Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Etter å ha foretatt reiser er det, har jeg erfart, viktig å jorde seg. Jeg har hatt en
egen måte å gjøre dette på, men dette synes ikke å fungere lenger.
Føler stadig at jeg trenger jording og da lurer jeg på om noen her inne har en grei
måte å jorde seg på, som ikke tar så mye tid (da jeg føler at dette bør gjøres
ganske ofte).

Vet at Whitecouger kan noe om dette og ser at han er inne nå.
Takknemlig for svar!
Anonymous
Nei, farsken, no va han borte! :o
Noen andre som har et godt råd?
GjenopprettetMedlem
Det gjør godt å trampe hardt i bakken, få skikkelig kontakt med moder jord.

Ellers så bruker jeg å ha nøttebanding og cola,
det jorder godt.
Når man har lange økter med analyser så er det godt å ty til..
Anonymous
Du verden, funker det?
Jeg har brukt å koble meg til moder jord og trukket røtter opp gjennom føttene,
knytt de sammen i rot/hare-chakraet. Noe som man må bruke litt tid på.
Vel, det høres greit nok ut og jeg skal prøve.
Tusen takk, Samin! :wub:
GjenopprettetMedlem
Bare hyggelig Kira  :wub: 

Det skal ikke så mye til vet du.
Det enkleste er ofte det beste  :icon_biggrin: 

Det skal være Nøtteblanding og ikke nøttebanding.  :lol: 

(Var ikke vits å redigere etter at du hadde svart Kira)
Anonymous
eller den grønne ledninga på nett, he he tulla litt
men æ e enig m samin
ta skoa av dæ å tramp å rist på beina å arma å si at dritten ska ut :wub:
GjenopprettetMedlem
Oi, her var det masse kjekke tips som skal prøves ut :wub: :respect: :eusa_clap: Har dessverre en tendens til å glemme dette, eller gjør det ikke så nøye. Litt ekkelt hvis en skal kjøre bil etterpå da :o :razz: Kunne vært kjekt å prøvd den grønne ledninga og da, så slipper en i alle fall hårgelè :lol: :lol: :lol:

Varme tanker fra Laila :wub:
GjenopprettetMedlem
Sjokolade skal være bra....også tobakk da.....

Jeg også kjenner at å trampe skikkelig bare er helt digg. Ser for meg disse Maoriene og hvordan de tramper og strekker ut tunge...gjøre seg usårbare, farlige og fæle, og gjør som dem. Tror nesten jeg ikke har fælt meg mer jorda enn de gangene jeg har gjort det der. Kommer en boblende glede fra bunn.
W3 [Sitesearch]
Å spise noe mat er god jording  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Hva med å gå barfot?...hehe....går alltid barfot jeg, både inne og ute. Ikke ute på denne årstiden da, men så fort det lar seg gjøre. Hater sokker og sko, hadde muligheten til å springe rundt barføtt året rundt, hadde jeg gjort det.. :lol:

Ellers var det fine råd her ;)

Men et spørsmål, når kjenner man og hva kjenner man, når en jording trengs?
Anonymous
Jeg for min del blir veldig trøtt, ukonsentrert og litt irritabel hvis jeg ikke
får den jordinga som trengs.
Føler meg på en måte litt "distansert" fra hverdagen.

Tobakk, skriver Ulvemor...ikke spise vel?
Jeg røker,og det er mulig det hjelper men tydeligvis ikke godt nok i det siste.
GjenopprettetMedlem
Spis kjøtt og annen rød mat. Ta på deg røde eller brune sokker eller sko, og forsåvidt andre plagg også. Sov på et rødt laken. Gå barbeint inne. Drikk kaffe. Tren, gå lange turer i skog og mark.

Eller gjør visualiseringsøvelser, feks. - At det vokser røtter ut av føttene dine ned i moder jord og henter lavafarget energi opp, At du sender en "krok" eller et sugerør ned i moder jords indre og trekker opp lavalys,
Eller jobb med rotchakra og fyll på rødfarge.

Mvh Stridshjelp
Anonymous
jording e bra etter behandling av dæ sjøl eller du har behandlet andre, vært med på tromming eller reiser.
eller en stresset dag ,
også når tanker gnager i hue , når du ska bli kvitt ting du ikke treng
:wub:  :wub:  :wub:
GjenopprettetMedlem
Kan noen forklare kjapt og enkelt fenomenet jording?
Jeg tror jeg har en forståelse for hva det er, men er likevel litt usikker.

