Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hva? Setter du deg over Gud! Når noen har sagt det til meg, dukker plutselig en skyldfølelse opp av å ha gjort noe jeg ikke skulle ha gjort, igjen.
Eller kan jeg sette meg over Gud? Ja, er svaret mitt, det gjør jeg. Det at en skal lyde Gud er Kirkens lære, ikke min. Gud kan ha mange navn som Altet, Store Ånd. Noen sier Gud er et produkt av alt levendes energi. Andre kaller det for Kilden. Eller det høyere selvet, som da befinner seg noen centimeter over hodet. Kan man virkelig gripe inn og befale denne energien? og hvordan er det i forhold til moralen. Vil det kunne påvirke alle andres høyere selv når vi griper inn og befaler denne energien.  Eller om en kommanderer helbredelse et sted, kan det da skje noe galt et annet sted.
Anonymous
"craftwolf":

Hva? Setter du deg over Gud! Når noen har sagt det til meg, dukker plutselig en skyldfølelse opp av å ha gjort noe jeg ikke skulle ha gjort, igjen.
Eller kan jeg sette meg over Gud? Ja, er svaret mitt, det gjør jeg. Det at en skal lyde Gud er Kirkens lære, ikke min. Gud kan ha mange navn som Altet, Store Ånd. Noen sier Gud er et produkt av alt levendes energi. Andre kaller det for Kilden. Eller det høyere selvet, som da befinner seg noen centimeter over hodet. Kan man virkelig gripe inn og befale denne energien? og hvordan er det i forhold til moralen. Vil det kunne påvirke alle andres høyere selv når vi griper inn og befaler denne energien.  Eller om en kommanderer helbredelse et sted, kan det da skje noe galt et annet sted.

Det kommer an på hva du mener som Gud.......Kilden til alt som er - Mor/Far Gud setter jeg meg aldri over - jeg følger en åndelig retning hvor man skal være mest mulig ett med Mor/Far Gud-bevisstheten. Mye av gudeskikkelsene i åndelige retninger er ikke Kilden til alt som er - men lysmestre. Gud har ikke skapt Bibelen - det er vi mennesker som har gjort det. Og det er endel negative ego-mønstre der sånn.

Høyere Selvet er ikke Gud. Høyere Selvet er en del av Mor/Far Gud. Dess høyere nivå vi kan komme i det åndelige hierarkiet - bevissthetsnivåer det er snakk om - så vil man lettere forstå hva Kilden til alt som er - Mor/Far Gud er for noe.
Man kan kommandere Kilden til alt som er - Mor/Far Gud ved å si dette mantra:

"In the name of I AM that I AM" så kan man kommandere helbredelse.
Jeg er ingen dommer - men å si at "jeg setter meg over Gud" - er i negativ ego-mønsteråndens rike..........Vi er speilbilde av Gud - men det er uendelig mange nivåer dit i Universet. Vi er medskapere og kan skape galakser,solsystemer og det ene og det andre om man når slike nivåer i sine fremtidige selv.

Husk at ordet Gud har blitt ekstremt misbrukt i endel åndelige retninger her på Jorden pga endel negative ego-mønstre som ikke har vært bearbeidet og det har vært mye mørke krefter som har styrt denne verden med en usynlig hånd for å si det på den måten. For å skape rene forbindelser til Mor/Far Gud - så må man jobbe med å løse opp alle negative ego-mønstre i seg selv og først være 100 % ett med Høyere Selv i første omgang - så senere være ett med Kristusbevisstheten og så er det endel nivåer av Melchizedek-bevisstheten. Selv Universets læremester og hovedrektor,Melchizedek har et stykke igjen for å være 100 % ett med Mor/Far Gud......det sier sitt at det å leke Gud eller sette oss over Gud er en vanlig del av vårt aspekter av Negative ego-mønster som får spillerom. Det er bare en kilde og en Mor/Far Gud. Alt annet er skapt av negative ego-mønstre i oss selv. Alle religioner og åndelige retninger snakker egentlig om den samme Guden - men det har som sagt vært mye forkludring av ren informasjon.

