Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Dette er intet nytt, men har vært i omløp siden femtitallet.
Hva sier sjamanismen? Man har sikkert uttalt seg.

Ifølge Paul McLean har menneskene tre hjerner - eller hjernekomponenter - som stammer fra forskjellige tider i utviklingshistorien. Den eldste delen kalles reptilhjernen, så følger det limbiske systemet som vi har til felles med pattedyrene, og på toppen, som et nytt arkeologisk lag, troner neocortex som kun pryder de høyere primatene og homosapiens.
Reptilhjernen kontrollerer rigide, ritualistiske og tvangsmessige handlingsmønstre - så McLean,
and "is filled with ancestral memories". Spirituelle tradisjoner operer gjerne med en lignende tredeling.
Se linken for mer...

Jeg tror innenfor sjamanismen får denne eldre delen rett og slett tildelt en langt mer positiv rolle...med rom for foredling, især når alle tre deler kommuniserer på best mulig måte.

It is interesting that many esoteric spiritual traditions taught the same idea of three planes of consciousness and even three different brains. Gurdjieff for example referred to Man as a "three-brained being".  There was one brain for the spirit, one for the soul, and one for the body.  Similar ideas can be found in Kabbalah, in Platonism, and elsewhere, with the association spirit - head (the actual brain), soul - heart, and body in the belly.  Here we enter also upon the chakra paradigm - the idea that points along the body or the spine correspond to nodes of consciousness, related in an ascending manner, from gross to subtle.

http://www.kheper.net/topics/intelligence/MacLean.htm
GjenopprettetMedlem
Spennende dette Susy, var innom dette i Pyrenèene i sommer
og når man klarer å koble ut Cortex`n og den limbiske
og lar reptilhjernen slippe til...
da blir man i ett, da er det sansene som styrer og inget ego får råde
Anonymous
"susy guts":

Gurdjieff for example referred to Man as a "three-brained being".  There was one brain for the spirit, one for the soul, and one for the body.  Similar ideas can be found in Kabbalah, in Platonism, and elsewhere, with the association spirit - head (the actual brain), soul - heart, and body in the belly. 

Litt off topic, men siden du nevner Gurdjieff kom jeg på at jeg fikk tilsendt en link av en venn om Gurdjieff Society i Norge. Der det skal det arrangeres et seminar den 15. og 16. september i Oslo.  Seminaret omhandler indre transformasjon og økologi. Foredragsholder er Ravi Ravindra som er professor emeritus i religionshistorie og fysikk i Canada.
http://www.gurdjieff.no/

Tilbake til temaet så mener jeg at jeg tidligere har lest om dette, og om reptilhjernen, i en artikkel eller bok av Gaup.  Eller ihvertfall et sted på Sjamansonen. Men man husker kanskje feil, eller så har man drømt. Og siden Passopp fremdeles har ferie får jeg vel sjekke det opp selv en annen dag.
GjenopprettetMedlem
Spænende stof, dette Suzy. jeg kom på de forfedre-gudene med reptil-hoder,som mange flere har rapportert om etter besøk i den andre verden.

(Harner, f.eks i sjamanens vei).

Det er noe fascinerende over selve ordet  R e p t i l ,transformasjon,evne til å gå i ett med(Wolf)& omgivelsene,kraft!

((I am the lizzard king,i can do anything!!)) -Jim Morrison.
GjenopprettetMedlem
Artig for meg at det kommer opp :) Hadde for få uker siden en liten periode hvor jeg jobbet med dette. Forteller så kort som mulig litt om det....

Jeg har en god stund vært i bevissthet om at jeg ikke har vett nok til å ta til meg på basalnivå. Har hatt ulike reiser og opplevelser om det uten å kjenne at jeg kom helt i mål.....sikkert pga det brømte lag på lag prinsippet. Men altså for noen uker siden bestemte jeg meg for å se på dette igjen. Jeg fikk en ide om at det handlet om den eldste delen av hjernen. Og rett før reisen jeg foretok kom til meg en skapning som jeg tidligere har truffet på og så vidt har vært i kontakt med på reiser.....en Varan. En slik en som er den største gjenlevende øgla som lever i dag. Den finnes kun på en bestemt øy et sted i Stillhavet etter hva jeg kan huske. For meg har den vært et symbol på grådighet og nesten meningsløshet og jeg har ikke skjønt hvorfor Gud har skapt noe så stygt og egoistisk som det svære, giftige slimsiklende monsteret. Jeg synes grådighet er et av det aller største problemet menneskeheten sliter med og ønsker så ikke å være grådig selv.