Det går ut på rette fokus på den fysiske, jordiske verden igjen etter f.eks en reise, sant?

Er det noe som kommer fra samisk sjamanisme, indianerene eller begge/alle, kanskje?
Jeg er alltid interessert i bakgrunnen til de forskjellige ritualene og teknikkene av en eller annen grunn  ::)

Ole M
GjenopprettetMedlem
En jeg kjenner sa at han i en konkret situasjon ble så jordet at det brant under føttene...
ER dette jording? Jeg har ikke greie på dette,derfor spør jeg.
GjenopprettetMedlem
Pussig at den tema dukket opp.Etter flere måneder oppe i de høye sfærene ,ble jeg tvunget til å jorde meg,tvunget av ÅNDER.Jeg velsigne dem for det.
Min avjording skjedde nesten umerkelig,gradvis kjørte jeg meg selv opp uten å ta særlig hensyn til jording.Jeg som pleide å snakke om årvåkenhet.  :razz:Jording foregikk i tre dager med uprovosert tramping,følelse av å forlate noe godt oppe i skyene og endte med at jeg sto på jorda klistret fast.Jeg mener ,Jeg kunne løfte foten ,men det kjentes ut som ikke ferdig tørket superlim mellom foten og jorda.Jeg har stått og ventet i 20min til limet skulle tørkes og da kunne jeg gå  uten problem og med en ny erfaring på at jording er viktig. Trampingen har jeg i behold,men følelse av å forlate noe godt oppe i skyene ble erstatet med glede til å komme tilbake til noe godt.Ballanse er viktig synes jeg.Stor respekt for sjamaner som har den kunnskap om å holde på ballansen.  :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :respect: :respect: :respect: :respect: :respect: :respect: 
GjenopprettetMedlem
jeg hadde en reise en gang hvor jeg ble jordet. Jeg visste som vanlig ikke hvor reisen gikk, men da reisen var slutt, skjønte jeg at jeg hadde fått jordet meg skikkelig. Etter det gikk jeg lenge med en hærlig og deilig, varmende følelse under fotbladene.

Denne reisen kan kanskje være fin å visualisere også, den ga iallefall meg god og dyp jording.

http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 7#msg22457
GjenopprettetMedlem
Tom Andresen, han med Aurabildene på messa, sa at når man jorder seg, så skal man kjenne det fysisk i føttene for at det skal virke, enten prikking, trykk eller varme.

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Takk for info!  Stadig nytt å lære
Anonymous
Fyller på listen:

Fysisk aktivitet. Jeg gör afrikansk dans og tramper ordenligt med föttene i marken/gulvet...
men jeg har hört att jogging og ALT fysiskt/praktiskt som man gjör med hendene er bra... som at hugge ved (brenne?), rydde, tömre, ...

Spise kött

En kvinne jeg mötte på en kurs, lugte på en eterisk olja som heter Vetivert (Vetiver grass - Vetiveria zizanioides)

En venn bär röde klär (rotchakrats farge) og spiser röde bär  :P

"Kira":

Jeg har brukt å koble meg til moder jord og trukket røtter opp gjennom føttene,
knytt de sammen i rot/hare-chakraet.

Ja så gör jeg med... hvis jeg ikke danser  ;)
GjenopprettetMedlem
Å legge seg på gulvet en time har god jordings-effekt.
For kraftfull jording kan en finne et tre i skogen som har veltet,og sette seg neri "rot-grava",som blir igjen.
Ellers, alle hull i jorda har kraftfull jordings-effekt.
I skogen detter en ut av radaren til folk,og kan oppleve merkelige deilige tilstander.Dette må også være jording ,tenker jeg.
:wub:           

Vår jord er dypere
en dagen tror.
                F.Nietzche.
GjenopprettetMedlem
For meg hjalp det godt å flytte vekk fra byen :-j

Men utifra Sjamansonen boka (som jeg altid tror heter sjamansönnen dvs son=sönn på svensk og nynorsk, men uansett), så fikk jeg en kjempefin element öving som man kan gjör som förste punkt på reisen. Jeg husker ikke helt hvordan jeg pleide å gjöre den så dette blir kjempe bra for nå skal jeg finne frem boka igjen og gjöre den neste gang jeg reiser, det blir kjempe bra, meen uansett, jeg husker ikke hva man begynner med, men ärlig talt spiller det så stor rolle? Jeg tar uansett altid jord sist pga. det med jording. Og så fort jeg skal gjöre ild elementet blir mine kraftdyr og hjelpere til et samstemt kor som roper Nei! NEI! NEI!! IKKE ILD!! Haha. Så tar de meg til en branntomt så får jeg gjöre litt slukkearbeid istedet...

