Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Har noen et tips på å lindre eller kurere tannkjøttbetennelse? Det gjør vondt!

(¨åsså er jeg lei av suppe...)
GjenopprettetMedlem
Jeg har tre tips ut fra egen erfaring:
* Ta tilskudd av Q10
* Bruk tannkrem med Aloe Vera fra Forever living products
http://www.foreverliving.se/no/vare-pro ... estselgere
Smør i tillegg Aloe vera gel der det gjør vondt 3- 4 ganger om dagen
* Puss tennene med elektrisk tannbørste for da risper du ikke opp tannkjøttet.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Hei Sommersky
Hagetimian er en veldig fin urt. Jeg er kjempebeigeistret for den og bruker den ofte ved betennelser.
Dens egenskaper er bl.a; antiseptisk, bakteriehemmende, virushemmende, sopphemmende, betennelseshemmende, slimløsende, krampeløsende, hostedempende, styrkende, muskelavslappende, immunstyrkende, appetittstimulerende, fordøyelsesfremmende, febersenkende, svettedrivende, urindrivende og sårhelende.
Den brukes bl.a ved følgende tilstander: Hoste, kronisk bronkitt, bronkialastma, kikhoste, sår hals, halsinfeksjoner, lungebetennelse, forkjølelse, influensa, bihulebetennelse, fordøyelsesplager, dårlig appetitt, magetarmkatarr, diaré, tarmgass, magekramper, innvollsorm, infeksjoner i tannkjøtt og munnhule, revmatisme, gikt, muskelsmerter, stivhet, forstuinger, sportskader, leddbetennelser, artritt, isjias, ringorm, fotsopp, trøske, insektstikk, kjønnssykdommer, urinveisinfeksjoner, hudinfeksjoner, lus, skabb, væskeansamlinger, dårlig blodomløp, tretthet, depresjon, dårlig konsentrasjonsevne, dårlig hukommelse, søvnløshet, kutt, sår og svakt immunforsvar.
Gå i en helsekostbutikk og kjøp deg te av hagetimian.
God bedring
RITA
GjenopprettetMedlem
Hva med Ryllik?
Jeg mener å huske at den ble brukt for å stagge blødninger, f eks den månedlige som dere kvinner kjenner best..
Jacobsen
GjenopprettetMedlem
Jeg vet ikke om dette vil hjelpe på tannkjøttbetennelse, og det er kun smertestillende. I tillegg er det vanskelig, kansje. Men dette er hva jeg gjorde med min tannpine, og som jeg gjør med de fleste andre smerter jeg måtte ha:
I visshet om at alt er skapt av lys og lyd, er smerte en disharmoni i kroppen. Tannpinen var uutholdelig, og føltes som en skarp og skjærende "lyd" i forhold til lyden av resten av kroppen min.
Det jeg gjorde var å "tune" ned denne lyden, til den var lik lyden av resten av meg selv. (Det var en plombe som hadde falt ut) Dette gjorde jeg ved hjelp av konsentrasjon og tankekraft, men jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det på en måte som du forstår. Det er vel bare å prøve. Vi kan det alle sammen.
Gud lærte meg hvordan. Du får spørre...
Serpentinus
GjenopprettetMedlem
PS: Dette er over et år siden. Har ikke hatt smerter siden, og jeg har heller ikke vært hos tannlegen.

GjenopprettetMedlem
"Jacobsen":
Hva med Ryllik?
Jeg mener å huske at den ble brukt for å stagge blødninger, f eks den månedlige som dere kvinner kjenner best..
Jacobsen
Det stemmer, du har helt rett i at Ryllik er en fin urt for kvinner, og den er bra for betennelser i munnen både tannverk og tannkjøttbetennelser.
Takk for at du minnet meg på det. :wub:
Kan også skaffes i helsekost.
RITA
GjenopprettetMedlem
Mange fine tipe her....
Skiver av rå hvitløk er også flott å legge direkte på der man har betennelse. Naturens antibiotika.
GjenopprettetMedlem
Takk for gode råd

Jeg noterer for harde livet jeg nå

Kom på noe jeg leste her inne, med å trekke ut verk med kvae, så jeg var ute i skogen i stad og hentet inn noe grankvae, det føltes som det funka litt. Men vet ikke om det har tatt knekken på det. Satt skikkelig godt i denne gangen (er denne herkens visdomtanna som ikke vil helt opp og som ligger irriterer tannkjøttet).
Skal på helsekost i morgen og kjøpe te, resten av det som er nevnt her tror jeg finnes i hjemmet. *krysser fingrene for rask helbredelse nå*
GjenopprettetMedlem
hva med å trekke den visdomstanna?
GjenopprettetMedlem
"brukernavn":
Bare lurer, hva skjer da med visdommen? jeg har igjen tre av mine, men kunne jeg vært enda lurerer lurer jeg på
eller hva sier revene om den luringen
Noen tips?
GjenopprettetMedlem
"brukernavn":
Enig!
Om man f.eks er sulten så spiser man, ikke sant?
Eller ber man da andre bruke tid på råd og healing?
Eller er jeg helt på villspor her?
GjenopprettetMedlem
Tror nok ikke du kunne blitt enda lurere Hjortedanser. Jeg har ingen visdomstenner igjen og jeg er jo ganske lur.....synes jeg selv