Men jeg skjønte jo at denne hadde noe å fortelle meg.

Det som kom ut av reisa for meg var at denne skapningen og reptilene representerer en viktig grunnleggende bit i evolusjonen for Moder Jord. Vi har alt å takke dem for grunnarbeidet de har gjort i skapelsen og for den bevissthet de også har gitt oss i form av reptilhjernen. Varanen viste meg hvor naturlig og selvfølgelig det er at jeg skal TA det jeg tilbys.....uten skam og skyld, og sikkert falsk beskjedenhet. Det å kjenner på dens energier gjorde noe med meg....jeg kjenner nå en større aksept for mine fysiske behov.

Den viste meg også dette som jo er kjent vedr øglene, det at de tilhører drømmetiden der hvor verden skapes til liv. Varanen var ikke bare et stort giftig gap som slukte og slukte....den hadde også samme egenskaper som andre mindre farlige øgler. Den ble etterhvert nesten søt :)

Jeg har lurt på noe vedr reptilhjernen. Kan det være slik at når vi integrer noe helt ned på reptilnivå i oss selv, så er det virkelig integrert....det er jo der vi handler totalt instinktivt??

UlveMor
Anonymous
Jeg tror du er inne på noe her Ulvemor.

Inne i reptilhjernen ligger mye basisk, aggresjon er det enkleste å komme i kontakt med, men også my godt...

Og det er vel få dyr som er så basisk orientert og spesialisert som øgler, tenker spesielt på slanger som lever i måneder med å fordøe gammel mat og gjør så lite som mulig, bare eksisterer, altså er..

Ikke at jeg har lyst til å ha det slik...
GjenopprettetMedlem
"UlveMor":

Jeg har lurt på noe vedr reptilhjernen. Kan det være slik at når vi integrer noe helt ned på reptilnivå i oss selv, så er det virkelig integrert....det er jo der vi handler totalt instinktivt??

UlveMor

Nettopp, der ligger instinktene og det intuitive. Tenk deg tilbake til den gang jegerne skulle felle en f.eks. mammut for å overleve. De visste intuitivt hvor de var, hvor de gikk etc,  den gang var det reptilhjernen som var aktiv og det handlet om å overleve. Uten instinktene og det intuitive som første skanse ville det vært vanskelig å overleve.
Fortsatt har vi dette i oss, men Cortex`n og egoet har overtatt styringa. De fleste av oss har hatt øyeblikk hvor vi har ubevisst åpna opp og latt reptilhjernen ta over, og da skjer ting. De fleste av oss har også sikkert merket i en eller annen sammenheng at vi "scanner" omgivelsene for å fastslå om det er noe som truer oss, og dette er også overlevninger fra reptilhjernen
GjenopprettetMedlem
Reptilhjerne.....
Lag på lag....
Heilt seriøst trur eg me allereie har store problem med å tenke med det ytterste ,vesle laget me har.
Kvifor bruke tid på å studere på dette av alle ting?

Om det er ein liten gekko der inne ein stad,så får han neimmen ikkje komme ut her i gården! :moreevil:
Med skrekk tenkjer eg på andre reptildebatter eg har observert i new age-forum...
Der hadde mang ein slemme og konspirasjonskåte politikar tydlegvis fått tildelt mest av den rituelle,tvangsmessige og rigide hjernemassen...
(beklager,for mykje røntgenstråling i dag :icon_redface:)
Men lykke til,den som vil bruke tida på jorda på å styrke,balansere og integrere reptilet i seg. :icon_confused:
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Reptilhjerne.....
Lag på lag....
Heilt seriøst trur eg me allereie har store problem med å tenke med det ytterste ,vesle laget me har.
Kvifor bruke tid på å studere på dette av alle ting?