En av sykdommene i Menneskeenhetens historie har vært å tilbe andre "guder" - dvs andre mennesker i en eller annen form. I vår såkalte moderne verden så ser endel mennesker opp til kjendiser. De er guder for mange......
Anonymous
Guru er et negativt ladet ord i åndelige sammenhenger for noen. Et annet ord for Guru er lærer. Men i betydning av at man også har en tendens til å se opp til en lærer og nesten tilbe den - og at den styrer ens liv er også noe som tar vekk ens personlige kraft. Man kan lett falle i groper hvor læreren styrer ens tankemønstre og liv. En får de lærerene man fortjener er noe som heter og det stemmer. Man tiltrekker de lærerene man fortjener utifra det nivået man er på i dag. Viktigste oppgave for en lærer er å inspirere til selvstendig tenking og følge ens indre veileder/intuisjon/. Og Jesus sa vel en gang at han lærer andre mennesker til å bli bedre enn han var. Det er et mantra som alle lærere her på Jorden burde lære seg. Det er et mantra fra en STOR åndelig lærer. En ren informasjon som ikke er forkludret av negative ego-mønstre i Bibelen blant annet.
GjenopprettetMedlem
Med Gud mener jeg den samme kilden.
Det er i forbindelse med det å gripe inn, og kommandere healing at spørsmålet om jeg setter meg over Gud har oppstått. Noen mener det er forskjell på å be og kommandere. Det kan være en oppfatning at et menneskets sykdom er guds vilje, og da er oppfatningen at en ikke skal kommandere Gud til å helbrede det mennesket. Dersom en gjør det, setter en seg over Gud og hans vilje. Jeg mener da at med min frie vilje kan jeg gjøre det.
Anonymous
Som jeg nevnte så kan du bruke mantraet "In the name of I AM THAT I AM" - som er et mantra for mor/far Gud ang som kommando-ord for å heale noen. Eller i Mor/Far Guds navn så ber jeg om å få assistanse om healing av den personen osv.... Det er ikke å sette seg over Gud og hans(det er vanlig å si han - men det er jo hun også i bildet..hehe..mor/far Gud er for meg et fint ord) vilje som jeg ser det.

Sykdom er jo en tilstand hos det mennesket - og når noen sier at det er Guds vilje - om å ikke gripe inn - det kommer vel an på om den personen "ønsker" healing og hjelp til å komme seg videre på en måte. Det er ikke Gud som har skapt sykdommen - det ligger i sinnet til den personen. Den har skapt det selv. Å skylde på Gud og andre utenfor en selv er jo også i spor av negative ego-mønstre som man må gi slipp på om å gå videre. Sykdommer,lidelser osv er jo bare illusjoner skapt av vår sinn for noe som er i ubalanse i en selv. Vi er medskapere og skaper alt som skjer i livene våre selv. Det handler om å programmere slik at man slipper å erfare sykdommer,plager og det ene og det andre - og utvikle seg videre.

Gud vil ikke at en person skal være syk. Vi skaper alt det som skjer i livene våre selv. Forstår man essensen i det så vil man ikke skylde på Gud eller hvermann for negative og tunge ting i livene sine. Aksept,tilgivelse,gi kjærlighet og lys og gi slipp er jo veien å gå for å løse opp og heale seg selv. En kan omprogrammere og omskape de problemene man er i,men det er vanskelig for noen å ta tak i en ond sirkel og bare være passive - akkurat som negative ego-mønster vil at vi skal være. Sykdom er viljen til negative ego-mønstre og ubalanse i oss selv om man skal si det på den måten. Ikke Mor/Far Guds vilje....
GjenopprettetMedlem
"craftwolf":

Med Gud mener jeg den samme kilden.
Det er i forbindelse med det å gripe inn, og kommandere healing at spørsmålet om jeg setter meg over Gud har oppstått. Noen mener det er forskjell på å be og kommandere. Det kan være en oppfatning at et menneskets sykdom er guds vilje, og da er oppfatningen at en ikke skal kommandere Gud til å helbrede det mennesket. Dersom en gjør det, setter en seg over Gud og hans vilje. Jeg mener da at med min frie vilje kan jeg gjøre det.

Jeg hører til de som mener at vi ikke kan/skal kommandere healing. Sånn jeg ser det er min kropp bare en kanal,det er jo ikke jeg som healer og jeg kan heller ikke vite 100 % hva vedkommende trenger healing til. Mange ganger har jeg opplevd at vedkommende som ber om healing kommer med et ønske,men når healingen treffer er det noe annet som tydelig er viktigere å heale enn det vedkommende trodde. (uff,beklager den lange setningen :icon_redface:)

Men dette betyr ikke at jeg mener noen setter seg "over Gud". Jeg tror heller ikke på kirkens Gud (altså tolkingen,jeg tror vi alle tror på den samme Gud/kraft/energi). Grunnen til at jeg ber om at healingen skal skje,er mer for å "sette den i gang" og for å få tillatelse fra den som skal få healing .

