GjenopprettetMedlem
syntes ikke jeg fikk et seriøst svar tilbake.
Den eneste hensikten jeg opprinnelig hadde med å henvise til artikkelen var å vise den fram til flere, til ettertanke. Jeg hadde faktisk ikke til hensikt å skape en diskusjon. Du fikk derfor et seriøst svar når jeg henviste til ordboken, særlig med tanke på at innleggene dine ikke virket seriøse.
Jeg har opplevd en rekke ganger at flere her sender ut meldinger som er uklare, off topic, mangetydige og lite egnet som bidrag til en sakelig debatt. Jeg har begynt å forstå hvorfor forskere ikke deltar i åpne fora på nettet. Det blir for mye tull. På den annen side er jeg forsåvidt ikke
imot tull, og når jeg føler for det kan jeg fint legge meg på samme linje som for eksempel Teleterkji, men ikke forvent da at jeg tar debatten eller dette nettstedet spesielt alvorlig. Sorry.
GjenopprettetMedlem
Eg vedder 100 kroner på at du Winsnes ikkje kan dikte dikt med paganistisk/tradisjonell heksekunst-aktigt tilsnitt,eller utlevere deg sjølv i nokon grad til oss?
Kanskje ville debatten få et anna preg vis du prøver stå fram som eit menneske,og ikkje som ein forskar.
Skulle tru du visste dette.
Eg trur også du veit at dei fleste her inne ikkje akkurat syns smartshopkulturen i Amsterdam og andre stader med unge menneske som ruser seg frå liv og mental og fysisk helse på flein,andre enteogen, alkohol og narkotika,er særleg smart.
GjenopprettetMedlem
Eg vedder 100 kroner på at du Winsnes ikkje kan dikte dikt med paganistisk/tradisjonell heksekunst-aktigt tilsnitt
Det er blant annet slike utsagn som gjør debatten useriøs.
Er det mulig å være et menneske på internett? Er det ønskelig? Jeg foretrekker å møte mennesker ansikt til ansikt.
Jeg er klar over at mange her er kritiske til lettvint bruk av enteogener.
GjenopprettetMedlem
"AndreasWinsnes":
Er det mulig å være et menneske på internett? Er det ønskelig? Jeg foretrekker å møte mennesker ansikt til ansikt.
Dette er et såpass interessant spørsmål, at jeg ble fristet til å svare. Denne tråden er jo forlengst 'off topic' likevel.
Internett er for mennesker, skapt av mennesker. Hvordan er det mulig å IKKE være menneske?
Denne sonen, dette forumet inneholder mye annet enn debatter vedr. sopp og entheogener. Her har flere mennesker åpnet seg og lagt ut sjela si (meg selv inklusive), og vist at vi er nettopp mennesker. Dette har vært med å gjøre sonen til en kraftsone, noe som er adskillig mer betydningsfullt, i mine øyne, enn tørre saklige debatter.
Så ja, det er mulig - det er til og med ønskelig å være menneske(lig) på nettet. Sjamansonen er et vellykket prosjekt i så måte, da vi har klart å skape en atmosfære av tillitt og forståelse her. Og det på tross av uenigheter og turbulens.
Du trenger selvfølgelig ikke ta dette seriøst, som du sier ovenfor. Det som forundrer meg er at du da bruker tid på å skape en debatt som er så til de grader meningsløs som denne tråden her. Side opp og side ned med bare tull.
Dette er min saklige mening.
Og med dette har jeg sagt det jeg vil si her.
GjenopprettetMedlem
Bluestorm!

Takk!
Dette støtter jeg virkelig opp om!

GjenopprettetMedlem
Det som forundrer meg er at du da bruker tid på å skape en debatt som er så til de grader meningsløs som denne tråden her.
Forundring er bra. Tror til og med det har blitt skrevet en sang i den retning.

Anonymous
"Final Tribe":
Når det er sagt; for meg er sopp Vår Herres julepynt som han har gløymt å pakke ned att.
Og dette er for meg intet mindre enn årets beste kommentar!