Om det er ein liten gekko der inne ein stad,så får han neimmen ikkje komme ut her i gården! :moreevil:
Med skrekk tenkjer eg på andre reptildebatter eg har observert i new age-forum...
Der hadde mang ein slemme og konspirasjonskåte politikar tydlegvis fått tildelt mest av den rituelle,tvangsmessige og rigide hjernemassen...
(beklager,for mykje røntgenstråling i dag :icon_redface:)
Men lykke til,den som vil bruke tida på jorda på å styrke,balansere og integrere reptilet i seg. :icon_confused:

Skjønner "gekko" henvisningen din  :lol:
men reptilhjernen er etter min forstand bare ett annet navn/bilde på gamlehjernen,
og jeg presiserer at det er urinnstinktene/det intuitive jeg viser til
og streber ikke etter å være/bli ett reptilhue  :w00t:
eller kanskje en liten gekko
GjenopprettetMedlem
Godt du tek det pent ,Wolf,at eg var litt spontant surmaga her.. :icon_redface:
Gekkoar e fine med fine små føter,folk e fine og.
Eg skal leige heile "Det var ein gong eit menneske" på dvd,og lære meg det heile på nytt i natt.
Omvend meg gjerne,vis det er mogeleg. ;D
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Godt du tek det pent ,Wolf,at eg var litt spontant surmaga her.. :icon_redface:
Gekkoar e fine med fine små føter,folk e fine og.
Eg skal leige heile "Det var ein gong eit menneske" på dvd,og lære meg det heile på nytt i natt.
Omvend meg gjerne,vis det er mogeleg. ;D

omvending driv je itte med,
men derimot å se "Det var ein gong eit menneske"
det kan je bli med på  ;)
GjenopprettetMedlem
Takk for interessant link, Susy Guts. Dette vil jeg studere litt nærmere.

Setter inn sitat fra linken, da det ser ut til at den limbiske hjerne er med å styrer instinktene hos de eldste pattedyrene:

The Limbic System (Paleomammalian brain) .  In 1952 MacLean first coined the name "limbic system" for the middle part of the brain.  It can also be termed the paleopallium or intermediate (old mammalian) brain.  It corresponds to the brain of the most mammals, and especially the earlier ones.  The old mammalian brain residing in the limbic system is concerned with emotions and instincts, feeding, fighting, fleeing, and sexual behaviour.  As MacLean observes, everything in this emotional system is either "agreeable or disagreeable".  Survival depends on avoidance of pain and repetition of pleasure.
Anonymous
Takk for interessen!
- siden du tar opp det limbiske systemet, bluestorm:

James Olds har også kommet frem til at det finnes et "reward center" eller "pleasure center" i det limbiske systemet hos f.eks. rotter.
Hvis rottene oppdaget at de kunne stimulere dette området ved f.eks. å trykke på et pedal, da kunne det skje at de holdt på febrilsk  - opptil 7000 trykk i timen - inntil de døde av utmattelse. (Olds, 1958, 1975)

Nyere forskning har brukt denne type stimulering til å styre dyrs bevegelser ved hjelp av electroder. (Sanjiv Talwar, 2002)

nn: takk for info om Gurdjieff!

teleterkji: jeg også kom til å tenke på synene av reptilaktige vesener beskrevet av Harner og andre. Det er derfor jeg startet tråden!

Wolf: kunne vi muligens få høre bittelittegrann mere om Pyrenéene?
        da snakker jeg ikke om geogrfiske forhold..

Ulvemor: ... synchronicity...
                 SPONTANEITET... ER DET DEN MENNESKELIGE, FOREDLETE
                UTTRYKKSFORMEN NÅR DEN INSTINKTUELLE ARVEN ER TILEGNET
                OG INTEGRERT?

Så du ser, Final Tribe, jeg prøver å snakke om menneskene...

Tilbake til "pleasure"senteret:
Spørsmålet er om disse dramatiske oppdagelsene kan overføres til mennesker.
Ifølge Deutsch, 1972, og Hooper & Teresi, 1986, erfarer mennesker en positiv følelse ved slik limbisk stimulering, men forsøkspersonene deres ble ikke drevet til de samme ytterlighetene som rotter.

Det diskuteres om hemmeligheten bak avhengighetssyndromer ligger i det limbiske
"center for pleasure". ( Blum, 1996)

Etter David Myers, Worth Publishers, New York 2004
GjenopprettetMedlem
Hei,jo,skjønner no kanskje kva du prøver seie,Susy,fekk berre eit snev av reptilvemmelse pga. alldeles dustete reptildebatter eg har sett andre stader.
Kanskje er den politikaren egentleg ein reptil,kanskje er den folkegruppa reptilar osv.....you know :lol:
AdsBot [Google]
"Wolf":

Fortsatt har vi dette i oss, men Cortex`n og egoet har overtatt styringa.

hmm, tenker på dette..
Reptilhjernen var altså utgangspunktet for vår menneskelige hjerne,
det er den hjernedelen som styrer EQ (den emosjonelle intellegensen).