Det ser jo ut til at enhver finner sin vei. Jeg ser i hvert fall at min måte funker veldig bra for de som kommer hit :respect:
GjenopprettetMedlem
En dame jeg traff en gang presenterte seg som Gudrun - kona til Gud. Hun het Torhild.  ;D
Det hun mente med det var rett og slett at hun syns Gud hadde så mye å gjøre - hun måtte "hjelpe" - og blandet seg på den måten inn i Guds arbeide på jord. Hun var pinsemenighetfrelst.  Og noen ganger hjalp hun til altfor mye - nærmest litt panisk.  ;D Ikke alltid det slår like heldig ut.
Hun gjorde selvfølgelig alt med kjærlighet og i beste mening -  ;D for hun var Gudrun - kona til Gud. :biggrin:

I min verden - i.f.t. å kommandere healing, så kommander jeg "sykdomsånden" - ikke kraften. Fikk utrolig verking i kneet på et tidspunkt - har hund og må gå lange turer - kneet gjorde så vondt at jeg klarte ikke. Jeg lurte på hva som hadde "satt seg" i kneet - for det kom brått og plutselig og ble veldig fort værre. Jeg hadde ikke slått borti - visste jo det. Så jeg ringte Eirik Myrhaug. Alt jeg sa var : "Noe har satt seg i kneet - kan ikke gå tur med bikkja". Det han svarte var : "Det er noen som prøver å stoppe deg - jeg skal blåse det bort". Jeg har vært i "rivende utvikling" i det siste - etter å ha stått stille lenge. Og ja - det er krefter der ute som ikke liker at vi har fremgang - og de prøver å stoppe oss på ulike måter. Det gikk få timer så var jeg allerde mye bedre - dagen etter var kneet helt bara igjen. Eirik hadde blåst det bort. Det er den "ånden" jeg kommanderer. Ikke at healing skal skje - ikke Gud.  :biggrin:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Kan man i det hele tatt sette seg over Gud ved bruk av sin frie vilje?
Man kan si man kommanderer healing fra det høyeste -eller Gud, Det store altet, Store ånd..osv osv .tusen navn. pluss X til.
Man kan be om at healing fra det høyeste skal skje.
Uansett, hvis jeg synes det er greit og gjøre det ene eller det andre, uten og bryte noen andres vilje, har jeg den fulle rett til å gjøre det. Det er min rett i livet....

Craftwolf -i mitt syn mener jeg det er de som uttaller "Hva? Setter du seg over Gud!" som bryter ved din frie vilje(eller rett og slett ikke forstår hva du gjør). Du har da ikke "skadet" noen annens vilje ved og følge din, når det gjelder kommanderingen av healing vel og merke da  :w00t:

Hva man velger for være opp til en selv angående healing, så lenge man ikke bryter ved en annens frie vilje.

Vel, nå er kanskje jeg på vidda.  :o
GjenopprettetMedlem
Å kommandere kraften er ikke å sette seg over Gud, intensjonene bak er noe helt annet.
Å kommandere kraften til det beste er slik jeg ser det er å følge Guds plan.
Universet, det indre og ytre, krever TYDELIGHET, å kommandere blir da å være tydelig og skape et godt utgangspunkt for en god kanal.
GjenopprettetMedlem
Sette seg over Blåbærmannen?

Denne mannen mener Den store ånd/Gud/Blåbærmannen bor i oss alle.
Men det å sette seg over?
Hvordan kan man sette seg over det altomsluttende?
Blir ikke det å sette seg over eksistensen?

Kommander healing, vær ett med kraften, ikke over kraften....
GjenopprettetMedlem
Det jeg ikke skjønner er hvorfor dere kommanderer at healing skal skje?
Det er jo ikke nødvendig.
Som jeg har skrevet før så sender jeg en bønn ut om at den healingen som skal skje må skje,-og det gjør den :respect:
GjenopprettetMedlem
"arkadia":

Som jeg har skrevet før så sender jeg en bønn ut om at den healingen som skal skje må skje,-og det gjør den :respect:

Det kan jo hende du skjønner det hvis du prøver å kommandere...da har du en erfaring å sammenlikne med.

:wub:
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":

"arkadia":

Det kan jo hende du skjønner det hvis du prøver å kommandere...da har du en erfaring å sammenlikne med.