GjenopprettetMedlem
"AndreasWinsnes":
Eg vedder 100 kroner på at du Winsnes ikkje kan dikte dikt med paganistisk/tradisjonell heksekunst-aktigt tilsnitt
Det er blant annet slike utsagn som gjør debatten useriøs.
Jeg er klar over at mange her er kritiske til lettvint bruk av enteogener.
Kven seier kva er useriøst? kva
er seriøst i denne kontekst du sjøl legg opp til her?
Du har tilgode å svare på det,men kva forventer du eigentleg? generellt sett?
GjenopprettetMedlem
De fleste vil ut fra sunn fornuft hevde at seriøs argumentasjon vil si å presentere saklige argumenter som er nyanserte og godt begrunnet, helst empirisk. Det er å være on topic, styre unna ad hominem-argumenter, og bidra med noe nytt til debatten. Svar i form av poetiske vendinger kan også være verdifulle, men bør ikke brukes som en lettvint måte å unngå saklig kritikk. Ubegrunnet synsing, slengbemerkninger, zen-floskler og for mye sarkasme blir useriøst.
Nesten alle innlegg jeg har lagt frem i dette forumet har fulgt disse kriteriene inntil folk har kommet med useriøse tilbakemeldinger. Da kan det hende at jeg svarer med samme mynt siden jeg i utgangspunktet mener at et nettsted som kaller seg en sjamansone er useriøst.
I et akademisk forum ville jeg aldri argumentert slik jeg gjør en rekke steder her ganske enkelt fordi alle i et slikt forum argumenterer saklig. På den annen side kan dette nettstedet ha en større underholdningsverdi enn akademiske fora
Men jeg vil tilføye at det finnes langt verre ting enn å være aktiv på denne sonen, og jeg mener generelt at man helst ikke bør dømme andre mennesker, så dersom jeg hadde møtt noen av dere ansikt til ansikt, ville jeg vært langt mer ydmyk og vennlig enn når jeg skriver her på denne computeren. Det viktigste er at vi er alle mennesker. Hva vi mener og gjør er sånn sett underordnet, tross alt.
GjenopprettetMedlem
Med dette sler eg meg til ro med at eg eigentleg ikkje har vore særleg usakeleg i tråden,og at Winsnes sikkert tykkjer at også eg er ei grei og likande dame.

GjenopprettetMedlem
Klart det!

Anonymous
Jeg ønsker å utlikne denne kjedelige og dødelige tråden om sopp med levende,skapende og plantelærer TEONANACATL info om bøker og spesielt sistnevnte som jeg leser pr i dag som jeg synes er veldig bra. Og om noen synes sopp er bortkastet og ikke burde ha eksistert så får de studere disse bøkene og spesielt MUSHROOM WISDOM kjenner jeg meg selv mye igjen i egne erfaringer og forfatteren forklarer sine erfaringer på en veldig konstruktiv måte
FOOD OF THE GODS av Terrence McKenna er en klassiker.
SACRED MUSHROOM OF VISIONS - TEONANACATL av Ralph Metzner er også en solid bok om emnet.
Og begge kan fåes kjøpt via Amazon.com blant annet.
Jeg leser boka MUSHROOM WISDOM - HOW SHAMANS CULTIVATE SPIRITUAL CONSCIOUSNESS av Martin W. Ball
Her er litt utdrag av boka, som jeg synes er veldig bra - jeg kjenner meg mye igjen i det han sier om erfaringer med soppen Teonanacatl og liker måten han skriver på:
Luis Eduardo Luna(har 30 års erfaring med ayahuasca og er seremonileder rundt omkring i Europa og er også vitenskapsmann) sier dette om boka:
"An excellent guide to the use of sacred mushrooms as tools in the quest for knowledge of the true self."
Martin Ball:
"Mushroom wisdom is a guide to shamanic techniques for cultivating practical spirituality. In indigenous contexts,sacred plants are understood to have the power to teach essential knowledge and to bring seekers to states of divine consciousness."
MUSHROOM SPACE IS A DIVINE SPACE
"Anyone can eat mushroom and experience the profound mindmanifesting powers of the sacred plant,but actually using them with intent and purpose for spiritual development requires certain techniques."
A SPACE OF SPIRIT,MIND AND MEANING
"When using mushrooms as spiritual tools,they become plant teachers. Seekers(spiritual) only need learn to listen to how they communicate and how they impart their lessons."
A SPACE OF BEAUTY AND WONDER
"What do the mushrooms teach?Primarily,mushrooms teach about the self. They open seekers up to the processs of their own mind and their means of reality construction. They teach seekers about who and what they are."
IT IS TOTALLY OTHER AND UNKNOWN
"When approached as teachers,the mushroom experience,while profoundly joyful, is primarily work. Learning is work. Understanding our true self is work. Understanding the nature of the mind and our construction of reality is work. But it is work with profound rewards."
YET,IMMEDIATELY FAMILIAR AND INTIMATE
"Mushroom wisdom offers guidance through this potentially difficult and harrowing process. The starting point of any genuine spiritual quest is with the self. When we begin to understand self,then we can begin to know the Universe in which we find ourselves."
Martin W.Ball holds a doctorate in Religious Studies with an emphasis on Native American religions and spiritual traditions,comparative mysticism,and shamanism. He studied ritual and traditional healing with the Mescalero Apache medicine people in New Mexico. Martin is avid musician/composer and plays didjeridu,percussion, and Native American flute. He lives in the Santa Ynez Valley in Southern California with his wife and daughter.
Anonymous
Det dødelige og farlige med å jobbe med kraftplanter inkl sopp er om man ikke vet hva man går til og ikke er vant med å jobbe med sin mørke sider for å balansere lyse og mørke sidene i ens bevissthet,som er vanlig åndelig arbeide. Soppen og lignende planter er uhyre direkte,ærlige og ganske klare på hva vi bør tak i livet her og nå og om noen fokuserer på dem for moro skyld - uten å se på det som åndelig arbeide ang å jobbe med mørke sider blant annet. Så vil det jo komme som et sjokk for disse....når de møter sine mørke sider. Det skal ikke gå utover de som kan og vet hvordan en skal jobbe med disse plantene inkl sopp. Soppen er en stor lærer ang vårt multimensjonale potensialet og se bak illusjonene her i livet. Og kan lære oss mye på mange måter. Men det var dette med intensjoner og se på det som åndelig arbeide. Da blir soppen en solid plantelærer som åpner opp for visdom,innsikt og healing i livet. Og slørene til vår multidimensjonale potensialet vil bli mindre og mindre. Ang settinger så finnes det noen som er sine egne seremoniledere og kan jobbe med den alene. Så det skal man også respektere og ikke se ned på. For meg er p. mexicana cubensis en stor sjamanlærer. Den er ikke preget av egoet blant annet,som menneskelærere kan iblant være.
Jeg jobber med den litt i blant og det er hardt arbeid hver gang. Og nye perspektiv dukker opp i mitt sinn. Og den lærer meg mye og gir meg mye - mye a-ha opplevelser. Jeg er en god venn av soppen og den er en fin alliert i mitt åndelige arbeide for å få ut mest mulig av mitt multidimensjonale potensialet. Og programmeringen i samfunnet på mange områder er noe jeg er bevisst på å endre og har endret. Soppen smaker som jord - og av jord er du kommet og jord skal du bli. Tjohei.