Er det ikke EQ som styrer egoet?
Anonymous
ingen dom tanke Final Tribe alle har vel forskjellige utganspunkt inn til livet på vår jord så hvorfor skulle det ikke være reptiler i menneskekropper,har fått opp bilder av reptiløyne som var fulle av kjærlighet om det var meg fra tidligere liv eller vesner fra andre planeter vet ikke jeg  :badgrin: har ikke lest disse reptildebattene ingenting å alt er mulig...you know  :lol:
GjenopprettetMedlem
Det appellerer heilt klart ikkje til meg,slik det er framstilt i diverse kontekstar.
Til og med reptilar hadde sikkert fått øydelegt søvnen sin.... :lol:
Anonymous
Ja, det er en del merkelige konspirasjonsteorier der ute angående reptiler, Final Tribe!
Det har jeg også fått med meg. Ikke snakk om antatt snillhet der...

Noe annet er indre opplevelser som Ulvemor og Bast sikter til.

Her er en heller morsom, anskuelig beskrivelse av reptilhjernens virke:

2 - Simply driving causes temporary and maybe even long-term mental harm, since driving and all fast-reflex activities use `animal-thinking' cerebellum - which accounts for addictiveness of arcade games and fast driving.  Results in anti-social, abusive behavior, especially in males. ref-702 & 702a

http://sjaman.com/forum/index.php?actio ... replies=16

oops, det er denne referansen jeg ville lime inn:

http://www.perceptions.couk.com/conscious.html
han har en artig tilnærming til reptilspørsmålet, se også følgende om frykt:
http://www.perceptions.couk.com/fear.html
GjenopprettetMedlem
.."for jeg er en trailersjåføøør...lalala"
:lol:
GjenopprettetMedlem
Hmmm....du er pågående med å få svar her, Sweet Susy....   
La du inn den linken med hensikt?  :innocent2:

Masse interessant info i denne tråden!  :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
Mykje betre å spørje rett fram.... :lol:
GjenopprettetMedlem
"Liljee":

"Wolf":

Fortsatt har vi dette i oss, men Cortex`n og egoet har overtatt styringa.

hmm, tenker på dette..
Reptilhjernen var altså utgangspunktet for vår menneskelige hjerne,
det er den hjernedelen som styrer EQ (den emosjonelle intellegensen).

Er det ikke EQ som styrer egoet?

Jeg tenkte også på dette. Men det ser for meg ut som om det er den limbiske hjernen som styrer den emosjonelle siden i oss, ref. mitt sitat ovenfor. Men jeg synes spørsmålet om hva som styrer egoet er og blir komplisert.

Det hadde vært fint å få litt utdypelse fra Wolf om dette. :icon_cool:
GjenopprettetMedlem
Jeg leste et sted i linken øverst, at reptilhjernen er våken, selv under den dype søvn. her finner jeg en mulig logisk forklaring på at noen mennesker kan drepe under søvngjengeri, selv sine egne familiemedlemmer. Dette skjer hvis de blir forstyrret. Nylig så jeg også et program om sexomnia, personer som har sex med partneren mens de sover, og det kan være voldelig sex, som skremmer partneren. Men de er umulige å snakke til, da de ikke er våkne, og handler på rent instinkt. Når de våkner husker de ingen ting av det hele.
Skremmende perspektiver, men interessant at de nå forsker på dette. Så vidt jeg registrerte, så var ikke reptilhjernen nevnt i programmet.
Av den grunn tror jeg ikke på å koble ut resten av hjernen, men heller gi en åpning til de instinktive deler i oss, i samhandling med og overvåking av et bevisst selv.  ;D
Anonymous
"Inger Lise":

Hmmm....du er pågående med å få svar her, Sweet Susy....   
La du inn den linken med hensikt?  :innocent2:

med de beste hensikter, selvsagt

hihi- det er feil link
retter opp nå
ved å redigere og føye til den linken jeg hadde i tankene
GjenopprettetMedlem
"bluestorm":

Det hadde vært fint å få litt utdypelse fra Wolf om dette. :icon_cool:

Bluestorm, jeg skal forsøke å utdype hva jeg mente,
skal forsøke å skrive det forståelig, kommer tilbake seinere