...
Dessuten trusselen om stenging har vel en tendens til å drepe resten av debatten... den kom ikke mye lengre etter det.
Ailo mener at her har vært et lukked eller sjult forum, brukerene fant det ikke, så da burde malen ligge klar for dette uten for mye arbeide rent programmesig...
Mitt forslag er å gi det et andre forsøk, jeg tror tiden er moden for nettop det...
Tina
som ikke kicka deg ut av Gaia

Og som ikke diskuterer mitt andre fora bak deres rygg

Anonymous
Mulig at det kan være at ikke alle tør å si noe på et åpent forum redd for det ene og det andre skal lese noe sensitivt. Vi kan vel lage et slags demokratisk valg - dem som ønsker at Plantelærer-emnet skal være et LUKKET FORUM stemmer JA og de som ikke ønsker det stemmer NEI. Jeg vil ikke bestemme dette alene og kanskje Ailo også vil at flertallet skal bestemme?
GjenopprettetMedlem
"David":
Mulig at det kan være at ikke alle tør å si noe på et åpent forum redd for det ene og det andre skal lese noe sensitivt. Vi kan vel lage et slags demokratisk valg - dem som ønsker at Plantelærer-emnet skal være et LUKKET FORUM stemmer JA og de som ikke ønsker det stemmer NEI. Jeg vil ikke bestemme dette alene og kanskje Ailo også vil at flertallet skal bestemme?
øhh

Jeg føler meg litt som kjærringa som aldrig blir fornøyd, her men okey jeg tar sats og håper jeg ikke brekker nakken i forsøket...
Må det være enten eller, kan det ikke være både og...
Altså at en del av debatten kan ligge åpent til alles glede, men at noe blir flyttet til et lukked forum...
Forsiktig hilsen Tina
GjenopprettetMedlem
"Tina":
Må det være enten eller, kan det ikke være både og...
Altså at en del av debatten kan ligge åpent til alles glede, men at noe blir flyttet til et lukked forum...
Forsiktig hilsen Tina
Var i grunnen noe sånt jeg så for meg også. For en del av debatten hører selvfølgelig naturlig hjemme i det åpne forumet.
Inger Lise.
Anonymous
Etter mine meninger bør Sjamansonen være åpen for alle..

Åpenhet om det vi driver med er et møst .. og vi har da ingen ting og skjule.
Og når det gjelder den utryggheten som du David nevner ..synes jeg at tryggheten vi har i oss selv bør ligge som en mal for den videre utviklingen innen Sjamanismen.
Og jeg tror det blir meget vanskelig og sile medlemmer som skal komme inn og de som skal holdes uten for ,, Sonen.
En annen ting hva med alle medlemmer som aldri skriver noe her ,, de er jo i utgangspunktet ganske annonyme de og

Mvh
Skapheksa
GjenopprettetMedlem
Selve sjamansonen kommer ikke til å bli lukket

Her er det snakk om å opprette et lukket forum inne i forumet...ett ekstra forum, altså
Ellers er jeg så hjertens enig med deg Skapheksa. Men i ett lukket forum kan den som ellers føler på denne usikkerheten, som er større i sammenheng med enteogen- debatten, få en større trygghet.
Inger Lise.