Min konklusjon på visdomstennenes gåte er; at visdommen slapp fri/ut når tennene ble trukket. Det blir myyyye visdom det.
"brukernavn":
Jepp, trekk tanna.
GjenopprettetMedlem
Oki, det er et interessant spørsmål....
Kan man heale sult?
Så jeg burde trekke de siste tre? nå lurer jeg meg sjøl...
hvorfor trekke fin tann, skjær vekk tannkjøttet
GjenopprettetMedlem
"Hjortedanser":
Oki, det er et interessant spørsmål....
Kan man heale sult?
Kjempeide!
Nå glemmer vi den tanna og visdommen vi aldri forsto og så healer vi heller Afrika!
GjenopprettetMedlem
Jeg aner hauger og bøtter og kontainerlass med ironi.....
Men for all del...

GjenopprettetMedlem
Ironien skinte vel igjennom der ja...
Seriøst: Mitt råd ang. tann + kjøtt er å skylle munnen jevnlig med kokt vann, når du gjør dette skal du fokusere på det gode i vannet og ikke dine plager.
GjenopprettetMedlem
og slenger du oppi litt tetraolje i det vannet er betennelsen borte, det kom jeg plutselig på...
men ikke svelg tetraolje
takk for påminnelsen Katonka
GjenopprettetMedlem
Bare hyggelig, ikke min mening å være flåsete ovenfor andres plager.
Mitt råd er en energimessig link.
GjenopprettetMedlem
I.f.t. ryllikk, så er det jo bare å plukke blader - tygge på dem.
Det hjelper

GjenopprettetMedlem
Trekk tanna, trekk tanna.....det er ikke så enkelt!