Undertrykkelsesånden lever i beste velgående i denne tråden. Trist å observere. Jeg sender healing til denne tråden via mine SOPPlærere.
Teleterkij er blant de som er her inne som vet mye om sopp. Ta kontakt med han om du er nysgjerrig på sopp. Han er en erfaren sopp-sjaman.

Ha en fin dag.

GjenopprettetMedlem
Fin utligning,David.

Eg har nokre spørsmål om dette med plantelærarar innanfor klassisk sjamanisme generellt:
Kor ofte vart plantelærarar benytta av sjamanen?
Fins det noko øvre el. nedre begrensing på slikt?
Vart det brukt dagleg, mest i felles ritual -eller sjelden,når det virkeleg var behov for det?
Kan det tenkjast at sjamanar rett og slett vart avhengige av denne måten å tyde verden og menneska på?
Det fins sjamanar i områder av verda der det ikkje veks slike planter.
Vil du seie at deira form for sjamanisme mangler noko essensiellt?
Det fins og kulturar der faktisk gjær(alkohol),var eit skatta middel for å oppnå forandra bevissthet,og dette vart nytta av sokalla sjamanar,medisinmenn el.
Er dette ein mindreverdig måte å søke endra bevissthet på?
Berre lurer på kva du tenker rundt det,siden eg ikkje les særleg enteogenbøker sjølv.
Wikipedia har denne utførlege linken om psilocybin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Psychedelic_mushrooms
Er infoen i den grei,sett frå ein norsk sopp-sjaman sin ståstad??
AdsBot [Google]
"Final Tribe":
Så vidt jeg vet, finnes det enteogener over hele verden i en eller annen form.
Alkohol har (etter egen erfaring

) den motsatte virkning, iogmed at den jorder.
GjenopprettetMedlem
"Liljee":
"Final Tribe":
Så vidt jeg vet, finnes det enteogener over hele verden i en eller annen form.
Alkohol har (etter egen erfaring
) den motsatte virkning, iogmed at den jorder.
Jaså? -vel,ikkje alle folkeslag har brukt dei i stor grad,i allfall?
Det fins meir vel sjamanisme enn det fins bevissthetsendrande/religiøs etnobotanikk?
Vel,vis du søker jording el. jordiske ånder,er vel alkohol ok?
Korleis jorder alkohol,forresten?was meinst du eigentlich?
AdsBot [Google]
"Final Tribe":
Jaså? -vel,ikkje alle folkeslag har brukt dei i stor grad,i allfall?
Det fins meir vel sjamanisme enn det fins bevissthetsendrande/religiøs etnobotanikk?
Vel,vis du søker jording el. jordiske ånder,er vel alkohol ok?
Korleis jorder alkohol,forresten?was meinst du eigentlich?
Ingen expert på området, men planter har så vidt jeg vet blitt/blir brukt i alle verdensdeler.
I motsatt fall, hvor har det
ikke vært i bruk?
Alkohol sløver sansene, istedet for å skjerpe dem.
GjenopprettetMedlem
Må sjekke det opp,men ikkje alle har plantelærarar,eskimoar td.
Meiner du derfor at sløvhet er det same som jording??
(Eg må gå no,derfor svarer eg ikkje i kveld.)
AdsBot [Google]
Grønland har et rikt planteliv, og det skulle ikke forundre meg om det dukket opp en og annen flein der også