Oppsök luft. Svev i lufta. La lufta sveve gjennom deg. Bli ett med lufta.

Oppsök vann. Flyt i vannet. Svev i vannet. La vannet flyte i deg og bli ett med det. Finn en delfin!!

Oppsök ild. La deg brenne opp og bli ett med ilden, lek med den (eller whatever, jeg har jo som sagt aldrig gjort denne övelsen så jeg kan bare fantasere. Min övelse blir altid denne: Luft ut röyken. Pass på å ikke puste inn noe. Slukk det som er igjen. Fjern all aske og alle forkullede ting. La vinden blåse vekk röykskyene så sola kommer til. La vilden blåse og regnet falle. Osv.) Men jeg liker å brenne meg opp iblandt, men det kan ikke utelukkes at det har å gjöre med at jeg er litt lei av kroppen.

Så kommer de fineste, jord og rom.

Oppsök rom. Jeg pleier å dra ut i verdensrommet og gjöre om kroppen till en kjempestort krystal rom (ikke spör, bare föl det!!) kjempe spennende övelse.

Så jord, åh dette er så deilig. Jeg står på en eng. det blåser lett og er små fjärlette skyer på himmelen, jorda er fruktbar men er akurat sånn passe törr kanskje sånn slutten av juli fölelse, hvor törre gressstrå stikker opp. Ok, jeg går rett på sak, synk ned i jorden. Kjenn hvordan du synker. Du blir omsluttet av jord på alle kanter, du kjenner den härlige fölelsen av å väre inne i jord, omsluttet av det. Så beveger du deg. som å svömme, elskende med jorda. Så åpner du deg og lar jorda strömme gjennom deg, du kjenner hvordan jord fyller hele deg, flyter gjennom deg, og kiler deg lett i hver eneste celle, hver eneste vrå på kroppen.

Så pleier jeg altid bli et gressstrå når jeg trommes tilbake og vaie i vinden så alle mennesker tror jeg er rusa på noe syntetisk. Det er kanskje litt morsomt at jeg faktisk får en veldig luftig fölelse av å gjöre denne övelsen, men den vedvarende effekten er at jeg blir skikkelig jordet. (og luftet og rommet og vannet!!)

Jeg föler at når jeg er dårlig jorden så mangler jeg virkelighetskontakt. Jeg kan ha vanskeligheter med å styre mine samtaler, og kan bli impulsiv, få vanskeligheter må å finne rett stemmeleie, hodepine, og bli aggressiv og sint hvis jeg ikke er jorda. En gang hadde jeg en kjäreste som var super-jorda, så bare hun holdt rundt meg var det som å vokse fast. Det var utrolig fint, men ettersom jeg er en veldig svevende person lokket ikke hennes dröm om å flytte langt ut på landet og få barn särlig.
Anonymous
"arne h..":

Sjamansonen boka (som jeg altid tror heter sjamansönnen dvs son=sönn på svensk og nynorsk...)

Me too, me too  :lol:  :lol:  :lol:
Jeg har fått öve på å si det höyt; SjamanZOOOOOONEN

Tack för din beskrivelse arne h - ska pröva det!
Bing [Bot]
Her er et råd om hurtig jording. Det er ikke alltid tid for alle de gode jordingene (landkjenning) som har kommet her, men hvis du har lite tid kan du prøve følgende: Finn nærmeste vannkran, skru på kaldtvannskranen, stå jevnt med føttene og hold med begge hender rundt kranen med det rennende vannet . Stå en liten stund, pust dypt noen ganger og kjenn at strømningen i vannet flyter over i kroppen, til føttene, føttene blir tunge, du står på jorda.
Tilstede. Her på jorda nå. ;)
GjenopprettetMedlem
Der er rigtig mange gode råd i denne tråd at plukke af. Jeg selv bruger dansen (østafrikansk dans er godt fordi den har meget tyngde og nedad-bevægelser) Helst barfodet dans og med fokus på rodchakret. Forsøg at lade bevægelserne udgå fra rodchakret. Men havearbejde som lugning er også ganske effektivt. Jeg bruger helst ikke handsker, jeg skal mærke jorden med fingreneog have jordens duft i næsen og selvfølgelig ligge på knæ....Det virker for mig!!!