Hvorfor skulle jeg det når den måten jeg bruker funker? :wub:
Og når jeg er motstander av kommandering generelt 8)
GjenopprettetMedlem
"arkadia":

"Inger Lise":

"arkadia":

Nei....men da forstår du hvorfor noen av oss foretrekker å kommandere...  ;D  :innocent2:
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":

"arkadia":

"Inger Lise":

"arkadia":

Nei....men da forstår du hvorfor noen av oss foretrekker å kommandere...  ;D  :innocent2:

Jeg skjønner jo at folk bruker det som funker,men sånn jeg ser det er kommandering en negativ måte å heale på. Det er det jeg reagerer på. For meg er healing en positiv aktivitet og da kolliderer det etter mitt syn om en kommanderer.
Det er jo heller ikke jeg som healer den som trenger det,men krefter utenfor meg som er mye større enn meg.

For meg blir det å påkalle noe annet enn en god healingkraft,-da blir jeg skeptisk :eusa_doh:

Men, for all del dere må jo få bruke den metoden som passer for dere,-bare jeg slipper å bli utsatt for den :wub:
GjenopprettetMedlem
En måte å se på det med å kommandere:

Gud er overalt,  gud er alt, gud er i deg, du er en del av Gud. Hvis man leser Ailos artikkel healing fra det høyeste, eller bruker thetahealingteknikker, så reiser man opp i lyset, blir ett med lyset. Du og Gud er ett, og som noen sier kommanderer du kraften. Da er ikke gud utenfor deg eller en "person" som du må være redd for å fornærme. For når du er ett med Gud, vet du hva som er det høyeste og beste. For å si det slik så får du informasjon om hva du skal "kommandere".

Håper dette er forståelig....

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Noen som kan si noe om thetahealingteknikker da?  :wub:
-høres nokså interessant ut  :w00t:

"Biernna":

Å kommandere kraften er ikke å sette seg over Gud, intensjonene bak er noe helt annet.
Å kommandere kraften til det beste er slik jeg ser det er å følge Guds plan.
Universet, det indre og ytre, krever TYDELIGHET, å kommandere blir da å være tydelig og skape et godt utgangspunkt for en god kanal.

Denne var iallefall mer tydelig enn hva jeg skrev. og jeg er helt enig  :w00t:
GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":

En måte å se på det med å kommandere:

Gud er overalt,  gud er alt, gud er i deg, du er en del av Gud. Hvis man leser Ailos artikkel healing fra det høyeste, eller bruker thetahealingteknikker, så reiser man opp i lyset, blir ett med lyset. Du og Gud er ett, og som noen sier kommanderer du kraften. Da er ikke gud utenfor deg eller en "person" som du må være redd for å fornærme. For når du er ett med Gud, vet du hva som er det høyeste og beste. For å si det slik så får du informasjon om hva du skal "kommandere".

Håper dette er forståelig....

Mvh Stridshjelp

Takk skal du ha,Stridshjelp,for å prøve å forklare for meg :eusa_clap:
Men,jeg er fortsatt ikke enig,-sorry. Jeg er ikke redd for å "fornærme en gud",-men jeg har respekt for den kraften jeg ber om hjelp hos. Jeg er bare et lite menneske og uten hjelp fra denne kraften kan ikke jeg eller noen annen heale. Det er vel det endel leger prøver, og det ser vi jo ikke alltid funker.
Dessuten har jeg i mot kommandering generelt :P
GjenopprettetMedlem
  Vi kan aldri sette oss over alt som er. Vi er jo.
  Vi eksisterer, vi er eksistensen. Vi er energi.
  GUD ( eller hva du vil kalle det for) er energi. Det finnes ingen grenser, men vi flyter i hverandre.Inget hierarki.Ingen over
  ingen under. Jeg setter ikke meg selv over GUD, men en del av den energien. Derfor setter jeg ingen under meg heller ,
  fordi jeg mener vi alle er en del av samme energi ( som noen kaller GUD ).
  Noen som sier, de bare er et lite menneske....vel
  der er problemet; de ser ikke på seg selv som en del av alt ( gud) derfor problemer med befalingen.
  ( snakker ikke bare til deg arkadia, men mange som har problemer med befaling  ;D )
  Jeg mener man kan befale og fortsatt være ydmyk og ha respekt.

Thetahealing funker bra, men man skal være flink til å skrelle løken, og komme til kjernen.

La healingen skje.