Har såpass sperrer mot å gjøre det, at jeg har akseptert en betennelse i ny og ne framfor det. Desssuten har tannlegen sagt at jeg kan beholde tennene hvis jeg vil (så det så!).
Hjortedanser: vet du om det går ann å skjære vekk tannkjøttet? husker faren min påsto det, men det virka ikke som tannlegen mente at det var mulig. Men jeg husker ikke helt hva han sa, jeg er ikke så klar i hodet når jeg er sånne steder.
katonka: deg om det. jeg ber om råd og hvis folk ikke har tid til å skrive noe, så aksepterer jeg det. Føler det som om jeg er til bry for folk, bare fordi jeg spør om tips? For min del syns jeg det er ålreit å kunne hjelpe folk med sånne småproblemer, det føles bra. Dessuten får en spredd nyttig informasjon. Jeg ser ikke problemet.
GjenopprettetMedlem
"Sommersky":
Har såpass sperrer mot å gjøre det, at jeg har akseptert en betennelse i ny og ne framfor det. Desssuten har tannlegen sagt at jeg kan beholde tennene hvis jeg vil (så det så!).
Hjortedanser: vet du om det går ann å skjære vekk tannkjøttet? husker faren min påsto det, men det virka ikke som tannlegen mente at det var mulig. Men jeg husker ikke helt hva han sa, jeg er ikke så klar i hodet når jeg er sånne steder.
katonka: deg om det. jeg ber om råd og hvis folk ikke har tid til å skrive noe, så aksepterer jeg det. Føler det som om jeg er til bry for folk, bare fordi jeg spør om tips? For min del syns jeg det er ålreit å kunne hjelpe folk med sånne småproblemer, det føles bra. Dessuten får en spredd nyttig informasjon. Jeg ser ikke problemet.
jeg forstår hva du mener. Operasjoner er noe herk. Å trekke visdomstannen er en operasjon. Det er ikke til å stikke under en stol. Man får bedøvelse. Man får fri fra jobben, og man kan ikke ha gym på en uke minst.
Selv prøvde jeg lenge å beholde alle mine fire visdomstenner. Tannlegen sa det var greit å beholde dem, dersom de ikke plaget meg. Så jeg hadde dem en stund. Så trakk jeg den ene nede. Og siden den andre. De to oppe er der fremdeles, og lager ikke problemer slik som sine brødre i første etasje gjorde.
Tingen er den at dersom man går med langvarige tannkjøttbetennelser, og feber som stadig vender tilbake, så kan dette føre til andre lidelser i kroppen. Immunforsvaret blir overbelastet over lengre tid. Kroppen får ikke tid til å ta seg av andre sykdommer som dukker opp. De stadige bakteriene fra betennelsen i munnhulen renner nedover i kroppen, og kan føre til huller i hjertekamrene. (Jeg vet det høres litt kjedelig ut, men det er faktisk sant). Dette er noe tannleger vet. Leger vet det også. Det er også en av grunnene til at folk vanligvis pleier å ta bort visdomstenner som er til plage.
Når dette er sagt, så kan jeg nevne min egen visdomshistorie som en kilde til beroligelse. Da jeg hadde besluttet å fjerne mine tenner, så nevnte min tannlege pris. Han mente jeg hadde penger å spare på å ta kontakt med tannlegestudentene her i byen (!). De fjerner nemlig tenner gratis, som en del av sine eksamensforberedelser...
Da sa jeg nei. Jeg var student på den tiden, og hadde ikke mye penger. Men jeg bad tannlegen min om å henvise meg til den beste og dyreste tannkirurgen som han visste om. Det som skjedde da var at eg kom i stolen til en skikkelig sympatisk og dyktig kar. Jeg fikk egen sykepleier som stod bak meg og passet på at ikke jeg besvimte eller fikk panikk. Tannen ble trukket av disse to empatiske og flinke menneskene. Etterpå fikk jeg sterke smertestillende, og en klapp på skulderen, før jeg ble sendt på dør. De behandlet meg akkurat som et barn, og sa at jeg var flink etter at vi var ferdige.
Jeg kan forsikre deg om at det gikk helt fint. Et halvår senere var jeg tilbake på samme stedet for å fjerne den siste tannen. Det var dyrt. Men jeg syns at det var verdt det. Helsen er tross alt det mest dyrebare man har, og den er verdt å spandere litt penger på. Det er heller ikke nødvendig å plage allmenntannlegen med visdomsoperasjoner, dersom man ser at han plages av tanken på å gå i gang med slike prosjekter. Man har rett på en tannkirurg, dersom situasjonen tilsier det. Om man sendes videre til kirurg, kan for eksemlep være på grunn av at tennene har en litt vanskelig fasong. Og om dette skjer, så vet man at man får en behandler som er dyktig, og som kan sitt fag.
Da synes jeg også det er greit å betale litt ekstra for det. Rett og slett fordi DU fortjener det.
Mvh Br
GjenopprettetMedlem
Hm...takk for langt og informerende svar, brukernavn. Jeg har ikke oppfattet betennelsene som så hyppige og langvarige (feber har jeg ikke hatt). Max en gang i året, varer max en uke, men oftest kortere.
Har lest meg litt opp på nettet nå og for det første så er det visst ikke det samme å ha tannkjøttbetennelse, som det er å ha en infeksjon ved tanna. For det andre vet jeg nå at man kan skjære vekk hud over tanna, så jeg antar at det er det jeg vil spørre tannlegen om først. Leser også at det kan bli komplikasjoner ved operasjon (det kan det vel alltid) og at det er som oftest smertefullt når bedøvelsen går over. Med andre ord....siste løsning
Foresten ser rådene ut å funke da, vet ikke om det var timian, hvitløk eller tankekraft som hjalp, men det gjør ihvertfall mye mindre vondt nå....
GjenopprettetMedlem
"Sommersky":
Det er to ting jeg mener som bør være på plass når man ber om hjelp:
1: Fortell det du mener er relevant for problemet.
(Her mener jeg du unnlot noe ja -og det mener jeg at du bør tåle å høre)
2: Være innstilt på å ta imot den hjelp man får, mao. ikke syte for å kose seg i en offerrolle og bruke andre for å underbygge det.
(Denne får du bestått på, vi har alle våre sperrer)
Jeg har ingen problemer med å bruke tid her, dette er en lekeplass for så mye -jeg koser meg og jeg ville svart med mitt uansett.
Helt generelt for sonen: Selv om man stort sett bare kjenner folk her gjennom det man leser så gir de fleste fra hjertet tror jeg
og sånt synes jeg man skal ha respekt for.
Du og alle andre som leser i denne tråden bør merke seg Brukernavns svar.
Betennelse fra en tann kan faktisk ødelegge hjertet ditt.
En kompis av en kompis fortalte om hvordan hans liv ble drastisk endret av nettopp dette.
Den betennelsen han ikke engang visste han hadde spiste opp store deler av hjerteklaffene hans før det ble oppdaget,
nå er mannen uføretrygdet og livskvaliteten...
Ikke tenk på å skjære bort tannkjøttet, har hørt om slikt, det er nok et siste alternativ.
Gå heller bort og vinn over den sperra di, tenk hvordan seieren vil føles..............................

GjenopprettetMedlem
Det som er så kjipt her nå, er at dine regler, gjør meg til et menneske som ikke respekterer andre sonedeltakere. Jeg blir skurken som tar folk for gitt, eller noe sånt. Fordi jeg klønte med hovedinnlegget.
Jeg kan legge fra meg ditt perspektiv, fordi jeg vet at det ikke handler om mangel på respekt. Og jeg håper at de som leser det her, ser
det og ikke din tolkning.