Nei, det mener jeg ikke. Jorde seg kan man på bedre måter også.
Anonymous
Många intressanta spörsmål Final Tribe.
Ser fram emot att någon svarar på alla.
Alkohol verkar som en avstängning till andevärlden, för mig och om det är samma som jordning, det har jag faktiskt inte tänkt på... men det kanske det är... I så fall blir jag jordad av alkohol - alltså tvärtimot de hjälpmedel som omtalas i denna avdelning
Plantelærere og urtesjamanisme GjenopprettetMedlem
En liten klem fra undertrykkelsesånden til dere alle.

Anonymous
"Final Tribe":
Det fins og kulturar der faktisk gjær(alkohol),var eit skatta middel for å oppnå forandra bevissthet,og dette vart nytta av sokalla sjamanar,medisinmenn el.
Er dette ein mindreverdig måte å søke endra bevissthet på?
Berre lurer på kva du tenker rundt det,siden eg ikkje les særleg enteogenbøker sjølv.
Alkohol er såkalt ego-dominator forsterker drikk når man tar det i stor mengde og veldig destruktiv og kan ikke se noe positivt i det utenom en liten dose til medisinsk bruk og ikke noe spirituelt bruk - og jeg har aldri hørt at sjamaner o.l. har brukt det i ritualer i fortiden. Kan du gi noen linker til dette? Alkohol har vært ganske misbrukt i vår kultur i nåtid og fortid - i romerrikets storhetstid så var det jo endel alkohol i omløp og så mye maskulin misbruk av energi har vel verden knapt erfart og alkoholen forsterket det også.
Anonymous
Tråder är så OT att nu är det bara att Go With the Flow här märkewr jag
"DJ David":
og jeg har aldri hørt at sjamaner o.l. har brukt det [alkohol] i ritualer i fortiden
I Nepal är det väldigt vanligt att en del jankhri (sjamaner) dricker upp till 4-5 LITER sprit om dagen då de shamaniserar.
Skillnaden mellan dom och Ole Gutt, plasticsjaman som försöker sjamansiera dritings på hybeln, är att de läser specielle mantra över spriten så att den blir "soma" (helig och användbar) istället för destruktiv dryck.
Det gör att dom kan dricka enorma mängder och fortfarande fungera i sin sja-mani.
----
Själv har jag använt alkohol en hel del under åren till att sjamanisera. Det har gått alldeles utmärkt, för jag har lärt mig hur.
Att det skulle vara jordande, och endast jordande, håller jag inte med om - det kommer Helt An På hur man använder ruset. Nu har jag förvisso många års erfarenhet med att jobba med olika sorters "tillägg" till mitt shamaniserande (enteogener och annat) så jag är väl van att hantera dessa utvidgande medvetanden bättre än ngn som kommer på att de vill testa det en fredag.
Hur som helst: inget att rekomendera nybörjaren, eller den som är svag i sinnet.

-T
GjenopprettetMedlem
Har ikke lest alle deres inlegg, men vil si dette likevel.
Jeg skønner ikke, i det hele tatt, hvorfor en skal bruke rus.
Livet trenger ikke noen droger
gunilla
Anonymous
Gunilla: Först må jag säga mig enig, nej - livet trenger ikke
droger, men det är
enteogener (och nu alkohol iofs, men pytt pytt) vi samtalar om här. Det är en enorm skillnad.
Man använder enteogenerna för att de är urgamla andar, enormt starka krafter som kan lära en saker. Och för att lära dessa saker, och för att uppleva dom trenger du
bruke dem, de trenger IN i kroppen på dig. Det Heliga in i Kroppen. Då kan man dela ögon. Det är i det mötet som lärdommen blir möjlig. Aldrig annars.
----
Sen är jag väl medveten om att den här vägen inte är för alla - som med allt annat - och det är ju helt greit. Mångfalld är naturligt och just arbetet med enteogener ställer stora krav på personen som jobbar med dom.
Mvh,
Thomas