GjenopprettetMedlem
Takk for svar. Jeg ser at jeg har nok overvurdert mine evner en smule når jeg sier at jeg setter meg over Gud. Det er godt å se at det er forskjellige meninger. Og at mange har kontakt med denne kraften.

arkadia:
Om du ber eller kommanderer så tror jeg Gud hører deg uansett, det er noe personlig med det forholdet. Sjamanisme er en erfaringsvei, og når en gjør det en føler er riktig, så er det det.
GjenopprettetMedlem
"craftwolf":

arkadia:
Om du ber eller kommanderer så tror jeg Gud hører deg uansett, det er noe personlig med det forholdet. Sjamanisme er en erfaringsvei, og når en gjør det en føler er riktig, så er det det.

Takk skal du ha craftwolf :) Der er jeg i hvert fall enig i noe: at det som føles riktig er riktig for den det gjelder :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
Å ha imot kommandering generelt forteller sin egen historie -og en helt annen enn gjeldende tema.
Vi har alle våre sår og bør vel oppsøke mer av det vi føler mest motstand mot,
MYE lærdom venter der,
man må bare velge å stå i det,
så åpner en ny dør seg..
og etter den døren...
Jeg sier ikke at det er lett, ikke altid, men hvorfor ikke?

Å kommandere er å rette oppmerksomheten mot et problem og få fokus på det, nesten bokstavelig talt for å belyse det.
(Forresten, Arkadia, inneholder din bønn et "amen"? eller "la det (beste) skje? er ikke det en kommandering kanskje?)
En kommandering er forresten noe "rent" for de fleste, et ønske er fullt av "grums" fordi vi går rundt og ønsker alt mulig dagen lang.

En kommandering av kraften..
Er det frekt?
Et hån mot Gud?
Å dømme i Guds navn eller sted er å opphøye seg selv til Gud, dette er noe annet.

Vel...
Flere frekkheter følger.. :P

Man skal OGSÅ se for seg AT ting skjer
OG forvente OG se for seg AT det beste har skjedd.
Man skaper FØRST gjennom tanken,
ETTERPÅ kan det manifisteres i den fysiske verden.

Men selvsagt skal man være ydmyk,
et svært ego slipper lite kraft igjennom :exclaim:
SEO Crawler
Kloke ord der, men hvad med denne -

"Biernna":

et svært ego slipper lite kraft igjennom :exclaim:

Her anbefales ydmykhet, men finnes en god oppskrift (ikke for lite, ikke for mye)?

Kan det fanges i relativt få ord?
Jeg leter etter følelsen som må være der

Ville det være av det gode å få et flygel i hodet, mens man gikk intetanende i en bygate?
Er det slik man lærer ydmykhet? (selv om jeg liker musikk frister ikke akkurat den oppskrifta)

Vent litt....det slår meg at for å bli intet (eller veldig liten) må man bli alt (veldig stor).

Når man blir alt ("blir alt"  :icon_rolleyes:)  inkluderer man automatisk "det andre", det eller den man tenkte seg imot...

For å få til dette (å bli alt og ingenting, ikke anderledes enn eller nødvendigvis likt noen annen ting)
trengs avslappethet. Et minimum av spenninger, mentale såvel som fysiske og følelsesmessige.
Samtidig styrke, dyp ro og konsentrasjon.
Presisjon og klarhet ilag med en slags utvidendelse, rom, ekspansivitet.
Ingen avstengende grenser, men en åpenhet i sitt eget lys og varmen derfra.
For dette lyset kjenner seg selv igjen i alle ting.

Om man så kommanderer eller ber kommer ut på det samme (man kan gjøre begge deler, eller ingen av delene)
GjenopprettetMedlem
1: Ego på - Kommander kraften
2: Ego av - Slipp kraften gjennom
3: Ego på - Energibrudd med "offeret" :innocent2:

(Obs! Mitt ego er visst på i kveld, hehe)
SEO Crawler
Kort og godt.  :biggrin:

Men fase 2, how does it happen.

"Slipp kraften igjennom". Et element av overgivelse. Ego av.
En god fase to avhenger av en klar og tydelig fase 1
En kommando bør av natur være klar og tydelig

Hva med mystikerne som følger motsatt metode, og forfølger det høye gjennom
personliggjøring, forlanging og bønnfalling om den Elskedes eller Vennens nærvær...
En enhetsfølelse som sammenlignes med vin, drunk on the Beloved etc
Her forholder man seg ulikt til "ego". Ego forlanger, bønnfaller...(om sin egen oppløselse?
Det virker merkelig. Samtidig er det jo tydelig at det fungerer når man undersøker tradisjonene.)